Toisen kolmanneksen oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tinja79
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi apua, mulla on eilisestä asti tuntunut yhtäjaksoista paineentunnetta alavatsassa... Kävellessä tuntuu että kohtu painaa kamalasti! Eikai nää voi harjoitussuppareita olla, kun nehän pitäisi tulla ja mennä, mutta tämä tuntemus on kyllä yhtäjaksoista. Ei ole kyllä kipuja vatsassa, muutamia satunnaisia vihlaisuja lukuunottamatta. Alaselkää myös vihloo ja kramppailee. :confused: Kokeilin kohdunkaulaa ja se oli niin ylhäällä etten meinannut yltää siihen. Tuntui tosi pehmeältä ja ihan kuin olis ollut vähän aukikin. Soitin ä-polin päivystykseen, kätilö sanoi siellä että ottaa maanantaina yhteyttä omaan neuvolaan ja sieltä neuvolalääkärille. Ihan kauhea paniikki iski että meneekö tää nyt kesken!! :smiley-angry017 Mulla on ollut tosi kiireinen viikko töissä ja oon stressannut aika paljon, voisko johtua siitä? Tai ihan vaan kohdun kasvusta johtuvaa painetta? Oon ottanut tänään ihan rauhallisesti ja lepäillyt sohvalla, mutta vielä ei ole tuo painontunne helpottanut. Eilen illalla kuuntelin dopplerilla sydänäänet, onneksi sentään löytyi 150 tykytys. Mulla on niin vähän ollut mitään vatsatuntemuksia nyt raskausaikana, että heti säikäyttää tämä tämmöinen. Nyt rv 16+5.

Toivottavasti en omalla tarinalla kovin nyt säikyttänyt..
Varmaan just noita liitoskipuja ovat, lepäilet, panadolia ja joku lämpötyyny vatsalle rentouttaan. + suklaata, kirja ja kuppi teetä. :) Maanantaihinhan ei oo pakko odottaa jos tuntuu et huoli liian kova, sitte päivystykseem, mut tuskin sieltäkää ihan heti alkavat ultraileen.
Stressistä voi hyvinkin johtua, kuitenki oot dobblerilla äänet löytäny, joten kyllä se siellä on. Tsemppiä!

Keskenmenoa ei voi aiheuttaa stressillä, ponnistelulla, raskaiden tavaroiden nostolla, eikä omilla tunteilla. Joskus nämä asiat voivat laukaista keskenmenon, mutta taustalla on aina muu syy. Suurimmassa osassa tapauksista rakennepoikkeama/kromosomihäiriö, tai poikkeama istukan toiminnassa. Harvoissa tapauksissa keskenmeno johtuu huonosta kiinnittymistä, tai äidin kohdun limakalvon poikkeavasta rakenteesta.

Vatsa ja lihakset tosin voivat reagoida stressiin, ja sitä on hyvä kuunnella :). Nyt lepoa ja rauhaa viikonlopun yli ja sitten ma tsekattavaksi <3.

Lumikki, et toki säikäyttänyt. Itse tässä säikyttelen itseäni kun ajattelen heti pahinta. Nt-ultrassa ja seulassa oli kuitenkin kaikki hyvin, sydänäänet kuuluu, ei tule verta eikä oo kivuliaita nuo vatsatuntemukset, joten ei kai tässä mitään hätää pitäisi olla. :) Jotenkin käyn vaan nyt ihan ylikierroksilla duunikiireiden takia.

Oireista en tiedä, mutta laitoin miehelleni eilen viestin:" Mun tekee ihan kauheasti mieli mu_kkua! (Päättele itse puuttuva kirjain ;) )" -Ja ihana, ihana mies; illalla pakastimessa odotti laatikollinen murkku-mehujäitä!!! :p :Heartpink

