Tammivauvojen arki alkaa

mä olen ollu vauvauinnissa yksinkin ja eipä siinä mitään ongelmaa ollut. vaavi vaan turvaistuimen kans altaalle ja siitä veteen. vähän ehkä rankkaa oli kun joutu itse koko ajan uittamaan toista. mä olen laittanu turvikseen pyyhkeen ettei penkki kastu mut viimeks näin et jollain oli se äippäpakkauksen lakana jossa on toisella puolella se muovi. se vois olla kans näppärä.

äitienpäivä lähestyy joo... mulla on vähän ristiriitaiset tunnelmat vielä sitä päivää kohtaan kun en ole tottunut kummemmin sellasia juhlimaan. Mun lapsuudessa ei ole niin kohistu tuollaisista merkkipäivistä. Et en tiedä mitä mieskään on suunnitellu ja se on siellä italiassa vielä niin ei ole tullut kysyttyäkään. Mut ainakin mulla on menoa sille päivälle ku lupasin tyttöjä kuskata kisoihin. ehkä sit juhlis enemmän kun tuo Miltsu jotain niiden päälle ymmärtää.

oltiin vauvajumpassa ja oli kiva tavata muita äitejä. ja muksuja. meitä käy siellä 4 paria ja kaikkien muiden muksut on vanhempia kun miltsu mut mun silmään kaikki näyttäis olevan samalla kehitys asteella. yks ei oikein ääntele mitään, parku vaan, ks ei puhu eikä paru vaan katselee ja hymyilee, yks on iso kun mikä mut ei käänny eikä pyöri minnekään. meidän puhuu,itkee ja kääntyy.

sen verran oli rankkaa vauvajumppa et nyt neiti vetää kunnolla unta palloon. nukkunu jo melkein puoltoista tuntia joka on pitkä aika sen uniksi. jos olis ollu fiksu ni olis itsekin ummistanu silmänsä hetkeks kun yöllä ei oikein kunnolla saanu nukuttua. mut ei nyt enää kannata!! (ja sit kun ajattelee noin niin nukkuu viel ainakin tunnin!!)[8D]
 
Minto: sun anoppi kuulostaa ihan narsistiselta ihmiseltä??!! olenko oikeassa? se on vaikea luonne ja niiden kanssa ei auta muu kun pitää oma päänsä ja yrittää pärjätä.
 
No tekis mieli! mä en hänen kanssaan jutellu vaan mies..sit se alkaa aina sitä marttyyrijuttuaan et "nuutilla on varmaan vaan yhet isovanhemmat ja minttu ei pidä meistä jne" mä en JAKSA! sama ongelma oli jouluna ja oottakaahan vaan kun se kuulee et me ei olla menossa niiden saareen juhannuksena!! maailma kaatuu kun pojalla on nykyään omakin elämä!!![:-][:-]
 
Moikkelis kaikille, käyn vähän nykyään koneella ja päätimpäs tulla kertomaan teille pikaiset kuulumisemme.
 
Miko huomenna jo neljä kuukautta.
Aivan ihanaa vauva arkea olemme saaneet pojan kanssa viettää, olemme mieheni kanssa kummatkin kotona ja olen niin tyytyväinen etten olo yksin Mikon kanssa, välillä poika hymyilee ja naureskeelee, toisinaan kiljutaan tylsyyttä, välillä itketään väsymystä.
Meillä koitetaan nukkua ainakin kahdet päikkärit päivän aikana että hereillä on mukava olla.
Kasvettu on hyvää vauhtia, 4kk neuvolan jäljiltä 64,5cm/6300g, painon kanssa mennään hieman ala käyrillä, niinkuin  äitinsäkkin pienenä! :)
Meillä nukutaan vaihtelevasti 4-2 yö syöttöä 10-12 tunnin aikana.
Eilen aloitettiin porkkanaperunavellin maistelu ja sehän Mikolle maistuikin oikein kunnolla, tuntui ettei maito olllutkaan enään mitään. Nam Nam,,
ja nukuttiinkin kunnnon yö, ihanaa!
 
