Tissit, Imetys, Maito, Pumppaus ja Korvike

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pakko mainostaa/puolustaa imetystä sen verran että ei ne nännit enää parin ekan kuukauden jälkeen vuoda verta eikä satu. Ei myöskään vuoda maitoa paitsi jos on liian kauan edellisestä imetyskerrasta. :)

Enpäs pahoittanut ;)

Halusin tsempata niitä jotka vielä taistelevat imetyksen kanssa.

Juu ja se et mulla meni tissit aluks ihan rikki ja oli pakko ottaa rintakumi käyttöön. No edelleen täysimetän rintakuminkaa (koska ilman ei huoli tissiä ollenkaan)ja poitsu koht 4kk. Ja ihan samalla tavalla kumeja desinfioidaa ja putsataa yms. Joten en koe imetystä mitenkään helpommaksi kuin mitä olisi pullojenkaa. :D

Siis tarkoitun etten koe et olisi mitään "pullorumbaa" kun teen lähes samaa kaikkine desinfiointeineen yms. En siis koe kuitenkaa että tää olisi jollain tavalla hankalaa vaan ihan perussettiä. Kylläpäs nyt vissii ilmaisen itseäni kovin huonosti mut eiköhän mun pointti tullu selväksi, ehkä :D

Oon nyt vaan kerännyt ihan hlämpöön ja tuttipulloon ja säilyttäny max sen 6h, ku määrät vielä pieniä. Mutta huomenna voisin ruveta kerää jääkaappiin niin voi siis yhdistää jos vain jäähdyttää erikseen? Mulla vaan 1/2l minigrippei ni varmaan sellaseen voi pistää, tosin ei tuu kyl lähellekkään täyteen, vai pitäiskö olla rasia (käykö mikä vaan) :grin Mutta pakastus varmaan ihan pieniin minigrippeihin.
Pitääkö nännit aina pestä ennen pumppausta?
Lämmitetäänkö hanan alla/vesihauteessa jääkaappimaito siis vain kädenlämpöiseksi?
Kuinka tarkkaa on sterilointi, oon vaan heittäny kamat kattilaan ja n.5min kiehautus ja nostanu kuivumaan.

Ja kyllä kaikista vastauksista on tälle tumpelolle hyötyä:gen014

Ensipäivien maidot on sitä ternimaitoa, eli todella tuhtia tavaraa, ei kannata heittää niitä pois :) joo, jos jäähdytät erikseen ni voit yhistää. Ite oon keränny rasioihin ja minigrippeihin. Ite en oo koskaan pessy nännejä ennen pumppausta (paitsi silloin kun luovutin maitoa), jokainen tietty tekee ite miten parhaaks näkee. Ja maitoa kun lämmittää niin kädenlämpöiseksi. Ite oon pessy tuttipullot koneessa ja pumpun käsin. Parin viikon välein vaan kiehauttanu. Tässäkin kaikilla on omat tapansa :)

Eli voiko sen huoneenlämpöisen maidon laittaa jääkaappiin vaikka olis ollu esim 4h jo pullossa/rasiassa?

Siis miten toi vesihaude toimii? Laitanko kippoon vettä +37 ja annan pullon olla siellä? Kauanko se on siellä?
Millasta sähköstä pumppua osais joku suositella?

Nodde. Sterilointi toimii juurikin niin että keität runsaassa kiehuvassa vedessä n. 5min ja kuivatat vaikka kuivan pyyhkeen päällä. Käytännössä itse en ole enää niin tarkka; pumppaan kahdesti päivässä enkä aina keitä välissä vaan pesen saippuavedellä. Tuttipullot keitin aluksi aina käytön jälkeen mutta nyt kun vauva 3,5kk niin laitan heti saippuaveteen likoamaan ja pesen useamman kerralla. Keitän parin käytön jälkeen.
Jos kiettäminen tuntuu vaivanloiselta niin voihan niitä myös mikrossa steriloida.

