Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jossu88: Mul viikot 34+4 ja sf mitta 28 cm. Kävin kaksi viikkoo sit ylimääräses ultras kokoarvios ja vauva oli arviolta 2,2 kg...tätä vauhtia jos kasvaa voi tulla jopa 4 kg:nen. Ja mä kun luulin että ois pikkunen vaavi tulossa[:D] En oikein ees käsitä miten mitta vois tosta kauheesti kasvaa enää, kun vauva on nyt jo ihan kylkiluiden alla [:)] Tosin parin viimeisen päivän aikana tuntuun, kuin se ois pikkusen laskeutunut...

Meillä oln nyt appivanhemmat kyläilemässä. Vietetään joulu ekaksi täällä meidän kotona ja sitten pyhiksi matkustetaan mun vanhempien luokse. Haettiin ekaa kertaa oikea kuusi. Laitettiin koiralle pulkka valjaisiin ja lähdettiin porukalla kuusenhakureissulle [:D] Kuusi ei mahtunut pulkkaan, mutta saatiin kukin vuorollamme melkoinen pulkkakyyti!!!! Hieman oli hauskaa [:D] Oon niin onnellinen kun tän äitiysloman johdosta oon ekaa kertaa aikuiselämäni aikana jaksanut laittaa kodin jouluiseksi. En ees halua aatella mitä sit kun pitää mennä töihin...tää kodinhoito sopis mulle niin hyvin. Jos sillä vois ittensää elättää...

Tiistaina vielä äitipolille kokoarvioon ja ehkä myös tuo lantion mittaus..en oo ihan varma mitä ne meinaa..sittenpähän sen näkee[:)]

olo on vieläkin ku tarhapöllöllä.. päätä särkee ja silmiä kivistää.. nukkumaan pitäs tästä mennä, josko sitten olo ois parempi huomen aamulla...
tullu tässä illalla sellanen olo, kyyneleet silmissä, et josko ois sittenkin pitäny jäädä sinne osastolle.. mut jos tilanne tosiaan ois niin huono, niin ei ne ois mua kotiin päästäny.. ja pääseehän sinne sitten jos olo tosiaan huononee, ei tästä aja sinne ku 15 min.. saanpahan nukkua omassa sängyssä, miehen vieressä ja koirien kuorsatessa sängyn alla...
Vai on se pipskukin käyny pykeltämässä penskan ulos.. Aivan ihanaa.. niin niitä tammikuisia alkaa tipahtelemaan... [:)]

Mie hullu olin tuossa poikien mukana koko illan. mies kuskina kaverilleen ja ajeltiin pitkin maakuntia. äsken käätiin hakemassa miehen kanssa täytetyt patongit ja aiai ku oli hyvää. mies lähti vielä poikia kuskailemaan.

Kyl tuo vihlonta tossa ruokaa oottaessa paheni niin että koski selkään ja pimpsaan, mutta nyt taas hyvä olo. ja autossa tuntu koko ajan että kusettaa ja sitten ku kävi veskissä niin tuli korkeintaan teelusikallinen. Että painailee tosiaan autossa tää meijän neiti minua.

mutta nyt kirjan pariin tunniksi että saa sokerit mitattua ja sitten nukkumaan ja oottamaan miestä kotiin :P

nii ja 35 alkoi... ohops

tänään aamuyöllä ja aamulla on ollut taas niin aktiivinen muksu että kyljet ihan hellänä. Mutta ilmeisesti mä pystyn nukkumaan siitä huolimatta koska muistan jotenkin unen läpi että kyljet on pomppinu minkä kerkee ja välillä olen inissyt jotain kun oikein sattuu ja sit taas jatkanu unia kaikessa rauhassa. Muutenkin kävin vaan kerran pissalla yöllä!!! ja nukuin tosi sikeästi. Mut hyvä niin koska tänään on rankka päivä...

jee sain pitkästä aikaa nukuttua 3-4h pätkissä yöni.

