The Toukokuu! <3

Tsemppiä unbelebt, kyllä sä selviät :) Kuulostaa kyllä, että sullakin alkaa olla lähtö lähellä!

Täällä edelleen kärvistellään pahenevissa selkäkivuissa ja kirsikkana kakun päälle mulla tais nyt sit bartholin rauhanenkin tulehtua... Sanotaanko, että ei oo ihan lemppariolotila nyt! :D
 
mä olin kanssa tossa pari päivää sit kauheen itkunen ja ahdistunut,ilman mitään syytä itkeskelin vaan yksin sohvan nurkassa.. :D mulla tuli eilen kanssa päivällä tosi kuumeinen olo päivällä palelin vaan ja sit nukahdin ja kun heräsin niin oli aivan järkky kuuma illalla verenpaineet nousi ja illast asti ollu kauhee päänsärky :/ aamulla olin taas ihan pirtee ja nyt taas nukuttaa.. :/
 
Vesisateista huomentapäivää!

Eilen illalla kympin jälkeen vähän jänskäsin tuleeko lähtö! Saunan jälkeen alko mahaa kiristään kauttaaltaan sekä menkkamaista jomotusta sisuksissa sekä myös selässä tuntu (jota ei kyllä oo ennen tuntunut) ja sitä kesti kaikenkaikkiaan apaut tunniin verran. Samaan aikaan tuli tunne mahottomasta paskahädästä. Nooh, tässä sitä kuiten vielä ollaan Mulla ei oo koskaan vattaa tolleen kiristänyt supparin aikana tai no mie vertaan aina niihin kolmosen aikasiin suppariehin, joilla synnytys lähti liikkeelle. Tunne oli tuolloin just kohdunsuulla. Liekkö härppii vaan....Katellaan! 



Mulla ollu muuten kans täällä viikolla parina, kolmena päivänä kuumeinen olo ja ennen tota eilistä olotilaa mulla oli kans aivan ihme olot!
 
Tunnelma näkyy todella tiivistyvän täällä. Ite kävin eilen neuvolassa ja kun ei kummempia oireita ole jotka viittaisivat synnytyksen alkuun (nyt 39+3), niin olo on välillä alakuloinen. Lohdutan itseäni ajatuksella että koskaan ei ole lapsi jäänyt kohtuun, tämäkin siis valtavan suurella todennäköisyydellä vielä syntyy.
Kaksi aiempaa lasta ovat syntyneet viikoilla 37+2 ja 39+2, niin tuntuu jo ihan yliaikaiselta tämä raskaus :) Sitten terkka vielä sanoi että vauvan pää liikkuu vielä eli ei ole kiinnittynyt. Vaikka tiedänkin ettei se uudelleensynnyttäjällä välttämättä kiinnity ennen synnytystä niin silti se tuntui niiiin ei-lupaavalta.

Toisaalta pitäisi osata nauttia nyt tästä omasta ajasta jota on yllin kyllin, koska muistan vanhastaan miten omaa aikaa kohta sitten kaipaa kun vauva on pieni tai vielä taaperokin. No, näinhän se ihmismieli toimii että aina odottaa sitä jotakin seuraavaa eikä sitten osaa nauttia siitä mitä on juuri nyt. Tosin jos on kovasti vaivoja ja kipuja niin kuka niistä nyt nauttisi..

Jaksamista kaikille odotukseen ja tsemppiä synnytykseen kun sen aika itse kullekin koittaa!
 
Kun mulla ekasssa raskaudessa oli viimeisten viikkojen vaivana kivuliaat yösupistukset, niin ehdin jo eilen hehkuttaa kaikille et nyt niitä ei ole lainkaan ja mikään ei vaivaa. No, yöllä sitten heräsin kaksi kertaa kun tuo tuttu kipu valtasi mahan. Nyt päivälläkin tullut pari sellaista jotka ovat tuntuneet pahalta tuolla jalkovälissä. Pikku hiljaa alkaa palata mieleen miten kovat ne oikeat synnytyskivut ovatkaan... Samalla tuntuu jännältä ja toisaalta haikealta kun elämä taas muuttuu eikä tiedä yhtään millaista se tulee olemaan, vaikka on yrittänytkin kuvitella.

