Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voimia Mama78:lle tuleviin koitoksiin!!

Kerro sitten Elegia mitä ne sanoo sulle äitipolilla! Mulle nimittäin kans varattu sinne aika korkeiden verenpaineiden takia, mutta vasta 30.pv. Kiinnostaa kovin että mitä vaikutuksia noilla korkeilla paineilla voi olla esim. synnytystapa-arviota tehtäessä. Mulla kans ollu kauheesti turvotusta, mutta toistaiseksi pissanäytteet olleet puhtaita eikä pahoinvointia ole ollut. Tietysti noita raskausmyrkytyksen oireita tarkkailee aika tiiviisti, varsinkin kun mun kaverille tehtiin juuri sektio siitä syystä ja sillä oli laskettu aika muutamaa päivää ennen mua! Onneksi terve vauva syntyi ja heillä on nyt kaikki hyvin... [:)]

Vointi on täällä muuten hyvä, ja äsken käytiin monen kilsan kävelyllä tuolla pakkasessa. Piristää mukavasti, ja sitten voinkin hyvällä omallatunnolla maata loppupäivän sohvalla...

Hola!
Kyllä tulee paljon tekstiä tosiaan jo yhen päivän aikana..Joku jo aiemmin totesikin et huomaa et kaikki alkaa olla jo mammalomilla kun on aikaa kirjotella [:D]

Meidän äippäpoli kuulumisia: Ensinnäkin ekaa kertaa oli mukava lääkäri! kertoi koko ajan ja näytti hiirellä ruudusta et mis on mitäki jne.. ku aikasemmin ne on vaa ollu ihan hiljaa ja siitä tulee sit sellanen olo et onks kaikki nyt ok jne.. No mut meillä massussa kaikki tosi hyvin! [:)] Pojan painoarvio on nyt 2500grammaa jo! kasvanu tosi hyvin, otettiin pitkää sydänfilmiä, sekin ok! Kohdunsuu vähän pehmennyt mutta kiinni on. Suoli oli tosi hyväkuntoinen, ei oo vieläkään ees yhtään turvonnut! Yleensä tässä vaiheessa se saattaa kerätä kaasua tai muuten vaan turvota jos se reikä käy ahtaaksi sille. Mut toi oli samassa kunnossa ku viimeksi kolme viikkoa sitten, veri virtas siellä jne. Tosi hyvä homma koska nyt sitte käynnistellään vasta ku on 37vkoa täynnä eli menee ensi vuodelle mun synnytys!!!![:D] Ellei nyt tietty käynnisty itestään... Seuraava ultra on 30.12 ja sit saan ajan käynnistykseen. Jotenki olin ihan varma et tänään jo saa sen ajan.. nyt taas ootellaan :D mut hyvä vaan että poika on mahd iso kun syntyy niin kestää leikkauksenki paremmin. Lääkäri näytti vähän kasvoja 4D:llä, ei siitä paljoa saanu selvää ku on jo niin iso ja lapsivettä ei ollu paljoa välissä mut siellä se mamman pikku mussukka mulkoili ja haukotteli [;)]
Huh tosi huojentunu olo ku tietää et saa joulun olla rauhassa kotona ja ehkä vielä uudenvuodenkin!!!

Sairaalasta menin kattomaan mun kaverin viikon ikäistä poikaa!!! <3 Ihana pieni käärö!!! Jos en olis jo raskaana ni viimeistään tänään olis vauvakuume iskeny, oli se niin ihku [:)]

Mamalle kovasti tsemppiä, kohta odotus palkitaan ja pikkuinen on sun sylissä nopeammin kuin huomaatkaan!!! Päivittele pian kuulumisia, me täällä ollaan hengessä mukana!!! <3

Ihanaa viikonloppua kaikille mammoille, otetaan iisisti ni pysyy ne mukulat joulun yli vielä massuissa [:D] mä ainaki jo huomaan et liika rehkiminen ei tod kannata..alkaa alapäässä vihlomaan ja olee sellasia erilaisia tuntemuksia muutenkin...toivotaan ettei ihan vielä päättäis pikkanen itekseen lähtee syntymään!

