Toukokuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta vaan täältäkin..Täällä nyt yökkäillään ihan tasaseen tahtiin edellee..tuntuu välillä ku ois kunnon kesto krapula. Mulla kyllä on ainakin pitänys paikkansa nuo pahoinvoinnit et vähemmän oli esikoisen aikaan sitä ja poika tuli ja enemmän tuon kuopuksen aikaan ja tyttöhän se oli. Eli nyttemmä sit tyttö pitäis tulla...mut ei sitä tiedä. Meinasiko moni kysyä sukupuolta? Me varmaan meinataan. Esikoisen aikaan ei kysytty mut viimeks kysyttiin ja oishan se ihan hyvä tietää nytkin..vähä suunnitella tarviiko noita vaaleenpunasia vaiko ee..Mut muuten se on mulle sama kumpiko tulee. Ja viimeksikään en oikein meinanna uskoo et epäilin kovasti loppuun saakka.

MEille tuli sitten ihana kesäflunssa ja esikoiselle oisi ollut perjantaina kitarisaleikkaus ja korvien putkitus..no se taitaa olla viisainta perua. Ottaa aivoon ku taas saa kohta hommata antibiotti kuurin joka mitään hyövytä..:( Ja kutsu seuraavan kerran on varmaan kuukausien päästä ja tiedä onko silloinkaan terve :/
Jos muillakin on kiukkua ja hormooniheittelyä niin on täälläkin..saa tää mun ikävä härän luonteenpiirre lisää vettä myllyyn näistä hormooneista..huoh!

Huomenta joulukuu odottajat :)

Tää taas pahoinvointi yrittää nostaa päätään :( just ku luulin sen olevan pikkuhiljaa ohitte. tuntuu et oon kärsiny viimeset 6 viikkoa krapulasta tai pitkä kestoisesta oksennustaudista emoticon meillä ois ens viikolla ne verikokeet tuohon np-ultraan ja 20.6 sit se ultra :) 

Ja noista hormoneista. voi taivas ku ne heittelee. Koettelen aivan selvästi miehen hermoja. välillä ku naantalin aurinko ja kaikki on hyvin ja yhtäkkiä menee nii myrkysäks mun elämä ja tuo sade ei kyl auta asiaa yhtää. Masentaa vaan lisää. Mut pitää pahoinvointia ees vähä kuris enemmän ku helteet emoticon  Alan pikkuhiljaa uskoa et tää pieni salamatkustaja ehkä pysyis tällä kerralla loppuun asti kyydis emoticon

Huomenta vain munkin puolesta! :)

salamasu: Me meinattiin kysyä sukupuolta, mutta itse en varmaankaan luota aivan 110% vastaukseen.. :D

Tuli mieleen kysäistä, kun aika moni on jo päässyt kuulemaan pikkuisen sydänääniä tai jopa katsomaan ultrasta, että vieläkö täällä on muita jotka odottavat vasta näitä tapahtumia?
Meillä oli ensimmäinen neuvola jo pari viikkoa sitten, mutta meillä siellä ei yritetty kuunnella sydänääniä. Joten np-ultraa malttamattomasti odotellen.

Hui, tännepä on taas tullut paljon tarinaa :)

Ilmeisesti voi vetää sellaisen johtopäätöksen, ettei se pahoinvointi/sen puuttuminen ihan 100% sitä tulevan vauvan sukupuolta ennusta :D Ehkä parempi tosiaan kysyä sitä sitten rakenne-ultrassa :) Eli salamasu tuossa jo kyselikin, niin kyllä me todennäköisesti se sukupuoli kysäistään. Ensimmäinen tulossa ja kaikki muukin jo niin jännää, ettei tekisi mieli jännätä sitten sitä sukupuolta loppuun asti. Ja osaapa sitten vähän ostella tavaroita ja vaatteitakin. En tosin aio pukea tyttöjä pelkkään pinkkiin ja poikia vaaleansiniseen, vaan haluan ostaa enimmäkseen sellaisia vaatteita, jotka molemmille sopis varsinkin ihan vauvaiässä. Tuskin kuitenkaan on ainoa lapsi meille tämä ensimmäinen.

