Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei vaan!
Huomaa, että täällä alkaa synnytykset lähestymään...
Täälläkin käyty tänään neuvolassa, verenpaineet edelleen koholla ja hemoglobiini laskenut. Muutoin kaikki ok. Seurantalinjalla mennään... Sticksejä antoi terveydenhoitaja mukaan ja vielä ajan tälle viikolle... Toistaiseksi ei olossa suuria muutoksia... Pissalla saapi ravata ja lenkit/ulkoilut on lyhentyneet vähitellen... Kipuja ja supistuksia ei pahemmin vielä ole ollut... Eilen ensimmäistä kertaa oli olo, että kyllä tää jo sais tulla maailmaan...  Tänään taas ajattelin, että ei nyt ainakaan vielä viikkoon tarvis syntyä... Kai sitä pitäis osata näistäkin viikoista nauttia, kun ei kerran kipuja onneksi ole, *koputtaa puuta* Nyt saa vielä nukkua, syödä ym tahtomassaan tahdissa, kohta pikkuinen säätelee rytmiä... Onneksi sain lahjaksi jouluna lukemista :D Ei käy odottavan aika ihan niin pitkäksi...
Jaksamista! [:)]

Voimia Elegialle! Onneksi oot jo noin pitkällä, ja on hyvä että nyt seurataan vauvan kasvua kunnolla! Koita pärjäillä, voimahalauksia sinne [:)]

Täällä ois huomenna se synnytystapa arviointi. Vointi on edelleen ollut erittäin huono, supistuksia ja muita kipuja tulee vähän väliä. Johtuu mun tosi ohuesta vatsanahasta suurin osa kivuista, kun ei ole vauvallakaan enää tilaa liikkua, niin pitää venyttää jo valmiiksi ohutta nahkaa.

Oksentelua esiintyy edelleen pitkin päivää, kakkos hädällä on saanut kans käydä kiitettävän usein, ja vessakäynnit on TODELLAKIN tiheentyneet. Särkee ja kolottaa ja vali vali vali...

Huomennapa sitten tiedetään enemmän, onko supistukset saaneet mitään aikaiseksi. Mulla kun ei oo niitä kivuttomia supistuksia ollut ollenkaan.

Voin vain vielä huokaista helpotuksesta, etten ole osastolle joutunut... Ahdistava ajatuskin [:o] No, senhän takia pelkopolilla käynkin, kun en pysty sairaalassa olemaan ahdistumatta. Ne tilat vain ahdistavat todella paljon! Takana on kylläkin traumoja ja huonoja kokemuksia, mutta niidenkin ohitse menee sellainen ahdistus.. Huh huh.

No, palaillaan huomenna. Voimia kaikille.

Voimia Elegialle!!

Kävästiin tuossa keskustassa ja syömässä ulkona piiitkästä aikaa (siis jotain muuta ku kebab). Viikinkiravintola Harald oli osotteena.. voi nam ku oli hyvää!!! en ol ennen käyny, ja pikkunenkin tykkäs [:D] sen päivänen möyrintä alko masussa... hippasen vaikeeta tuo kävely täälläkin.. painaa, supistaa jne jne ja vielä kaiken lisäks.. täällä on plussan puolella, vettä tullu koko päivän.. eli, loskaa ja kaikkea pskaa tiet täynnä. ei kiva..
vaaputi vaaputi keikutaan tuolla..

Neuvolassa oli kaikki aamulla ok. uus aika torstaille, se tykkää seurata vähän tiiviimmin [:)] ei haittaa...
edelleen tosi turpee olo.. ja väsyttää.. vois vaiks mennä nukkuun.....

Jee, onnistuin [:)]. Tuo kuva on n viikko sitten otettu, eli rv 38+?. Hurjaa, että nyt on jo 40. viikko alkanut. On ollu tosi vaikeeta löytää hyvää asentoa nukkumiseen. Ei oo supistellu tai muutakaan kipuja, mutta ärsyttää yöpaita ja peitto ja tyyny ja kuorsaava mies ja... ei vaan saa unta. Hermot on ollu tosi tiukilla. Voi mies parkaa. Suututta niin moni typerä asia.

