Toista vauvaa kuumeillen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ehkäpä
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi siulla, vanilj, on kuitenkin se pikkuinen kaveri siinä arjessa, niin on pakko pystyä itsekin toimimaan. :) Kyllä ne osaa monesta auttaa yli, vaikka eivät tietoisesti sellaista edes yritä. Itsellä ois isän kuolema varmasti ollut kovempi paikka, jos en olisi tyttöä odottanut. Kovasti vielä tsemppiä ja eikun uuteen yritykseen! :)

Mymme, tuo on kyllä harmillista, kun kaiken pitäisi olla ok ja kuitenkaan ei onnistu. :/ Toisaalta se raskauden alkaminen on aikamoinen ihme joka kerta, onnistumismahdollisuudet on aika pienet. Kyllähän noita pieniä ihmeitä silti syntyy hyvin. :) Toivottavasti teilläkin tärppää nyt sitten!

Kiki84: Onnea menkoista! :D Miulla on menossa vasta kolmannet menkat imetyksen lopettamisen jälkeen, ja tytöllä ikää sen 1v4kk. :D Eihän niitä menkkoja tietty raskautumiseen tarvita, mutta itse en usko, että edes ovuloin imetysaikana. Nyt toivon mukaan sellaistakin tapahtuu, ainakin olen olevinaan bongannut oviskipuja. Tsemppiä teille yritykseen! :)

della_79:lle tsemppiä unikouluun! Meillä ei vielä tuossa iässä tyttöä taidettu edes pinnasänkyyn nukuttaa. :D Mentiin perhepedissä aika pitkään, kun sain itse siten paremmin levättyä. Joten aika myöhään oppi neiti sitten nukahtamaan itse. Nyt ei olla siitäkään saatu nauttia sitten juhannuksen. :( Jostain syystä ei saa nyt jättää tyttöä hetkeksikään yksin, heti alkaa itku, kun meinaa lähteä huoneesta. Ja on sellaista itkua, että tietää, että hällä on "hätä". Eikä tasan lopu, ennen kuin menee takaisin. Joku vaihe taas ilmeisesti menossa, kaipa se taas tästä. Sentään on nyt kaksi yötä nukkunut kokonaan omassa sängyssään! :) Ja meidän neidillä tosiaan ikää 1v4kk, mutta jos meidän neitikin on kuitenkin osannut nukahtaa itsekseen, vaikka myöhemmin aloitettiinkin, niin kyllä se teilläkin rupeaa sujumaan! :) Pääasia kuitenkin, että saatte kaikki levättyä.

Toivottavasti Tintturalla on ainakin sitten se heppavauva tulossa ensi kesänä! :) Jospa sie iteki pääset vaikka sitten kesävauvaa odottamaan, saatte jännäillä, kumpi synnyttää ensin, sinä vai tamma. ;) Meillä jännätään vain kissavauvoja, ihan täysin varma en vieläkään yhden naaraan tiineydestä ole, kun se ei asu meillä. Ensi viikolla pääsen sen onneksi näkemään, niin ehkä sitten tietää! Se tosin viimeksikin taisi aika myöhään vasta ruveta paisumaan ja luultiinkin, että saa 2-3 pentua. Tulikin neljä. Joten jospa niitä uusia kisuvauveleita syntyisi kuitenkin elokuun lopulla. :)

Täällä kp 4 vissiin tänään. Ihanaa, että kierto oli nyt normaalin pituinen, 32 päivää. Miulla yleensäkin olleet kierrot yli 30 päivää, varmaan lähempänä 35:ä, joten tuo oli nyt ihan normaali. Edellinen pitkä kierto johtui siis varmaan stressistä. On ihan kiva viikonloppu ollut, vaikka tänään on oltu vähän väsyneitä sekä minä että tyttö. Eilen käytiin kuitenkin Saarijärvellä Puuhapuisto Veijarissa koko perhe. Tyttö pääsi ensimmäistä kertaa shetlanninponin selkään talutusratsastukseen, minä pitelin koko ajan kiinni, kun ei hän vielä itse osaa. En tiedä, kumpi oli asiasta enemmän innoissaan, minä vai tyttö. :D Ehkä minä. Ihan kivasti riitti puistossa puuhaa noinkin pienelle. Eläimiä tykkäsi katsella kovasti. Nyt sitten ensi viikolla siivoillaan tätä kämppää ja pakkaillaan sekä järjestellään muutenkin muuttoa ja viikonloppuna sitten muutetaan uusiin maisemiin. Ja parin viikon päästä sitten alkaa työt! Eli muutoksia luvassa, mutta ihan mukavia kuitenkin. :) Onpahan puuhaa pitämässä ajatukset poissa yrityksen aloittamisesta.

romaanikirjailija Kellitys, kp 4, yk -2 tai -3? :D tjsp... (jos syksyllä pääsisi sitten yrityksen makuun)

