Tammivauvojen arki alkaa

Kiitos tiitunen kirjavinkistä...seuraavaksi sitten se=)
Piti vaan sanomani,että outoa...mua ei oo enää pitkään aikaan häirinny herätä yöllä syöttämään tota nälkäkurkea,päinvastoin...sillä kun on aina IHAN OMAT JUTUT [:D]
 
mielenkiintoista...nykyään ku aloitan tänne kirjottamaan niin totaalisesti unohtuu kaikki mitä meinasin kirjottaa ja sitten tyydyn vaan kommentoimaan tai lukemaan. Mutta sitten päivän aikana o koko ajan hetkiä etät hei sempä voisin kirjottaa ja sen. Ja sitten ku tulen kirjottamaan niin ei enää tunnukkaan tärkeälle :OP

Onneks Pinjalla o toi taati jo menny ohi. Mie vielä kärvistelen nokka ja pää ja korvat tukkosena.
 
hmm hirvee kiukku ku lelukaari oli tytön lähellä että voi niitä tutkia ja hutkia. otin pois mutta en tyttöö sitteristä nii nyt ilosena tuolla heiluu ja kahtelee ympärilleen..ei tainu olla lelukaari mieluinen
 
meilläpä oli vauvajumppa tänään... no se oli ihan mukavaa mut se vetäjä oli aika... tumpelo! luki paperista niitä askelkuvioita ja sit harjoiteltiin ne ensin 2 kertaa ilman musiikkia ja sit vasta musiikin kanssa. Ja sit viel koko ajan sanoi et vasen kun piti mennä oikealle[&:]
ja jumppa kesti tunnin ja ehkä 45min pidettiin muksuja sylissä. Oli vähän hartiat jumissa sen jälkeen. Mä luulin että siellä olis neuvottu jumppaliikkeitä mitä vois tehdä vauvan kanssa ja katsottais oikeita nostojuttuja ja enemmän erilaisia likkkeitä vauvan kanssa... no saapahan Miltsu nähdä muita vauvoja.
 
Tuntui jotenkin oudolta kun ne muut vauvat oli vanhempia kun Miltsu mutta eivät hallinneet kroppaansa juuri lainkaan??? meillä istutaan jo esim mun reisien välissä ihan hyvin ja seisoo jos pitää vaan käsistä kiinni eli kannattelee omaa painoaan. siellä oli 5kk joka ei ottanut lainkaan jaloille painoa eikä voinut pitää sylissä kasvot käännettynä äitiä kohti?
No niin ne taitaa eri aikaan kehittyä...
 
huomenna olis vauvakahvila... olis kiva mennä mut kun se on jo klo 10 aamulla. ei jaksa ja silloin pitää olla tallihommis.
 
Yamacraw: harmi, että oli tommonen ohjaaja jumpassa! Mä ite oon käyny tosi monessa eri jumpassa ja täytyy sanoa, että kamalasti eroa on! Jossain jumpataan melkeen pelkästään vauvoja, eli äitille ei tuu hiki juurikaan, toisissa taas äitit jumppaa hiki hatussa ja vauvat vaan köllöttelee lattialla. Onneks on yks ohjaaja, jolla on sekä vauva mukana liikkeissä ja samalla äitillekin hikinen tunti, niin siellä oon tykänny käydä tosi paljon. Jos Helsingissäpäin asuit, niin suosittelen tätä tuntia Lauttasaaren Liikuntakeskuksessa tiistaisin klo 10.30-11.15!

Meillä kanssa tyttö istuskelee mielellään ja myös kannattelee omaa painoaan jaloillaan ja tykkää myös ponnistaa. Yks päivä otin vähän omia vapauksia ja laitoin tytön rattaisiin puoli-istuntaan ja lähdettiin kaverin kanssa juoksulenkille. Ei se vauveli ollut moksiskaan, vaikka unen päästä ei saanut ihan kunnolla kiinni. Mikskähän tämän ikäiset ei sais olla istuma-asennossa, vaikka selkeästi tykkää olla??

