Toukokuun höpinät

Kyselin tänään terveydenhoitajaystävältäni noista dopplereista ja hän ei mulle ainakaan suositellut. Kuulemma terkkareillakin voi olla vaikeuksia saada sydänäänet kuulumaan ja hermoheikko kun olen, niin kotidoppler voisi aiheuttaa liikaa ahdistusta. Hienoa kuitenkin, että joillakin on toiminut.
 
Kyselin tänään terveydenhoitajaystävältäni noista dopplereista ja hän ei mulle ainakaan suositellut. Kuulemma terkkareillakin voi olla vaikeuksia saada sydänäänet kuulumaan ja hermoheikko kun olen, niin kotidoppler voisi aiheuttaa liikaa ahdistusta. Hienoa kuitenkin, että joillakin on toiminut.

Joo, varmaan on paljon henkilöstä kiinni. Mä mietin paljon ennen ostoa, et panikoidunko vain turhaan, mutta km-pelosta kärsivänä tuosta dopplerista on ollut iso helpotus :)
 
Kyselin tänään terveydenhoitajaystävältäni noista dopplereista ja hän ei mulle ainakaan suositellut. Kuulemma terkkareillakin voi olla vaikeuksia saada sydänäänet kuulumaan ja hermoheikko kun olen, niin kotidoppler voisi aiheuttaa liikaa ahdistusta. Hienoa kuitenkin, että joillakin on toiminut.

Mä oon saanut hyvin (yhtä kertaa lukuunottamatta, mut parin tunnin päästä sit kuului) dopplerilla kuuluviin sydänäänet. Toisin kuin neuvolassa, kaksi eri neuvolalääkäriä ei oo saaneet ääniä kuuluviin :facepalm: terkka on kyl aina saanut mut kyllä mä silti monesti opastan mistä kannattaa kokeilla ääniä. Kun kuuntelee itse säännöllisesti dopplerilla niin alkaa huomaamaan missä vauva yleensä majailee ja sit äänet saa nopeasti kuuluviin :)
 
Terkkarissahan ei liian aikaisin kuunnella ääniä juuri siks että jos ei löydy niin sitten tulee turhaan paniikki. Riippuu myös omasta vartalosta, reilu ylipaino voi vaikeuttaa. Mut niinkuin täällä tiedettiinkin niin kun omasta kropasta löytää sen kohdan mistä saa ne kuuluviin niin homma voi helpottua. Toki vauvathan alkaa sitten karkailla alta kun viikkoja tulee lisää :wink

Tänään NT-ultrassa kaikki hyvin! Seulatulokset tulee perässä, toivottavasti kirjeenä. Niskaturvotus oli ainakin pientä. :rolleyes: laskettu aika aikaistui parilla päivällä ja on nyt meidän hääpäivä! Olisipa hauska jos syntyisi niillä tienoin, siskonsa tuli aika lailla lasketun ajan tienoilla.
Tutkimus tehtiin ensin ja sitten sai ottaa videoita. Printtasi myös mukaan ainakin 10 erilaista kuvaa kun ei kumppani pääse mukaan, nykyään kuulemma tekevät näin. Sain jo tiketin seuraavan ajan varaamiseen ja se sattuu just mun lomaviikoille keskelle heinäkuuta :eek:
 
Tuohon doppleriin vielä, että voi myös olla, että kuuluu hyvin, vaikka ei "pitäisi". Mulla bmi lähes 35 ja kohtu vahvasti taaksepäin ja silti kuului :) Ja liikkeellä vauva tosiaan on paljon! Nyt rv16 kuuluu hetken jumpsutus, sitten potku ja katoaa, sit taas löytää hetkeksi jne. :joyful:
 
Mullakin kohtu taaksepäin ja oon päätellyt et kohdussa on jotain muutakin outoa koska sekä esikoinen että tää tyyppi hengailevat aina samoilla huudeilla :grin aina vähän vasemmalla navasta. Korkeus toki vaihtelee sen mukaan kuinka pitkällä raskaus on.
 