Mie oon kyl niin äimällä tän mun raskauden kanssa, kun ei mulla mittään muita "oireita" ole kuin jokapäiväiset päikkärit eli väsymystä on ollut. Migreeni vaivasi vkoilla 10-13 ja nyt on sellaista pientä normipäänsärkyä vaan välillä ollut. Mun "pahin" oire taitaa olla jatkuva nälkä :grin. Mä voisin syödä koko ajan mitä vaan, tää on jo yleinen vitsi töissäkin. Työkaverit suunnilleen kulkee eväät mukana, jos mun sattuisi tulemaan nälkä :D.
Nyt siis mennään 15+3. No enhän mie valita tästä olosta, kumpa jatkuisi vaan pitkään näin... :)

ei täällä kummemmin oireita ole, mut pakko kirjoittaa tänne, nyt kun kerran minäkin olen päässyt sinne toiselle kolmannekselle. :D Vielä väsyttää, hengästyttää ja seksiunet ovat tulleet kuvioihin... Siinä ne suunnilleen ovat. ;)

Sain tänään onneksi päivystysajan tk:n omalääkärille (sattui olemaan myös neuvolalääkäri) jossa jo kävinkin, ja kaikki oli onneksi hyvin. Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa n. 3 cm. Pissanäytteen tuloksen kuulen huomenna, saattaa mahdollisesti olla vti. Mulla se on kohtalaisen helposti tullut jo pelkästä stressistäkin. Selkäkivut onneksi jo menneet pois mutta tuo painontunne ei vieläkään. Voihan se olla että kuuluu mulla vaan raskausoireisiin tässä vaiheessa, tai sitten se on tulehdus. Se onneksi hoituu lääkkeellä, mutta kyllä mää sanon että tää raskaana oleminen on välillä yhtä helev***iä kun ei tiedä että mikä on normaalia ja mikä ei! :grin

12+0 eli miekin pääsin nyt toiselle kolmannekselle. Pahoinvointi on aika paljon helpottanut. Enää ei oo kokoaikanen etominen, mut pahoinvointikohtaukset on sit voimakkaampia ja useamman kerran oon oksentanu. Mut mieluummin näin, koska se jatkuva etominen vei voimat ja rajotti toimintakykkyy tosi paljon. Nyt mie jaksan jo paljon enemmän touhuilla. Pääsee jo vähitellen nauttimaankin tästä raskauvesta. Maha on yhtäkkiä kasvanu, kun tänä aamuna laitoin legginsit jalkkaan, en pystyny niissä olemmaan, kun niin puristi. Pakko oli äitiyshousut kaivella kaapista päälle. Ja nyt tuon mahan huomaa jo muutkin.

Poks; 14+0 :)

Melkoisen oireetonta, noita mielitekoja on jonkin verran, ja nyt alkanut viimeisen viikon aikana tuntumaan että maha alkaa nousemaan. Iltaisin saisin hyviä otoksia vauvamasu-ketjuun, mutta aamuisin on selvästi litteämpi. Silti se orastava pyöreys alkaa kaartumaan jotenkin alempaa kuin normipömpössä. Kuminauhavirityksellä piti eilen caprihousut jalkaan virittää, kun joustavia/mammahousuja löytyy vain pitkillä lahkeilla.

Mieliala on onnellinen ja kesäinen. :)

Voi hyvää päivää tätä hajuaistia. Olin vessassa ja haistin että poikakaveri alkoi laittamaan aurinkorasvaa toisessa huoneessa. Välissä kaksi suljettua ovea ja pitkä käytävä :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

13+6 viikkoa takana, ekan kolmanneksen kamala aamupahoinvointi ja hirmuinen rintojen aristus on nyt ohi, ja tilalle on tullut vessassa juokseminen, väsymys (meinaa melkein istualteen nukahtaa kun tulee semmoinen unetushetki) ja outo heikotus. Oudolla heikotuksella tarkoitan lähinnä että vähän aikaa jos seisoo niin rupeaa tuntumaan hiukan omituiselta olo, tuntuu että alkaa huipata ja tulla vähän paha olo ja jotenkin painostava tunne. Koitin tätä miehellekkin selittää mutta ei oikein osaa kuvailla sitä oloa. Oloon auttaa kun menee hetkeksi makaamaan tai istumaan ja silloin kun on esim kokkaus kesken niin laskeudun hetkoseksi kyykkyyn lattialle niin auttaa vähän. Epäilisin hitusen että olisi jotain tekemistä verenpaineen kanssa, ehkä keho yrittää kovasti totutella siihen että nyt hoidetaankin kahta ihmistä eikä vaan minua.

