The Toukokuu! <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja e_m
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta!

Täällä taas heräiltiin kukonlaulun aikaan ;) Hassua koska oikeesti oon kovastikin aamu-uninen. Noh meen kyllä kohta uudemman kerran vielä nukkumaan.

Menkkamaisia kipuja ja supistuksia on epäsaannöllisesti nyt ollut, mutta ei mitään sen ihmeempiä merkkejä synnytyksen lähestymisestä. Vaavi ei edelleenkään ole laskeutunut eikä kiinnitynyt ja se tietty aiheuttaa sen että keuhkot on aika ahtaalla. Hengästyn välillä puhuessakin niin että täytyy keskeyttää.

Sunnuntaina on laskettuaika ja ens tiistaina on lääkäri juuri tuon vuoksi ettei ole Vaavi laskeutunut. Ja jos synnytys käynnistyy lapsiveden menolla ennen sitä, täytyy synnärille tosiaan matkustaa makuuasennossa, ettei napanuora luiskahda ensin ulos.

Olen joka päivä yrittänyt käydä kävelyllä ja se helpottaakin kroppaa ja mielellekkin on hyväksi. Hiukkasen huomaa, että mieli on herkempi, huoli lisääntyy liittyen synnytykseen ja lapsen terveyteen.

Muuten oon ollu kohtalaisen hyvälle mielellä...ainakin vielä. Yrittäny tehdä kaikkea, mikä tuntuu mukavalle.

Mulla kans kovasti tunnetta siittä että koti on koko ajan likainen, vaikka koko ajan puunais jotain paikkaa. Ikkunat innostuin pesemään toissapäivänä ja olo olikin illalla kropassa sen mukainen.

Hyviä vointeja ja kuulumisiin!

Huomenta 

geisha: Mulle iski eilen aivan tajuton siivous/touhuamisvimma päälle, joten imuroin koko talon, pesin pyykkiä, tein korjausompeluksia valmiiksi ja kaikkea muuta mahollista. Ikkunat meinasin kans pestä, mutta koitin vähän jättää toisellekkin päivälle.

Nooh, illasta sitten olikin hieman tuskallista olla - vihlo ja tuikki alapäätä, jotta vallan piti muutamat kirosanatkin päästä, iskut osu sen verta makiasti. Laitoin nukkumaan ihan rauhallisin mielin, vaikka vähän suppailikin ja toivoin mielessäni, että jos lähtö tulee, nii ei tulis yöllä. Nooh, nyt aamulla sitten vessareissulla tuli paperiin jotain rusehtavapunertavaa ja kohdunsuu tuntuu nyt jotenkin hellältä. Iltapäivällä mulla on sinne ä-polille meno, nii sitten viimeistään ollaan viisaampia!

Piiiitkästä aikaa taas kirjoittelen emoticon
Lukemassa kyllä olen piipahdellut mutta aika on jotenkin kertakaikkiaan lipsunut ihan liian nopeasti eteenpäin!

Onnea ihan hurjasti kaikille , joilla jo se nyytti maailmassa turvallisesti on  emoticon

Itse mennään nyt 38+1 ja oikeastaan vasta toissapäivänän oli ensimmäisiä "oireita". Sitä olen jo alkanut aatella, että mahtaakohan sitä olla edes vauva tulossa lainkaan emoticon , kun niin "helpolla" ollaan tässä menty. Mutta siis nyt turvottaa sormia ja tuikkivia kipuja tuntunut. Josko se nyt alkaisi paikat valmistumaan.....
Tänään on vielä neuvola ja ensi viikolla sitten polilla kokoarvio tuon mun RD diagnoosin takia, joskin arvio viimeeksi oli ettei kauheasti yli 3,5kg menisi ja oikeastaan koko aika menty keskikäyrällä tai hiukan alle niin toivon ja uskon, että ei sitä superpyrähdystä olisi nytkään tullut...