Elegia, multa oli menny jotenkin ohi että oot samoilta huudeilta. Mutta joo, KOKS siis täälläkin synnytyssairaalana. [:)] Meillä tais nuo lasketut ajatkin olla niin lähekkäin että tiedä vaikka samaan aikaan oltais synnyttämässä! Mullakin maanantaina seuraava verenpainekontrolli, mut se on vaan neuvolassa. Jään mielenkiinnolla odottamaan äitiyspolin uutisia...! 

tänään ottanu sit ihan iisisti. soitin aamulla neuvolaan ja sano jos tulee huono olo, niin läheppä käymään äippäpolilla, verenpaine kuulema ei hälyttävän korkea...
no se oli 138/92 aamulla...
no, nyt on olo aikasete hirvee, väsyttää ja oksuttaa.. päätä särkee, silmiä kivistää.. aattelin kyl kipasta saunaan ja kattella mikä on olo aamulla.. jos sit pitää tosiaan lähtee käymään siäl polilla.. lämpöäkin on 37,3C mun normi on 36,6C. tiedä sitten mikä täsä iski.. turvotusta ei oikein ole ja verenpainekkin on laskenut 136/86.

niin ja sellasta kans on ilmentyny, et sormissa ja jaloissa välillä tuntuu ku joku vetelis neulatyynyllä, vähän ku niitä jumppaa, niin helppaa taas hetkeks..

mullakin ollu nivelet tänään kipeet...
ku en mä sinne yötä vasten taho... aamulla soitan.. ihan varmasti... jos olo ei täst nyt huonone.. jos huononee, niin sit lähetään ukon kans sinne.

PrinsessaK! Mullakin alkoi napsahdella alapäässä viime su-ma yönä! Tuntui ja myös kuului.. Samalla myös tuli uusia kipuja, vihlontaa ja juilimista kun vauva punki itseään lantioon. Eli niin ne vaan poksuu ne luut ja liitokset, kun pieni raivaa tilaa itselleen.. [:)] Ja yöllä paukutteli selkään, potkiko lie, niin luulin mutta tänä aamuna huomasin, että se paukuttelu taitaakin olla HIKKAA? Vai miltä teistä muista tuntuu vauvan hikka? Semmosta parin sekunnin välein tulevaa poksumista, joka kestää ja kestää...

Tiistaina olin lähes varma että nytkö se sitten on menoa, kun ne alapääkivut ja supistukset vaan jatku ja oli aika tiheitä parin tunnin ajan. Olin ihan kipeä ja poikki. Sitten menin alkuillasta petiin ja nukuin muutaman tunnin, niin helpotti! Ei sentään ihan vielä tarvinnu mennä! Keskiviikkona neuvolassa terkkari kokeili, että nyt se taitaakin olla sitten kääntynyt pää alaspäin se meidän vauva! Ei kuitenkaan perunut äitiyspolin aikaa, kun oli se lantion mittausjuttukin. Ja minä en kyllä luottanut siihen neuvolan tädin arvioon.. =)

Mutta tänään käytiin rakkaan mieheni kanssa äitiyspolilla, kuunneltiin sydänääniä (ja liikkeitä) ja seurattiin supistuskäyrää paperilla (yksi kunnon supistus tuli n. puolen tunnin aikana). Sitten lääkärille, joka totesi heti päältä päin, että kääntynyt tämä lapsi on =) (Jaicallako se oli myös vauva vielä "nurinpäin", näköjään ne voi vielä itsestääkin kääntyä!! Ai ja Yamacraw myös, mutta sulla onkin viikkoja jo hurjasti enempi. Mutta rohkea nainen, kun haluat synnyttää kuitenkin alakautta, nostan hattua!) Hassua, että se nuori mieslääkäri viime "lääkärineuvolassa" sanoi mulle, että vauva on poikittain, sitten kokeili sisäkautta, että jotakin täällä tuntuu, mutta tuskin on pää. Ja sitten oli neuvolatädin mukaan laittanut koneelle vaan, että perätilassa on! Ja ei mitään muuta kommenttia... Se oli aika nuori lääkäri, varmisteli terkkarilta, että miten tämä lähete käytännössä menee... [;)]

