Toukokuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihanaa Maajo kuin sait onnellisia uutisia! :) Toivottavasti kenenkään meistä ei tarvitsisi enää pelätä eikä varsinkaan pettyä.

Tällä mammalla perjantaina neuvola ja jännittää ihan älyttömän paljon! Onneksi mies sai töistä vapaata ja pääsee mukaan. Ja oon kans siinä ymmärryksessä, että siellä myös ultrataan. Neuvolan laskurien mukaan pitäs sillo olla 9+5, mutta katsotaan nyt, muuttuu varmasti :)

Multa kuunneltiin tänään sydänäänet, eli eivät ultranneetkaan tällä kertaa. Viikkoja mulla on 10+6 (la siirty päivän eteenpäin) ja kova jyske siellä käviki :D Vaan meinas terkkari että kohtu oli niin hyvässä asennossa. :)

maajo: Ihanaa ihanaa! Puuh, onneksi teillä onkin kaikki hyvin! Tsemppiä jatkoonkin!

Kävin itse ekassa neuvolassa. Vastassa ei ollutkaan niin tuttu terkka, mutta oli puolituttu tämäkin. Lisäksi opiskelija, jota olen joskus itsekin vähän ohjannut... ja toisessa huoneessa oli harjottelussa kesän työkaverini.. eli nyt on jälleen salaisuuteni saanut uusia "kannattajia".

Mitäs neuvolassa. HB 161, vaikka olen välttänyt rautapitoista ruokaa... tosin olen saattanut juoda normaalia vähemmän. Verenpaineetkin huiteli korvissa ja pissassakin oli jotain plussatuloksia... ja näytekin oli niukka! :D
Mutta ultrassa näkyi asukki oikeassa paikassa ja sydän jumputti lujaa. Vähän pienoinen liikahtikin!  Voi jukujen juku!

Heippa vaan kaikille!

Josko sitä uskaltaisi tänne kirjoitella... Toista joulukuista odotellaan. Ensimmäinen joulutonttumme on nyt 1 v 5 kk. Itsellä ikää 29 ja miehellä 30.

Jotenkin en meinaa uskoa, että olen raskaana, kun varauduin pidempään yritykseen. Ensimmäisestä luomukierrosta kuitenkin natsasi. Kuukautisten perusteella laskettu aika olisi 12.12, mutta kävin vuodon takia jo kerran ultrassa ja siellä tätskä totesi, että vastaisi noin viikkoa pienempää ja että laskettu olisi noin 21.12. Tämähän varmistuu sitten siellä ensimmäisessä varsinaisessa ultrassa, joka on 8.6. Tänään siis kuukautisten perusteella 10+2.

Tänään oli ensimmäinen neuvola, joka hieman venähti pidemmäksi, kun ei meinannut sykettä löytyä. Harjoittelija yritti sitä löytää noin navan korkeudelta. :-) Oma tätskähän sen sitten löysi sekunnissa. Vaimeana vielä kuuluu, kun viikkoja noin vähän ja kohtukin taaksepäin...

Huomenna jos jaksaisi käydä verikokeissa, niin olisi sitten sekin homma hoidettu. Sokerirasitukseen minun ei tarvitse mennä, koska kuulun "poikkeusryhmään"...

hennas: No sulla on nnyt sama la ku mulla ainakin toistaseks.. ;) 

Hei nyt en ymmärrä kun sanoin pahoinvoinnista tänään ettei oo ollut niin oon oksennellut koko päivän. Voiko tää alkaa nyt sitten vai onkohana vatsatauti...? Onko jollain lähtenyt pahoinvointi tänään ku sanoin että voin ottaaa jotain oireita tännekkin suuntaan? :D 

Henrietta: Mulla on kans tänään todella huono olo, vaikka pari päivää ollut lähes oireeton olo. Näin ne oireet muuttuu, päivittäin.. Kummasti huonovointisuus on vapaapäivinä vahvaa. Töissä sitä ei niinkään huomaa.

Jaksuja!

Ginessalle kiitos! :) Hiukan helpompi olla, kun tietää missä masussa mennään. :)

Täällähän on vallan hyviä uutisia tänään! Onnittelut kaikille! Toivottavasti meno jatkuu tällä tavalla!

