The Toukokuu! <3

mä kanssa ajattelin illalla saunaa mennä josko auttaa :D voi olla nyt et on enemmän turvoksissa kun aikasemmin koko ajan söin vihanneksia ja kaikkee terveellistä niin nyt tuntuu et tulis korvista ulos ja meillä on semmonen tilanne et mies otti kaverinsa vuokralaiseks tohon yläkertaan niin mua ei kyllä huvita tehä ees ittelle mitään,ärsyttää niin paljon se vaan valittaa koko ajan ja lusmuilee,jättää pyykit pitkin vessan lattioita,aina vessanrengas ihan kusessa kun ei vissiin jaksa nostaa sitä siellä käydessä,en ees haluu tietää miltä meidän yläkerta näyttää...inhottaa kun toiset ei kunnioita toisten kotia.. jaei se vuokraakaan maksa ja olettaa automaattisesti et oon joku palvelija..,.
 
Älkää nyt hitossa menkö tota risiiniöljyä kokeileen - siitä ei hyvää seuraa!
 
Moi!

Täällähän alkaa tapahtua, monella vaikuttaisi olevan jännät paikat JeRoSe ja Tntte `) Ja ilmeisesti Hann on paraikaa tosi toimissa, jos en väärin muista.

Ite olin kanssa lähössä tässä kävelylle, mutta ainakin hetkeksi piti laittaa vielä tähän soffalle köllimään särkyjen vuoksi. Mulla kanssa sellasta alaselän juilimista menkkamaiseen tyyliin nyt enenevästi viimepäivinä tullut. Samoin myös alavatsalle ja reisiinkin säteilee. Elin Fianna mulla kanssa selkäkipuja. Mutta jotenkin on vielä sellanen olo ettei poitsu vielä synny. Mulla reilun viikon päästä laskettu aika ja ilmeiseti ei vielä ole kovin laskeutunut Vaavi, mutta sitähän ei välttämättä tapahdukkaan kun vasta synnytysvaiheessa.

Ja papi_dsl laitahan vuokralaiset kuriin siellä kotona. Pienen kiukustumisen voi laittaa kato raskauden piikkiin ;)

Ok, kiva lueskella kun itse kelläkin alkaa olla jännää, sen huomaa kirjotusten määrästäkin.

Tsemppiä kaikille!
 
Ihanaa kun täällä alkaa tapahtumaan, alkaa itelläki jännittää hirveesti :D Just neuvolassa käytiin ja vauvan pää alkaa olemaan ilmeisesti lähtökuopissaan.. Proteiinit mulla oli vissiinki vähän plussalla mut laitto nla-korttiin vaan suluissa sen plussan, kysyin et mitä se nyt meinaa mut ei kuulemma meinaa mitään, että katotaan sitten ens kerralla?!? Ilmeisesti voi johtua siitäkin ku valkovuotoa tullu aika paljon, niin se voi olla vaikuttavana tekijänä. Mie olin tietenki ite heti ihan paniikissa.. :D  

Tsemppiä kaikille ja papi_dsl, pistä vaan kylmänviileesti pihalle tollaset tyypit. meillä on kans ollu noita "vuokralaisia" ja kyllä niihen kanssa hermo mennee!!  Sanot sille kaverille vaan et sie et ole mikään kodinhoitaja ja jos ei osaa omia jälkiään raivata niin lähtö tullee!!
 
Just meinasin itekin sanoo että en kyl uskalla tota risiiniöljyä kokeilla :D Voi tulla pikkasen muuta ulos ku vauva :D tietysti en sit tiiä jos aiheuttaa itelleen oikee kunnon ripulin niin jos sen seurauksena rupeis supistelee enemmän...hmm, ei kuulosta kovin houkuttelevalta :D Täytyy vaan yrittää nyt kärsivällisesti (onko se jotain syötävää?) ootella.
 
Papi, onpa sulla ärsyttävä vuokralainen siellä >:( Kuka edes kehtaa passuuttaa viimesillään raskaana olevaa naista...

Geisha, mullakin on siis selkäsärkyjä jos jonkinlaisia ollut koko raskauden ajan. Myös sellaista tasaista särkyä niinkuin ennen menkkoja oli tapana olla. Mutta tuo viiltävä kipu on ihan uutta ja tullut ensimmäisen kerran vasta pari päivää sitten, siksi ihmettelin että voiko supistukset tuntua tuolta? Vai onko mun selän nikamat jo niin päin prinkkalaa, että alkaa tulla hermosärkyjä...