Vesihaude kannattaa olla lämpimämpi kuin 37c koska se kylmä pulo jäähdyttää sitä. Itse jos lämmitän vedessä niin se saa olla melkein kuumaa; pyöräytän vain pulloa usein niin maito sekoittuu aina eikä pääse kuumumaan liikaa. Harvoin kyllä joutuu lämmitttämään sillä meillä syödään pullosta vain virastoaikana ja sekin on yleensä pumpattua jota säilytän 6h huoneenlämmössä - usein kyllä menee jo lyhemmässä ajassa. Korvikkeenkin jos uuden purkin avaan niin huoneenlämpöisenä ja jääkaapistakin vain 5sec mikrossa. Hyvin meillä pullo kelpaa vaikka sisältö harvemmin on tissilämmintä. ;)

Mä oon nytte ruvennu nukuttaa likkaa silleen että annan korviketta tuttipullosta. Kerkes vähän turhan hyvin tottua siihen että nukahtaa tissille. Tavote olisi että isäkin saa pikkusen nukkumaan ilman kauheeta huutoa. :D Vaihdoin Nan:ista Tuutiin ja sehän uppoo tohon likkaan yllättävän hyvin. Aikasemmin jos on jostain syystä joutunu korviketta antamaan niin on juonu enintään 50ml ja ekalla kerralla kun sai Tuutia, (olin imettäny puoli tuntia aikasemmin) hotki hän 130ml heittämällä. :D Nytte nukahtaa hienosti silleen että iskä nukuttaa ja mä makoilen vaan vieressä. Pikkuhiljaa olisi tarkotus siirtyä kauemmas sängystä ja sitten kun isä saa hänet nukutettua suht rauhallisesti niin hoidetaan nukutus vuoroitellen. :)

Meillä tuuti tekee vatsan kovaksi. Meillä käytetään little baby organic luomu maitoa,sopii Minealle paremmin eikä tee ilmavaivoja. Nanin tuotteita boikotoin , on riistofirma.
Onhan se ihanaa kun isit nukuttaa,meilläkin paraikaa isi nukuttamassa kun mä naputtelen viestejä täällä :) jokatoinen ilta on sitten minun vuoro. Minea tosin nukahtaa nykyään itsekseen eikä maitoa tarvita, isoveli on se hankalampi nukutettava.

Me ollaan myös alettu antamaan iltapullosta korviketta tai velliä pidempien yöunien toivossa, sekä myös että oppisi nukahtamaan ilman tissiä. On tuo uniin auttanutkin hieman. Mietin vaan määriä, että kuinka paljon uskaltaa antaa? Nyt ollaan annettu 100ml, mutta tuntuu että poika söisi enemmänkin jos vain antaisi.

Minea syö sen 120-150ml kerralla, enimmillään on mennyt jopa 200ml! Mut se on poikkeus.

Ootteko te tissittelijät rohkeasti vaan suoraan tarjonneet korviketta vai sekotelleet pumpattuun versioon? Olisi myös toiveissa saada korvikkeet rintamaidon kaveriksi "hätätilanteisiin" kun pullokin kelpaa, mutta äidin pumppaukset ovatten epäonnisia ja laihalla tuloksella sävytettyjä..en todellakaan kelpaisi lypsäväksi naapurin pihattoon. No, ei kai pidä valittaa kun jälkikasvu sentään osaa omansa näistä utareista irrottaa -pojasta povi paranee ja sillee!

Joo ihan rohkeesti oon tarjonnu korviketta rinnan lisäksi jo aiemmin spesiaalitilanteissa, koska mulla pumppaus ei onnistu. Eka maistettiin vaan vähän, mutta kun mitään oiretta ei tullut niin sitten enempi. Hyvin on toiminut meillä. Ainoo vaa että tissit meinas alkuun räjähtää aina jos yks syöttö meni korvikkeella. Sen verran tarkkaa on kysyntä ja tarjonta vissiin :)

Vauvat syö pullosta aina enemmän kuin tissistä, yli tarpeen siis. Ohje tuolla Imetyksen tuki Ry:n sivuilla on, että 30ml/tunti.

Takaisin