Päivät menee vauhdilla ja kun käy muutaman kunnon lenkin tekemässä ja tekee ruuat siinä se päivä tuntuukin olevan. tosin koiramme nauttii kunnolla kun saa ulkoilla päivässä n.3 tuntia, ja välillä on päiviä että on menty yhteensä  5 tunnin lenkkejäki... kyllä sen jaloissa huomaakin päivän jälkeen.
Eiköhän mammakin ala olemaan kesään mennssä kesä kunnossa...
Hiiva leipä tosin vatsassa on vieläkin.. tai noh voisihan tuota sanoa jo ranskan leiväksi. hih... ja jaloissa on vielä ällötys ihoa... mutta kyllä se siitä.. pitäisi ehkä vähentää hieman herkuttelua..
 
Tässä muutaman aamun olen ollut todella kiukkuinen, huono vointinen ja oksennellut aamuisin... Eihän siitä muuta voi tulla mieleen kuin että raskaana.. Mini pillereitä syön, mutta kuulin juuri muutama päivä sitten että yksi tuttuni oli tullut minipillereiden kanssa raskaaksi kahden lapsen jälkeen ja oli jo 12 viikolla.....
Odottelen vielä muutaman päivän.. mutta toinen lapsi ei ole vielä suunnitelmissa. haluan nauttia Mikosta nyt kunnolla.
 
Hyviä vointeja kaikille mammolle ja nautihaanhan keväästä! :):) <3
 
Vappu takana ja arki edessä... Me tosiaankin oltiin mökillä ja tultiin sieltä vasta eilen kotiin. Vappu meni lenkkeilessä, korttia pelaten, siskon muksujen kaa tuusatessa ja saunoessa. Tulihan sitä pari siideriä ja olutta nautittua, mutta siihen se sitten jäikin, että sai Jonikin ruokaa. Jäi katos tuttipullo ja korvikkeet kotio...

Täällä äitienpäivä on päivä muiden joukossa, jolloin hyvällä tuurilla saa kakkua [:D]. Pitäähän sitä tietenkin soittaa omalle äidille ja ehkä käydään miehen porukoilla, riippuen siitä, että mihin aikaan ne kotiutuu Helsingistä... Menevät katos juoksemaan HCR:ään. Mies tuossa kyseli lahjatoivomuksia, mutta eipäs mulla tullut mitään mieleen... Sillä kun käy niin hyvä tuuri, että saa kuitattua yhellä lahjalla kaks merkkipäivää - mun synttärit (6.5.) ja äitienpäivän [:)].

Kovasti on näköjään lapsen hoitoon vieminen aiheuttanut keskustelua... Meillä Joni on ollut vain kerran hoidossa ja se oli silloin, kun olimme teatterissa. Tarvetta hoitoon viemiselle ei ole ollut sen enempää ja eikä tämä mamma ole tarvinnut lomaa omasta lapsestaan. Niin ja menojalkakin on kummasti lopettanut vipattamisen, joten tuskinpa viihteelle lähtemisen takia tulee ihan heti tarvetta hoitajalle. Mulle on riittänyt tähän asti vielä se, että pääsen välillä käymään yksin kaupassa taikka koiran kanssa lenkillä. Aluksi aattelin, että multa irtoaa pää, jos joudun olemaan lapsen kanssa näinkin tiiviisti kuin olen Jonin kanssa ollut. Mutta nyt nautin joka hetkestä, koska jokainen hetki on ainutlaatuinen... Sitä se äitiys teettää [:)].
 
Kommentoisin vielä tätä "hoitoon viemis"-keskustelua:
Mielestäni itsenäistämiseltä (ns. äiti-lapsi-symbioosista) kuulostaa se, että vauvaa ”opetetaan” olemaan erilaisten ihmisten hoidossa ilman vanhempia sen toivossa, että jatkossakin hoitoon vieminen onnistuisi ilman vierastamista. Nykytietämyksen valossa eroahdistuskausi kuuluu jokaisen normaalin vauvan kehitykseen siinä 7kk tietämillä, eikä siihen paljon vaikuta naperon kiikuttaminen hoitoon ja vanhemmista eroon jo tässä iässä. Tästä ja monesta muusta varhaiskasvatukseen liittyvästä jutusta löytyy kyllä tietoa, vaikka kirjoittamalla googleen "kiintymyssuhde".