Seuraava neuvolakäynti on varattu 11.6 joten siellä otan sitten asian esiin mutta jos alkaa haitata enemmän niin soittelen sinne jo aiemmin. Onkohan muilla ollu mitään tällaistä omituista olotilaa?

riSa, Kuulostaa tutulta ja juurikin noilla viikoilla. Oliko niin että 25% jopa verisuonet laajenee raskauden aikana?? mut oli nii paljon tai ei, niin sillä todennäköisesti on vaikutus noihin heikotus"kohtauksiin"... nyt kun viikkoja itsellä enemmän niin heikotus helpottanut :) Suoloja ja vettä tarpeeksi niin kroppa pysyy perässä. Sekin että kun heikottaa niin sit pötköllee! Monen kertaan kesken ruuanlaiton myös sohvalle heittäny selälleen :rolleyes:

Argh, mun alaselkä jumittaa niin pahasti toimistohommissa. :sad001 Ja peffa puutuu nopeammin istuessa kuin normaalisti! Lisäksi luulen että liitoskivut ovat alkaneet, tuntuu kuin sukkapuikkoja työnnettäisiin ahteriin! Jumppapallon päällä pyörittely auttaa näihin ja selkäkipuihin ainakin hetkeksi. Musta on myös tullut maailman suurin laiskamato. En jaksa tehdä ruokaa, täyttää/tyhjentää tiskikonetta, pestä pyykkiä ja siivota jne. Makaan vain ihan koomassa töiden jälkeen sohvalla ja luen kirjaa tai katson telkkua. Onkohan tää ihan normaalia?

Täällä myös tota heikotusta :s viikonloppuna meinas ihan taju lähtee ku tuli seistessä niin heikko olo. Tota samaa ollu aiemmissa raskauksissa myös.
Täälläki alkanu liitoskivut :o selkää ja alavatsaa alkaa myös särkee jos täytyy istuu pitkään.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Autumn mulla oli kans viime ja toissa viikolla aivan järkyttävää väsymystä. Olisin nukkunut kellon ympäri ja torkuin pitkin päivää monen tunnin unia runsaiden yöunien päälle. Epäilin, et ois hemppa tai verenpaineet todella alhaalla.. molemmat oli vielä kuitenkin ihan ok. Oisko vaan osa normaalia kaarta? Pelästyin kans, et onkohan nyt enää moinen ihan ok.. Odotellessa sitten, iskeekö myöhemmin vielä uudelleen.. :grin

Kiitoksia vastauksista! Hyvä tietää että ei oo ihan uutta tällänen heikotus. Nyt vaan odotellaan että se ehkä jokupäivä menee ohi. :)

Minnuu kans heikottaa. Välillä pittää kesken hommien ottaa hetki lepoa, että pystyy taas jatkammaan.
Yhtenä oireena on ollu iltaa kohti kasvava turvotus. Illalla maha on ihan valtava. Ei se aamullakkaan ennää littee oo vaan jo aika selkkee vauvamaha, mut illalla vois kuvitella että viikkoja on reilusti enemmän. Ilmeisesti kohtu nous nyt ylös lantiosta, kun viime viikolla miulla ei vielä käytännössä ollu mittään mahhaa (paitsi illan turvotukset), mut nyt on semmonen että muutkin jo huommaa. Rv 12+3

Mulla on kans nyt viimeisen viikon ajan tuntunut että vatsa kasvaa ihan silmissä! Selkeästi on sellainen tiiviimpi "pallo" muodostunut tuohon navan alapuolelle. Mulla on aika pitkä selkä ja leveä lantio joten ajattelinkin että mitään kunnollista vauvamasua ei ihan aikaisilla viikoilla vielä näykään. Nyt on menossa rv 17+4.

Tuo painontunne ihan alavatsassa ei ole vieläkään mennyt kokonaan pois. Pissanäyte oli onneksi ok, ja vv-näytteen tuloksia kuulen tiistaina neuvolalääkärissä jos ei sitä ennen tule jotain akuuttia. Toivottavasti tuo painontunne liittyy vaan kohdun kasvamiseen ja nousemiseen. Jos se olisi kohtutulehdus niin varmaan olisi jotenkin kipeämpi? Vatsa ei kyllä arista yhtään jos painelee.

Takaisin