Toukokuisten ketju

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuulia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitäisköhän graavata ite pikkusen lohta... Hmmmm graavilohta ja saaristolaisleipää... Taitaa olla tiedossa kotoisat pikkujoulut:p

Meillä mies ei tykkää kinkusta:( meillä on siis ollu kalkkuna... Saakohan mistään sitä oikean kinkun makusta valmiina? Sellanen pikku satsi? Tai sit pitää ite syyä tooooodella paljon:D tuskinpa sekään ongelma on:p

Meillä onneks tykkää.. :D Kyllä kai niitä pikkukinkkujaki saa.. Kyllä mää ainaki ostasin, vaikka mies ei söiskää... Saispahan syyä ite paljon ..:grin

Ahaa elämys! Meidän pikkusella on 1-v synttärit 1.12 niin sinnehän mä voisin tehä kaikea, paistaa kinkun, graavata lohen, torttuja, pipareita, karjalanpiirakkaa ja saaristolaisleipää! Ja sit halko! Niin on sit ei tarvii ite kaikkee syyä:D olen ilonen kun nyt mä sen keksin!:p

Noniin, sattupa sopivasti.. Hmmm mitähän juhlia meillä ois tiedossa... No tietenkin tuo isäinpäivä, mutta kun sitäkään ei voida vielä kahestaan viettää.. :D Tosin jos menis omalle isälle ja äitille heti isäinpäivä aamusta, ja alkais siellä laittelee herkkuja.. :D

En tiedä miten Suomessa saa mutta itse olen itselleni ostanut ikeasta pienen kinkkusen :grin se on siis semmoinen pala, ei mitään monen kilon kankkua, mihin levittää päällinen ja joku 15 min uuniin
Täällä jouluna syödään VAIN suolattu kalaa ja perunaa :sad001

Me varmaan kaikki otetaan inf.rokote. Toinen lapsista riskiryhmässä ja lähipiirissä keuhkosyöpää sairastava, niin paras ottaa varman päälle. En ole itse sairastanut mitään kunnolla vuosiin, jonka takia tuntuu vähän turhalta ottaa rokote, mutta eihän sitä koskaan tiedä milloin pöpö iskee.

Joulu jo mielessä, niin onko kellään kokemuksia alkoholittomista punaviineistä? Onko ihan höpöhöpöä vai maistuuko oikeasti hyvälle? Vähän epäilyttää, kun ainakim alkottomat siiderit ja oluet on mun makuun aivan karseita.

On oo kyl huomannu et Ikeassa ois? Mut eipä kyl oo juurikaan ees mielessä käyny kamalan tarkasti kattoa;)
Mä täällä vaan makaan sohvalla kun 3 muksu kattoo piirettyjä ja 1 unilla ja kuolaan erinäisistä ruuista vaikka makarooniloota on jo uunissa:D

Mä maistoin edellisen aikaan jotain alkoholitonta (siinä oli norsun kuva etiketissä) ja se oli aivan järkyttävää! Oli ensimmäinen ja viimeinen kokeilu, yöks!

Mä en oo uskaltanut edes maistaa mitään alkoholittomia juomia(ainakaan vielä)....:D
Ehkä pikkujouluissa vois sit yhden alkoholittoman juoda... :p

Veljen vaimo joi noita alkoholittomia punaviinejä sillon kun se odotti lasta. Jotenkin sitä himotti se haju :D itse en koskaan ole viineistä välittänyt paitsi sangriassa, niin jääköön kokeilematta. :D oi kinkkua.. se kylmäsavulohi on kyllä paha paikka. Yksi joulun suosikki ruuista ja nyt sitä ei saa [emoji24]

Minä teen niin et ootan et saan juoda oikeaa viiniä sit joskus... Mut eipä tota muutenkaan tuu juotua kun vähän loppuu päivästä aika/jaksaminen kesken niin viini tms on viimeisenä tärkeys listalla ;)

Nyt on jouluverhot laitettu :joyful: mulla on niin kova joulu fiilis etten muista koska olisi ollut tälläistä :grin

