Tammivauvojen arki alkaa

Elegia ja Yamacraw, meillä öisin ihan sama juttu. Ei meinaa rinnat kelvata vaikka maitoa valuen olisivat kiinni huulessa... terkkarilta kyselin asiaa eilen niin se sanoi että se on normaalia ja että jostain syystä vauvat pitää usein äitiä öisin "huvituttina"... käski kokeilla tuttia rinnan sijaan jos meinaa hermot mennä. No, viime yönä kokeilin ja sehän toimi - aina siihen asti kun tutti vahingossa tipahti pojan suusta ja heräsi sitten siihen. Ja kyllä se söi vähän rintaakin joka kerta herätessään, mutta vasta sen jälkeen kun oli ensin venkslannut sen kanssa ties kuinka kauan ja itkenyt vähän - sitten vasta kelpas...

Ja lisättäköön vielä että päivällä tää samainen heppu on kuin pieni enkeli ja syö rintaa kiltisti, sitten nukahtaa. Että näin täällä!

Seksittömästä neljästä viikosta meille kätilö puhui..
tuntuu nyt jo ihan tuskalta vaikka hieman yli kaksi takan.. huh, halut palas mulle jo muutama päivä sektion jälkeen ja ne ei oo hetkekskään kadonnut ja sama on miehelllä. Tuntuu niin kiusallisesta olla hänen vierelläänko kiusaus on niin suuri.
Mutta nyt on taas koitettava vain ajatella järkevästi, että onhan tonne masuun menty aika karulla tavalla sisälle ja viehän se parantuminen aikaa.. Huoh..
Jos jollain on nyt neuvola aikoja niin kysykäähän terkkarilta tätä seksikysymystä sektion jälkeen.. Meillä oli eilen mutta ei ees tullut mieleen kysyä ko kätilöltä oltiin saatu jo ohjeet synnärillä.

Lauranen
, niin hassultahan se kuulostaa, mutta mitä sitä ei tekisi pikkuisen keuhoken eteen. Tosiaan ne ovat vielä niin niin heikot etteivät kovaa pakkasta kestä.
Lähdemme itsekkkin tänään kaverin autolla katsomaan uutta asuntoa ko ei viittitty jäädyttää Hemmoa vaunuissa. Oliski jo ilta. ootan niin että nään onko se asunto mietä varten todella vai ei..

Yösyötöistä. Meillä tyttö nukkuu mun kainalossa ja kun sillä on nälkä, pystyn suoraan vaan avaamaan tissiliivit ja laittamaan tissin suuhun. Siinä kyllä käy just niin, että se imee pari kertaa tosi voimakkaasti ja sen jälkeen vaan lutkuttaa. Mä oon monta kertaa kuitenki nukahtanu siihen, eli oon tytön tutti... Onneks mä en liiku juuri mitään yön aikana. ärsyttää vaan, että miks se ei osaa pitää suutaan siellä tississä, kun kerta tissiä tekee mieli, vaan aina irrottaa ja alkaa heiluttaa vimmatusti päätään ja kitisemään. Ja sit on taas ihan tyytyväinen kun sille väkisin änkee tissin syvälle suuhun. Ja päivisin sama juttu. Hohhoijaa... Mutta en viitsi valittaa, sillä mä oon kuitenki olosuhteet huomioiden saanu nukuttua tosi hyvin!

Tissit verillä... Mä en raaskinnu ostaa sitä Lansinohia kun se on niin sikamaisen kallista. Sen sijaan ostin Ruohonjuurikaupasta natural Shea Butteria (Inkutio-merkkinen Karitevoi). Se toimii tosi hyvin ja on huomattavasti edullisempi (120ml maksoi 25e). Se on tehty afrikkalaisesta sheapähkinästä eikä sisällä mitään kemikaaleja ja on vauvalle turvallinen. Ihan vaan vinkkinä, jos joku tahtoo edullisemman vaihtoehdon tissirasvaksi.

ostin sekä bepanthenia että lansinohia ja musta tuntuu ainakin et se lansinoh ei oikein toimi... Laitoin varmaan viikon verran joka tissittelyn jälkeen toiseen rintaan toista ja toiseen taas toista. Se johon laitoin bepanthenia parani nopeammin... Ja se käy rasvaksi mihin vaan muuhunkin...