Onpa ihanaa että muutkin on saaneet hyvä uutisia, hiphurraa! emoticon Onnittelut täältäkin :)

Itse soitin neuvolaan kun olin jotain viidennellä viikolla, mun kierto ja ovulaatio elää niin omaa elämäänsä ettei niiden mukaan voi laskea mitään. Asuttiin siinä vaiheessa vielä Kuusamossa, neuvolan täti passitti suoraan ultraan, että katsotaan millä viikolla olen. Ultrassa näkyi ja kuului selkeät sydänäänet, vaikka toukka olikin vielä olematon möykky. Viikkoja oli silloin 7+4. Itse neuvolassa en käynyt kun muutto oli niin lähellä ja sovin Kuusamon päässä että menen siis suoraan täällä Rovaniemellä neuvolaan jolloin otetaan "sisälle systeemiin". Täällä kävin sitten ensimmäisen kerran neuvolassa viikoilla 9+5. Ja silloin neuvolan terkkari selitti että voidaan yrittää kuunnella sydänääniä, mutta tod.näk. niitä ei dobblerilla saada kuulumaan kun vauvan pitäisi olla just eikä melkein dobblerin ala. Dobbleri toimii kaukoluotaimen tavoin, niin siksi on vaikea alussa saada syke kuulumaan. Todettiin puolison kanssa ettei aleta yrittäämään sydänäänien kuulemista, jos niitä ei oli kuulunut niin sitten olisi ollu HIRVEE stressi asian kanssa. Seuraavaksi minut passitettiin lääkärille viikoilla 10+6, että tarkistettiin pitkääkö viikot paikkansa, ja pitihän ne. Vauva venytteli ja helutteli takapuoltaan ja laittoi sitten nukkumaan. 

Se taitaa olla niin paikkakunta kohtaista milloin mitäkin tehdään, ärsyttävää ettei kaikilla ole sama, jokaisella kuitenkin on hirveä halu ja kiire päästä mahdollisimman nopeasti neuvolaan ja konkreettisesti nähdä että vauva on oikeassa osoitteessa.

Itse en käynyt esikoiselta veriseulassa, eli siinä kromosomihässäkässä,enkä käy nytkään. Mut niskapoimussa käyn, ja se onkin nyt tulevana lauantaina. Puolison kanssa todettiin jo esikoisen kohdalla ettei me tehdä mitään sillä tiedolla mitä veriseulasta voi tulla. Oma lapsi se on silti, ja se pidetään. Eikä ne np ja veriseulat aina ole pitäneet paikkaansa, joten meille se on turhaa. Niskapoimussakin käydään vain sen takia että nähdään pikku kakkonen:)
Esikoiselta sain ravata oikein urakalla ultrassa, kolmen viikon välein. Raskausdiabeteksen takia. Nyt on loppu kuulla meno sokerirasitukseen, ja joskus 25 viikoilla toisen kerran. 

Hirvittää se paastoaminen s.rasituksen takia, muutenkin on ollu niin järjetöntä tämä pahoinvointi nyt pikku kakkoselta. Esikoiselta oksensin vain muutaman kerran ja nyt tuntuu että saan laulattaa vessassa joka välissä. Menis jo ohi!!! 
Tänään meinasin pyörtyä pankkiin, pitkä jonottaminen ja sitten kimposin ihan liian nopeasti ylös kun mun vuoronro tuli taululle. Sit pitkin jo mennä ulos ottamaan raitista ilmaa. Pitää taas opetella liikkumaan "arvokkaasti", eli etanan nopeudella. Mulla on niin matalat verenpaineet luonnostaan ettei ne oikein meinaa pysyä matkassaemoticon

Se synnytysketju vois olla jees. Mulla ainakin pelottaa nyt huomattavasti enemmän koko synnyttäminen, tieto lisää tuskaaemoticon

