The Toukokuu! <3

Tääläkin pian kans neuvolaan lähtö... Alle neljän tunnin unilla♥ Huhhuh... Kyllä tässä vaiheessa jo toivoo, että olisin isokokoisempi ihminen, että tenavalla olis masussa enemmän tilaa, mutta ei niin ei... Ja sitten vielä kun meikäläisellä jalat pidemmät kuin selkä, niin oikeen vielä lisää vähentää tuota tilaa... emoticon Nyt kun olen tässä aamulla ollut hereillä, niin mahasta on kuulunut omituista "napsetta"... En oikein tiedä mitä se on, mutta jännältä se kuullostaa kun välillä kuuluu sellainen vaimea napsahdus.. Pitää kysellä neuvolassa vähän mielenkiinnosta, että mitä moinen mahtaa olla.. Ja muutamaan kertaan on tänäkin aamuna kylkiluut rusahdellut, kun on "Myky" ollut hereillä. Tämänkin päivän hittileikkinä on siis murskaa äidin kylkiluut! emoticon Jee, kivaa! No ei mun mielestä. emoticon

Täälä kun tuo isukki on tosiaan armeijassa ja ollut nyt kolme viikkoa siirrettynä lahteen moottoripyörälähetti-kurssille. Sitä vielä ensi viikko ja sitten tuleekin takaisin keuruulle. Joka viikonloppu on minulle paasannut siitä, että ei saa synnyttää ennen kuin on takaisin keuruulla, niin ei tule kauheaa hoppua seinäjoelle. Ensi viikon alku pitää olla kyllä aikaslailla jalat ristissä olla. Ja pitää rukoilla ettei päätä syntyä sunnuntaina-keskiviikkona, sillä jos näin hassusti kävisi, nii ei olisi mitään mahdollisuutta päästä synnytykseen mukaan, ellei satu synnytys käynnistymään silloin, kun junat kulkee (elikkäs päivällä)... Jos yölläkin lähtee syntymään, niin ei ole isukilla mitään millä tulisi s-jokeen, sillä puollustusvoimat eivät lainaa autoa... Omalla autolla ei mene ensi viikolla lahteen, koska keskiviikkona sieltä on kyyti takaisin keuruulle ja auto jäisi lahteen, jos menisi sillä...... Kun keskiviikkona sitten keuruulla on niin ei olekkaan enää mitään ongelmaa lähdön kanssa, sillä monta kaveria keuruulla armeijassa omalla autollaan. Joten nyt vain toivon, että vaavi syntyisi joko tässä tänään tai huomenna (tuskin) tai viimeistään sunnuntaina ennen ilta kuutta. Tai sitten keskiviikon jälkeen.... Saa nähdä... LA:han toki vielä aikaa, mutta meidän suvussa vähän ollut tapana tulla pari viikkoa ennen LA:ta....emoticon
 

Kuulumisia myös:

Mulla on koko raskasajan tullut ihan vetistä valkovuotoa. Ei haise. Ei limaista.

nyt olen alkanut tuntea että vauva on kunnolla alhaalla, alavatsalla erilainen paine. Kuitenkaan vauva ei ole vielä kiinnittynyt. Mutta positiivista että ainakin nyt on alhaalla. Esikoinen 8.v sitten ei ollut laskeutunut.

Mulla kans yöt levottomia, oon väsynyt herätessä vessaan 4-5 krt yössä. Sit maha on tosi arka kun nousee ylös. Kuvittelen kokoajan et nytkö se synnytys alkaa. Vaistomaisesti tulee mieleen.

Mulla ei limaa tai muutakaan ole tullut valkov. lisäksi. Hb oli onneksi noussit 109:stä 119:sta. Jatkan viä 2 kapselilla vrk.

Mulla kans maha natisee ja naksuu jne. Terkka sanoi ei liitokset voi venyä ja oon lukenut että myös kalvoista kuuluu naksuntaa.

Ootteko muutes kukaan ajatellut lääkkeetöntä synnytystä? Toisaalta ois kiva koittaa. Ajatus lähinnä lähti siittä että  nuorena ensisynnyttäjänä en hallinnut sitä tilannetta lainkaan. Olin äärimmäisen kivulias synnyttäessä ja otin epiduraalin jne.

