Toipuminen synnytyksestä

Mcgonnor, mulle selvis yritysaikana että mahassa voi olla mitä vaan tuntemuksia ilman et on raskaana! Mut kannattaa hankkia ne kumit :wink Mulla oli jotain kummallisia toispuoleisia mahakipuja tässä silloin tällöin parin viime viikon aikana. Tiedäpä mitä oli taas...
 
Juu, yhtä tippaa ollaan otettu. Ja nyt se nukkui viime yön niiiiiiiiiiiin hyvin. Yhdellä syötöllä päästiin puol kasiin asti. :)
Mami ja isi kiittää lastaan. :Heartred

Minä oon kyttäilly melkein jokaisen veskikäynnin yhteydessä peilillä tuon alapään paranemista ja musta tuntuu, että eihän tuo nyt ihan normaalilta näytä. Tuntuu, että virtsarakko on ihan väärässä paikassa?! :O Jotenki se ajatuskin yhdynnästä on niin suuri mörkö, että en tiedä pystynkö siihen ennen lopputarkastusta. Vaikka molemmat haluttais, mutta minä en taida vaan uskaltaa.

Kauanko teillä meni tikkien sulamisessa? Mulla ne näkyy vieläkin aivan selkeänä tuolla..

Ja hei, mulla ainaki on ollut ihmeellisiä tuntemuksia vatsassa, ja pistin ne kaikki supisteluiden ja kohtutulehduksen piikkiin - eikä meillä siis tosiaan ole mahdollisuuksia olla raskaana, ellei se Pyhä Henki ole käynyt kylässä. :D Imetys ei oo missään nimessä varma ehkäisykeino, eli siihen ei kannata luottaa!
 
mullakin on ollut tuntemuksia alavatsassa mutta en voi olla raskaana koska me käytetään kondomia. Tohon keskeytettyyn yhdyntään ei kannata luottaa koska spermaa tulee ulos koko session aikana.. Suosittelen että otatte kondomit käyttöön :)
 
Joo mä oon tietoinen että sitä spermaa tulee kokoajan. Kai sitä ajattelee että kun ei puoleen vuoteen keskeytetyllä tullut vielö lasta niin ei tästäkään. Mutta kyllä nyt lähti kondomit käyttöön :S Pitää tyhmä olla.
 
Se on kyllä harvoin kun tapahtuu niin että tulis raskaaks keskeytytellä, mutta ei koskaan tiedä :D Kävitkö ostamassa testin? :)
 
Itseasiassa viimeisimpien tutkimuksien mukaan ne touhutipat eivät sisällä spermaa ollenkaan. Tiedän tapauksia jotka ovat vuosia käyttäneet ehkäisynä keskeytettyä. Ite oon niin hermoheikko ettei musta sellaseen olis enkä tietenkään sitä kellekkään suosittele. Piti tulla vaan taas huutelemaan tähän väliin... :D
 
okei, en oo kuullut siitä :) mutta mulla on sama juttu kun Anna_, oon niin hermoheikko että en vois tehä niin :D Vaikka eihän kondomikaan oo ihan turvallinen jos se jostain syystä menee rikki... Oon kyllä miettinyt että laittais sitä hormonikierukkaa.. Mut jälkitarkastus on vasta 19.11 joten viel on aikaa miettiä :)
 
minä en ainakaan oo valmis tulemaan uudelleen raskaaks vielä!! haluan odottaa vielä vuoden että kroppa ehtii toipua :)
 
En mäkään! Ja haluan nauttia nyt tästä vauva-ajasta täysillä :) tosin mulle kun tehtiin sektio niin vähintään vuosi pitää olla välissä ennen kun saa raskautua uudelleen...
 
Yksi viiva, en ole raskaana :D Thank god. Joo otekki aikomus kattoa vuoden päästä asiaa uudestaan. Nyt ainakin muistaa käyttää kondomia :wink
 
PaniikkiPaniikkiPANIIKKI! ITKUPANIIKKI.

Tutkailin aikaisemmin alapäätä ja mietin tosiaan sitä, että näyttääkö se normaalilta - kuten tänne jo kirjotin. No lenkin aikana se tuntuki vähän erikoiselta. Ja tutkin uudelleen..Ja nyt mietin, että ei helv-tinhelv-tti, onko mulla laskeumaa?!? Sehän tästä puuttuki. Ei oikeesti oo todellista.