Muakin itketti eilen ihan ilman syytä. En nyt sentään vollottanut, mut semmoinen pala oli kurkussa ja kuvittelin kaikkea typerää. Että mies ei tykkää mahasta ja ei varmaan ehdi synnytykseen ja jotain menee varmaan vielä hullusti. On se kummaa kun ei pää pysy kasassa!

Esikoinen valmistautuu tulevaan oikein hyvin. Viime viikolla alkoi nukkua melkein kolmen tunnin päikkäreitä ja taas vetelee tuolla vaunuissa kolmatta tuntia :) Kunpa itsekin saisi nukuttua yhtä hyvin!
 
Soitin tänä aamuna synnärille ku paineet oli taas noussu. Ärsyttää ku jokainen lääkäri tuntuu olevan eri mieltä. Toinen käskee soittaa ku paineet korkeella ja et ne ottavat miut sit sinne. No sitten ku soitan nii siellä toinen lääkäri sanoo että sen ku makaat kotonas vaa ja seuraat tilannetta. No joo mut se siitä..

 
Muutaman päivän viestien perusteella arvioisin porukkaa täällä hieman kiukkuiseksi :D

Itse en ole tiedostanu olevani kiukkuinen/kyllästynyt tähän odotteluun, mutta kun luen näitä juttuja täällä huomaan olevani aivan samassa jamassa teidän kanssa :)

Miehellä varmasti mukava kuunnella kun saa aamulla silmänsä auki alkaa vaimon kaakatus kuulumaan..lempiaiheitaini valitukseen on mm se, että mielestäni meillä on koko ajan likaista, vaikka siivotaan koko ajan jotain :D tänään nurisin kauppareissulla siitä, kuinka auto on muka niiiiiin paskanen ja sanoin, että siivoa heti paikalla tuo auto tai en ennen astu siihen. Raukka..onneksi hänellä on se etu, että ei ymmärrä kaikkea mitä nurisen, koska hän ei ole suomenkielinen ja antaa se mullekin edun, että saan valittaa koko ajan huolella :D
 
Nyt on taas vähän mieli korkeemmalla loppuviikkoon verrattuna, tosin miehen mielestä edelleen valitan melko paljon :)

Tänä aamuna oli ihana herätä, ukko oli hävinnyt vierestä johonkin ja ihmettelin kun on niin hiljasta.. no keittiöstähän se mies löytyi tekemästä lämpösiä voileipiä aamupalaks ja aamupalan syötyään kaivoi imurin kaapista ja imuroi vielä koko talon! Tätä ennen ei ole tainnu kertaakaan pyytämättä tarttua imuriin! :) En tiiä mihin on päänsä lyöny, mutta pysyköön nyt tollasena mahdollisimman kauan :)

Fianna mulla kans tota turvotusta ihan hirveesti, eilen neuvolassakin päiviteltiin sitä ku viikossa tullu yli 2kg painoo ja jalat on sellaset tasapaksut ja kivikovat, ihan siis täynnä nestettä! Mitään hätää ei kuulema kuitenkaan ole kun pissa puhdas ja paineet 127/84... en sit tiiä, kun omiin normi paineisiin verrattuna (n. 100/65) noi on aika korkeet. Mut tiistaina on taas neuvola, terkka sano et seurataan nyt vähän tarkemmin tilannetta.

Tänään tuli eka sellanen oikee 4-5 minuutin kipeä supistus, oikeen tuskan hiki alko jo puskeen pintaan. Olin tietty heti ihan innoissani, et nytkö alkaa vihdoin tapahtuu, mut sit ei ookaan enää kuulunu mitään. Supistuksia tulee kyllä välillä melko tiuhaan, mutta ne on vaan sellasia kiristäviä/napakoita joissa koko maha menee kovaksi mutta eivät tee kipeetä.. Voi kun tää vauva ymmärtäis pian jo tulla pihalle, alkaa oleen ton turvotuksen takia jo niin vaikee olla! LA on äitienpäivänä, toivottavasti ei ainakaan yli menis...
 