Nyt haluaisin olla enemmän tilanteen tasalla synnytyksessä. Toki luulen että otan epin koska tuska varmaan on kova. Mielenkiintoisia artikkeleita vaan on olemassa lääkkeettömästä synnytyksestä.

Yöllä en haluaisi synnyttään lähteä, oon niin väsynyt vessareissuillakin. Viimeyönä nousin vesaaan ja mahaan sattui, oisko supistanut kunnolla, mietin et eih, ei yöllä ja haluan kaikki lääkkeet :D kuitenkin mielessä pyörii jos yrittäis ilman.

onnittelut vauvan saaneille ja voimia kohta synnyttäville jälleen kerran toivotan :)

 

Kirjoitusvirhe! Eli terkka sanoi että liitokset voi venyä josta naksunta ym.

Kysyisin vielä että onko teillä rinnoissa jomotusta? Mulla ei siis mitään esimaitoa ole tullut. Rinnat on suurentunu paljon mutta ei ole pinkeät eikä ole olleet arat pitkiin aikoihin. Nyt on alkanut tuntua sellainen lievä paine välillä, kuitenkaan painaessa ei satu.

Mahtaako JeRoSe olla tositoimissa jo? :)

 
Vesi meni ilmeisesti klo 3 yöllä, kun pystyssä ollessa tulee koko ajan lisää punertavaa nestettä. Sairaalaan klo 14. Ei vielä varsinaisia supistuksia. Menkkamaisia kipuja oli aamulla. Lääkäri totesi vielä toissapäivänä, ettei synnytys tule käynnistymään lähipäivinä. 
 
nää unettomat yöt on aivan ihania :/ taas aloi 11 aikaan yöllä supistamaan selästä reisiin asti,ei auttanut lämmin suihku,ei mikään sain pätkittäin nukuutua aina n.puol tuntia... sit ne vaan loppu aamu 6,ja ei mitään muuta kun nestettä valuu välillä...ja sekin on varmaan tosi vetistä valkovuotoa,ja taas valivalivali,yritin miehelle sanoa tosta yöstä kun vein sille aamupalaa niin ei s ees kuunnellut rämppäs puhelimella vaan nettiä,toivon niin et toi lapsi syntyis sen työpäivän aikana et se sais kunnon näpäytyksen,kun ei vastaa mulle ees työpäivien aikana puhelimeen ja sillä on siihen kyllä mahdollisuuus.. :/ voi ....
 
Yöt on todellakin aivan kamalaa tuskaa. Oikeen masentaa mennä nukkumaan ku tietää ettei siitä mitään tuu. Yleensä ku menen nukkumaan nukahdan 5-10 minuutitssa ja herään aamulla kellon soittoon. Nyt sitten ei puhettakaan hyvistä yöunista..

Hyvää asentoa ei löydy kirveelläkään, mun koko jalkoja vaivaa levottomat jalat yläreiteen asti(?), pissattaa jatkuvasti jne. Sängystä en sitten pääse ylös ennen yhtätoista, koska pakko saada jonkun verran sitä unta kasaan..

Aiemmisssa viesteissä jollain oli puhetta vauvan liikkeistä. Mä oon huomannu kans, että ei toi tuolla enää liikuskele niinku ennen. Hengissä se kyllä on:) pari kertaa iskeny paniikki, että pitäskö lähtä käymään sairaalassa, mutta oon sit malttanu mieleni ja yrittäny ottaa rennosti, niin kyllä sieltä sit potkuja tuntuu. Olis kyllä niiiiiin järkyttävää, jos tässä loppumetreillä sattuis jotain
 

Mulla on ollut myös levotonta jalkaa, lähinnä vasemmassa ja se tuntuu ja vaivaa lonkan/pakaran ja reiden kohdalla. Nyt kun luin sun tekstin tunnen jalan taas. Viimeaikoina jalka ei ole vaivannut!!! Ihanaa