Yhäkään en siis ole sitä mieltä, että se tekee jostakin huonon äidin, jos vie lapsensa hoitoon vaikka yöksikin, mutta pistää silmään kun täällä huudellaan, että siitä olisi muka jotakin kasvatuksellista etua tämän ikäisille. Ei tietääkseni ole mitään näyttöä, että 3-4kk vanhojen vauvojen kehityksen kannalta olisi hyvä olla vanhemmista erossa vieraiden (tai edes puolivieraiden) seurassa. Jokainen voi itse arvioida onko siitä omalle lapselleen niin pahaa haittaakaan, mutta suoranaisesta hyödystä on mielestäni kummallista puhua. Hyöty voi ehkä olla juuri sitten siinä, että sitten jaksaa ehkä paremmin arkea, kun on se mukula välillä hoidossa.

Mutta se siitä. Ei ole ollut tarkoitus arvostella kenenkään valintoja. Mutta mielestäni näistä on ihan kiva keskustella, ehkä sitten keskustelujen pohjalta löytää itselleenkin uusia ajatuksia.
 
Meillä on manduca ja ainut huono puoli siinä on ettei saa lasta eteen selkä rintaa vasten (saatan kyllä valehdella, en jaksa ohjeita hakea). Meidän poikaa ei ainakaan kiinnosta enää möllötellä niin että näkee vaan minut. Muuten se on kyllä hintansa väärti! Asento on kantajalla ja kannettavalla hyvä. Ei paina mistään eikä kannettavan paino tunnu missään! Erittäin tyytyväinen olen ollut sen vähän, mitä sitä on kotona testailtu. Pari kertaa käytettynä ostettiin huuto.netistä.
 
meillä on manduca. aika vähän vielä on tullut käytettyä. Kantoasento on todella hyvä varsinkin kun olkaimet saa ristiin. tuntuu kyllä siltä että yksin en lasta siihen saa kun ei tunnu kädet riittävän et sais remmit selän takaa kiinni. mä koen ehkä suurimmaksi osaksi manducan kanssa pukeutumisen vaikeuden. Kun lapsi on masustaan kantajan masua vasten (tai selkää tai kylkeä) ja tulee hiki mut sit kädet ja jalat on ulkona. mut lämpimämmällä säällä ehkä helpompi.
Miltsu viihtyy manducassa jos koko ajan kävelee jonnekin mut sit jos seisoskellaan paikallaan niin alkaa kitistä.

tulikin tästä mieleen et onko kantoliinan käyttäjät kokeilleet jo sellaisia sidontoja jossa lapsi on kasvot menosuuntaan?
 
Mä en tiedäkään sellasta sidontaa, että olis lapsi kasvot menosuuntaan rinnalla. Luulis sen olevan melko epäergonominen vauvalle? Ainakin babybjörneissä välillä näkee, et vauvat on eteenpäin, niin pistää kyllä ihmettelemään, että ei kyllä varmasti ole vauvalle pidemmän päälle hyväksi!

Mun mielestä manduca on erittäin rahansa arvoinen, ellei halua opetella kantoliinan käyttöä. Kantoliinanhan saa ihan pilkkahintaan käytettynä, mutta oma juttunsa on sidontojen opettelussa. Mun käsittääkseni myöskään Manducassa ei suositella kannettavan vauvaa rinnalla kasvot menosuuntaan juurikin tuon sammakkoasennon puuttumisen takia, mutta lonkalla voi kantaa ja ainakin meidän tyttö tykkää tosi paljon olla lonkalla (kantoliinassa tosin, mutta periaate on sama).

Mä en myöskään usko, että olis erityisen hyödyllistä lapselle mennä näin pienenä hoitoon. Enkä usko, että siitä olisi hyötyä itsellenikään, koska vain stressaisin sitä, että miten rakas pikku palleroinen pärjää. Ja muutenkin koen voivani tosi hyvin ja erittäin mielelläni olen tytön kanssa vaikka kokoajan, kun se on niin ihana!! [:)][:)] <3 Enkä mä usko, että kun lapsi on isompi ja pärjäävämpi, niin olis jotenkin äitinä tosi paljon vaikeempaa laittaa lapsi hoitoon ellei sitä oo sylivauvana laittanu. Sylivauva on niin eri ku taapero.