Onko kenenkään muun vauvalle tullut finnejä?? meillä naama kukkii ja käsivarsissa on kans. Mut ilemisesti ei ole mitään vakavaa vaan on joko mun hormoneista johtuvaa tai sitten jostain talirauhasten liikatoiminnasta...??

miltsu on ollut ihan ihmeellinen kaks päivää.. se vaan nukkuu. Mulla on ihan outo olo kun ehtii laittaa ruokaa, käydä suihkussa, siivota jne ja sohvalta kuuluu vaan tasainen tuhina. Yöllä sit tietty ei voi nukkua kun korkeintaan 2h putkeen mut päivällä 4h ei tuota vaikeuksia...[:@]

voi elegia mä olen niin "onnellinen" et jollain on ollut samanlainen yö. tämä toukka heräsi joskus klo 5 aikaan ja en ole varma nukkuiko enää. tissi ei kelvannut muuta kun leikkikaluksi. mä nukahdin jossain vaihees hetkeks ja sit 7 aikaan alkoi kauhea itku mikä ei loppunut muuta kuin sillä et nousi ylös sängystä. sit kun mentiin sohvalle imettämään niin tissi kelpas ihan nätisti.
mut nyt onneks sain aamupäivällä viel tunnin unet.

tänään pitäis lähteä iltapäivällä neuvolaan. ennen jänättiin äidin painoja ja nyt muksun...

Yamacraw: mulla on Inkutio Shea Butter natural käytössä nännirasvana. Toimii mulle hyvin. Sitä saa ainakni Ruohonjuurikaupasta ja on halvempaa kuin Lansinoh.

Täällä masentaa. En oo normaalisti mitenkään masennukseen taipuvainenkaan, niin tää tuntuu aika kamalalta. Epätoivoisimmillaan tuntuu, että pitkät harmaat kädet vetää mua johonkin harmaaseen suohon. Välillä onneksi tulee taistelu- ja elämäntahto, enkä oo siihen suohon vielä ainakaan ihan lopullisesti uponnut. Tää väsymys ja yksinäisyys neljän seinän sisällä nakertaa pahasti. Mies lupasi tänään lähteä tytön kanssa kantoliinalenkille, että mä saisin nukkua vähäsen. Toivottavasti se auttaa.

Muuten oon palautunut tosi nopeesti synnytyksestä. Jo 6 päivän päästä olin takaisin normipainossa ja nyt oon jo varmaan vähän allekin. Oon tehny pikkusen omaa jumppaa kotona sekä Sippoin terveysliikuntaliikkeitä, mutta en oo todellakaan mitään laihduttanut. Ihmettelin itsekin, että farkut meni jalkaan viikon päästä synnytyksestä. Tosin tää ei mua hirveesti ilahduta, tai tuntuu, että sillä ei oo minkäänlaista merkitystä, kun on tuo masennusverho edessä. Mieskin kehui, että oon niin seksikäs, kun on maha timmiintynyt ja tissit paisunu. Eipä hireesti lohduttanut, kun on pimppa vieläkin tikeissä, alko vaan itkettää. Ja sitähän tässä on viime aikoina harrastettu turhan paljon. Vauva on ihana ja söpö, mutta mulla on ihan voimaton fiilis.

Ihana kuulla, että muillakin on vastoinkäymisiä tuon imettämisen kanssa. Täällä tissit fritsuilla ja sattuu sikana. Tytölle oon öisin selkeesti pelkkä tutti ja se alkaa pännimään. Hirvee huuto, jos "tutti" irtoo suusta, ja sitähän se tekee kun sekä äiti, että tyttö nukahtaa.

Ootteko antaneet vauvalle vielä tuttia? Meille sanottiin, että vasta 4 viikkoisena olis hyvä antaa. Mutta kun mä en jaksa olla se superäiti, joka selviää kokonaan ilman tuttia, ja tarttisin sitä unta iteki, niin mietin, että joko sitä viittis tutin hankkia kummiski?

jaa... taisi käydä taas tissikutsu...

