Toista odottavien tunnelmia

En osaa kyllä antaa tohon vinkkiä, mut ihme ja kumma meillä on aina oltu oikein päin sängyssä kun päätyä on kohotettu. Meillä on nyt tässä flunssassa ollut se ongelma, et sit kun itkee yskäänså ni haluaa mun viereen nukkumaan, ja parisängyn päädyn kohotus ei ihan onnistu. :grin mut me ollaan nyt menty sillä pinniksen päädyn kohotuksella, pilkotulla sipulilla, vicksiä harson/pyyhkeen kulmaan ja se sängyn lähettyville ja lisäks oli käytössä Otrivinin säilöntäaineeton nuhasumute, jota voi käyttää jo 1 veelle. Meillä sairastava neiti siis myös heinäkuussa syntynyt :happy: tsemppiä öihin, täällä on tosi raadollinen viikko takana kun yöt oli ihan perseestä, mut nyt alkaa taas flunssa häviämään, vaikka nenä vielä valuukin.
 
Meillä myös tulossa toinen, esikoinen on "jo" reilu kolme, joten ikäeroa tulee olemaan sellainen 3 vuotta ja 9 kuukautta :) Esikoinen on jo puolisen vuotta kärsinyt vauvakuumeesta (tyttö), joten uskoisin ottavan ilolla pikkusisaruksen vastaan.
 
SeToinen, meillä sama ongelma kun neiti pyörii pitkin sänkyä muutenkin. Ekan flunssa yön nukkui toinen pääty kohotettuna eli kippuralla jalkopäässä. Sitten keksin kokeilla laittaa nukkumaan imetystyynyn päälle tai silleen sisään, ja se toimi aika hyvin.
 
Meillä tyttö on huutanut hysteerisenä 1,5h, kun me ei anneta sille vettä. Sen kanssa kaikki aina lipsuu ihan älyttömyyksiin, jos vähän antaa periksi. Kun sen antaa juoda, niin pidemmän päälle se menee siihen, että se nousee tunnin välein juomaan ja pissaa vaipasta läpi. Yksi muki ei riitä, vaan pitäisi yöllä nousta laittamaan lisää vettä. Eikä herätessään suostu rauhoittumaan jos ei saa vettä. Nyt juotettiin sille puoli lasia ennen nukkumaan menoa, mutta ei. Säälittää naapurit ja ottaa aivoon.

Sitten sitä pitäisi olla koko ajan hyssyttämässä ja mikään ei kelpaa. Nyt käytiin vaan nukkumaan ja tuossa se jatkaa omassa sängyssä huutamista. Onneksi se parin yön jälkeen aina alkaa nukkumaan heräämättä, kunnes tulee taas flunssa, unohdetaan juottaa sitä kunnolla illalla tai alkaa painajaiset. Ja taas huomataan olevamme tässä tilanteessa. :rolleyes:
 
Täälä on kans tulossa toinen :Heartred likka täyttää nyt vuoden joten ikäeroo tulee 1,7v. Olo on ollu toistaseks hyvä töitten jälkeen on kyllä jalat puhki ja työhousut tuntuu jo kauheen kireiltä mut muuten hyvät fiilikset!! :-)
 
Täällä kanssa toinen tulossa. Esikoinen nyt 10 kk, tulee 1,5 vuotta ikäeroa.
Tänne kanssa viikko sitten iski flunssa lapsukaiseen, minuun jo 2viikkoa sitten. Alan oleen aika väsy kun ekaks valvonu oman flunssan takia ja nyt lapsen. Isäntä kyllä on valvonut joitakin öitä mut enpä osannu nukkua. Ollaan nukuttu sitten lapsen kanssa yhdessä päikkäreitä, joita en yleensä saa nukuttua, mutta nyt nukuin kerran jopa 2 tuntia.
Mutta kyllähän se kohta helpottaa
 
Meillä esikoinen täyttää 5v loppukuusta ja melkein puoli vuotta meni jo yöt hyvin. Nyt taas reilun kk ajan heränny 2-3krt yössä itkemään, ensin käydään rauhottelemassa omaan sänkyyn ja yleensä sitten useamman heräämisen jälkeen loppuyö menee hyvin korkealla patjalla äidin vieressä.. Mielikuvitus vissiin lentää ja ei tarvi kuin isompien serkkupoikien puhua minecraftissa olevista marioneteistä(?), Siitä ne unet tais viimeksikin alkaa :sad001 Ite vaan alkaa olemaan ihan poikki kun pitkiä työpäiviä, huonot yöunet ja jo muutenkin oon niin väsynyt.
 
