Tammivauvojen arki alkaa

tiitunen:elä hättäänny. Masu toden näköisesti ja kyl se noilla sun ostamilla tropeilla kans helpottaa vähä. Näillä pikkusilla ku o näitä omia kausiaan aina että sille ku ei vaa voi mitää muuta ku yrittää vaa antaa itkun aikaan läheisyyttä ja hellyyttä. Meillä yleensä masu itku loppuu ku pistää jalan päälle masulleen roikkumaan. tai ruvetaan jalkoja pumppaamaan. ja yleisesti ottaen ei enää pari viikkoa rokotteen jälkeen pitäisi olla oireita.ei musta noi masu itkut oo nii hirveitä kuin sitten noi räkätaati itkut kun muutenkin tukkonen nii itku lisää sitä nii se o minusta surkeempaa ja siihen vielä yskä päälle nii se on minusta pahempaa ku normi itku.


Meillä on tiheä imukausi nyt. Vaikka kuvittelin jo että maito alkaa loppumaan...mutta tuota se taitaa olla ku koko ajan on tissillä :P
 
Meillä on ollut joka kuukausi tiheänimun kausi. Sillon oon päivällä imettäny, mutta illalla eka tissit tyhjäksi ja sitte pulloa perään jos tuntu että nälkä vielä vaivasi. Parissa päivässä sitten taas helpotti.
 
Täällä tilannne helpottumaan päin. Kaikki paperi yms asiat hoidossa (kait?) Hyvin mennyt pojan pk tutustuminen vaik alkuun hieman niskoitteli ku vanha oli kiva paikka.

Mut kyl on nää paperi hommat perseestä: Yhellä irtisanot edellisen pk:n, toisessa perut eskari hakemuksen, kolmannella haet tälle keväälle pk paikan, neljännellä haet eskariin ja viidennellä haet eskaria tukevan pk paikan...huh huh!
Enään ois viel haettavana lapsen perhe-eläke Kelasta, mut sitä voi hakea vasta en kuussa.

Pikkusella kaikki hyvin. Mitat tänään 6240g ja 61cm. Ilta velli alotettiin eilen ku maitoo menny yötävasten kerralla 220-250ml. Maha turpos ihan silmissä, aattelin et ehkä paree antaa tukevampaa. Perunaa maisteltu parina päivänä, ja voi kun se on PAHAA... puistattaa ja yököttää! Mut pikkuhiljaa...[;)]
 
Viime yö ei taaskaan nukuttu,poika vaikeroi silmät kiinni 30min välein...ei ota tissiä.Käänsin aina kyljeltä toiselle joka auttoi takas uneen.
Mä en enää oikein osaa tulkita et mikä on...masussako kiertää vai häh.

Oon nyt lukenu netistä kaikkee velleistä yms..ja nyt pää on ihan pyörällä.[8|]


Noh,mä nyt otin pakkasesta tissimaitoa 100ml johon sekoitin tosi pienen määrän(teelusikallisen) luumusosetta...
en tiiä teenkö väärin vai en.Jospa se nyt auttais tohon masu juttuun ja saa vähän paksumpaa "maitoa".

Hän joi 10ml ja nyt on tissillä[:)]..meil on toi pullosta juominen hankalaa,ei osaa juoda siitä[8|]

..jospa koitan sit vaan sinnikkäästi antaa rintaa vaan ku tosiaan kohtahan tää täyttää sen 4kk[:)]
 
Täällä 3kk neukkula takana, neidin strategiset mitat ova 6520g, 61,8cm ja 41,2cm.
Rokotteet saatiin, eikä neito pitänyt piikeistä olleskaan.
Kovasti jutteli tädille ja naureskeli. Seurasi esinettä katseellaan ja otti kiinni helistimestä.
Kaikin puolin meni kivasti [:)]
 
moi kaikille..[:)]
mä oon täällä keskustelupalstalla nyt ensimmäistä kertaa,mut oon kyl ollut vau.fi jäsenenä jo siitä
lähtien kun raskaaksi tulin..[:D] mun esikoispoikani tosiaan syntyi tossa 23.1.10.
me asustellaan parolassa ja perheeseen kuuluu myös mies ja koiranpentu..täältä ois kiva löytää
vähän jutustelu seuraa,kun on päivät vähän yksinäisiä kun ollaan muutettu viime kesänä parolaan lahdesta.
niin ja miten ihmeessä tommoisen kauniin kuvan saa,mihin saa ton lapsen iän näkymään??jos joku ois
niin kiva ja neuvois mua..[:D]
 
Moikka mamma86 ja tervetuloa joukkoon mukaan pulisemaan! Täällä suurin osa on pölöttäny jo heti alkuajoista lähtien, aikalailla juttua on jo kertynytkin. Kiva aina välillä lueskella vanhoja juttuja muuten, on paljon asioita raskausajasta jota ei ees enää muista!
Parhaimmillaan päivässä tuli sivukaupalla tekstiä, nyt kaikki on niin kiireisiä vauvojen kanssa ettei aina ehi kirjottelee [:)][:)][:)]
 
