Toisen odottajat

Täällä kerrotaan vasta syksymmälle isoveljelle. Koen, että on liian pienelle hämmentävää kertoa 9kk ennen, että tulee vauva. On se tosi pitkä aika ja nyt on aika käsite vasta kehittymässä ja lapsen pitäisi voida luottaa vanhempiensa sanaan, mutta eihän se noin pitkä aika... Liian hämmentävää. Sitten, kun vatsakin on paljon isompi, jotta pystyy havainnoimaan, että vatsassa voi todellakin olla joku.
 
Täällä mies eilen mainitsi meidän 1,5veelle, että äidin masussa on vauva, ni tyyppi katto mua ihan hämmentyneenä ja sit nosti mun paidan ylös ja kurkkas vatsaa :D Ei sen isompaa numeroa asiasta tehty ja siirryttiin nopsakasti muihin aiheisiin, mut ajateltiin tässä koko ajan pikkuhiljaa asiaa tuoda esille. Onhan tuo vaikea konsepti ymmärrettäväksi, mutta jotenkin koen, että on niin iso elämänmuutos esikoiselle, että parempi alkaa ajoissa kypsyttelemään.
 
Heis! Meillä tulossa myös se pikkukakkonen! LA on 27.12 tai uudenvuoden seutuvilla syntyy... Esikoinen on nyt 9,5kk ja ikäeroksi tulisi siis 1v 5,5kk pauttiarallaa. On toivottu lapsi, pientä ikäeroa halusinkin, olisi saanut tupsahtaa aiemminkin jo! :D No hyvä näin, jos kaikki menee hyvin. Tarkoitus ois jäädä hoitovapaalta suoraan äippälomalle. Enkä koe, että esikoinen on vielä kyllin kypsä päivähoitoon... Että hulinaa tiedossa!

Kaukaa toiveikkaana hommasin jo esikoiselle Phil& Tedsin tilaa säästävät tuplarattaat (jopa sisaristuimen valmiiksi). Tiesin, että se on riski koska ei kakkosesta ollut mitään taetta, etenkin kun ennen esikoista tuli keskenmeno. Mutta hyvät on vaunut ollut yhdelläkin! Hommasimme siihen sellaisen vaunukopan, joka on lisävaruste, ja se oli oikein mainio! Tykkäsin, että näytti "oikealta lastenvaunulta". :)

Jännityksellä odotan mitä työnantaja tykkää, jahka kuulee, mutta toistaiseksi pidetään salassa vielä. Sitten ehkä 12 viikon ja ultran jälkeen vois ehkä vihjasta...

Ja tosiaan on vaikea vielä tajuta ja orientoitua raskauteen, koska toi esikoinenkin on vielä pieni vauva. Kävelyharjoittelukiinnostaa, tukea vasten otetaan jo askelia. Että ehkä tämä odotus ei tunnu niin ODOTTAMISELTA, kun toinen pitää kiireisenä.

Esikoiselle kerrotaan varmaan vasta sitten, kun on varmempaa miten käy, ja kun se alkaa ymmärtää yhtään mitään koko asiasta! :D
 
Kuin moni meinaa ottaa äitiyspakkauksen ? Ite jäin vähän miettimään, koska edellisestä on jääny osa vaatteista käyttämättä, että jos nyt ottaisi rahana ja ostaa ne mitä edes tarvii.. Toisaalta noilla kirppareilla on esim äp peittoja ym edullisesti. .että niidenkään takia ei pakkausta tarvisi. .
 
QueensCastle, mä oon pohtinu tota äp asiaa. Luultavasti en ota, koska meillä on vielä kaikki tallella esikoisen 2014 laatikosta. Uusia sisävaatteita olis tietenkin kiva saada, mutta tosiaan makuupussi, toppa- ja vanupuku jne. on kaikki oikein hyväkuntoisia edelleen, joten sillä rahalla saa kyllä varsinkin kirpparilta paljonkin uutta sisävaatetta. :)
 
Mie olen kahden vaiheilla otanko vai en. :) Onneks siihenki on aikaa! Eiks sitä ja muita saanu hakea vasta joskus rv20 tietämillä? Aika kultaa muistot todellakin, ei enää muista 2014 juttuja. :grin
 
Millä viikoilla teidän esikoiset syntyneet? Useinhan toiset lapset tulee aika samoilla viikoilla kun ensimmäiset, jopa aikaisemminkin. Toki myös voi käydä niin että toinen lapsi viihtyy yliaikaiseksi vaikka esikoinen olisi syntynyt aikalailla viikoilla. Meidän poika syntyi rv37+3 :) olo oli jo tuolloin itsellä tukala ja hankala vaikka aikaisin syntyikin.
 
Meidän poika syntyi rv37+0. Pieni kokoinen oli syntyessään, mutta olen onnellinen että päästiin noin pitkälle. Ensimmäisen kerran oli syntymässä jo rv28.
 