Oli muuten oikeesti järkkyä ku kävin yhessä jumppalassa tutustumassa, niin siellä oli ilmainen lapsiparkki ja mä sanoin, että ei se varmaan meitä koske kun tää vauva on vielä niin pieni. Niin ne sano, että pienin vauva niillä on ollu 2 viikkoa vanha!! Siis huh huh... En halua moralisoida, mutta mä en kyllä jättäis kaksviikkoista mihinkään lapsiparkkiin, missä on kymmeniä riehuvia lapsia ja ehkä kaksi hoitajaa ja kaikki täysin vieraita! Tuntuu, etten nyt melkein nelikuisenakaan uskaltais. Kovasti ne hoitajat selitti, että juu, tuttipullot ja vaipat vaan mukaan, niin ne hoitaa kyllä kun äippä vähän jumppailee. Kyllä mä siskolle tai miehelle tai muulle tutulle voisin antaa vauvan hoitoon jumpan ajaksi, mutta en kyllä tommoseen paikkaan!

EDIT: niin vielä tuosta liinasta/manducasta ja pukeutumisesta. Meillä nimittäin kanssa tuuppaa tulemaan helposti aika kuuma... Siksi en laita tytölle muuta ku sisävaatteet ja jalkoihin töppöset, käsiin lapaset ja päähän pipon. Sitte koko paketti kantotakin sisään. Tosin nyt ku alkaa olla lämpimämpää, nii se kantotakki on vähä liikaa. Jos lähen ulos kävelylle saatan laittaa vauvan haalareissa liinaan ja ittelleni esim fleecen, mutta semmosissa varusteissa tulee äkkiä kuuma esim kaupassa, ja sillo ei ihan nii helpolla vähennetäkään vaatetusta... Ehkä pitäis ostaa joku XXXXL-kokoinen fleece tai tuulitakki mihin molemmat mahtuis (yäk, ei ehkä sittenkään, näyttäis varmaan ihan järkyltä...). Pitänee vaan toivoa, että tulis äkkiä sopivan lämpimät kelit. Kesähelteelläkään tuskin on niin mukavaa pitää pikku lämpöpatteria mahan päällä...
 
Minä oon laittanu sen poikittaisen remmin löysällä kiinni ja sitte kiristänyt. Muuten en oo sitä päälleni yksin saanut. Ostettiin manduca kaverini kehujen takia ja nyt ku ilmat lämpenee ja Joona kannattelee päätään lähes täydellisesti niin päästään mettään [:)]
 
http://www.kantoliinakanava.fi/

Ei liinan sidonta oo vaikeaa..ainoa vaikea o se että älyää tarpeeks tiukan tehdä sidonnasta ettei lapsi roiku liia alhaalla.

tossa mun trikocotti liinassa saa samalla asennolla kasvot rintaan päin tai pois päin ja sama o yleensä kantoliinoissa.
 
oho harvinaisen selvä asia mutta o vaa jäänyt paperi tekemättä, sanoi sossun täti ku soitin ja kyselin et millos voitas vihdoinkin  ne huoltajuus paperit tehä.


jgljfkhsdasdkgäojlnoöi mpöjökgfysruiyolöhgdtyyolbvdtryuioklbvfyuiolömbnvgftyuiolkbgyiupolkgyuipolkgvfgtyuiokjhgfuiopölnmbvfgubvbghuioöl,mnbvgfyuiolkbnvgh
igkhk
bgäkljh
ökgä


siinä mun mielipide!ihmekkäään että sossussa mikää toimi
 
Mä oon aatellu että, jos lapsi näyttää jotain "oireita" hoidossa olemisesta niin sitten sitä jätetään vähemmälle. Toki, poika ei päikkäreitä oo koskaan hoidossa nukkunut samalla lailla, mutta kyllähän vauva sitten nukkuu kun oikein väsyttää! Meillä on poika tällä hetkellä mummolassa ja ensimmäistä kertaa oli nukkunut niinkuin kotonakin nukkuu yön  [:)] Hyväntuulinen pikkumies siellä huuteli ku äidille soitin <3 Nyt taas jaksaa vaikkakin koira herätti yöllä päästäkseen ulos (onneksi kävi oikeilla asioilla ja juoksi sisälle heti) ja nyt aamulla herätti että on päästävä ulos. Silläkin taitaa olla kevättä rinnassa [:D] Ihana ilma! +13 astetta varjossa, eikä pahemmin tuule <3
 