Täällä eilisestä potutuksesta selvitty.. Oli jotenki tuskanen yö kun lonkat puutuu koko ajan ja asennon vaihtaminen otti kipeetä.

Aamusta jotenki tuntu ihan oudolle, olin yli raukee, ei oikein jaksanu ees puhua, ja ajattelin ettei vaan jotaki tänään tapahu.. Mulla on välillä nyt viime aikoina tullu noita paniikki tunteita, et en oo viel valmis. Noh aamupäivällä pikkasen taas tuli ruskeeta vuotoo, soitin synnärille et onko se normaalia kun torstaina sillon ronkkivat, sanovat että on ja saattaa olla et limatulppaa irtoo. Päivällä sitten tuntu et nyt kyllä tuli jotaki enemmänkin ja ei kyllä ollu enää epäilystä et se on tosiaankin sitä limatulppaa. Vähän väliä sitä ny tulee, oikeestaa aina kun on kivuton supistus, ja nyt on sellanen oksettava olo. Saas nähä, koska sit kunnolla lähtee käyntiin, mut ihme kyl nyt on jotenki rauhallinen olo, ei mitään paniikkia päällä onneks 
 
Helou kanssasisaret  Takatalvi iski tänne tai onhan tuo keli plussan puolella, mutta maa valkosena tällä hetkellä.

Eilen oli taas sellanen päivä vuorostaan, ettei mitään oireiluja ilmassa, vaikka niitä koittikin ootella, hih! Vauva on todella hiljasella päällä, mutta niinhän se tahtoo ollakkin ennen synnytystä. Mulla muuten välistä iskee paniikki ja välillä on taas niin leppoisa olo.

Voi vitsit e_m, tajuaispa meilläki ukko joskus ottaa imurin käteen ihan omatoimisesti. Eilen piti ihan sanoa, että et viittis vaikka imuroija täällä. Kyllä se silloin tekee kotihommia, ko mie en ite oo kotona. Ihme ukkeli mulla.

Annelse: Mulla muuten kans tota samaa, että pala kurkussa saanu nieleskellä omaa "kurjuuttansa", ko joskus tulee sellanen fiilis, ettei mua kukaan ymmärrä, paitsi te täällä onneksi kuitenkin 

Pipsan: Mulla on nyt eka kerta, ko vauvalla on pääkin jo kiinnittynyt ja mulla on nyt viides lapsi tulossa. Ja jotenkin sitä on kuitenkin nii malttamaton, että eikös jo ala tapahtuun jotain. Kävely on todella hankalaa ja eilen mulla oli ihan molemmat jalatkin sen tuntoisia, että oisin juossut maratoonin. Toivoisin niin luomuna lähtenyttä synnytystä, ennenko käynnistystä. Tiistaina onkin mulla aika ä-polille...

Jaksamista meille jokaiselle - odottavan aika on tunnetusti pitkä...