Unet on aika heppoisia nykyään, herään tosi helposti ja jotenkin uni ei vaan tule. Mitään varsinaisia päiväuniakaan ei oikein tule otettua mutta välillä ihan tarkoituksella kun olen syönyt jotain niin pistän jonkun DVD:n pyörimään niin saattaa saada tunnin tirsat emoticon

Mutta josko se tästä, enää ei ole kauaa kun maailma muuttuu... emoticon

Nyt suoraan sanottuna v*tuttaa! Aamulla kävin siis neuvolassa, turvotusta tullut lisää ihan älyttömästi (kahdella viime kerralla viikkopainonnousu yli 2kg!!!), pissa kuitenkin puhdas. Paineet oli 135/81, jotka suht ok, tosin omaan normaaliin verrattuna korkeat. Toissa yönä alkoi ihmeellinen pahoinvointi, mikä jatkunut siitä asti. Terkkari sanoi aamulla, että ensi viikolla lähete sitten äitipolille, jos turvotus edelleen jatkuu, mutta sanoi myös, että jos huono olo yhtään voimistuu niin sitten vain äitipolille/synnärille. Sanoi vielä ettei turhiä käyntejä ole, kun on kahden ihmisen hyvinvoinnista kyse!

Nyt sitten tuo pahoinvointi voimistunut, heikottaa ja hikoiluttaa, mutta silti samalla tulee vilunväreitä. Soittelinkin sitten sairaalalle, niin siellä sanottiin että ei nämä ole mitään syitä sinne tulla. Toki jos välttämättä haluan niin voin päivystyksellisesti sinne mennä, kun eivät he voi poiskaan sitten käännyttää. Tuli vaan sellanen olo, että eipä paljoa sielläkään kiinnosta äidin tai vauvan hyvinvointi. Mulle ois ihan sama kärsiä vaikka miten, kun vain tietäisi että kaikki on vauvalla hyvin, istukka toimii yms. Tuli jo ahistava olo siitä, että tuonneko mun pitää mennä synnyttämään, kiinnostaakohan niitä silloinkaan mun tai vauvan terveys?!?1

kyllä kannattaa mennä tarkistamaan jos itsestä tuntuu siltä,saa ainakin itse mielenrauhan... mulla on taas ollut nyt ihan normaali olo,lukuun ottamatta sitä että puol4 aamulla enkä saanut enään nukuttua kun niin huono olo että saa juosta oksentamassa koko ajan .. :/

Mua on supistellu viime yönä oikeen kunnolla.. Illalla jo alko, mut ei kuitenkaan nii säännöllisesti tuu, ettäkö lähtöä vielä tarttis aatella. Pyykkivuori oottaa tossa silitystä, puolet kämpästä sain imuroitua, nyt oli pakko istahtaa hetkeks ku teki niin kipeetä..

Limatulppa ei o irronnut eikä mitää vuotoo tullu, vaik sitä kovasti ootan joka kerta ku veskissä käyn. On tää jännä, miten nää viimeset viikot/päivät on yhtä jännitystä ku ei yhtään tiiä koska vauva haluu syntyy ja merkkejä ettii vaan kuumeisesti, et josko se olis jo oma vuoro päästä laitokselle nyyttiä hakemaan.

Jeroselle terkut!! Ihanaa jos sielläkin nyt merkkejä jo synnytyksestä. Kateeks käy. Tuu kertoon mitä ne polilla sano, jollet vielä saa jäädä sinne..

Mä aattelin tänään uskaltautua vielä uimahallille pikkuneidin ja miehen kaa. :)

siis tuleeko muilla yhtään sellasta sitkeetä limaa? kun mulla tulee edelleen toisinaan sunnuntaina oli vähän rusehtavaa mut nyt taas kirkasta... mullakin alkaa kateeks käymään,ehkä toikin päätti et se jää sinne asumaan

joo mäkin toivoisin,että ois muuta ajateltavaa välillä,aina kun tulee ees yks vihlasu jonnekkkin niin on heti ihan innoissaan tänään huomasin että mun jalat on "pikkasen" turvoksissa kun nilkoissakin on sellasset "makkarat "

Jeroselle tsemppiä! Jotain muutosta selkeästi =)

Mulla ei ole tullut mitään limaa. Valkovuotoa välillä. Aika kurjan kuulosia olivat sairaalassa e-m. Toivottavasti kaikki hyvin kuitenkin. 