Meilläkin on käytössä tuo Manduca! Hyvin on pelittänyt ja tyttö tuntuu viihtyvän. Nykyään aina kun lähden vaunujen kanssa jonnekin, niin otan sen mukaan. Jos neiti herää ja ei enää viihdy vaunuissa, voi hänet sitten pistää Manducaan kyytiin. Ei niin kauheen usein käy, mutta tuntuu mukavalta, että on joku "hätävara", kun on liikenteessä. Lisäksi ollaan iltaisin, kun tyttö tuppaa usein olla vähän levoton, niin käyty iltakävelyllä repun kanssa. Tuntuu rauhoittuvan, kun pääsee raittiiseen ilmaan katsomaan kevättä [:)] Ja vaikka matkustaakin masu masua vasten, niin kyllä sieltä repusta tuntuu näkevän ihan hyvin silti. No, siinä olikin sitten varmaan riittävä mainostuspuhe Manducalle [:D]

Juu, ehkä ollut vähän väittelyn makua tuossa hoitoon viemis- vai ei -keskustelussa. Mielestäni on hyvä, että omia mielipiteitä saa tuoda julki. Näissä keskusteluissa tosin pitäisi olla varovainen, että ei loukkaa toisia, kun kuitenkin puhutaan äitiyteen liittyvistä asioista. Jokainen toisiaan tietää parhaiten mikä omalle lapselleen on parasta. Ehkä itsekin välillä oon turhan suoraviivainen kommenttien laukomisessa. Tässä kun on vähän se ongelma, että kun tänne kirjoittelee, niin aina on aikamoinen kiire, eikä sitten ehdi aina ihan miettiä miten asiat on muotoillut.

Mutta semmoista. Kivaa kevätpäivää kaikille!
 
noo ja täällä ei kaikki aina ymmärrä mitä ite koittaa tarkottaa ja sitten kun itse lukee myös tekstin nii ite ymmärtää mitä ajaa takaa mutta toiset ei.

Ylipäätään jos ei puhu kasvotusten niin ei pysty aina selittämään asiaa toisille niinkuin itse on ajatellut.

vituttaa ketuttaa ja potuttaa taas toi raha. On se nihkeetä toi auton myynti. kaks kuukautta ollu jo myynnissä.
 
kyllä on nää paperi sotkut perseestä. Yrittänyt tässä hakea pojalle lapsen perhe-eläkettä. No...ekan toimitin Kelaan, meni 2viikkoo tuli kelasta sitten uus jossa pyydettiin jotain lisäselvitystä. Saman saatanan kaavakkeen lähetin...ainut mikä piti täyttää oli edunjättäjän (isän) viimeinen työsuhde, no siitä jotain 4 vuotta aikaa ja mistä mä sen tietäisin. Soitin työkkäriin, ei ne saa niitä tietoja mulle luovuttaa, sanoivat et Kela yleensä suoraan heiltä sen kysyy....ihmettelen vaan mix siin Kelan lapussa on se kohta jos ne sen selvittää[:@][:'(]

Sit tänään tuli postissa työeläkevakuutusyhtiöstä, Varmalta uus täytettävä kaavake. Kas kummaa et se on ihan sama jonka jo kahteenkertaan sinne Kelaan toimitin[:@]. Soitin ja kysyin et oleko mä tyhmä vai hieman yksinkertanen kun en tajuu et mix sama kaavake pitää toimittaa moneen eri paikaan.... Kehui eukko siel et tää on vaan tämmönen muodollisuus, että täytä ne kohdat mitä osaat!!!!

Eli 3 kertaa yks sama paperi!!!

