Tammivaavit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja paukke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin juu, olen freelancer ja hommiani ovat aerobicohjaukset sekä soittaminen. Opiskelen vielä Sibelius-Akatemialla, tarkoituksena tehdä viimeinen soittotutkinto alkusyksystä kun masu ei vielä (toivottavasti) ole tiellä. Sen jälkeen ja kirjallisen työn jälkeen siis valmistun, paperit saan hyvässä lykyssä jouluksi.

Raskaus on sujunut töiden kannalta aika hyvin, jumppailua se ei oo haitannut yhtään, päinvastoin on tosi hyvä juttu, että on pakko lähteä jumppaamaan, koska siitä tulee hämmästyttävän hyvä olo. Kertaakaan ei ole jumpatessa ollut ällötystä/heikotusta/väsymystä. Soittamistakaan se ei ole haitannut, mutta omatoiminen treenaaminen on ollut tosi vaikeaa kun laiskottaa kokoajan niin kamalasti. Oon myös ruvennut ottamaan tunnin päikkäreitä treenikopin sohvalla. Mutta aina kun on ollut treenit jonku porukan kanssa tai konsertti, niin olen jaksanut ihan helposti, vähän sama fiilis kun jumpatessa, koko paha olo kaikkinensa unohtuu kun keskittyy johonkin muuhun hommaan tosissaan. Pelottavan paljon on muuten pääkopasta kiinni se paha olo!!

Oi voi. Mun mies ei ollu ekassa neuvolassa, eikä se luvannu tulla ultraankaan. Sano ettei kehtaa pyytää työharjottelusta vapaata mutta musta kyllä vähän tuntuu ettei sitä vaan huvita. Tai sit se on vaan niin kova paikka ku joutuis pyytää vapaat. Kyl mä ainakin keksisin jonkun tekosyyn jos en kehtais suoraa sanoo. Enkä mä kyllä jaksa ruveta pakottaankaa. Täytyy vaan mennä 16.6 yksin sinne ja toivoo ettei ainakaan tulis huonoja uutisia.[8|]

Toi nännien hankaus idea ei kuulosta ollenkaahassummalta. Ja jos tota virallista kantaa miettii ni sit varmaa pitäis sanoo miehellekki et ei saa koskea eikä ainakaa imasta ettei synytys ala.[:D]

Voimia stuballe ja toivottavasti tärpää pian uudestaan.
Mua on nää kaksi päivää todella paljon  ruvennut pelottamaan et onks siellä mahassa mitään. Ainoa mikä raskausoire on ollut jo pitkään niin rinnat on kipeät. Pahoinvointi on loppunut jo pari viikkoa sitten. Mieskään ei aina voi olla tukena kun se tekee noita reissu hommia ja niillä on koko ajan ihan sairaan kauhea kiire kun juhannus on tulossa ja kaupat tarvitsee tota alkomahoolia. Se käy vain kotona nukkumassa ja sit taas se lähtee. Mulla olisi ens maanantaina neuvola ja mies olisi halunut tulla mukaan mut töitten takia se ei pääse kun niillä on mies vajetta niin se ei voi ottaa vapaa päivää. Joudun menemään sinne ihan yksin. Muuten mitä kaikkea siellä ekassa neuvolassa tehdään ja otetaan kun en ikinä ole ollut kun esikoista odotan.
Hyvää kesän odotusta kaikille![8D]

Yööks mulla on ollu kans varsinkin aamuvuoroihin lähtiessä ihan kauhea olo, aamukahvit on tullu ylös melkein joka kerta.. Jääkaapissa ei oikeastaan kohta muuta ole ku jogurtteja, mehuja ja hedelmiä, ainoat jotka menee alas [:'(] Tissisärky herättää öisin, kun vaihtaa asentoa ja ne hölskyy...ihme ongelmia! 
Tsemppiä itse kullekin, ihana lueskella täältä teidän juttuja kun samoilla viikoilla vielä ollaan.

emma85: Ekassa neuvolassa saa vinon pinon kaikkia esitteitä, tyyliin raskaus ja alkoholi, raskaus ja tupakointi, sit ihan raskautta käsitteleviä vihkosia(mä sain 2), täti kyselee elämäntavoista ja tilanteesta, sinun ja sukusi sairauksista. Sitten en tiedä onko eri neuvoloissa eri käytännöt mutta mun piti olla 4 tuntia ennen neuvolaan menoa käymättä pissalla. Eli ne ottaa virtsa näytteen mistä tutkitaan sokeri ja valkuaisaine pitoisuudet. Verta otetaan muutama putkilo. Katsotaan rhesus tyyppi ja veri ryhmä, sekä kuppa ja HIV. Niin ja tietysti mitataan verenpaine ja hemoglobiini.