Tervetuloa mamma86! [:)]
http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=5376 Tuossa on keskustelua tosta tickeristä, sieltä löytyy myös ohjeet. [:)]

Täällä me keskustellaan neidin kanssa kovasti ja naureskellaan. Aamuisin on ihanaa herätä, ja hymyilevä tyttö odottaa hiljakseen sängyssä. Vähän naureskellen [;)]

Eilen oltiin saunomassa ja Ninna nukkui nätisti rattaissa ulkosalla. Koira vahti vaunuja, eipä kukaan uskalla edes pihaan kun koira on vahdissa. Ei se päästä ketään tuntemattomia lähellekkään. Kova on suojeluvaisto vauvaa kohtaan sillä! [:)]

Ens kuun alussa sitten 3kk neuvola ja toinen rokoite. Saas nähä mitä siitäkin tulee. Täällä oltiin ekan rokotteen jälkeen melko levottomia, mutta nyt näyttäis rauhoittuneen... [:)]

Koitettiin ettiä mobileita kaupoista, mutta ei mieluista löytynyt. Sitten netistä tuli etittyä, mutta nettimyymälässä ei ollut. Mutta vauvatalo johannasta sitten löyty, mutta ainoat myymälät missä niitä myydään on Turku ja Tampere. Pitää varmaan mennä sitten joskus (siis todellakin _joskus_...) kun ehtii, niin Tampereella käymään! Harmittaa ettei kyseistä mobilea löydy muualta kuin noista paikoista.

Niisuneidin neiti onkin jo iso tyttö! [;)] Meillä kasvetaan vähän yläkäyrillä, kun 2KK neuvolassa oltiin 60cm ja 5,6kg. Pituus ainakin huitelee jossain muualla! Täti ihmetteli vähän noin nopeaa kasvua, mutta kaikki ovat yksilöllisiä. Isältään kait perinyt pituusgeenit [;)] (Hän 190cm ja minä 160cm) [:D]
 
meillä herättiin yöllä ilmavaivojen takia kitisemään[:o] sitä ei ole tapahtunut ainakaan 2kk!! mut saatiin onneks nopeasti unen päästä taas kiinni. ja sitten koira jäi yöllä sängyn alle kiinni!![8D] pääsi kyllä omin avuin pois mutta kauheella metelillä ja säikähti raukka itsekin.
 
meidän neidillä on vähän isommat mobilet...! viihtyi tänään pitkän aikaa vaunuissa ison kuusen alla. katseli heiluvia oksia silmät suurina..
 
hihiii jäät lähti tänään mereltä!!! nyt siis paatti veteen ja menoksi. [:D][:)] taidan kuuitenkin jättää pikku neidin mummon hoiviin odottelemaan lämpimämpiä kelejä.
 
Onpa teillä kevyitä vauveleita! Mitähän ihme kermaa multa oikein tulee, kun neiti on pelkällä imetyksellä kasvanu yli 7-kiloseks?? Ehtaa tavaraa! Pituutta yli 61 senttiä, eikä toi silti sellanen pelkkä makkaraläjä oo. Kaippa tasottuu si jossain vaiheessa.
 
Miten te ootte opettanu pullolle, sillai vaan et sitkeesti tyrkyttää sitä? Napero ei välillä tykkää syödä siitä ollenka, ja välillä taas syö helposti?? Pitäs ens viikolla lähtee vihdoinki hippaan, ni ois kiva ennen sitä varmistaa et se sit syö pullosta, vai pitäskö vaan pumpata ja kerran päivässä ainaki antaa pullosta? Kun en haluis liikaaka antaa siitä ettei vierotu imetyksestä vallan, haluisin siihen nelikuukautiseks jatkaa pelkästään sillä.
 
Blääh, nyt ollaan koitettu siirtää natiainen omaan punkkaansa nukkuun, mut se herää heti kun vähä siirtää ja virkistyy täysin. Nyt luovutin pariks päiväks kun neiti on ollu päivälläki kiukkusempi ja ite oon vähä kipee, täytyy taas jatkaa kun paranen ja tyttö on oma ittensä. Kertokaa jos on hyviä vinkkejä tähän!!
 
Ihana käydä päivittäin lenkillä ja seurailla miten kevät edistyy, joka päivä huomaa jotain uutta vihertävää pilkistävän maasta!
 
me maisteltiin tänään hiukan perunaa neuvolatätin luvalla [:)] Aava tykkäs! Parin ekan lusikallisen jälkeen odotti jo lisää suu ammollaan, hih.. yhteensä sitä tavaraa oli kait joku 1 rkl. Sit tissiä perään. Neuvolassa sanottiin, et jos se peruna auttais masun toimintaan.

