Tammivauvojen arki alkaa

Joo älä! Toi eniten rassaa että ilman syytä aletaan syyttelemään!!! Ja se kun ei ollu mitenkään henkilökohtaista heille vaan me ei olisi haluttu sinne ketään muutakaan viime lauantaina. Oman äitini pyysin eilen koska häntä ikävöin ja halusin jutella hänen kanssaan,luonnollisesti kutsuin siis hänet sairaalaan koska siellähän mä kaikki päivät olen kuitenkin. Ja jos me KUTSUMME jonkun, on ihan eri asia kun tunkeutua vierailulle ja jos ei käykään ni loukkaantua. No, juttelin äsken taas miehen kanssa puhelimessa ja kävi ilmi että äitinsä oli sanonut myöskin että sillä on ollut ekasta tapaamisesta lähtien sellanen olo että en halua heitä tavata?!?! Just joo... mä oon ollu ihan normaali niille aina, tai sit oon tehny jotain mitä en itse tiedosta.. Voisi sanoa suoraan eikä puhua selän takana! Me oltiin jouluaatto kotona eikä heillä niin sekin ilmeisesti vieläkin kaivelee, ei tullut ymmärrystä sille että olin viimesilläni raskaana ja olin turvonnu ja paha olo koko ajan. Ei kun oma napa on ilmeisesti tärkein. :(
 
huh noi anopit on just tollasia! mulla on kyl käyny siinä mieles hyvä tuuri et olen anopin kans melko lailla samalla aaltopituudella. ja se muistaa aina sanoa et teette ihan just niinkun tykkäätte ja hän myös hyväksyy meidän päätökset.
meillä sit jos joku on aiheuttanut riitää niin on mun miehen appiukko eli mun isä. ne oli kerran jo nyrkit pystyssä mut mä ehdin väliin. mut nyt on onneks menny jo paremmin...

meillä meinas äsken mennä miehen kans sukset ristiin... olin vaihtanut vaipan ja laittanut pyykit koneeseen ja aloin pestä käsipyykkiä ja tuntui hankalalle kun muksu oli kainalossa. vein olohuoneeseen maton päälle ja mies laitteli papereita siinä vieres ja ajattelin hän voi sit viihdyttää neitiä jos alkaa huutaa. menin takas pyykkäämään ja kohta alkoikin pieni kitinä kuulua. mut sit se vaan jatkui jajatkui ja ihmettelin et mikäs nyt on. menin katsomaan niin mies vaan laittoi papereitaan ja vaavi kitisi matolla. kysyin et etkö voinu ottaa syliin niin tokas siihen et hänel on homma kesken!! voi[:@][:'(][:-][:@][:(] !!
vähänkö hirtti meikäläisellä liinat kiinni tossa vaihees![:)]

pyysi sit jossain vaihees anteeks ja halattiin.
 
Noh taitaa olla terveyden hoitajat sitten ihan eri linjoilla.
Onko kukaan päässy vielä harrastamaan seksiä?.
mullakin on ollut viime päivät masu tosi kipeä, ja odottelen että oon kokonaan parantunut. taitaa tämä muutto hässäkkä masussa saakka tuntua.. En jaksais enää elää pahvilaatikoitten seassa, mut noh saadaanpahan siisti asunto ko se on remontissa ens viikon... :):) Tosiaan alkaa olemaan kamat kasassa.
 
