Toukokuu !

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja melela
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
heipsan taas :) tänään tosiaan oltiin neuvolassa. Syke löytyi ja mieli sai rauhan <3 :) ny jännitetään vaan sit viimeset riskialttiit viikot että kaikki menee hyvin ku jo yks keskenmeno takana. Vauvelista ei viä saatu kuvaa ku oli ni epäselvä möltti. viikkoja tosiaan 8+2..

Höh, huomasin että olen vanhin ensisynnyttäjistä. Nyt masentaa ;)
Noh, sitä se teettää kun ensin matkailee maailmalla ja sitten se kakara ei tulekkaan kun alkaa yrittämään. Reilut pari vuottahan tätä yritettiin, joten ei voi mithään.
Kiva että tulee lämmin viikonloppu, tosin sekin aika pitäisi viettää metsässä istuttamassa kuusentaimia ja talon seinää maalaten yms... Hommat ei tekemällä lopu. Tosin viime viikkoina ei ole paljoa pystynyt tekemään, kun kuvostus vaan kestää ja kestää, mutta nyt ainakin aamut ovat helpottuneet. Illat onkin sitten palan takaisin nieleskelemistä :P

Jänskättää...tänään pitäis kertoa pomolle raskaudesta. Vien saikkulapun ja siinä syynä akuutti pahoinvointi, kirjoittajana neuvolanterkka...ei lie hankala laskea yks ynnä yks :) Onneks on  nainen ni toivottavasti ymmärtää, aina kun ei oikein hyvillä mielin ota noita saikkuja...on kyllä monesti hyvässä hengessä kyselly oonko raskaana...

Muuten pahoinvointia, pahoinvointia ja pahoinvointia! Monin verroin olo huonompi kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessa, mutta nenän tukkoisuutta ei juuri ole mitä aiemmin kummaltakin oli. Raskaus ei ole sairaus, mutta siltä se tässä öklötyksessä kyllä tuntuu...Toivotaan ettei enää kauaa kestä :)

Luna ja Tonttu

Eka neuvola takana! <3 Sydänäänet kuulu tosi selvästi ja vahvasti se sydän löi! Ihanaa!! Mutta taitaa olla ujo vauva, kun ei suostunut ollenkaan olemaan kuvattavana. :) Aina pyörähti edestä pois. Naureskelinkin siinä et sil on bad hair day nii ei siitä silloin saa ottaa kuvaa. :D

Seuraavaksi onkin sitten lääkärineuvola. Niin, miten onko muut meinannu käydä niissä NT-seuloissa?? Ite en vielä tiedä.. vähä kahdenvaiheilla..

Toivottavasti alkaisi nuo pahimmat pahoinvoinnit jo teillä siitä kärsivillä helpottaa. Ei kuulosta lainkaan mukavalta, jos ei esimerkiksi töissä pysty pahoinvoinnin vuoksi käymään.

Kirppuli: Tuosta käytiinkin jo pikkaisen keskustelua joillain aikaisemmilla sivuilla tässä ketjussa :) Minä aion ainakin osallistua ja lähinnä sen vuoksi, että haluan tietää mikäli jotain poikkeavaa löytyy, jotta siihen osaisi jo varautua raskausaikana. Tietenkin pitää myös muistaa se, että eihän nuo tutkimukset aivan 100% varmoja ole, ellei sitten hakeudu vielä niihin jatkotutkimuksiin, jotka myöskään eivät aivan kaikkea paljasta.

Läheltä olen katsonut myös ystäväni eloa pienen down-lapsen kanssa ja heille tämä kehitysvammaisuus tuli yllätyksenä, kun eivät tutkimuksiin osallistuneet. Poika on aivan ihana päivänsäde, todella valloittava pieni mies :) Ystävänikin sanoi, että ennakkoon tuosta tietäminen olisi auttanut henkisesti siihen valmistautumaan, mutta päivääkään hän ei pois vaihtaisi.

Jotkut osallistuvat varmaan myös tutkimukseen, jotta vauvan pääsisi näkemään raskausaikana useammin. Täällä Oulussa tosin myös tarjotaan vaihtoehtona osallistua yleisiin ultratutkimuksiin, jotka ajoittuvat vähän myöhemmille raskausviikoille. Koska olen ensikertaa raskaana, en tiedä onko sama käytäntö myös muualla. Mutta tämä toki myös varteenotettava vaihtoehto, jos kokee nuo seerumiseulat ja np-tutkimukset turhiksi :)

Minäkin aattelin et ihan sen takia käyn siel tutkimuksissa, et tietää sit valita mm. synnytyspaikan sen mukaan. Neuvolassakin sanoivat, että helpottaa sitten valintaa kun tietää mitä missäkin paikassa on tarjolla.