Meillä ollaan tuosta pullosta juotu vettä ihan alusta asti, eli silleen pullo tullut tutuksi. samoin hautajaisissa ja ristiäisissä oli tuttipullo mukana, missä siis maitoa. Sama mun kylpyläreissun aikana. Eli pullosta maistuu myös. Normaalisti mennään ihan tissistä, ilman pulloja [:)]
 
eikun vaan laittaa sänkyyn ja antaa olla siellä. silleen meillä ja meillä syö pulloa sen minkä syö ja on sitten syömättä ku ei sitä halua syödä. mut ei nälkää näe.vettä juonu pullosta kotiin tultua ja lisä maitoa sairaalassa. muuten tissillä kyllä täysin. Ainoastaan kun joku vahtii tyttöä nii sillo on syöny pulloa pääsääntöisesti ja kotona harvemmin mutta aina välillä olen antanut myös kotona ollessa pulloa..pää o sekasin että on sekavaa tekstiä myös ku pitäs taas kymmeneen asiaan keskittyä.huoh

Täällä o sitten tissit ihan täynnä siis totaalisen täynnä nyt tuon tyhjän viikon jälkeen. tai no tyhjän ja tyhjän vaan tytön jatkuvan syönnin jälkeen.
 
Meillä tyttö on syönyt pumpattua maitoa pullosta jo 2viikkoisesta alkaen satunnaisesti jos oon ollu muutaman tunnin jossain. Ei sitä mitenkään erikseen tarvinnu totutella, tosin ihan ekan kerran (siis sillo 2viikkoisena) kesti vähän ennenku se hiffas miten sitä imetään. En usko, että se olis mikään ongelma, kannattaa varmaan kuitenkin etukäteen kokeila. Ja jos nyt ei joka päivä monta kertaa anna pullosta, niin tuskin se vierottuu. Ei meillä ainakaan. Täälläkin aidolla tissimaidolla huidellaan siellä 7kg tietämillä [8D].

Tänään tuli postissa vau-kerhon tervetuliaispaketti (sanoin heti sen jälkeen jäsenyyden irti...). Meidän typy oli tosi innoissaan niistä pehmeistä laatikoista ja kilisevästä kirjasesta [:D]. Pikku kätöset tarttuu kaikkeen, mikä on sopivalla etäisyydellä, niin täytyy tosiaanki varoa, ettei pöytäliinat tuu alas tai pikkusormet sujahda kuumaan ruokaan.

Tosta istumisesta vielä, että kyllähän vauvan koko selkä on tuettuna kun se istuu rattaissa. Noissa meidän rattaissa on sivuillakin tuet ja vielä remmitkin, niin ei se retkahda mihinkään. Mutta en mä tuntitolkulla aiokaan käyttää niitä, tai muutenkaan edes päivittäin, kantoliinassa kun edelleen matkustaa. Ainoastaan juoksulenkille laitan sen rattaisiin. Sohvannurkassa ja sylissä sylissäpitäjän masuun nojaten tykkää tosi paljon istuskella.
 
Meilläkin on syöny pullosta pumpattua maitoo jos oon ollu jossain jumppaamassa, mut sit tuli pitkä tauko ettei sen ollu sillä aikaa nälkä tai nukku just sen aikaa ku olin jossain, ni varmaan sillä aikaa ehti vierottuun. Sit kokeilin rintakumin kans syöttää ja siinä välissä hujautin pullon suuhun ni söi. Ja seuraavalla kerralla taas onnistu, ja sit seuraavalla ei.
 
Ny meni taas yö hyvin, alkaisko mahaväänteet hellittään? Alkuyön nukku meiän välissä (koska ite oon nukahtanu ekana!!), mut aamulla virkosin sen verran et olin hereillä syömisen ajan ja siirsin neidin punkkaansa, ja siellä nukku tyytyväisenä. No, ellei muuta ni nukkukoon sitten osan yöstä ees, totutellaan sillai ainaki siihen asti et ite paranee ja on virkeempi.
 
Aurinkoista viikonloppua kaikille!

Eilen oli neuvola, painoa 5380g ja pituutta 59cm (Minttu oli kyllä käppyrässä, mut ei suostunut suoristua ni annettiin olla, pääasia että kasvaa!!) Rotarokotteen 2. osa saatiin ja ensimmäinen piikki, Minttu säikähti pistosta, parkaisi ja rauhoittui nopeasti.. Uni ja nälkä vaivasi neuvolassa, kun kesken unien joutui toinen heräämään, mutta hyvin aurinkoinen neiti..