Itte olen yöpartiossa hoitoalalla. Tuo on muuten totta että jo oman ammattinsa vuoksi on kahta säikympi. Iha sama syökö vai ei ku o huonoo oloo vähä välii..tänään olin pitkästä aikaa energisempi ja pesin jopa vessanpöntön ja lavuaarin ja lattian jonka kaveri likas sitten tossa illasta ku otti vähä strohhia eikä se pysynykkää enää sisällä. Se siitä minun uurastuksesta :D

maha o iha turpeissa...vieläkin sekasin toi masu ja sit toi asukki on alkanu aiheuttaa sitä ettei enää siedäkkään housun kaulusta kohdun kohalla ku alkaa ahistaa...autossa oli vaikee istuu ku turvavyö vaa meni koko aja tiukemmalle, onneks ei tarvinna ajella ku oli kuski.

Pittee soittoo kyl huomenna sinne neuvolaan ja kysyy tartteeko mun ite varata sitä ultraa vai mitenkä täällä on se systeemi ja myös tuosta mun mahantoiminnasta, koska se aiheuttaa nii ikäviä kipuja että olisko sittenkin syytä päästä aikaisemmin käymään.Ei ota ruokavaliolla muuttuakseen, että saako käättää mittää kovettavaa lääkettä...

Ahistaa ku tuli taas kylmät kelit...olis halunna tuol ulkona olla mutta eiku alkaa paleltaa... Yöllä nukkuissa taas on se että ikkuna o pakko pitää auki kun tuntuu muuten että läkähtyy...jalat ei oo viel sentää turvonneet pahemmin mutta mulla o aina ollu kuumottavat jalkapohjat jne niin arvatkeepa ystäväni onko ne nyt kuumat...tekis mieli jääsaaviin tunkee jalat että sais nukuttua...mutta mikä ihmeellisempää...mun selkä! aikaisemmin enne raskautta niskoihin koski harvasen viikko ja rintaranka oli lukossa ja sai popsia vahvoja lääkkeitä kipuun ja myös rentouttavia... ja käävä fysioterapeutilla....NYT ei ole ollut mitään. Vuosi sitten tipuin hepan selästä ja se siinä niskat venähti ja aivotärähys ja nilkka venähti, nii siitä jäi sitten niska-hartia rintaranka jumitus ja noi kaikki kivat oireet ja lääke koukku tai no koukku ja koukku, popsin vaan ku oli pahimmillaan ja pyörrytti en muulloin. Ja nyt ei oo mitään oiretta..ihanaa!

jaa pitäsköhä sitä mennä nukkumaan :D

Oli teinit kylillä ajellu vähä autolla...bemarin kylki kuskin puolelta sisällä ja opelin vänkärin valot ja etupuskuri kulmasta paskana.

Huomenta! Mukava aamunratoksi lukea teidän kuulumiset. Itsellä alkanut pahoinvointi helpottaa, ehkä yksi syy siihen se, että aamupalat on jo viikon verran tarjoiltu sänkyyn, ja olen ottanut tosi iisisti puoleenpäivään asti ja sitten vasta aloittanut aktiivisen lomailun. ;) Välillä jopa miettinyt, että onkohan kaikki hyvin kun ei nyt mihinkään koske tai okseta! Tänään on meillä eka neuvola puoliltapäivin, hieman jännityksellä odotan. Toivottavasti sydänäänet jo kuuluisi! Verenpaine mulla on AINA lääkärissä mitattaessa hieman korkea, kotona mittasin eilen niin oli n. 100/60, eli todellakaan syytä huoleen ei pitäisi olla...

Ai niin, olemme molemmat mieheni kanssa ammatiltamme muusikkoja. Molemmat kesän enimmäkseen lomalla ja treenailla voi sillon kun tuntuu hyvältä.

Nytpä alan valmistautumaan neuvolakäyntiä varten...

P.S. Tsuballe voimahalauksia, me ollaan hengessä mukana!

Heippa!

