The Toukokuu! <3

Huomenta!

Eipä mitään uutta rintamalla - mitä nyt eilen illalla jumalattomat puskemiset taas ja meinas huuto tulla, ko alapää soi hoosiannaa. Kuinkahan kauan tätä pitää vielä kestää - mie haluan jo oman kroppani omaan hallintaani. Lisäksi mie oon niin pahalla kiirillä koko ajan, että itteä ihan ahistaa jo! Eilen tuli sellanen fiilis, että mie en jaksa! Nooh, hyvällä onnella viikko enää...Tekis niin hyvää omalle pääkopalle päästä vaikka kampaajalle tai jotain muuta vastaavaa...

Annelse: Mulla muuten kans kävi yks päivä mielessä, että miten sitä on taas lähtenyt tähän vauvarumbaan, ko nyt on niin helppoa noitten olemassa olevien lasten kanssa. Nuorimmainen kuiten täyttää 3 vee tossa syksyllä.
 
Tänään on la...vaan eipä kuulu vauvaa ei!! Oon jo ihan hermo romahuksen partaalla!! Miski tämä ei jo synny?? ei mee näköjään niin et jos kaks muuta tulee etuajassa, että kolmaski tulis!!

Onneksi muillakin hankala olla, etten vain yksin valita.
Onneksi täällä mies on huomaavainen ja ihana. Ei vappunakaan ottanut ees yhtä olutta, että pystyy autoa ajamaan jos lähtö tulee.

Tänään ajattelin lähteä kirppis kierrokselle, vaikka kävely onkin hankalaa. Kottiin en jää..

Huomenna nla... Yritän pyytää lähetettä mammapolille, saisivat kattoo jäpykän koon ja tuon alapään tilanteen..

Ihanaa pvää kaikille..
 
Heips! :)

Neuvolassa tullu käytyä. Nt oli sitä mieltä et tuskin tarvin ensviikon äitiysneuvola aikaani käyttää, mut saas nyt nähä. Ehtisin iloita liian aikasin kans sitä 200g painonpudotusta viime viikolla ku nyt oli sitten tullu 1400g, vaikkakin nt sanos et se on varmasti vaan nettä eikä mitään muuta... toivottavasti :) Vatsakin kuulemma tuntuu siltä et ei pitäis enää montaa päivää mennä ja kun multa tosiaan se limatulppa irtos viime viikonloppuna ni sanos et yleensä se on siin viikon sisällä kun synnytys alkaa... Sanosin just miehel et totta kai se on sitten huomenna suomi-v.venäjän ottelun ensiminuuteilla ku vedet menee ja saadaan lähteä. Onneks on vaan v.venäjä vastassa eikä kanada tai venäjä, sit saattais ehkä harmittaa ihan pikkusen jos jäis näkemättä :DD

Anoppi sanos ku käytti mua siellä neuvolassa et hän on nähny painajaisia synnytyksestä eikä oo nukkunu koko aamuna kunnolla. Taitaa jännittää eniten tätä synnytystä :D
 
Hihii, täällä oli viime yönä supistuksia ensimmäistä kertaa niin, että tajusi kyllä ensikertalainenkin että niitä ne oli. Tosin, hyvin olivat laimeita vielä. En ensin ymmärtänyt mistä kyse, mutta sitten kun se kipu aina alkoi selästä ja levisi alavatsaan niin eihän se paljon muuta voi olla. Ja tuli ja meni, moneen kertaan. Heräilin siihen yöllä ja välillä nukahdin ja välillä kipu oli jo sellaista, että piti ihan nousta kävelemään. Ainut mitä mietin, että ei se maha mitenkään järkkykovaksi mennyt. Kovahan se on koko ajan (vauvakin on niin pinnassa selän ja pyllyn kanssa, että hänkin jo sen tekee kovaksi). Kieltämättä alkoi vähän jännittää, kun mietin että tästä pienestä kivusta kun mennään potenssiin biljoona kun ne oikeat supistukset alkaa, niin mitenköhän sitä kestää. Wow, alkaa olla kohta hetket käsillä. Kääk. NYT alan siihen sairaalakassin pakkaukseen ja valmistautumaan sairaalassa käyntiin. JOSPA vaikka ottaisivat jo sisälle (mitä kyllä epäilen).

Ihanaa päivää kaikille!!!
 
Huomenta!