Miulla on esikoinen jo 9,5 -vuotias ja toivon kovasti että tytöstä on iso apu vauvan hoidossa. Ainakin on pieniä serkkuja hoivannut kovasti niin veikkaan että on innoissaan uudesta tulokkaasta jahka hänelle päästään kertomaan..nt-ultran jälkeen ajateltiin kertoa uutiset eli puolentoista viikon päästä :)
 
Meillä tyttö tulee olemaan reilu 3,5 v, ja odotan, että menee suhteellisen ok. Varmasti hän vähän auttelee vauvanhoidossa, kun jo nyt on kovin innoissaan pienistä vauvoista jne. Pitää vain yrittää muistaa antaa paljon huomiota esikoisellekin ja keskustella "isojen" asioista hänen kanssaan.
 
Meillä myös toinen tulossa. Esikolla on nyt ikää 1v 3kk (meitä taisi olla muitakin tässä ryhmässä :wink eli ikäero jää alle kahden vuoden.Neiti on tulta ja tappuraa, joten oletan että sisaruksen varjoon meillä ei jäädä.

Päiväkotitaivalta on kasassa elokuun alusta ja neiti viihtyy ja oppii huimaa vauhtia taitoja (ja puhetta) vertaisiltaan. Ollaan kaksikielinen perhe, niin dagiksesta neiti saa hyvin tukea heikommalle ruotsinkielelleen.

Jos/kun uusi vauva joskus toukokuussa toivottavasti syntyy, ehdin olla kuukauden kotona ennen kuin työt kutsuu taas. Mies on jo luvannut että ottaa käyttämättömät kesälomat (tämän vuoden) ja yhdistää ne uusiin lomiin ja voi olla kotona koko kesän (se on aina halunnut koti-isäksi).
 
Tuntuu jotenkin hurjalta ja kurjalta, kun ollaan suunniteltu että esikoiselle laitetaan oma huone ennen kuin vauva syntyy. Eilen ukko sit sano että ennen joulua olis esikoista varten huone tyhjällään. En mä kyllä vielä pysty meidän pikkuista omaan huoneeseen laittaa yöksi :eek: mutta mietittiiinkin että jos ihan aluks opettelis vaan päikkärit sielä nukkumaan ja sit lähempenä laskettua aikaa opettelis ne yötkin.
Itse kyllä jo mietin että jos sitä ei siirtäisikkään ketään mihinkään vaan nukuttais samas huonees :p mutta kyllä mua sitten ressais liikaa esikoisen unen laatu jos vauva kovin heräilee ja itkee, menee sitten omat yö unet kun miettii että koska kukakin herää ja herättää samalla toisenkin o_O esikoinen nyt 1v 2.5kk :Heartred
 
Mä kammosin kans pitkään ajatusta laittaa esikoista omaan huoneeseen nukkumaan.
Jossain vaiheessa meillä vaan meni yöt niin kreiseiksi että päädyin kokeilemaan ja nyt se onkin ainoa toimiva vaihtoehto. Likka on aika levoton nukkumaan, ähisee, pyörii ja välillä jopa höpöttää unissaan (täytti just vuoden) ja mä puolestani herään pienimpään liikahdukseenkin.

Siirto tehtiin 10kk iässä kun lopetin yöimetyksen. Meillä on kyllä oman mielenrauhan vuoksi käytössä kamerallinen itkuhälytin mistä saatan yöllä vilkaista muutamaan kertaan mikä meno ja sitten myös varmasti herään jos on hereillä ja joku hätänä. Monta kertaa on käynyt niin että herään ininään ja pomppaan ylös ja siinä samassa likka onki kääntäny kylkeä ja nukkuu taas.
 
Jossin vaiheessa myös mietin että jos vaan vuorais sen huoneen patjoilla ja nukuttais kokoperhe lattialla niin likka ei voi tippua sängystä Mies ei oikein innostunut mun ideasta mutta hyvähän sen on kun ei mihinkään herää...
 
