Toukokuisten toukokuussa tapahtuu!

Mullaki perjantaina! Ja huomenna on jo tänki kuun puoli väli :D aika menee nopeesti, loppuodotus ei :D

Mulla tänään 39+0! Oon jo viikon ajatellu, et viikon päästä saa aikasintaan syntyä. Ja edelleenki, mut nyt pitää oikeesti alkaa sisäistää se, et en voi tuudittautua tohon viikkoon kokoajan. Mä oon ehkä epätyypillinen siitä, etten toivo et tää syntyis jo, mut se johtuu varmaan siitä et mua jännittää.

huihui hyvä vaan että edes joku on täällä järjissään :wink en mä ekan kans ollu näin malttamaton.... se tuli niin nopee sillon se synnytys, mut nyt tää on kestäny ainaki jo kolme vuotta :confused:

huihuihui, mä oon sun kanssa samoilla aalloilla.. mäkään en hoppuile sen synnytyksen kanssa, ja johtunee tasan siitä et jänskättää!! ja jotenki se mun jännitys tuppaa kärjistyyn siihen ku mulla on neulakammo, et ku en haluais epiduraalia/spinaalia enkä joutua tippaan tms pelottavaa... mut samalla tiedän et kipukynnys varmasti aika pieni, et miten selviin ilman esim epiduraalia... :confused: oonko ainoo joka pähkäilee näin typerän asian kanssa.... ? o_O

Mä oon taas niin malttamaton et kaikki synnytykseen liittyvät jännitykset/pelot on kaikonneet ku en jaksais enää odottaa.

Eikö tippa laiteta joka tapauksessa? Mulla on yks tositositosi piikkikammoinen tuttu joka on kaks lasta synnyttänyt, muistaakseni molemmissa oli epiduraali. Me kun koulussa harjoiteltiin pistämistä(ihon alle ja lihakseen) niin hän oli mun parina ja siis aivan paniikissa. Itki, tärisi ja oli paniikissa. Niin pistäessä kuin myös sillon ku mä pistin häntä. Kyselin sit et miten sen synnytykset on mennyt ku se neulakammo on selvästi tosi kova, niin sanoi vaan et jotenkin se vaan meni. Ei hän ollut nauttinut tilanteesta mutta ei myöskään ollut paniikissa, kipun hellittäminen oli ollut kova kannustin ja epin laittaminen ei ollut ollenkaan niin kauheeta kun hän oli kuvitellut.

Mua kanssa hirvittää enemmän epiduraalin laitto kuin synnytyskivut. Mutta luulen että kun kipu on tarpeeksi kova ei se enää ole niin iso peikko. Mä periaatteessa kestän kipua hyvin mutta sitten on jotain juttuja mitä en kestä ollenkaan (nopeat nippaisut tai hampaan poraus...) eli jää kyllä nähtäväksi miten hajalla sitä sitten kivusta on.

niin, veikkaan kanssa et ku se kipu on päällänsä niin se kammo ei estäis ottamasta just esim epiduraalia... ai tippa tulee joka tapauksessa, oikeesti? miks?? :eek:

Mun mielestä epiduraalin laittaminen ei ollu inhottavaa. Tai siis se ite pistäminen. Paineen tunne oli vähän epämiellyttävä ja sit supistus siinä kippura-asennossa, mut pistäminen oli ihan ok. Tipan laitto taas oli inhottavaa ja siihen kohtaan sattu koko sairaala-ajan. Inhosin sitä.

Siis emmä tiedä ollenkaan! Jotenkin oon kuvitellut ei laittaisivat, mut voihan olla ettei rutiinisti laitakaan kaikille. Ehkä mä vaan sekoilen :grin Jotenkin oon ajatellut et laittavat, ja mielestäni luinkin jostakin noista miljoonasta oppaasta niin... mut tosiaan saatan puhua ihan pöhöjä

Niin ja mulla toi epiduraalin pelko johtuu enemmän siitä että mä en tahdo sietää mitään äkkinäistä selässä ja siellä mun tuntoaisti ja refleksit on tosi herkillä. Sama juttu silmien kanssa, en meinaa saada rajauksia vedettyä kiljumatta :P