Mullakin kohtu taaksepäin ja oon päätellyt et kohdussa on jotain muutakin outoa koska sekä esikoinen että tää tyyppi hengailevat aina samoilla huudeilla :grin aina vähän vasemmalla navasta. Korkeus toki vaihtelee sen mukaan kuinka pitkällä raskaus on.

Sama täällä, tosin en tiedä, miten myöhemmin sitten. Mut mullahan kohtu onkin herttamainen. Liikettä on paljon, mut kun ei "häiritä", niin löytyy juurikin vähän vasemmalle navasta :)
 
Terkkarissahan ei liian aikaisin kuunnella ääniä juuri siks että jos ei löydy niin sitten tulee turhaan paniikki. Riippuu myös omasta vartalosta, reilu ylipaino voi vaikeuttaa. Mut niinkuin täällä tiedettiinkin niin kun omasta kropasta löytää sen kohdan mistä saa ne kuuluviin niin homma voi helpottua. Toki vauvathan alkaa sitten karkailla alta kun viikkoja tulee lisää :wink

Tänään NT-ultrassa kaikki hyvin! Seulatulokset tulee perässä, toivottavasti kirjeenä. Niskaturvotus oli ainakin pientä. :rolleyes: laskettu aika aikaistui parilla päivällä ja on nyt meidän hääpäivä! Olisipa hauska jos syntyisi niillä tienoin, siskonsa tuli aika lailla lasketun ajan tienoilla.
Tutkimus tehtiin ensin ja sitten sai ottaa videoita. Printtasi myös mukaan ainakin 10 erilaista kuvaa kun ei kumppani pääse mukaan, nykyään kuulemma tekevät näin. Sain jo tiketin seuraavan ajan varaamiseen ja se sattuu just mun lomaviikoille keskelle heinäkuuta :eek:

Mulle varattiin samalla aika rakenneultraan heinäkuun alkuun. En tosiaan edes kysynyt videoinnista, kun tutkimus kesti niin pitkään ja jalat oli jo vähän kipeät loppuajasta kun jännitin niin paljon. Ikinä ennen en ole päässyt näin pitkälle raskauksissani, joten vieläkin ihan epätodellinen olo siitä, että kaikki todellakin näyttäisi tässä vaiheessa kehitystä olevan kunnossa ja tyyppi oli ihan muina sikiöinä kasvanut ja kehittynyt sillä aikaa kun itse pelkäsi ja stressasi kaikesta. Nyt tosiaan vielä odotetaan seulonnan tuloksia.
 
Nyt on taas huoli, että onkohan siellä ketään kotona niin sanotusti. Vaikka liikkeitä yritän iltaisin tunnustella... :banghead: :hilarious:. Voi kamala. Kyllä noi km jättää niin jälkensä. Onneksi kohta voisi alkaa liikkeet tuntumaan. Esikoisesta tunsin noin vko 16 ekat vaikka oli istukka edessä ja nyt on istukka takana. Ehkä on jotain tuntunutkin... mutta siltikin huolestuttaa :arghh::arghh:

Onko joku muukin näin vainoharhainen :anyone
 
Mulle ei ees ultrassa puhuttu mitää missä istukka sijaitsee. Tai sit olin nii jännittynyt etten tajunnu sen puheista :hilarious: kyllä se näytti kaiken mitä näky mutten siinä ainakaa ite nähny kattoa tai tajunnu onko istukka edessä vai takana..
 
Nyt on taas huoli, että onkohan siellä ketään kotona niin sanotusti. Vaikka liikkeitä yritän iltaisin tunnustella... :banghead: :hilarious:. Voi kamala. Kyllä noi km jättää niin jälkensä. Onneksi kohta voisi alkaa liikkeet tuntumaan. Esikoisesta tunsin noin vko 16 ekat vaikka oli istukka edessä ja nyt on istukka takana. Ehkä on jotain tuntunutkin... mutta siltikin huolestuttaa :arghh::arghh:

