Tammivaavit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja paukke
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin näin yks yö sellasta unta että vauva oli tyttö![:D]
Kummosia teidän muiden miehet on? Omasta on  tullu ihan hirvee. ei sen kanssa voi puhuamuusta kuin säästä. Jos koittaa ees alottaa keskustelun jostain vakavammasta ni se rupee käyttäytyy ku murrosikänen. tulee tekstiä tyliin että pidä turpas kii, haista v****, näyttää keskaria tosin oli humakassa mutta silti. On tosi paha mieli enkä jaksa enää olla ees ilonen tästä raskaudesta ja ajatella positiivisesti. Huolestuttaa vaan kun tunnetilat menee istukan kautta myös sikiöön. [&:] No kai tä itkeskely joskus loppuu.[:(]

Minä malttamaton...oireet viittaa että olen raskaana mutta en niitä ole viel myöntänyt :) mut annan varman vastauksen parin päivän päästä :D

Mutta tietoo minusta:
-85vm mie ja mieheni -86vm, eka raskaus maaliskuun 09 lopussa meni kesken ja nyt sitten ensi yrittämän jälkeen taisi onnistua. Miehellä kohta 3v tyttö. Itselläni siis ei ole lapsia. Itä-Suomesta olen. Ja se hektinen hetki olisi jos nyt kaik männöö hyvin 24.1.2010

paukke: Onpa kurjaa kuulla. Oletko kysynyt mieheltäsi mikä nyt oikein mättää? Ei tuollaista tarvitsisi kuunnella. Onkohan sillä stressiä töissä tai jotain? Muuttuiko jotenkin sen jälkeen, kun raskaus varmistui vai kuinka? Voimahaleja.

Terve taas!
Täällähän on ollut sutinaa viikonloppuna :D Meni jonkin aikaa kun luki teidän kirjoituksia! Väsymys on tuttua täälläkin... [:o] Voiskohan töissä ottaa aina päikkärit? [:D] Appivanhemmat otti tiedon vastaan mukavasti. Appiukko kyllä oli alkuun vähäsanainen, ja lähti vaan saunaan. Myöhemmin Anoppi sanoi, että oli ollut saunassa melkein tippalinssissä iloista. Tänään puhelimessa äidin kanssa teki mieli kertoa uutiset, mutta tahtoisin tehdä sen kasvotusten. Välimatkaa kun vaan on 400km [8|] Kovasti yritin kysellä tälle tulokkalle nimeä, mutta en saanut ehdotuksia... Hyviä ehdotuksia siis kaivataan!!! Jep, olo muuten ihan kohtalainen, mutta allergiaoireet vaivaa, nyt kun en oikeen voi ottaa allergialääketä, enkä laittaa ihottumaan kortisoniakaan... Pitäis kai käydä lääkärillä kysymässä, olisko mistä apua... Vai onko teillä toisilla tietoo?? Kai sitä pitää olla silmät turvoksissa ja naama punaisena siihen asti...[&:]

paukke, tosi ikävä kuulla. Mun mielestä kenenkään ei tarttis sietää tollasta. Onko se sellanen vain kännissä vai muutenkin? Mitä hienoja puolia hänellä on? Ehkä sä voit vaivihkaa tukea ja auttaa häntä huomaamaan ja vahvistamaan hyviä ominaisuuksiaan?

Itselläni on siunaus saada elää todella hienon miehen kanssa. Mutta niinhän hän onkin jo 40v ja elämää nähnyt ja ymmärtänyt ja kykenee siten erittäin hyviin keskusteluihin yms. Ja lisäksi näyttää max 30-vuotiaalta [8D]

Mä oon huomannu kans, että liikunta auttaa pahoinvointiin. Aamulla arvelutti, että miten selviän tästä päivästä ku on neljä jumppaa (yks elannonhankintakeinoni on siis aerobicohjaus), mutta selvisinkin erinomaisesti. Niin kauan ku pysy liikkeessä ja syke ylhäällä oli suorastaan euforinen olo. Jumppien välissä piti syödä välipalaksi vähän Yosaa. Sitten jumppien jälkeen oli kyllä tosi vetelä olo... Ja kohta menenkin nukkumaan ja päästän mieheni surffaamaan koneelle [:)] Täällä foorumilla ei taida kovin paljoo miehiä käydä?