Mullakin kieltämättä nuo hormonit vähän tekee tepposiaan nimenomaan mielialoille. Joskus on itku todella herkässä ja välillä taas joku pienikin sana tai toisen ele saa kiukun nousemaan pintaan. Onneksi olen kuitenkin pystynyt itseni suurimmaksi osaksi hillitsemään. Suurimmaksi osaksi kyllä kuljen jossakin ihmeen onnellisessa euforisessa olotilassa :D

Laura-86: Me ollaan käyty ylimääräisessä varhaisultrassa, jossa pikkunen näkyi selvästi ja äänet kuului. Np-ultra sitten tasan 2 viikon päästä.

Ootteko muuten syöneet niitä raskausajan vitamiineja? Minä kävin jo sillon positiivisen testin jälkeen hakemassa purkillisen, vaikka arvokkaita onkin. Nyt jäi sitten viikonloppureissulta tuo purkki matkasta pois ja oli sitten vähän etova olo välillä. Mietin vaan, että oiskohan tuosta mahdollisesti apua pahoinvointiin, varsinkin jos ei ruoka meinaa sisällä pysyä...

Pikainen hei!

Taiqaquu: mulla oli sekä pojasta että tytöstä samanlainen pieni etova olo, suurimmaks osaks ei es pahoinvoinniks voinu sanoa. Tämä kolmosen alkuraskaus on kyllä niin erilainen ku ne kaks aiempaa...oisko tulossa tyttö ja poika??? No yks kertaansa kyllä riittäis... :)

Sairasloma teki tehtävänsä ja olo nyt jo helpompi. Ennen saikkua pahoinvointi luokkaa 9 ja nyt enää pahimmillaankin 7. Pomo sanoi, ettei HÄN ole joutunu olemaan saikulla vaikka pahoinvointia onkin ollu...mielessäni aattelin vaan että kivat sulle...onnitteli kuitenkin ja tuntui olevan mielissään uutisista...

Ma seuraava neuvola ja sen jälkeen soitto Np-ultraan.

taiqaquu: Minkä nimisiä ne raskausvitamiinit on ku puhuivat neuvolassa vitamiineista mut ei sanonu sen vitamiinin nimeä et tietäisi hakea myös itse niitä? =)

vitamiinit ovat ihan apteekista saatavia multitabseja mutta meille tarkoitetussa versiossa lukee multitabs raskaus monivitamiini. eli purkissa täti masun kanssa:) en tiedä johtuiko vitamiineista vai oliko vain sattuman kauppaa mutta täällä loppui pahoinvointi heti ekoihin vitamiineihin.
Toukokuu muuten mennyt hyvin,mutta hieman on alkanut huolettamaan oman sairauden kanssa pärjäily. Lihassairauteni tietenkin edistyy ja fysioterapeutti meinasi että pyörätuoliin tulee tukeutua enemmän raskauden edetessä. Tiedän itse pärjääväni vauvan kanssa vallan mainiosti liikunta esteestäni huolimatta mutta tietysti välillä harmittaa/suututtaa yms sivullisten huolet ja kommentit. 4 pikkusisarta ja kaksi lasta palkattuna on tullut hoidettua erinomaisesti, kaikki on pystynyt tekemään, omalla tyylillä tietenkin ja lapset sopeutunu mun kikkoihin vallan mainiosti.
Onko teillä itsellä/ läheisillä kokemuksia liikuntarajoitteisista äideistä? kovasti kaipailisin tietoa jos sellaista on:) vertaistuki on se paras tuki, niin tässä ihan tavallisessakin raskaudessa. Mikä sen mukavampaa kun töiden jälkeen avata tää sivusta ja turinoida kohtalontovereiden kanssa,eihän meidän juttuja nyt kaikki kestä;)
mukavaa vaikkakin sateista tiistaita kaikille!

Täällä kyl syödään niitä raskausvitamiineja..oiskohan ollu multitabs merkkinen. Semmonen sininen. Ainakin sen foolihapon kannalta syön niitä 2kpl tän ekan kolmanneksen ja sit varmaan vaan yhden. Sit varmaan puolivälin jälkee saa sanoa tervetuloa rautalääkkeille :( Ne ne on kanssa melkoisen hankalat kun saa miettiä milloin syö ja mitä ja milloin niitä syö..ja muutenkaan vatsa ei tykkää niistä. Onneks viimeks löytyi sellaiset jotka käy vatsalle ja imeytyyki. Mut tietty ihan superkallis vaihtoehto..