Piude: kuulostaa siltä, että pian on menoa! Mekin ajateltiin yrittää Hesan ekaa vauvaa 2010. Neuvolan täti kertoi, että ollessaan töissä kättärillä, nii niillä oli aina uutena vuotena kova kisa naisteklinikan kanssa, et kumpi saa vuoden ekan vauvan. Kuulemma soittelivat toisilleen kokoajan, että missä vaiheessa siellä jo ollaan [:)], että "täällä jo ponnistellaan" jne [:D]. Tästä tuleekin jännää, että kuka täältä palstalta saa vuoden ekan vauvan!

Elegialle paljon voimia sinne!! Onhan se varmaan teidän molempien parhaaks kuitenkin olla siellä! Ja peukut pystyyn, että pääset(te) sieltä jo pian kotiin!

Sairaalakassi on taas näköjään herättänyt tunteita täällä [8D]. Ite oon roudannu sitä mukanani kaikkialle missä ollaan kyläilty. No, se on semmonen käsilaukun kokonen, että ei se siinä mitään häirii. Onneks mun mies ei oo omaa jättilaukkuaan jaksanu minnekään kuskailla. Salettiin sen kassi kummiski jää kotiin tosipaikan tullen...

Keskiviikkona seuraava neuvolakerta. Ajattelin pyytää, että suostuisko se vähän kattomaan tonne pimperoon, että mikä siellä on tilanne, ku ei oo noita lääkärikäyntejäkään enää. Kiinnostais kyl tietää, että missä mennään. Voikohan sen ite jotenki kattoo tai siis tunnustella, että onko jo auki ja pehmennyt yms, kellään kokemusta??

Tänään käytiin äippäpolilla hyvinkäällä. Aluks siinä kätilö kokeili mahaa ja laitto anturat ja siinä sitten kuunneltiin puolisen tuntia sydänääniä. Kokeilun jälkeen kyseli, että olisko sektio vai perätilasynnytys.. Nooh, kokeili taas mahaa ja sano että kyllä se peppu siellä alhaalla on. Siirryttiin sitten ultrahuoneeseen ja lääkäri ei (taaskaan?!) meinannut kohdunsuuta löytää, outoa? Korttiin merkkasi että pehmeä ja kiinni kuitenkin. Kun ultraus koitti niin ARVATKAAS KUKAS OLI OIKEINPÄIN [:D][:D][:D][:D][:D][:D] Se perhana oli kääntyny itekseen takas! Kattelin ultraruutua ihan silmät pyöreenä koska kun tämä toukka päätti kääntyä väärinpäin niin se tuntu kyllä niin kylkiluissa ku vatsanahassakin (ja nyt en siis ole tuntenut mitään) Kätilö siinä naureskeli että 97% varmuudella sano 5 min sitte että on väärinpäin [:D] Noh, siinä sitte ultraili ja ihmetteli pojan asentoa (oli kovinkovin kippurassa) ja pylly ihan kylkikaaren alla. Ei ole laskeutunut yhtään, vaan pää lähinnä nojailee häpyluuhun (tosi kipee kokoajan).

Toisaalta oon tosi helpottunut että EHKÄ vältän kirurginveitsen, mut nyt on vähän höperö olo kun jo totuin ajatukseen sektiosta. Mitäs nyt, pitäis taas vaihtaa asennetta [:-] Nyt pitääkin vaihtaa sellaseen "lähdetäänkö jo tänäyönä synnyttämään, vai kenties ensyönä?" -asenteeseen. Jotenkin helpotti se, että joku antaa mulle päivän ja mut leikataan sillon ja piste. Painoarvioksi tuli 3030g eli aika potra! [:)] Lääkäri tosin sanoi että kovasti teki hengitysharjoituksia joten ei ihan tarkkaa mittaa saanut vatsasta.