Napa: En oo saanut mitään ohjeita navan hoitoon, paitsi sen, että sitä tynkää putsataan pelkällä pumpulitikulla. No, meillä napatynkä irtosi jotain 5.pvä. Terkkari putsasi sen jollain puhdistusaineella kun se kävi viikko synnytyksestä. Nyt tosiaan se napa on kuivuneessa veressä ja vaipan reuna selkeesti hankaa. Oon vauvaöljyyn upotetulla pumpulipuikolla putsannu navan reunat, mutta itse navan sisällä en oo menny sörkkimään ja sitten laitoin sellasen meikinpuhdistuspyörylän navan ja vaipan reunan väliin suojaamaan hankaukselta. Mutta Lauranen, kerroit, että sulle oli opetettu, että se pitää putsata desinfiointiaineella? Kuinkahan usein? Pumpulipuikollako ja ihan sieltä pohjalta asti?

Freya, kyllä täällä on ollut tutti jo tarpeen mukaan käytössä, eikä ole haitannut millään tavoin imetystä.
Jännää nähdä kuinka nää käsitykset aina vaihtuu. Kun esikoisen sain vuonna 2001, tutti survottiin jo sairaalassa suuhun. Nyt on taas menossa tää "ei tuttia eikä pulloa"- villitys kun se olevinaan pilaa kaiken.

Lisämaidonkin (lypsetyn) olen antanut ihan pullosta ja hyvin on tissi kelvannut siitäkin huolimatta. :D

Tosin nyt olen suhtautunu siihen tuttiin kuitenkin sen verran varauksella, etten sitä turhan takia kuitenkaan anna, jos vauva on tyytyväinen. Tutti ja lypsetty maito + pullo on kuitenkin isona apuna silloin, jos meen suihkuun, pikaseen kauppaan tms., ja vauva jää isin kanssa kotiin niin onpahan ensiapu lähellä jos tissiä alkaa tehdä mieli eikä äiti ole heti saatavilla. Toimisi varmasti myös teidän tapauksessa jos yöt menee tuollaisiksi, on varmasti rankkaa.[:o]

Meidän neiti (so far so good ;)  ) on toistaiseksi ollut helppo tapaus, syö itsensä täyteen ja nukahtaa eikä ole kaipaillut tissiä ennen kuin seuraavan kerran on nälkä.

Voimia muutenkin, on kyynelet silmissä aika herkästi täälläkin mut selvää masennusta ei onneksi kuitenkaan ole tullut. Onneksi mies aloitti loman heti syntymästä ja on ollut seurana ja tukena, yksinäisyys kyllä varmasti kävisi ahdistamaan. Itse ammennan voimia joka aamu pitenevästä päivästä ja auringosta joka jo useinkin näyttäytyy. Kovasti odotan et pakkaset menis ohi ja kahden viikon ikä olisi täynnä että päästäisiin ulos kävelyille pienen kanssa. <3

Miten muuten teillä joiden pikkuisilla on tuo "maaginen" 2-viikon ikä saavutettu? Monet opukset sanoo, että ensimmäiset kaksi viikkoa vauvat vain nukkuu ja syö, ja kahden viikon iästä alkavat vaatia enemmän. Onko selleista "selvää" muutosta tapahtunut?

Tuosta navasta, meillekin annettin hoito-ohjeeksi puhdistaa nyt joka vaipan vaihdolla  desinfiointi-aineella ja kuivata vanupuikoilla, kun vähän sairaalasta lähtiessä haiskahti. Tynkä irtosi eilen mut pohja vuotaa vielä herkästi, toivottavasti paranisi pian.

Freya; minäkin siitä tutista kyselin terkkarilta, että eihän sitä suositella vielä näin pienille, kun se sanoi että voisin kokeilla sitä yöllä. Terkkari sanoi että jos ei ole ongelmaa oikean imuotteen kanssa niin voipi käyttää. Meillä on poika hoksannu ihan hyvin tuttipullon-tutin-rinnan eron joten huoletta käytän niitä kaikkia, hyvin toimii ainaskin täällä. Vähentää hieman tän äipän stressiäkin. [:)] Ja tosiaan, sairaalassa kädestä pitäen neuvoivat että septidinillä ja pumpulipuikoilla pitää pyöritellä navan sisältä kaikki töhnät pois, ettei pääse tulehtumaan. Tätä tein useita kertoja päivässä sillon kun sitä töhnää erittyi enemmän, nyt kerta päivässä riittää kun on napa jo niin hyvässä kunnossa.