Kiitos teille kaikille! :)

della: vautsi siellähän hienosti on sujunut unikoulu! :) Mäkin katselin yks päivä esikoisen vauva kuvia, ja voi ie kun hän on ollut nii pieni... :)
Tinttura: ei tainnut pomos yhtään aatella mitä sammakoita päästi suustaan :( Toivottavasti sinne heppavauva ois tulossa :)
Zer: näin mäkin aattelisin ton että eikös sitä ovuloi km ja normimenkkojenkin välissä.. eli täällä ois sit yk1, mut mistäs sen ekan kp:n tietää?
Kellitys: niinpä onneksi on esikoinen <3 Kummasti sitä piristyy kun pikku mies touhua koko ajan ympärillä :) 

Täällä on ollut siivouspäivä, flunssa alkaa antamaan periksi, ja huomenna on tulossa talon hinta-arvioija :) Kiva nähdä miten meidän remontit on vaikkuttanut talon hintaan :)
Ollaan päätetty yrittämisen suhteen, että ei enään niin yritetä - ei jaksa enään ottee stressiä. Eli ei siis oviksen tikuttelua, eikä raskaustestin tekoja ennen kun menkat on myöhäs sen 2 viikkoa.. ja jos ei puoleen vuoteen tapahdu ihmettä niin sit täytyy koittaa hakeutua tutkimuksiin ja hoitoihin...

vanilj: luulen, että toi kuuma ilma on edesauttanut tätä meidän unikoulu-projektia.. tyttö on huomannut, miten paljon kivempaa onkaan nukkua yksin, kun ei hikoiluta :)

Kellitys: mäki nukuin alkuun paremmin perhepedissä, mut sit toi hampaidentulo ja kääntymään oppiminen muutti meidän yöt levottomiksi ja lisäksi tyttö totuttautui imemään tissiäki yöllä ja nukahtamaan vain tissille, niin ei mulla unenlahjat riittäny enää. neuvolatäti tuota suositteli mun oman jaksamisen kannalta ja hetken mietittyäni päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja unikouluun. toisaalta toi imetys ja etenkin yöimetys pitää muutenki lopettaa, koska epäilen mäkin, etten edes ovuloi imetysaikana, koskapa menkkojakaan ei näy.

Della_79 ei o mulla auttanu vaik selittänyki mitä endo on, sen jälkeen varsinki tulee vastaan asenne viallisesta.. en tiiä, liekkö omaa päähänpistosta sitte. Mut toivottavasti teil unikoulu onnistuu nyt hyvin! :) miu (vai joko tuo nykysen miehe ka ois meiän :D) likka on alusta alkae nukkunu aika pitkälti omasas pinnarissa, ekoilla parilla vkolla tosin nukku miu vieressäkin imetyksen helpottamiseks (hyvi mahuttii kahestaa parisänkyy) ja pahimpaan masukipuilu aikaan osan yöstä kun nukuttii masut vastatusten kipujen helpottamiseks tai vieressä niin et sain käen piettyy mahan päällä. Nykysi rupee kasin ysin mait nukkumaa ja nukahtaa iteksiää sänkyy, tarvi jäähä nukuttamaan (nyt puskee hampaita läpi ni joutuu vähä seurailee et rauhottuu sänkyyn..), Tosiaan ku en imetäkä enää, loppu jo sillo kk iässä, puoltoista kuiseks vaan sai rintamaitoo ku ei riittäny ei mitenkä päi ja siitä se si loppu melkeipä iteäksiää tuon tallirytmin ja sairaalareissujen (kampurakontrollit/kipsie vaihdot) kanssa.. :/ Mut voin samaistua tuoho tunteesee pienestä vauvasta! Alkaa mahottomaks käydä jo tää kuumeilu..

Kellitys toivottavasti sinne saadaan kisuvaaveja ja teille yritys aluilleen! ;) Iteki sitä täs oottelen, syksyki ny lähestyy kovaa vauhtia, et jos tässä parin kk sais sen toisen käärön aluile ni si kerkeisin ehkä hikisesti ennen tammaa, isännälle tosin sanoin et siinä vaihees laitetaan aluile et en rupee varsoo tamman ka samaan aikaan, enkä kyl mielelläni varsanka aikana lähtis tekemään, kun kuiteki sehi vaatii käsittelyy ja huomioo syntymästää asti.

Ei täältä näköjä osaa pysyy pois, varsinka ku isäntä on ny työreissussa ni tiiä millo selviää takas kotia.. Tätiä odotellessa joutaahan tuo olla sielä. :D Olin näköjä päi honkia merkannu tuon kpeenni, liekkö tamman kpeen olin kalenterista kahtonu, ku itelä menossa 28/30-31, eikä 30/. Jomottelee va sen verra et sais jo alkaa.. Synnytyksen jälkeen oli tasasena kp28 säännöllinen, mut ny si kevään km jälkee on venähtäny tuoho kp30, 31hi tais tuos olla.. dämet.. Mut let's hope the best for all of us!

Vanilj: Tosi isot pahoittelut ja superina voimia teille! Toivotaan että nyt tärppäis vaikka heti, yleensähän sanotaan että km:n jälkeen saattaa helposti tärpätä, kun elimistö on vielä raskaushuuruissa niin sanotusti. Ja mä kannatan stressitöntä menoa, vaikka ei aina niin helppoa oliskaan.