Meillä muovipussit on kova juttu, mutta myös kaikki muu tarpeeksi pieni/kevyt saa kyytiä. Ruokapöydässä pöytäliinakin kelpaa [8D]. Ja se hoitopöydän seinustalla oleva neuvolasta saatu smile-ukkelin kuva on pian ihan repaleina kun pikkusormet nappaa kiinni siitä kokoajan [:D]. Ja lelut, joilla on naama on kans jees [:D], samoin äippäpakkauksen kirja.
 
Syy on siinä, että lapsen pää on niin painava suhteessa muuhun vartaloon, jotta lapsen on vaikea kannatella päätään ilman että rasitus kohdistuisi selkään. Liian aikaisesta lapsen istumisesta voi olla seurauksena selkärängan vioittuminen, joten syytä on olla varovainen.
Siispä selvennystä hieman sekavasta kirjoituksestani... istuttaa voi lasta/lapsen painoa kannatellen ,mutta yksin lasta ei saa istuttaa ennenkuin lapsi itsenäisesti näyttää homman osaavan.

meille neuvottiin että lasta saa pitää istuma-asennossa jos koko selkä on tuettuna. mihin vaan. sitteriin, omaan mahaan jne. pelkkien kainaloiden alta tai ilman ei saa istuttaa ennen 6 kk. koska lapsi rojahtaa eteen/sivulle päin ja lonkat ei oo vielä kehittyneet ja alaselkä kärsii. lapsen omat lihakset eivät vielä jaksa kannattaa koko painoa vaikka kuinka itse haluaa ja yrittää päästä siihen asentoon.
 
hyvä selkeennytys asiaan kaylies! kiitos.
 
mä yritin tänään kun oli aikaa olla ihan rauhassa kaupassa ni etsiä jotain maissivelliä mut en löytäny... pitäiskö sellaista olla ihan tavis kaupassa? riisi ja peruna-porkkanavelliä kyllä löytyi. meinasin et jos parin viikon päästä alkais totutella iltavellittelyyn. onko joku jo jotain velliä antanut?
 
nyt on sellaset kelit ettei välillä oikein tiedä mitä pukis muksulle päälle...[:-] meilläm on sisällä body, sukkahousut ja päällä toiset housut ja paita. ulkona siihen päälle villasukat, tumput, pipo ja haalari. mut sit jos on sylissä ulkona niin muualta tulee kuuma paitsi varpaista. rattaissa sopiva ja autossa kuuma. tulis nyt vaan oikeesti lämmintä!!!!!!!!!!
 
 
 
meillä tytöllä o sisällä yleensä bodi ja sukat. tai bodi ja sukkahousut ei muuta ku tää neiti o kuumakalle  ku sillä hikoo jo noissakkii joka paikka. Ulos ku mennään niin body ja sukka housut ja toppasukat, fleese tai villapuku pipo ja tumput. Jos o nolla keli nii sitte menee villapuvun lisäksi vaunureissulle vielä collegepuku mutta ei fleese puvun lisäks. Ja silti sillä on noista huolimatta hirvee hiki oli se vaunuissa tai autossa.
Talvella oli myös pelkällä body sukkishousu yhistelmällä ja fleese puvulla tuolla vaunuissa ja hikisenä se siel oli pussukan sisällä nyt ei enää oo ees pussukan sisällä. ja yli 5asteen pakkasella oli sitten toppapuvussa mutta siitä alle pärjänny fleesellä.

Ei oikein nyt oo enää toi potkupuku ollu pinjan mieleen jos o body päällä..kitinä niin kauan kunnes sen ottaa pois päältä eli sillä o kuuma.

harvoin oon pitänyt päälihousuu ja puseroo tytöllä. kun sisällä varsinkin heti alkaa kitinä ku on kuuma.
 