Viime yö valvottiin täälläkin, mutta oli oikeastaan ihan mukavaa. Poika oli kovin sosiaalisella tuulella ja itkun sijaan katseli suurilla mustilla silmillään äitiä ja ihmetteli maailmanmenoa. Vasta kahdeksan jälkeen nukuttiin muutaman tunnin pätkä kun isi oli jo lähtenyt töihin. Olen kyllä aika poikki, mutta silti nauratti yöllä kun seurailin Oliverin ilmeitä ja satunnaisia hymyjä. [:D] Miten sellaisesta voisikaan pahastua! Ajattelin tänään kokeilla sellasta etten antas Oliverin nukkua päivällä kauheen pitkiä päikkäreitä, jos se sitten jaksais nukkua yöllä. Tällä hetkellä kun näyttäis olevan vuorokaudenajat vähän sekaisin!

Mullakin on lisäkiloja vielä n. 7kg jäljellä, ootan kovasti että pääsis ulos lenkkeilemään! Ja kuntosali/ryhmäliikuntakortin varaan kans heti kun oon siinä kunnossa että sinne uskaltaa mennä. Toiveikkaasti uskon että jo helmikuun alussa! Elegia, tervetuloa mukaan jos kaipaat kilojenpudotusseuraa (ja tietenkin vauvoista-juttelu-seuraa siinä samalla)... [:)]

tutista: Meille annettiin tutti jo syntymäpäivänä Jorvista, ihan hoitajan ehdotuksesta. Poika kun imi rintaa koko ajan ja kun hetkeks laskettiin sängylle, rupes kädet olemaan rannetta myöten suussa. Kamala imemisen tarve hällä. Joten kyllä suosittelen ihan tissien kestävyyden kannalta tuttia. Ja voi olla että nyt pienempänä huolii sen helpommin, ja meillä se ei ole milläänlailla vaikuttanut rinnasta syömiseen ja samoin myös pullosta juo välillä.

täällä oli viime yönä masu kitinää...aamuyön syötön jälkeen laitoin sänkyyn niin alko kitinä ja vikinä..pistin tutin suuhun ja aina ku tuli itku tai kovempi vinkasu niin hyssyttelin vain enkä koskenut..meni vartti nii tyttö rauhottu ja nukkui melkein neljä tuntia..sama sitten äsken syötöllä...rauhottu kuitenkin sitten kun sai masun helpottumaan...

Pitää ostaa tänää relatippoja ja ruveta antamaan niitä.. ja samalla ostaa itelle antibiootit kun olikin tuolla alapään haavassa streptokokki...mutta onneks siitä huolimatta o jo lähtenyt toi alapää vähä helpottamaan.

kyllä tää tästä. :D

Freya: kyllä meillä o tutti käytössä mutta vain pika lohdukkeena. Sairaalassa olivat ilman mun kyselyä sitä antaneet pahimpaan itkuun niin se jäi sitten ton valohoidon takia meille vähä hätävara käyttöön. varsinkin tänä aamuna ku oli se kitinä vaihe sängyssä nii annoin tutin ja se imi sitä ehket vajaa viis minuuttia ja sylkäs pois ja jatko kitinää mutta kohta rauhoittu.

Sieltä navan sisältä pitää ottaa ehottomasti pumpulipuikolla pois sitä eritetttä ja sen veren saa ihan reilusti ottaa pois varsinkin kuivuneen. Ite en uskaltanut ottaa tytöltä pois yhtä kohtaa kuivuneesta verestä nii terkka otti sen eilen ihan reilusti. Ei se satu vauvaan. Tuntuu ehkä hetken epämukavalle mutta näin kun puhistetaan kunnolla se napa nii siihen ei pääse tulemaan mitään hiiva tai sieni kasvustoa. Meillä terkka pisti eilen sitä laapista joka värjää mustatksi navan sisällön ku oli pohja sen verran erittävä ja kostean näkönen.

Freya: Elä sitten jätä pyytämättä neuvolasta apua ollenkaan jos tuntuu ettet oikeasti jaksa ja ettei se verho väisty. tiedän kokemuksesta miten masennuksesta on vaikea päästä ilman apua sillä olen aikoinaan sen sairastanut. Se ei ole helppoa ja ei varmasti nyt varsinkaan kun on pieni joka vaatii äidiltään huomioo ja hellyyttä ja ruokaa.