Della_79: Teillähän on hyvin mennyt toi unikoulu, me kans sillon opetettiin tyttö nukkumaan omaan sänkyyn (meidän sängyn vieressä) ja nukahtamaan ite, se on ihanaa! Samalla lopetettiin se yöimetys sillon. Eka yö meni huutaessa n. 45 min, seuraava yö n. 5 min ja se oli siinä. :) Nykyään nukahtaa aina itsekseen sänkyyn, sinne vaan viedään, toivotetaan hyvät yöt ja tyttö ryhtyy nukkumaan. Tietty joskus on enemmän kitinöitä kun toisina öinä, mutta on kyllä meillä helpottanut.

Kellitys: Tsemppiä muuttoon! Ihanaa, mäkin haluan! :) Toivottavasti saatte kisuvauvoja, yhden mun ystävän koira oli tänään saanut kolme pentua. <3

Tinttura: Tsemppiä heppavauvoille! :)

On: Täällä menkat vaan jatkuu. :D En tiedä enää oonko sittenkään niin ilonen näistä. :P Vaikka ei kyllä vatsakipuja ole, mutta vuotoa vaan. Oon kyl asennoitunut, et nää saattaa kestää pitkäänkin nää ekat. Mulla on ennen synnytystä ollut tosi niukat menkat, kunnon vuotoa oli ehkä kaks päivää. Nyt jatkuu kunnon vuoto viidettä päivää. Mutta en valita! Meillä tyttö sit on oppinut kunnolla nousemaan ylös ihan kaikkea vasten, sitten on polvillaan jo ilman tukea, hyvin pysyy vaikka vähän huojuu siinä kun päästää irti. :) Samoin oppi viikonloppuna kiipeämään portaita! Meni niin hienosti heti ja nopsaa, kunnon tekniikka. :D Tietty olin takana koko ajan, kun ei oikein passaa vielä varmaan vuoteen luottaa noihin taitoihin. :D

Ihanaa maanantaita kaikille!

Kiki84: Onnea menkoista! Kuumeilu pääsee nyt varmaan nousemaan ihan uusiin lukemiin, kun tärppi tulee mahdolliseksi :) Mulla oli kans ekat menkat (ja oikeastaan nykyään kaikki) synnytyksen jälkeen tosi runsaat ja kesti pidempään kuin ennen. Parit vähän niukemmat on tytön syntymän jälkeen ollut, mutta kai ne runsaat vuodot on tulleet jäädäkseen :/ Mutta ilmeisesti on ihan normaalia, oon ainakin kuullut, että näin on monelle käynyt.

vanilj: Tosi surullista, että sinäkin joudut tänne palaamaan :( Mutta tervetuloa kuitenkin! Hyvä, että sulla alkaa jo suru helpottaa hieman ja yritätte taas uudestaan heti kun mahdollista. Toivottavasti tärppää nyt nopeammin.

della_79: Kiva, että teidän unikoulu on mennyt hyvin :) Me kans totutettiin tyttö ensin nukahtamaan omaan sänkyyn silitysten kera ja sitten myöhemmin niin, että vieressä istuttiin, mutta ei silitetty ja lopuksi niin, että jätettiin sänkyyn ja makkarin ovi kiinni. Mä kannatan sellaista lempeää menetelmää, vaikka ilmeisesti (mikäli useita tutkimuksia on uskominen) huudatusunikoulustakaan ei ole lapselle vahinkoa.

Zer: Hienoa, että sielläkin on uusi kierto alkanut! :) Mä en tiedä miten hormonitoiminta käynnistyy keskenmenon jälkeen, mutta maalaisjärjellä vois kuvitella, että km toimii ikään kuin menkkoina myös. Kyllähän siinäkin on kyse kohdun tyhjenemisestä ja kai ne ylimääräiset limakalvot sieltä samalla lähtee, minkä jälkeen alkaa taas kasvaa uusi.

Mymme: Ajattelinkin, että varmaan tosi ristiriitaisia tunteita liittyy tollaseen selittämättömään sekundaarisuuteen. Osasko lääkärit yhtään edes veikata, miksi alkiot ei kiinnity? Eihän tosin taitavatkaan lääkärit kaikkea osaa selittää. Oletteko kunnallisella puolella hoidoissa?

Tinttura: Toivotaan nyt sitten edes heppavauvaa sinne! Varmasti otti päähän pomon sanomiset :( Varsinkin kun sekin jo ärsyttää, että ihmiset kyselee että "koska teille tulee toinen lapsi", niin sitten joku jo kuvittelee, että no niin toi venaa toista. Murr! Multa taas viikonloppuna miehen sisko uteli, että onko mulla jo vauvakuume. No helevetti on ja ihan hirvee! Yritin siinä vaan kierrellä ja kaarrella, että onhan meidän neitikin niin pieni vielä jne. Seuraavan kerran sanon suoraan, että ei tarvi jatkuvasti udella, kerron kyllä sitten kun jotain kerrottavaa on.

Kellitys: No teillä on muutoksia luvassa. Eiköhän tohon vielä uusi raskauskin sopis aika hyvin kuvaan ;) Tsemppiä muuttoon! Se on niin... sanotaan nyt kauniisti: RASKASTA ja ÄRSYTTÄVÄÄ! :D Mä vihaan sitä muuttohässäkkää yli kaiken!