 
Täällä edelleen mietitään, onko tässä synnytys lähestymässä vaiko ei...
Eilisen lähes koko päivän ja tänään heti aamusta on jatkunut jatkuva menkkamainen selkäsärky, joka välillä säteilee reisiinkin. Eilen selkä oli tosi kipeä ja miehen piti parikin kertaa hieroa, jotta olo helpottui. Tänään "menkkasärky" on ollut hieman laimeampaa, mutta taas on tullut jo useamman kerran niitä omituisia, vihlovia, aaltomaisia selkäkipuja, joista tuolla aikaisemminkin mainitsin. Maha on myös myös mennyt kovaksi monia kertoja, mutta se tuntuu samalta kuin harjoitussupistuksissa. Voiko nuo vihlovat selkäkivut olla oikeasti supistuksia? Kun ne tulee pikkuhiljaa, voimistuu ja sitten alkaa laskemaan ja häviää. En tiedä onko muilla ollut noita, mutta ne tuntuu samalta kun kovassa kuumeessa tulee sellaisia selkäkramppeja, jolloin tekee mieli jännittää vatsalihakset ja vetää selkää kaarelle.
Mittasin sitten äsken päivittäisen verenpaineenkin ja se oli reippaasti kohonnut: 147/87, syke 104. Valkovuoto on ollut tosi vetistä ja sitä on lorahdellut aina silloin tällöin housuihin. Välillä myös kohdunsuuta tuikkii, ei mitenkään älyttömän kivuliaasti, mutta niin että sen selkeästi tuntee.
Hitsi kun ei tiedä, pitäisikö yrittää vaan lukea huomiseen tenttiin vai pitäisikö tässä jo ajatella kohta synnyttämään lähtemistä...
Niin ja vauva oli eilen tosi aktiivinen koko päivän ja illalla nukkumaan mennessä hikka tuntui ihan tuolla alhaalla, alempana kuin aikaisemmin.
 
Onko teillä ollut semmosia muutaman minuutin kestäviä kramppeja ylämahassa? Mulla on niitä välillä ollut, yleensä syömisen yhteydessä. Tänään kuitenkin heräsin siihen ja mietin, että mitäs se oikeen on. Supistus se voisi siinä mielessä olla, että se alkaa laimeana ja sitten voimistuu ihan kauheaksi ja sitten laantuu. Mutta voiko supistus tuntua niin ylhäällä?

Mulla on kuitenkin vielä laskettuun aikaa 3 viikkoa ja kolme päivää. Torstaina lääkäri sano, että vois parin viikon jälkeen syntyä eli ei ainakaan sillon näyttäny, et ois lähipäivinä tulossa
 
Josko täällä meilläkin alkaisi tapahtumaan pikkuhiljaa. Eli äsken veskissä käydessäni huomasin, että tuli ihan hyytelömäistä limaa. Kirkasta jossa oli hieman mukana jotain ruskeaa. Olisiko tämä nyt sitten vihdoin ja viimein sitä limatulppaa?
Menossa rv 40+4 ja toivoisin, että alkaisi ihan luonnollisesti. :)
 
Huh, selviäiskö sitä ilman huomista kypsyttämisen aloittamista? Eilen alkoi 9 kk:n ummetuksen jälkeen vatsa toimia ja tänään toimii jo aivan liiankin hyvin, saa ravata vessassa koko ajan. Ja olo on oudohko. Googletin, että tämä voisi olla yksi merkki lähestyvästä synnytyksestä?! NYT alkoi jännittää. Oispa hienoa, jos saisi synnytyksen alkuun luonnollisesti eikä keinotekoisesti.

Kyllä meillä on jännät paikat kaikilla. Ihana lukea täältä, kun muutkin ovat ihan samoissa tunnelmissa ja koetaan samoja asioita. :)

 
emm: Vaikuttaa limatulpalta 

Tää nainen kävi synnärillä mutkat tänään aamupäivästä. Kävi kuten kakkoseltakin, että tunsin/näin/koin valuvani lapsivettä, koska se ei maistunut eikä haissut miltään. Lisäksi ravasin monta kertaa tyhjentämässä. Paine tuntu siis melko kivasti. Nooh, väärä hälytys ja paikat oli vielä epäkypsät - sormelle auki, mutta kanavaa jäljellä eli kotia tulin. Nyt hieman tuntuu tuola alakerrassa, mutta enää en mee vasta, ko pää on puoliksi ulkona - alko nii ärsyttään turha reissu Tiistaina sitten uudestaan kokoarvioultraan ja katotaan laittavatko käynnistykseen ton rd:n takia.
 