Välillä mietin että kuvittelenko tän vaivan, mutta enkai kun yölläkin välillä herännyt siihen. Entiä kuvittelinko vaan mutta musta tuntui että Paracetamol 1g auttoi vaivaa että sain nukuttua, sit joskus kyykkäsin sillä yhellä jalalla. Nyt kyllä huomaam kihelmöintia taas kun aloin ajattelemaan jalkaa :/ oon varmaan ihan pöpi :)

 
Neuvolassa kaikki hyvin.. :) Pissakin oli puhdas taas, joten sai sen paniikin aiheen kokonaan syrjään :)) Vauvalla ei ollu pää vielä täysin kiinnittynyt, mut sanoi että alkaa olla tosi syvällä.. Saa nähdä koska se päättää tulla, sanoi pitävänsä peukkuja, että saatais äitienpäivä vauva. Vähän alkaa taas jännittää kun tuntuu tosissaan aika turhan lähellä tuo äitienpäiväkin olevan.. :D Toisaalta taas oottaa oikein hetkeä että sais vaavin syliin, mutta sitten alkaa jännittää hurjasti koko synnytys yms. Ei meinannut saada mitattua multa sf-mittaa kun alkoi supistamaan niin kovin. Ihmetteli vaan et onpa sulla maha pinkeänä, että käykö se kipeää. Ei se mitenkään kipeetä kyllä käynyt, ja sanoi vaan et mulla on vissii tosi herkkä supistumaan tuo maha :D Kylkiluut on täällä kyllä kans tooosi kovilla. Huomas neuvolassaki ku paineli mahaa, että kävi kipeetä ku paineli tuota yläosaa kun on tosissaan potkut jo aika kovia. Ja kuulemma on vauvakin aivan kiinni kylkiluissa että ei ihmekkään jos vähän sattuu.. :D
 
Täällä myös yksi, joka on vasta muutaman päivän seuraillut vakikäyttäjien tuntemuksia. Näistä kyllä saa niin paljon lohdutusta omaan oloonsa, kiitos vaan paljon!

Mulla tänään jo rv 41+1. Yöt myös täällä olleet jo kolmisen viikkoa sellaista kukkumista. Ei löydä asentoa, vauva potkii tai sitten itseä vaan valvottaa, vaikka olen päivisin koittanut itseäni rasittaakin.

Viime yönä sitten ekan kerran tajusin mitä ovat supistukset. Tähän asti on ollut vaan sellaisia harjoitussupistuksia että vatta kovenee jne. Pari päivää vauva ollut aika hissukseen ja eilen iltapäivällä tuntui että se olisi laskeutunut alemmas, liikkeet alkoivat tuntumaan ihan alavattalla. Sitten kun menin nukkumaan, alkoi hirveä melske, kuin vauva olisi alkanut raivaamaan tietä ulos...ja siitä noin puolen tunnin päästä alkoi pikkuhiljaa mennä sellaisia polttoja/soihtuja alapäähän, jotka kovenivat kokoajan. En pysty sanomaan kuinka pitkään ne kestivät, eivät kovinkaan pitkään, mutta niitä tuli aika usein..voisi sanoa jatkuvasti. Tunnin sitä kesti säännöllisesti, kävin sen aikana kaksi kertaa vessassa...ja aina ne poltot jatkuivat. Mietin jo ihan ihmeissäni, että koska tästä pitäisi sairaalaan mennä. Kaikki neuvolan ohjelappuset olivat ihan yhtä sössöä...tuntuu että jokaisella on niin yksilölliset oireet, ettei niitä voi ohjeiksi kirjata ja ymmärtää siinä vaiheessa. Ei mitään tietoa näin ensimmäistä oottaessa! Mutta tunnin jälkeen supistuksia alkoi tulemaan harvemmin, aina kun yritin kääntyä sängyllä, sattui ja tuntui että alapää on jo ihan turtana. Sitten nukahdin ja nukuin pari tuntia, kunnes mieheni kello soitti. Aamulla ja nyt päivällä vauva on ollut taas aivan rauhallisesti, ei tietoakaan yön melskeestä. Onkohan tuota supistelua nyt odotettavissa enemmän...ja onkohan synnytys kovinkin lähellä?!?! Huh huh, olisi paljon helpompaa, kun vauva vaan päättäisi että nyt tullaan ja sitten se olisi menoa!