Moikka moi :D Ihana lukea täältä hyviä uutisia kaikilta!! Ja ihana kun saa lisätä omatkin hyvät uutiset :) Eli siellähän se pikku asukki oli ja sydän sykki..ihana helpotus! Vkot ovat siis 9 nytten ja laskettu aika siirtyi kolmella päivällä eli 22.12. Niinpä sitten nimesin asukkaan Lahjaksi :) Ajatella että kolme vkoa ja pääsee sitten sinne np ultraan..sitten ajateltiin että pitää ensin kertoa esikoiselle vaavista ja sit muille lähimmäisille. Ja todennäköisesti kun kertoo esikoiselle siitä tietää sitten kaikki :D

Nyt sitten selvisi että nykysin täällä 27 vkon lääkärintarkastus on tuolla pääterkkarissa ja saa ihan ultran.aika kiva et saa sillonki katella kaveria. Kunhan nyt sinne asti päästään. Ja loppuraskaudessakin saa sen synnytystapa ultran tai painoarvio vai mikä se oli..se on mulle ainakin tarpeen. Nimittäin on ahdas lantio niin on väliä minkä kokoinen tulee..ja mahtuu tulemaan.

Niin aikaisemmin oli tosiaan puhe siitä sydänäänten kuuntelusta ja mie just tarkotin dopleria et kai se on lähel 12 vko ku alkaa ainaki täällä kuunnella. ja liekkö vatsapeitteillä yms muilla väliä. Et jollain voi kuulua aikasemmin kuin toisilla.

Niin jotenkin itsellä on sekin synnytys jo välilä mielessä jonkun verran..miettii et mitä vain voisi tehdä toisin ettei se niin kauaa kestäisi. Mutta niin siitä kerkee viellä lähempänäkin..jotenkin on niin malttamattomana täällä..haluaa kaikki tänne heti :) Voihan sitä tehdä synnytystarina ketjun ja yleisen synnytysasia ketjun jossa saa saa kysellä ja miettiä mieltä askarruttavia asioita..

Mä kävin tänne tänää aikasemmin kirjottelemassa mutta ei oo näköjää tullu mun viesti perille tai sit oon vaa nii sokee etten sitä huomannu. :D

mulle sanottii jo ekassa neuvolassa että s-rasitukseen ei tarvi mennä. Ei tarvinnu esikoisestakaa. mulle toi paastoominen ois helppo homma kun meinaa nytteki unohtua toi syöminen. pitää koko ajan miettiä että muista syödä. :( "herkut" (verigreippi, viinirypäleet, klementtinit, kiivit) menee kyllä, mutta ihan oikee ruoka meinaa jäädä syömättä. sitte alkaa ihmetyttää et miks pyörryttää...

muakin on jo alkanu mietityttää toi synnytys.. meinaa vähän jänskättää ku toi esikoisen synnytys kesti 5,5 tuntii.. että kuinka nopeesti tää seuraava tulee. :o sanoin jo miehelle että kun ensimmäinen  supistus tulee ni me lähetää sairaalaa ja huudan jo ovelta että epiduraali! :D eli oon suunnitellu synnytyksen etu kätee. ja väli lihaa ei saa leikata jos ei oo ihan pakko ja vauvan haluun rinnalle ennen pesua. :D

Ihanaa salamasu, että ultrasta tuli hyviä uutisia :)

Minä kannattaisin kanssa vaikka kahta erillistä synnytysketjua. Toiseen vois kirjotella nyt ennen synnytystä omia mietteitä ja ajatuksia ja siihen toiseen sitten joskus hamassa tulevaisuudessa ehkä raportoida synnytysten kulkua :)

Meillä muuten mies sanoi puoliksi leikillään että heti sairaalaan saapuessa pyytää mulle kaikki mahdolliset lääkkeet ja kivunlievitykset. Ei kuulemma aio olla muuten mukana, kun ei kestä mun itkua ja huutoa :D Ei taida olla kovin kova luotto mun kipukynnykseen... joka on kyllä oikeasti aika matala.

kiva kuulla hyviä uutisia ja et kaikki masuasukit on teipannu itsensä masuun:) meillä eka neuvola tänää takana ja aika huikee eka kokemus. sydänäänet kuului 9+6 ja kova jyske kävi. itkuhan siinä tuli<3 ihan uskomaton fiilis, tää on kyllä maailman suurin ihme. tuntui vaan että tuli hirveesti uutta muistettavaa ja aikojen varauksia yms. mutta hyvä uutinen oli, että ollaan erityis seurannassa oman sairauteni takia joten ultriin päästään kurkkimaan vähän useammin:)

Huomenta!