Unbelebt, mä oon kuullu, että tuo risiiniöljykikka voi olla ihan vaarallista, joten ei ehkä kannata kokeilla :/ Mut hyppiksillä hyppimistä mullekkin on ehdotettu.

Ttintte, tuolla on noista akupainannoista jos haluat kokeilla http://www.babyidea.fi/aidille/akupainanta.html ja yksi piste minkä pitäis edistää myös synnytyksen käynnistymistä on pohkeen ulkosyrjällä ihan pohkeen ja reiden välisen taipeen vieressä pohjelihaksen yläpäässä. Ei siis mitään tietoa, tepsiikö nuo, mutta yritetään :D

Jerose, mä kyllä oon pyrkiny juomaan vettä paljon, mutta mikää ei tunnu auttavan tähän turvotukseen... :/
 
Mulla ainakin esikoinen synty alle puoli vuorokautta sen jälkeen kun vaaleanpunaista limaa tuli pyyhkiessä! Eli jännät paikat nyt niillä joilla tuo merkki täyttyy. Luottaisin tällä kertaa tuohon merkkiin paljon enemmän kuin supistuksiin joita mulla viimeksi oli viikkoja ennen laskettua. Välillä tosi kipeitä. Tällä kertaa ei ole vielä alkanut tuo paha supistelu. Lupaakohan reilusti yliaikaista? Sehän ainakin on tiedossa et vauva todennäköisesti on aika pieni. Neuvolantäti veikkasi 3,2 kg syntymäpainoksi jos ajallaan tulee. Mun pitäisi ottaa rauhallisesti vielä ainakin tiistaihin asti, jolloin tulee turvalliset 38 viikkoa täyteen. Ei se vaan oikein luonnistu kun koko ajan keksii itselleen tekemistä ettei odottavan aika kävisi pitkäksi. Eilen pesin ikkunat, kävin kävelyllä ja tänään tuli siivottua koko huusholli. Imurointi onnistui vielä ihan kivasti. Se sairaalakassi vaan on vieläkin pakkaamatta.

Synnytyksen fysiologia on aika huonosti selvitetty, vaikka luulisi että sitä haluttaisiin paljonkin tutkia. Yksi teoria on kuitenkin se, että luonnollinen synnytys käynnistyy kun vauvan keuhkot ovat kypsät ja vauva ilmoittaa siitä kemiallisilla signaaleilla äidin elimistölle. Jokainen tuskailija voi siis hillitä hermojaan ajattelemalla että synnytys käynnistyy itsestään silloin kun se on vauvalle turvallisinta (lukuunottamatta tietysti liian isokokoisiksi kasvaneita, mutta silloinhan on esim. äidin sokeri- tai paino-ongelmat yleensä tiedossa ja tilannetta seurataan tarkemmin). Joo, älkää kokeilko muita häätökeinoja kuin niitä kolmea (tehotonta)s:ää, ettei vaan käy mitään ikävää. Tunnetusti äkkiripuli voi aiheuttaa ennenaikaisen synnytyksen (tiedän yhden rv27 syntyneen norovirusvauvan) ja tuohon nämä risiinijutut perustuvat. Äiti ja vauva vaan ovat aika heikossa hapessa jos kroppaansa alkaa tyhjentämään nesteistä juuri ennen synnytystä. Jos esim. verenpaineet laskee liikaa niin sitten mennään sektioon tai voi tulla tajuttomuutta ja muita komplikaatioita. Eikä maidontuotantokaan lähde käyntiin jos on vetänyt itsensä kuivaksi. Eli älkää tosiaan kokeilko! Juokaa mielummin vettä :)

Noista keinoista vielä sen verran, että tuo maustettu ruokakin taitaa toimia vain jos ei yleensä syö vahvoja mausteita, eli perustuu tuohon samaan ripuliefektiin... En kyllä haluaisi ripuloida synnytyksessä ;)

Mä haluaisin ehdottomasti että synnytys käynnistyy luonnollisesti kun aika on kypsä. Niin hyvin se meni viimeksi. Tyttö sai heti 10p, värikin oli siis hyvä (se vie yleensä sen yhden pinnan). Mutta silloin sain siis odotella 8 päivää yli LA:n. Jos menee saman kaavan mukaan, niin mä olen pallona vielä 30.5. Plääh!
 