Asiasta toiseen, mä en vaan pääse yli siitä unesta että meille tuli kaksoset! :woot: ja ukkokin sanoo että "kyllä sun maha on jo niin iso että kaksi siellä on" :hilarious: viimme yönä näin unta että menin ultraan ja siellä olikin yksi vauva, niin järkytyin ja olin surullinen siinä unessa että missä se toinen on. Vaikka todellisuudessa oon onnellinen ja kiitollinen, tuli sitten kuinka monta lasta tahansa :)
Aika vähän ja lieviä oireita mulla on, niin ajattelis että jos kahta odottais niin olisi voimakkaammat oireet :rolleyes:

Eihän sitä tiiä vaikka kaks siellä olis, jos et oo vielä ultraankaan päässyt. :) Mulla on ollu aina haaveena kaksoset, tosin en ehkä ensimmäisiks lapsiksi haluais, onhan kahdessa itkusessa kakkapyllyssä varmasti tuplasti työtä.:D Tosin varmasti sitä iloakin sitten on... :) Ja miksei sitä kahdestakin selviäisi, jos vaan semmosen asenteen ottaa.

Mää oon ollu aina jouluihminen, mut tänä vuonna se fiilistely on kyllä alkanu tosi hyvissä ajoin, ja jos mies ei ois toppuuttamassa niin kohta varmaan raahaisin kuusenkin jo olkkariin.. :joyful:

Joo auttamaton joulu ihminen oon mäkin;) joulu on vaan niin ihana juhla et sitä vois viettää vaikka vuoden ympäri:p

Vieena:
Tällä ohjeella tein luumuhilloa monena vuonna. Hillo on todella hyvää! Paljon parempaa, kuin Suomessa oleva torttutäyte. Tuosta määrästä tulee aika paljon, mutta hillo sopii jugurtin ym. kanssa ihan muuten vain. Jauho sitoo hilloa hieman, joten se on parempi paistettaessa. Muuten ei tietysti tarvitse. Olen ehkä laittanut hieman sitruunamehua valmiiseen hilloon.

500 g kuivattuja, kivettömiä luumuja
4 dl vettä
1 dl sokeria
1-2 kanelitankoa
(kourallinen rusinoita)
2 rkl maissi- tai perunajauhoja
  • Laita kaikki aineet jauhoja lukuunottamatta kattilaan.
  • Keitä, kunnes luumut ovat pehmenneet.
  • Jäähdytä hieman, poista kanelitangot ja soseuta sauva- tai tehosekottimella. Lisää hieman vettä tarvittaessa.
  • Lisää soseeseen jauhot ja keitä muutama minuutti.
  • Jäähdytä luumuhillo.
Muuten kaikki herkkukuvat saa kieltää, kun minua etoo! Odotin joulua ja ajattelin mitä kaikkea kivaa voi tehdä ja syödä. En ole viime vuosina ollut montaa joulua Suomessa. Yleensä teen karamelleja, torttuja, pipareita jne. Nyt kaikki kuvat suklaista, herkuista ym. etoo. On ihan skitsofreninen olo, kun toisaalta haluan kaikkea hyvää ja toisaalta ne tekee pahaa. Onkohan tämä poika? Tyttöä odottaessa söin kolme munkkia päivässä, eikä tuntunut missään.

Muokattu viimeksi:
Täällä "uusi" ilmoittautuu [emoji6] meillä siis esikko ekalla ja toka ruttuimuri 4v, molemmat poikia. Lueskelin noita teidän Ruokajuttuja ja ei vaan pysty... Rv 4 lähtien melkein kaikki tullut ulos ja tipastakin haettu vauhtia. La on 30.5, joten viikkoja on 10 ja jotaki [emoji23] noista viineistä, en punkkua pysty juomaan, mutta tykkään juoda alkoholitonta valkkaria [emoji23] siis tykkäsin ennen raskautumistakin, et on ihan ok. Niih. Noh joulu tulee, onneksi [emoji7] ja np ultrakin on 23.11. Eli hitaasti mutta varmasti eteenpäin [emoji6] pariin kertaan on jo passikuvia nähnyt, hyvin liikkuvainen kaveri [emoji6] että tämmöstä tänne. Vähän tönkkö alotus täältä Savosta, mutta tuntuu että tuo salamatkustajan aiheuttama järjestön väsymys taannuttaa mut tuon kuopuksen tasolle [emoji23]

Ja ainii, pisteleekö täällä kukaan muu klexanee tai fragminia? Täällä sitä lystiä nautittu jo melkein kk ajan... Ja oon jo nyt ihan kypsä [emoji23]

Takaisin