Onko joku muukin näin vainoharhainen :anyone
Mä olen ollu! Mä ennen nt ultraa ramppasin lähes kerta viikkoon yksityisellä ultras ja kerran just ennen nt ultraa nvlas sydänääniä kuuntelees, kun pelänny ihan sikana, et se on sinne kuollu. Nyt on hieman helpottanut ja olen alkanut tuntemaan liikkeitä, silti kohtuu usein sitä huomaa vielä stressaavan jatkosta. Tietoisesti yritän nyt enemmän laittaa niille tunteille vastaan ja yritän alkaa uskaltaa nauttia tästä pienestä. Helppoa se ei vielä ole, mut pikkuhiljaa ❤️
 
Nyt on taas huoli, että onkohan siellä ketään kotona niin sanotusti. Vaikka liikkeitä yritän iltaisin tunnustella... :banghead: :hilarious:. Voi kamala. Kyllä noi km jättää niin jälkensä. Onneksi kohta voisi alkaa liikkeet tuntumaan. Esikoisesta tunsin noin vko 16 ekat vaikka oli istukka edessä ja nyt on istukka takana. Ehkä on jotain tuntunutkin... mutta siltikin huolestuttaa :arghh::arghh:

Onko joku muukin näin vainoharhainen :anyone

Mulla näköjään kesti varmuus raskauden jatkumisesta noin vuorokauden... Jotenkin otan nyt paineita siitä, että en itse jotenkin vahingossa sabotoi normaalisti edennyttä raskautta. Töissä on ollut nyt stressaavampaa ja korona-altistus mietityttää myös enemmän, kun pahin km pelko on hetkeksi väistynyt. Lisäksi mun työpaikalla käsitellään kemikaaleja, joiden haitallisuudesta en ole täysin varma. Itse olen varovainen etten altista itseäni tai muita, mutta joistakin työkavereista ei voi sanoa samaa... Käyn varmaan jossain vaiheessa ennen rakenneultraa kuuntelemassa sydänääniä neuvolassa.
 
Mulle ei ees ultrassa puhuttu mitää missä istukka sijaitsee. Tai sit olin nii jännittynyt etten tajunnu sen puheista :hilarious: kyllä se näytti kaiken mitä näky mutten siinä ainakaa ite nähny kattoa tai tajunnu onko istukka edessä vai takana..
Ei sitä vielä kannata katsella kun kohtu kasvaa niin se voi ja usein vaihtaakin paikkaa. :) (Toki tämän tietäen kysyin itse ultrassa missä se nyt on, ja edessähän se taas möllötti, mutta elättelen toiveita että se siitä vielä siirtyy!)

Mulla oli viimeksi edessä ja vaimensi tosi paljon liikkeitä, myöskään mitään hienoa mahan hytkymistä ei nähty vaikka tyyppi kuinka biletti.
 
Ei sitä vielä kannata katsella kun kohtu kasvaa niin se voi ja usein vaihtaakin paikkaa. :) (Toki tämän tietäen kysyin itse ultrassa missä se nyt on, ja edessähän se taas möllötti, mutta elättelen toiveita että se siitä vielä siirtyy!)

Mulla oli viimeksi edessä ja vaimensi tosi paljon liikkeitä, myöskään mitään hienoa mahan hytkymistä ei nähty vaikka tyyppi kuinka biletti.


No tämä selventää vähä miksi ei mulla oo kummassakaa ultrassa mainittu asiaa. En kyllä oo kysynytkää. Ajattele että mulle kerrotaa kyllä ne mitä pitää tietää ja mitkä on oleellisia asioita ja vaikuttaa raskauteen. Ihanaa tää esikoisen odotus :grin:bookworm:
 
No tämä selventää vähä miksi ei mulla oo kummassakaa ultrassa mainittu asiaa. En kyllä oo kysynytkää. Ajattele että mulle kerrotaa kyllä ne mitä pitää tietää ja mitkä on oleellisia asioita ja vaikuttaa raskauteen. Ihanaa tää esikoisen odotus :grin:bookworm:

Mullekaan ei ole mainittu mitään istukan paikasta. Kävi mielessä ennen nt-ultraa, että kysyisin, mutta ei siinä tilanteessa muistanut mitään kysyä. Varmasti kertovat just ne asiat, mitkä pitää tietää.

