Toista tai kolmatta lasta odottavat :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nojoo, paikkakuntakohtasia eroja tuntuu olevan mitä kummallisemmissa asioissa. Ehkä jossain sit käynnistellään herkemmin.

Mulla eka synnytys kesti 6,5 tuntia ja se oli aika hyvä aika. Kerkes ite mukaan eikä taas sitten ollut liian pitkä. 3,5 tuntia kerkesin olee sairaalassa. :)

Ei ne tuosta noin vaan myönnäkkää. En haluis synnyttää kotona. Pelko synnytyksen kulusta voi riittää hyvinkin synnytyksen käynnistykseen kunhan sitä osaa itse vaatia. Tiedän varsin hyvin että luonnollisesti se on kaikista parhainta. Mutta minä haluaisin itse olla ammattilaisten käsissä synnytyksessä. Minun edellisestä synnytyksestä on niin lyhyt aika että todennäköisesti minulle on tulossa seuraava syöksy synnytys. Esikoisen synnytys oli 7.5h. En pahemmissa kuvittelmissakaan osannut arvata että kuopuksen synnytys meni niin hirveällä vauhdilla.

Mielipidekysymys: onko sinulla ollut minkä pituisia synnytykset? Mietin vain onko sulla syöksysynnytystä? Luulen että aika moni näin kokenut haluaa seuraavassa synnytyksessä käynnistyksen.

Mulla kesti eka synnytys 5 h ja kotona olin puolet ajasta ja meinasin jopa mennä koittaan nukkuun kunnes aattelin et kai sitä voiski lähtee sairaalaa jo :D (tosin olin siinäkin vaiheessa varma et käännyttää vielä) joten täälläkin jännitetään että millainen synnytys nyt on edessä

Onko ketään muita, joilla olisi aiempi/aiemmat synnytykset sektioita? Esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla ja nyt jo varovaisesti toivoisin saavani tällä kertaa synnyttää alateitse.

Mulla kävi synnärillä ihan mahtava tuuri viimeks kun olin sielä ainoo synnyttämässä just sillon. Kyllä sai nopeesti apua kun tarvi [emoji4]

Mies lähti kaverille ja poika nukkuu, eli mulla on nyt "omaa aikaa" ja mitä mä teen?.. siivoon :) vois sitä ehkä jotain rentouttavampaaki keksiä :p

Onko ketään muita, joilla olisi aiempi/aiemmat synnytykset sektioita? Esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla ja nyt jo varovaisesti toivoisin saavani tällä kertaa synnyttää alateitse.

Minulla esikoinen syntyi perätilan vuoksi suunnitellulla sektiolla. Ja toinen raskaus päättyi lopulta myös sektioon, koska synnytys ei käynnistynyt. Käynnistyksessä kun ei voitu käyttää niin voimakkaita lääkkeitä, kun kohdussa oli esikoisen jäljiltä sektioarpi (kohdun repeytymis vaara).

Olen toipunut molemmista sektioista todella hyvin ja nopeasti, varsinkin viimeisimmästä. Olin osastolla vain 2 yötä sektion jälkeen ja pääsin kotiin. Ihan Panadol/Burana yhdistelmällä pärjäsin.

Ja nyt siis varmaan tulee automaattisesti sektio, koska jo kaksi niitä takana, eivät varmaan enää ehdottele alakautta synnytystä.

Mulla molemmat alatiesynnytyksiä, ekan koko. Kesto n. 7h, sairaalassa olin 5h ja toisen kokonaiskesto n. 5h, 1,5h siitä sairaalassa. Olen kaiketi päässyt helpoilla synnytyksillä.

Mulla ekan ja tokan synnytyksen kestossa aikamoinen ero kun eka lähemmäs vuorokauden ja toka vähän päälle 2h käynnistettynä yliaikaisuuden vuoksi.