Äsken ihmettelin että ku täällä haisee koko aja sellanen oksennus tai puklu. Sitten hokasin että oma paita se o mikä haisee..ilmeisesti yöllä vähä enemmä vuotanu tissit :P

Taas on se sairaalakassin pakkaaminen pyörinyt mielessä, vaikka vielä joitakin päiviä sitten vakuuttelin etten sen kanssa aio tässä hötkyillä... Mutta nyt on ollut pari sellaista yötä, että oon jo tullut toisiin aatoksiin. Parina viime yönä on ajoittain supistellut niin kovaa ja kipeästi, etten oo meinannut päästä ylös sängystä ja kävelemään vessaan. Supistelut tuntui taas ihan selän puolella asti ja jäinkin sitten taas istuma-asentoon nukkumaan... [&:] Vauvan pää on myös tuntunut nyt tosi alhaalla. Varsinkin eilen liikkuessa tuntui, että olis ollut joku pallo jalkovälissä... [:o] Nyt ollaan sit oltu ihan rauhassa tässä pari päivää ja ajattelin, et kilautan viikolla neuvolaan, jos moinen supistelu / paineentunne alapäässä jatkuu.

Vauvalla on kova hikka parhaillaan. Hih, koko masu nytkähtelee! [:D] Ihana pikku-ukkeli! <3

namskis namskis.. täällä possuteltu iskän savustamalla kylmäsavulohella... oli niin pahuksen hyvää pitkästä aikaa... ei tarvii jouluna syödä vakuumipakattuja tuotteita.. iskä ku savustaa lämpimät ja kylmät sekä tekee graavit [:)]
vietin tänään koissujen kanssa koko päivän vanhempieni luona, ukko ku oli koko päivän töissä, niin ei tarvinnu olla yksiksein kotosalla ja koiruudetkin pääsi ulos pari kertaa noitten kanssa.. ei äiti päästäny mua [:D] passitti makaamaan ku meinasin nostaa lautaseni koneeseen ruokailun päätteeksi..
saapi nähdä mitä neuvolantäti sanoo mulle huomenna ku meen sinne... passittaako äippäpolille vai saanko olla kotosalla.. jänskättää.. tänään ollu nilkat koko päivän turpeessa, samoin naama.. sormet on kans ku nakit..
Päätäkin alkaa taas jomottaa... noh, nukkumaan mars!!!
mun masussa möyritään aika hyvin tällä hetkellä [:)] voi pikkasta

Heipparallaa!

Täällä turvoksissa kuin mikäkin, eilen tuntui illansuussa jalkojen ihon kirraavan tosi pahasti, yön aikana hiukan helpottanut mutta heti liikkeelle lähdettyä oli taas kiristys kuvioissa. Oli pakko mitata illalla jalkojen mitat, että näkee aamulla seurata. Mittasin verenpaineen 113/80. Sormet nakkikerhoon kuuluneet jo jonkin aikaa. Tänään urakoitu joululaatikoiden edessä ilta =) perunalaatikko imeltymässä, bataatti- ja tavis perunalaatikko jääkaapissa odottamassa huomista paistamista. Huomenna porkkanalaatikko(kuorittuna ja pilkottuna valmiina) ja imellettyperunalaatikko vuorossa. Sitten on urakka ohi!

Mietin, että miten yhtäkkiä tulla noin paljon turvotukseen lisää, kesätennaritkin ahdistavat :( Suolan yms turvottavat ruoka-aineet oon jättänyt tosi vähäiselle.. Tiistaina neuvolalääkäri ja siellä otan puheeksi jollei mitään yllättävää tule sitä ennemmin. Vasempaan nivustaipeeseen on tullut tosikipeä patti toissa yön aikana, ite sitä ei kunnolla näe mut isäntä sanoi ettei ole mikään finni. Se on punainen ja peukalonpäänkokoinen kova pahkura? huolestuttaa.. Mutta samallapa katsoo tiistaina lääkäri senkin sitten kun muutenkin housutkinttuihin pitää kiskaista..

Lahdessa ainakin launeen citymarket myy itse graavattua lohta, meinattiin hakea pienimäärä jouluksi, vaikka se suolaista onkin. Isä keittää lipeäkalan ja hankkii savustetun kalan(tuskin kerkeää kiireiltään itse tekemään)..

Univaikeuksista en ole kärsinyt 3 yöhön *koputtaa puuta!* [:)]

On ihanaa kun ehtii valmistella joulun itse! Alkuviikosta haetaan siskonluota kuusi, jonka tätin mussukka on käynyt mettältä omin käsin hakemassa <3 Joulun alla aina aiemmin ollut kova kiire töissä(opiskelu aikana H&M ja valmistumisen jälkeen oman alan hommissa oman työn lisäksi kaik keikatkin), ja mitään ei ole itse kerennyt tehdä! näin se joulu kuuluukin alkaa, että rauhassa saa valmistella ja tehdä itse!