Täällähän on kaikilla ollut tosi hyvä meininkin ;D No, mä tuun mukaan valittamaan. Eilen oli iltapäivästä lähtien kovaa menkkamaista selkäkipua koko selän ja kylkien alueella. Myös kohdunsuuta "tuikki" monta kertaa. Mähän olin jo ihan innoissani, että josko se nyt jo alkais tulemaan pikkuhiljaa. No innostus loppu sit siihen kun illalla mulla alkoi ihan järkyttävä päänsärky, noin kovaa päänsärkyä mulla ei ole ollut sitten viime migreenin, joka oli n. 8 vuotta sitten. En saanut nukuttua kun sattui niin paljon (vaikka otin gramman panadolia) ja tein kaikki kikat, että särky olisi loppunut (hieroin, venyttelin, makasin piikkimatolla, pidin niskoilla lämpöistä kaurapussia), mutta sitten neljän aikaan yöllä päätin vetää vielä yhden gramman panadolia. Sitten helpotti ja sainkin muutaman tunnin nukutuksi. Tuossa aamusta olikin neuvola ja siellä valitin tätä kamalaa kohtausta. Sen takia ja kun pissassa oli taas hieman proteiinit plussalla sekä kutinat on jatkunut, joudun huomenna uusiin verikokeisiin. Päätä taas pikkusen jomottaa, että onkohan särky tulossa takaisin, toivottavasti ei... :( Sanottiin myös, että samantien ensiapuun, jos samanlainen päänsärky tulee vielä tänään.

Muuten neuvolassa kaikki suht ookoo, paino ei ollut noussut onneksi kuin 600g kahden viikon aikana. Verenpaineet oli noussu 131/88 ja sainkin nyt mittarin mukaan kotia, pitää alkaa tarkkailemaan paineita. Hb 114 eikä ollut vieläkään noussut juuri ollenkaan, vaikka syön obsidania 2 kapselia päivässä. Sf-mitta 31 cm, ei siis oo kasvanut kamalasti viime kertaisesta. Nyt sain hoitajalta ensimmäisen kokoarvion, hän sanoi, että tuntuisi olevan aikas siro tyttö, veikkasi että hiukan päälle kolme kiloinen sieltä olisi LA:n aikoihin tulossa. Mikä helpotus, ettei tarvi puskea kauhean isoa mötikkää ulos! :) Edelleen oli rt:ssa, mutta ei oo laskeutunut vielä kovin alas, kun pään vielä tunsi alavatsalta. Sydänäänet oli edelleen tosi hyvät.

Mä sit eilen sain tehtyä loputkin hommat valmiiksi vauvan tuloa varten, eli sairaalakassi on nyt pakattu ja ensisänky laitettu. Selän särky näyttäisi jatkuvan tänään, joten se pitää toiveita yllä, josko tuo haluaisi tulla etuajassa. Ja varsinkin kun on tullut luettua noita synnytysoireita, niin useilla on ollut menkkamaista särkyä, kova päänsärky ja verenpaineet noussu ennen synnytystä. Joten toivotaan, että näin olisi myös mun kohdalla :) Sillä jos nää kivut jatkuu vielä laskettuun aikaan tai ylikin, niin mää tulen hulluksi!
 
Tuli muuten vielä mieleen, että onko muilla tullut esimaitoa? Mulla ei oo tullut yhtään mitään. Toivottavasti maitoa silti alkaisi tulla normaalisti synnytyksen jälkeen...

Niin ja kysyin neuvolassa, niin ei ole enää lääkärin tutkimusta ennen synnytystä, ellei jotain ihmeellistä tapahdu. Eli mulla oli se yksi sisätutkimus koko raskauden aikana. Tällästä täällä.
 

Mulla ei tainnut viimeraskaudessa eikä tässäkään ole tullut esimaitoa. Vasta synnytyksen jälkeen ja sitä todenteolla tuli ja tuli ja tuli :) eli sillä ei ole imetyksen kannalta merkitystä alkaako herumaan ennen synnytystä vai ei.

Mä olen syönyt 3 vk obsidania, ensin 1 pv ja nyt oon viikon syönyt 2 kapselia päivässä. Silti tänään tuntunut todella kovaa väsymystä. Tosin saatoin nukkua ja torkkua turhan pitkään kun esikoinen lähti kouluun. Nousin/ heräsin melko myöhään.

Huomenna ä.poli. Jännittää. Kunpa lapsi olisi pää alhaalla. Just nyt hikka tuntuu oikealla alavatsalla ja jotain liiketta vasemmalla alavatsalla, lähes kyljessä.

 
Tosta lasketusta ajasta - luin jostain, että usein vauvat syntyy 40+1. Alkaa meillä kaikilla olemaan jo varmaan yks tärkeimmistä ajatuksista tällä hetkellä ja hermot kireellä.

Konttu: Mie kans mietin noita pelejä, ettei syntyis vaan samalla, ko Suomen peli käynnissä - meinaan mie haluan ite kattoa noi pelit 

Fianna: Mulla maito noussut yleensä aina pari päivää synnytyksen jälkeen eli kuulun niihin "onnellisiin", jotka eivät valuta maitoa ennen synnytystä. Vaan onhan se tuskaa, ko maito sitten alkaa todella nouseen - kaalta oon iskenyt sitten pehmittämään rintoja, ko ei kestä ees kankaan hipasua.