Voisin muuten itsekkin tota sairaalakassia alkaa pakkailemaan, ettei sitten tuu hätä kun pitää mennä [;)]

nyt o kipiä olo. kurkku kipiä ja tossa ku yritin torkkua nii palelti koko ajan ja on jotenkin kuumeinen olo..huoh...

Irium Onnea oikein paljon, ja onneksi et joutunut ulkokäännökseen!!
Niin ja vaikka onkin varattu aika sektioon niin voihan pikkuinen päättää syntyä sitä ennen... ja sitte mennään ihan tilanteen mukaan....

On paikat sitten olleet tänään toosi kipeänä. Kotiin ko tultiin syötiin ja painuin kolmen tunnin päikkäreille. Heräsin välillä siihen että selkää vihloo, kävin vessassa ja jatkoin nukkumista. Herättyä oli ihan hyvä olo, mutta taas on alkanut vihlomaan masua ja selkää. Ei oo aikasemmin ollut tälläsiä kipuja massussa että taitaa ne ihan johtua siitä kääntämisen yrittämisestä..
Juteltiin siitä miehenkin kanssa kunnolla ja hän sanoi että se oli todella karun näköistä touhua kun lekuri nojasi sängyyn että saisi kaikki voimansa käyttöön.
Toivottavasti huomenna on helpompi päivä ja edes taas pikkuisen normaalimpi olo. Huomenna pitäis taas raahautua neuvolaan perustarkastuksiin ja neuvolatätiäkin tuuraa joku muu kun hän on lomalla joten saas nähä millanen täti siellä on vastassa.

No niin nyt ne sitten päätti siellä tyksissä että leikkaavat joka tapauksessa sen perätilan takia. Mä nyt en edelleenkään ole maailman innokkain tähän tilnateeseen mutta toisaalta onhan se varmaan varmempi keino välttää turhia komplikaatioita. Eli 5.1 on varattu sektio aika. klo 8 aamulla pitää olla sairaalassa.
Tarjosivat kovasti meille päivämääräksi 31.12 mutta me ei oltu isukin kans ihan valtavan innostuneita niin aika helposti suostuivat tuohon 5. päivään jolloin oli ensimmäinen vapaa aika.
Ja jos synnytys käynnistyy ennen sitä niin heti kun on semmoinen olo että tulee synnytykseen viittaavia supistuksia tai lapsivesi menee niin pitää soittaa synnärin päivystysnumeroon jossa haastattelevat ja antavat ohjeita. Ja ei kuulemma tarvitse mennä ambulanssilla sairaalaan jos lapsevesi menee kun on jo peppu niin alhaalla että tukkii koko kohdunsuun. Ei pääse jalka tai napanuora luiskahtamaan ulos.
Painoarvio pysyi samana kun pari viikkoa sitten eli 3400g.Kuulemma jos olis ollu alle 3kg niin olisivat antaneet synnyttää.
Olipa taas mielenkiintoinen kokemus tuo lääkärissä käynti... Kätilö joka tuli laittamaan sydänfilmiin niin oli oikein mukava ja reipas ja höpötteli koko ajan mitä tekee ja miksi ja mitä. sitten kun mentiin sinne ultraushuoneseen jossa lääkäri odotti ja huomasin siellä myös harjoittelijalääkärin...[:'(] Kätilö siinä selosti että nyt sitten mietitään sitä synnytystapaa ja ultrataan että menepäs ottamaan vaatteet pois. Sitten hyppäsin siihen sängylle ja lääkäri kokeili masun päältä. Sitten harjoittelija kokeili masun päältä ja sillä aikaa lääkäri laittoi hanskan ja geelin valmiiksi ja teki sisätutkimuksen. Sitten kauhulla katsoin kun harjoittelijakin veti kumihanskaa käteen!![X(] Mä sanoin erittäin tiukasti sille nuorelle juipille että jos sun ei ole ihan pakko niin ei tarvi että ei ole niin mukava toimenpide! se onneks usko heti ja veti hanskat pois. Siis jumankauta mä en kyllä halua että mun pillua tullaan tuplaten ronkkimaan!! Ja sitten ultrausta me ei isukin kans nähty kun heilla oli monitori rikki. Ja kun homma oli ohi niin vieläkään lääkäri ei puhunut juuri mitään vaan kätilö koko ajan selosti ja kyseli että onko kysyttävää. Ja sitten saatiin vielä kätilöltä perusteellinen selostus sektion kulusta ja toimenpiteistä.
Ja kohdunsuu oli kuulemma auki sormelle ja mutta kaulaa viel jäljellä jonkin verran. Että hyvinkin mahdollista että menee sinne 5.1 asti... tai sitten ei[:D]