On: Viikonloppu oltiin reissussa, kivaa oli :) Alkuviikko oli kauheeta kiirettä, vähemmän kivaa :( Nyt on menossa kp 16/30-41 ja tärppipäivät käsillä :) Luulin jo lauantaina saaneeni ovisplussan, kun testiin ilmestyi yhtä paksu testiviiva kuin kontrolli. Totesin sitten, että jee, tärppipäivät osuu just kyläilyn kanssa samaan kohtaan. Kylässä nukuttiin ilmapatjalla, joka piti hirveetä ääntä vähänkin kun siinä liikahti, joten pupuilu ei tullut kuuloonkaan. Sunnuntaina pääsin vasta iltapäivällä testailemaan ja nega tuli (mulla tulee jostain syystä iltapäivästä tosi usein väärä nega). Ehdin jo heittää kirveen kaivoon, että se siitä yrityksestä sitten. Maanataina tuli taas yhtä paksu testiviiva kontrollin kanssa, mutta miestä ei huvittanut touhuilla :( Kunnes eilen testiviiva oli jo paljon tummempi kuin kontrolli! :) Eli mulla varmaan positiiviseksi kannattaa laskea vaan nuo, jossa se testiviiva on kontrollia tummempi. Tänään sain saman tuloksen eli ovis onkin vasta näinä päivinä :) Eilen pupuiltiin :) Ei tämä kierto menekään hukkaan kyläilyjen takia :) P.S. Meidän vapaailta kaksin miehen kanssa oli ihana <3 Syötiin oikein kolmen ruokalajin illallinen, juteltiin mukavia ja käytiin vielä iltakävelyllä. Tahtoo lisää!

Margeliini: mä luotan siihen, ettei huudatusunikoulusta ole tytölle vahinkoa :D yritin myös tuota samaa, että silitellä uneen ja tarjota tuttia, mutta huuto vain yltyi ja muuttui kirkumiseksi, joten poistuin huoneesta, jolloin huuto lakkasi 10-20min sisällä tytön nukahtaessa. aamulla pinnasängystä löytyi pirteä ja hymyilevä neiti :) menen kyllä katsomaan, mikä on hätänä, jos huuto jatkuu pitkään ja muutenkin käyn aina välillä vilkaisemassa, mitä tytölle kuuluu.

nykyisellään tyttö herää n. kerran yössä huutamaan ja seuraavan kerran aamulla, jolloin otan viereen ja imetän. tyttö nukahtaa yksin sekä yö- että päiväunille eli on siinä mielessä samanlainen kuin veljensä, joka on pienestä pitäen nukahtanut parhaiten yksin.

ON: en tiedä, kuvittelenko, mutta eilen oli sellainen olo, että menkat alkaa. alavatsaa juili ja vasenta puolta nippaili. no sieltä mitään menkkoja tullut, vaan samoilla mennään :)

oltiin eilen tytön kans vauvajumpassa ja siellä oli n. 2kk ikäisiä vauvoja ne pienimmät. mietin vaan et mulle kans tuommoinen :) meidän tyttö oli vanhimpia jumppaajia, toinen vanhimmista oli 8kk ikäinen vauva.

della: voi vauvajumppa, varmasti oli ihania pieniä vauvoja <3  onko sulla missä vaiheessa kierto menossa? :)
Margeliini: kiitos :) toivottavasti tärppäisi nyt !  <3 kuulostipa ihanalta teidän kahdenkeskinen aika :)
Kiki: kiitos, olisihan se hienoa jos tärppäisi hieman nopeampaa kuin tämä keskenmennyt..
tinttura: täällä tulee kyllä usein käytyä :) ei vaan pois osaa olla.

täällä nyt täytyy miettiä että jääkö yritys tauolle.. kun mulla vois olla hyvät mahikset saada lähempää työmaa, mutta mun mahollisuudet loppuu siihen jos raskaana olisin.. ja kun yhtään ei tiedä missä vaiheessa ko.työpaikkaan haku olisi tulossa.
Mutta kun toisaalta toivon toista lastaa niin paljon että en haluaisi minkään työn estää vauvan tuloa.. blaah..Olis se toisaalta helpottavaa jos työmatkat lyhenisi sen 2 tuntia päivässä :)

vanilj: en tiedä missä vaiheessa kierto, ei ole ollut yksiäkään menkkoja sitten raskauden ja synnytyksen jälkeen. mä vaan odottelen niitä ekoja ja sillävälin lopettelen imetystä. mulla varmaan tää kuuma ilmakin tekee ihmeolotiloja, tänään oli kuumeinen olo ja mittasin 36,8 (yleensä mulla alle 36 normilämpö), mut sekin meni ohi.

