Toukokuisten ketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa
Täällä vielä yksi mattimyöhänen ilmottautuu mukaan jos vain huolitte. La 16.5. Ekaa kertaa kirjaudun tällaiselle foorumille ja koitan nyt opetella käyttöä. Onko kaikki aktiivisimmat keskuskustelut tuolla salaisella puolella, vai pääseekö täällä mukaan juttuihin? :)

Heippa
Täällä vielä yksi mattimyöhänen ilmottautuu mukaan jos vain huolitte. La 16.5. Ekaa kertaa kirjaudun tällaiselle foorumille ja koitan nyt opetella käyttöä. Onko kaikki aktiivisimmat keskuskustelut tuolla salaisella puolella, vai pääseekö täällä mukaan juttuihin? :)
Moikka Vee, ja onnea raskaudesta! Itse en oo ainakaa salaisella puolella , ja itekki oon miettiny et onkoha siellä aktiivisemmin keskustelua? Tosin täällä kyllä on monessa ryhmässä paljon keskusteluja :happy:

Irkku ja vee tervetuloa ja onnea:)
Mäkään en oo salaisella puolella kirjoittelut, en tunne tarpeelliseksi siellä höpistä;)

Tervetuloa Irkku & Vee! :)

Täällä tänään poika sai pikkuveljeltään monotuksen poskelle. :p Poika halasi ja laittoi naamansa mun paljasta masua vasten, sai suoraan poskelle pari potkua veljeltään. ❤️ Eipä tuo 1wee mitään tajua, mutta hetken oli totisen näköinen ja ihmetteli mitä nyt tapahtuu. :grin

No niin Talvitintti, veljekset ottaa jo nyt matsia:D voi pikku tonttu-ukko ei tiedäkkään mikä on tulossa<3 mut eipä se tiedä tää meidän tonttu tyttökään;)

Täällä mietitään synnytystä näin rv 20 aattona... Pääseekö mies mukaan, kuin kauan tällä kertaa kestää (synnytykset nopeutuneet joka kerta), milloin synnytys käynnistyy, miten synnytys käynnistyy, miten synnytys menee, kuinka kauan pitää olla laitoksella, kerkiääkö saamaan epiduraalin tms jnejne:D että tämmöistä kylmään yksinäisen iltaan... Mitenkäs muut joko mietityttää?;)

Vähän on mietityttäny. Kysyin myös tänään ru:ssa että mitä se synnytystapa-arvio meinaa täällä meidän sairaalassa. Helpottavaa sinällään että sellanen on varmasti tulossa ja siellä keskustellaan sitten vaihtoehdoista. Siihen asti oon aika avoimin mielin vaikka oon käyny kaikki mahdolliset kauhuskenaariot läpi niin alatie- kuin sektiosynnytyksessä :rolleyes:

Meidän synnärillä ei tehä ees synnytys tapa arviota jos ei neuvolassa oo huolta vauvan tarjonnasta/koosta... En oo pääsy arvioon vaikka mulla ollu se Radi kun sokrut ei heitelly seurannassa:/ mut esikon aikaan multa kuvattiin lantio ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä että sieltä ulos tulee 4kg baby ilman suurempia yskäsyjä:D en kyl semmosta jytkälettä halua synnyttää, kiitos!

Tääl mää mietin et on ollu hyvä päivä,ei kipuja,ei turvotusta, ei väsymystä...oon ollu muutenkin tosi hilpee ja energinen :hilarious:onkoha kaikki hyvin kun kaikki tuntuu nii kivalle:wink ja synnytystä täälki ollaan ukon kans mietitty et meneekö kaikki mallikkaasti :rolleyes:

Mua ei niinkään mietitytä synnytys kun on todettu, että mulla on synnyttäjän lantio ja helposti nuo 4,4-kiloset pojat on sieltä tulleet :grin Mutta se synnytyksen jälkeinen aika mua mietityttää. Viimeksi menetin jonkin verran verta, en niin paljon että olisin tarvinnut verensiirtoa, mutta sen verran kuitenkin, että melko hätäiseen joku lääke lykättiin ja olin tipassa lopun päivän. Nyt siis mietityttääkin, että jos sama toistuu ja menetänkin paljon enemmän verta... Se vähän pelottaa. Ja se, että se kohdun palautuminen oli viimeksi melko hidasta ja kananmunan kokoisia hyytymiä sai puskea koko sairaalassaolon ajan, niin paheneeko sekin tässä synnytyksessä....

^ sama lantio kuulemma täälläkin;) kylläpä oot joutunut synnytyksen jälkeen rääkkiin:( toivotaan että ei enää toistuisi!

Meidän synnärillä ei tehä ees synnytys tapa arviota jos ei neuvolassa oo huolta vauvan tarjonnasta/koosta... En oo pääsy arvioon vaikka mulla ollu se Radi kun sokrut ei heitelly seurannassa:/ mut esikon aikaan multa kuvattiin lantio ja silloinen lääkäri oli sitä mieltä että sieltä ulos tulee 4kg baby ilman suurempia yskäsyjä:D en kyl semmosta jytkälettä halua synnyttää, kiitos!

Hauska toi "ilman suurempia yskäsyjä" :laughing025!

Mulla syta-arvio sektion takia, ei mullakaan ollu ekasta paitsi sit jonku extrakäynnin sain kuitenki joka oli vähän sen tapainen, pelkän ultran vain sisälsi.. tää virallinen syta-arvio sisältää lääkärin tekemän ultran ja sit se lantion tilan kattominen (toivottavasti suoraan magneettikuvauksella, en koe mielekkääksi että lekuri tunkis sormia meikäläisen kakkoseen ) ja näin :)

Mitä oon lukenu paikallisista tavoista nii jonku sortin syta kuuluu täälläki hommaan. En sitte tiä mimmonen se on.. Ihan kiva näin ekan kohdalla että ois semmonen niin varmasti rauhoittaa ku voi kumminki jänskättää sitte loppua kohen aika kovastikin miten kaikki sujuu.