Ni saaks seksiä harrastaa ennen lopputarkastusta jos siltä tuntuu? Mulla on jo parit tikit tippunu ja muutenki hyvä fiilis. Synnytyksestä on huomenna kolme viikkoa... Nyt ku vauvakaan ei ole vielä kotona ni mulla ja miehellä olisi aikaa vaikka mihin [;)]
 
minto - jos paikat sallii, niin ei ole mitään estettä. Kondomia kannattaa käyttää tulehdusriskin takia. Mulla oli kulunut pari viikkoa synnytyksestä, kun ensikertaa kokeilimme. Jossain suosittelevat ettei ennen jälkitarkastusta, mutta mä uskon että jokainen tuntee sen verran hyvin kroppansa ja tietää koska voi kokeilla. Nauttikaa ihmeessä toisistanne nyt kun olette vielä kahden. [:)]
 
Täällä odotellaan vielä tovi..
Koitan varailla uuteen neuvolaan aikaa huomenna ja toivottavasti saan jälkitarkastus ajan siihen kuudenteen viikkoon! :) Se olis isännän synttäripäivä sopivasti! :):)
 
Hitto tuo ukko lentää kyllä vielä pihalle jos kerrankaa enää kuuluu "onko ihan pakko", "oliko pakko nukkua niin pitkään", "et sitten ite voinut ohi kulkiessa toisella kädellä sammuttaa", "nyt et oo enää raskaana niin pystyt kyllä itekkii imuroimaan" jne. Pinja huutaa ruokaa, seuraa ja masu kipua niin ei ole todellakaan kiva kuulla mitään noista ja ite oot väsyny ku et oo hetkeenkään pystyny illan aikaan huokasemaan kun mikään ei ole tytön mielestä ollu hyvä. Ja koskee alapäähän kun on ollu pakko istua tytön takia kun mikään ei todellakaan ole ollu tänä iltana tytölle mieleen. ja lantio paukkuu heti ku menee kyljelle niin kovaa että voittaa jo tällä hetkellä raskaus ajan paukkeet..eli kipu on kovempi nyt ku sillo.

Joo olen ihan selvästi seuran puutteessa..tytön kaa oltii ilta kahellee ku mies oli autoa korjaamassa. Nii ja kerkes se ukko tuossa enne auton korjuuseen menoa valittamaan mulle siitäkin että ei oo ruokaa ku lupasin tehä ruuan...perkele olis ite tehny ku näki etten pääse syöttämiseltä minnekkään liikkumaan.

Joo nyt o vaa tällänen huono päivä kummallakkii...mut nyt se huomas äsken että ei tainu ehkä olla hänen sanansa iha fiksuja..mutta arvatkeepa osasko pyytää anteeksi...oli vaa hiljaa ja vaivautuneena vieressä..ja nyt o taas kuin mitään ei olis tapahtunut. perkeleen miehet että osaavat olla niin ihania mutta niin rasittavia ja ärsyttäviä.
 
En tiedä auttaisko lisämaidon poispulautteluun (kellä sitä vaivaa on, meillä ainaki välillä sillon kun tyttö ei vaan tajua röyhtäistä vaikka minkä teet..), mun äiti sanoi että sllon joskus on annettu maidon jälkeen ihan pikku hörppy vettä, se saa sen röyhtäyksen tulemaan... kokeilin sitten saman tien, ihan keitettyä (ja jäähdytettyä) vettä pullosta maidon jälkeen vähän ja kyllähän ne ilmat tuli eikä lentänyt maito, mutta en tiedä olisko muutenkin mennyt niin vai oliko vedestä apua...

Vähän ehtinyt vaan lukemaan, ollaan käyty viikon ajan sukulaiskierroksella pohjoisessa eli mummulat ja isomummulat käyty yms. Tyttö oppi sosiaaliseksi sillä reissulla, enää ei kattele vaan seinille ja sivuille vaan seuraa oikeasti mitä tapahtuu ja on utelias! Kattoo silmiin äitiäki jopa![:)] Hymyillyt se on syntymästä asti mutta jospa ne alkaa jo olla ihan tarkotuksellisiakin osa, ainakin tänään naureskeli kun lauleskelin sille ja tanssahtelin ympäriinsä vauva sylissä...