Juu vaikkakin meilläkin on tyttö niin todellakaan ei ole mikään vaaleanpunainen prinsessa. Tykkään pitää kaikenlaisia vaatteita neitosella..et on myös ollut esikoisen vanhat siniset housut jalassa. Mut jotain sellaista on kuten ulkopukuja on joita nyt viitsi ihan pojalle laittaa jos semmonen sattuu tulemaan....Yrittänyt etsiskelläkkin lapsille sellaisia vaatteita et molemmille käy. Esikoisella oli oranssi/harmaa talvipuku niin tuntu et jotku katto kieroon ku ei ollukkaa sininen tms. Mua ihan ärsyttääki ku kaikki pitää niin jaotella..ja jos sattus löytyyn joku turkoosi t-paita esim ni siinä on varmaan joku kukka tms. Ni käytännössä sehän ois tytön paita. Ja jos pojalle laittaa punaisen paidan sittä tullaan kysyy et minkäs ikäinen tyttö olikaa. Meillä tyttöö on pojaksi luultu monestikkin ku oli esim vihreitä äippäpakkauksen vaatteita päällä. Hahaa.. päästäänki sit siihen et aikooko moni ottaa sen sitten kun on ajankohtaista? Mie otan sen vaikka vaatetta varmasti on liikaaki tulipa nyt sitten poika tai tyttö. On kiva et on jotain uusia ja omia vaatteita..ja aijoin jotain säästääkki sitten jokaisen pakkauksesta.

Näitä lukiessa tulee ihan pahamieli kun itse tajusin vasta nyt tehdä raskaustestin ja positiivistahan se näytti! Laskettuaika raskauslaskurin mukaan joulukuussa. Minkäänlaisia oireita ei ole ollut paitsi menkkojen puuttuminen ja ajattelin sen johtuvan pillereiden lopettamisen vuoksi. Testinkin tein koska firman kosteat juhlat ovat ensiviikolla.. (miten lie siitä illasta selviän kun en vielä haluaisi työkavereille asiasta puhua.)
Olen äärimmäisen onnellinen enkä osannut ikinä odottaa raskautuvani näin pian, kun ei edes yrittämällä yritetty eikä mitään kiertoja tms seurattu.
Olisi ihana päästä jo ultraan ja samaan vaiheeseen kun te muut mutta ensin pitää varmistaa raskaus lääkärissä ja sitten vasta muut hommelit.
Tunnen itseni niin hölmöksi kun en ole tajunnut aikaisemmin testailla, kai pelkäsin sitä negatiivista..

Teisku88: Minulla siis käytössä nämä: http://www.multivita.fi/multivita-raskaus-ja-imetys.php . Täällä maksoi n. 20 euroa tuo purkki. Näitä syödään siis vaan yks per päivä :) Itse olen kokenut nämä ainakin hyviksi ja saapa mielenrauhaa myös siitä, että tietää vauvan saavan niitä tärkeitä "rakennusaineita" :D

Salamasu: Minä ainakin ehdottomasti otan tuon äitiyspakkauksen. Olen käynyt tuota uutta jo vähän katselemassa, ehkä pikkasen enemmän "poikien" pakkaus kuin tyttöjen, mutta samapa tuo :) Näin ensikertalaiselle tuo on varmaankin ihan hyvä starttipakkaus, löytyy ensihätään kaikkea. Suurimman osan muista ihan vauvaiän vaatteista ajattelin sitten hakea ihan kirpputoreilta ja paljon tulen saamaan myös ystäviltä ja sukulaisilta. Ne pienimmät koot kun käy niin nopeasti liian pieniksi.

Zuvi: Onneksi olkoon raskaudesta :) Pian vaan neuvolaa ja lääkäriaikaa varaamaan, niin pääset sitten pian ultriin ja muihin tutkimuksiin. Vielä ei tosiaankaan ole liian myöhäistä! Ja mitä noihin firman kosteisiin kekkereihin tulee, niin voihan sitä keksiä mm. antibioottikuuria/jotain lääkettä tai sitten kuskin roolia tekosyyksi. Jostain ketjusta myös luin jonkun pyytäneen tarjoilijalta Pommacia kuoharilasiin ja oli menny täydestä :)

Ollut vissiin hiukan pökkyrässä tämä mamma aamulla kun oli np-ultraan menossa vaikka oli normi uä :D ja la siirtyi 21.12 jotenka saa jännätä taas jouluaaton puolesta että saako olla kotona vai ei.. :/ mutta sainpahan kesäkuulle ylimääräisen uä ajan ;)
mulla ollu myös alusta asti käytössä multivitan raskaus ja imetys, jostain palstalta luin että joillekkin se oli aiheuttanut pahoinvointia mutta itsellä ei kyllä oo vaikutusta otti sitä tai ei..