Hyvää pahoinvointia vaan kaikille! Välillä on kyllä niin huono olo että olen jo muutaman kerran juossut vessanpöntölle mut siinä matkalla on kuitenkin mennyt ohi... Olen huomannut että minulla pahoinvointiin ja heikkoon oloon auttaa se että muistaa syödä ja juoda säännöllisesti. Jotkut korput tms keksit on ehkä parhaimpia. Ja laimea mehu on hyvä. Mut mulla näyttää pahin aika olevan tää ilta kun on jo väsynyt päivän jälkeen... 2h on maksimi aika mitä pystyy olemaan ilman suuhun pantavaa ja juoda pitää puolen tunnin välein!
Tulitikku: jaksamista omien ajatusten selvittelyyn. Mulla hieman sama tilanne... oma isäni on kyllä vielä elossa mutta on luonteeltaan narsisti. Osaa sotkea välillä mun ja mun miehen elämän oikein mukavasti ja nyt pelottaa miten vauvan tulo vaikuttaa suhteisiimme... Ja olen koko aikuisikäni kamppaillut oman itseni ja isäni luonteen piirteiden erottamisella. Jokainen joka on joskus joutunut narsistin kanssa läheisimpiin kanssakäymisiin tietää miten vahvasti sellainen ihminen manipuloi toisia...

Mutta onneksi mieheni on täysin vastakohta ja jaksaa tukea ja ymmärtää minua ja appiukoaan.

Mutta nyt tämän lapsen odotuksen kannalta olo on hieman ihmettelevä että selviääkö sitä kaikesta siitä uudesta jota elämä on nyt eteen asettamassa... Mutta sekin varmaan kuuluu ns "raskausoireisiin"

Mites muuten kun sydänäänten pitäis jo kuulua 7 viikolla niin jos kokeilee stetoskoopilla kuuluuko ne?

Ja meillä on mietitty "työnimeksi" pikkuiselle Helmeä. Siis Helmi. Tein positiivisen raskaustestin samana päivänä kun ostin hevosen nimeltä Hopeahelmi... jotenkin tuntui enteeltä. Ja samana päivänä haikara lensi meidän talon yli. (niillä on pesä parin sadan metrin päässä meidän talosta)

Mut hyvää yötä...

Kaylies, mä en olis pärjännyt ilman lääkkeitä. olin niin huonossa kunnossa. masennuksen lisäksi paniikkihäiriö ja ahdistus. mulla ensimmäisen kerran masennusta 15v sitten, silloin sitä ei hoidettu laisinkaan joten en tiedä olenko sairastanut siitä asti vai uusiutuko se?! nyt isän kuoleman jälkeen kaikki oireet  hävinneet kuin tuhka tuleen. unihäiriöt loppuivat siihen paikkaan kun isä kuoli. mun isällä oli alkoholi ja valehtelu ongelmana. soitteli joka päivä joko kännissä tai valehteli tai sekä että. ja se valehtelu ei ollut mitään pientä! onhan se rankkaa ku sellasta touhu  seuraa  päivästä ja vuodesta toiseen. olin myös huolissani pikkuveljestäni joka täytti juuri 13v ja vietti viikonloppuja meijän isällä. se sai seurata ihan liian läheltä alkoholistin elämää. mitä jos jotain olisi tapahtunut ku veli olis ollu siellä, sen piti sinä viikonloppuna olla meijän isällä kun se kuoli! onneks ei ollut!

paukke, en mäkään keksi muuta kun että puhuisit sun miehelles. ehkä se reagoi tolla tavalla siihen että sitä jännittää tuleva? osaako sun mies muuten puhua tunteistaan? koitahan jaksaa, haleja!

mun mies on ollut tosi mahtava! meillä oli aika rankkaa alkutaival, erottiinkin pariin otteeseen. nyt ollaan selvitty molempien sairauksista ja mun isän kuolemasta eikä meillä vois paremmin mennä. tosi mahtavana tukena ollut! vaikka se onkin mua nuorempi niin kyllä se välillä tuntuu kymmeniä vuosia vanhemmalta [:D] ollaan kuin yö ja päivä.

nyt joutuu lähtee koiruuden kanssa ulos.
huomiseen!