Huii, onpas tosiaan jännät paikat joillakin täällä. Tsemppiä, toivottavasti lähtö tulee teille pian! :) Uskon että ootte jo ihan kypsiä tohon raskaana olemiseen. :/ Hann:lla taitaa olla jo nyytti sylissä! Aamullahan se sektio taisi ollakin. Nyt meen kirjoittaa sitä synnytystarinaa teille. :)
 
Hei!

Minäkin oon Annelsen kanssa samaa mieltä siitä, jotta vauva syntyy kun on valmis. Vaikka itteä alkais tuskastuttamaankin niin pitää yrittää se muistaa. Ja eihän se tietty helppoa olekkaan, jos due venyy pitkäksi. Odotellessa täytyy vaan tehä oma olo parhaaksi mahdolliseksi kaikkien vaivojen kanssa.

Juup, jospa saisin itteni tuonne ulos vihdoin.
 
Pitääkin kokeilla, kiitos vinkistä Fianna :) Ja tietysti lapsi tulee kun on tullakseen, mutta mua lähinnä pelottaa jos se menee miten paljon yli, että mitä siitä sitten voi seurata vauvalle..
Ja mitä tuohon vuokralaiseen tulee papi_dsl niin mä olisin heittäny sen niskapers-otteella pihalle jo aikoja sitten tai vähintäänki käyny huitomassa sitä jollai luudalla persuksille ja pitäny samalla kunnon puhuttelun. Mun mielestä on kyl tosi törkeetä tulla asumaan vuokralle eikä kuitenkaan maksa sitä ja sitten vielä kaiken lisäks ei viiti ite siivota omia jälkiään. Toivottavasti se parantaa tapansa tai häipyy ennen kuin teidän vauva syntyy.

Tulikin tossa persuksesta mieleen ku yks päivä tossa mietin noita synnytysasentoja. Nelinkontin synnyttämisestä mulle tuli heti mieleen Ace Ventura kun se puskee ittensä sieltä sarvikuonon persiistä ulos :D Nyt se mielikuva ei lähe mun päästä pois ja mä oon täällä hekotellu sille jo monta päivää :D

Oho, nyt täytyykin pitää kiirettä etten myöhästy sieltä neuvolasta..
 

Onnea kohta synnyttämään lähteville :)

esikoisesta lorahti aamulla 7aikaan nestettä lattialle n. 1dl jos sitäkään, limatulppaa oli tullut aiemmin. menin ä.polille jossa lääkäri totesi että ei vauva ole vielä tulossa. Ei ole laskeutunut ja kohdun kaula kiinni.

lähdettiin kotiin. Klo 11 alkoi järkyttävän kivuliaat supistukset 10min välein. Siittä sitten tiheni. Liekö tehty sisätutkimus aloittanut synnytyksen? Rv 40+6 silloin. Siittä 14h jälkeen vauva oli sylissä.

Mulla supistukset tuntui aaltona alkaen järkyttävällä ylävatsan kouristuksella josta heti perään tuli alavatsan kouristus. Selässä ei tuntunut mitään.

Kummassakaan raskaudessa ei juurikaan turvotuksia ole ollut.

Kävin tänään ä.polilla. Kohdun kaula 3cm, kiinni ja takana mutta pehmentynyt. lääkäri sanoi että se ei juurikaan kerro mitään alkamisajasta vaikka olisikin nyt kiinni. Onhan monilla paikat auki jo rv 34 ja silti yli menee.

Tämä poikkitila oli kääntynyt pää alas :) jee. Mutta ei ollut viä kiinnittynyt. Vaikka mulla on vihlonut kohdunsuuta jo kuukausia.

 
No niin. neuvola takana. Kaikki oli oikein hyvin, painokin pysyy samana! Ihana terkkari kurkkasi tuonne alapäähän. Paikat oli todella pehmeät, neljälle sormelle auki, kanavaa jäljellä 2cm. Kuulemma uudelleen synnyttäjillä kanava häviää monesti vasta kun synnytys käynnissä. Nyt siis vain odotelessa. Jotakin supistuksia sai aikaan tuo ronkliminen, mutta ei ainakan vielä mitään kunnon. Niin ja sanoihan se, että täällä se vauvan pää tuntuu ja kalvot myös..hui, että alko jännittämään. Ja nyt kävely tekee tosi kipeetä.
Tuskin tässä enää kannattaa mitää ässiä kokeilla, ei oo auttanu tähänkään mennessä. Kai se lapsi tulee sit ku on valmis. Tuo hyppiminenkään ei kuulosta oikeen hyvälle ton ronklinnan jälkeen, on nimittäin aikas hellänä tuo kohun suu.