Mä oon herännyt joinakin öinä huonoon oloon. La yönä kuului ja tuntui oikein iso poksahdus alapäästä. Sellainen kuohuviinipullon korkin avausta muistuttava ääni. Olin varma että kalvoon tuli reikä taikka jotakin, mutta ei. Hiljaiseloa sillä saralla. Väsyneempi olen ollut. Jotenki siivoaminen ei ole nyt inspiroinut lainkaan ja itkuisempi olen ollut. Ei siis mitään masentuneisuutta vaan murheet ja huolet tuntuu suuremmilta ja helpommin tulee itku.

Esikoinen syntyi rv 41. Joten arvaan että tämäkään ei tule aiemmin. Mua ei haittaa muu kuin se että en haluaisi että vauva kovin isoksi pääsisi kasvamaan jos yli menee.

Toiv. te joilla kovasti turvotuksia ym. saatte apua. Olen kuullut että käynnistyksiäkin on tehty äidin kovasti tukalan olon vuoksi, ainakin treen ympäristökunnissa. 

Terveisiä ä-polilta ja kokoarvioultrasta....

Vattanahkan alla kaikki oli hyvin, kokoarvio oli tänään 3,5 kiloa ja sisätutkimus teki vähän kipeetä, liekkö sitten lekuri tarkotuksella ronkki vähän ronskimmin paikkoja. Sunnuntaisen käynnin jälkeen kanava oli lyhentyny 3 --> 2 senttiin ja auki 1 cm --> 1,5 senttiin. Eli jotain siellä on tapahtunut jo kahessa päivässä  Ja lekurin hanskoihin jäi taas sitä rusehtavanpunertavaa mähmää ja sitä on tullut hieman pikkareihinkin. Ajan käynnistykselle sain 16.5 klo 8.00 ja suoraan synnytyssaliin, ellen oo aiemmin jo synnyttämässä. Jäi kuiten ihan hyvä fiilis käynnistä, vaikka ootinkin aikasempaa aikaa tuohon käynnistykselle. Istukan virtaukset oli hyvät ja muutenkin kaikki kunnossa eli ootellaan ootellaan...Jotenkin on itellä sellanen kutina, että lähtö tulee ennen käynnistystä, en tiiä mistä se tunne tulee...

e_m: On vain kumma, ettei sua oteta tosissaan - tottakait toi huolestuttaa ja varmasti paljon! Tosin noista paineista sen verran, että on normaalia, että verenpaine nousee loppuraskaudesta. Itekkin siitä mainittin, ko olin käyrillä tuolla polilla, nii sanoi olevan aivan normaalia, ko lukemat on normirajoissa.

Ja mie muuten kans oon kuullut, että esmes Kuopion seudulla otetaan myös äidinkin "pääkopan" vointi huomioon ja voi saaha käynnistyksen senkin perusteella, toki täytyy olla hieman muitakin "oireita".

Vointeja jokaiselle täällä - on aina niin jännää tulla lukemaan uusimmat viestit, ko ei koskaan tiiä mitä on tapahtunut ja onko joku saanu jo nyytin kainaloonsa.

Pikkunen on tänään viikon myöhässä. Tänä aamuna neuvolassa käyty. Eipähän siellä mittään ihmeellistä, paineet edelleen koholla jne mutta muuten kaikki ok. Huomenna pitää varata aika äippäpolille yliaikaiskontrolliin perjantaille tai maanantaille ja terkkari sano että todennäkösesti sille tielle sitten myös jään. Mutta mun tuurilla jos perjantaina sinne menen niin kotiin laittaavat vielä. 13 päivä mulla se 41+5 vasta tulee täyteen, mutta koska se on sunnuntai ni eihä ne mittää sielä tee.

