Tampereen seudun odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eleanora
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eleonora mäkin laitoin viestiä.. Tai yritin, mutta laitoin sit jonkun keskustelun kautta sen kun en oikein osannu :D Toivottavasti tuli perille..

Mulle ei se klo 15 tai sitä ennen sovi torstaina, mutta kokoontukaa te vain, tulen vaikka sitten seuraavalla kerralla taas mukaan, jos sellainen järjestetään :)

Olin tänään tosiaan siellä Vauvantain synnytysvalmennuksessa, jonka piti Silja Seppänen. Oli todella hyvä koulutus. Aikalailla käytiin läpi samoja asioita mitä siinä verkkovalmennuksessa on, jonka linkitin aiemmin tänne. Synnytys käytiin läpi äidin, isän kuin vauvankin näkökulmasta. Isä sai hyviä vinkkejä siihen miten helpottaa minun oloani synnytyksessä, miten lievittää kipua luonnollisin keinoin (akupisteet, hieronta, asentojen vaihto ja eri asennoissa tukeminen, tsemppaus, hengityksen tasaaminen, synnytyslaulusta muistuttaminen jne.). Tuotiin myös esiin miten isä voi pitää huolta, että äiti saa synnyttää rauhassa eli ottaa vastuun supistusten kellottamisista sekä äidin toiveiden esittämisestä kätilöille jne.

Käytiin läpi kivunlievityksen luonnollisia ja lääkkellisiä keinoja ja miten ne vaikuttavat äitiin ja vauvaan. Tuotiin esiin miksi joitakin kivunlievityksiä ja lääkkeitä tarvitaan ja käsiteltiin niiden hyvät ja huonot puolet ja mahdolliset vaikutukset esim. siihen miten äiti pääsee sitten liikkumaan ja vaihtamaan asentoja. Opeteltiin hengitystä sekä ponnistamista. Kokeiltiin konkreettisesti eri asentoja ja käytiin läpi miksi eri asennot ovat hyviä ja miten asennoilla voi auttaa vauvaa laskeutumaan ja esim kääntymään oikeaan suuntaan (esim. miten voi koittaa kääntää avotarjonnassa olevan vauvan). Hyviä käytännön harjoituksia ja vinkkejä ihan tähän loppuraskauteen, sekä avautumisvaiheeseen kotona ja sairaalassa, sekä sitten ponnistukseen.

Pikaisesti käytiin läpi myös imetystä (kiinnostaisi kun tuo Silja pitää ensikuussa kaksi Imetysklinikka kertaa, joissa käsitellään imetyksen alkua ja mahdollisia ongelmia jne. Itse kun todellakin haluaisin imettää ja sen onnistuvan... Mutta en tiedä mennäänkö) ja alkuaikoja vauvan kanssa. Kaikenkaikkiaan oli minun ja mieheni mielestä mielenkiintoinen ja antoisa päivä ja ei voi kuin suositella kaikille. Sai vähän muutakin näkökulmaa kuin Taysin infon eli milloin sairaalaan ja mitä sinne mukaan...

Täällä tapaaminen tais jäädä..? Ei varmaan enää taideta joutaa ennen synnytyksiä. Tai ainakin itellä tuntuu olevan menoja ja tekemisiä tasasesti. Ei nyt niin paljon mutta kun ei jaksa kerralla kauheesti tehäkkään. :)
Taysissa käytiin tutustumassa viime to, oli vaan hyödyllinen käydä. Kyllä voi käytännöt olla erilaisia eri paikkakunnilla. Nyt pitäs metsästää molemmille jotku halvat sisätossut ja pakata jotain kassia valmiiks. Yllätti että noinki iso ja tunnettu sairaala on noin kivikautinen ja sokkeloinen vielä. Tai ainakin se synnytysosasto.

Laitoin Jeka sulle viestiä.

