Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on tilanne tällä hetkellä se, että vastiketta menee noin 200ml vuorokaudessa ja loput rinnasta. Vielä on ehkä hetken matkaa siihen, että teen seuraavaa vähennystä ja sitä myöten jätän vastikkeen kokonaan pois. Tai voihan se olla ettei se onnistukaan. Tiheän imun kausikin on varmaan jo nurkan takana, saa nähdä mitä sen aikana tapahtuu. Vaikka melkoista tiheää imua tämä nyt on ollut tähänkin asti...

Kävin eilen naapurikunnan puolella imetystuki-illassa. Eipä ollut suurta osanottajaryntäystä. Mutta mukava oli toki jutella ja saada vinkkejä ja kokemuksia.

Oot kyllä sitkeä, puapru! Ihailtavaa periksiantamattomuutta :) itse en ehkä kokenut sitä pakkoimettämistä vaivan arvoiseksi ja luovutin. Mutta en kadu hetkeäkään, on vauvalla ainakin täysjärkinen äiti,kun jos olisin jatkanut sitä tissitaistelua niin olisin todennäköisesti hermoraunio!:hungover::wink

Eevis, tämä on sen korvatulehduksen paranrmisen jälkeen ollut kyllä omasta mielestä yllättävän helppoa. Elman imu on kasvamisen myötä ihan omia aikojaan parantunut ja se on varmasti ollut ihan avainasemassa koko hommassa. Olen ylpeä ja tyytyväinen tähän tilanteeseen, mutta tokihan on kokeiltava mihin rahkeet sitten lopulta riittääkään!

Olen parhaillaan kaksinkerroin jumissa sohvalla. Vauva sylissä selällään, pääpuoli tyynyjen päällä, nukkuu ja syö tissiä samaan aikaan, puristaa lujasti mun paidankaulusta kädessään. Miinusta hartiaseudun kivusta, plussaa se, että lakkasi karjumasta.

Nyt sit on alkanut ruualla /tissillä leikkiminen.. Imee, irrottaa, nauraa, imee, katselee ympärilleen, imasee tas vähän ja irrottaa, ähkii, juttelee, imee taas vähän ja sama juttu jatkuu... Hoh-hoijaa... Niin ja puree lisäksi ja nauraa kun sanon ai-ai ei saa purra.

Lilly, kuulostaa kovin tutulta, meillä ihan sama meno o_O oon ratkaissu tilanteen niin että laittanu eväät piiloon ja sit ku on ilmotellu uudestaan nälästä nii yrittäny uudestaan. Kyllä tyttö syö sitte ku on nälkä, näin oon ajatellu. Huvituttina en oo kauan viihtyny:p

Niin meilläkin... eli minäkin olen huvituttina. Jotenkin olen niin huono vaan olemaan antamatta tissiä jos sitten kuitenkin on oikea nälkä.. eli olen täysin vauvani käskyteltävissä :laughing002

Meillä on nyt jonkinmoiset tissiantipatiat menossa. Ei kelpaa ei millään. Ottaa muutaman imaisun ja hirvee huuto. Ärsyttävää. Vaikka ollaan menty korvike+ äidinmaito ja nyt listassa vielä kiinteä niin silti haluaisin, että pikkuinen vielä joisi tissimaitoa. :(

Meillä poika teki tuota samaa (syö pelkkää tissimaitoa) ja ajattelin ensin että olisi vaan normi raivoamista mut sit aloin epäillä korvatulehdusta ja sehän se olikin. Joskus myös vauvaa saattaa raivostuttaa jos maitoa tulee liikaa tai liian vähän.

Kiitos Lilly, ehkä sitä maitoa tulee liian vähän. Korvatulehdus se ei ole, kun eilen oli lääkärin tarkastus ja korvat olivat puhtaat :)

Meillä raivoa aiheuttaa hidas heruminen. Poika haluis maitoa heti, mutta heruminen kestää n. puoli minuuttia ja siinä ajassa menee hermot. Sitten kun heruu niin poika on tyytyväinen. Lisäksi toinen tissi on laiskempi tai tuottaa vähemmän, sillä poika raivoaa useammin. Auttaa heti kun siirrän "paremmalle" tissille.

Meillä I-P ihan sama juttua. Oikea tissi ei kelpaa läheskään yhtä hyvin verrattuna vasempaan. Herumisesta tuskin on kiinni mutta nännin koko voi olla meillä ongelmana. Toinen isompi kuin toinen, himpun verran. :p

Ei se riitä tuo minun rintamaito, vaikka päälläni seisoisin. Tai varmaan se ehkä riittäisi, jos vauva sitä riittävän tehokkaasti imisi. Jokin ongelma meillä tuossa imuotteessa varmaan on, mutta en osaa sitä yksinäni korjata. Neuvolan painokontrollissa siis kasvua vain 60grammaa viimeisen viikon aikana... :sad001

Olitkos Puapru liittynyt Imetyksen tuki Ry:n sivuille feissarissa? Sieltä ainakin saa hyvää apua juuri tuollaisissa tilanteissa.

Juu kyllä olen siellä ja lisäksi mulla on ns. henkkoht tukiäiti (koulutettu) esikoisen mammaryhmästä, jonka kanssa näitä asioita ollaan läpi käyty ja mietitty. Tosi iso apu näistä on ollutkin tähän saakka, mutta nyt pitäisi varmaan saada apuja ihan kasvokkain.

Hei naiset, täällä uus pumppaaja. Pojulla ikää 5vrk ja imetys ei onnistu niin siirryin pumppaamaan ja syötän pullosta.
Lähden nyt ihan perus jutuista kyselee:
Kun pumppaan niin se täytyy tehdä 2-4h välein?
Voiko samaan astiaan kerätä monta erää? (Olen säilönyt 6h pöydällä ja sitten heittänyt pois jos jäänyt yli. Mutta saattanut pumpata tähän 2krtaa)
voiko minigripissä säilöä myös huoneenlämmössä vai pitääkö olla tuttipullo?
jos säilöö maitoa jääkaappiin niin voiko kerätä useemman satsin samaan? Pitääkö lämmittää vai miten vesihaude toimii?

Kiitos jos joku viitsii vastata:)

2-4 tunnin välein olisi varmasti hyvä. Suosittelen säilyttämään maidon jääkaapissa, samanlämpöiset maidot samaan astiaan (eli jos jääkaapissa maitoastia, jäähdytä lämmin maito ennen kuin yhdistät ne). Jääkaapissa maito säilyy 1-2 vrk, jos maitoa tulee runsaasti yli vauvan tarpeen, kannattaa laittaa maitoa pakkaseen (säilyy siellä 3kk). Äidinmaito suositellaan lämmitettäväksi vesihauteessa. Toivottavasti sait apua tästä :)

Takaisin