PAPI: Nakkaahhan tuollanen vuokralainen kartanolle sieltä. Mä en kestäisollenkaan tuommosta käytöstä..ja mikä vuokralainen se semmonen on ettei maksa ees vuokraa!

Marde ja ukkeli 40+1
 
Totta tosiaan täällähän meinaa porukka jakaantua jo ihan tosissaan! Koittakaa nukkua jokainen ylimääräinen yö vielä hyvin ja torkkua pitkin päivää! Vähän tylsäksi meinaa jo käydä tämä kotiympäristö ja yrittää keksiä asioita joita fiksailla. Tosin mun selkä estää esim. imuroimisen, ärsyttää kattoa kettiönlattialla murusia, mutta ei auta kuin ootella miestä kotiin ja käskeä sitä sitten ;-) Sain onneksi tänään apuvälineyksiköstä kyynärsauvan kävelyn tueksi, eli en ole enää kotini vanki selän takia, mutta hermosärky on edelleen siis jäljellä eikä sille oikein mitään voi. Sinänsä mulla voi olla vähän omat geenit tän takana, kun mulla on yliliikkuvat nivelet, paukkuu muutenkin lonkka ja polvet tässä loppuraskaudessa oikein kunnolla.Ihmekös tuo jos hermot liukuu kehossa minne väliin sattuu...

Musta tuntuu, että kaikki täällä oikein odottaa synnytystä - ei näytä olevan kovin pelokkaita synnyttäjiä liikkeelle ja hyvä niin! Luotetaan vaan itseemme ja luolanaisen perimäämme ;-)
 
Nurva: Tuo oli kyllä hyvin sanottu.. :D Mulla kyllä vaan tuntuu joka toinen päivä siltä että eikun menoksi vaan ja jokatoinen päivä sitten iskee älytön paniikki että jos sattuis synnytys alkamaan niin yrittäisin varmaan vielä pitää jalat ristissä ja perua koko homman.. :D Mutta ei tässä auta kuin yrittää rentouttaa ittensä ja mennä sen mukaan miten tilanne etenee sitten :)
 
Pakko tulla vielä purkamaan turhautuneisuutta. Enhän ole kuin vasta 2 päivää "yli", mutta ongelmani on, että synnytän Vammalan aluesairaalassa. Siellä on käytäntö (tai pakotus, koska pieni paikkakunta) että arkisin saa synnyttää, mutta eivät ota enää perjantaina klo 4 jlk synnyttäjiä, vaan heidät ohjataan tayssiin. Seuraavan kerran ottavat taas maanantaina 8 synnyttäjät vastaan.
Haluaisin synnyttää VAS:ssa, mutta tottakai tosipaikan tullen tayssiin lähden. Tays on vaan niin iso paikka ja paljon synnyttäjiä, VAS:ssa saisi taas olla rauhassa eikä olisi kauhea tohina koko ajan. :(

Toivottavasti siis masuasukki pysyy nyt ainakin maanantaihin asti masussa.

Onnea kaikille joilla synnytys lähenee! :)
 
Jännät paikat monilla jo :D

Äippäpolilla tuli jälleen piipahdettua. On nää supparit ja vihlonnat sentään jotain saanu aikaseks, ku viimeks oli kanavaa vielä melkeen 4cm jäljellä ja nyt enää 1,5cm ja sormelle auki, et sillee :D

Magneettikuvauksen tuloksetkin sain ja hyvin pitäis olla tilaa synnyttää alateitse, vaik perätilassa onkin. Aikalailla yksityiskohtasesti sitä synnytystä käytiin läpi, sen riskejä ym.. Kahden viikon päästä uus aika polille jollei sitä ennen oo synnytys alkanu ja sillon tehään jälleen kokoarvio. Nyt tais olla hieman alle kolmekilonen tytön tylleröinen - tarkkoja mittoja ei otettu, ku just viikko sit mittailtiin..

Pissa oli puhdas ja maksaarvot ja sappiarvotkin normaalit. Et kaikki pitäis oleman hyvin. Käännöstäkin jälleen yritettiin, mut eipä tuo hievahtanukkaan. Sano pyllyn olevan jo niin alhaalla ettei lähe enää kääntymään. Meitin tyttö tykkää istuskella linkkuveitsiasennossa jalat kohti kattoa, ettei veri nouse päähän.