Viivi:meillä ei oo iha viel se 2 viikkoa mutta päivisin jo enemmän valvoskelee ja vaatii huomioo ja hellyyttä.

Omalta kohalta ihmettelen sitä että mun itku herkkyys jäi osastolle..joskus ehkä vähä kyynel nousee jostain surullisesta asiasta silmään mutta ihan normaalisti kuten enne vanhaankin. Että aika ihmeellistä että jäi tunteen purkaukset osastolle vai itkinkö mä siellä sitten kodinkin edestä :P On vaan niin ihanaa olla kotona sen 9 sairaalapäivän jälkeen joista 7 olin tytön kanssa siellä ja muuten sitten ite. Ainoa mikä ketuttaa on noi pakkaset, täällä nyt -23 kun ei oikein voi kuvitella että liikkuisi minnekkään..tekis mieli kaupasta käävä herkkuja ostaa mutta en voi viel ite ajaa autolla ku tikit tekee vieläkin sen kipiää ja mies ei osaa ostaa mulle mitä haluan kun en itsekkään tiedä kuin näkemällä :P olen hankala :P ja hassu ;P. Ja koko komppanialla en halua lähtee vielä..riitti se eilinen reissu sinne sosiaalityöntekijällee minun mielestä  tolle tytölle iha riittämiin. että vasta sitten ku tulee kaksviikkoa tääteen niin voin enemmä kuvitella.

Mies tuli sitten eilen illalla flunssaan...kurkku kipiä sillä ja nokka vuotaa ja on vetämätön olo. No emme sitten suukottele nyt toisiamme ja se KETUTTAA ja mies ei koske myöskään tyttöön..ihan vaan varmuuden vuoksi näin veämme tämän pahimman hetken ylitse.

Sitä vaan ihmettelen että osastolla ne näki mun pissi kokeista että bakteerit olivat 3plussalla mutta eivät koskaan tutkineet tarkemmin että onko tulehusta alapäässä. Onneksi älysin terkalla käävä maanantaina. Ja saan syöttää Pinjaa tämän kuurin aikana ihan normaalisti että vain noita relatippoja antaa sitten tytölle..jospa se helpottas tota masu vikinää muutenkin. Menin sitten iteltäni leikkaamaan peukalon kynnen reunaa liia lyhyeks nii nyt meinoo se tulehtua ku kasvattaa kynttä tonne ihon sisään... huoh.. kaikkee sitä sattuukin.

Jotakin piti kirjottaa mutta unohin......älytön dementtia päällä ja sitten kun pitää jotain virallista puhelua tehä tai jutella terkkarin kanssa niin puhe alkaa sammalta kuin olis humalassa.. hassua...

AINIIN.... ONKO kukaan huomannut mitään eroa näössä enne raskautta, raskauden aikana ja nyt synnytyksen jälkeen????? mun oli enne raskautta tarkoitus hommata uuvet linssit lasiin mutta unohin...raskauden aikana ei sitä kannattanut tehä... NYT EN NÄÄ NÄILLÄ LASEILLA JUURI MITÄÄN... telkkarin tekstikin näyttää lyhyeltä matkalta sumealle vaikka on 37 tuuman telkka että ei teksti ole ees pientä. Ja tää tietokoneen näytöltä lukeminen on vaikeaa että pitää kasvot tuoda lähelle näyttöö että näkee jotain ja pistin jo asetuksistakin isommalle.....

Testatkaa myös sitä että kestätte sitä kitinää ja vikinä että ette oikeasti ole tuttina. Kyllä ymmärrän jos on vaikeaa mutta kokeilkaa että jos pärjäisi ilman. ei se siitä saa traumoja. Mutta elkää antako pitää lapsen teitä oikeasti tuttina koska sitten teidän on siitä myöhemmin vaikea päästä eroon. Mutta en tarkoita tällä että näin pitää ehdottomasti tehdä vaan jokainen teette ja näette asian parhaaksenne miten teette, mutta kehotan kokeilemaan ja testaamaan ja annan vinkkejä omasta kokemuksesta myös täältä että jos jollakin vaikka auttaisi :)

neuvolassa käyty ja painoa tullut hyvin lisää ja pituuttakin 4cm. neuvolan täti kirjoitti korttiin huutomerkeillä varustettuna tekstin että hymyilee jo 2vkon ikäisenä kun miltsu katteli tätiä niin tarkasti ja sitten virnisteli leveästi!