Tulin tänne taas kommentoimaan... tuota turvavyöasiaa, itsellä on kanssa alkanut se mahavyö ahistaa jo ajat sitten mutta luin jostakin hyvän vinkin että kannattaa se turvavyön mahavyö pyöräyttää pepun alle ja pitää vaan sitä vinottain menevää vyötä normaalisti, näin toimiessa vyö ei paina mahaa tai aiheuta keskenmenoa jos tulee äkkijarrutus/kolari kun ei ole painamassa mahaa.

Olen käynyt 2 kertaa sokerirasituksessa ja eivät ole ollenkaan olleet pahoja kokemuksia kun oon saanut kylmän colan makuisen juoman mitä juoda sen vanhan sokerilitkun sijaan. Sokerirasituksessahan mitataan paastoarvo, jonka jälkeen juodaan tuo neste, odotetaan 1h jonka jälkeen verikoe suonesta ja odotetaan vielä toinen tunti ja taas verikoe suonesta (1h ja 2h arvot siis otetaan). Vinkkinä kerron että kannattaa ottaa lukemista mukaan sillä muuten tuo aika tuntuu äärimmäisen pitkälle.

Meillä mies kävi ahkerasti alussa neuvolassa minun kanssa sekä np ja ru ultrissa mammapolilla, mutta nytten viimeisillä kerroilla ei ole ollut mukana kun ei ole katsonut tarpeelliseksi koska mitään uutta ei miehelle ole näillä käynneillä tullut. Itse olen sanonut et sinähän sen päätät että lähdetkö neuvolaan mukaan vai et. Nyt seuraavaan neuvolaan mä pyysin että se lähtis mukaan mulle muistiksi että mitäs kaikkea mun pitää muistaa kysyä terkkarilta kun viimeksikään en muistanut kysyä puoliakaan.

Ihanaa odotusta kaikille!
Maajo

Heps!

Sokerirasitusjutusta kanssa vielä sen verran, et sen vuoks sitä Pirkanmaan ohjeistusta aiemmin ihmettelin, kun mulle on jo varattu seuraava neuvola-aika (meni suunnilleen viikolle 25) ja neuvolalääkäristäkin on jo puhuttu (ois jokunen viikko neuvolan jälkeen) niin ihmettelenpä, et miksi ei oltaisi tuossa samalla jo keskusteltu siihen rasitukseen menosta, jos semmonen ois tulossa. Neuvolatädin kanssa kuitenkin suht pitkään juteltiin tulevasta kesän aikataulusta ja muusta. Nii, ja tiiän kyllä et se on eri asia kun toi glukoosin mittausjuttu, en vaan osannu itseeni kovin selkeesti ilmaista [:)]

Mutta turhapa sitä sen kummemin etukäteen pohtia, tulee jos on tullakseen. Mennään sit hörppimään lientä jos niikseen on [:)]. Kiitos Maajo kirjan mukaan ottamis -vinkistä.

Täältä ilmoittautuis vielä yx tammi-vaavin odottelija :)
Pitkään oon lukenut tätä palstaa ja kokoajan aatellu et joko vois...mut maltoin mieleni vielä siihen saakka että varhaisultra on käyty läpi ja lapsi todellakin on tulossa (ja on oikeassa paikassa) :)

Kaameeta pahoinvointia oon saanu kokea jo 2 viikkoa ja toiveita elättelen että se loppuisi piakkoin (muuten ei mitään ongelmia..paitsi vaatteiden kanssa kun rupeaa vatsa jo pömpöttämään ;)

Meille tää on eka (hartaasti tehty) lapsi ja laskettu aika on 11.1.2010 (Tampereelta ollaan).

Oli kyllä todella jännä toi eilinen ultra, siellä se pikkunen jo liikkui ja silmäkuoppien aihiotakin jo näkyi, mies jo tokasi siinä et "ihan mun näkönen" heheh. Et, suosittelen jos haluaa mielenrauhan saada..meillä ainakin ajatusmalli kääntyi heti luokkaan "meille tulee oikeesti vauva!", kun ennen sitä aatteli et katotaan nyt jos siel olis joku..

Nyt sitä tekis mieli huutaa maailmalle tätä ilosanomaa oikein kunnolla, mut maltetaan vielä, tässä vielä jännään josko mun työ jatkuis heinäkuun lopusta eteenpäin..voi tulla muuten turhan aikanen mammaloma.

Tälläsiä ajatuksia täällä, nyt päässä vaan isoja onnellisuuden ajatuksia! =D

Tirpu: Niin, en tiedä miksi ei ole ollut puhetta.  Näin TAYS:sta ainakin mulle on sanottu, en sitten tiedä tarkoittaako vain meitä Treella asuvia..