Mulla lantio katsottiin magneettikuvauksella esikon synnytyksen aikaan ja siinä hetkessä se oli kyl ihan helvettiä, supistukset tulee päällekkäin ja ei saa liikkua... Kyl oli itkua pitäminen et siitä selvisin ja pääsin pelastavan enkelin eli anestesia lääkärin tykö et sain epiduraalin:D mut mitä tulee kakkoseen sormien (tai noh minkään muun) tunkemiseen niin se on exit only:p

Mulla ainakin on pyörinyt tuleva synnytys paljonkin pääs ja myös esikoisen synnytystä oon kerrannut mielessäni, onneks sitä ei kunnolla muista, muuta kuin että kipeää otti ja muistan ajatelleeni "kuka hullu tämän tekee uudestaan kun tietää millaista on, en minä ainakaan!":nailbiting: :joyful:, mutta ei pysty enää kuvittelemaan sitä kipua ja hyvä niin :p
Ja paljon oon sitä miettinyt että milloin alan synnyttää ja millaisella varoitus ajalla että saadaanko me esikoiselle hoitajaa vai pitääkö mun mennä yksin o_O toivottavasti menis kaikki hyvin ja ukko pääsis mun kans synnyttämään!

Täällä kans pyörii synnytys mielessä... Mä oon menossa pelkopolille maaliskuussa ja voipi olla että tämä lapsi syntyy sektiolla, meinaan esikoisen alatiesynnytys oli aivan järkyttävä enkä oo päässy siitä edelleenkään yli enkä ympäri ja siitä on parin päivän päästä vuosi..

Täällä kans mietityttäny jo paljon tuo synnytys, ku ei aiempaa kokemusta oo.:p Ensinnäki se, että jos tuliskin niin nopea synnytys,että syntys välille eikä kerettäs sairaalaan.. On tuota matkaa kuitenkin. Seuraavaks se kipu, onko se tosiaan yhtä tuskaa..:playful: Ja että, jos ei kerkeiskään ottaa mitään puudutuksia... Sitten se, että jos pikkusella ei ookkaan kaikki hyvin niin mikä hätä siinä kerkeis tulla...:confused: Mutta näitä ku ei voi ikinä tietää, eikä se mene varmastikaan koskaaan niin kun ite ajattelee.. :playful:
Toisaalta ootan jo innolla synnytystä ! :hilarious:

Suosittelen ehdottomasti valmistautumaan synnytykseen hyvissä ajoin ottamalla selvää erilaisista kivunlievitysmenetelmistä ja rentoutumistekniikoista ym. Vaikka kätilöt ovat ammattilaisia ja siellä meitä varten, niin jokainen on erilainen yksilö ja se mikä toimii yhdellä ei välttämättä sovikkaan toiselle, joten hyvin valmistautuminen tekee kokemuksesta paremman jokaiselle ja myös kätilö pystyy auttamaan teitä paremmin, kun pystytte kertomaa mitä toivotte.

Ja valmistautumisella en nyt siis tarkoita sitä, että synnytys täytyisi suunnitella valmiiksi tarkkaan, koska eihän kukaan voi tietää miten se etenee etukäteen. Mutta on hyvä olla tietoinen erilaisista mahdollisuuksista ja vaiheista mitä synnytykseen kuuluu. Netissä on monia hyviä sivustoja ja mm ensi- ja turvakotienliitto tarjoaa edullisesti doula-tukipalveluita (esim Helsingissä korvaus on 50e). Doulan tarkoitus on tukea äitiä synnytyksessä ja pyrkiä edesauttamaan, että äidin toiveet synnytyksen suhteen toteutuisivat mahdollisimman hyvin. Doulat eivät siis aja vain mahdollisimman vähäistä kivunlievitystä, vaan juuri sellaista, joka on äidin toiveissa. Vaikka minulla oli ensimmäisestä lapsesta oikein hyvä synnytyskokemus sikäli, että kaikki meni ihan hyvin ja suht joutuisasti, niin seuraavalla kerralla aion olla paljon paremmin valmistautunut, jotta kokemus on vielä mukavampi.

Ensimmäisellä kerralla olin suurimman osan ajasta täysin tietämätön eri vaihtoehdoista ja synnytyksen edistymisestä, enkä osannut vaatia kätilöltä parempaa seurantaa ja läsnäoloa, koska olin niin epävarma itsestäni, ja ajattelin että kipuni ei varmaan ole vielä tarpeeksi kovaa, että esim tarvitsisin voimakkaampaa kivunlievitystä tai että synnytys edistyisi. Sitten kun lopulta käskin miestäni kutsumaan kätilön paikalle, jotta saisin jotain, kun en enää kyennyt itse liikkumaan lainkaan, kätilö totesikin että avautumisvaihe on ohi ja on aika ponnistaa, eikä siinä kohtaa enää ollut aikaa mihinkään puudutteisiin tmv. Olin myös etukäteen ajatellut, että haluan olla mahdollisimman pitkään liikkeessä ja synnyttää pystyasennossa, jotta vetovoima auttaa ponnistuksessa, mutta nämäkään toiveet ei onnistuneet, koska minussa oli kiinni noin tuhat piuhaa ja tippaa. Nyt tiedän, että osa näistä piuhoista olisi voitu korvata langattomilla versioilla, jos olisin näin vaatinut ja osan olisi voinut ottaa aina välillä irti helpottamaan oloani, jos olisin tajunnut sanoa ääneen että ne häiritsevät.

Tieto tuo varmuutta ja turvaa leidit!

Takaisin