Mutta mä nyt käperryn sohvan nurkkaan ja alan toipua tästä iskusta etten saakaan kokea miltei jokaisen naisen "unelmaa" saada synnyttää omaa lastaan vaan joudun puukotettavaksi.[:o][:'(][:@][:(][8D]

Voi että, Elegia! Tuo on just se mitä omalla kohdallani pelkään, että ottaavat taas osastolle tarkkailuun. Se on NIIIIIIIN tylsää ja turhauttavaa, ellei ne nyt sitten keksi ruveta käynnistelemään tms. Mutta tokihan se on ajateltava niin, että vauvan parhaaksihan ne lääkärit toimii. Toivottavasti sait sinne paljon mukavaa tekemistä ja saat nukuttua öisin. Ja eihän sitä tiedä vaikka pääsisit kotiin jo huomenna, jos mitään huolestuttavaa ei ilmene. Nyt muuten vasta rupeskin jänskättämään oma äippäpolikäyntini ylihuomenna...

Iriumille onnittelut vauvan kääntymisestä! Mahtava juttu!

Me heiluttiin miehen kanssa koko päivä kaupungilla, ei ollu edes kovin paljon ihmisiä alennusmyyntien perässä vaikka niin pelkäsin. Itselleni ostin yhden imetyspaidan ja pesupähkinöitä vauvanvaatteiden/ kestovaippojen pesuun. Kun niitä nyt VIHDOIN tuli vastaan eräässä lastenkaupassa. [:)] Kirjastosta löytyi paljon hyvää luettavaa (Hermann Hesseä) ja kahviloissa oli mukavaa istuskella ja katsella kaupungin vilskettä. Kenties viimeistä kertaa kahdestaan...

Onko sulla Elegia oma läppäri mukana, vai kirjotteletko kännykästä tms? [:)] Kiva kun pääset tänne kertomaan tapahtumista ja vinkkaamaan mitä sinne kassiin kannattaa vielä mukaan pistää [;)]

Täällä sataa vettä. Supistelee kivuliaasti. Mies tekee pirtelöä meille, joskos mieli paranis. [:)] Pelailtiin monopoly citya ja katseltiin teeveetä...

On taas koko päivän supistellut säännöllisen epäsäännöllisesti. Aamulla suihku lievensi kipuja melkoisesti, mutta heti kun sieltä pois tuli, niin sama rumba jatkuu..! Oon niin poikki jo [&o]

Huomenna sinne äippäpolille, joten sen jälkeen tuunkin varmaan taas uudestaan kirjoittelemaan.

Joku kyseli rintapumpuista. Olen kuullut tosi monelta taholta kehuttavan Aventin manuaalista pumppua. Itselläni on myös sellainen varalla tuolla. Kerran sitä kokeilin ja sain jo silloin muutaman tipan maitoa tulemaan! Ainun pumpuista harvemmin olen kuullut hyvää sanottavaa!

Toiset tykkää toisista pumpuista :P ja toiset toisista :P. mie saan miehen siskolta lähes käyttämättömän pumpun, oli käyttänyt tasan kerran sitä.