Noista velleistä... Mä olin kans aatellu et kohta alottelen niitä, no kysäsin neuvolasta asiaa. Hän sanoi ettei enää oikein suositella vellejä otettavaksi käyttöön...? Vellin ravintoarvo on kuulemma aikalailla sama kun maidon ja helpompaa on siirtyä suoraan kiinteisiin. Iltavellistä kuulemma tulee helposti tapa josta ei pääse eroon, lapsi vaatii aina iltavellinsä sänkyyn ennen nukkumaanmenoa jne... Varmaan siihen sit monet aika helpostikin "syyllistyy" et antaa sen sänkyyn sen pullon sit ku osaa ite juoda yms... Mut neuvolan täti sanoi kyl hyvin sen et sit ku syö jo puuroa yms ni iltapalan paikka on keittiössä ja nukkumaan sit sänkyyn ilman vellejä... No mä sit rupesin tosiaan miettimään tota asiaa ja ajattelin suoraan kokeilla niitä kiinteitä. Mä kun annan Nannia ni ravintoarvot niissä nyt ainakin on kohillaan. Sit soseet tulee itetehtynä aikalailla halvemmaksikin..ku meil tosiaan menee jo tota nannia päivässä yli litrakin ni siihen menee aina se 50senttiä purkilta...
Mut joo, nää on näitä ikuisuuskysymyksiä et kuka mitenki ruokkii. Musta on vaan hyvä et ku neuvolassa kyselee ni saa uusia näkökantoja asioihin ja sitte voi pohdiskella et miten nyt sit kandee oman lapsen kohdalla tehä.
 
Meillä on sisällä jotku potkuhousut tai verkkari ja body tai paita. ei hirveen paksuja. Meillä on vanha talo mut tääl on ollu onneksi lämmin, vaan lattiat on kylmät mut Nuutti nyt ei lattialla juuri olekkaan.
Ulkona on tosiaan hankalaa nytte, varsinki jos lähtee autolla koska siinä tulee kuuma ja sit muuten voi tulla vilu. päikkäreillä vaunnuissa meil oli eilen enää vanupuku sisävaatteiden päällä ja sit se sydänmakuupussi.. Kesä tulee!!![:)][:)][:)]
Koht on jo Vappu! mitä Vappupläänejä jengillä on?
Mä haluisin kovasti perinteiselle kaivari piknikille... olispa hyvä sää!!!!
 
YAMA: juu,meillä on vellit käytössä...peruna-porkkanaa ja maissia meillä syödään.se maissi vaan makeuttaa maitoa...en mä ainakaa huomannu eroo[:D]
MINTO: meil on tosiaan vellitelty jo aika kauan,mut annan kyllä iltamaidon ihan sellaisenaan tai sitten vähän paksumpana vellin avulla.en kokovelliä oo antanu kertaakaa.Tarvittaessa menee ihan pelkkä nanikin...

Meillä neuvolassa sitä velliä mainostettii ja iltapuuroa samaten,mut eihän nuita puuroja voi antaa vasta ku 5kk...outoa...soseita meil vedetää ku vanha tekijä ja yöllä on ihan sama neidille mitä suuhun laittaa...päivällä on vähä nirsompaa.

hurjaa...meil nukuttii toissa yönä 9h unet ja viime yönä 7!!!unikone-Aino

Käytii eilen hakees meidän kylän naisyhdistyksen vauvalahja,30e ja saatii pikku aterimetki[:)] ja tänää tulee täti seurakunnasta tuomaan Ainolle ekaa raamattua...on se vaan hyvä city,missä mä asun ku vauvarahaa sai eka sen 200e ja nyt viel kyläyhdistykseltä 30e...auttaahan tuo ja on hienoo huomata että täällä arvostetaan jälkikasvua[:)]
 
täällä mamma ihan sairaanpahassa närästyksessä että säteilee ihan munuaisille asti. itku pääsee. Vaikea hoitaa tyttöä ku koskee ja ahistaa
 
Moroo. Ihania kuvia niisuneidillä ja kayliekselle tsemppiksiä närästyksen kanssa! Ja kylläpä Pipskun vauveli nukkuu, vau! En uskalla edes haaveilla tuommoisista unista, mutta kun näihin lyhyisiinkin pätkiin on tottunut, niin ei hätää. Jotain muutakin piti kai kommentoida, mutta en enää muista mitä. Ylläri sinäänsä [;)]