Rauhallista alkavaa viikkoa ja jaksamista kaikille isomasuisille ihmisille! Puuskutetaan rauhassa eteenpäin ja annetaan muiden hoitaa juokseminen!

voi apua, kylläpä täällä on aktiivista porukkaa. ite ei oikein jaksas istua koneella kauheesti. sormet on ku nakit ja sormien niveliin sattuu. johtuu kuulemma turvotuksesta. käytiin tuossa pienellä kävelyllä ja teki tosi hyvää. avokkikin naureskeli et menin kerrankin hyvää vauhtia. mut nyt ei sattunu mihinkään. [:)]
vettä oon yrittäny juoda edelleen, mut suolan välttäminen on vaikeeta! perjantaina tuli vedettyä sipsejä ja kinkkupiirakkaa ja tänään tuli syötyä kans jokseenkin suolaista ruokaa. no pitää vaan käydä sit kävelyllä joka päivä ja juoda sitä vettä ja pitää jalkoja ylhäällä.
tänään on tasan 35+0 eli 5 viikkoa enää. tai kolme. tai eihän sitä tiedä. [:D] mut mä toivoisin et tulis ees se 37 täyteen, niin oisin tyytyväinen. tällä hetkellä mua jännittää seuraava lääkärikäynti ja sisätutkimus enemmän ku ite synnytys! aika pimeetä ehkä, mut näin on. joulun tahtoisin olla ihan vaan kotona, mut pakko lähtee ku on luvannu. eikä kukaan suostu tännekään ajamaan... [>:] ärsyttää. me kun asutaan "keskellä" eli avokin suku asuu toisessa suunnassa ja mun toisessa ja me tässä aika tasan puolessa välissä niin kaikki aattelee et meitin on helppo ajaa sinne ja tänne ku niitten lähtee meillä käymään. jos oikein hermot menee tässä muutamana päivänä niin ilmoitan etten mä lähe mihinkään. sen jo päätin et joulun jälkeen en suostu liikkumaan mihinkään pitemmälle=20 km eteenpäin. ni![:@] ja joo, ohan tässä vielä laskettuun aikaan aikaa, mut mä meinaan käyttää tän "raskauskortin". ja niinku SuviJ sanoi, muut juoskoot![:D]
nyt taidan mennä tekeen jotain iltapalaa. voisin syödä koko ajan!
voikaa hyvin!

Moikka!

Yx tammi-mamma taustalta astuu esiin...
Eli siis oon ollu hengessä mukana alusta asti,mutta en oo viittiny kirjautua koska en muka osaa [:)]
Meillä LA 14.1 !

Tervetuloa Hiawatha!

Täällä ei ole enää yölliset valvomiset jatkuneet! *kop kop*
Yöllä toki tulee herättyä pissalle, mutta närästystä ja sen semmoista ei ole esiintynyt sen yhden kerran jälkeen! Huh! [:)]

Ollaan viel menossa miehen kanssa kävelemään ulos! Se on niin rauhoittavaa ja mukavaa aikaa kahden kesken! Ja varsinkin näin myöhäisen kävelyn jälkeen, uni maistuu paremmin ja varmemmin! [:D]

Mä olen ihmetellyt kun mullakin välillä on sormet kuin mitkäkin nakkimakkarat! Toiset sanoo, että johtuu korkeasta verenpaineesta, mutta kun mun paineet on huidelleet normaalin alarajoilla nekin! Tänään oli toisen kerran koko raskauden aikana kun sormet tuntuu ihan nakeilta.

Täälläkään ei ole enää kauaa synnytystapa arviointiin... jee [8D]

Mukavaa ja lumista joulun odotusta! [:)]

Huomenta!! (Kohta tulee oma napa-juttuja ja kiukuttelua, anteeks!!)