vielä vanilj:lle, että työ kyl pilaa vapaa-ajan, ois niin paljon helpompaa kun ei tarvis miettiä työhommia suhteessa perhe-elämään. joudun itse palaamaan töihin jo helmikuun alussa, kun meidän taloudellinen tilanne ei kestäisi mun pitempää hoitovapaata. olen jo alustavasti puhunut esimiesten kanssa, että alan tekemään lyhennettyä työaikaa (osahoitovapaa) eli teen 4 pvää/vko ja olen yhden kotona. tytöllekin on haettu päivähoitopaikkaa. mieluiten olisin kyllä saanut toisen pikkuisen melko pötköön, ettei tytön olisi tarvinnut vielä mennä päivähoitoon, mutta minkäs teen :/ mut en mä siitä välitä, jos raskaaksi tulen ennen työhönpaluuta, sitpähän teen jonkun pätkän töitä, jään uudelle mammalomalle ja otan tytön pois päivähoidosta. onneksi toi nykyinen työ on sillai kevyempää kuin edellinen, ettei stressitaso pääse kohoamaan liikaa. uskon, että mun edellisessä työssä kokema stressikin toimi ehkäisykeinona sen monta vuotta, mitä mä sitä tein.

della: eli toivottavasti ne ekat menkat sinne löytyisi mahollisimman pian, taikka sitten toivottu plussa :)
niinpä työ kylllä haittaa vapaa-aikaa.. mulla on töihin tosiaan 150km joka päivä ajettavaa, ja nyt vois olla mahikset päästä siirtymään saman firman sisällä mut lähemmäksi, työ matka lyhentyisi 10 kilsaan päivässä. Se jos joku tuntuisi ihan mukavalta! :) mut jos vanhaan työmaahan täytyy alkaa kulkeen niin sitten teen 10-12 tunnin työpäiviä + 2tunnin ajomatkat päälle, niin saan sen 3-4 vapaa päivää viikossa.. ja saadaan miehen kanssa työvuorot sumplittua niin että ollaan eri aikoihin vapaalla niin pojan tarttee vähempi olla hoidossa.
Ja kun mulla vielä ois tosi hyvät mahikset päästä tuohon lähelle töihin, mut sitten mulla ei ole mitään mahiksia jos raskaana olisin silloin.. mutta kun tosiaan tuota toista lastaa on jo hyvän tovin toivonut niin ei haluaisi enään yhtään aikaa heittää hukkaan..

Mut nyt aion taas itteeni ottaa niskasta kiinni ja jatkaa karppausta, jos vielä muutaman kilon sais poies niin oon tyytyväinen :)

della_79: Jospa sieltä menkat pikkuhiljaa alkaisivat? Toivotaan! Tai sitten plussaa. Vaikka kyllähän toisilla riittää imetyksen vähentäminenkin starttaamaan kuukautiskierron. Ja toisilla taas menkat pysyttelee visusti poissa. Naisen kroppa on ihmeellinen.

vanilj: Noi on varmasti tosi hankalia valintoja. Munkin tekis kauheesti mieli tässä hoitovapailla ruveta opiskelemaan jotain. Mutta vaikka se joten kuten ehkä onnistuis yhden lapsen kanssa, niin en usko, että mulla olis siihen energiaa, jos lapsia olis kaksi. Ja toisen lapsen haluan mahd. pian, joten mun on lykättävä opiskelua siihen, että lapsiluku on täysi eikä mun kontolla ole enää vauvaikäisiä lapsia. Toivottavasti päädytte teitä tyydyttävään ratkaisuun. Onko sun miehellä jotain mielipidettä asiaan?

On: Kp 20/34-41 ja ovis oli vissiin eilen vasta. Mistä noistakin nyt tietää tarkasti, mutta pääasia, että ovista on hyödynnetty ;) Jos edellisissä kierroissa on ehditty vaan kerran hyödyntämään, niin tässä kierrossa onkin sitten pupuiltu oikein urakalla :D Ihanaa, kun mieskin on ollut niin ahkerasti tässä mukana. Nyt on taas toiveet niin korkealla, että ihan hirvittää :/ Mä en muuten ymmärrä, miten toisilla ihmisillä ei ole niitä ns. sosiaalisia tuntosarvia tai tilannetajua, vaan päästävät suustaan mitä sattuu. Oon yhdessä tutussa äitiporukassa tunnustanut, että haluaisin toisen lapsen ja että tuntuu, ettei se tule yhtä helposti kuin esikoinen. No, yks päivä sitten yks äiti sanoi, että mähän oon kyseisessä porukassa kohta ainoa, jolla ei ole vielä toista lasta :O Joo, niin olen. Oon sen myös ihan itse huomannut ja se toisinaan harmittaa mua paljonkin. Ymmärrän, ettei se äiti mitään pahaa tarkoittanut, mutta kyllä mä itse varmaan olisin vastaavassa tilanteessa vähän varovaisempi sen kanssa mitä sanon.