Meillä on ollut kylässä tuskaisuutta nyt muutaman päivän ajan. Aikaisemmin tyttö on ollut niin helppo ja tyytyväinen koko ajan, että ei ole todellakaan ollut tyypillistä tämä itkun nykyinen määrä. Pahin päivä oli toissapäivänä, jolloin koko aamupäivän vaan itki ja huusi, eikä suostunut edes syömään. Pakkasin kiljuvan tytön sitten vaunuihin ja lähdettiin kohti terveyskeskuksen päivystystä. Matkalla nukahti vaunuihin ja heräsi paikan päällä tyytyväisenä. Kun päästiin lääkärin huoneeseen, niin rupesin itse itkemään väsymyksestä ja huolesta, kun vauvalla taasen oli hyvä hetki ja hymyillen tiiraili lääkäriä -hyvä siinä oli sitten selittää mitä itkulta pystyin, että "joo, tultiin tänne kun vauva vaan itkee" [:D] heh, nyt jo vähän naurattaa. Lääkäri EHKÄ ajatteli, että oon pikkusen hysteerinen (tai muuten mielenvikainen).

No, saatiin kyllä hyvää palvelua ja lääkäri oli oikein mukava. Katsottiin korvat, kurkku ja keuhkot jne. ja kaikki oli ok. Ainoa mitä lääkäri pystyi toteamaan oli että taipeissa ja leuan alla on ihottumaa... Jep. Kovasti oon koittanutkin niitä putsailla ja rasvailla. Atooppiselta ihottumalta kuulemma vaikuttaa. Todennäköisesti itkujen aiheuttaja on mahavaivat tai sitten ihottumat kutittavat tms. Veikkaan kyllä, että syy on mahavaivoissa, mutta mysteeriseltä vaikuttaa, että mistä ne nyt yhtäkkiä ovat tulleet. Tyttö on siis täysimetyksellä, enkä ole mitään kummempaa uutta syönyt. Lääkärin mukaan ihottumat ja mahavaivat voisivat kumpikin johtua samasta allergiaa aiheuttavasta ruoasta. Sen kun keksisi.

Eilinen ja tämä päivä ja yötkin on mennyt ihan kohtalaisesti, eikä itkukohtauksia ole ollut kuin muutama. Mutta jokainen on kyllä liikaa. Tuntuu ihan kamalalta, kun tyttö huutaa tuskaisena selkä kaarella [:(] Itku ei siis tosiaan ole mitään pikkukitinää mitä aikaisemmin on ollut. Kakkailee vähän harvemmin kuin aikaisemmin, mutta toisaalta syökin harvemmin. Enemmän on kyllä piereskellyt, niin kai joku nyt vaan tuottaa sitä ilmaa masuun. Kävin tänään ostamassa Disflatyl- ja Rela -tippoja, sekä oon huolella röyhtäyttänyt joka syömisen jälkeen. Lisäksi oon pitänyt mahallaan mahdollisimman paljon ja koittanut muutenkin hytkytellä ja jumppailla jalkoja mahaa kohti. Toivottavasti auttaa. En kyllä kuitenkaan tajua miksi nyt yhtäkkiä on tämmöistä, inhottavaa kun joutuu kokoajan pelkäämään, koska huuto taas alkaa. Voevoe. No, kaipa tämä tästä. Jos teillä on jotain vinkkejä tai mielipiteitä, niin kertokaa toki. Mites rota-rokote, joka oli pari viikkoa sitten? Voiko se aiheuttaa tämmöistä?

On kyllä varmasti aika kovaa niillä, joiden vauvat itkee paljon. En tunnu itse kestävän vauvan itkua kovinkaan hyvin [:(] Tai kestän joo, mutta aika pahalta ja kuluttavalta se tuntuu.

Mut semmoista. On täällä hyviäkin juttuja: Näyttää siltä, että tyttö on löytänyt kätensä [:)] KAtselee niitä ihmeissään pitkiäkin aikoja. Lisäksi on ruvennut sohimaan nyrkeillä naaman edessä roikkuvia leluja. Hauskaa [:)]
 
ALKUPERÄINEN: tiitunen

Eilinen ja tämä päivä ja yötkin on mennyt ihan kohtalaisesti, eikä itkukohtauksia ole ollut kuin muutama. Mutta jokainen on kyllä liikaa. Tuntuu ihan kamalalta, kun tyttö huutaa tuskaisena selkä kaarella [:(] Itku ei siis tosiaan ole mitään pikkukitinää mitä aikaisemmin on ollut. Kakkailee vähän harvemmin kuin aikaisemmin, mutta toisaalta syökin harvemmin. Enemmän on kyllä piereskellyt, niin kai joku nyt vaan tuottaa sitä ilmaa masuun.