No, mut pääasia et kaikki oli hyvin. Kävely teki kyl tosi tiukkaa, sen rönkkimisen jälkeen ja alapäätä vihloo enempi ku aiemmin. Jospa se vähän vauhdittais vielä tota nyytin tuloo. Mukavaa viikonloppua kaikille.
 
Elämme mielenkiintoisia aikoja kaikki!

Minulla on selvät sävelet, kuinka edetään: hauskuus alkaa maanantaina klo 8! Paikat ovat vielä täysin epäkypsät (huolimatta yhden yön suppareista), mutta verenpainetaudista, raskausdiabeteksesta ja hepatosiista johtuen ei päästetä yhtään yli lasketun ajan, joka on siis 7.5. Haluaisin todella, että synnytys käynnistyisi luonnollisesti ilman mekaanista kypsytystä ja erillistä käynnistystä, mutta eipä tälle mitään voi. Lääkäri neuvoi sitä kolmeä ässää meillekin ja täytyy yrittää...epäilen kyllä että tehoaa. Olen kova saunomaan muutenkin, joten siitä ei ainakaan ole mitään hyötyä. Pihalla olen köykkinyt jo pari viikkoa ja siivosin eilen ja ei kyllä sitten mitään tuntemuksia. Tänään kävin Shoppailemassa aikasta monta tuntia, jospa se pitäisi kypsymiseen vauhtia... :) Ja sitten on vielä se yksi ässä hihassa.
 
Ihanan jännittävää viikonloppua kaikille!
 
Kiva lukee, että muillakin on niin samanlaisia tuntemuksia kun ittelläkin, pinna tuntuu oleevan kireellä joka päivä ja ainakin kerran tulee räjähdettyä...  

Sitten siihen mikä just alko ottamaan kunnolla päähän, ollaan äippäpolilla nyt kolme kertaa käyty vähän ajan sisällä seuraamassa kuinka kaveri kasvaa kun on pienikokonen, eilen oli viimeks ultra ja ronkkivat kunnolla rv 38+1. No lääkäri sano vaan, et kaikki kunnossa, yhdelle sormelle auki ja pehmenny ja lyhentyny 2cm, ja oli kaveri kasvanu kahes viikos yli 350g, ja että lapsivettä ehkä pikkasen liian vähän. Lähtiissä hoitaja lykkäs vielä LA päivälle ajan, kysyin et vieläkö tullaan, niin ne vaan joo kattotaan sitä vden määrää. Siis tosi hyvä et seuraavat ja mielellään käyn kyllä, mutta kun ei voida sanoa suoraan. Noh nyt just kävin hakemas postin ja oli tullu sit kertomus eilisestä, ihan kiva siitä lukee et ovat antaneet sikiön liikkeiden seurantaohjeet, eli sanallakaan eivät sanoneet mitään... Ja toinen, ottihan se eilinen ronkkiminen aivan älyttömän kipeetä ja mietinkin et mitä se siel ronkkii niin nyt sain sitten lukee että on irrotellu sikiökalvoja, että starttaisi spontaanisti.  Olis nyt voinu jotaki sanoo, muuta kun et voi tänään vuotaa verta... Varsinkin kun ensimmäistä ootetaan niin ei voi tietää näitä juttuja.

Että sellasta tänne.... Nyt vaan yrittää rauhottua viikonlopun viettoon ja seurailla alkaisko mitään tapahtumaan 
 
Juu voipi olla sitten ettei se risiiniöljy oo terveellistä/turvallista,ite en oo kokeillut ja oon pitänyt ihan hölynpölynä koko juttua :D

Heräsin äsken ja pelästyin,jotenkin todella outo olo. Kauhean paha olo;Oksettaa,paikat hakkas,närästi ja oli todella kuumeinen olo. No olo on tullut vähän paremmaksi kun nousin ylös ja mutteri onneks liikkuu hyvin :) (sanotaan vauvelia siis mutteriksi :D)Henkisestikin meinannut romahtaa,alko vähän aikaa sitten yht'äkkiä itkettää,pelottaa synnytys ja tulevaisuus,mietin miten tulen jaksamaan?" 

Mutta juu,oli vähä pakko tulla purkamaan pahaa oloa,selkäkin särkee ja jomottaa oudosti,en tiedä läheneekö synnytys :P

 
Takaisin
Top