Suksikoot helvettiin mun puolesta joka pirun virasto ja niitten tantat[:@][:@][:@]

Sori jos joku teistä jossain tälläsessa toimistossa töissä...
 
oltiin tänään shoppailemassa mummon ja Miltsun kanssa Myllyssä (ostoskeskus). Pikkuneidillä oli katseltavaa, kaikki piti ehtiä katsoa! Pyöri sylissä joka suuntaan ja vaunuissa oli tietty ihan tylsää kun sieltä ei näe. Keksi että kun ottaa siitä vaunun päällä olevasta kuomusta kiinni ja vetää niin pääsee melkein istumaan! syömisestä ei meinannu tulla mitään ku olis siinäkin pitäny nähdä kaikki[8D]
jossain vaihees sit simahti hetkeks. Ja sit kun lähdettiin kotimatkalle niin aloitti sellaisen mölinän. Ei itkenyt vaan selosti jos jonkin näköistä kunnes sit jossain vaihees muuttui itkuksi. No sit auto parkkiin ja syömään mut siitä ei vieläkään tullut mitään kun vaan hymyiltiin. No peppu penkkiin ja auto tien päälle = huuto alkoi. Ajoin taas jonkun matkaa ja uudestaan parkkiin ja syömään. Hymyilyä ensin mut sit jo söikin vähän. Ja taas kun sain kurvattua tielle niin huutamaan. Vielä kerran pysähdyttin ja mummo siirtyi takapenkille seuraksi mut ei mitään apua vaan huuto jatkui kotiin asti. Ajelin sit sopivaa ylinopeutta loppumatkan. Mulle tuli ihan armoton hiki kuunnellessa sitä huutoa kun hormonit hyrräsi. Ja sit viel 5km ennen kotia niin naapurin vanhempi setä oli päättänyt ottaa hiacensa tallista ja ajeli 30km/h keskellä tietä eikä uskaltanu edes väistää. mä päätin sit kurjuuttaa passattia ja vedin piennarta pitkin heinät pöllyten ohi[>:] huuto loppui kun päästiin kotiin ja 5min tissillä ja unta palloon 2,5h. Tais tulla vähän virikkeita liikaa ostarilta[:)]

illemmalla maisteltiin banaania. meil on syömiset ollu viel sitä sorttia et melkein yhtä paljon ku mä lappaan sisään ni tulee ulos. No laitoin pari lusikallista suuhun ja odottelin et möyhentää niitä. Sit alkoi kädet viuhtoa ja ajattelin et no niin siihen loopui se syöminen. Mul oli lusikassa viel kikkare banskua ni päätin et laitetaan se nyt viel ainakin suuhun. Vein lusikan vähän lähemmäs ni typy imasi sen kunnolla suuhunsa ja nielaisi banaanin samantien. Ja monta lusikalista viel perään. [:D] ja lopuks sit kuorin banaanin et syön sen itse niin hän vielä imeskeli sitä banaania ihan kokonaisena itse kiinnipitäen! taitaa tulla meidän suosikki. Ei silti ihme. mä itse olen oikea banaanihiiri![;)]

mut nyt vois mennä nukkumaan!
 
jotain hyötyykin oli sentään tosta luumusta. Nyt ei oo itkeny kakan tekemistä ollenkaan. huonopuoli että ripulilla. 
 
Onpas täällä hiljasta! Reissulta kotiuduttu, oli kyllä tosi kivaa ja kivaa oli tulla kotiinki! Ihanaa kun ei pariin viikkoon oo mitään ihmeellistä!
 
Ens viikolla ois sellanen seurakunnan järkkäämä vauvapäivä. Mennään läheiseen kurssikeskukseen, siä on joku lasten rukouspiiri (tää osio ei pahemmin nappaa, mut ei haittaakka), saunotaan, syödään ja tehään yhessä kaikkee kivaa! Ja siä saa vissiin huoneen käyttöön jos vauveli nukahtaa tai sinne voi mennä syöttään jne. Ihan kiva et järjestetään tollasia!
 
Ihanaa ilmaa luvattu ens viikolle, täytyy viimestään sillon menä möyhentään kasvimaa rehuja varten, ja muutenki pihahommia tekemässä.
 
Takaisin
Top