mä ajattelin aamulla samaa kun pääsin synnäriltä kans tarkastuksesta,että toiste en turhaan mene...eilen päivällä kun oltiin kaupoilla niin alkoi supistella ei nyt mitenkään kauheen kipeesti,tulin sit 6 aikaan illalla ottamaan parin tunnin päikkärit,laitoin saunan ja sen jälkeen alkoi supistaa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän yritin mennä 2 aikaan yöllä nukkumaan niin poltti aivan jatkuvasti ja älyttömästi selästä,lantiosta ja alavatsalta ihan puoleen väliin reisiin asti,ihan silleen ett reidet rupes tärisemään,mut kun lähdettiin käymään synnärillä niin sit ne alkoikin hiipua siellä pikkuhiljaa,oli auennut yhdestä sormesta kahdelle sormelle mut kanavaa oli sentti jäljellä,ja saatiin jäädä sinne yöks nukkumaan perhehuoneeseen... puol 6 heräsin viimesen kerran supistukseen... eli siis saunasta ja seksistä saa ainakin kipeet supistukset aikaseks jossei muuta....
 

Mulla esikoisesta nimenomaan tuntu supistukset ylävatsakouristuksena josta aaltomaisesti jatku alavatsaan. Ei selkäkipua.

Onko teillä kokemusta : eilen prismassa koin oloni tosi raskaaksi, selkä tuntui väsyvän. Mahaa kovetteli tosi usein, aiemmin mulla ei ole ollut harkkareita ku muutama päivässä. Nyt oli todella usein maha kovana.

Yöllä heräsin kun alapäästä kuului äänekäs poksahdus ja sen tunsi. Vauva alkoi touhuta ja sitten kuului pieni naks ylävatsalta. Kuitenkaan mitään ei valu. Heräsin tunnin välein koska juuri tänään oli sellaista menoa että mun piti olla paikalla.

Tänään on ollu pari kertaa menkkamainen tunne alavatsalla mikä kestää vain ihan vähän aikaa. Jänskää :) nytki välillä tuntuu lievä paine alhaalla. Mutta kivuliasta ei ole ollu missään vaiheessa.

 
Tääl ootetaan kans ihan kuumeisena jo et vaavi tulis. Vaik tiedän et sektio on viimeistään kahden ja puolen viikon päästä, ni ei millään malttais oottaa sinne asti. Oishan se toki kivempi jos tulis itelläs/spontaanisti.

Eilen illalla kattelin tv:stä jotain sarjaa synnytyksestä Englannista, oisko ollu pieniä ihmeitä nimeltäs tai joku sen tyylinen dokumentti-sarja. Kyl siin sai vedet silmiin useaankin kertaa ku näytettiin vuoronperään, montaa eri synnyttäjää miten ne sai lopulta vaavinsa kovan urakan jälkeen syleiltäviksi. Mut tavallaan sitä oli jännä kattoo, ku osa kirku niin mahottomasti.. jollekin äidille kätilö sano, et lopeta huutaminen ja keskity ponnistamaan. No, äiti teki työtä käskettyä ja niinpä pikkune synty..

Saas nähä kui kauheeta ääntä sitä ite pästää ku pääsee tosihommiin. Esikoisesta en tainnu paljoo ku ähkii tuskasta, mut en huutanu. Nyt jos tulee kaksinkerroin voi tuskakin olla tuplana. Kohta se selkiää..


 
Nyt on pakko kysyä sellasesta asiasta, että onko teillä kellään sellasta oiretta, että yläreidet takaa ois aivan jumalattoman kipeät/väsyneet/riutuneet? Mulla jotenkin nii pakottaa koko lantion ja yläreisien seutua että! Kävelyhän mulla on ollu jo pitemmän aikaa hankalaa ja haaroväli soi, mutta tää on nyt jotain vallan uutta mulle....
 
mä tänään mietin samaa,mulla on jotenkin aivan poikki tosta alaselästä alaspäin,taka ja sivureidet lähinnä jotenkin ihan väsyneet..
 
Takaisin
Top