Niin joo ja unohtu ed.kirjoituksesta mainita että ostakaa ihmeessä miehillenne kirja Juha Vuorinen: juoppohullun päiväkirja osa 3, RASKAUSARPIA! mies saanu edes kansiakaa auki ku ite olin jo lukemassa kirjaa ja käsilaukussa kulkee edelleen töihin asti:D kerrassaan mainio opus, joka on kirjoitettu täysin tuleville,tuoreille isille. nenäliinat viereen vaan ku lukee,naurusta ei meinaa siis tulla loppua:D

Ihanaa kun täällä on näin aktiivista porukkaa, hurjasti tullu tekstiä tänne sitten viime käynnin.

Mie sitten kävin neuvolassa tänä aamuna, pakolliset kyselyt täytettiin ja täti siellä kyseli kaiken mahollisen tiedon sitten ja me kiltisti vastailtiin, verenpaine oli taivaissa niinku tavallisesti ko mullon valkotakkisten kammo (eli tk:ssa aina paineet nousee huippulukemiin) joten sain käskyn seurailla paineita kotona omalla mittarilla, verikokeet otettiin ja ultrattiin tyyppi, siellä se tyyppi potkiskeli jaloilla ja sydän pompotti villisti, täti ei vaan saanu mittoja otettua kunnolla ku tyyppi oli vähän hassussa asennossa.

Miulla onki sitten oikea arsenaali käytössä, syön noita multivita raskausmonivitaamiinejä (halvempaa kuin multitabsit), magnesiumlisää ja kalaöljykapseleita ko ei tuu kalaa syötyä tarpeeksi.

Meillä poika käyttää paljon ruskeeta, tummansinistä ja vihreitä vaatteita, tosi vähän on vaaleansinisiä vaatteita meillä, vauvavaatteet oli unisex-värejä ko ei saatu RU:ssa sukupuolta selville vaikka kysyttiin. Aion ottaa myös nytten äitiyspakkauksen, edellisen pakkauksen olen jo pistänyt eteenpäin menemään, samoin kuin myös vauvanvaatteita, toki säästin paljon vaatteita talteenkin vaikkei ikinä ollutkaan varmuutta tullaanko toista yrittämään.

Tänään on kyllä taas ollut sitten niin rauhallinen päivä ettei ole mikään oikein ärsyttänytkään. Ainut mikä ärsyttää on se kun tissit ei taho mahtua mihinkään liiveihin vaikka viime raskaudesta jäi isojaki liivejä, toivottavati kohta toppaa tuo kasvaminen ettei tarvis kovin monia uusia liivejä ostaa.

Amusia: Tuo kirja kyllä varmasti miehiin iskee, oon itsekin joskus tuon lukenu :) Nauraa tosiaan sai, vaikka aika härskihän tuo kirja välissä on :D Ei ehkä tiukkapipoille luettavaksi.

Maajo: Täälläkin meinaa nuo tissit kasvaa vähän turhankin paljon jo näin alkuun. Vielä mennyt entiset liivit, mut ei enää sievältä näytä kun reunoilta pursuaa vähän jo yli. Kai sitä pitää lähtää liiviostoksille. Mulla varmaan sit raskauden lopussa ja imettäessäjo joku F-kuppi, IIKS!

Maajo: Oon saanut sellaisen käsityksen ettei kalamaksaöljytabletteja suositella raskauden aikana, sisältää A-vitamiinia?? En tosin ole varma mutta näin ainakin Turun ammattikorkeakoulun Ravter-sivuilla mainitaan. Oon itse terveysalalla töissä mutta silti tuntuu olevan hankalaa välillä tietää mitä välttää ja mitä ei. mm. light tuotteet, toisaalta neuvola suosittelee mutta järki sanois että tulis syödä mahdollisimman luonnollista ruokaa..

Pitkästä aikaa täällä, olen ollut ihan järjettömän väsynyt monta viikkoa jo ja kaikki energia menee esikoisen kanssa touhutessa. Meillä muuten esikoinen on tyttö ja ekassa raskaudessa ei ollut juuri mitään oireita. Kumoan siis osaltani myös tuon teorian, josta aiemmin oli puhetta. Nyt onkin ollut huonompi olo ja tosiaan aivan kamala väsymys - ihan kuin olisi korkeassa kuumeessa...