Minä haluan lääkäriin.

Ja niin, mullehan ei oo edes infottu, että miten se jälkitarkastusaika. Pitääköhän se itse varata?! :O Varaan sen heti maanantaina, ja varaan välitarkastuksenkin. Ei tarvii arpoa.
 
Mamsi, kauanko sulla on synnytyksestä? Hengähtäisin ihan rauhassa sinne jälkitarkastukseen asti (6-8vkoo) ja odottelisin mitä lääkäri sitten sanoo. Meillä neuvolantäti sano että tarkastus on tarkotuksella noin myöhään, jotta paikat ehtii palautua. Ja meillä aika annetaan 1kk neuvolakäynnillä.

Ite kurkin alakertaa ekalla viikolla, nyt en oo uskaltanu ees vilkuilla onko tikit sulanu. Hirvittää ihan sen lääkärin puolesta kuka mulla jälkitarkastusta yrittää tehdä, synnytyksen jälkeenkin roikuin kätilössä kun se yritti painaa kohtua :D Voi olla että potkasen jos joku meinaa jotain sisätutkimusta tehdä, sen verran jäi traumoja koko touhusta. Ennen synnytystäkin sisätutkimus oli nou nou nou, huoh. Nooh onneks sinne on vielä aikaa. Ja jos sitä nyt uskaltautus lähipäivinä kurkkaan miltä siellä alhaalla näyttää... Klitoriskivusta kyselin aikasemmin, edelleen ilmoittelee itsestään mutta huomattavasti helpottanut. Että ilmeisesti vaan pitää antaa aikaa. Ja muistakaahan treenata lihaksia!
 
Jälkitarkastuksesta, niin mulla oli Se keskiviikkona 2kk synnytyksestä ja kaikki ok. Mulla tehtiin kaikki tarkastukset tuplana kun mukana oli kätilöopiskelija.. Eli tehtiin kaksi sisätutkimustakin :wink Eppari parantunut täysin vaikka kiristävää tunnetta on edelleen.
 
Mamsi, mulla tuli laskeumaa virtsarakon sekä peräsuolen puolelle ( pullottavat siis emättimessä). On kuulema tosi yleistä ja palautuu ajan kanssa ainakin jonkin verran, näin aiemmin synnyttäneet ystäväni on sanoneet. Jos tuntuu kipeältä niin menisin kiireemmin lääkäriin. Nämä on niitä juttuja joista ei liiemmin puhuta esim. neuvolassa, harmi. Ilmeisesti niitä joudetaan leikkauksella vasta kun lapsiluku on varmasti täynnä.
 
Aattelin kyllä soitella maanantaina oikeasti lääkäriin, koska mulla on nuita alavatsakipuja joka päivä _aina_ kun nousen istuma-asennosta ylös. Ei tuolta pullota mitään, mutta (sensor - too much information, ehkäpä) jos häpyhuulia levittää ja oikein kurkkaa sinne, niin ei se minusta näytä normaalilta. Tikit kiristää ja kutittaa, eli eppari on ainakin paranemassa.

Mutta kyllä haluan tsekata tilanteen ihan siksikin, kun oli se kohtutulehdus.. Ja lihaksia treenaan joka päivä. :)
 
ootteko te jo alkaneet treenaamaan? Mulla on 8 kilogramman kahvakuula täällä kotona ja treeniohjelma valmiina ja aloitin varovaisesti 2 päivää sitten treenaamaan (vaikka mulla ei ole ollut jälkitarkastus vielä ja synnytyksestä on vähän yli 5 viikkoa..). Ainoa mitä kokeilin ennen kun aloin treenaamaan oli että mun vatsalihakset on kasvanet yhteen kun kahvakuulatreenissä keskivartalo on kovilla. Mulla siis on kasvanut vatsalihakset yhteen ja siksi uskalsin alkaa treenaamaan. Täytyy vaan muistaa ottaa varovaisesti nyt alussa :)
 
Mä' oon jumpannu kotona painojen kanssa jo 3 viikkoa. Ei oo ainakaan mitkään paikat revähtäneet ja vatsalihakset tuntuu paremmilta kuin ekalla kerralla jumpatessa. :) Mulla on jälkitarkastus parin viikon päästä.
 