Oliko muuten niin, että sikiöseulonnan tulokset lähetetään joka tapauksessa postitse vai vaan, jos on jotain häikkää? Ehdin jo tänään vähän säikähtää, kun sain puhelun tuntemattomasta numerosta, mutta neuvolatäti vaan kyseli kuulumisia.
 
Mullekaan ei ole mainittu mitään istukan paikasta. Kävi mielessä ennen nt-ultraa, että kysyisin, mutta ei siinä tilanteessa muistanut mitään kysyä. Varmasti kertovat just ne asiat, mitkä pitää tietää.

Oliko muuten niin, että sikiöseulonnan tulokset lähetetään joka tapauksessa postitse vai vaan, jos on jotain häikkää? Ehdin jo tänään vähän säikähtää, kun sain puhelun tuntemattomasta numerosta, mutta neuvolatäti vaan kyseli kuulumisia.

Nimenomaan niin päin että postissa jos kaikki ok ja soitto jos häikkää. En ymmärrä miksei niitä vois laittaa nykyaikana vaikka OmaKantaan :meh:

Ja kyllä kertovat yleensä kaiken tarpeellisen, istukan paikka ei oo tässä vaiheessa olennaista ellei se oo esim kohdunsuun päällä/ihan vieressä. :)
 
Mä sain jo tänään seulonnan tulokset postitse. Olipa nopeaa toimintaa. Kirjeessä mainittiin vain Down-riski, joten tuleekohan trisomia 18 tulokset erikseen...
 
Huomenna nt-ultra. Nyt jos koskaan jännittää ja pelottaa. Kertokaa minulle teidän kokemuksia, mitä siellä tehdään, mitä kaikkea siellä on teille selvinnyt jne. Kävin rv 10 verikokeissa mutta kaikki tulokset ei ole tullut omakantaan, onko normaalia? Tuleeko ne sitten vasta kun nt ultra tehty? :wideyed::bored::bookworm: Paniikki :banghead::arghh:
 
Huomenna nt-ultra. Nyt jos koskaan jännittää ja pelottaa. Kertokaa minulle teidän kokemuksia, mitä siellä tehdään, mitä kaikkea siellä on teille selvinnyt jne. Kävin rv 10 verikokeissa mutta kaikki tulokset ei ole tullut omakantaan, onko normaalia? Tuleeko ne sitten vasta kun nt ultra tehty? :wideyed::bored::bookworm: Paniikki :banghead::arghh:

Hetki juteltiin kätilön kanssa ja kerroin keskenmenoista, mutta tosi nopeasti alettiin ultrata vatsan päältä. Itse en halunnut katsoa näyttöä ennen kuin kätilö löysi sykkeen, mutta siihen ei mennyt kuin sekunti. Kätilö oli tosi ihana ja kertoi koko ajan, mitä näkee. Sanoi myös heti jo ennen mittausta, että niska näyttää normaalilta, mikä helpotti tosi paljon. Rakenteita käytiin läpi, mikä jännitti myös, mutta tosiaan helpotti paljon se, että kokoajan kuuli reaaliaikaista tietoa siitä, mitä näkyy. Ultrassa meni aika kauan ja sen jälkeen varattiin aika rakenneultraan ja juteltiin hetken aikaa.

Olin myös tosi peloissani ennen ultraa ja koko viikko oli ihan hirveä, kun jatkuvasti muka löysin itseltäni km oireita. Ei siihen pelkoon oikein mikään auta, mutta itseäni rauhoitti vähän, kun ajattelin, että tämä on nyt sellainen asia, minkä vuoksi olen valmis kärsimään, koska haluan oman lapsen.

Niitä verikokeiden tuloksia ei kannata käydä itse katsomassa etukäteen. En tiedä, mikä on käytäntö, mutta olisi varmasti ihan tosi hyvä, jos ne eivät edes tulisi näkyville ennen ultraa.

Paljon voimia huomiselle! ❤️
 
Takaisin
Top