Onko täällä muuten muita, jotka vielä imettävät edellistä lasta? Millaisia ohjeita olette saaneet neuvolasta - voiko imetystä jatkaa ihan normaalisti? Meillä esikoinen on vasta 8 kk ja haluaisin vielä pari kuukautta jatkaa imetystä... Tuntuu, että maidontulo olisi ehkä hieman vähentynyt, mutta onneksi tuo vauva syö hyvällä ruokahalulla jo kiinteitä, niin ei tarvii niin kauheasti stressata asialla.

UskoToivo, olet oikeassa, että kalanMAKSAöljyvalmisteita ei suositella raskausaikana tuon A-vitamiinin takia, mutta kalaöljykapseleissa ei yleensä ole lisätty A-vitamiinia, toki asia kannattaa pakkauksesta varmistaa. Niitä voi ihan hyvin käyttää raskausaikana.

Levottomat jalat saattavat johtua (kudos)raudanpuutteesta, joka ei välttämättä näy hemoglobiinissa. Kannattaa neuvolalääkärin kanssa ottaa asia puheeksi. 

Kuten M2O kirjoittikin, kalanmaksaöljy kapselit ovat kiellettyjä raskauden aikana mutta kalaöljykapseleita voi käyttää, ne on ihan eri tuotteita, varmistin myös apteekin henkilökunnalta että sopivat raskaana olevalle. Kalaöljykapseleiden öljy otetaan kalan lihasta ja kalanmaksaöljy otetaan maksasta.

UskoToivo: tuo raskaanaolevien sallitut/kielletyt ruoka-aineet on kyllä vedetty jo melkein hysteriaksi asti, jos niitä listoja oikein tulkitsee ni mitään ei kärsis syödä. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

taikaquu: mullon normaalistikin iso kuppi ko on D-kuppi, mullon varmaan sit raskauden lopussa Ö-kuppi emoticon

Nyt kun tuli vielä näistä vitamiinivalmisteista puhe, niin voikohan käyttää ihan Omega-3 valmisteita? Mulla ois GNLD:n omegat käytössä, tosin nyt en oo niitäkään sitten napsinu. Kyllähän tuo raskausmonivitamiini ne tärkeimmät aineet sisältää, mutta mun iho alkaa jo kaipaamaan noita omegoita ja myös E-vitamiinia.

Ja mitä tuohon ruokavalioon tulee, niin minä oon syöny kyllä suht normaalisti. Ainoa mitkä on kokonaan jääneet pois on nuo kylmä- ja lämminsavustetut lohet vakuumissa. Kotimaisia tuorejuustoja ja aurajuustoakin saatan välillä syödä, kun ne on kuitenkin pastoroidusta maidosta valmistettu. Tuo meidän neuvolan kirjallinen ohje ainakin siis johtaa harhaan, kun sen mukaan kaikki nuo juustot ois kiellettyjä, mutta se nyt koskee lähinnä vaan ulkomaisia ja pastoroimattomia tuotteita.

Maajo: Ainoa mikä harmittaa on se, etten voi enää syödä salmiakkia ja lakritsia kuin todella harvoin, on nimittäin nuo verenpaineet aina neuvolassa koholla. Mullakin siis tuo "valkotakkisten" pelko, aina pompsahtaa lukemat kattoon kun siellä mittaillaan. Voi mulla tosin olla nuo verenpaineet lievästi koholla muutenkin, mutta ei niin hälyttävissä lukemissa kuin lääkärissä mitatut.