Mutta nyt äitiyspolilla oli aivan ihana lääkäri, ja kokenut kaikesta päätellen. Kohdunkaula oli lyhentynyt yhteen senttiin! Ja kuulemma "puolipehmeä"... eli varovasti täytyy nyt sitten kai olla.. että ens vuoden puolelle päästään. Pari viikkoa vielä.. (Ei tullut kysyttyä saako seksiä vielä harrastaa? Saako?! =) vai lyheneekö ja kypsyykö se kohdunkaula entisestään ja liika nopeasti..) Ja synnyttää saan normaalisti alakautta! Olikohan "90" (mm?) se lantion mitta. Olin ihan asennoitunut siihen, että leikkaussaliin sitä on mentävä, ja sitten on se haava mitä särkee ja pitää sitä varoa.. Nyt tuntuukin hurjalta, että mennään ihan "tavallisesti". Vaikka parempihan se on niin, vähemmän riskejä kun kerran mahtuu! Pienipäinen vauva kuitenkin kuulemma tulossa, ja lääkäri totesi, että puolet geeneistähän mulla tulee isän suvusta ja se äidin lantion ahtaus on saattanut johtua  myös ruokavaliosta.. liian vähän D-vitamiinia..(syntynyt -39) Tosi hyvin selitti kaikki asiat se lääkäri ja oli ystävällinen, samoin ne kätilöt siellä.

Luulin muuten jättiläispoikaa kasvattavani, mutta sielläpä pyörähteleekin siro TYTTÖLAPSI!! Viimeinkin saatiin tieto siitäkin asiasta, mies kysyi heti kun lääkäri alkoi ultraamaan että voisiko sen katsoa jos vaan näkyy, kun me ei vielä tiietä sitä.. Mieshän on ollu jo pitemmän aikaa varma että "joku tyttö se siellä hänen selkäänsä potkii..", mulla taas ollut alun tyttöfiilisten jälkeen nyt viime aikoina poikaolo[8|].. Eipä sitä paljon voi näköjään tuntemuksiinsa luottaa. Eikä siihen, että oli "poikamaha" missä oli "poikaviiva"..[:D] Nyt kun niitä entisiä ultrakuviakin katsoo sillä silmällä, että siellä se tyttö uiskentelee, niin tuntuu  niin Hassulta! Kun poikana sitä on pitänyt sitten näköjään niin varmasti.. Nyt pitää sännätä ostamaaan se ihana kimonomekko sieltä kirpparilta mitä en vielä pari päivää sitten uskaltanu ostaa.!!

Viikkoja on siis nyt 36+6, neuvolassa keskiviikkona 36+4
RR 122/72
SF 33
Paino +450/viikko
Pissa puhdas
Lapsiveden määrä N
Liikkeet ++
Syke anturissa 128 supistuksen alussa, korkeimmillaan syke n.150. Enimmäkseen alle 140.
Ja supistuskäyrä nousi yli 70%..
Istukka etuseinässä, virtaukset OK
Painoarvio tällä hetkellä 2879g  ja jos näillä käyrillä pysytään ei pitäisi mennä yli 3500..?
RT eli pää alaspäin

Ja voi Mama78!! Voimia ja onnea sulle synnytykseen!! Elegiallekki pitelen peukkuja jos lähtö tulee..
... samoin Niisuneitille!!