Mua alkaa niin pelottamaan tämä toisen lapsen tulo... esikoinen on nyt parin viikon sisällä aloittanut ihan järkyttävän uhmaamisen ja musta tuntuu välillä jo nyt etten tule jaksamaan...:sad001

Sanzuli, kehotan puhumaan asioista ajoissa neuvolassa ja pyytää aikaa neuvolapsykologille, jos yhtään tuntuu siltä. Ite tein sen virheen tokaa odottaessa, etten lähteny jo raskausaikana purkaa ajatuksiani ja pelkojani, niinpä vauvan synnyttyä kaikki kaatu aika pahasti päälle ja olin aivan lopussa. Sillon sitten sain aikaiseksi pyytää psykologille ajan, eikä se sit vaatinut kuin pari käyntiä, mutta apua kuitenkin tarvitsin. Iso apu oli myös täällä foorumilla vertaistuki edellisessä lasketun ajan ryhmässä. Mutta älä jää yksin panikoimaan.

Mä olisin alunperin toivonut puolisalaa sektiota, mutta en viitsinyt lähteä vääntämään asiasta kättä pelkopolille, vaan päätin antaa olla ja puskea suosiolla sitten alakautta. Synnytys jouduttiin käynnistämään vesien menon takia ja päätyi lopulta etenemättömyyden vuoksi kuitenkin kiireelliseen sektioon.

Toivuin leikkauksesta nopeasti ilman komplikaatioita, ja nyt toivoisin tässä raskaudessa suunniteltua sektiota. Jotenkin ajattelen, että olen sen yhden 16 h avautumisvaiheen aikana synnyttänyt ihan riittävästi alakautta. Kokeiltu on, ei toiminut mulle, tällä kertaa suoraan ja suunnitellusti leikkaus.

Pitää vielä katsoa mitä mieltä gynet ovat... Mutta käsittääkseni myöntävät yhden sektion jälkeen seuraavan sektion helpommin, ja lasten lyhyt ikäero vielä puoltaisi tuota. Alle vuoden ikäerolla sektion jälkeen tulee kuulemma kohturepeämän riskin vuoksi automaattisesti uusi sektio - meillä ikäeroksi tulee 1 v 2 kk, eli aika läheltä tuota vuoden rajaa kuitenkin mennään.

Mulla jäi aika pahat traumat sektiosta kun niin moni asia meni pieleen, etten välttämättä haluaisi kokea samaa uudelleen. Esim epiduraalia ja spinaalia ei saatu kunnolla laitettua, joten puudutteet eivät kunnolla vaikuttaneet ja tunsin ensimmäisen viillon ja mut nukutettiin pikaisesti. Tähän vielä seuraava leikkaus kahden viikon päästä sektiosta niin ei kiitos leikkauksia mulle. :sad001

Moii.. mä täällä vielä ihan ihmetyksissäni oon onko tää mahollista.. kolme lapsosta löytyy -09, -12 & -16.. lasketusta päivästäkään en niin varma oo ku kävin toukokuussa papassa ja sain sieltä ihmevuodot. Neuvolaan soittelen maanantaina sit tiedän enemmän.

Joo ymmärrän Poksuli, kurja että on mennyt noin huonosti. Mulla meni epiduraali ja spinaali täysin nappiin, mikä pelasti synnytyskokemuksesta paljon, en varmaan olisi selvinnyt järjissäni edes sinne leikkuupöydälle asti ilman puudutteita. Oksitosiini voimisti supistuksia, puudutteilla kivut oli lähes poissa mutta epiduraaliannosten välissä tuska oli infernaalinen. Tuon kokemuksen perusteella en kyllä haluaisi synnyttää mitään reittiä ilman epiduraalia ellei ole aivan pakko. :nailbiting:

Huhhuh täällä ollut tänään eka tutiton päivä ja olipa rankka! Päikkäreitä ei lapsi suostunut nukkumaan mutta nyt yöunille nukahti suht helposti. Olin päivällä niin väsyny että makasin tyynyn kanssa eteisen lattialla kun lapsi siinä leikki vieressä ja saatoin ehkä torkahtaa :D Mutta jospa huomenna sujuis vähän paremmin! Oli kyllä tutti tuolle niin rakas ja tärkeä..

Tsempit unppa! Meilläki ois toi edessä.. tuntuu vaan et lapsi ei oo viel yhtään valmis. Mut kyllä täs kesän aikana olis tarkoitus siitä tutista päästä.
Mäki makasin patjalla lapsen huoneessa ihan raatona :D onneks mun äiti tuli viemään sen leikkipuistoon vähäks aikaa.

Takaisin