navan hoidosta meille sanottu että aamulla ja illalla puhdistus vanupuikolla jotka voi kostutta veteen. jos alkaa haista tai tulla mätää niin sitten puhdistusainetta. nyt kun tynkä on jo irronnut niin terkka käski tarkkailla ettei tule sientä joka on kuulemma sellaista valkoista kasvustoa ja haisee todella pahalle. puhdistaa usein ja voi laittaa basibact-pulveria niin pysyy kuivana paremmin.

saatiin neuvolasta kauhee pino papruja... on mielipidekyselyä, imetysohjeita ja taas yhdet villasukat... niitä on jo ihan tarpeeks! sit kaikki tälle asuinalueelle syntyneet saavat 15e lahjakortin lastenvaateliikkeeseen!!

ja kun kysyin yö-tissi-kiukuttelusta niin käski kokeilla siten että kun alkaa heräillä niin isä ottaa ensin syliin ja odottaa että herää kunnolla ja rauhoittuu ja voi kokeilla tuttia myös. sitten kun rauhallinen niin vasta sitten äidin rinnalle syömään. ja jos tuntuu ´niin vois antaa ensin tuttipullosta maitoa ja sitten tissiä. perusteli tätä sillä että vauva on tokkurassa nukkumisen jäljiltä ja tissistä imeminen vaatii kovasti voimaa ja jos samaan aikaan on kova nälkä niin ei jaksa imeä.

meikä vaa jumittelee koneella vaikka voisi olla unilla....
Toisaalta johtuu ehket siitä että odotin että vuorokaasi vaihtuu että saan laskut maksettua nii helpottaa huoli ja hätä rahojen riittävyydestä..vaikka eipä tuo helpottanut vieläkään :( Mutta ompaha juoksevat laskut jotka oli rästissä maksettuna nytten.

Tyttö otti tuossa itku puuskat illalla ku masua väänteli ja ei ollu mikää hyvä...sitten vetikin tissiä todella antaumuksella ja piti antaa pikkasen vettä (keitettyä tottakai) että maltta oikeasti rauhottua tuohon tissille ku näytti nii kovast välillä sattuvan..nyt nukkuu niin nätisti ja antaumuksella. Väsytti rassukka ittensä. Maito nääs ei kelvannut pullosta vaan vesi.. tais olla oikeasti janokin sillä..täällä o sen verran lämmin meillä..mutta turha mennä rassoomaan noita pattereita ku millinkään siirtää pienemmälle nii sitten on heti jääkylmä asunto..

Eka antibiootti otettu ja ilma kylpyä annettuna ja vähä o jo parempi olo tai sit kuvittelen vaan enkä huomaa kuinka kivulias tuo onkaan...

Jalat o taas tulessa ja hiessä....maidon tuloa.. maidon tuloa tietää ku jalat o tossa kunnossa...

raskaus ajan jälkeen katottuna MULLA ON HOIKAT nilkat vaikka ne ei ole oikeasti..mutta nyt ne näättää ku tottu niihin turvonneisiin jalkoihin.

Nukkuspa toi kulti mussu tuonne kahteen asti nii olis hyvä..mut saas nähä..kuitenkin kohta herää..

kiukuttelin miehelle, kun se oli järjestäny ittelleen niin paljon kaikkea iltamenoja, että nyt perkele saa luvan vähän auttaa. Kerroin myös masennusfiiliksistä. Onneks se tajus missä mennään ja nyt on ollu paljo parempi fiilis ku se on ollu jeesaamassa. Eilenki kävivät iltakylvyllä ja sekä tyttö että isi taisi nauttia melkoisesti.

Kiitos teille tuttiohjeista. Soitin imetystukipuhelimeen, ja siellä se vastannut superäiti oli kaksi lasta kasvattanut kokonaan ilman tuttia, niin tuli vähän semmonen olo, että oonpas mä nyt surkee äiti kun en jaksais tätä tutittomuutta. Eli ehkäpä sitten marssin tuttikauppaan ja katotaan tuleeko yöunista paremmat [:)]. Tosin viime yönä huomasin, että se alkaakin nyt vasta oppimaan imuotetta, että ehkä se on lutkutellutkin nälkäänsä, kun ei oo osannu imeä tarpeeks hyvin. Tuttipulloa ei olla vielä testattu, mutta kohta se kaksi viikkoa on täynnä, niin saapi isi sitten leikkiä tissiä.