Iltaa!
Juu onhan tuota puhumista yritetty huonolla menestyksellä.Joko se ei viitti kuunnella tai sit se ei haluu ymmärtää tai itse puhua tai jotain.. Välillä vaan tuntuu et kun sille koittaa puhua ni se kiukustuu.. eikä oikeen jaksais montaa kertaa yrittää ku omat mielialat heittelee. [>:] Kännissä se enemmän on tollane vaikka oli kyl hyvä alku tänäänki. Jätin sen omiin oloihi ja lähin koiran kans pihal enkä puhunu mitää tuntii ku tulin takas. Pyyteli se kyllä vähän anteeksi käytöstään. Pahoin vaan pelkään että se toistuu. Täytyy koittaa tossa viikolla saada siitä irti jotain järkeviä vastauksia. [8|] Voi olla että miestä jännittää tai sitten se johtuu siitä mitä olen rivien välístä lukenu että sillä olis ensimmäisen lapsen äidinkanssa ollu vaikeeta raskaus aikana ja sen jälkeen. olis vaan helpompaa ku tietäis ettei tarvis arvailla. Kyllä mä sen varmaan puhumaan saan se vaan on todennäköisesti työn ja tuskan takana.[&o]

Ääh joo mutta kyllä on muuten tähän aikaan yöstä ihan hyvä olo, ukkokin nukkuu.[:D] Rinnat on välil tosi kipeet ja sit on tullu kaikkia maku muutoksia. coca colan lisäksi ananas on pahaa ja kahvi maistu tänään ihan jollekkin puhdistus aineelle.[:'(] Rupesin vielä kaverille päivittelee että mitä täs on ku maistuu tälläsel ja no kaveri maisto kahvia ja totes että kahvillehan tämä maistuu..[:D] Tuo kaveri tietää että oon raskaana, naureskeli makeasti mun maku elämykselle! Onko teille muille tullu mitää tollasia kamalia makuja tai hajuja?
On kyllä kiva kun pääsee tänne vähän purkaa oloaan, helpottaa hiukan! Olette kaikki kultaisia![;)]
Mutta mun täytyy nyt varmaan mennä kattoo et jos se nukkumatti jaksais tulla kylään. Aamul on herätys 5.30 ja kello on jo yli puol yksi... Öitä!

Hei kaikki!

Tein hetki sitten raskaustesti ja sain positiivisen näytteen. Laskurin mukaan olen 5+5 ja lasketuksi ajaksi sain 14.1. Haluasin kysellä onko kenelläkään näin alussa kauheita aamu pahoinvointeja. Itseleni tämä on ensimmäinen raskaus.

Huomenta päivää vaan kaikille!

En tiedä onko ihan näin alussa tuo väsymys normaalia.. kun väsyttää vaan ja voisin vain nukkua koko päivän ja yön siihen päälle..
Olen tosin aina ollut lyhyttä jaksoa lukuunottamatta hyvä uninen, mutta tämä väsymys on ihan uudenlaista uupumusta..
Harmittaa vaan hiukan kun enää ei ois montaa yötä häihin, mutta nyt alkoi ihan muut asiat pyöriä päässä... :) eikä jaksaisi järjestelläkään yhtään enää... :( No onneksi on kyseessä pienet häät, alle 30 vierasta,  joten ei tarvi suunnattomasti huhkia...

Jaa, nyt sitten soittamaan neuvola-aikaa :)

Hei vaan kaikille!
Mukavaa lukea teidän kuulumisia.
Paukke, olen hurjan pahoillani sun puolesta, toivottavasti sun mies saa omat tunteensa järjestykseen ja pystyy puhumaan niistä kanssasi, jottei sun tarvitse jäädä yksin pohtimaan mistä moinen käytös johtuu. En usko että sun tarvitsee olla vauvan puolesta huolissasi, vaikka sun tunteet olisivat minkälaisia. Oon varma että sun vauvalla on upea äiti ja sen myötä se saa parhaat lähtökohdat elämälle.
Edellinen poikaystäväni meni aivan lukkoon kun piti keskustella tunteista. Jos minä painostin häntä puhumaan hän muuttui todella ilkeäksi ja haukkui minut lyttyyn. Kehoitin häntä lopulta hakeutumaan terapiaan tai selvittelemään muutoin ongelmiaan, mutta koska muutosta ei tapahtunut koko seurustelun aikana, lopulta oli pelastettava oma nahka ja erottava, sillä varmasti fyysinen väkivalta olisi alkanut seuraavaksi, sillä uhkia oli jo ilmassa. Toivon että sulla on tilaa kotona olla kaikkine tunteinesi ja että voit hyvin. Pidä hyvää huolta itsestäsi!