Minäkin olin muuten viime torstaina TAYSilla tutustumassa, hassua, kun olisi tiennyt!! Mutta se jäi kyllä tosiaan mieleen, että ne sisäkengät pitäis hommata, mulla ei ehkä valmiina oo sellasia mitä vois käyttää, tai miehelläkään... Mulla alkoi tänään äitiysloma ja yks merkattu asia to do-listalle onkin sairaalakassin pakkaaminen :)

Mutta niin, muillekin Tampereen seudun kiinnostuneille: tarkoitus olisi tavata huomenna klo 13 Sokoksen yläkerran kahvilassa! Pahoittelut että tulee näin lyhyellä varoitusajalla, vetoan raskausaivoihin...!

En minä ainakaan Tayssiin omia sisätossuja tai muitakaan vaatteita viimeksi ottanut :o Sieltä sai kaikki.. Ja omat olisi ollut hetkessä lapsivedessä/veressä jne niin olis pitäny koko ajan uusiin vaihdella.. Sanoko ne, että pitäis olla omat tossut?

Äideille siellä kuulemma onkin sisätossuja, mutta isille vähemmän, tai on niitäkin, muttei aina riitä. Että kyllä ne suositteli että ottaisi omat (ja korostivat että puhtaat) sisätossut/kengät ainakin tukihenkilölle mukaan. Ja siitä ne tosiaan kans sanoi ettei kannata olla ne kaikkein ihanimmat pörrötohvelit kun tosiaan varmaan sotkeutuvat matkan varrella. Ja omia vaatteita siis saa käyttää, muttei oo mikään pakko, mutta saa siis ottaa halutessaan mukaan. Kyllä noista on myös mainittu siellä TAYSin synnytyssivuilla: http://pshp.fi/default.aspx?contentid=1370&nodeid=11375&contentlan=1#Mitäotetetaanmukaan

Viesti tuli perille, kiitos! :) Ei vaan sitte taas kerennyt tänään(kään) paikalle.
Mä mietinkin siellä tutustumisessa että onkohan täällä ketää foorumilta. Muttei ihan kehannu alkaa huutelee! :D

Oli mukava tavata taas tänään ihan kasvotusten! Tulkaa rohkeasti mukaan vain uudetkin forumilaiset ensi kerralla! Taitaa silloin olla jo osalla vauvatkin mukana... :happy090

Meille sitä tarjottiin sillon ko poika oli sinivalohoidossa, mutta muuta "estettä" kotiutumiselle ei ollut. Mutta kun lisäksi alettiin puhua kotihoitoon pääsystä sinivalolampun kanssa, niin itseäni se vaihtoehto houkutteli huomattavasti enemmän.

Ei menty, sitä kyllä tarjottiin. Turhaa ois ollukin, kun päästiin jo seuraavana päivänä kotiin. Käytiin kyllä sitte kätilöä tapaamassa siellä potilashotellissa ja olihan se kyllä ihan hienon näköinen paikka. Että jos ois pidempää joutunu olee sairaalassa niin ois ollu varmasti varteenotettava paikka kun ei sen kalliimpikaan oikeestaan ollu. :)

Meille kuuluu ainakin todella hyvää. :) Tyttö nyt 10,5vk ja nukkunut reippaan viikon n. Klo 21-7. Äiti tykkää ja nauttii niin kauan kuin tätä kestää. Muutenkin helppo ja ihana neiti, jonka kanssa aika kuluu siivillä.

Alkuun oli enemmän ongelmia mm.imetyksen kanssa (nyt tyttö saa suurimmaksi osaksi korviketta) ja koska neiti oli pienikokoinen niin piti herätellä usein syömään. Syömättömyyden takia käytiin pieni visiitti lastenosastollakin viikon iässä. Nyt sen jälkeen kaikki mennyt oikein mallikkaasti. Hyvin syö ja kasvaa ja on oikein tyytyväinen hymytyttö. :)

Joulutunnelmissa aletaan jo olla. <3

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Takaisin