Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

Meillä juo aina 100ml kerralla ja aina ruoan päälle,laskin että nyt menee n.600ml/vrk kun yö ja aamumaito jäänyt pois. Iltamaidon annan olkkarissa ja siitä siirrytään omaan sänkyyn nukkumaan. Just siks ettei yhdistä pulloa nukkumiseen, on sitten aikanaan helpompi luopua pullosta
 
Siis mitä I-P! Korviketta suositeltu neuvolasta. Minusta todella ihmeellinen neuvo. Miksi ei iltavelliä voi korvata iltapuurolla ja rintamaidolla?
 
Winnie: Iso puuroannos kuuluu meillä jo iltarutiineihin (syö n. 2dl puuroa) ja tissistä ei tule maitoa tarpeeksi pojan iltatankkaushaluihin nähden. En mä enää tässä vaiheessa rupee nostattaa tissimaidon määrää ihokontakteilla, tiheillä imuilla tai pumppaamisilla, joten korvike on mulle ihan fine.
 
Mites teillä muilla on hampaat vaikuttaneet imetykseen? Meillä poika on tehnyt vasta yhden hampaan, joka nyt kasvaa kohisten ja raastaa mun tissiä. Ongelmana ei ole pureminen, vaan että hammas osuu syödessä kokoajan nännin alareunaan. Ei mene kauaakaan kun iho on siitä kohtaa rikki. Imetys sattuu jo melko paljon ja iho on ihan hellänä. Oon laittanut lanoliinia, mutta ei auta. Mehän mennään yhden tissin varassa, kun toinen sanoi sopimuksensa irti jokin aika sitten. Eli tämä yksi tissi ei saa huilata yhtään vaan on kokoajan kun raastinraudassa.. Täytyy varmaan yrittää alkaa elvyttää tuota toista tissiä toimintaan takaisin, tai muutoin meillä loppuu imetys! Pojalla ikää nyt 8,5kk ja tissi on hälle kovin tärkeä.
 
Kokeile eri asennoissa imetystä, niin ei osuisi hammas aina samaan paikkaan. Tai jos imuotteen saisi syvemmäksi. Nyt en muista mitä tein esikoisen aikaan kun sillä oli hampaat ja imetin 13 kk.
 
Ei mitenkään, koska puri nänniä vain yhden päivän. Tosi harmillista tommonen raastaminen!
 
I-P, laita nänniin Bebanthenia. Heti vaikka imetyksen jälkeen, niin ehtii imeytyä ihoon. Jos vauva haluaakin tissiä ja rasva ei ole imeytynyt, niin sitten pyyhit vain näkyvän rasvan pois. Mulla sama, eli yhdellä tissillä mennään ja hyvin pärjää vaikka poitsullakin on kaksi hammasta jo ja nänni on ärtynyt niistä mutta se bebanthen auttoi ainakin täällä! :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: I-P
Tuleeko teiltä jotka lopetitte imetyksen aiemmin maitoa vielä? Mulla tulee edelleen niin, että rintaliiveissä näkyy..siitä on kuitenkin aikaa yli puoli vuotta, kun päätin heittää hanskat tiskiin..
 
Tulee mulla muutama tippa jos oikein puristan ,ei kyllä mitenkään niin että liivit kastuis. Outoa :wideyed:
 
Imetys loppui jo helmikuussa, maitoa ei tullut sen jälkeen (ei kyllä oikein aikaisemminkaan, tässä syy lopettamiseen)
Jos oikein kovasti purstin keväällä, niin saattoi tulla tippa, enää ei
 
Toisesta tuli läpinäkyvää nestettä ja toisesta maitoa kun oikeen kovaa puristi. Eikä lopettamisesta nytten ole kuin kolmisen viikkoa.
 
Meilä on tytöllä hampaita suussa kuus+kaks alkua. Imetys onnistuu vielä hyvin, ei pure muutenko pitkästyessään tissiin. Eli pääosin päivällä kun syö vähän ja alkaa katella ympärille muttei päästäis tissiä "karkuun".
 
Pojan yläetuhampaista jää jälki nännin viereen. Ei varsinaisesti pure tissiä mutta joinain kertoina imetys sattuu vähän samaan tapaan kuin alussa, kun rinnat oli arat ja tottumattomat. Mietin, jaksanko alkaa korjaamaan imuotetta ja voiko sitä enää edes tehdä vai alkaisinko vain pikkuhiljaa lopetella koko imetystä. On kuitenkin saanut korvikettakin koko ajan aina silloin tällöin, joten ei tarttisi siihenkään erikseen opetella.
 