Margeliini: toivotaan parasta, menkkatuntemukset ainaki lisääntyneet, jos ei mitään muuta ihmeellistä :) yöimetys on nyt poissa ja päiväsaikaan yritän lisätä pullotarjontaa, tosin uusin ongelma on, ettei tyttö meinaa (sylissä ollessa, sitterissä pullo kelpaa) huolia multa pulloa, vaan hamuaa tissiä ja imeksii kättä tms. tai pyörittelee pulloa suussa. no, eipä meillä kiire ole, mutta tavoitteena mulla ois saada tyttö vierotettua tän kuun loppuun mennessä :)

noi on niin herkkiä juttuja, mitkä liittyy äitiyteen ja lapsiin. voihan olla et ko. äiti päästi suusta sammakon tai tarkoitti sen ihan vitsiksi, mutta on kyl omiaan lisäämään suorituspaineita. mulle tuli vähän vastaavanlainen viesti yhdeltä kaverilta, joka onnitteli tytön syntymästä sanoilla "vihdoin sustakin tuli äiti". no, mä kyl vähän loukkaannuin tosta kommentista, et joo kyllä musta tuli lopultakin biologisesti äiti, mutta olenhan mä ollut äiti tolle meidän pojalle jo viisi vuotta.

sain tässä eilenillalla ahaa-elämyksenkin, eli siis ettei se haittaa, jollei me saada pikkukakkosta(kolmosta), koska me ollaan saatu jo yksi pikkutyttö ja se toinen jos tulee, on se bonusta meille :) tuo pieni tyttö tuolla makkarissa pinnasängyssään on meidän pieni yllätysvauva (kun luulin, etten voi raskautua) ja jos se meidän lapsiluku on tässä, niin sitpä on :) katellaanpa, auttaisko tää mun uusin ahaa tähän vauva-proggikseenkin :D

Margeliini: teillä on ainakin ajoitus ollut nyt toivottavasti kohdallaan, ehkä siellä kävisi tärppi heti nyt? :) Pidetään peukut pystyssä. Ja ollut kyllä aikamoisen ajattelematon kommentti tosiaan, välillä sitä aina miettii etteikö ihmiset yhtään mieti mitä suustaan päästävät. :/ Tosiaan kuumeilu on nyt uusissa sfääreissä, odottelen nyt kyllä ihan rauhaksiin seuraavia menkkoja, veikkaan että tulee kyllä pitkä kierto. 

Della_79: Mullahan alko ne menkat sitten kuitenkin, kun imetys vähentyi, veikkaan et se yöimetyksen lopetus laittoi niin sanotusti rattaat pyörimään, ja sitten päivälläkin vähentynyt imetys starttasi ne. Ihan mahtava toi sun oivallus, noin sitä pitäisi itsekin mennä ja ajatella, että on vaan hurjan kiitollinen jo tuosta yhdestä pienestä piiperöstä, ja kyllä mä olenkin. <3 Mietiskelin just taas viikonloppuna kotiin ajaessa kuinka onnekas sitä onkaan. :) Tyttö nukkui omassa istuimessaa, kummityttö (10 v) veteli autuaasti hirsiä mun olkapäätä vasten. Oi että! 

Vanilj: Sulla on tosiaan nyt mietintä käynnissä siellä, tommonen työmatka on kyllä todella hanurista. Mun miehellä oli ennen työmatka melkein 1,5 tuntia suuntaansa myös, kyllä sitä korpes. Sitten se sai onneks siirron aika lähelle meidän kotia, nyt menee enää reilu 30 min. :)

On: Nyt on taas viikonlopusta selvitty, oli aivan ihana viikonloppu kun oltiin reissussa. :) Liian nopsaan meni vaan! Työtkin on nyt puolessa välissä, enää neljä viikkoa jäljellä, hui. Menkatkin loppui, onneks. :) Viikon kestivät, onneks eivät olleet kuitenkaan kipeet ollenkaan, mikä oli hassua. Tajusin just, että enää reilu kaks kuukautta niin pimu tulee vuoden. :o Ei voi ymmärtää! Imetyskin loppui nyt sitten mun menkkojen myötä meillä kokonaan, tyttö ei suostunut ottaa enää multa maitoa ollenkaan. No en ota stressiä, tyytyväinen olen tohon 9,5 kuukauden imetykseen. :)

della_79: Mikä hieno suhtautumistapa! :) Kyllähän ne lapsen saamiseen liittyvät ongelmat tuntuvat olevan niin yleisiä, että siitä yhdestäkin murusesta saa olla tosi kiitollinen <3 Kyllä mullekin on tässä kuukausien kuluessa tullut sellainen olo, että raskaus ja uuden elämän syntyminen on aina suurenmoinen ihme, vaikka kuinka luonnollista oliskin. Yritän myös pitää mun kuumeilun ja jatkuvat pettymykset (negatiiviset raskaustestit ja kropan temppuilu) sellaisissa mittakaavoissa, ettei mun tyttöni varhaislapsuus hurahda multa "ohi". Onhan tää välillä vähän tälläistä muutaman viikon sykleissä elämistä: menkat, ovis, menkat jne.