Mukavia odotuksia jokatapauksessa kaikille, eiköhän meille jokaiselle jossain vaiheessa helpotus koita!
 


Heid kirjoitti:
Ei meinannut saada mitattua multa sf-mittaa kun alkoi supistamaan niin kovin. Ihmetteli vaan et onpa sulla maha pinkeänä, että käykö se kipeää. Ei se mitenkään kipeetä kyllä käynyt, ja sanoi vaan et mulla on vissii tosi herkkä supistumaan tuo maha :D


Mulla oltiin het melkee paniikissa kun oli tänään samanmoista. Kans kyseli, että tekeekö kipiää ja kaikkea mahollista... Neuvolakäynnillä tuli ilmi tämmöistä, että ilmeisesti lieviä raskausmyrkytyksen oireita... Verenpaine koholla ja paino noussut viikossa paljon... Jotenkin kyllä tuntuu että itsellä tuo kätilö on vähän turhan "virkaintoinen" ja katsoo kaikki niin tarkasti kirjanoppien mukaan..... Nuori kätilö... emoticon Nytkin tuli itselle vähän paniikinomaisia tunteita tuolla käynnillä... Ei osaa kyllä yhtään ainakaan rauhoitella.. Tuntuu, että vaan lietsoo sitä pientä pelkoa mikä puheista tuli. Ja puhui siihen äänensävyyn, kuin tämä nyt olisi minun vikaani... Tietääkseni en ole mitään väärää tehnyt.
Lähdimpä siis neuvolasta hiukan alakuloisella mielialalla, sillä kielsivät kaikenmoisen... Ei saunomista, ei siivoamista, ei seksiä, ei tv:n katselua, ei sitä, ei tätä.... Ja juuri kun oli suunnitelmissa, että tänään oltaisiin menty mökille yöksi ja saunomaan... Ja minäkin olisin päässyt kalaan tänä keväänä, kun ei se sitten tenavan kanssa oikein onnistu... emoticon Mutta eipä sitten... Ja olisin niin halunnut saunaankin...
Omalle äiteelle tuossa soitin neuvolan jälkeen ja hänen mielestään taas voi enteillä sitä, että synnytys käynnistyisi pian.......... Ilmeisesti hänellä ollut samanlaisia juttuja ennen synnyttämään lähtöä.....Tiedä sitten mitä on... emoticon Pikkuhiljaa alkaa oikeasti toivomaan, että käynnistävät synnytyksen piakkoin....
 
mulla kanssa alkaa vähän hermo menemään,tänäänkin sain kauheen itkukohtauksen johtuu kyllä varmaan niistä parin tunnin yöunista,oikeen ärsytti kun 23-06 kesti niitä kipeitä kunnon polttavia supistuksia ja sit ei mitään ja nukahdin pariks tunniks,koko ajan kauhea huoli että onko sillä kaikki hyvin, kun äitipolilla sillon peloteltiin ettei liikkuis tarpeeks siis siitä on kuitenkin yli kuukaus aika ja toinen lääkäri on sanonut että on vilkas lapsi,nyt on sit pari päivää ollut hiljasempaa,mullakin vatsa laskeutunut huomasin vaan kun housut oli aika löysät ja sisko sanoi että vatsa näyttää pienemmältä,sais oikeesti kohta ruveta tulemaan kun alkaa olemaan niin hermoraunio,niin ja mun verenpaineet oli eilen illalla pahimmillaan siis alapaine 89-101 ja nyt aamulla taas 55-69...yritin neuvolaan soittaa niin ei sieltä vastattu laitoin tekstarilla soittopyynnönkin,mut ei ainakaan vielä...
 
Täällä mennään viikkolla 40+3,odottelua edelleen....Mulla on sellanen olo edelleen niin kun en raskaana edes olis,ei mitään kipuja,vihlontoja ym,nukun yöt kaikessa rauhassa ja painelen koroilla menemään kaupungilla vielä pitkiäkin aikoja... Ensi viikon perjantaille TAYS:iin aika varattuna,otetaan painoarvioo ym jos ei ole muksu syntynyt... Ja tällä on ainakin kauhea meno päällä vatsassa,vaikka yleensä sanotaan että loppuvaiheessa muksu on rauhallisempi ja nukkuu paljon.