Reissu meni aika hyvin mutta kyllä on mukava olla kotona!!! Mummut ja papat hoiti lasta parina aamuina kun oltiin nukuttu yö huonosti niin saatiin aamu-unet. Ja päivällä papan sylissä viihtyi tyttö kun me käytiin aurinkoisessa pakkasmetsässä kävelemässä...

Paluumatkalla vasta riideltiin. Miehen mielestä mulla meni ihan lian kauan huoltoasemalla vauvan kanssa, "vartin hommaan 50 minuuttia", sen mielestä sitä ei olis kannattanut syöttää siellä vaipanvaihdon lisäksi. Hei haloo, tottakai se on siellä helpompaa lämmittää se maito (oli kuuma vesi termospullossa mukana) ja sitä paitsi oli pullon lisäksi pakko myös imettää koska ei olis pystynyt olemaan niitten kivitissien kanssa loppumatkaa muuten. Oli pitänyt autoa päällä puoli tuntia että pysyy lämpimänä. Rähistiin siinä huoltiksen pihassa ja taisi muutamat tupakki-ukot olla aika huvittuneita siinä vähän matkan päässä..[&:] No, kotiin päästiin ja nukkumaan mennessä pyysi anteeksi. On se rakas vaikka välillä ei tunnu olevan mitään ymmärrystä mua kohtaan...

Neuvola tänään, tyttö nyt onneksi hyvin kasvanut kun viimeksi ei oikein ollut tarpeeksi. Pissasi taas siihen pituusmitan päälle niin kuin ennenkin [:D] Muutenkin se yleensä vaipan vaihdon yhteydessä pissaa pyyhkeelle jos ei ole nopea sen vaipan kanssa.

Pitäis kai kohta mennä nukkumaan, on tämä vuorokausirytmi ihan päälaellaan.... tyttöki nukkuu tuossa, varmaan herää sitten kun oon justiin nukahtanu...
 
meillä oli kans eilen tyytymättämyyspäivä. miltsu heräsi jo joskus´puol 7 aikaan ja meni kunnolla nukkumaan vasta klo 24. yleensä iltapäivällä nukkuu yhdet pidemmät päikkärit mut nyt korkeintaan tunti yhtäjaksoista unta.
mut sit tavallaan yö meni kahdessa pitemmässä pätkässä. täytyis kyl päästä päiväunille tänään mut en tiedä ehtiiko kun täytyy käydä kaupassa.

onko muilla vauvoilla kieli valkoinen? tai onhan se aina syöttämisen jälkeen mut meillä se jääkin valkoiseksi eikä "puhdistu". onko se nyt sitä sammasta? vai miltä se näyttää?

äsken livin vauvaohjelmassa oli vauva jolla ei rintaruokinta onnistunut niin sillä oli kielen alla oleva kiinnike niin lähellä kielen kärkeä ettei saanut tissi suussa kieltä liikutettua ollenkaan. sitten kätilö vaan nippasi sen saksilla poikki ja samantien alkoi imetys sujua. tuotakaan ei välttämättä tule mieleen tarkistaa...
 
Tänne purkauksen jälkeen pistin makkarissa purkauksen. Loppujen lopuksi ukko pyyti anteeksi ja kaikki hyvin..ilman kirkastaminen välissä tekee hyvää. Nukuin sitten pitkästä aikaa jopa kunnolla miehen kainalossa..niin että sillä o nyt selkä kipiä ku en päästänyt sitä unissani kääntymään missään vaiheessa ennen tytön heräämistä. :) oli vaa nii hyvä olla toisen lähellä kunnolla kerrankin ettei ees toisen kuorsaus haitannut.