Mulla kans esikko synnytys ei mennyt ihan putkeen ja jo nyt pelottaa tuleva synnytys paljon ja toivoon loppuraskaudessa pääseväni pelkopolille. Esikko synnytys meni todella pieleen, kestoltaan about 50h ekoista suppareista, valvoin kolme vuorokautta putkeen. Mun synnytys siis etenii tooosi hitaasti ja sikiö alkoi siihen väsymään kun sykkeet aluksi laski ja sit ne nousi liian korkeelle ja oli monta tunttia liian korkeella, lääkärillä piti tulla ottamaan vauvan päästä jtn kokeita mutta koska lääkäri oli niin kiireinen niin ei se ikinä tullukkaan ja vaan odottettiin et miten synnytys etenee :angry1 vauva kun syntyi joutui lastenosastolle heti,missä oli pari päivää. Veikkaan et sektiolla siin vaiheessa kun vauvan sykkeissä rupesi olemaan häikkä olisi voinut estä sen lastenosastolle joutumiseen. Itelle nousi korkea kuume ja hb romahti niin alas et sain verenluovutusta. Synnyttäjien osatolla mua kohteelti tosi tympeesti. Vihdoin kun vauva pääsi vierihoitoon niin kukaan ei opastannut mua vauvan hoidossa,imetyksessä vaikka oli esikoinen eikä mulla ollut yhtään kokemusta vastasyntyneestä. Mun oma äiti joutui tulee sairalaan mua auttamaan ja vaatimaan perhehuoneen kun olin itse niin huonossa kunnossa etten kykennyt ees vessan menemään ja hoitajilta apua en saanut. Mies sitten auttoi osastolla mua että hoitii vauvaa. Viikko oltiin yhteensä sairaalassa ja vasta kotiin päästyä alkoi arki rullaamaan ja mieli virkistyy. Ihan hirveä kokemus. Toivoon että tällä kerta synnytys etenee nopeammin ja saan vauvan heti vierihoitoon ja ettei sairaassa tarvisi olla kun minimi ajan.
Kakkosen meneenki ihan eri sairaala synnyttämään.

Esikoisen synnytys alkoi 40+0 ja syntyi rv 40+1
 
40+2 syntyi esikoinen. Tää tuleekin sitte puukolla ulos. Sektio osioon kirjoittelinki tarkemmin..
 
41+0 synty tämä. Jos nyt kävis samoin, niin täähän syntyiski tammikuun puolella! Kunhan nyt ei aivan joulupäivinä synny...
 
Meidän poika syntyi myös 41+0. Jouduin lopulta kiirelliseen sektioon, mitta loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt toivoisin pääseväni synnyttämään alakautta.
 
Esikoinen syntyi 38+3 ja 6h kesti kun pojan sain syliin :) oma synnytyskokemukseni oli tosi hyvä. Uskon että pikkuinen syntyy joko ennen tai samaan aikaan kuin esikoinenkin. Itse toivon alatiesynnytystä ja pelkään sektioo kuollakseni :D
 
39+2 muistaakseni syntyi. Käynnistettiin, kun povasivat isoa poikaa. Ja olihan hän sen 4050g.

Meidän varmaan pakko kertoa esikoiselle jo muutaman viikon kuluttua, kun joudun ottamaan neuvolaan hänet mukaan. Muuten ihmettelee miksi äiti lääkäriin menee. Ja siis samalla paljastettava varmaan kaikille muillekin kun ei tuo 2v7kk osaa hiljaa asiasta olla ;-)
 
Esikoiselle oli merkattu 3 eri viikot, mutta kiireellisellä sektiolla nukutuksessa tyttö syntyi. Epiduraali ei mennyt oikein ja tunsin, kun vatsa viillettiin auki. Siksi nukutus.
52.5cm 4850g
 
QueensCastle:

Synnytyksesi kuulostaa painajaiseltani! Kaikki veri, viillot yms yms näkeminen ja TUNTEMINEN ällöttää, heikottaa, pyörryttää...

Itsellä onneksi toimi epiduraalit (3kpl), mutta sitten ompeluvaiheessa "lihojen" siirtely tuntui kamalalta. Ompelu ei tuntunut, mutta tuo toinen...
 
Meidän eka lapsi täyttää ylihuomenna 1v ja 9kk, hän on siis syntynyt 8/14. Jos kaikki menee hyvin, niin tokan kanssa ikäeroa tulee olemaan 2v ja vajaat 5kk.
 
Esikkomme syntyi 40+6, vedet meni jo 2,5vrk aiemmin ja kunnon supistuksia odotellessa tuli rampattua sairaalassa verikokeissa ja sykkeitä seuraamassa monta kertaa. Koska tulehdusarvot ei nousseet, sain odotella kotona kuitenkin. Onneksi supistukset alkoi lopulta spontaanisti yöllä, kun seuraavana aamuna olis ollut käynnistysaika. Aikamoisen stressaavaa oli odotella supistuksia, kun käynnistyspeikko oli koko ajan yllä, mutta loppu hyvin kaikki hyvin. :)

Me ajateltiin kertoa kesäkuussa kolme täyttävälle esikkoneidille siinä np-ultran jälkeen, jos kaikki on kunnossa. Joka tapauksessa halutaan kertoa hänelle ennen kuin alamme muillekin kertoa, halutaan, että tyttö ei vahingossa kuule sitä muilta tai mitään kiertoteitä vaan itse jutellaan hänen kanssaan asiasta. Toisaalta se jännittää, että mitä jos kaikki ei mene hyvin ja hänelle on jo asiasta puhuttu, mutta toisaalta hän on, vaikkakin pieni lapsi, myös oleellinen perheenjäsen ja vaistoaa jo tämän ikäisenä aika hyvin kaikki perheen tunnelmat, joten olisi sitä myöhäisempää keskenmenoakaan vaikea salata. Varsinkin kun itse varmasti romahtaisin siinä vaiheessa aika tavalla.
 
Takaisin
Top