Joku kyseli lääkkeettömästä kivunlievityksestä...itse oon miettinyt että tilanteen mukaan mennään mutta kyllä tavoitteena olisi lääkkeetön...Oon sen verran "hullu" että haluan katsoa kuinka pitkälle keho kestää kipua..:D
 
Ne levottomat jalat on kyllä kauheinta mitä tiiän..Mä oon suihkuttanu kylmää vettä jaloille. Se auttaa, mutta kaupan päälle sain kurkkukivun :D ilmeisesti se jalkakipu johtuu siitä, ku ei veri kierrä kunnolla ku maha painaa. Vaikkakaan en muuten ole mitenkään tuskissa tän mahan kanssa..Korkkareilla kävely ym normaali toiminta sujuu edelleen ja turvotusta ei oo paljoakaan..
 
Levottomat jalat on kyllä jotain niin kamalaa. Olen alkuraskaudesta asti kärsinyt tuosta vaivasta ja unet on aika heikoiksi jäänyt alusta alkaen. Välillä vaan olen lähtenyt keskellä yötä koiran kanssa kävelemään ulos kun ei oo pystynyt muuten olemaan.. Toivon mukaan tuo vaiva lähtee synnytyksen mukana :)
 
Vloekki Vaan: Oon kyllä ihmetelly jo muutenkin miten jokaiselle tulee vähän neuvolassa eri tietoa.. Ei se mulle puhunu mistään raskausmyrkytyksen oireista.. emoticon Mut mulla oli kyl verenpaineet iha kohillaan ja muutenkaan ei mitään muita siihen liittyvää, et oisko sillä sitten tekemistä asian kanssa? Mut siis kyllä mie itekki vähän säikähin ku se alko kyselemään kauheesti ja oli vähän sen näkönen et ihan ku jotaki ois vialla.. Mut tuntuu että muutenkin tässä loppuraskaudesta alkanu vainoharhailemaan kaikesta..
 
Heissansaa!

Täällä ollaan - mähmää/limasta tulee vieläkin ja haaroväli on niin kipee, että ite kävelemään pääseminenkin on jumalattoman hankalaa. Nooh, parhaassa tapauksessa enää 5 päivää jäljellä.

Jokohan Rei on saanut nyyttinsä jo kainaloonsa...?

Nii ja hei! Muistakaa toi, että verenpaine nousee loppua kohti ja se on aivan normaalia. Raskausmyrkytykseen tarvitaan yleensä muutakin, esmes protsuja pissassa kertoo aika paljon myös.

Jaksamisia jokaiselle!
 
On se ihmeellistä miten erilaisia raskaudet voivat olla. Mä odotin että vikat viikot olisi samanlaisia kuin esikoista odottaessa, mutta metsään meni. Mä nukun yöt kuin tukki, en käy kertaakaan vessassa. Sängyssä kääntyessä ei satu mihinkään eikä mahaa edes huomaa. Mä voin hyvin kantaa esikoista ja kauppakasseja eikä vauvan pää tunnu jalkovälissä vaikka onkin samassa paikassa jo (sormella tuntuu ihan tossa, jos kokeilee). Harjoitussuppareita on ollut vähemmän tai sitten en vaan ole kiinnittänyt niihin huomiota. Iskiashermo mikä kevättalvella oli vähän jumissa liukastellessa on sekin lopettanut oireilun. Viimeksi mulla oli tässä vaiheessa iltaisin lämmin kaurapussi alavatsalla ja öistä ei tullut mitään kun supisteli niin kipeästi ja kääntyminen sattui. Parin maitotölkin kantaminen kaupasta sai sydämen tykyttämään ja tuntui lantiossa hirveänä paineena. Vessassa kävin silloin1-2 kertaa yössä ja kädet puutuivat öisin jatkuvasti.