Silloin kun me alettiin suunnittelemaan lapsen tekemistä, tiedostimme heti alkuun yhteen ääneen sen että lapsi voi olla vammainen. Itse kun uskon että jokainen meistä tiedostaa ja ymmärtää riskit jo ennen raskautta. Jokainen meistä murehtii ensimmäisen kolmanneksen mahdollista keskenmenoa. Jokainen meistä miettii jossain vaiheessa kätkyt kuolemaa. Eli jokainen tiedostaa omalla tapaansa mahdolliset riskit. Kaikkiin vain ei ole olemassa minkään laista testiä. Ehdottomasti kannattee käydä tutkimuksissa jos niin tuntee, ja varsinkin jos suvun puolelta tulee geenien muodossa rasitteita. Mielummin sitä varmaan siinä vaiheessa käy testeissä, koska siten voi saada hieman paremman mielenrauhan raskausajalleen, mutta silti kannattee muistaa ettei ne testit ole 100% varmoja. Tietysti siinä on se toinenkin ikävä puoli, jos niissä todetaankin jotain häikkää, sitten sitä asiaa suree ja miettii koko loppu raskauden,ja voi olla että miettii ihan turhaan. 
Minun mielestä siihen että käykö testeissä vai ei, ei ole mitään muuta yksiselitteistä ja  järkevää ratkaisua kuin vain päättää niin kuin itse kukainenkin parhaakseen tuntee sydämessään. Se on totta, että jos tietää valmiiksi että lapsi ei tule olemaan täysin terve, on paremmin aikaa valmistautua, mutta kuten sanoin jo alussa, eiköhän sitä jokainen valmistaudu jo ennen raskautta jollain tapaa siihen että raskaus voi mennä kesken, vauva voi menehtyä synnytykseen, kätkyt kuolla, jäädä auton alle, omasta lapsestahan voi tulla vaikka murhaaja jne. Kaikki on siis mahdollista, mutta kaikkea ei voi testata. Ja siltihän jokainen meistä tietää jo valmiiksi että tulee rakastamaan omaa lastaan ehdoitta ja pyytettömästi, oli lapsi sitten mikä tahansa, joka tapauksessa se on omaa lihaa ja verta.

-S- : Oon kyllä samaa mieltä :) 

Hei nyt mulla on tullut tosi ikävä oire öisin.. Levottomat jalat :D Ihan kauheeta. Jalat vaan koko ajan"kävelee" ja tuntuu öisin niin puuutuneilta. Ei saa nukuttua kun koko ajan ne vispaa  :( Mikäköhän olisi avuksi? Ärsyttävää :D

-S-: hyvin kyllä kirjoitit, itse ajattelen niin että osallistumalla tutkimuksiin saa viitteitä mahdollisista riskeistä ja voi jo raskauden aikana tutkailla aihetta ja sopeutua ajatukseen mahdollisesta erilaisesta lapsesta, yhtä rakas hän silti on sekä toinen syy on ihan puhtaasti se että pääsee kurkkimaan masuun että mitä asukille kuuluu.

Henrietta: mie kärsin ekassa raskaudessa levottomista jaloista, suonen vedosta, issiashermon kivusta ja sain näihin yllättävästä keinosta avun nimittäin magnesiumlisästä, tosin issiashermoa myös venyttelin ni seki varmasti autto kivun laukaisuun.

Jaksamisia pahoinvoinnista kärsiville! Eikös se niin mene että ne jotka voi hyvin pahoin saa tytön ja ne joilla ei juurikaan ole mitään oireita saa pojan?!?

-S-: Näinhän se on. Oon ihan samaa mieltä.

Itse menen ensi viikolla niskapoimu-ultraan. Meille sanottiin että jos ei haluta niitä riskilukemia kuulla niin sitten niitä ei tutkitakaan ollenkaan. Itselleni niillä ei ollut niinkään väliä, mutta mies tuntui haluavan tietää. Itse menen ultraan ihan sen vuoksi että nähdään onko sikiö oikeassa paikassa ja muut rakenteet kehittyneet normaalisti yms. Ja saadaan ekat kuvatki vauvasta mukaan <3

Täytyy käyttää tilaisuus hyväksi kun kerran ilmaiseksi saa ;)

-S-: Totta puhut. Ei minulle ole väliä muuten, mutta jos siellä tosiaan todetaan että voi tulla jokin häiriö tai muuta, niin tiedän valita synnytyspaikaksi isomman sairaalan jossa on varmasti osaava henkilökunta paikalla, synnytti sitten yöllä tai päivällä. Tuolla pienessä ei nimittäin ole erikoislääkärit aina paikalla ja niitä saisi sitten odotella. Mutta toivon, että kaikki menee hyvin. :)

Ajattelin mennä np-ultraan mutta en sitä testiä halua. Päivittäin töissä hoidan kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia, niin siitä on jotenkin tullut jo osa elämää. Tottakai sitä toivoo että oma olisi terve, mutta on ne esim. down-vauvatkin niiiin suloisia :) Harkitsin jo adoptiota yhdessä vaiheessa kun tuli hoitoon hylätty down-vauva :/ 