Voi meitä korkeapaineisia... tosiaan Niisuneiti kantsii herkästi lähteä sinne äippäpolille jos olo huononee. Mulla on myös tuota sormien puutumista ja tunnottomuutta, kuten sulla ja Elegiallakin. Ilmeisesti turvotus painaa ranteen hermoja, josta tuo johtuu. Inhottava vaiva [:@]

Ilmeisesti mun uusi neuvolatäti on niin pelottava, että paineet siellä nousee [:D] Nimittäin hain mittarin kotiin lainaan ja arvot on olleet täysin normaaleja, Ehdin kyllä jo säikähtää, että myrkytystäkö täälläkin kehitellään, mutta ainakaan toistaiseksi ei onneksi näytä siltä.

Tunika, minulla tuo vauvan hikka tuntuu juurikin tuolta kun kuvailit. Eli pientä "nykimistä" muutaman sekunnin välein ja saattaa kestää puolikin tuntia. Jostain syystä meidän Sintti saa hikan usein, ku mamma syö jotain [:D]

Mamalle tsemppiä ja voimia hurjasti!!!

Tänään on erityisen paljon vihlonut tuonne alakertaan, kun oon ollut pystyssä ja liikkeellä... oiskohan jotain paikkojen kypsymistä? Kohdunsuuhan mulla oli pehmentynyt jo viikko sitten.
Mulle ei muuten mitään synnytystapa-arviota ole tehty eikä ilmeisesti tehdäkään. Naikkarilla sanoivat, että jos on erittäin pienikokoinen äiti, niin sitten tekevät. Ja että suomalaiset naiset ovat rakenteeltaan hyviä synnyttäjiä ja vauvat mahtuvat hyvin ulos [:D] Itse olen 160cm, eli en suurensuuri mutta en ihan lilliputtikaan.

Heips! Täällä laitettiin miehen pojan kanssa jo joulukuusi kuntoon ja paketoitiin yhdessä lahjoja (miehellä iltamenoja, tulee varmaan joskus puolenyön aikaan). Se on aika ihana se poitsu (11v), ihan itte tuli kyseleen, että haluunko mä, et se auttaa pakettien kanssa [:)]. Sitten se lopulta väsähti kokonaan ja alko omatoimisesti meneen nukkumaan [:)]!! Sellasta ihmettä ei mun lapsuuden kodissa koskaan tapahtunut! Me aina alettiin mankumaan, että ei me haluta nukkumaan. Sitten poitsu vielä kysy multa, että "miten kauan pitää nukkua, että saa hyvät unet?" [:)]. Sanoin, että semmoset 9-10h. Suloinen poika! Ei ainakaan vielä minkäänlaisia esiteinioireita (onneks!).

Kaylies: siis mitä, tekikö ne sisätutkimuksen emättimen lisäksi myös takapuolen (anaalin) kautta???? eiii, sano, että mä ymmärsin väärin? [&:]

Elegia: ihanan kuuloinen motskaritäti teillä [:)].

Lissu ja Lauranen ja muut, kiitos imetystyynyvinkeistä! En ees oo tullu ajatelleeks, et tommostaki vois tarvita. Pitääkin vähän googlettaa asiaa... Mä vähän tota kantoliinaa reenasin, niin kehtosidonnassa on varmaan kans aika hyvä imettää.

Mamalle paljon tsemppiä!!!

Tunika: joo, kyllä se varmaan hikkaa on. Meidän tytöllä on tosi useesti hikka, ihan helposti 5krt päivässä ja se tuntuu tosi ärsyttävältä. Vähän niinku elohiiri, mut paljo "kohdistetumpi" ja pulpahtavampi. Neuvolan täti kuiteski vakuutti, että ei siitä oo vauvalle mitään haittaa, että toimiipahan pallea ainakin kunnolla. Niin ja tää sama täti sanoi ihan suoraan, että "olkaa yhdynnässä vaikka joka päivä ihan loppuun saakka", vaikka ei ees muistettu kysyä koko asiaa. Ja onneks mun mieski suostuu seksiin, vaikka se sanoo, että kyllä se tuntee ihan selkeesti, että siellä "pillun pohjalla" on jotain kovaa, "ihan selkeesti sen pää", ja mä vaan yritän rauhottaa sitä, että kyllä se tytsy siellä pärjää ku on lapsivedet ja kaikki siinä välissä. Tänäänkin puuhasteltiin ja kyllä se tuntu hyvälle, ei vähiten siitä syystä, että tunsi itsensä edes ihan pikkusen seksikkääksi [:)].

