Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinka moni korviketta antava on siirtynyt jo nan 2? tai mitä merkkiä kukin kotonaan käyttää..mä oon aloitellut hitaasti/porrastetusti laittamalla 1/3 nan 2..mutta, toinen typy ei suostu syömään ollenkaan, jos on yhtään nan 2. Vatsakipuja ei ole tullut. Sairaalasta suosittelivat kakkoseen siirtymistä ravinteiden vuoksi. Netistä löytyi kaikenlaista keskustelua kakkosesta, osa ei ole ollenkaan antanut vauvoilleen, kun on tullut kovia vatsakipuja, osa kokenut täysin turhaksi yms..

Miiitäää. :O mä ihan vaan annoin yhtäkkiä sitä kakkosta. Joka ilta saa siis korviketta kun laitetaan nukkumaan, muuten tissiä. En oo huomannu mitään vaikutusta millään tavalla. Maistuu yhtä hyvin ku ykkönen eikä oo mitään ilmavaivoja tms tullut. :o kuuluisko se tolleen hitaasti vaihtaa? Mä jotenki vaan ajattelin että se on maitoa siinä missä muutkin.

ei kuulu. Netistä luin eri foorumeilta, että moni on aloitellut hitaasti, joten päätin itsekin tehdä niin. Ylivarovainen kun olen.Omavalinta kysymys. Kait, jos on herkkävatsainen lapsi, ni sit o varmaan hyvä aloitella hitaasti. .mut joo, ei meidän nirppikselle kakkonen maistu. Hän on muutenki tosi tarkka, varmasti tuleva ruokakriitikko!

edit. Enhän mä mikää korvikeasiantuntija ole, mutta näin olen ymmärtänyt eri kirjoitusten perusteella.

Muokattu viimeksi:
No hyvä etten ol tehny mitään pahaa virhettä. Ei edes käyny mielessä että vois olla hyvä tehä hitaasti tuo vaihto. Tää meidän likka on muuten kyllä ollu aika herkkä reagoimaan kaikkeen. 2vk-2,5kk oli ilmavaivoja ja kun silloin tällöin joutu korviketta antamaan niin sekin aiheutti ilmavaivoja, sitten kun kiinteitä ruvettiin maistelee niin meni vatsa kovaksi jne. Tosin se oli ihan odotettua. :D

Mäkin vaan vaihdoin 2 maitoon suoraan, käytän little baby organic luomumaitoa, ei ole ollut mitään ongelmia ja hyvin maistuu "pingviini"maitokin. Muillekin lapsilleni olen aina vaihtanut kakkoseen suoraan. Sitten kun on siirrytty tavan maitoon olen asteittain lantrannut pikkuhiljaa äidinmaidon sekaan. Lapset kun on niin erilaisia, toiselle kelpaa kaikki kun taas toiselle ei mikään.

Ollaan oltu nyt pian 2viikkoa reissussa , mummolassa ja mökillä. Ikäväkseni jouduin huomaamaan että tuota little baby organic maitoa ei ole täällä maalla kauppojen valikoimissa :sad001 jouduttiin vaihtamaan korviketta ja valitsin tuuti 2. Onneksemme tyttö ei oo reagoinut mitenkään tähän :) hyvä kun kelpaa, säästyy jokunen eurokin pidemmän päälle kun on luomumaitoa edullisempi :)

Mä tutustuin eilen ihan uteliaisuuttani korvikkeisiin kaupassa ja totesin, että siinä vaiheessa kun pitää niihin siirtyä niin tää äippä on ihan hukassa!:nailbiting: Kauheesti valikoimaa! Kun mä olen viimeksi ostellut korvikkeita niin oli suunnilleen yksi merkki: Tutteli ja sitä käytettiin kun muuta ei ollut :grin Ajattelin kyllä imettää niin pitkään kun sitä riittää, mutta onkos se nykyään niin, että vuoden ikäisenä voi jo tavallista maitoa sitten antaa vai onko siitäkin suositukset muuttuneet? En ole neuvolassa tuota kysynyt vielä kun ei ole ollut ajankohtainen siirtyä äidinmaidosta muihin.

Joo, vuoden iässä voi alkaa antamaan lehmänmaitoa, tietysti hiljalleen totuttaen.
Ja olikos niin että hapanmaitotuotteet saa ottaa mukaan 10kk iässä (vai jo 8?).

