Toisen kolmanneksen oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tinja79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on kans tuommonen Autumnin mainitse tiivis "pallo" ilmestynyt alamahaan ja masun muoto muuttuu koko ajan. Ihanaa, kun vatsaa hivellessä tuntee jo selvästi, että nyt on vaavimasu. Mulla on kyllä edelleen tota pehmikettäkin tossa mahan päällä, mutta se on kaikki siirtynyt nyt ihan ylös.. ehkä se tosta vielä kiinteäksi vauvamahaksi jossain vaiheessa muuttuu :wink Nyt rv 16+6.

Heippa!
Enpäs olekaan pitkään aikaan täällä käynyt ja niin paljon oli tekstejä tullut. Täällä on nyt 16+5 ja olotila melko hyvä.
Autumnin tavoin, mulla on ollut myös selkävaivoja ja välillä oikein kunnon kramppi iskee ja siinä on hankala miettiä missä asennossa on. Varsinkin jos ei liiku paljoa, niin selkäranka ei saa verta ja menee kramppiin. Mulla auttoi panadol ja talon ympäri käveleminen :)
Muutoin on oireilut vähentyneet huomattavasti. Tosin allergikkona ja astmaatikkona, on tämä koivun pölytys ihan järkyttävää aikaa! Apteekissa ei myyty nenäsumutteita tai silmätippoja ja olen pari viikkoa ollut tukossa. Maanantaina vedin astmapiippua koko päivän tasaisin välein, olo oli jäätävä kun tuntui ettei saa happea. Th sanoi,että parempi ottaa piippua kuin olla hapettomana!
Muutaman kerran on tuntunut vatsassa kuplan puhkeaminen, joka tulee vauvan potkusta! Ihana tunne kun sen huomaa <3
Joku mainitsi nuo seksiunet, niin mullakin niitä on ja sitten jonain yönä näin unta lähes kaikista entisistä miesystävistä ja ajattelin, että luoja paratkoon! :) Onneksi en heidän kanssaan touhunnut mitään, mutta ne vaan kävi mun unessa kaikki vuorotellen!
Maha on muuttanut hieman muotoa. Mulla on aina ollut pieni pömppömaha ja sen päällä vatsan yläpuolella läskikerros :)Nyt on pömppis vähän isompi ja piukee, sen ja läskimahan tasoittumista odotellessa :)
Raskaus on siitä jännää aikaa, että kaikkine oireineen tässä eniten kärsii mielenterveys kun pohtii mistä mikäkin johtuu kun ei ensimmäistä lasta odottamalla voi tietää :D

Autumn: Koitahan pinnistellä kipujesi kanssa, uskotaan ja toivotaan niiden johtuvan vaan yleiskunnosta ja siitä, että kroppa löystyy eikä jaksa enää samalla tavalla tehdä asioita. Musta on tullut myös laiska; siivous, pyykinpesu, ruoanlaitto...kaikki tuntuu yhtä työläiltä ja sohva houkuttelevammalta!

Musta toi yhden naisen kirjoitus miehen Murkku jätskistä oli aivan paras! Nauroin revetäkseni :D

Vähä ruppee tuntummaa että itelläki maha on kiintee pallo, ettei oo perus löllöä :-D tissit on kasvanu loppuusa paljon että mieskin jo huomautti siitä :D kaippa pitää mennä ostaa isommat liivit kohta, tai kulukee iliman mehtän peikkona :D
Aamupahoinvointia on enään sillon jos oikeasti joutuu heräämään aikasin, tyyliin 5:00 :)
Ja tässä kummastellu ku on ollu jo pitemmän aikaa selkä kippeenä, kävellessä tullee kippeeks, istumisessa ja seisomisessa ja sohvalla ku makkaa nii sillon.. ja meijän suvussa on nii huonot rangat ja raskaus varmaa lisää tuota kipuilua :-( ja ei kyllä mitkää panadoolit auta tähä, se on niinku karkkia söis.. panacod on vaihto ehtona mutta pää menee nii sekasi siitä etten uskalla :D ei se auta ku kärvistellä!
Niiiiii ja hajuaisti on kyllä herkkä ja jotkut lempi ruoka jutut maistuuki pahalle ja ei pysty aattelemmaa semmosia ees :D ja kaakaosta tullu pakkomielle, pakko yrittää vaa hillitä sitä :D

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Täällä viikkoja 13+1 ja alkaa aikalailla tuntumaan kasvukipuja.. ikävää sinänsä, kun ei millään osaa olla hätäilemättä, että onko kaikki varmasti hyvin. Melkein jo tekis mieli hankkia kotidoppler, ihan oman mielenrauhan takia.