Yhtään ei kyllä ole semmonen olo että oisin raskaana. Oikee rupee ärsyttämään ku missään ei tunnu mitään. No yöllä ny mitä tarvii muutaman tunnin välein käydä pissalla, kääntyminen tuottaa vähä hankaluuksia ja ylös noustessa vähän nivusissa tuntuu. Harjotus suppareita sillon tällön ja joskus harvoin kävellessä saattaa sisäreidessä vihlasta mutta siinäpä ne sitten onkin. Onnellinenha tässä pitäs olla että oon päässy näin vähällä..En tiiä mikä tässä nii ärsyttää..Ehkä se kun ei paineiden takia sais tehä juurikaan mitään vaikka periaatteessa kykenis ihan mihin vaan. No kyllä tää tästä viimestää ens viikolla :)

ttintte:Ihan niin kun mun kirjotus!! Itsellä on tänää laskettu aika,mutta eipähän pojua kuulu eikä näy :D Mullakaan ei ole mitään oireita ja tänää oikein epäilin että oonko raskaana kun normaalisti muksu on vähän painanut tonne alas kun kävelen niin tänää tuntu että se on noussu takas ylös koska oli jotenkin helpompi kävellä eikä ollu vaikeeta kävellä ja olla liikkeellä,vaikka oltiin miehen kanssa aika kauankin asioilla :D Oivoi,tää odottaminen on kamalaa...heti jos tulee joku pienikin kipu niin oon ihan innoissani :D Supistuksia mulla ei ole ollenkaa oikeastaa......

ttintte ja unbelebt: oon ihan varma, että mulle käy samalla tavalla. Vähäisetkin oireet kun tuntuvat loppuvan, mitä nyt tyyppi mukeltaa mahassa ahkeraan. Laskettuun aikaan toki vielä puolitoista viikkoa, eli tilanne voi vielä muuttua. Yritin eilen neuvolassakin kysellä, että onko normaalia että ne viimeisimmätkin oireet ovat kadonneet, ja neuvolatäti käski vain olla tyytyväinen siihen, että voin hyvin. Niin olenkin, mutta vatsan aikaansaama toimintarajotteisuus alkaa pikku hiljaa turhauttaa ja mietin, että mitä jos pitää odotella ens kuun puolelle saakka...

Täällä ollaan vähän kateellisia teidän oireettomuuksista! :D

Mulla on nyt kahtena viime iltana särkenyt alaselkää, mahaa ja reisiä niin paljon, ettei tiedä missä asennossa olisi. Ja nyt se jatkuu näin aamustakin. Ei pysty olemaan paikallaan ollenkaan, pitää vaan heilutella lantiota ja yrittää etsiä asentoa mikä helpottais.. Maha supistuu melko usein ja herkästi, mutta tuntuu edelleen samalta kuin harjoitussupistus eli ei satu. Oon molempina iltoina ottanu grammasen panadolin että saa nukuttua ja nytkin piti taas heti aamusta ottaa. Kuinka kauan tässä pitää kärsiä vielä, että alkaa oikeasti tapahtumaan...
Eilen olin erikoisen väsynyt, nukuin kolmen tunnin päikkäritkin. Normaalisti oon jaksanu päivän ihan hyvin ilman päikkäreitäkin, vaikka yöt on aika katkonaisia. Voisiko, pliis voisiko nämä nyt enteillä synnytystä ja tässä lähiaikoina??

Jerose, ihana kuulla, etten oo ainoa angstaileva! :D Kyllä sulla taitaa masuasukki tulla ulos jo ennen 16. päivää, jos tuohon tahtiin tulee muutoksia :)

Sussu28, mä oon myös herännyt muutamana yönä oksettavaan oloon ja välillä taas ihan hirveeseen nälkään :D Kuulostaapa oudolta tuo sun yöllinen poksahdus, mitähän se mahtoi olla... ?