Neuvola kuulumiset:
RV 36+2
paino +1600g
turvotukset ++
RR 138/99 137/94
pissa puhas
Hb 145
Sf 34
RT
vaavin syke 135-145
liikkeet ++

Torstaina uuvelleen verenpaineen mittaukseen ja pissan tarkistukseen. Nokka tukossa ja kurkku hemmetin kipeä eli nyt iski sitten flunssa minuun että sekin turvotusten kanssa varmasti lisäsi verenpainetta ja samoin huonosti nukuttu yö kurkun takia.

Mulla Ainun sähkökäyttöinen rintapumppu ja ainaskin kuusi vuotta sitten oli tissieni pelastus[;)] (tosin empä ole muita pumppuja kokeillutkaan). Hommasin pumpun tuolloin kaverilta, sain hieman halvemmalla, mutta arvokas oli silti.
Joten itse liputan Ainun puolesta! 

Ihme yökukkumiset alkanu, kahtena yönä peräkkäin pyöriny pari tuntia sängyssä ennen ku uni tulee uudestaan. Ja kävely on ihan perseestä!! Äskön käveltiin miehen kans ehkä kolme kilsaa yhteensä (teetauko anoppilassa välillä), ja ärsyttävän hidasta lyllerrystä ja melki koko ajan supistaa (muuten ei juur ollenka). Onneks pääsin välillä pulkan kyytiin! Ja tylsistyttää, oon aina ollu tämmönen et jos on liikaa vapaa-aikaa ni ei saa mitään tehtyä. Jos käy töissä ja jumpilla yms niin on muunki ajan paljo tehokkaampi, nyt menee koko ajan ihme makoiluks (vaikka virtaa ois mut ei mielenkiintoo), ja mikään ei huvita. Möllötyttää vaan ja päivät kestää tooosi kauan kun vaan on. Ja yökukkumisten takia heräämiset venyy melkein kymmeneen, niin tuntuu et koko päivä on jo menny (normaalisti herään kuuden, kasin aikaa).

No, saipa jotain kivaa tehtyä ulkoilun lisäks, koottiin pinnasänky! On se aika outo näky, ja muutenki koko ajatus että kohta täällä oikeesti asuu pieni nyytti meiän kans! Ja laskettuun enää kolme viikkoo, ei tajua sitäkä (oon kyllä varma et yli menee kun niin vähäset oireet). No, ehkä sen oikeesti tajuaa sitten kun muksu on jotain viikkoja vanha ja arki alkaa.
 Hih, ja eilen mies maalas mahaan komeen kokosen leppäkertun, tuli aika hauskan näkönen!! Jep, josko sitten ruokaa tekeen jos sais itestään jotain tänään viä irtikin sen jälkeen (ja lopettas tän turhanpäiväsen ruikuttamisen).

Ja mä otan ainaki sairaalaan omat pesuaineet, muutenki raahaan ne joka paikkaan enkä mitään markettimömmöjä tukkaani tunge! Kaikilla on ne omat juttunsa mistä ei tingi, ja mulla ne on noi pesuaineet (ja paljon muutaki..).

Oli kyllä aikamoinen yö... Nukkumaanmeno "vähän" venyi kun pelattiin joululahjaksi saatua mainiota Carcassone-peliä. No, kahden aikoihin päästiin nukkumaan, niin samantien alko massussa aivan saakelinmoinen jumppa. Ei oo ennen niin kovaa riehunnu. Edes miehen silitykset ja juttelut ei auttanu, vaikka ne yleensä auttaa. Auts kun tuli lujaa kylkiin ja alavatsaan ja tosinopeet pikkunyrkit tako mahan seinää. Huh huh. Lopuks mun piti nousta ylös ja kävellä ja lauleskella ja joskus kolmen jälkeen tyttö sai tarpeekseen ja mä kömmin nukkumaan. No, heti jos mies lopetti kuorsaamisen ja meinas saada unenpäästä kiinni, nii tuli joku saakelin lumiaura tohon seinän ulkopuolelle ja sit ku se oli aurannu aikansa alko taas julmettu kuorsaaminen. Lopulta nousin seittemältä, nukuin varmaan yhteensä melkein kolmisen tuntia, jee. Turhauttavaa. Ja hitto meinas tulla oksennus kun oli niin törkeen kova nälkä sillo seittemältä.