Nyt on alkanut viimepäivinä esiintymään kuvotusta pitkin päivää. En tiedä onko joku haju tai jotain mikä aina saa yökkäilemään. Oksentanut en ole mutta lähelle sitä kyllä usein menee. Aika ärsyttävä oire mutta eiköhän tuonkin kestä kun toisaalta joku päivä saattaa mennä ilman mitään oireita niin alkaa miettimään että onkohan joku vialla. 14+3

Täällä ollut tosi voimaton olo päivän kävelyretken jälkeen. Oon nukahdellut tässä iltapäivän illan aikana. Piti päivällä ottaa päänsärkylääkekin. Liekkö auringonpistos... ja äsken huomasin, että on tainnut tulla hiivatulehdus :(((( YÖK. Pitää huomenna soittaa ja kysyä neuvolasta miten sitä hoidetaan raskauden aikana. Mä kun en uskalla mitään lääkitystä ottaa jos en oo varma, onko se turvallista.. että tällänen yök-päivä.

Voi *kirosanapotenssiin miljoona*, migreeni sitten palasi sulostuttamaan mun olotilaani. Pari viikkoa jo meni ilman, mutta mennyt viikko on ollut ihan kamala. Tolpillani sentään olen pysynyt juuri ja juuri, mutta on jäänyt lenkkeilyt väliin ja se on pahinta mulle :).
Ja tää vatsa, aamuisin ihanan kiinteä pieni pallukka, iltaisin jättikokoinen tynnyri. Pikkuisen hankalaa aamuisin valita sellaiset vaatteet, että vielä iltapäivällä maha niihin mahtuisi :laughing002

Onkos muilla näitä ihan kiitettäviä liitoskipuja ? tuntuu kuin joku pistelisi sukkapuikolla nivusiin...

Hiivaan voi käyttää canesten voidetta ja niitä emätinpuikkoja, mutta ne vaan pitää laittaa ilman sitä asetinta!
Mulla ainakin on liitoskipuja ja ne ilmenee silloin kun esim. yskäisen tai aivastan yllättäen, tuntuu nivusissa. Myös jos sängyssä kääntyy kovin nopeasti, niin sitten saattaa joku asettaa puikkoa nivusiin :)

Mulla on järkyttävän paljon supistuksia. Ekat tuli jo rv, mut nyt niitä on monesti päivässä. Jos vähänkin enemmän touhuan, niin suppareiden kaveriksi tulee kovasti liitoskipuja nivusiin ja lonkkiin. Lisäks mulla samaa vaivaa ku viime kerrallakin: paineentunne jalkovälissä on seistessä järkyttävä. Kauppajono on jo tuskaa. Pitäis vissiin uskoa ja ottaa saikku vakavissaan taas.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla tuntui viime viikolla aika paljon noita liitoskipuja. Ja suppareita!! Tai ainakin luulen että oli niitä. Heti jos vähän reippaammin liikkui niin alkoi alavatsassa tuntua tosi ikävältä ja teki mieli pysähtyä siihen paikkaan. :sad001 Nyt pari pv ollut ehkä helpompaa. Huomenna onneksi neuvolalääkäri niin voi puhua näistäkin. Paineentunnetta on mullakin ollut vielä välillä, mutta ei ehkä niin paljon kuin reilu viikko sitten. Vatsa taas on pullahtanut nyt ihan kunnolla esiin, ehkä tuo paineentunne tosiaan liittyy siihen että kohtu kasvaa ja nousee enemmän esiin.

Mulla on alkanut yöllä puutumaan/sattumaan kylkiin ja herään siihen monta kertaa yössä kun pyörin kyljeltä toiselle. Oon yrittänyt pitää tyynyä polvien välissä ja se auttoi aluksi mutta ei enää. Selällään ei ole mukava olla pitkään kun tuntuu että kohtu alkaa painamaan vatsaa.

Voiko näillä viikoilla tulla harkkasuppareita yöllä kesken unien (nyt rv 17+2)? Viime yönä heräsin metkaan kipuun mahan alueella, kokeilin vatsaa ja se oli hetken ihan kova. Sitten meni ohi. Muutaman kerran kovasti ja pitkään touhutessa tuntuu mahassa epämiellyttävälle, mutta helpottaa heti, kun vaikka istuu alas ja malttaa olla pari minuuttia. Osaisko joku kuvailla, miltä nää harkkasupparit tuntuu tai kuulostaako kuvaus yhtään osuvalta? Vai onko vaan liitoskipuja? Huomenna ois neuvolalääkäri, mut hätäsenä olis kiva tietää jo nyt :)

Miehen sisko kuvailee aina just, että maha menee kovan tuntuiseksi siis niitä supistuksia. Liitoskivut mulla tuntuu enemmän repivinä kipuina nivusissa .

