Mulla ei tullut raskausaikana yhtään maitoa, vasta synnytyksen jälkeen luultavasti toisena tai kolmantena päivänä alkoi tulla ja tissit kivistää. Imetin kyllä jo eka yönä mutta tuskin sieltä tuli muutamaa tippaa enempää. Vauva oli keltainen osastolla ja sitä seurattiin verikokeillakin, sokerivettä pipetillä suuhun rauhoitukseksi kun kantapäitä pisteltiin [:(] Onneksi arvot kuitenkin laski lopulta ilman valohoitoon jäämistä. Kuulemma liian vähäinen maito voi aiheuttaa, joten lisämaitoa alettiin antaa. Itse en sitä tajunnut eka päivinä pyytää ja imetinki varmaan liian harvoin.. Hörppyytin lisämaidon lääkelasista, kunnes huomasin sen raapivan pikkuisen suupieliä.. Sen jälkeen lisämaito on annettu tuttipullosta ja siitä tuloksena tyttö ei aina muista, miten sitä maitoa tissistä imetään, pullostahan tulee niin helposti [:@]vaikka olen yrittänyt pitää siinä vähän "vastusta", ettei ihan imemättä holise kurkkuun. Alusta asti on ollut tissillä melkoinen hökeltäjä, jo ennen pullon astumista kuvioihin teki niin, että otti nännistä kiinni, päästi irti ja ravisti päätään, hamuili taas, imaisi ja irti, pään ravistus..[8|] Mutta varsinkin nyt kun on pullomaitoa saanut välillä niin on ihan arpapeliä, miten imetys lähtee menemään. Toisinaan ihan eka imulla tarttuu kiinni ja nielee kuuluvasti, mutta varsinkin yöllä tuo tissillä raivoaminen on aika yleistä. Oikea imetysote on kyllä neuvottu mutta ei se aina auta.. Tyttö huutaa todella kovaa suuttuessaan, ensimmäinen kotiyö olikin ihan hirveä.. Seuraavana päivänä otettiin tutti käyttöön ja sehän olikin yllättävän tehokas hiljentäjä (hetkeksi), vaikka tutin käyttöönkin olin suhtautunut niin kuin tuttipulloonkin, että ehkä sitten muutaman viikon ikäisenä kun on oppinut sen kunnon imuotteen... Myös isänpäivälahjaksi saadut kuulosuojaimet on ollu miehellä käytössä, mutta tänään se sanoi kun oltiin sen siskolla käymässä (ensimmäinen kyläily vauvan kanssa) että siihen huutoon on jo alkanut tottua [;)] Muutenkin oon ihan ihmetellyt, miten hyvin se vauvaa osaa käsitellä ja hoitaa, vaikka epäili ennen synnytystä, että ei varmaan sen hajun takia pysty niitä vaippoja vaihtamaan... Eka neuvolassakin riisui ja puki vauvan punnitusta varten. Vauvalle ei ollut tullut tarpeeksi painoa viikon aikana, joten käsky kävi syöttää vähintään 3 tunnin välein ja aina kun vauva haluaa. Huomenna uusi punnitus..
Nännit on ollut tosi kipeät ja ruvella vauvan riuhtomisen vuoksi.. lisäksi oon huomannu, että pitkät imetyssessiot myös kipeyttää tissejä, tyttö kun saattaa nukahtaa syömisen lomassa ja yöaikaan myös minä helposti nukahdan siihen, kun tyttö on tissillä (siis silloin kun se onnistuu..) Sairaalassa kokeilin rintakumia, mutta ei siitä kovin paljon apua ollut. Sen verran kuitenkin, että ostin itselle apteekista omat. Kerran kokeilin, mutta tyttö sai niistä semmosen raivarin, että en ole kokeillut enää vaan silloin, kun on liika kipeät nisät niin olen suosiolla pumpannut maidon pulloon ja antanut siitä. Rasvaillut sitten Bepanthenilla ja Lansinohilla (sain sitä sairaalasta mukaan) kunnes taas kärsii imettää.
Yöllä neiti nukkuu nyt pidempiä unia kuin päivällä. Päivällä seurustelee ehkä jopa vartin (en ole katsonu kellosta [:D]) jos on saanut maitoa mahaan ja puhtaat vaatteet päälle, eli itku on loppunut.. Hymyilee hurmaavasti, unissaan tai valveilla, mutta ei vielä kohdista niitä hymyjä kellekkään tässä iässä.. Ilmeitä on muutenkin mukava seurata!!
Napa irtosi jo kuudentena päivänä syntymästä! Miten kauan sitä napaa vielä pitää puhdistella sen irtoamisen jälkeen? Ehkäpä kysyn sitä huomenna neuvolassa. Eilen käytettiin tyttö ensimmäistä kertaa kylvyssä. Muuten pesty vain lavuaarissa ja käsisuihkulla. Tuntuu tykkäävän vedestä :)