Mutta joo, josko sitä takasin pyykkihommiin.....

 
Mä söin ennen Obsidania kun autto kun odotin esikoista, tällä kertaa Hb tippus 97 vaikka söin 2 kapselia/vrk, loppujen lopus mulle sanottiin et mun pitäis syödä niitä 3. Vaihdoin sen Obsidanin nestemäiseen Iron Vital valmisteesOOTRRS een, oli parempi vatsalle ja Hb nous 110. Nyt kylläkin laskenu taas 104. Nyt multa ei edes otettu tota Hb:tä koska nt arveli et synnytän kummiski ihan kohta.
 
Aurinkoista torstaita!

Alkuviikon väsy takanapäin ja nyt on niin energinen olo, että.
 
Sain nukuttuakin yllättävän hyvin viime yönä, vaik jonkun verran supisteli. Toki paikat juilii ja alapää ihan hellänä, kuten kyljet ja selkä, (vali, vali..) mut mieli on virkeenä :D
Kämppä siivottu ja pyykkejä pessy aamusella. Ikkunatkin kaipais pesuu, mut mies meinas et ne voi jättää uudelle omistajalle, etten ny tieten tahtoen ala käynnistää synnytystä vielä ku viikkojakin ois viel muutama jälell'.
Ostin eilen itelleni tukkavärinkin ja ai ku piristi kummasti ku sain sen hetki sit pistettyy päähän.. Vähän uutta ilmettä ku kattoo peiliin, eikä ikävä juurikasvu häirii silmää. Kumma miten noinkin pienet asiat saa mielen nii hyväks.

Kahvia vieressä ja tietty suklaata. Josko sitä alkais ny lukee nimikirjaa, ku ei o vielä tulokkaalle löytyny sellasta vahvaa suosikkia. Monta nimee kyllä mistä tykätään, mut mikään ei o vielä kohonnu yli muiden. Mukavaa loppuviikkoa kaikille ja lisää vauvauutisia odotteleen.
Täällä on aika moni jo jakautunu.
 
Me kotiuduttiin vauvan kanssa tiistai iltana. Esikoinen on vuoden vanha, eikä oikein välitä vauvasta, mutta seurailee kuitenkin jos vaihdan vaikka vaippaa. Onneks mies on nyt kahden viikon isyyslomalla, niin on helpompaa tässä alussa kahden pienen kanssa.
Maitoa on kyllä ihan riittävästi, vaikka muille jakaa. Ihan hirvee tunne rinnoissa. :( Oon saanu vähän pakkaseen pumpattua maitoo. :) Ristiäisetkin on varattu juhannusviikonlopulle. Vauva nukkuu aika paljon. Hirmu uninen on. :D Muistan et esikoinen oli aika paljon hereillä kun syntyi. Mut tää kakkonen vaan vetelee sikeitä.
Synnytys oli tosi helppo, verrattuna ensimmäiseen. Mut siitä mä kirjoitan tuonne synnytyskertomuksiin.

Ja jos hann vielä käy täällä tänään, niin voin sanoo et mulle sattui tosi ihanat kätilöt, vielä mukavemmat mitä viimeksi. :) Ja siellä osastollakin oli tosi mukavat kätilöt. Ja hirmusti oli vauvoja ja äitejä siellä. Taisi olla huoneet täynnä. :) Ja onnea sulle hann tosi paljon huomiselle!! :) Pian sullakin on nyytti sylissä.

Hyvää keväänjatkoa kaikille! :)
 
onkos muilla miten auennu kohdunsuu? kun tulin äsken äitipolilta niin olis auki jo päälle sormelle?
 

Lisään vielä että hb oli 112. 2vk obsidania 1 pv:ssä ja hb oli 104. Mietin että kokeilen retaferia tai jotain jos ens viikolla ei ole noussut. Normaalisti mun hb on yli 130. Verenluovutukset veroittaneet elimistön rautavarastoja. Nuorempana hb oli aina yli 140.

kiva lukea tosiaan että joillakin virtaa riittää. Mulla on armoton  väsy tänään. Hetken ehdin rauhoittua ennen esikoisen viemistä reeneihin.

Onnea synnyttäneille. Ihan tässä liikuttuu :)

 
Sussu: Ootko kokeillu nestemäistä rautaa, jota saa luontaistuotekaupasta? Klaübersaftia? Mulla kaksosten keskenmenon jälkeen laski veret melko huonolle hapelle (150 ---> 90 jotain) ja sillä sain hyvin ylös ja toki rautapitoisella ruualla. Ja raudan kanssahan pitää myös nauttia c-vitskua, jotta imetyy paremmin.
 
