Toukokuun hölinät

Päärynäjätski on nam!
Tänään olikin hyvä päivä käydä jätskillä, täällä meillä päin taisi olla +17 astetta. :)
Täytyis itsekin käydä jätskikiskalla, alkoi tehdä mieli.
 
Jätskikiskojen aukeaminen on itelle ainaki yks varma lähestyvän kesän merkki, harmi vaan ko meinasin pyllylleni lentää ko kurkkasin yhen kiskan hintoja, yksi pallo 3,5e :eek: joka vuosi hinnat vaan nousee..mut täytyy sitä silti ainaki kerran kesässä käydä pallo tai pari ostaas!
 
Joo siis tuntuu että ne hinnat on pilvissä! Miettii että kun vie vaikka 4 henkisen perheensä kiskalle niin saa maksaa jo aika tuhdin hinnan. :D
Söin pehmiksen vapputorilla, siinäkin oli kesän tuntua, muttei oo sama kuin jäätelötötterö. (:
 
Kylläpä on taas rauhaton olo, millään ei viitsisi tehdä mitään, mutta kroppa on nyt jotenkin eri mieltä. Miltei koko päivä on kyllä mennyt laiskotellessa, vähän kävin pihalla siivoamassa, mutta ilmeisesti keho kaipaisi enemmän rasitusta kuitenkin. Ei tässä kohta muu auta kuin lähteä tekemään jotain...
 
Onko teistä kukaan miettinyt kännykkäsäteilyä. Mulla on aina silloin tällöin asia melessä, mutta nyt kun taas ulkoillessa oli kännykkä taskussa, taskut mahan kohdalla ja takki alkaa jo kiristää hieman, niin tuli mieleen, että onkohan vauvalle jotain haittaa siitä.
Yleensä mulla on kännykkä kassissa tai rattaiden aisassa tai housun taskussa, mutta nyt ei ollut muuta paikkaa kun tuossa vatsan kohdilla. Tuli huono fiilis ja pakko oli ottaa puhelin käteen.
 
Mä en ollut asiaa ajatellut ennen kun ko asioiden parissa työskentelevä miehen veli kysyi raskaudesta kuultuaan, että suljetaanhan me aina reititin ja puhelimet yöksi jos pidetään sängyn vieressä.. Nykyään tulee kyllä sit aina laitettua puhelin lentotilaan yöksi :rolleyes:
 
Hiukan on kyllä tullut ajateltua tuotakin. En pidä kännykkää taskussa juuri koskaan, kulkee yleensä käsilaukun virkaa toimittavan repun ulkotaskussa. Öisin puhelin on kyllä päällä yöpöydällä, nukun parisängyssä yksin, yleensä keskellä sänkyä. Voisi kyllä olla hyvä idea sammuttaa puhelin yöksi, tai laittaa edes lentotilaan. Reititin on kyllä päällä 24/7 keittiössä, kaukana makuuhuoneista seinien takana.
 
Onko tuosta puhelimen säteilystä jotain tutkimustietoa?
En oo tullut ajatelleeksi. Joskushan siitä isoon ääneen meuhkattiin.
 
Mulla on Huawei P9 plus, ja joskus kun olen vaikkapa pelannut juuri jotain ja joku soittaa, niin puhelin on kyllä lähettimen kohdalta melkoisen lämmin, kun dataliikennettä on ollut enemmän. Mutta luulisin ettei säteilyä ole käyttämättömässä kännykässä niin paljoa, vaikka puhelin kävisikin netissä itsekseen. Taitaa olla kahta koulukuntaa haitoista. Vaikea sanoa, mikä on sitten totuus :/
 
Meillä on kyl aina jossain päin taloa joku nettisädetin päällä ja on kännykäkin yöllä sängyn kulmalla kaikki mopiilidataa myöden aktivoituna.
Mä en tiedä onko tää sama juttu ku mikron käyttö. Joku pitää haitallisena mikrossa lämmitettyä ruokaa ja jonkun mielestä koko juttu on hölynpölyä.
En haluis ite ruveta hysteeriseksi, mutta kieltämättä asia jokin verran vaivaa, samoin ku tuo mikron käyttökin.
 