Tää on rasittavaa...mulla o oikeassa kädessä kynsivallintulehus...eka tuli peukkuun sitten nimettömään...sitten rupes tuntumaan keskisormessa ja nyt tuntuu toisella puolella nimettömässä eli neljässä kohtaa samassa kädessä...OUTOA. Ikinä ennen ole ollut!!! peukusta onneks o jo paranemaan päin..mutta ihmeellistä tässä on se että ku oli toi antibiootti kuuri ja se on juuri tähänkin vaivaan käypänen niin ei ku vaa pahenee..neuvola tätikää osanna vastata minun kysymykseen näistä..eli pitää maanantaille hommata lääkäri aika. Ja nää tuli sen jälkeen ku leikkasin kynsiä lyhyemmäksi..en ees reunoista vetänyt liian lyhyeks nii silti tuli. Enkä tällä kädellä ole koskenut tuonne tulehtuneeseen alapäähänkään..okei no ei se oo enää tulehtunut...enkä ees vauvan pyllyynkään. ku hoidan ne puolet vasemmalla kädellä. Vesissä on taas muissa pesuissa tää käsi enemmä mutta rasvaankin sitä yhtä paljon myös..en tiiä.. ota tästä sit selvää,..


Joo sammas on sellanen valkoinen "matto" pinta kielen päällä...anna syöttöjen jälkeen vettä mikä puhistaa suuta...en muista tarkkaan saiko viel näin pienelle antaa mutta jo muutaman kuukauven ikäselle voi antaa yhen puolukan suuhun mikä estää ja tavallaan poistaa sammasta.
 
Jos hieman päivittelis meijänkin kuulumisia.
 
Maanantaina käytiin toistamiseen neuvolassa ja pikku-ukon paino oli jo hienosti noussut 220g viikossa. On kyllä aivan mahdoton syömään. Jos pullolla antaa, saa antaa n. 120 ml kerralla ja sittenkin herra miettii hieman että olikohan tarpeeksi. Tissimaito riittää nippanappa ja korviketta menee satunnaisesti 100-200ml vuorokaudessa.
 
Itse en imetä yöllä ollenkaan, aamuin-illoin pumppaan pullot kaappiin ja niillä sitteen mennään . Poika tyytyväinen kun saa nopeesti pullosta maidon ja pääsee jatkamaan uniaan. Syöttöjä tulee yössä 1 tai 2, joten aika helpolla mennään. Eikä ole mikään huutaja. Hieman ääntä korottaa jos nälkä käy liian suureksi tai jos pieru kiertää suolessa liian kauan.
Ollut kiva havaita kuinka jo tässä kahdessa viikossa on tuo valveilla olo aika kasvanut valtaisasti. Eilen illalla sitä killiteltiin ja ihmeteltiin maailmaa n. 3 tuntia putkeen. Ja ne kattolamput on aivan valloittavia[:D].
 
Mutta kyllä joo sais tämä sisälläolo loppua[:@]. Vaunuilla ollaan päästy liikkeelle vain kerran ja sekin oli maanantaina neuvola visiitti kun matkaa sinne ainoastaan 200-300m, mutta siinä on sitten ollut meijän ulkoilu. Että tosiaan juurrun ja homehdun tuohon sohvannurkkaan[&:]
 
Ristiäisajankohta ja paikka saatiin sovittua, kummit kysyttyä  ja viikonpäästä pitäis käydä (tai miehen pitäis) tekemässä isyydentunnutstus. Joten on kaikki ns. viralliset asiat hoidossa. Ja ristiäisiin vielä kuitenkin aikaa, joten ei tartte niistäkään vielä stressata.
 
Itse hyvin toipunut synnytyksestä, muutama langanpätkä näyttää vielä tuola alapäässä roikkuvan ja hieman on vielä jälkivuotoa. Ongelmana meinasi olla vatsantoiminta...hirvee umpi... mutta onneksi on kaikenlaisii laksatiiveja olemassa ni siitäkin selvisin[;)]
 
Ukko-kulta aivan ihanan rasittava. Huolehtii ja yrittää viihdyttää/keksiä kovasti tekemistä ettei äippä vaipuisi ahdistukseen[:D] Ja pikkuisen hoitoon osallistuu miltei tasavertaisena... kun vaan malttaisin olla neuvomatta...[;)]
 