Maagiset kaksi viikkoa tosiaan... Meillä tyttö oli hereillä ollessaan tosi virkeä ja sosiaalinen jo yhden viikon ikäisenä. Selkeesti hakee kontaktia ja höpöttelee/inisee/jne. Käänsin mahalleen vaipanvaihdon yhteydessä ja sehän alko jo terhakkaasti laittamaan polvia alustaan ja peppua ilmaan. Oli jopa hetken polvet irti maasta, varpaat ja rintakehä alustassa, vähän niinkun vatsaliike "lankku". Vahva tyttö [:D]

Eilen nousi mulla kuume 38aan ja tissit aristaa. Nyt 37,8. Pelkään, että tissitulehdus yrittää iskeä. Nyt istun lämpöpussi tissien päällä, kuulemma auttais. Myös tiheä imettäminen/tyhjentäminen auttaa.

Kaylies: mulla taitaa myös näkö olla hieman huonontunut, ennen pystyin aamusta olemaan ilman laseja, mutta nyt tuntuu suttuiselta heti herättyö jo. Kai pitäis mennä tarkastukseen...

Yritän laittaa mukaan kylpykuvan, saa nähdä onnistuuko...

Heipä hei tammiäiskät! Otin pienen aikalisän tuohon yötemppuiluun. Vime yön isi valvoi/nukkui poitsun kanssa ja minä nukuin toisaalla korvatulpat päässä autuaat 7 tuntia. Sitten olikin rinnat niin kipeänä että piti jo päästä imettämään. [:)] Mutta siis suosittelen lämpimästi, nyt on aivan uudistunut olo! Päivän suunnitelmissa on pieni kävelyretki ulos (yksin!) ja lämmin piiiitkä suihku (yksin!!).

Pakko vielä kehua; eilen illalla rakas puoliskoni teki mun lempiruokaa jota oon odottanut lähes vuoden (ei saa syödä raskausaikana), kera taivaallisen punaviinin, jälkkäriksi vielä ranskalaista tummapaahtoista kahvia ja lempisuklaatani sekä vapautus yövuorosta - mikä voisikaan tehdä tätä äitiä onnellisemmaksi!

Mullakin oli havaittavissa babybluesia yhtenä päivänä n. viikon jälkeen synnytyksestä; itkin lähes koko päivän tietämättä itsekään oikein syytä siihen. Kaikki itketti, mut enimmäkseen onnelliset asiat ja vaan se että tuijotti tuota ihanaa pientä nössykkää. Mutta sitä tosiaan kesti vaan sen päivän onneksi... [:)]

Hiawatha, kannattaa varmaan ruveta selvittelemään syytä siihen varvasongelmaan sen sijaan että murehdit sitä yksin. Varmaan ne neuvolastakin osaa laittaa asiaa eteenpäin kun otat siellä puheeksi. Toivottavasti kyse ei ole mistään kovin vakavasta... Voimia!

p.s. Tietääkö joku mistä saisi tilattua manduca -reppuja nopealla toimitusajalla? Tuntuu että ne on joka paikasta loppu!

Uih.. Suloinen pikkuinen

Hiewatha
varpaista, millä tavalla ne ovat kasvaneet yhteen?
voisitkos napsaista vaikka kuvan...
Itelläni on hieman nuo kaksi keskimmäistä varvasta kasvaneet yhteen kummastakin jalasta, mutte eivät ne ole ikinä menoa haitanneet, enkä ole sitä edes ajatellut. Mummillani on ihan sama juttu, enkä oo ikinä kuullutkaan että kukaan lekuri olis mitään noista huomauttanut.. hmm.. Pojalla tosin ei oo samanlaiset varpit. se on saanut isinsä piiitkät varpaat.

Näkemisestä,
mulla on huonontu raskauden aikana näkö ja tuntuu että en vieläkään nää kunnolla.. toivon tässä että näkö palautuisi..

Takaisin