Joo, ja mullakin siis tuo D-kuppi normisti käytössä. Hui, voikohan ne noin isoiksi kasvaa ;) Sitähän ois yhtä tissiä koko nainen sitten :D

Huomenta! Pääsin vihdoinkin koneelle kirjoittelemaan...olen nopeasti käynyt lukemassa juttuja, mutta kirjoittaminen on jäänyt....esikoisen ollessa hereillä ei koneella olemisesta tule mitään, kun hänkin haluaa naputella näppäimiä ja kauhea huuto tulee, kun ei saa tahtoaan läpi. Olen nukkunut päiväunia esikoisen kanssa lähi viikot, kun väsymys ja paha olo on vienyt voimia. Nyt alkaa olo helpottamaan ja ajattelin jopa siivota tänään!  Olen suunnitellut siivoamista kaksi viikkoa ja nyt ehkä saan toteutettua sen.
Meillä on perjantaina np-ultra. Osallistuin tutkimuksiin esikoisen kohdalla ja nytkin menen niihin.
-S-: tiivistit kyllä varmaan meidän kaikkien ajatukset sikiötutkimuksista.
Mulla oli esikoisen kohdalla aivan kamala pahoinvointi ja tyttöhän sieltä syntyi...mahan muodosta kaikki ennusti, että poika sieltä syntyy....ei ainakaan minun kohdalla merkit pitäneet paikkaansa :) Saa nähdä kuinka tällä kerralla käy.
Me oltas haluttu tietää esikoisen kohdalla etukäteen sukupuoli, mutta tirriäinen ei suostunut edes 4D ultrassa näyttämään jalkoväliään....jännitys säilyi loppuun saakka. Nytkin haluttas tietää kumpi sieltä tällä kertaa on tulossa, mutta katsotaan miten taas tällä kertaa käy:)
Amusia: Mä ostin sen Juha Vuorisen kirjan mun miehelle esikoisen synnyttyä ja hän tykkäsi kirjasta tosi paljon! Itse en ole vielä lukenut sitä, mutta mies luki minulle kaikki parhaat palat minulle ääneen :) Suosittelen kaikille!
Muistan ensimmäisestä neuvolasta esikoisen kohdalla epätoivon, kun neuvolan täti alkoi luettelemaan mitä kaikkea ei saa enää syödä....olin aivan kauhuissani miten tarkkana kaikesta mitä suuhun laittaa saa olla. Kävi kuitenkin ilmi, että neuvolantäti oli itse terveysintoilija, joka heijastui tapaan "ohjeistaa" raskaana olevia....uskalsin sit syödä oivariinia kasvirasvan sijaan, majoneesipohjaisia salaattikastikkeita öljypohjaisten sijaan ja vaaleaa leipää ruisleivän sijaan.....kaikki oli silloin niin uutta, että otin aluksi ohjeet liian orjallisesti, mutta onneksi mammakaverit palauttivat minut maan pinnalle ruoan suhteen :)
Tissiaiheesta: Mun tissit on edelleen yhtä pienet pussit kuin imetyksen lopetettuani....odotan innolla (ja mies myös) että tissit alkavat kasvamaan :) Esikoisen kohdalla kuppikoko kasvoi B:stä D:hen.....aika huikea koko muutos:)
Jospa nyt siirtyisin imurin varteen, kun tirriäinen nukkuu ja tarinoitakin on kirjoiteltu...alkaa tekosyyt loppumaan. Aurinkoista päivää kaikille!!

taikaquu: mie syön Lysi omega-3 kalaöljykapseleita, joten uskon että nuo GNLD:n omegat käy jos niissä ei ole A-vitamiinia tahi omega6:sta (saattaa altistaa lapsen lihavuudelle) ja ne on kanssa kalan lihasta valmistettu. Miulla taas on himo salmiakkiin ja lakritsiin, mutta pitää rajoittaa sen syöntiä tosi harvoihin kertoihin just tuon verenpainetta nostavan vaikutuksen takia.

ripatuu: samoin mie muistan sen paniikin ekasta neuvolasta ku lyötiin lista kouraan, onneksi sitten mammakaverit miullekki löi järkeä päähän että ei sitä listaa pidä niin kirjaimellisesti ottaa.

Mie olen kanssa lukenut tuon Juha Vuorisen kirjan ja oikeinki hauska oli, pitäs se melkein ostaa itselle ja lukea nyt uudelleen.

Nyt on kyllä aivan kummallista ko esikko vetelee jo kohta kolmatta tuntia aamunokosiaan, heräsi kuudelta ja meni puol 8 uudestaan nukkumaan, ja oon saanu vaikka mitä tehtyä tässä välissä ja koneellaki kerenny monta viestiä kirjoitteleen.

Oih, ihanaa kun osa menee jo NP-ultraan, hassua vaikka samassa kuussa on laskettu aika ni ite saa vielä aikaa odotella, varmaan tulee kesäkuulle aika mammapolille, täältä päin käydään np+ru:ssa Kokkolassa.

Takaisin