Synnytystapa-arviosta: täällä ei oo edelleenkään ollu semmosesta mitään puhetta, mutta kai mäkin huimalla 160cm mitalla oon se perushyvä suomalainen synnyttäjä, että ei kai siinä mitään...

Mies oli eilen illalla taas niin söpö [:D]. Me istuttiin sohvalla, se luki ja mä kudoin ja kuunneltiin musaa. Sit me kyllästyttiin Sarah Brightmaniin ja päätettiin vaihtaa Nightwishiin. No mä sitten lyllersin sohvalta CD-soittimelle ja ähersin ja puhersin siinä jotain, niin mun mies tuijottaa mua kuin lumoutuneena ja sanoo "huomaatko, että susta on tullut ihanan naisellinen tuon raskauden myötä?" ja mä olin vähän, että "häh??". No sitten se nousee sohvalta ja laittaa sohvatyynyn paitansa sisälle ja alkaa lyllertämään ja ähisemään ja puhisemaan ja samalla se tanssii musan tahtiin ja pelleilee [:D]. Se oli niin koomista ja ironista että mä meinasin tukehtua nauruun [:D][:D][:D].

Se myös lupas, että laittaa mulle akupunktioneulat (se on siis ihan ammattilainen) uuden vuoden päivänä vauhdittamaan synnytyksen käynnistymistä, ellei oo lasta kuulunu ennen sitä. Se homssu oli mennyt sopimaan jonku akupunktiokurssin 7.-9.1. (se siis opettaa siellä kurssilla) kun meidän LA on 3.1. niin se tuumas, että pitää se tyttö saada ulos ennen sitä kurssia... Hmm... [>:] En osaa ite ihan suhtautua tohon asiaan, toisaalta hyvä jos synnytys käynnistyy suht ajallaan, mutta toisaalta pistää vähän miettimään, että olisko kuitenki parempi, antais "luonnon" ihan ite päättää (tietää?), että nyt on sopiva hetki ja ettei menis ulkoapäin sitä sotkemaan ellei se sit ala jo oleen toista viikkoa yliaikaa...

Huomenta vaan tai oikeestaan päivää...

Täällä on vaikka mitä tapahtunut monessa päivässä. Itse olen vaan nukkunut ja ollut vaan tekemättä yhtään mitään. Pari viikkoa sitten mulle tuli parina päivänä todella kauheat kivut joka paikkaan, niin mee äiti totesi siihen et nyt tyttö tulet lepäämään meille ja et tee yhtään mitään. Onneks kuuntelin äitiä ja olen ollut se pari viikkoa äidin luona lepäilemässä. Pari viime yötä ollaan nukuttu aika huonosti. En oikeen löydä mistään hyvää asentoa missä nukkua tai mee äidin koira haluu nukkua mun "kainalossa". Semmoinen pieni koira, vaivaiset 40kg:n englanninbulldoggi.

Mulla olis maanantai aamusti äippäpolilla kans tutkimus, että leikataanko vai ei. Itse olen vaatinut leikkausta koska mulla on leikattu joskus lapsena rintalasta ja pelkään ponnitusvaiheessa, että se menee ns. pois paikoiltaan. Se on sitten mun menoa ja sitten ei tarvitse ruveta elvyttämään kun on paineelvytys kielto. Ja muutenkin tarkkaillaan minkä kokoinen pikkunen on jne.... en ihan tarkkaan tiedä edes kaikkia mitä siellä tehdään.