Joo, siis esim. rasva vatsan seudulla vaikeuttaa vauvan sykkeen kuulumista, kun sitä peitettä on siinä edessä. Ja tietysti kohdun asentokin - eli miten "syvällä" vauva on.

Minäkin olen synnytysketjun kannalla. Voisi jakaa kokemuksia. Ja kahden ketjun systeemi kuulostaa hyvältä! Jos joku uskoo saavansa pelkoja muiden synnytyskokemuksia lukiessaan, niin voi helposti jättää ketjun lukematta.

Tirri, mulla synnytyksen kestoksi oli merkattu 5h 1min ja sanoinkin eilen miehelle, että kakkonen voi tullakin aika nopeasti. Varsinkin kun esikoinen tuli vielä kasvot edellä, mikä hidasti synnytyksen etenemistä...

Eilisessä neuvolassa sain muuten infoa, että meidän seudulla on jätetty tuo synnytystapa-arvioultra - eli noin viikolle 37 ajoittuva ultra - kokonaan pois. No kiva kiva! Itsellähän esikoisen perätila paljastui juuri tuossa ultrassa. Onneksi saivat vielä kääntymään... Onko monellekin vielä tarjolla tuo kolmas ultra?

Huomenta!

Täälä jännitetään puol 3 asti ku eka neuvola-aika on sillon :) mä oon kärsiny aivan hirveestä pahoinvoinnista ny rv 5 lähtien. samantien alko pahoinvoinnit ku plussasin.:( pariin otteeseen olin jopa tiputuksessa ku ei edes vesi pysynyt sisällä. Nyt ollaan jo toista viikkoa oltu oksentamatta et ehkä se alkaa pian helpottaa ku alko nii varhases vaihees. toki saan syödä 2 tunnin välein ettei pahoinvointi yllätä. yön jälkeen olo on mitä hirvein ku maha on ihan tyhjä. saa aivan väki pakolla pistää suuhun jotai et olo kohentuis. ja töissä en oo pystyny olemaan ku hiivan haju kuvottaa. saa nähdä pystyykö ens viikolla palaamaan töihin vai jatkuuko saikku :( onko muilla ollu pahoinvointia?

Uusi kirjoittelija ilmottautuu, katotaan tuleeko viesti oikeaan paikkaan ja aikaan (tietokonenörtti ;) ). Vielä en tuonne la pinoon ilmottautunut, kokeillaan nyt ensin tämä. Muutenkin la vielä todella hukassa, pitkä kierto kun on ja epäsäännöllinen. Lapsia ennestään 03/05 poika ja 09/06 tyttö. Nyt menkkojen (?) mukaan viikot 10+0, mutta todellisuudessa varmaan viikkoa vähemmän.

Oireita täälläkin on: kuvotus, väsymys, vatsan arkuus, tissitki hieman kipeet. Enempi nyt oireita kuin 2 aikasemmalta kerralta. Kuvotusta on niin paljon, että saikulla on viikonlopun. Katsotaan alkuviikosta tilanne uudelleen. Oksentanu en oo mutta olo on ihan hirveä!

Tämä tästä tällä kertaa ja lisää myöhemmin

Luna82 ja tonttu rv 9-10

Keneltäköhän mä pyysin sitä pahoinvointia? No tänään sain kastaa työpaikan vessan Yrjöksi. Siinä samassa pari työkaveria sai tietää,missä mennään.. Toivottavasti huomisaamu olisi reilumpi. Hankalaa, kun pitäisi lääkkeitä viedä potilaille ja yökkö iskee siinä samassa.. puuh. Toisaalta helpotus, että on jotain oireitta ja sain silti syötyä päivemmällä....

ja serkkuni sai eilen pojan!! Ihanaa ihanaa, että joku meidän suvusta jakautui silti toukokuussa, kun itse en tosiaan siihen nyt voinut... Tosin en olisi nyt näin raskaana, jos asiat olisi mennyt kuten syksynä ajatteli.

Takaisin