Kävin ostamassa imetysliivit anttilasta. Ennen vanhaan mulla oli koko 75B ja nyt piti ottaa 80D [8D]. Lieköhän ne edes tarpeeksi isot? Tosin ne vaikutti sellaselta kulahtavilta, että eiköhän ne veny käytössä sitte kummiski. Mulla on ainun käsikäyttöinen rintapumppu, minkä sain puoli-ilmaiseksi. Ei mitään tietoa millanen se on käyttää, mutta kiva kuulla, että Piudella ainakin on Ainuista hyviä kokemuksia.

Tänään illalla mun mies laittaa mulle akuneulat, jotka VOI auttaa luontoa käynnistämään synnytyksen. Jännää. Tuumattiin, että tyttö on niin ahtaalla ja nukkuminen ja kaikki muu eläminen alkaa olla mulle ihan tarpeeks rankkaa ja muutenkin LA on ihan käsillä, niin laitetaan homma pyörimään. Lisäks mun mies viisaudessaan buukkas ittensä työmatkalle 8.-9.1. nii pitäis saada laps maailmaan ennen sitä... En tiiä miten onnistuu. Mut jos tänään laitetaan neulat ja pari-kolme päivää menee käynnistyessä, niin hyvällä lykyllä saadaan vuoden eka (tai vika...) laps. Huomenna tosiaan neuvola ja jos se täti suostuu kattoon alapäätä, niin saa nähä onks neuloista ollu mitään iloa.

Kuulumisia:
Eilen jouduin sisälle PHKS:ään kohonneen verenpaineen vuoksi, aloittivat albetol lääkityksen, vointi aivan eri kuin eilen, äsken pääsin kotiin =) Sellainen ei suomalainen lääkärihentukka määräs mulle tramalia 75mg inj. sekä opamoxia 30mg inj. mutta kieltäydyin, pyysin että saisin suomalaisen lääkärin ja kaikki alkoi hoitua erilailla! oli kyllä mullakin asenteessa vikaa, mutta tuolla ei tahdottu ottaa silloin joulupäivänä vakavasti, ja vointini vaan heikkeni... sitten vielä se lekuri joka ei kuunnellut vaan pälätti omiaan, tarjos "vaffempaa" lääkitystä ja osastolle tarkkailuun. Itku pääsi siinä vaiheessa, johtuu kyseisestä sairaalasta ja se mitä sisko joutui kokemaan niitten hoitamattomuuden vuoksi vuosi sitten.. Siis kun ei potilaan omaan vaistoon luoteta vaan keksitään vaffempaa lääkitystä! Paineet laskivat lääkityksen aloitettua, ja vointi parani niin että sain lähteä kotiin jos haluan. Ja todellakin halusin, ylilääkäri kävi tapaamassa ennen lähtöä ja sanoi että jos vointi heikkenee niin heti takasin..

Nyt päikkäreille ja sitten luen tekstit mitä on tulleet lukuviimekäynnin jälkeen!

Mahtavaa Elegia, että pääsit jo kotiin! Tämän aamun verenpainekuulumiset; ennen lääkettä 150/105 ja n.tunti lääkkeen jälkeen 138/95... ja siis mä oon syöny jo viikon verran 3x100g albetolia päivässä... huoh. Tän päivän makoilen vaan kotona jos se auttais. [:@] Omat pesuaineet mulla olikin jo pakattuna kassiin... jota siis En aio ottaa vielä huomiselle polikäynnille mukaan vaikka ehkä pitäiskin!!!

Joo-o lievää paniikkia havaittavissa... [:D]

Takaisin