Unirytmistä on ollut puhetta, Minttu herää aamulla 7-8 välillä(joskus 9), menee aamupäiväunille 9-10 välillä, herää12-13 ulkona vaunuissa, on hereillä unien jälkeen 2-3h, nukkumaan ulos 15-16välillä, herää 18-19 ja yöunille käy 20-21. Yöllä syö kerran, joskus kaksi...

Leluista tykkää kovasti ja niihin on tosi kiva tarttua kiinni :)

Onko muilla pikkuisilla ruvennut kevään tullen silmät rähmimään? Mintulla on ruvennut rähmimään toinen silmä, mietin että onko pölyallergiaa, kun ei kuitenkaan punoita että olisi tulehtunut.. Jos pahenee niin käyn kyllä tarkistuttamassa!

Mutta nyt kutsuu pihahommat :)
 
meillä harjoiteltiin vierestä omaan sänkyyn siirto niin et siirsin ensin aina syötön jälkeen tyynyn päälle mun viereen ja kun jäi siihen nukkumaan muutaman yön jälkeen ni sit sai siirrettyä omaankin sänkyyn. ja nykyään melkein aina havahtuu hiukan hereille kun siirrän pinnikseen mutta nukahtaa heti uudelleen.
 
meillä syötiin vbiime yönä 5 kertaa...[&:] no mut siihen heräilyyn on jo niin tottunut ettei väsytä.
 
Hiawatha ja muut: en tarkoita pelotella,mutta jotkut vauvat on sellasia että niille tulee(jostain ihme syystä)yöllisiä itkukohtauksia ja univaikeuksia...yhden tutun vauva herää yöllä tunnin välein itkemään ilman mitään sen kummempaa syytä(ilmeisesti uni/valvetila jossa vauva ns.uneksii/toimii refleksinomaisesti).Sitä ei saa herättää,muuten itku yltyy satakertaiseksi ja vauva ei enää suostu nukkumaan.se oli äidille tosi raskasta aikaa ja tämä yöhuuto alkoi siinä 3-4kk hujakoilla.Ei siis oo mitää ihmeellistä.aivot vaan ilmeisesti lähettää signaaleja ja käskee lapsen itkeä.tuo loppuu sitten kun lapsi ite osaa lopettaa itkun/heräilee itekseen ja jatkaa uniaan,eli joskus 2-3v iässä.

Ja siitä tuttipullosta...on hirmu vaikeeta opettaa vauvaa tuttipullolle yhtäkkiä,jos se ei koskaan oo sitä saanu.meilläkin on saanut alusta asti ja sekös helpotti kummasti elämää.

Ja velleistä...älkää pelätkö antaa.varovasti vaan aluksi että tietää onko allergioita.sit ronskimmin,ei se lapsi siihen kuole/allergiaa siitä saa että virallisen kalenterin mukaan just se 4kk ei oo täyttyny!Kyllä ne allergiat tulee jos on tullakseen ja masut näillä vaaveilla toimii kyllä jo sulatusmodella,eli ei hätää.kakastakin sen huomaa että bakteerikanta on kasvanut ja maha alkaa vähitellen toimimaan ihmismäisesti.nuista ruoista ainakin on ollu apua meidän kakkahommiin.eikä neiti herää enää yöllä kun masussa kimmertää ilma,kääntää vaan kylkeään ja pierasee[:D]
meillä nukutaan ihan huoletta 6-7h yössä ilman heräämistä(paitsi että mä herätän välissä syömään niin neiti nukkuu sikeemmin loppuyön sitten)
 
En näe mitään hyvää syytä, miksi vauvalle pitäisi nyt jo antaa vellejä. Maissisotku ei sisällä mitään ravitsemuksellisesti tärkeää (vauva selviää vaikkei ikinä saisikaan sitä), suositus 6kk täysimetyksestä on ravitsemuksellisesti erittäin paljon parempi. Korvikekin on parempaa kuin velli.

EDIT: ja edellä mainittu ei siis minkään allergiapelon takia, vaan kaiken kaikkiaan vauvan terveyden ja täysipainoisen ravitsemuksen kannalta.
 
Meillä oli neuvola perjantaina: 6555g 61,2cm ja pipo 40cm. Hyvin kasvaa omalla maidolla [:)] Neuvolatäti sanoki ettei oo kiirettä antaa muuta ruokaa. Välillä tosin Joona saa korviketta pullosta millon mistäki syystä. Ja hyvin tissi maistuu senki jälkeen [:)] Joona sai ensimmäisen pistosrokotteen ja tänään on ollut ehkä hiukan kärttyisempi, tiiä sitte johtuuko siitä vai eikö oo nukkunu tarpeeksi. Isi oli poikaa pitämässä pistäessä, koska äiti vapisi jo tuntia ennen neuvola käyntiä rokotteen takia, omaan järkyttävän piikkikammon! [:@] Poika pikkasen inahti ja ei ollu loppusillaan moksiskaan rokotteesta.
 
Takaisin
Top