Olin tänään tosiaan siellä Vauvantain synnytysvalmennuksessa, jonka piti Silja Seppänen. Oli todella hyvä koulutus. Aikalailla käytiin läpi samoja asioita mitä siinä verkkovalmennuksessa on, jonka linkitin aiemmin tänne. Synnytys käytiin läpi äidin, isän kuin vauvankin näkökulmasta. Isä sai hyviä vinkkejä siihen miten helpottaa minun oloani synnytyksessä, miten lievittää kipua luonnollisin keinoin (akupisteet, hieronta, asentojen vaihto ja eri asennoissa tukeminen, tsemppaus, hengityksen tasaaminen, synnytyslaulusta muistuttaminen jne.). Tuotiin myös esiin miten isä voi pitää huolta, että äiti saa synnyttää rauhassa eli ottaa vastuun supistusten kellottamisista sekä äidin toiveiden esittämisestä kätilöille jne.
Käytiin läpi kivunlievityksen luonnollisia ja lääkkellisiä keinoja ja miten ne vaikuttavat äitiin ja vauvaan. Tuotiin esiin miksi joitakin kivunlievityksiä ja lääkkeitä tarvitaan ja käsiteltiin niiden hyvät ja huonot puolet ja mahdolliset vaikutukset esim. siihen miten äiti pääsee sitten liikkumaan ja vaihtamaan asentoja. Opeteltiin hengitystä sekä ponnistamista. Kokeiltiin konkreettisesti eri asentoja ja käytiin läpi miksi eri asennot ovat hyviä ja miten asennoilla voi auttaa vauvaa laskeutumaan ja esim kääntymään oikeaan suuntaan (esim. miten voi koittaa kääntää avotarjonnassa olevan vauvan). Hyviä käytännön harjoituksia ja vinkkejä ihan tähän loppuraskauteen, sekä avautumisvaiheeseen kotona ja sairaalassa, sekä sitten ponnistukseen.
Pikaisesti käytiin läpi myös imetystä (kiinnostaisi kun tuo Silja pitää ensikuussa kaksi Imetysklinikka kertaa, joissa käsitellään imetyksen alkua ja mahdollisia ongelmia jne. Itse kun todellakin haluaisin imettää ja sen onnistuvan... Mutta en tiedä mennäänkö) ja alkuaikoja vauvan kanssa. Kaikenkaikkiaan oli minun ja mieheni mielestä mielenkiintoinen ja antoisa päivä ja ei voi kuin suositella kaikille. Sai vähän muutakin näkökulmaa kuin Taysin infon eli milloin sairaalaan ja mitä sinne mukaan...