Me ollaan menos siihen np-ultraan :) pelkästään jo sen takia et näkee taas vaavin koska ultra oli epäselvä viä viikoilla 8+2 jolloin kummiski pieni syke löytyi. Tää taas kärvistellään pahoinvoinnin kans. Pahoinvointi pahentuu aina ku tullaan kotiin takas koska täälä on ihan selvästi hometta.. Uus asunto siis hakuses ja muutenki oli tarkoitus muuttaa ennen lapsen syntymää mut ny on kans hyvä syy lähtee tästä  =) 

Maajo: Niin mäki oisin kuullu et jos oikein tekee pahaa raskausaikana ni ois tyttö tulos ja jos ei mtn oireita niin poika :) mut se selviää sit ku otetaan sukupuoli selville sitte ku sen saa ja jos vauva vaan suostuu näyttää kumpi on ;)

Täällä kanssa np-ultraan menijä, joka on reilun viikon päästä, viikoilla 11+6... Odotetaan ultraa tosi kovasti, näkee pikkuisen ensimmäistä kertaa. Mulla ei oo mitään raskausoireita, hieman normaalia väsyneemmän olotilan lisäksi, joten on välillä erittäin vaikea uskoa raskautta todeksi. Jospa se tilanne siitä jotenkin konkretisoituisi heti tilanteen varmistuksen jälkeen.. :)

Maajo, Teisku88: Täällä sitten olisi varmaan tulossa se poika.. :D Tosin sisko poikaansa odottaessaan voi alussa erittäin huonosti. Ehkäpä siinä oli se poikkeus joka vahvistaa säännön... ;)

-S-: Hienosti sait kaiken olennaisen tiivistettyä :) Samaa mieltä voin kanssasi olla :)

Laura-86: Minulla kanssa niin oireeton raskaus, että välillä raskaus tuntuu ihan epätodelliselta. Saas tosiaan sitten nähdä, pitääkö teoria paikkaansa :) Verikokeet huomenna ja np-ultraan kaks viikkoa aikaa, sitten pääsee taas näkemään masukin :)

Mites te joilla on jo lapsia, onko teidän kohdalla tuo pitänyt paikkansa? :)

Mulla oli tänään eka neuvolakäynti, ultrassa näkyi pieni merihevosennäköinen olento ja syke löytyi. Se on ihanan helpottava olo, kun sydämensyke tulee esiin. NP- ja verikokeet käydään ottamassa. LAskettu aika siirtyi päivällä, nyt LA 23.12. mutta harvape se laskettuna aikana syntyy ;)Saa nähdä syntyykö tämän vai ensi vuoden puolella.. 

Iltaa!

Miulla ois huomenna virallinen eka neuvola, mutta ei onneksi jännitä ja mies aiko lähteä mukaan neuvolaan.

taikaquu: täällä kyllä piti ainakin edellisessä raskaudessa tuo väite paikkaansa eli ei juurikaa oireita ja poika tuli, yhtä vähäoireinen raskaus on nyttenkin niin kaipa se on sitten oletettava että ois poika taas tulossa.

Ärrinmurrinpurrin, mä en tykkää yhtään tästä raskausoireesta, mie oon koko ajan niin kuin persiille ammuttu karhu ja tuntuu etten osaa muuta ko rähistä muille kanssa eläjille, toivottavasti loppuu kuhan hormoonit tasaantuu toisella kolmanneksella. Ja plaah vettä sataa taas, mikään ei oo muka hyvin vaikka kaikki oikeastaan on ihan hyvin, sori valitus, matalalentopäivä tänään.

Tänään pääsee np-ultraan pikkuista kurkistelemaan taas :) Ja ehkä se paras kun saa ensimmäiset kuvat mukaan :)) 
Pikkuhiljaa alkaa jo uskoa että kyllä se kaveri mukana pysyy.
Tllätin itseni eilen haaveilemasta uusista vaunuista ja sängystä yms. härpäkkäkkeistä :)) ukolle totesin että annetaanpa akvaario pois että kaikki sopii mitä tarvitaan taas, mutta peruin puheeni hetken päästä, kauhea olo tuli kun ajattelin että kaloista luopuisin :/ eli hormoonit ovat päin p.. :D

ihanan aurinkoinen aamu taas :D

Meillä ei pitänyt kyllä ensimmäisen kanssa paikkaansa tuo pahoinvointi=tyttö-oletus. Ei ollut mitään oireita ja tyttö tuli!

Täällä kans yks "poikkeus"; ei mitään oireita ja tyttö tuli :D

Jospa se nyt on sitten poika tulossa ku oireitaki on ollu vähän enemmän :)

Takaisin