Papi_dsl, meillä on kanssa kaks koiraa, mutta niiden käyttäytyminen ei oo muuttunut mitenkään raskauden myötä.
Ja mulla ei oo enää tullu kun pelkkää vetistä valkovuotoa. Mulla tuli joskus kuukausi sitten parin päivän ajan tosi runsaasti ihan sitkeää kirkasta limaa. Mutta en tiiä sitten olisiko voinu olla limatulppa, koska tuli jo silloin.

e_m, kylläpä oli ärsyttävä vastaanotto sun huolille! Mun mielestä tosi törkeää kun ei oteta tosissaan, kuitenkin kyseessä sun lisäksi myös vauvan hyvinvointi.

Tuntuu, että nyt kaikki odottaa jo, että tulis oireita (vaikka Fianna sen kertoi, ettei oireet sitten mitään herkkua ole jos niitä on). Taidetaan kaikki olla enemmän kuin halukkaita jo saamaan nyyttimme ulos! Mulla on nyt pari kanssaodottajaa saaneet vauvansa etuajassa, enköhän mä sit mun tuurilla vetele 42 viikolle asti.... ja kun käy lukemassa noita synnytystarinoita, niin kaikilla mennyt tosi mukavasti eli tilastollisesti eiköhän mun kohdalla tule sitten piinallinen ja helvetin pitkä synnytys. Näin olen optimistinen :-D

Nyt on yritetty saunoa. Tänään ehkä yritän vähän siivota. Seksiä en kokeile, alapään tuntemukset on jo niin muuttuneet herkiksi, että se saa jäädä. Chilinen ruoka ei ole auttanut, koska syön sitä muutenkin. Hmm... mitä vielä. Itsesuggestiota ja tahdon voimaa? :-D 

Mites teidän vauvat ovat liikuskelleet? Musta tuntuu, että poika liikkuu nyt tosi paljon, eli ei ole mitenkään rauhoittunut (eikä muuten ole laskeutunutkaan saatikka kiinnittynyt). Selkäkin yllättäin meni paranemaan päin, vaikka makaaminen ja ylösnousut vielä tuottaakin vihlovaa kipua. MIten tässä näin kävi, että olo vain paranee laskettua päivää kohti? Se ois sitten ylihuomenna sekin päivä. 

Mitähän tälle päivälle keksis, että tulis hyvä mieli olla vielä raskaana ja itsekseen? Mistä kannattaisi nauttia? Päikkärit aion ottaa, sehän on selvä, mutta jo lapsia saaneilta vinkkejä?

Hyvää alkavaa keskiviikkoa kaikille! Kyllä ne muksut sieltä joskus tulee!

Jee, sain ajan perjantaille :) Nyt totisesti toivon, että saisin jäädä jo sinne. Paitsi jos eivät viikonloppua vasten käynnistyksiä tee niin sittenhän sille ei mitää voi ja se on taas vaa ooteltava. No mennessä näkee :)

Nurva:
Mullakin poju ollu tosi vilkkaalla tuulella viime aikoina, eilenki ihan koko illan oli liikkeellä :) Yleensä saanu aina oottamalla oottaa että se johonki päi liikkuis.

Keskiviikkoa!

Kyllähän tässä on itekkin jo toista viikkoa sitten alkanut oottamaan ipanan syntymää, vaikkei pitis ressata vielä. Kuitenkin normiraskaus voi kestää vallan hyvin aina viikolle 42, mutta kyllä ite ainakin oon NIIIIIIN täynnä tätä oloa että! Eilen illalla jätkä sai taas jotku ihme hepulit tuolla mahassa ja maha sinku suuntaan, jos toiseenkin ja prkl, että se oikeesti sattui. Piti vallan persausta nostaa ylös penkistä, että vähän hellittäis. Liikkeet, ko ei oo enää mitään pieniä hentosia, vaan ihan tosissaan saa henkeänsä haukkoa! Kävely on sellasta, että oksat pois!