Että sellasta...voikaa hyvin!
 
ostin kaupasta sekä sitruunaa että vichyä. tuntuu jännältä kun laitoin tissille vichyä... kuplii siinäkin. ja hankasin pumpulipuikolla miltsun kieltä. otti ihmeen rauhallisesti toimenpiteen[:D]
 
Nukkuuko kellään muulla lapsi vanhempien välissä sängyssä? Meillä on päässy siihen vähän lipsahtaan.. (ja meillähän muksu nukkuu alusta asti omassa sängyssään!!). Pitää alkaa siirteleen vaan omaan punkkaansa, on vaan niin kätevä nukahtaa heti kun on saanu yöllä toisen syötettyä. Outoo kun on omaa aikaa sen verran, ettei tiä mihkä sitä käyttäs! Ei viitti mitään isoo alkaa tekeenkään kun vieraita on kohta tulossa.
 
Neuvolastakin käytiin eilen, tyttö painaa jo 3890g!! (Lähtöpaino 3680g, ja alimmillaan 3500g). On syytäki näillä syömisillä näkyä painossa! Oli kiva saada neuvolakortti takas, voi seurailla painoonsa (painan ny saman verran kun puolessa välissä raskautta! Tuntuu tsemppaavammalta seurata noin päin ku sillaiten et montako kiloo on viä jäljellälähtöpainoon). Mrrr, ei näköjään viä huomennakaan laske pakkaset alle kymmenen, eli sisällä nyhvätään viäkin! Itekseenkään ei oo viittiny lähtee ettei vaan saa rintatulehdusta. Blääh, pitäs kohta ristiäisiäkin miettiä mutta ei huvittas yhtään! Tai ei jaksas miettiä kummeja, kauheeta kun nykyään niin moni on eronnu kirkosta ettei ees tiä ketä pyytäis, eikä huvita pyytää ketään sukulaisia. Josko nyt viikonloppuna ottas sen urakakseen!
 
Ja kysyin  joskus aikasemminki mut oon unohtanu koko jutun, et pitääks toi verokortti toimittaa johki?? Luulin jo et pääsin hajamielisyydestä eroon...!
 
mä muistan kuulleeni jonkun täällä meillä sanoneen saman lauseen et minähän en lasta nukumä meidän sängyssä vaan nukkukoon omassaan... ja kuinkas kävikään!
eli me nukutaan pääasiassa samassa sängyssä. onkohan kerran miltsu nukkunut alkuyön ekaan heräämiseen asti omassa pinniksessä. ja muutaman kerran yritetty mut herää 5min päästä. mä kyllä nostan hattua niille jotka onnistuu näin pienen nukuttamaan omaan sänkyynsä. mä en ole viel onnistunut nukuttamaan miltsua ilman tissiä muualle kun syliin ja kantoliinaan.

mä olen nyt kiduttanut itseäni sillä sitruunalla. siivut tissiliiveihin. voi kääk tuntuu kylmältä ja kirvelee. miltsulla hyvä ilme kun ekan kerran laittoi sitruunatissin suuhunsa![:D]
 
Me nukutetaan poitsu omaan sänkyyn :) Iltapäivisin se nukkuu tossa sitterissä olkkarissa, jotta tottuis nukkumaan normaaleissa talon äänissä. Inhottavaa jos olis niin herkkäuninen, ettei pystyis ees telkkaria kattomaan kun toinen herää. Nyytti siis nukkuu vaikka naapurissa olis kolmas maailmansota. Välillä öisin on vaikeeta saada takas omaan sänkyyn, pitää ensin nukuttaa syliin. Voi sen sinne sänkyynkin laittaa, mut sit se käninä jatkuu aika pitkään. Pääsee helpommalla jos se nukahtaa tissille ja siitä siirtää sitte sänkyyn. 
 