Tai oon ollu jo yli kaks tuntia hereillä.. Ihan normaalia herätä puol viideltä. No, ainakin saa nukuttua yhteen putkeen sen kuus tuntia ettei sillä välillä herää vessaan. Ja muutenkin kaikin puolin parempi päivä. Lauantaina illalla alko sellanen nivuskipu et porasin vaan loppuillan. Jalkaa sai raahata perässä ja melkein nostella eteenpäin. Ja oikeen puolen kylkiluut on törkeen kipeenä. Eilen alko vähä helpottaan mutta tuskasta oli silti. Illalla pyörin sängyssä ja ihme asioita pyöri mielessä, kaikki vitutti. Tänä aikana sitä on ollu aika usein. Siis ihan tyhmät asiat, mitä joku on sanonu/tehny jotain ärsyttävää aikoja sitten, ja sit alkaa sellanen ihme itsesäälissä kieriskely et kaikki inhoo mua ja bla bla... Ja tuntuu et kaikki ihmisetki ärsyttää eikä huvita nähdä ketään (ja samaan aikaan on tylsää..?). Olin niin vittuuntunu ettei unika meinannu tulla (yleensä ei oo mitään nukahtamisvaikeuksia). Ja onko kellään muulla tullu huonoo oloo?? Mulla on viikonlopun aikana ollu sellastaki, illallaki ois ollu kauhee nälkä mut oksetti ja ällöttiki kaikki ruoka, sama ny aamulla.

Eilen oli muutenki paska päivä. Käytiin markkinoilla, siä meni viä ihan hyvin, Sit lähettiin kaupoille mettästään mulle yhtä tiettyä pipoo, eikä sitä kolmesta kaupasta löytyny. Sit "pikaset" ruokaostokset, helvetti että voi olla ärsyttävää puuhaa, yksiä helvetin kananmunia löydä mistään!! Ite olin kiukkunen jalan takia ja supisteli aika paljo (yleensä ei supistele), mies oli flunssan takia ärtyny ja liikaa väkee ja kaikki tuuppii ja jää pällisteleen keskelle hyllyjen väliä tai jutteleen keskelle väylää tai löntystelee hitaasti.. Illalla täyty viä raihnasena tehä kaikkee mahdollista, pestä lattiat, tehdä konvehteja, suolapähkinöitä, marinoituja valkosipuleita yms joululahjajuttuja, pestä pyykkiä. Sit oli viä kiukkusempi kun oli ihan poikki koko päivän puuhastelusta. Täytyy opetella lepään.

Varmaan sai teilisen aikana märehdittyä kaikki vitutukset kun aamulla oli paljo parempi mieli ja pystyn melki normaalisti käveleen!! Nouseminen tekee hankalaa mut kävely ei satu enää kauheen paljoo. Tuleepa reenattua noita surkastuneita käsilihaksia kun repii itteensä ylös. Ja nyt on taas intoo täynnä. Onneks ei oo paljo tekemättä ennen joulua (kiitos eilisen), voi vaan poltella kynttilöitä ja lepäillä (varmaan osasin). Jees, kiitos ja nateeks että sai purkaa itteensä, hulluks tulee jos näitä juttuja vaan omassa mielessään märehtis (vaikka kaikki jutut mikkä mielessä pyörii on olemattomia ja itse kehiteltyjä, ihmeellinen tää mieli raskausaikana).

Huomenta täältäkin..... Viime yö ollaan nukuttu todella huonosti... Ensin kun löytää hyvän asennon missä voisi ajattella nukkua niin alkaa ihan sairaasti närästämään ja tekemään pahaa. Siinä se meni se hyvä asento kun piti nousta ylös.... voi v.... sanon minä... Kuuntelin un isäpuoli lähtee viemään koiraa ulos niin kello oli melkein puol kuusi. Siitä asti sitten ollaan oltu hereillä.

Tänään olisi sitten aika äippäpolille tutkimuksiin. Katsotaan innokkaasti mitä siellä sanotaan pikkusesta ja siitä että leikataanko mua olenkaan. Ollaan siskon kanssa tehty äidille syntymäpäivä lahjaa kaksi päivää. Äidillä on synttärit keskiviikkona ja se ei ole ollut kotona niin oli todella hyvä tehdä. Ollaan siivottu koko asunto melkein lattiasta kattoon.