Meillä tyttö siirtyi omaan huoneeseen nukkumaan 1 v 4 kk ikäisenä. Olisi laitettu aiemminkin, mutta yöt olivat tuulisia ja täällä on vielä huonot vanhat ikkunat ja huone oli todella kylmä, joten oman mielenrauhan vuoksi tyttö oli vielä meidän kanssa samassa huoneessa ja pystyi laittamaan peittoa päälle yöllä ja seuraamaan lämpötilaa. Mutta kun kesällä siirto omaan huoneeseen tehtiin niin kaikkien yöt paranivat todella paljon kun tyttö heräsi aina pienimpäänkin kyljen kääntämiseen ja alkoi ährätä sängyssä ja sitten ei enää ketään nukkunut.
Kamerallinen itkuhälytin olisi kiva kun käyn kurkkimassa tytön unta yöllä jos itse joudun nousemaan vessaan tms. Muutoin on vain normaali itkuhälytin käytössä.. Ennen seuraavan syntymää pitäisi vaihtaa tytölle taaperosänky :nailbiting: Sitten ei enää itse nuku kun kuuntelee touhuaako tyttö esim olohuoneessa yksinään.. Pitää varmaan asentaa lehmänkello tytön huoneen ovenkahvaan :grin
 
Meilläkin edessä tuo esikoisen omaan huoneeseen siirto. Muutetaan kohta isompaan ja saadaan sinne neidin huone laittaa. Jotenkin sitä odotan että saisin ukon kans nukkua kaksin vähän aikaa ennen kuin vauva syntyy
Meillä neiti kohta 11kk kovasti opettelee kävelemään taaperokärryn kanssa ja meno on sen mukasta että eipä äiti paljoon lepäile. Pysyy kunto hyvänä kun tohottaa mukana.
 
Täällä myös odotetaan pientä tulevaksi. Esikoinen täyttää kaksi vuotta muutaman viikon päästä. Todella ristiriitaiset tunteet! Pelottaa kuinka selvitään taas vauva-ajasta, koska esikoisen syntymä oli melkoinen kriisi meille molemmille. Lasta tehtiin useampi vuosi. Rakkaus lasta kohtaan syttyi myöhään ja huomaan nyt että olin ensimmäisen vuoden melko masentunut. Olen tykännyt taaperoajasta ja meillä on nyt hyvin asiat koko perheen kesken. Pelottaa että tasapaino järkkyy. Ja niinhän se varmasti tekeekin!Lohduttaudun kuitenkin sillä että muutaman vuoden päästä taas meillä on kivaa jos ei sitä ennen :wink. Tätä toista emme juuri ehtineet yrittää kun pamahdin raskaaksi heti. Sekin hieman yllätti. Olen kuitenkin iloinen raskaudesta ja toivon että vauva-aika olisi nyt hieman helpompaa kun kokemusta on jo yhden lapsen verran.
 
Moi, täällä taisi olla muitakin imettäviä odottajia?
Onko teille neuvolassa sanottu mitään imetyksestä?
Mulle sanottiin että sikiö olisi imetyksen takia viikkoa pienempi kun pitäisi ja vähän nyrpistettiin nokkaa että miksi imetän enää (esikoinen vuoden ja käy rinnalla 1-2 kertaa päivässä eli ei juurikaan).
Ensin ajattelin että pyh onpa vanhanaikaisia ajatuksia mutta nyt kun väsymyksen keskellä olen päätynyt jopa imettämään enemmän kuin ennen (esim päiväunia saa helposti jatkettua puolella tunnilla kun iskee tissin suuhun) niin voiko se oikeasti vaikuttaa jotenkin sikiöön tai aiheuttaa jopa km?!
 
Atram, valitettavasti neuvolan tietotaito raskaudenaikaisesta imetyksestä on vielä paikoittain ihan surkeella tasolla. Joillain neukkutädeillä ja lääkäreillä elää vielä käsitys, että se raskauden aikainen imetys olisi jotenkin haitallista. Imetyksen lopettaminen tulee sitten ajankohtaiseksi jos lääkäri kieltää myös yhdynnän ja orgasmit. Niin kauan kun seksiä ei oo kielletty, on imetyskin turvallista. Mä keskustelin asiasta pitkään Imetyksen tuki ry:n imetystukiäidin kanssa facebookissa ja sain kannustusta jatkaa. Mun surukseni maidontulo kuitenkin on jo raskauden takia täysin loppunut.. Suosittelisin sullekin että ota yhteyttä imetystukiäitiin niin saat oikeaa ajantasaista tietoa, et millon on ok jatkaa ja millon ei.
 
Mangolia90 kiitti tiedosta! En mäkää oo varma että tuleeko sieltä juuri mitään enää mutta lähinnä se on se tapa.
Esikoisen kanssa kun oli eka tiheän imun kausi ja menin paniikissa neuvolaan, lääkäri totesi että "korviketta kehiin, et sä voi elää tollee". Silloin jo aattelin että ihme muija ja jatkoin vaan imetystä tunnin välein. Nyt oli eri lääkäri mutta tuntuu ettei täällä oikein välttämättä olla ihan viime tiedon ytimessä.
 
Takaisin
Top