Stork, mullaki liitoskivut (tai niiksi olen ne päätellyt), tuntuu enemmän tasasena särkynä tai repäsynä ihan alavatsassa, etenkin sivuilla. Mietin vaan, että voiko niistä johtua myös mahan kovettuminen vai onko sitten harkkasupistuksia.

Mahan kovettuminen on harkkasuppari. Liitoskivuista en juuri ossaa sannoo, kun miulla ei koskkaan ollu muuta kuin aivastaessa ja nopeissa liikkeissä tulevia ns. repäsykipuja.

Pahoinvointi alkaa täällä pikkuhiljaa helpottamaan, huh! Edelleen hampaidenharjaus tuottaa yökkimistä, mutta vähenevässä määrin. Väsymys on edelleen jäljellä. Kuulosti muutamien kirjoitukset hyvin tutuilta, töistä kun pääsee on niin poikki, ettei jaksa tehä ruokaa, siivota, ei mitään! :( Töissäkin välillä pilkkii ihan huolella... Ja mulla alkaa alaselkä vähän vihottelemaan, samoin kun takapuoli puutuu melko nopsaa töissä kun istuu pidempiä pätkiä. Nyt kun energiataso hiukan nousis, niin jaksais mennä edes jonnekin venyttelyjumppaan tms, saattais helpottaa edes hiukan.
Yölliset (tai tällä hetkellä ehkä riittää yöllinen) vessakäynti on ihan rutiinia, ei varmasti pääse koko yötä niin ettei heräis kaameeseen pissahätään :D Täytyy vielä nauttia, kun kerta yössä riittää!
Selällään en oo pystynyt nukkumaan nyt hetkeen, mahallaankin on parempi, kyljellä paras :) Oon niin mahallaan nukkuja, että hirvittää kun siitäkin ilosta joutuu luopumaan :P

Ruoka ei maistu hirveen hyvin (oo oikeestaan maistunu koko aikana), mennään siis edelleen semmosella närppimislinjalla. Vaikka kuinka olis normisti lemppariruokaa, niin syön nyt huomattavasti vähemmän kuin ennen. Aamupuuron oon saanut nyt viikon verran laskemaan, jee! :) Pääasia että sais edes vähän vähentää leivän syöntiä, mikään muu kun ei oo oikeen laskenu viime aikoina.

Täällä on tällä hetkellä lähes oireeton olo, jos ei lasketa jatkuvaa pissalla juoksemista :p

Alkuraskauden pahoinvointi päättyi yllättävän lyhyeen. Molemmissa aiemmissa raskauksissa oon oksentanut melkein 20.viikolle asti, nyt loppui jo 14.viikkoon ja uskalsin jopa jättää jo lääkityksen pois. Tosin muutamana päivänä tässä raskaudessa oksensin aamusta iltaan, eikä mistään ollut apua.
Väsymys on alkanut myös hieman hellittämään, eikä tunnu enään niin ylitsepääsemättömältä. Eilen kyllä nukahdin jo ennen yhdeksää :)
Kipuja vatsassa tuntuu ainoastaan yskiessä tai aivastaessa repivää kipua..

Harjotussupparia kuvaa mun mielestä hyvin kuin mahan ympärille kiristettäis leveä kuminauha ja samalla maha on aivan kova.

Itsellä ei mahakaan vielä selvästi näy, (ainakaan raskauden puolesta, muuten pömpöttää kyllä..!) vaikka viikkoja 16+5 :/

Sent from my PadFone 2 using Vau Foorumi mobile app

Musta on tullut kyllä kauhean herkkis kaikkeen mikä liittyy pieniin vauvoihin ja synnytykseen. Heti jos näen kuvia synnytyksestä, vastasyntyneistä, vastaan tulee pikkuvauvoja tai telkkarista tulee jotain aiheeseen liittyvää niin pillahdan itkuun... Muilla tällaista?

Täällä ei oikein kummosempaa.. maha tuntuu painavalta, mahasta pongasin tänä aamuna valkosen karvakerroksen :grin ja keltaista Jaffaa tekee mieli lähes päivittäin! :p

Autumn: Mie oon herkistynyt lasten myötä, vaikka aina oonkin herkkä ollu, mut kaikki vauvoihin, lapsiin, synnytyksiin, eläimiin liittyvä saa herkästi kyynelet silmiin.
Tää nyt ei ehkä oo paras esimerkki, mut katoin pari vuotta sitten Orpokoti elokuvan ja se oli miusta ihan kauhee ja karmee (kauhuleffa). Miun lapsettoman ystävän mielestä se taas ei ollu ollenkaan paha.
Enkä mie voi kahtoo mittään missä on väkivaltaa lasta kohttaan. En ymmärrä niitä, jotka linkittää sellasia videoita esim. facessa. Mie tiiän, että maailma on julma, mut miun ei todellakkaan tarvii nähä sitä tiettääkseni.

Takaisin