Eilen päivällä oli oikeen tuskaan kun supisteli oikeen kunnolla ja melkein lähti jalat alta. Sisko ja isäpuoli jo luuli et nyt on sitten mamman menoa, mut totesin siihen että rauhoittukaa kummatkin niin mäkin rauhoitun.

Jos jaksaisi mennä äippäpolin jälkeen tuomaanmarkkinoille kattomaan mitä kaikkea siellä on ja jos löytäis vaikka jotain kivaa muille tai itselleen. Mut sen näkee sitten.

Hyvää päivän jatkoa ja hyvää joulun odotusta kaikille mammoille ja pikkusille. [:)]

Täällä yö oli yhtä tuskaa.. Heräilyä jälleen kerran tunnin välein, ja voi vittu sanon minä, sitä kampeemista sängystä ylös, ihan ku joku ois eilen hakannu mut läpensä pesäpallomailalla tai jotain. Sattu niin perhanasti. siinä äijäkin heräs muutaman kerran ja kyseli et mihin sattuu... öööö, selkään, lantioon, vattaan, jalkoihin..... jatkanko listaa?????!!!!! ei tahtonu päästä liikkeellekkään kunnolla, ku tuntu siltä, et ipana tunkee haarojen välistä pihalle väkisin. Ja sit oli sellasta menkkamaista kipua.. Oikein tuskien yö..
no, tasalta on neuvola, valitanpa siellä lisää [:D]

Mukavaa maanantai päivää mammoille ja masuasukeille

Mä ihmettelen vielä sitä kuinka hyvin nukun yöt. Käyn kerran yössä vessassa ja kipuja ei ole melkein ollenkaan. TOSIN aina kun meen sänkyyn niin sattuu ihan kaikkialle ennenku kroppa "tottuu" siihen makuuasentoon (näin luulisin). Voisin vieläkin nukkuu samanlailla ku alkuraskauden väsymyksen aikana [:D] 12h putkeen ihan helposti. Kai oon onnekas? Toisaalta maistuis vähempiki uni ettei menis koko päivä ohi ku nukun niin pitkään :i lisäks oon vielä sellanen yökukkuja.. Tää pieni mahapatteri alottaa toimintansa siinä 12 jälkeen yöllä [:D] sit onkin vaikeeta olla mitenkään muuten ku alasti parvekkeella ku koko kroppa kiehuu! Tästä en oo ennen kuullu muilta odottavilta että olis tollasia kuumia aaltoja tullu tiettyyn aikaan?

Vaikka mulla toi nukkuminen onkin helppoa niin mikään muu ei sitte ookaan. Sängystä ylös nouseminen, autoon meneminen / pois nouseminen, kaupassa oli yli 30 min.. Kaikki alkaa ottaa lonkkaan ja lantioon niin pirusti ja tuntuu ku joku vetelis iskuporakoneella häpyluuhun. [&:] Kaippa toi vesseli painaa tuolla erilailla kun päätti olla väärinpäin.

Asiasta kolmanteen; eikös sitten kun joku kaunis päivä olis lähtö sairaalaan (ennen sovittua leikkausaikaa) niin on sitten kiire? Jos on normaali synnytys niin suositellaan et ollaan kotona mahd. kauan (ellei oo vedet menny yms). Jos alkaa vaan supistella ja muksu väärinpäin edelleen niin eikös siinä olla aika lirissä?

PS. Ketuttaa kun kaikki kiva kielletään! Olis maailman parasta käydä pelaamassa vähän lätkää ulkojäällä, käydä muksujen kanssa pulkkamäessä ja tehä lumitöitä kun tuolla tota puuterilunta nyt on [8|] Mies kielsi eilen kaiken ja sano että sitte ku nyytti nukkuu sisällä niin saan tehä mitä huvittaa :( yh. kaippa oon sitte niin lapsellinen että kaipaan tollasía juttuja.

Moi mammat!!! Kolme yötä jouluun on [:)] Ja siis ihanaa ku täällä tammivauvat vaan näkee päivänvaloa!!! Onnea vielä pipskulle tätäkin kautta!!!!