En jaksa ite stressata mikrossa lämmitetystä ruuasta, kunhan se on itselleni kuumennettu tosi kuumaksi :)
 
Kännykänkäyttöä en ole rajoittanut, mutta läppäriä en enää pidä sylissä vaan surffaan pöydän ääressä tai sit pidän sohvalla kauempana.
 
Mikrossa ei taatusti ole mitään vaaraa, sitä säteilyä ei yksinkertaisesti voi jäädä ruokaan, se on mahdotonta, säteily ei toimi niin. Kännyköistä en ole täysin varma, tutkimustulokset ovat hyvin ristiriitaisia. Itse en kyllä ole noudattanut minkäänlaista varovaisuutta niiden kanssa. Äkkiseltään väittäisin että niistä tuleva säteily on aallonpituudeltaan sen verran pitkää, ettei siitä olisi haittaa, mutta en ole jaksanut perehtyä siihen mihin vasta-argumentit pohjautuvat.
 
Joo en tiedä kanssa miten haitallista se säteily sitten loppupeleissä on, mutta itselle kun on ihan sama onko se puhelin auki vai kiinni yön niin mieluummin sitten varuiksi kiinni. Sama kun pidän äärettömän epätodennäköisenä että sairastuisin jostain kerran kuussa syömästäni hampurilaisen välissä olevasta cheddar-viipaleesta, mutta kun se 9kk on aika lyhyt aika kuitenkin niin itse jätän mieluummin syömättä. :)
 
Mikrossa lämmitetyssä ruuassa on kai säteilyn sijaan se vaara, että ruoka muuttuu haitalliseksi ja säteet pilaa/muuttaa jotenkin solutasolla ruokaa. Olen kuullut, että mikrossa lämmitetyllä vedellä kasteltu kukka kuolee ja proteiinit jotenkin vioittuu ja bakteeritkaan ei kuole vaan vain kuivuu, jolloin ne jää eloon. Mulla ei ole itsellä aivokapasiteettia miettiä onko jutuissa mitään todenperää. Mutta tollasta olen kuullut/lukenut.
 
Tuo kukkajuttu ei ainakaan voi pitää paikkaansa, koska säteilyn pitäisi muuttaa veden molekyylirakennetta, mihin se ei pysty. Äkkiseltään en keksi tapaa millä säteily voisi muuttaa myöskään proteiinien rakennetta, ainakaan sillä tavalla, että se haittaisi kun ne pilkotaan kuitenkin elimistössä aminohapoiksi. Bakteerit kuolee, kunhan on tarpeeksi kuumaa, joten mikrotus tuhoaa ne siinä kuin muutkin lämmitysmenetelmät, kunhan ruoka lämmitetään oikeasti kuumaksi :) Joten mikroruuassa ei pitäis olla mitään vaarallista. Itse kyllä lämmitän melkein kaiken pannulla ihan makusyistä :) Ja anteeksi päteminen, opiskelen kemiaa ja fysiikkaa yliopistossa, joten näihin asioihin on tullut perehdyttyä :hilarious:
 
Hui apua, miksen oo edes tullut miettineeksi noita asioita.. :nailbiting:

Kun olin pieni meillä kävi joku parantaja joka käski heivata mikron ym pois, ilmeisesti juurikin haitallisen säteilyn vuoksi.
Pidin sitä silloin ihan humpuukina.
Kotona opetettiin ettei saisi seistä mikron edessä kun lämmittää ruokaa, nyt olen huolettomana aina kuikuilemassa. :D

Miksen itse ole törmännyt tuohon hysteriaan mikroista/kännyköistä.. täytyy perehtyä asioihin ja miettiä asioita uudemman kerran.
 
Kännyköistä lähtee lähinnä lämpöä, ei oo tutkimusten mukaan vaarallista. Tietty joku viallinen akku voi periaatteessa räjähtää tai jotain. Läppäriä ei miesten kannata pitää sylissä ettei kivekset kuumene, siittiöt kun ei lämmöstä tykkää. Aiheesta löytyy luotettavimmin tietoa säteilyturvakeskuksen sivuilta, heidän hommanaan on nimenomaan tutkia ja valvoa säteilyturvallisuutta. http://www.stuk.fi/aiheet/matkapuhelimet-ja-tukiasemat/matkapuhelimet
 
Takaisin
Top