Nykyinen mieheni on aivan upea tapaus. Mulla on saman kuuloinen tilanne kuin sulla Freya. Mieheni on siis jo 38-vuotias, vaikka näyttääkin kymmenen vuotta nuoremmalta, mutta hän on jo aikuistunut ja kypsä kohtaamaan tämän elämän vastuullisesti ja muut huomioiden. Hän kohtelee minua aivan uskomattoman arvostavasti ja kauniisti. En koskaan joudu kuulemaan epäkunnioittavia sanoja. Meillä on luottamus molemmin puolin kohdallaan ja se antaa paljon vapautta suhteeseen. Rehellisyyden nimissä minä olen meistä vaikeampi tapaus, mutta nyt viimeisen vuoden olen ollut kyllä oikein tasapainoinen ja kesy. [;)]

Masennus keskusteluun sen verran, että synnytyksen jälkeinen masennus voi puhjeta kenelle tahansa. Paras ehkäisy muoto on hankkia mahdollisimman tiivis tukiverkosto ja uskoa vauva heidän huomaansa hetkeksi jos omat voimat ehtyvät. Neuvolassa tehdään masennuksen kartoitus kaikille tuoreille äideille ja sitä kautta voi saada nopeasti apua tarvittaessa. Kuulemma 10-15% äideistä sairastuu ja melkein puolet kokevat hetkellisesti masennusoireita. Mutta sehän on siis normaali hormoonien aiheuttamaa tilaa, joten apua ja hoivaa on hyvin saatavilla kun vaan ottaa apua vastaan.
Myös "tavalliseen masennukseen" saa varmasti normaalia helpommin apua raskaana ollessaan. Sekin on kaikessa vakavuudessaan ja kuluttavuudessaan niin yleinen sairaus, ettei onneksi 2000-luvulla tarvitse hävetä omien välittäjäaineiden heittelyn puolesta. Meidän kaikkien puolesta toivon että jokaisella olis niitä apujoukkoja lähellä, jotta saa aina ajoittain ladata omia akkujaan ja olla muutakin kuin "vain äiti".

Mä olen ollut hurjan väsynyt ja vatsan turvotustila ei helpota yhtään. Muuten raskausoireet ovat aika vähäiset. Aiemmalla yrityskerralla olin aivan järkyttävän huonossa hapessa. Näin sitä huomaa että jokainen kerta on aivan omanlaisensa.

Meidän vauvalla on jo monta lempinimeä. Näin viikko sitten unta, että meille syntyi tyttövauva, joka oli maailman kaunein ilmestys ja unessa annoin lapselle myös nimen (joka on kyllä salaisuus), mutta se oli outoa sillä en ollut miettinyt keseistä nimeä aiemmin, mutta nyt olen niin ihastunut nimeen että se taidetaan vauvalle antaa mikäli tyttö tulee. Unet ovat mysteerejä.

Nyt vihdoin töitä jatkamaan... Mulla on muuten eka neuvolakäynti tulevana perjantaina. Mukavaa että on tällaisia välietappeja matkan varrella, vaikka meidän neuvolassa eka kerta on vain keskustelua. Siellä käydään läpi lähinnä elämäntapoihin ja sairauksiin liittyviä asioita. Mä haluaisin päästä taas kuulemaan sydänääniä, jotta ois konkreettisemmin kontaktissa vauvan kanssa.

Mukavaa viikkoa! 

Tuosta allergialääkkeen käytöstä. Ainakin tuota Xyzalia saa syödä ihan turvallisesti se kun on kerran päivässä otettava lääke. Luvin nimittäin siitä eri keskustelu palstoilta sillo maaliskuussa että monelle on lääkäri antanut luvan syödä sitä.

