Toukokuiset

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ms. Bloom
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minkä kokoinen vauvanne nyt on sontsu_? Onnea kotiutumisesta! :)
 
Me päästiin tänään vauvan kanssa kotiin :) ! On vaan iha outoo kun ei oo hoitajat koko ajan pyörimässä :D

Mahtavaa (ja lohdullista omaa tilannetta aatellen! :) Teillähän sujui viikkoihin nähden asiat hienosti.
 
En tiennyt mihinhän keskusteluun tämä liittyisi, mutta otin miehen kanssa puheeksi tänä aamuna kotiutumisen ja ihmisten vierailun kotona sen jälkeen.

Kuinka te olette miettineet kotiutumisen jälkeiset vierailut? Ketä hyväksytte kotiin ja ketä ette halua?
Miten pitkän ajan päästä kotiutumisesta haluatte vieraita kotiin?
Kuinka pitkäksi aikaa ja miten ette haluaisi heidän toimivan?
 
Me ollaan mietitty, ettei etukäteen päätetään sen suuremmin asiasta, vaan mennään oman ja vauvan jaksamisen ja voinnin mukaan. Lähimmät perheen jäsenet ja sukulaiset ensin ja sitten pikku hiljaa kun arki sujuu niin sovitaan kavereiden ja muiden kanssa koska tulevat.
Ja itse ainakin oon sellanen ihminen, että jos vieraat ei tälläisessä tilanteessa tajua lähteä järkevän ajan kulttua, niin pyydän heitä poistumaan että saamme tehdä arkiaskareita rauhassa. :) Näkisin ehkä että tunti aivan maksimissaan kaksi tuntia on hyvä aika kerralla vierailla perheessä jossa on uusi tulokas.. :)
 
Ei mekään olla sen isommin ketä päästetään ja koska kylään. Mummut tulee varmasti melko pian kotiutumisen jälkeen kylään. Oma äitini tulee varmaan jo sairaalaan (kävi esikoisen aikaan myös). Sen olen päättänyt, että isojen lasten kaverit saavat odottaa. Monella heistä kun on sisaruksia yms. ja pöpöt leviää nopeasti. Varsinkin kun on kesälomakin tulossa heti kohta siinä (mulla la on 27.5.) niin ei omatkaan tuo kaikkia pöpöjä mukanaan.
 
Me ollaan ajateltu et lähimmät sukulaiset saa tulla heti ku kotiudutaan. Mutta ystävät saa ootella viikon/kaks. Myöskin ton tokaluokkalaisen kaverit on meillä kiellettyjen listalla just pöpöjen takia!
Mun äiti tulee varmasti sairaalaan jos vaan kerkee. Oli esikoistakin katsomassa, kun hän oli 4h ikäinen. Ja tietty tuleva isosisko halutaan mahdollisimman nopeesti vauvaa tapaamaan! ♡
 
Meillä myös olisi halua mennä fiilisten mukaan. Tietenkin kotiutumispäivä ja pari/muutama sen jälkeen olisi kiva totutella uutta elämää ja rauhoittaa ihan omalle perheelle.
Sairaalaan saavat mielestäni isovanhemmat tulla halutessaan kyläilemään vaikka heti kun osastolle päästään. Tulevan isoveljen haluan myös minä vierailemaan mahdollisimman pian pikkusisarusta katsomaan :)

Tosin, jos vierailijat osaavat olla yhtä järkeviä, mitä esim omat siskoni ja äitini, niin saa tulla jo ensimmäisinä päivinä kyläilemään :) Lähisukulaiset siis.

Viimeksi eräs vierailija toimi mielestäni tökerösti, että sisälle tullessaan nappasi vauvan syliinsä ja ei suostunut antamaan takaisin kuin vasta lähtiessään, eli n. 3-4h myöhemmin.
Omien lastensa perään taas ei jaksanut katsoa ollenkaan, vaan se oli meidän tehtävämme. Vauvalla oli ikää silloin vasta kolme vuorokautta.