Meillä sama homma. Oon edelleen sinnitellyt yhden tissin varassa, vaikka imetys sattuu jo todella paljon. Nänni on ihan arka, jopa rintaliivit sattuvat kun kangas osuu nänniin. Oon liottanut nänniä bepanthenissa ja antanut ilmakylpyä (=lue: kulkenut bepanthenilla maalattu tissi esillä kotona ja yrittänyt muistaa laittaa ulosmennessä tissin piiloon :grin ). Poika on kuitenkin kovasti tissin perään ja haluaa tissitellä pitkin päivää n. kolmen tunnin välein. En usko että nälkäänsä haluaa tissiä, ennemminkin läheisyyden vuoksi. Muutoin kun ei malta olla sylissä puolta minuuttia kauempaa. Korviketta on saanut iltaisin 120ml, mietin että jos lisättäis suosiolla korvikkeen määrää ja alettais unohtaa tissi. Mulla on ollut vuoden imetys tavoitteena, mutta en hampaat irvessä siihen rupea. Varsikin kun on keväällä edessä taas intensiiviset imetyshommat uuden ihmistoukan myötä...:oops: Imetin pojan äsken tuosta toimimattomasta tissistä ja sekin tuntui riittävän läheisyydeksi hälle, maitoa ei varmasi tullut kuin tilkka.

Sivuhuomautuksena sanotaan vielä että mun tissien kokoero on tällähetkellä valtava! Normaalisti mulla on ihan symmetriset nätit pienet tissit, mutta nyt toinen tissi on ihan valtava hinkki verrattuna toiseen :eek:
 
Noniin, me ollaan tässä lopettelemassa imetystä, koska nänniin tuli niin kipeä haava hampaiden vuoksi etten kertakaikkiaan enää pystynyt imettämään. Olen nyt pumppaillut pari päivää ja haava alkaa paranemaan. Poika huolii korvikkeen ja pumpatun maidon pullosta hienosti, joten en tule tod näk imetykseen enää palaamaan.

Kysymys kokeneemmille pullottelijoille: Miten ootte hoitaneet yösyötöt mahdollisimman joustavasti? Meillä syödään edelleen kerran yössä. Poika on tottunut saamaan tissin heti suuhunsa, niin ettei ehdi edes kunnolla karjaisemaan. Maidon hakemisessa, pullottamisessa ja lämmittämisessä menee kuitenkin niin kauan aikaa että poika kerkee raivostumaan kunnolla ennenkun saan pullon hälle suuhun. Toki rauhoittuu pullolle sitten heti. Miten tätä prosessia saisi nopeutettua? Meillä keittiö sijaitsee eri kerroksessa kun makkari..
 
Mä tuun huutelee tuolta marraskuisista :) mutta siis i-p meillä tuo sama juttu, ollut pienestä asti pullolla ja mietin kanssa miten saa nopeutettua ja meillä myös makkari ylhäällä ja keittiö alhaalla. Mutta siis tässä pari vinkkiä

Jos huolii huoneenlämpöisenä maidon niin avaamaton pikkutetra maitoa ja pullo yö pöydälle odottamaan. Yöllä vaan maito pulloon ja suuhun.

Maito pulloon illalla ja jääkaappiin odottamaan. Säästää muutaman arvokkaan sekunnin kun saa vaan laittaa suoraan pullon mikroon.

Jos heräsin itse yöllä esim vessaan ja tiesin että lapsi herää kohta syömään, kävin lämmittämässä maidon ja laitoin termospussiin yöpöydälle odottamaan. (Lämmitetty korvike säilyy tunnin)

Tässä muutama juttu mikä tuli mieleen :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: I-P
Meillä mies keitti veden ja laittoi valmiiksi pulloon, sitten siirsi mikron makkariin ja pullo sinne odottamaan pikaista lämmitystä ja maitojauheen lisäämistä. Tämä siis silloin kun oli hoitokoira joka järjesti hullun ilomeuhkaamisen kun meni keittiöön. Täytyy myöntää, että hieman silti hihittelin kun reissusta palailin..mutta toimi :wink .
 
Nopein temppu on just toi että avaamaton pikkutetra yöpöydälle pullon viereen odottamaan. Meilläkin on keittiö alakerrassa. Nyt onneksi ei tarvitse enää yöllä ruokkia :rolleyes:
 
Mitenköhän paljon tuo meidän hiukan päälle 9kk likka tarttis saada maitoa päivässä? Koitin googlesta kattoa mutta siellä oli kaikkea 300-1000ml. Sen nyt tiedän itsekkin että tuo litra on aivan liikaa ja 300ml kuullostaa liian vähältä. Aika usein tuolla vilahti 600ml. Onko kukaan saanut mitään tarkempia ohjeita? :)
 
Meillä neuvolan suositus 8kk iässä 600-800ml ja 10kk iässä 600ml. Nuihin luetaan mukaan myös vellit ja ruoissa olevat maidot.
 
Takaisin
Top