Mutta jos o joku muu merkkinen niin kannattaa kysyä lääkäriltä asiasta ja kyllä ne apteekissakin aika hyvin tietää asiasta. ja kannattaa kattoa myös netistä eri keskustelupalstoja lääkkeen haulla..

Itellä ihan höntti olo..koko aja vartoon et alkaako ne menkat ku tuntuu mutta eipä ole kuulunu (onneks).Liiankin tarkkaan kuuntelen kehoani...eli kai se o haettava se testi :)

Ahistaa lähtee piiiitkälle kävelylle hakee miehen auto korjaamolta (mies töissä yömyöhään) kun koko viikonlopun olen ollut kuumeessa ja flunssassa ja viel nokkatukossa on, mutta kaipa se jo tekee hyvää ku o jo yks kuumeeton päivä takana..pitää hissukseen kävellä...

Heissan taas,
olen tosi vähän ehtinyt täällä käymään taas, mutta ihanalta kuulostaa että on muitakin samana päivänä saavia.
Meillä on varhaisultra 3.6. (7+2) ihan varmuuden vuoksi kun ikää alkaa jo olla kohta 40v.
Neuvolaan en ole vielä saanut aikaa kun varauksen voi tehdä puhelimessa 12.30-13.00 välisenä aikana.

Oireista; kun niitä ei oikeestaan ole edes. Rinnat hieman kipeät ja alamahassa pientä nippailua.

Palaan taas asiaan paremmalla ajalle.

Oikein hyvää ja aurinkoista päivää teille kaikille tammivaavilaisille.[:)]

Heips!

Käynpä kommentoimassa tännekkin. Itse olen myös siitepölyallergikko ja sain lääkäriltä reseptin Heinixiä varten, joka on turvallinen lääke raskausaikana käytettäväksi koska siitä on tutkittua tietoa, ja mikä hienointa siinä on jakoura niin tabletin voi puolittaa ja kokeilla pärjätä pienemmällä annoksella. Itse ainakin pärjään puolikkaalla ihan hyvin, ja ei tarvitse ottaa läheskään joka päivä, otan silloin vain kun oon ihan tukossa.

Väsymyksestä, itse olen kärsinyt koko raskauden ajan 24h väsymyksestä, ja se suunnilleen onkin ollut ainut raskausajan oire, en ole kärsinyt pahoinvoinnista (oksuista) ollenkaan. Sehän ihan yksilöllistä miten keho reakoi raskauteen, joten en pidä mitenkään mahdottomana etteikö vois jo noin alkuvaiheessa väsyttää.

Mukavaa odotusta!
Maajo

Heippa! [:)]

Mullakin on ollut tuota allergiaa jo puoltoista kuukautta ja oon sitkutellut ilman lääkkeitä. Allergia ei ole onneksi ollut niin paha kuin viime vuosina ja jostain luinkin, että raskaus saattaa heikentää allergia oireita. Kyllä silti välillä öisin ärsyttää kun pitää herätä niistelemään. Mutta luulisin että nämä tästä pian helpottaa jo itekseenkin. Pari kertaa oon jo käynyt apteekissa (eri apteekeissa) ja kummallakaan kertaa ne ei oo uskaltanut mulle myydä vaan käskivät soittaa lääkärille, kun eivät itekään osanneet neuvoa. En oo sit saanut aikaseks, niin oon sit ollut ilman lääkkeitä. Oma vika [:D]

Muakin väsyttää niin kuin täällä tosi monia. Päiväunet tuntuu maistuvan. Tänään mulla alkoi kesätyöt ja vähän jännitän sitä, että iskeekö siellä väsy kesken kaiken. Ajattelin kyllä siellä kertoa sit raskaudesta pomolle, kun pitää pyytää vapaapäivää ultraan. Se nyt on vasta kolmen viikon päästä.