Jee, natiaisen eka yö omassa pedissä! Kahteen asti yöllä (pari tuntia) yritin tyttöä nukuttaa, ja onnistuinpa! Yöllä syötin meidän sängyssä, ja aina syömisen jälkeen kun oli ihan väsyny niin siirsin vaan omaan petiin. Muut kerrat nukahtikin melki heti, toi eka nukahtaminen vaan kesti (ja kesti ja kesti..).
 
Kauheen kiva, yks ystävä on varmaan suuttunut kun en ole kutsunut sitä vielä kylään!! Jessus! Laitoin sille viestiä etten ole muitakaan kutsunut, että kaikki on itse ehdotellu koska vois tulla kylään (ei ole ikinä ollut tapana kutsua ystäviä kylään, aina se on mennyt niin päin että kaikki itse soittelee koska vois tulla, siis muissakin tilanteissa). Laitto takas että kun nimenomaan ei halunnut häiritä että sen takia pyysi ilmottaan koska vois tulla. Ja kuulosti ihan oikeesti loukkaantuneelta! Ihan kun tässä ei muutakaan ajateltavaa ois ollu tän reilun viikon aikana mitä ollaan kotona oltu, ja varmaan muistan kaikkia niitä viestejä mitä sain tytön synnyttyä, että kuka mitäkin kirjoitti! Eikä meillä vieläkään ole paljon muitakaan vieraita käynyt, ja jotenkin nää päivät vaan hujahtaa nopeesti. On monta muutakin ystävää ja sukulaista ketkä eivät ole käyneet. Onko tällainen käytös pelkästään mun mielestä itsekästä ja lapsellista, vai onko tässä nyt oikeesti syy loukkaantua?? Olin tosi vihanen eilen että joku oikeesti tosissaan loukkaantuu noin typerästä asiasta! Olis ees ensin kysynyt että oonko unohtanut ennen kun vihasia viestejä laittelee.
 
Jaahas, ruoka-aika!!
 
Meillä Oliver nukkuu kans meidän keskessä (ja kissakin on samassa sängyssä jalkopäässä), ei olla ees yritetty nukuttaa omaan sänkyynsä, kun saadaan nukuttua itse hyvin ja imetys käy yöllä kätevästi. Ja onhan se mukavaa vauvalle tuntea vanhempien läheisyys, ehkä siksi nukkuu yönsäkin niin hyvin. Meillä herätään yleensä kahdesti yöllä ja nukutaan 3-5h pätkiä.

Tänään vihdoin laski pakkaset! Kävin pari tuntia luistelemassa aamupäivällä - voi että tuntui hyvältä pystyä taas liikkumaan normaalisti! Ja äsken kävimme vielä pienellä vaunulenkillä ekaa kertaa (!), hyvin tuntui poika vaunuissa viihtyvän... [:)]
 
Aavuliini nukkuu nätisti omassa kehdossaan meidän sängyn vieressä yönsä, toki yöllä herätään syömään ja sit ku nukahdetaan, niin siirrytään takaisin kehtoon.. Muutaman kerran on tää äityli ollut niin väsynyt, ettei ole jaksanut alkaa siirtämään toista, eli silloin on nukkunut saman täkin alla [:)]
Päivät nukutaan joko pinnasängyssä lastenhuoneessa tai sitten vaunuissa olohuoneessa. Oppii tyttö nukkumaan muuallakin ja tosiaan äänistä piittaamatta. Eipä ole neiti alusta alkaenkaan säikähtänyt koirien haukuntaa tms. Ransu kun tykkää haukkua ovikelloa ja sekoaa ihan täysin ku mun tai siipan vanhemmat tulee kylään.. Tyttö vaan nukkuu [:)]
Viime yö meillä oli jälleen hiukan vaikea, ku masussa kiertää.. Kävin apteekissa hakemassa cuplatonia, katotaan josko se tehoais. Reppana [:(] ei ol kivaa ku masuun sattuu...
 
Takaisin
Top