Piiki83:Laita se URL-osoite eikä http:// osoitetta. Kokeilepas.

Käytin kahta kesäkuussa syntynyttä lastani vuosittaisessa tarkastuksessa neuvolassa tänään ja samalla täti otti minunkin tiedot ylös. Eka kunnon neuvolla on 18.pvä, silloin on lääkärineuvola. meillä on neuvolassa oma ultralaite ja toivon että lääkäri tuolloin vilkaisisi onko siellä mahassa ketään..onhan tämä jännittävää aikaa kun ootellaan onko vauva tulossa ja oikeassa paikassa...

Täällä ilmottautuu myöskin yksi tammivauvan odottaja. Tänään käytiin ensimmäistä kertaa neuvolassa ja alkuraskauden ultra oli jo reilu viikko sitten. Ultrassa näkyi sydämen syke, joten kaiken pitäisi olla ok. Esikoista odotetaan, ja laskettu aika olisi 14.1.10.
Olo on ollut kaikin puolin hyvä, tissit hieman arat, mutta muuten ei mitään oireita. Väsymyskin on tosi ajoittaista, välillä tuntuu että oon pirteempi kuin ennen raskautta! Naama on tosin pahempi kuin teininä, kamalasti finnejä on ilmestynyt yhtäkkiä!
Nyt koitan opetella hiljalleen nauttimaan raskaudesta, kovasti vaan vielä pelottaa kun marraskuussa raskaus päättyi keskenmenoon.

Hepsan, tuli tämmönen juttu mieleen..
Miten varovaisia te ootte hiusten värjäyksen kanssa? meinaatteko ihan normisti värjäillä niinkun aina ennenkin, vai onko joku varoittanut jostain vaikutuksista?

*bad hairday*

Heips!

Minä ainakin olen värjännyt hiuksiani ihan normaalisti koko raskausajan, sillä hiuksia saa värjätä myös raskausaikana kunhan se ei ole viikottain tapahtuvaa puuhaa eli kuhan pysyy kohtuudessa niin on ok värjätä tukkaa.

edit:
Husin sivuilla juttua: "Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella."
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,644,3818,3437,6169#Kosmetiikana%20k%C3%A4ytt%C3%B6%20raskauden%20aikana

Loppuviimein jokainen päättää itse värjääkö vaiko eikö.

Maajo

Nyt on eka neuvola takana, eipä tullut mitään uutta ja ihmeellistä tietoa sieltä. Kaikki oli kunnossa, ei keksinyt ees mitään valitettavaa. Seuraavan ajan sain vasta 15.7., aika kauas siis! Onko teillä muilla näin pitkää väliä ollut tarkastusten välillä? Vaikka eipä se mua haittaa, samalla lailla se vauva siellä muhii ilman lääkärikäyntejäkin, eikä minunkaan tarvii turhaan stressata... Mulla on jonkun asteinen lääkärikammo, joten ihan iloinen oon ettei tarvii siellä jatkuvaan ravata... ;)

heimoi!

sain itteni raahattua hetkeks koneelle että pääsee vähän kirjottelemaan kuulumisia. olo on ollut ihan kamala. koko ajan on ihan mieletön kuvotus päällä eikä tunnu mikään auttavan. yöt menee valvoessa kun hyvää asentoa ei löydy ja sitten kun nukahtaa niin kohta herää vessaan tai siihen että tuntuu kuin oksennus tulis. toivon niin paljon että tää loppuis ku ei meinaa olla voimia tehä mitään. hirveen tuskan ja työn takana on valmistaa edes jonkinlaista ruokaa ku ei viitsi ihan pelkällä leivällä elää. kumpa vaan mies ois kotona mut siellä se vaan maata palvelee.. :/
onneksi on kuitenkin loma kun ei pystyis kyllä töissä olemaan tässä olossa. kaupassa en ole tällä viikolla jaksanut kertaakaan käydä joten tänään ois ihan pakko, ku alkaa jääkaappi olemaan aika tyhjänä. ulkoilu on jäänyt takapihalla istumiseen ku ei yksinkertaisesti jaksa tai ees pysty lähtemään edes kävelylle. pakko ois saada tätä oloo paremmaksi ettei vaan jäisi sisällä makaamiseks.

mutta toivottavasti muilla on edes vähän parempi olo kuin miulla. hurjasti jaksamista kaikille! *hali*

Takaisin