Oon kans tuntenut jo monta kertaa kun pikkusella on hikka. Yleensä se alkaa kun olen menossa nukkumaan tai muuten vaan lepäilen. Onko ketään vielä huomannut itse, että olisi maha laskeutunut alas päin? Itse olen kun rintaliivit eivät enään ota kunnolla kiinni mahaan.

Nyt on hiukan tullut lisää mullekin joulumieltä kun on ollut kunnolla pakkasta ja on tullut lunta. Meillä taas tulee olemaan todella rauhallinen joulu perheen kesken. Mun rakas mummoni pääsi eilen sairaalasta kun sillä korjattiin jokin vanha leikkaus juttu. jua minä olen viimeisillään raskaana. Olenkin pyytänyt mee äidiltä "joululahjaksi" rauhallista joulua perheen kesken ja hyvää jouluruokaa oikeen kunnolla. Itse en enään oikeen lahjoja ole pyytänyt mut jos joku on halukas antamaan tai ostamaan niin mielummin pikkuselle kun mulle.

Mutta jos en tule enään ennen joulua niin HYVÄÄ JOULUA JA ONNELLISTA UUTTA VUOTTA KAIKILLE MAMMOILLE JA PIKKUISILLE.[;)]

Siis se tutki silleen sieltä peräaukon kautta että pisti pari sormea ja toisella kädellä tutki ympäristöstä sitten lantion luiden liikkuvuutta ja emättimen ympäriltä luidenliikkuvuutta. Eli Sai vielä lisä vahvistuksen niiden liikkuvuudesta tuota kautta. Ei se mitään siellä tehnyt muuta ku työnti sisään ja samalla tunnusteli niillä sormilla että miten liikkuu kun toisella kädellä muualta painelee.

Ihana Freya toi sun ukkos...itekkii tääl veet silmissä  nauroin tuolle teidän illalle :D

Meillä on kans täällä paljon hikkaa. Aina kun syön jotain tai käännyn sohvalla tai sängyssä. Hikka on hyvästä vauvalle kohdussa. Se harjoittaa palleaa ja samalla myös kypsyttää keuhkoja omalla tavallaan.
Lääkäri sano mulle että pääsääntöisesti seksi kielto nyt kerta olen jo 2cm auki JOS aiheuttaa supistelua touhuilu. mutta se ei ole aiheuttanut viime aikoina mulle mittään joten saisimme harrastaa seksiä iha vapaasti. Ainoo mikä siinä o vaarana on tulehus riski ellei sitten kumia käytä. Toisaalta myös voi käynnistää synnytyksen. Mutta voi olla tekemättä kumpaakaan. Kaveri oli 4cm auki kaks kuukautta ja ne harrasti seksiä ja teki kaikkee ja silti meni kaks viikkoa jopa yli. Että KAIKKI raskaudet ovat niin YKSILÖLLISIÄ. Mutta voihan se saunakin käynnistää tai autossa istuminen tai kävely tai mikä vaa.

Ei se akupunktio ole huono idea ollenkaan jos on kerta siihen taidot ja osaaminen. Se voi aiheuttaa synnytyksen käynnistymisen, mutta tämäkin on taas yksilöllistä. Toisaalta se voi myös rentouttaa niin hyvin että synnytys lähtee normaalisti käyntiin ja ei ole alku ainakaa nii kivulias ja itse on rennompi. Mie olisin vaan onnellinen jos mun mies osaisi sitä. Koska mä saisin siitä kyllä apua tuonne mun niskahartian kipuihin todella paljon ku ne on niin jukelissa. ja siitähän on myös omalla osallaan apua myös turvotuksiinkin. Olen hieman akupunktio FANI :P kuten myös hieronta ym...ku mustahan olisi keväällä tullu hieroja jos en olis raskaaksi tullut. Joten olen näihin vaihtoehto menetelmiin tutustunut myös.