Nyt tehdään selväksi heti, että pari tuntia on ihan tarpeeksi ja että sitä voi vauvaa pitääkin sylissään, mutta ei kiitos koko vierailua tyrkäten muille vastuun omista lapsistaan.
 
Me ollaan puhuttu, että ihan fiilispohjalta otetaan vieraita vastaan. Mutta isovanhemmat ja omat sisaruksemme, sekä pari lähintä ystävää ovat ne jotka saavat tulla ensimmäisinä. Sairaalaan tuskin otetaan ketään.
 
Joo, ei meilläkään. Suurin osa tutuista ei edes tiedä raskaudesta, että en usko, että sairaalassa tai kotonakaan on ruuhkaa. Anoppi ehkä korkeintaan haluaa tulla avuksi, mutta siitäkään ei ole sen kummemmin puhuttu. Katsotaan varmaan tilanteen mukaan. :)
 
Me asutaan niin kaukana kaikista sukulaisista ja kavereista, et ei varmaa iha heti oo kukaan tulossa. :D mun vanhemmat, siskot ja kaverit 250km päässä ja miehen vanhemmat, veli ja kaverit 400km päässä. Tuskin kukaan lähtee ajeled tollasii matkoja. Tai jos yrittää, niin kiellän, koska sehän tarkoittaa automaattisesti sitä, että jäävät yöks... Ei kiitos. Me mennään itte sitte varmaan heinäkuussa mun vanhemmille, missä pidetään ristiäiset. :)luultavasti sit vasta kaikki näkee tulokkaan ekaa kertaa.
 
Meillä anoppi asuu noin 20 min matkan päässä ja minun äitini noin 1,5h matkan päässä ja silti minun äitini käy meillä useammin. :D Appiukko käy kyllä joka viikonloppu, mutta hän onkin miehelleni remonttiapuna (on tehnyt niitä hommia työkseen jo parisen kymmentä vuotta). Meidän esikoinen taitaa olla vaarin lempi lapsenlapsi kun on eka, joka ei pelkää vaaria... Vaari siis teki ryhtiliikkeen pari vuotta sitten ja jätti alkoholin kokonaan. Nykyään saattaa pari olutta ottaa lauantai iltana, mutta se jää siihen. Ennen siis tissutteli pitkin viikkoakin eikä vanhemmat lapset ole pieninä vaaria selvänä tainneet nähdä ikinä. Tai jos oli selvin päin niin oli tosi kiukkuinen ja odotti vaan koska pääsee pullon luo... Ja mummu ihmetteli kun ei mielellään päästetty lapsia sinne yöksi... Nykyäänhän nuo isommat sanovat vaarille ihan suoraan mitä ajattelevat. :D
 
Me asutaan niin kaukana kaikista sukulaisista ja kavereista, et ei varmaa iha heti oo kukaan tulossa. :D mun vanhemmat, siskot ja kaverit 250km päässä ja miehen vanhemmat, veli ja kaverit 400km päässä. Tuskin kukaan lähtee ajeled tollasii matkoja. Tai jos yrittää, niin kiellän, koska sehän tarkoittaa automaattisesti sitä, että jäävät yöks... Ei kiitos. Me mennään itte sitte varmaan heinäkuussa mun vanhemmille, missä pidetään ristiäiset. :)luultavasti sit vasta kaikki näkee tulokkaan ekaa kertaa.
Mun sisko ku sai tyttönsä reilu 2 vuotta sitten, niin samalle päivälle otettiin lento täältä helsinkiin, niin ei nuo välimatkatkaan oo esteitä :-D
 
Joo, ei ne esteitä oo, mut kukaan ei jaksa lähtee ajaa.. :D saa olla melkei hengenhätä et joku jaksaa ajaa sen matkan. Mun vanhemmilla vielä senki takia vaikeeta, ku maatila on.
 
Takaisin
Top