4 vuotta sitten oli just noin kun puapru sanoi että 10kk hapanmaidot ja 1veenä tavallinen lehmänmaito. Valikoimaa tosiaan on runsaasti ja ei se muuta kun kokeilemalla löydy oma lemppari. Itse siirryttiin just little baby organic maidosta tuutiin kun tuota luomumaitoa ei mökkikylältä löytynyt. Totesin että tuutin pakkaus on parempi kun sitä saa 1 litran tölkissä kierrekorkilla, paljon helpompi kaataa siitä tuttipulloon kun se luomumaidon tölkistä joka kerta ruikkas yli reunojen ja sitä myydään vain2dl tai 0.5l pakkauksessa Tyttökään ei reagoinut merkin vaihtoon mitenkään, hyvin kelpaa tämäkin :p meillä menee se litranen vuorokaudessa, kiva kun ei tarvi olla kokoajan repimässä uutta tölkkiä auki :) pieniä iloja :grin

Niin ja nykyään markkinoilla on jotain junior maitoakin jota taaperoille voisi antaa 1 veestä eteenpäin. Tästä mulla ei ole mitään kokemusta ja luulen että en tule käyttämäänkään meidän lapselle, vaan tavallisella luomu kevytmaidolla aloitellaan sitten kun sen aika on.

Mä ymmärsin että olisi hyvä alottaa rasvattomalla maidolla sitten 1v? Toisaalta siskoni asuu maatilalla ja he meinaavat alottaa suoraan raakamaidolla.

Niin kai ne suosittelee mutta mun mielestä on aika rankka pudotus suoraan korvikkeesta rasvattomaan ja mä ainakin oon aluksi kevytmaidon linjalla.Voihan sitä rasvan käyttöä muullakin tavalla säännöstellä , kuitenkin elimistö tarvitsee rasvaa jonkin verran toimiakseen kunnolla. Ja 1 vuotias lapsi kuluttaa kuitenkin kaiken minkä syö :joyful:

Ai menee litra maitoa vuorokaudessa? :eek: Meillä kun nuo imetyshommat on hiipumaan päin (ollaan hyvällä tiellä luopumassa yösyötöistä) niin poika on tissillä 3-4 kertaa päivässä. Juo vettä soseiden yhteydessä jonkin verran. Onkohan maidonsaanti riittävää vai pitäiskö tässä antaa korviketta vielä lisäksi? Pissavaippoja tulee kyllä ihan riittämiin per päivä, että nestettä saa kai tarpeeksi.

I-P: Uskon, että maidon saanti on riittävää, kun imettää. Kyllä vauva varmasti säännöstelee itse (tissi)maidon juontia. :)

Imetyksen tuki ry:n mukaan 4-5 kertaa vuorokaudessa riittää tässä vaiheessa siihen, että vauva saa tarvitsemansa noin 5dl äidinmaitoa. Oli pakko kusyä, kun itsekin olin huolissani, kun tyttö suostui tissille vaan tuon 4 kertaa yhdessä vaiheessa.

Onko täällä paljon vielä vauvoja jotka syö yölläkin? Mua ahdistaa kun kaikkialla puhutaan että enää ei tarvis antaa yöllä maitoa että tän ikästen pitäis pärjää jo ilman (mm neuvolalääkäri viimeks maanantaina sanoi) mutta meillä syödään vieläkin 2krt yössä. Luulen että syönti jäis yhteen kertaan jos yöllä muuten nukkuis ilman 10 herätystä.

Meillä 6,5kk poika syö 5-10 kertaa yöllä... Eli on tissillä joka kerta ku herää, en oo keksiny muuta keinoo hiljentää poikaa yöllä ni tähän on jumiuduttu... Varmasti riittäis yks ruokailu yössä, tai korkeintaan kaks, mut tuo on nyt jääny tavaks ja siitä yritetään päästä eroon tänä viikonloppuna unikoululla. Mut on sillä varmasti nälkäkii yöllä kun ei paljoo syö päivällä, nyt ois tarkotus siirtää yötissittelyt päivälle ja yrittää saada kiinteitä uppoomaan enemmän.

sss, meillä syödään ainakin kahdesti yössä. Ja mun puolesta saa syödäkin huolimatta siitä, mitä suositellaan. Selvästi Ilona syö nälkään, vaikka syö illalla puuroa. Jokaisella vauvelilla/perheellä omat rytmit/tavat. :)

Meillä on nyt kolme yötä unikoulua takana yösyöttöjen lopettamiseksi. Tätä ennen heräiltiin 4-7 kertaa yössä syömään. Itseäni ei pari syöttökertaa yössä olisi haitannut, mutta tunnin - parin välein herääminen alkoi jo näkyä psyykkeessä. Uskon että yösyöttöjen lopettaminen tulee vähentämään maidontuotantoa entisestään. Saa nähdä miten pitkälle imetystä pystytään jatkamaan. Tykkään kyllä imettää enkä haluaisi sitä vielä lopettaa.

Takaisin