Kyllä mie sanoisin, että ttintte ja unbelebt - olkaa onnellisia oireettomuuksistanne - voisin vaihtaa heti paikkoja teän kanssanne Oliko teillä muuten kummallakin ensimmäiset lapset tulossa? Ja toivottavasti sulla ttintte alkais tapahtuun jotain ennen perjantaita, ko eivät ne synnärillä oikein mielellään viikonloppua vasten käynnistele, ehkä voivat vähän härppiä.

Sussu: Oon joskus aikoinaan lukenut paljonkin eri vauvapalstoja ja tosta poksahduksesta. Toiset on sanoneet sen tulevan vauvan liikkumisesta ja toiset taas siitä, että kalvo/t puhkeais - nimittäin muistelen lukeneeni joskus noista kaksoiskalvoista.

Nurva: Mie suosittelisin, että kävisit vaikka otattamassa itelle jonku hoidon tai kampaajalla käyt - hemmottelet itteäsi <3  Vuokraa joku leffa, lue kirjaa, käy jossain ulkona syömässä/jätskillä tai jotain....Ja omasta mielestäni se on kuiten suht helppoa mennä ja olla yhen muksun kanssa, toista se on tämmösen revohkan kans, joka meillä on Joko pitää ottaa kaikki matkaan tai toisen vanhemmista pitää jäähä kotia lasten kanssa. Tosin iteppä met olemma näin paljon näitä lapsia tehneet ja halunneet.

Terkut neuvolasta :D

Perätilassa ollaan edelleen, yllätys - yllätys..
Painoo oli tullu +2,5kg viime käynniltä. +760g/vko eli turvotusta havaittavissa sit jo täälläkin ja sukista jää ihan mahottomat kiristysjäljet nilkkoihin. Sormuksetkin alkaa jo kiristään.
Verenpaine oli kuitenkin tosi hyvä 120/84 ja Hb 137!!
Sf-mitta tekee ihan omaa käyräänsä :D ja näyti jo 39cm. Terkkari hymähti, et eipä mulla taida enää olla yhtään tilaa omalla vattalaukulla, ku on kaikki ihan lytyssä. Et ihmekkö toi, jos välillä tulee paha olo ja närästää jatkuvasti. Aamullakin oksensin aamiaiset saman tien ku olin syöny..

Eilen illalla tosiaan uskaltauduin uimahallille ja voi että ku teki hyvää. Ei kauaa oltu, mut sekin vähä tuntu tosi ihanalta. 10 kertaa uin päästä päähän et edes vähän liikuntaa sain ja sit tietty hervottomat löylyt saunassa ja sessiä illalla, ku muksut nukahti :D Mut eipä tuntunu auttavan. Jokunen supistus tuli mut sit ne taas loppu. Et eipä kait pitäis ite vielä hoppuilla jos vaavi tuntuu viihtyvän pesässään. R-viikkoja kuitenkin kasassa vasta 37+0.

Mieli on korkeella ja ens viikolla tehään kauppakirjat uuden omistajan kaa täst kämpästä. Kuntokartotus oli aamulla ja totesivat kaiken olevan kunnossa!!!!! Uskallettiin sit tehä samantien tarjous uudestakin talosta mistä ollaan haaveiltu muutaman viikon.. Toivotaan et hyväksyvät. Ei malttais oottaa et saadaan tavarat siirrettyä isompaan taloon. Vauhdikas kesä tulossa pikkunyytin ja muuton keskellä, mut eiköhän se siitä.

Tsemppiä kaikille joilla "merkit" enteilee lähtöö synnärille. Nyt keitteleen pullakahveet ja terassille nauttimaan auringosta.

Takaisin