Mun tietääkseni jos synnytyksessä tapahtuisi jotain ikävää niin isyys kyllä pystyttäisiin silti tunnustamaan, jos ei muuten niin DNA-testien avulla. Mutta onneksi se nyt on harvinaista että jotain niin vakavaa kävisi. :) Mutta siis, kun kai usein tuleva isäkin on käynyt neuvolassa ja näkyy nyt ainakin jossain tiedoissa? Enemmän mua ahdistaa sateenkaariperheiden tilanne, jos bio-äidille käykin jotain.
Mitäs siinä voi tehdä? Ei varmaan mitään nykyisillä laeilla. En myöskään tiedä mitä totaalisen yksinhuoltajan lapselle kävisi. (Siis että isää ei edes ole missään tai jotain.)
Joo, ei pitäisi miettiä tommosia ikäviä asioita. Mä oon kuitenkin hyvin varma, että tuollaista tilannetta ei tule kovin monelle vastaan.
Positiivisesti vielä sukunimi asiaan; onneksi meidän ei tarvitse enää toisen yhteisen kohdalla miettiä sitä.
Oli tosi ärsyttävää, kun minä halusin lapselle miehen sukunimen ja mies minun. Annettiin sitten kuitenkin miehen nimi, koska mun vanhimmalla lapsella on jo mun sukunimi niin miksei sitten toiselle toinen.
Vaikkakin avoparina voi vielä käyttää pieniä lain porsaanreikiä jos haluttaisiin eri sukunimi kun sisarukselleen.
Eli siis ei tunnustettaisi isyyttä ennen nimen antoa. Mutta joo, ei meillä tarpeellista.