Mulla on nyt 5 viikkoa ja 1 päivä synnytyksestä. Viime viikolla neuvolassa kysyin terkkarilta, saanko alkaa jo pikkuhiljaa ratsastamaan, tai siis ainakin kokeilla. Hän oli sitä mieltä että jos ei se tunnu pahalle, niin tekee vaan hyvää kevyesti alkaa liikkumaan. Mieli virkistyy samalla ja sitä myötä jaksaminen parantuu. Muistutti vaan vielä, että lantionpohjan lihaksia on syytä reenata ahkerasti. Jälkitarkastus mulla on marraskuun puolessa välissä.

No, hevosen selkään en vielä ole noussut, mutta tänään aloitin lyhyesti crosstrainerilla polkemisen - siis kolmesta minuutista lähdettiin. Niin, ja olen mä laitokselta kotiutumisesta seuraavasta päivästä saakka tehnyt kaikki tallihommat itse, kyllähän siinä tulee treeniä monenlaista kun on lapiointia, talikointia, lakaisua ja kottikärryjen työntämistä. Ei näitä nyt ehkä treenaamiseksi voi sanoa, mutta jotain kuitenkin!
 
Mä pääsin tänään ekaa kertaa puntille synnytyksen jälkeen. Ai että teki hyvää! Fasettilukkopaikka yläselässä on vähän ärtyillyt epäergonomisista imetysasennoista, ja kun rinnatkin on rutkasti isommat kuin normaalisti, niin soppa on valmis. Ei edes rusauttamalla lähde, kun on sellainen jumi päällä...Mutta ahh, nyt on selkä auki :D
 
Treenistä sen verran, että ekaksi kannattaa aidosti treenata ne lantionpohjanlihakset kunnolla ennenkä alkaa kovempaa liikkumaan. Ja syvät ja vinot treenata myös ennen suoria. Jos lähtee treenaan syviä vatsalihaksia ennen kuin lantionpohjanlihakset on kunnossa, se voi vaikuttaa negatiivisesti lantionpohjan lihaksiin. Suoria taas tokikaan, kuten kaikille on vissiinki painotettu, ei kannata alkaa treenaan liika aikasin (itse aloitan portaitten, eli suorat vasta 2 kk synnytyksestä), jotta ne on varmasti kiinni ja paikoillaan. Vinojahan taas olis saanu alkaa treenaamaan heti. :)

Kaikkea iskevää liikuntaa suositellaan välttämään ennen lopputarkastusta, jotta lantionpohjanlihakset on jo kunnossa eikä laskeumia ponnistuksien ja iskujen vuoksi pääse tulemaan.

Oma suunnitelma on tässä vaunutella, treenata lantionpohjaa ja pikku hiljaa nyt siirtyä 1kk neuvolan jälkeen syviin ja vinoihin ja siitä lähteä sitten käymään kehonhuoltotunneilla ja spinningissä (..kun alapää antaa myöten istua siihen penkille.. :D) ja lopputarkastuksen jälkeen vasta aloittaa kunnolla sali- ja voimatreenit. :)

Ensinnäkin, jäin saikulle jo 3kk ennen synnytystä, niin voin kertoa, että ensin rakennetaan peruskunto kokoon ja sitten portaittain otetaan lisää poweria treeniin. On meinaan varmaan lihakset ja hengityselimistö melkoisesti rapakunnossa..

Mutta suosituksista huolimatta tärkeintä on aivan varmasti oman kehon kuunteleminen. :)

PS. Huomenna pääsen lääkäriin tutkituttamaan alapään tilanteen. Onko lie vielä tulehduksen poikasta vaiko aivan jotain muuta. Terkkari meinasi, että lääkäri tekee sisätutkimuksen (huomenna 3vkoa ja 4pvää synnytyksestä) samalla. OUMAIKAAD. Pelottaa. Tikit vieläkin tuolla on, ja tuntuu hullulta, että tuonne joku jotakin tunkis. :O Hui ja au.
 
Takaisin
Top