Neuvolassa todettiin nyt siis jo 36+2 että 2 cm auki. Hemppa on hyvä, 136. Paineet pysyneet hyvinä nyt ihan loppuun asti, vaikka mulle 117/70 onkin aika huima luku. Eilen käsituntumalta neuvolassa arveltiin että kolmekiloinen olisi tulossa. Masua pystyy tällä kertaa tunnustelemaan. Ekassa raskaudessa se oli viimeiset kuukaudet neuvolakäynneillä aina kestosupistuksessa, niin että jouduin jopa äitipolille ultraan 38+0 kun neuvolassa ei osattu sanoa onko pää alaspäin. sf nyt vain 30cm kun samassa vaiheessa viimeksi 34cm! Ja painoa oli tullut vain 262g/vko, kun viimeksi näillä viikoilla tuli 500-600g/vko. Mutta tädin mielestä ei syytä huoleen kun äitipolilla katsottiin ennen pääsiäistä että istukka ja napanuora on OK.Valkkaria vuotaa paljon, mutta niin on ollut koko raskauden.

Tänään vihdoin taas pari pientä kivullista supistusta. Mutta muuten ei siis mitään. Iltaisin vain tuntuu ähkyltä eikä haluta syödä ollenkaan. Ihan mahdotonta arvata että milloin alkaa tapahtua kun olo on niin erilainen kuin viimeksi. Silloin tuntui synnytyksen alkuoireita kolme viikkoa ja tyttö saapui sitten 41+1.

Mä olen mielessäni pyöritellyt taas tuota että pärjäisiköhän ilman puudutusta. Muistan vaan miten viimeksi kävi kun mieli muuttui vartissa kun sairaalaan päästiin. En kyllä tiedä miten olisin tehnyt jos joku olisi osannut sanoa silloin että synnytys etenee nopeasti enkä joudu kärsimään tuntitolkulla. Ehkä olisin päätynyt puudutukseen silti. Niin paljon kyllä sattui. Eikä se puudutus edes vienyt kipua, pahimman terän vain. Ei todellakaan tullut naureskeltua sängyssä niin kuin joissain tv-ohjelmissa :)
 
Heräsin tuossa kolmen aikaa aivan järkyttävän kipeään supistukseen ja samantien lorahtikin ainakin osa (muutama desi?) lapsivedestä. Nyt suppareita tulee n. 20min välein.. Pitää vissiin soitella synnärille kohta, et pitääkö sinne jossain vaiheessa tulla näytille, oiskohan tää nyt sitä :)
 

Oi, voimia e_m :)

Mä oon kärttyinen, viimeyö meni aivan poskelleen. Mikään asento ei ollut hyvä. Kyljellä makaaminen aiheutti hengenahdistusta, lisäksi koko maha oli aivan kosketusarka. Ravasin wc ja toivoin et kello kuluis. Ilmeisesti kipu oli ilmavaivaa, ei se supparilta tuntunutkaan mutta oikeen suututti.

Mikä siinä on että kun alkaa aamu sarastaan on parempi olla joka kerta ja saan nukuttua. Ei paina, ei ahdista ollenkaan kuten yöllä. Ärr.
Kaippa tää tästä taas vaikka on yhtä nukkumista ja makaamista koko loppuaika.

Nauttikaa te jotka pystytte nukkumaan saatikka korkkareissa viipottaan :)

 

Oi, voimia e_m :)

Mä oon kärttyinen, viimeyö meni aivan poskelleen. Mikään asento ei ollut hyvä. Kyljellä makaaminen aiheutti hengenahdistusta, lisäksi koko maha oli aivan kosketusarka. Ravasin wc ja toivoin et kello kuluis. Ilmeisesti kipu oli ilmavaivaa, ei se supparilta tuntunutkaan mutta oikeen suututti.

Mikä siinä on että kun alkaa aamu sarastaan on parempi olla joka kerta ja saan nukuttua. Ei paina, ei ahdista ollenkaan kuten yöllä. Ärr.

Kaippa tää tästä taas vaikka on yhtä nukkumista ja makaamista koko loppuaika.

Nauttikaa te jotka pystytte nukkumaan saatikka korkkareissa viipottaan :)

 
Takaisin
Top