Täällä on ollut samanoloista vaivaa tänä päivänä... Ja ei täällä muutenkaan olla mitenkään parhaimmassa kunnossa, kun äiteen ja pojan nokat vuotavat kilpaa. Onneksi kuitenkin äiti johtaa tätä kisaa tällä hetkellä [:)]. Aamulla oli tosi ikävää herätä siihen, että toisella on pää tulipunaisena orastavasta huudosta ennen kuin sai edes silmiään auki. Niillä eväillä mentiinkin sitten pari tuntia, kunnes se vapauttava kakka sitten tuli. Ja sitähän tuli sitten siihen malliin, että vaippa ei kerennyt imemään koko määrää... Ja ei muuta ku koko vaatekerrasto vaihtoon... Mutta toisen tukkoisuudesta huolimatta on ihanaa tässä kirjoittaessa samalla kattella, kun herra touhuaa jumppamatolla ja antaa leluille kyytiä. Näyttää niin kivalta toiminnalta, että taidan mennä mukaan...
 
uskaltaisinko antaa pojalle jo jotain velliä tms...aaro itkee jo toista päivää..ei nuku kuin lyhyitä pätkiä ja sit taas syödään..
Neuvolassa sanottiin että katotaan niitä velli yms asioita sitten(vasta!) ens kuun alussa..
 
siinäpä sitä pohdintaa riittää et aloittaisko vellillä vaiko heti jollain pottumuusilla?? no mietitään rauhassa. mä ehkä haluaisin niillä tukevammilla ruoilla pidemmän syöttövälin päiväs aikaan kun yöt sujuu kuitenkin mukavasti. syö kyllä 2-4 kertaa yössä mut se ei näytä mua väsyttävän. päivällä olis kaikenlaista hommaa jotka ehtis paremmin tehdä [:)]
 
mietin sitä mitä minto sanoit ettei sais totuttaa siihen iltapulloon... meinasin kyllä et velli olis hyvää iltapalaa mut en kyllä meinannu sitä sängyssä antaa. onko se sit haitallista jos tottuu siihen? ensin sanotaan et pitää olla rutiiniä et lapsi oppii nukahtamaan mut sit ei kuitenkaan sais olla rutiineja...[:-] no, mä olen onnistunut jo totuttamaan tämän siihen et pitää olla tissi suussa illalla.[X(]
 
hiawatha: olisko teillä tiheän imun kausi? yleensä helpottaa n. 1vko sisään. meillä oli se joskus 2,5kk iässä. ja edellen iltaisin ollaan komeen otteeseen n. 1h tissillä. nukutaan ja syödään.
 
Varovainen arvaus Hiawatha, olisko kyseessä tiheän imun kausi? Meillä oli kans vajaan viikon sellasta pientä kitinää ja rintaraivareita yhdistettynä jatkuvaan syömiseen ja lyhyisiin unipätkiin. Eli tulkitsin sen niin, että poitsu tilasi lisää maitoa nälkäänsä. Asiaa helpotti kun tiesin että yleensä tuollainen kausi tulee mm. 3kk hujakoilla, ja myöskin että usein äidit saattavat lopettaa tai vähentää imetystä juuri silloin, koska tulee tunne ettei oma maito riitä. Voin tietenkin olla väärässäkin, mutta suosittelisin odottelemaan vielä muutaman päivän niin voi olla että tilanne palautuu normaaliksi ihan itsestään. [:)]

Me käytiin tänään vauvamuskarissa ekaa kertaa, ja voi että oli kivaa! Sekä äidillä että pojalla. [:)]
 
Tiitunen, meillä on ihan samanlaista! Neiti on yleensä tosi kiltti, ja ny tän viikon kiukutellu samanlailla ku teillä! Luulen et johtuu rokotuksista mitä saatiin alkuviikosta. Muistaakseni oli 5-7 päivää kans kiukkusempaa sillon ku ekan kerran saatiin rokotus. Tai toivottavasti johtuu, oon kans huomannu et toi itku ressaa ihan ylipaljon. Hui, miten toi napero on jo yli kolmekuukautinen!!
 
Takaisin
Top