Kiki84: Mulla oli myös synnytyksen jälkeen yhdet kivuttomat menkat (eivät tosin olleet ekat), mutta muuten olin aika yllättynyt, kun oon kuullut, että synnytyksen jälkeen menkkakivut helpottaa :O Ja ei mulla ainakaan oo helpottanut. Kivut on vaan jännästi siirtyneet vatsalta selkäpuolelle. Mutta toivottavasti sulla pysyykin kivuttomina. Ja 9,5 kk imetystä antaa aihetta tyytyväisyyteen :)

Omanapailu: Parin viikon päästä toivon saavani vähän vastauksia. Ensinnäkin siihen, olisiko ehkä tärpännyt tai sitten siihen, mikä mun kropalla mahdollisesti on, kun toimii niin omituisesti. Varasin ajan gynekologille, jolla on lisääntymislääketieteen erityispätevyys. En jaksa enää arpoa itsekseni näitä juttuja oman pääni sisällä. En tiedä olenko vähän liian aikaisin liikkeellä, kun eihän me vielä lähellekään vuotta olla yritetty raskautta, mutta tää on vaan välillä niin raastavaa ja mua huolestuttaa ne alavatsakivut, että ehkä on parempi antaa ammattilaisen kertoa mielipiteensä. Mulla ei oo koskaan ennen ollut kuukautiskierrot näin sekaisin ja epäsäännölliset ja kaikkia ihme oireita :( Jos mulla on joku ongelma, joka olis helppo hoitaa pois, niin miksi mä odottelisin vielä pidempään?

Margeliini: No musta ei kyllä mitenkään hoputettua että meet tonne lekuriin, kun kroppa selkeesti on sekasin. Ja jos jotain on, niin saatpa sitten avun samoin tein siihen! Hyvä vaan kun tartuit tuumasta toimeen, kun joskus noissa tutkimuksissa ym. saattaa mennä paljonkin aikaa. Toivotaan kuitenkin ettei mitään olis, vaan kaikki olis kunnossa ja pikkukakkonen tulis pian. :)

Kiki84: olen samaa mieltä kuin Margeliini, 9,5 kuukauden imetykseen saa tosiaankin olla tyytyväinen :) mä olen myös mun tähänastiseen imetyssaavutukseen, etenkin kun alku oli mitä takkuisin ja vedin siitä ihan hirveää stressiä, kun vauva oli kolmen päivän tehohoidon jälkeen pullovauva ja sain maidon vasta sitten nousemaan eikä se sit riittänytkään. olin jo monta kertaa luovuttamassa imetyksen suhteen, etenkin kun taiteiltiin tissien ja pullon kanssa ja vauva väsyneenä halusi vaan pulloa ja minä itken ja yritän saada tissille. onneksi en luovuttanut ja kiinteiden aloitus pudotti korvikkeen pois hetkeksi (joskin nyt takkuaa maitopulloilu, kun vauva pyytää tissiä, ja mulla on joku uusi asenne, etten raaskikaan ihan vielä lopettaa imetystä).

Margeliini: mun pitäisi vain itsenikin muistaa tuo mun hieno uusi ajatus eikä vain täyttää ajatuksia vauvahaaveilla. kyllähän mä vielä haaveilen vauvasta, mutta täytyy muistaa se, miten tuskan takana tytön saaminen oli ja nauttia hänestä, kun hän on meillä :)

hienoa, että menet käymään gynellä, siitä ei varmasti ole haittaakaan ja jos jokin ongelma löytyy, on se aina parempi hoitaa nopeammin pois :)

huh, jotenkin väsyttää tuo tytön uusi yöunirytmi! hän heräsi ekan kerran 2.30 itkemään, sain rauhoitettua laittamalla käden pinnojen välistä selän päälle ja klo 4.30 seuraava herätys, jolloin otin jo tissille. sit nukuttiinkin pari tuntia lisää ja herättiin hieman ennen puoli kasia. menkkamainen jomottelu jatkuu taas tänään ja nälkä nostaa päätään. täytyy kohta soittaa isompi kotiin syömään ja antaa tytölle välipalasose ja sit voi tehdä itselleen ruokaa. iltapäivällä voisi yrittää vetää vähän ettonea samaan aikaan tytön kanssa.

Joutiha sitä tännehi taas kirjottelemaan.. Vilskettä ja sompailua ollu nuitte hevosten astutusten ja eessä olevan kantakirjauksen, sekä tallilaajennuksen kanssa..

Margeliini toivottavasti saat vastauksia ja toivottavasti ottautuvat asiaan! Mieluummin hyvisajoin ni on iteläki levollisempi mieli si. :) Itehi varmaa pitäs yrittee suunnistaa sinne lekurii..

Vanilj tuo on kyl iso asia puntaroitavana.. :( Tsemppiä! Ite soitin just hetki si pomolle et ei oottele minuu töihi, et jään hoitovapaile ja yritä saaha bisneksen pyörii minkä tilat antaa periks. Katellaan si sitä isompaa omaa firmaa kuha on muuton hetki käsin mahdollisesti vuodenki päästä, jos sitä sitä ennen sais sen pikkukakkosenki tulille.. ;) Endon takia mieluummin tekisin ny mahdollisimman putkeen sen toisenkin, jos va lykky suo ja välissä firma pystyy ja si ku se pyörii ni katellaa si lisää mukeloita jos sillon vielä kroppa antaa myötä.