Neuloja en pelkää kun on suonet niin pinnassa ettei ikinä tuota ongelmia ottaa verikoetta tai laittaa tippaa. Vertakin käyn luovuttamassa aina kun pystyn. Mutta jos olisi toisenlaiset suonet niin varmaan olisin siitäkin paniikissa. Mulle on kerran laitettu tippa kun kädet oli kylmäallergiasta turvonneet palloiksi. Se ei ollu kivaa olla neulatyynynä kun suonta ei löydy.

hymykuoppa.. sepä. mul on kerran ollu tippa ja se oli ihan kauheeta en pystyny käyttää sitä kättä ollenkaa ku ällötti ja se on vaa jotenki niin.. hyi.

toivottavasti se tippa ei oo sellane pakko pakko juttu :D oon ehkä vähä hölmö.. tottakai sitä ottaa kaiken mitä tarvii sit ku tarvii.. ärsyttää vaan tää neulakammoisuus.. en esim käyny sokerirasituksessa vaikka suosittelivat :(

Järjellä ajattelisin et jos laittavat tipan rutiinisti niin nesteytystä varten ja sit et jos tulee jotain yllättävää niin on suoniyhteys valmiina auki lääkkeitä varten. Voihan sitä sanoo et jos vois laittaa vasta ku ois oikee tarve? Ja kantsii pyytää sideharsoo siihen ympärille ja päälle, yleensä eniten siinä sattuu just se ku pääsee liikkumaan ja osuu kaikkiin kulmiin yms

Mä oon kuitenkin tosi kiitollinen et oli se tippa. Se oli aika kovassa käytössä mun synnytyksen aikana ja siinä vaiheessa kun vauvan sydänäänet romahti niin oli kyllä kiva et saatiin lääkkeet meneen mahdollisimman nopeesti eikä enää siinä vaiheessa tarvinnu ruveta asetteleen sitä tippaa...

Mua pelottaa katetrointi ihan hirveesti, onko se tosi kivuliasta?? En yhtään haluais sitä :(
Piikit ei mua haittaa.

Mua inhottaa epiduraali ajatuksena, mutta ois varmaan rankempaa nähdä sen laitto kuin olla pistettävänä, sitä omaa selkäähän ei tartte katsella. Mua pyörryttää jos ajattelenkin selkärankaan pistämistä liian tarkkaan.

Mut on kerran katetroitu ja sen poistaminen oli ikävän tuntuista, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätöntä. Ylipäänsä se katetrin tuntu oli inha, tuntui vähän virtsatulehduksen kirvelyltä. Ihan mielelläni välttäisin sen kokemuksen jatkossa, mutta jos pitää laittaa niin sitten pitää laittaa.

Mäkin jännäsin noita epiduraaleja ja spinaalipuudutusta etukäteen ja nyt voin sanoo et siinä tilanteessa hyvä kun huomasin et jotain tehtiin. Mä vielä jännitin ihan hulluna siin tilanteessa et olis voinu tuntuu hyvinkin ikävältä. Mä ihailen niitä lääkäreitä jotka noita laittaa; ainahan ne sanoo et nyt tarvii olla sit ihan paikallaan mut mulla ainakin on joku refleksi et suunnilleen puol metrii hyppään ku se neula lähestyy... :rolleyes:
Ja silti ne saa ne laitettua! Mä en kyl ite moiseen kykenis.
Tippa mullekin laitettiin, sillon jos haluu epiduraalin, se ainakin pitää laittaa. Mä jännäsin ja pelkäsin ettei se toimis mulla kun joskus aiemmin ei oo toiminu ku on laitettu mutta hyvin se nyt veti eikä sen laittaminenkaan sattunu. Mä sanoisin et mun kohdalla siin synnytystilanteessa oli niin paljon muuta mietittävää, kipuja ja jännitystä et noi oli aika pikkujuttuja onneks.
Toivottavasti te muutkin selviitte niistä helpolla eikä tarttis etukäteenkään kauheesti jännittää!

Takaisin