Paljon on taas tullu tekstiä... Alkaa kaikilla olee ilmeisen tukalat oltavat jo tavalla tai toisella.. no ei oo kauaa!!!
Meillepäin ei mitään uutta, viikonloppu meni kotosalla vaan, en tod jaksanu lähtee minnekkään vaik olis ollu bileitä yms...Jotenki alkaa olee jo aika tukala olo välillä..joululaatikoita tein ja eilen haettiin kuusi metsästä ja koristeltiin. :D
Tänään käyn jo joulun ruokakaupoilla ni ei tartte sit enää miettiä sitäkään, ajatuski siitä viime hetken ruuhkasta siellä ni nou tänks! alkaa viel synnytys sen takia! ja nyt ku on hyvä mahis käydä päivällä ni miksikäs ei [;)]

Hyviä vointeja ja jouluntuoksuista maanantaita kaikille!!!

"Huomenta"!

Nyt kun ollaan herätty ja opittu vähän käyttämään tätä paremmin, voisin kertoa vähän omista taustoista.

Kuten jo mainitsin LA 14.1,eli vko 37 alkoi [:)]
Tää koko raskaus on menny tosi hyvin.Välil tulee oikein "syyllinen"olo ku on kaikki menny niin hienosti ja vaivattomasti...mitä nyt muutamia kertoja alussa oksentelin ja väsytti tosi paljon..töissä olin melkein loppuun asti.
Pojalla on painoa jo komiat 3,2kg ja 4kilosena pikku Hiawathan pitäs tulla ulos, ellen aikasemmin saa pusattua sitä maailmaan[;)]
Mulle on kertyny painoa n.10kg molemmin puolin mässäilyn mukaan,57,5kg ollaan lähetty kehittymään.

Meillä hikotellaan masussa kovasti ja poika on kiinnittynyt jo n.2kk sittte pää alaspäin.
Yöt on täälläkin valvomista,unta tulee pienissä jaksoissa jos ollenkaan..
Lääkäri laitto n.kk sitte mut liikkumiskieltoon että supistukset loppuis jolloin lopetin kaiken ylimääräisen liikunnan.Ja viime viikolla lääkäri sitten määräs lisää supistuksia jotta kohtu alkais kypsymään enemmän[8|]
Mutta kuhan tulis ulos vasta ens vuoden puolel!
Mitään turvotuksia ei ole,sormus vaan pyörii sormessa...mitäköhän vielä[:D]

Voikaa hyvin,levätkää <3

Irium: meillä ollaan kans tulossa peppu edellä maailmaan.. [;)] Kyllä mä olen ymmärtänyt että ihan toimitaan samalla tavalla kun ns. normaalissa tilanteessa eli jos lapsivedet menee niin sitten heti sairaalaan mieluiten makuuasennossa ambulanssilla mutta jos alkaa "vaan" supistella niin sitten voi olla kotona ihan niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Ja siis tuo makuuasennossa kuljetus sairaalaan sen takia ettei napanuora pääse vahingossa tulemaan ulos ennen lasta.
Mut siis jos supistaa niin eihän sillä sitten mitään hätää siellä ole, senkun vaan odottelee että välit alkaa olla 10min ja vähän napakampia.

Neuvola käynti takana, hassua, mutta tänään sitten oli pissa puhdas, vaikka lauantaina tosiaan sanottiin että protskuja on... hmm.. no, kait se sitten niin on
ne mun viime yön kivut on mitä ilmeisemmin olleet supistuksia, terkkari sanoikin, että tiedä häntä jos synnärille lähtö tulee piankin.. toisaalta, voi mennä ens vuoden puolellekkin.. niin tai näin, ois kiva päästä kaverin häihin, ne sattuu oleen uuden vuoden aattona.
veren paine niissä samoissa luvuissa kun ennenkin, eli 138/88 ja tää mitattiin ihan sellasella "vanhan aikaisella" mittarilla. tsekattiin siis tuo elektronisen mittarin luotettavuus..
supistuksia vaan ei kivuliaita, on kyllä tullut pisin päivää..
käytiin äipän kanssa mammaa, kummisetää sekä ukkia moikkailemassa.. oli siinä, ku 2 paikassa piti istuksia hetki, kummisetä olikin töissä, joten piti siinä hetki odottaa, että kerkes jutustelemaan [:)]
ulkona on pahuksen kylmä... -12,8C näyttää mittari, mut siihen päälle mukava viima.. brrrrrr....
ihan sai tuo pipskun synnytyskertomus kyyneleen simmuun... niin sitä odottaa sitä omaansa.. [:)]

Takaisin