Hokasin muuten viime yönä laittaa sellaiset mukavat kaarituettomat rintaliivit, niin ei ollut tissit sitten niin tuskasen kipeät. Mulla ne on just öisin yleensä ollut tosi kipeet. Mutta tuossa keino, joka ainakin auttoi asiaan. Hassua kun sitä näin raskaana voi puhua kaikista fyysisistä intiimeistäkin oireista noin vaan [:D]

Voimia ja jaksamisia kaikkien alkuraskauteen ja elämäntilanteisiin!! [:)]

Heissuli vaan taasen.. :)

Onko kukaan teistä muuten polttanut ennen raskaaksi tuloa? Itse lopetin kun seinään heti kun sain tietää, en tosin paljoa polttanut...

Jostain kumman syystä raskaus motivoi kummasti lopettamaan :) mutta mietin vain erilaisia keinoja saada ajatukset pois tupakasta...

Yksi mikä toimii miulla on se, että menen mehulasin ja parin suolatikun kanssa pihalle istumaan ja kun saan ne tuhottua elimistöni luulee saaneensa tupakan :) Liekö blondi muutenkin kuin hiustenväriltään, mutta se tuntuu riittävän ainenkin aamuisin...

Hassua..

Yritin jo yöllä tänne käydä kirjaamassa mutta oli serveri allaalla. En saanut yöllä nukuttua joten tein testin ja vahvat plussathan siitä tuli.

Nana83 ite oon poltellu mutta kummallakin yritys kerralla nii mulla jäi itte asiassa iha luonnostaan pois tupakka...nyt tällä toisella kerralla kyllä teki mieli tupakkaa mutta pidin pääni. Toisaalta minä oon ollu viimoset kaks vuotta sellanen polttaja muutenkin että vain kuskina tai humalassa ollessa oon poltellu että muulla ajalla ei oo tullu poltettua, ei ees töissä ollessa.

Mielenkiintoista seurata omaa kroppaa sillä edellisellä kerralla kaikki tuli jo kolmannnen viikon loppu puolella, oireet siis ja neljännellä viikolla voimistu kunnes neljännen viikon lopussa loppu rintojen aristus ku seinään ja pari päivää myöhemmin tuli km.
Nyt vasta 3+5 kohalla huomasin pientä aristusta toisessa rinnassa ja se levisi vasta kumpaakin 4 viikon kohalla. Vessassa oon vasta eilisestä asti saanu juosta ja eile oli hieman väsymystä vaikka hyvät yö unet flunssasta huolimatta takana..Nyt rinnat aika hellät.Että jospa tämä pienokainen nyt pysyisi mukana kun näin varovan rauhallisesti on näitä oireita tullut. Tuli vaan mieleen..työ puhutta että teillä on ummetusta yms ollut..mulla päin vastoin maha iha sekaisin ja täynnä ilmaa..voi kyllä johtua tästä jännityksestäkkii ku olen ÄLYTÖN jännittäjä joten tulee sitten vatsalla liia helposti  jännitettyä.

Onnea Kaylies!!

Ihana kuulla vahvistus.. Nyt vaan peukut pystyyn puolin jos toisin että kaikki menee hyvin! :)

*halaus*

Tulitikku ja Lissu82; Mulla on varhaisultra 3.6 (7+2) ja neuvola-ajan sain 5.6 (7+4), kuulemma pitää ottaa jo 9+jotain verikoikeita jos meinaa osallistua kromosomitutkimuksiin ja niskapussiultrakin jo 10 viikon jälkeen.

Mutta nyt jatkamaan töitä...en malta odottaa että kaksi viikkoa on kulunut [:)]

Palaillaan

Terve!
Töihin taas palattu ja vielä hengissä [:D] Ei ole tarvinnut mennä komeroon päikkäreille... Eikä oikein ylimääräisiä ruokataukojakaan pitää, että ei voi kuin olla tyytyväinen! Voinnissa ei ole suurta muutosta tapahtunut... Pieniä oireita edelleen on tasaiseen ja illalla ei kyllä jaksa kauheesti heilua. Jospa tämä meniskin näin helpolla!!!! [8D]
Ensimmäinen neuvola on 2.6 ja siellä kai sitten selviää enemmän...Pari viikkoa olis vielä odoteltava. Aika uskomatonta, että mahassa kohta pieni sydän alkaa läpättää... [:)] JÄNNITTÄÄ!!

Takaisin