Hei!! nyt viimeinkin aivan pakko tänne kirjoittaa... olen jo pitkään lueskellut teidän kaikkien kokemuksia ja tuntemuksia raskaudesta ja siihen liittyvistä asioista.. Löydän itseni melkeinpä jokaisen tekstistä jollain lailla ja se on helpottanut oloa ja tunteita... ja on tajunnu et taitaa olla aika monta sielunkumppania  Itsellä LA huomenna ja ollut "hermorauniona" jo reilun viikon verran... Sitä vaan jotenkin olis odottanu et oma pienokainen syntyisi aijemmin, mut ei!! Minun Raskaus ollut vuoden alusta asti selkä vaivaa ja sen vuoksi käyty fysioterapian luona yms....mut kun ei oo mitään tehtävissä. No nyt sit kasvavan vatsan myötä nukkuminen onnistuu ainoastaan vasemmalla kyljellä joten se issias hermo kipu ja lihaskivut ovat vaivanneet viikkoja...
lämpöö ja panadolia, joo, mut ei auta ei! 
No sit vähän jo viime viikolla innostuin kun oli synnytystapa arvio ja painoarvio et kun neuvolan täti sanonu et on iso vauva tulossa ja varmasti syntyy la:ta ajemmin.....
No viikot siis silloin lääkärin tarkastuksessa viime viikolla oli 38+3... ja tohtori totesi että paino arvio olisi 4,1 kiloa ja sopii mainiosti tulemaan vaikka reilusti isompikin, vettä reilusti ja kun ei äidilläkään ole muuta KUN selkäkipua niin ei hätää... Että varataan yliaikais kontrolli...no se nyt sit 8.5..mut toivon ettei sinne asti tarviis vaan poika ois ajallaan ja tulis huomenissa :)
Odottavin tunnelmin siis ja tunteet senkun heittteleee :)
Voimia myös teille kaikille ja kiitos että olette jaksaneet jakaa täällä kokemuksia, On ollut iso apu
 
Kiitti Outi24! Huomenna aamulla kuudelta osastolle ja leikkaus 8.30. Jospa mullekkin sattuis mukavaa henkilökuntaa... Jaksamisia sulle vauva-arkeen :)
 

JeRoMe: en ole kokeillut. Voisin kokeilla sitä myös. Apteekin mehut sisältää niin paljon vähemmän rautaa et se farmaseutti suositteli ennemmin kapselia 100mg jos vatsa kestää. Mutta tuota mainitsemaa mehua voisin silti kokeilla. Otan toisen obsidanin monivitamiinin kanssa samaan aikaan. Vältän samaan aikaan maitotuotteita mutta c-tä en aina hoksaa samalla ottaa esim. tuoremehua.

Kohdunsuun tilanne multa katsottu rv 28 jolloin kiinni. Sittemmin ei ole katsottu. Ehkä huomenna selviää/ katsotaan synnytystapa-arviossa.

 
Anteeks, kirjoitin sun nimen väärin. Jerosa. Pojan kanssa riitaa kun oli lyönyt kaveria ulkona. Voi että nuo lapset sitten pystyy syvältä pahoittaan mielen :( ajatus harhaili kun kirjotin viestiä. Nyt on poika kotiarestissa.
 
hann: Tsemppiä huomiselle ja ihanaa, ko saat vauvan jo syliisi - awwwww <3 Olikos se jollain toisellakin huomenna sektioon menoa vai muistelenko aivan väärin?

Sussu: Ei se mitään haittaa, vaikka nikkini tulikin väärin. Ja kyllä noi lapset keksii kans kaikenlaisia vinkeitä. Meillä kans toi 4 vee ottaa usein yhteen naapurin 4 vee pojan kanssa. Miten sulla muuten maha on kestänyt noita tabuja? Mulla meni vatta kivikovalle esmes Obsidanista ja heitin pois tabletit.

Ai nii ja papi_dsl - multa ei oo aikoihin katottu kohdunsuun tilannetta ja mulla on huomenna aamulla neuvola, nii meinaan kysyä, josko siellä ois joku kätilö/lekuri paikalla ja vois kattoa tilanteen.

Mulle sattu tänään kiva juttu, ko olin käymässä asioilla - unohdin meinaan totaalisesti mun pankkikortin tunnuslukuni eli siihen jäi sitten ruokakauppareissu käymättä  Liekkö mulla jo niin ressi tän kaiken kanssa, että alkaa pääkoppa tekee tepposiaan. Hih! Pitää laittaa mies meneen kauppaan vielä nyt illasta.
 
Obsidan kovettaa vatsaa. Mut ei ihan täysin. Aina välillä syön purkin luumusosetta niin helpottaa hieman. Sit tuntuu että mitä enemmän/ pidenpään käytän, sitä enemmän sopii vatsalle.
 
Takaisin
Top