Della_79 toivotaan että auttaa. :) Usein tulee iteki mietittyä, et vaikka niitä km:kin on ollu ni monta ettei o tullu etes laskettua vuosien aikana ja yks kohta seittemänkuinen niistäkin nukkuu nyt tyytyväisenä yöuniaan, ni hyvin usein kun ollaan kaksistaan (varsinki iltasin ennen neitin nukkumaan menoo) tulee tippa linssiin ja joskus vuolaamminkin kun neiti on sylissä ja miettii miten paljon sitä toivo ja halusi ja nyt se hymyilee siinä ja kahtelee kirkkaan sinisillä silmillä et "äiti elä rutista ja suukota nui paljoo ku mie haluun mennä tuonne".. :'D

Tääl onki si menny vähä usvassa, meinaa väsyny olla ku singota yhteen jos toiseen suuntaan ja illat menee pari tuntia tallia rakentaes et saadaan vieraita myöten kaikki talliin tän kuun lopul laitumelta.. Tammahi kovan kyyläyksen alla et näyttääkö pienintäkä kiiman merkkiä, et onko tiine vai pääseekö takas orin ka lemmenlomale. Pitäs itehi sinne gynelle suunnata, menkat oli suht normal, alko kp29 ja kesti 4pvää, viies si se hiipuva pvä. Ny si oli hi tiistaina kp9 ihmeellistä kipuilua vasemmal puolen vatsaa (kipu mikä yleensä on oviksen yhteydes lopumpaa kiertoa) ja kp10 pitkin päivää oli veristä/jopa hitusen rusehtavaa välillä, tuhrua alkkareisa ja paperissa vessassa käydessä liman seassa. Kreit. Empä muista että ois ikinää ollu (etes ku rupesin neitiä oottamaan, muuta tosin muistaka ku väsymyksen ja huonon olon). Argh..Noo, ei auta ku taas katella ja kuha meininki rauhottuu nuitte hevosten treenien ym suhteen ni si koittaa sinne lekuriin.

Eihä täält osannu olla poissa, varsinka ku hermot meinaa mennä.. Onko kellään ollu ovista alkukierrosta? Vähä epäilyttää, et onko siinä ny käyny ni et oon ovuloinu jo heti alkukierrosta ja onko se kp10 vuoto ollu kiinnittymisvuotoo? Sen jälkee kipeyty nännit ni kovin et ei ilman rintsikoita pysty olemaan (normaalisti huitelen päivät pitkät ja jos ei missää käyntiä o ni useita päiviä putkeen ilman.:D). Isäntähi eilen va kysy et onko miula rinnat turvonnu, ja tänää epäili et oon kuumeessa ja anto kuumemittarin kouraan.. noh, lämmöt pikkusen koholla, mut ei kipee olo muute o milläänlailla, ku että väsyttää ni maan turkasesti, tähä asti melkei koko tää pvä menny nukkuis sitte yöunien jälkee, piti isäntä pyytää jakaa hevosille aamurehut ku melkein torkahin terassin tuolille.. :/ Olo on ollu mahassa+ajoittai selässä pari-kolme pvää iha ku menkat alkais, vaikka niihi on viel kaks vkoa aikaa, nyt kp 14 menossa. Yrittee va olla kauheesti ajattelemat asiaa, vaikka meinaa vähä hankalaa tän olon ka olla.. :(  Mites muilla on menny?

mulla on nyt viikon jatkunut ajoittainen menkkamainen kipu alavatsalla ja oon varmuuden vuoksi pitänyt pikkuhousunsuojaa päivin ja öin sekä kuljettanut mukana alwayseja. vatsa on turvonnut ja jopa mies on sen huomannut ja ehdotti viimeksi tänään lekuriin menoa. en enää muista, miten kauan ennen menkkoja alavatsakivut kesti? mullaki on väsymystä ja nukkuisin päivällä, mutku en saa unta (kun mietin et mikä mulla on ja entä jos olenki/en olekaan raskaana ja olen sitten ihan törkeän väsynyt ja kiukuttelen kaikille. oon tässä ootellu menkkoja ja mietin et ensi viikolla sit testiä kehiin, jollei mitään tapahdu. no, välillä tuntuu et no nyt ne tuli, mut housuun tulee vain runsaamman puoleisesti valkovuotoa. ja ehkä keskimääräistä enemmän joutuu juoksemaan pissalla, myös yöllä. en uskalla oikein r-testiäkään vielä tehdä, koska mahdollinen nega ja sitä kautta pettymys pelottaa.

huomasin tuossa myös, etten mahdu taaskaan omiin housuihin ton turvotuksen vuoksi, kiristää mahan kohdalta ja palasin taas osittain äitiyshousujen käyttöön, kun ne ei purista ja ahdista

Della_79 kuulostaapa lupaavalta! ;) Millos menkkojen pitäs/ois pitäny alkaa? Kuulostaa kyl tutulta tuo vessassa juokseminenkin.. Ja suorastaan turhauttaa, ku väsyttää, (mut kieltämättä tulee arvottuu ollakko vaiko eikö olla :D ) ja si pitäs viel jaksaa touhuta.. Noo, jos tässä hetken viel oikasis ja ottas itteesä illaks niskasta ki ja rupeis hoitaa noita hommia rennosti, eli puolen tunnin ratsutustreenit orille ja si tallin rakennuksen kimppuun..  Tsemppiä sinne Della! Uutisia odotellessa. ;)

Takaisin