Elegia: Elämä tulee ottaa vastaan sellaisena kuin se tulee. Ei kannata murehtia etukäteen mitä voi tapahtua ja millasta se olisi. Jos jotain käy niin kyllä synnärillä saa tukea ja apua heti niin fyysisesti kuin henkisesti.
Itse olen kanssa miettinyt ja pelännyt samoja asioita iha ilman lukemista....oke no tähä vaikuttaa se mun koulu ku siellä oli meillä vammaisen kohtaamisen kurssi jonka piti meidän synnärin kätilö ja puhuttiin paljon näistä tilanteista kun selviää siellä että on jokin ongelma tai vamma lapsella. Että aika laajalti tiedän näistä joten osaan myös pelätä, mutta tiedän myös senkin että olkoon lapsi millainen tahansa niin aina yhtä rakas se on. Sitten vaan sovellutaan tilanteen mukaan elämään ja jos  on erikois tarpeita niin siihen kyllä saa tukea ja apua ettei tartte yksin jäädä.

Jännä muuten. Kun istun autoon vaikka se ei liikkuisi eikä pyörisi niin vaavi laskeutuu heti ihan alas. ja alkaa vihlonnat kovemmin. Ja sitten kun sillä lähtee liikenteeseen alkaa supistella ja vihloa. Mutta missä tahansa muualla ku oon niin vaavi nousee niin ylös että tuntuu kuin olisi kurkkuun tunkemassa. Otan kyllä vähä rauhallisemmin nyt mutta en aio kuitenkaan nunnaksi neljän seinän sisälle ruveta. Ei mun pää kestä yksinkertaisesti vain sitä että istun koneella telkan ääressä tai kirjan ääressä. Olen tehnyt sitä niin pitkään. En aio kantaa mutta kyllä kaikkea muuta pientä aion kyllä tehä. esim pölyjen pyyhkiminen ei ole rasittavaa ku ei siinä tartte mitää nostella eikä kantaa. Ja aion kyllä leipoa ihan normisti. Kun on kerta tuo monitoimikonekkii nyt mulla ettei tartte sitä raskainta vaihetta enää tehdä eli taikinaa käsin. ja voi istua vaan sen vieressä ja se hoitakoon hommat :P mies kantaa kauppa kassit ja sun muut nii kyl se siitä edistyy.

Eilen illalla pidettiin ekaa kertaa kolmeen kuukauteen elokuva ilta. Söin sipsiä pitkästä aikaa...ja poppareita... ja nyt o sormet turpeissa..ihanaa...ja poppareihin en ees laittanut suolaa juur ollenkaan. Ite teen aian popparit nii o parempii ku mikroversiot. Veden juonti on nyt meinannut jäädä vähemmälle ku tosiaan kotona ollessa likka nostaa peppuaan tuonne ylös että tuntuu koko ajan että on ähky niin ei vettäkää meinaa sitten jaksaa juoda tarpeeksi. jA alkanut jo maistua puulle..eli sitruunaa pitäs käävä ostaa nii sais sitruuna vettä..no sitä pitää ostaa ihan kinkkua varte myös.. ostettiin eilen 10kg kinkku... NAM. Harmittaa vaa ettei oikein noita graavi ja suolalohia saa syödä nii en osta kotiin niitä nyt jouluksi ettei tuu himoa...jos anoppilassa on niin kyllä minä nyt yhden siivun joulun kunniaksi syön. Ei se ole niin vaarallista. Oha enne vanhaa syöty kaikkea kiellettyä tietämättä että ne o kiellettyä ja silti ihan terveitä lapsia synnytetty. Paketoin myös joululahjat paitsi miehen. Voi ku ite sais noi paljo lahjoja.. köhm...en kai mä oo hiema itsekäs...no sen siitä saa ku joutuu synttärit viettää joulun kasnsa yhessä. Kivvaa oli paketoida. Eka olin etten osta ku tätitettäville lahjat, mutta sitten tuli into antaa jokaisella jotain pientä. Partyliten kynttilöitä meni aika moneen pakettiin tunnelmaa luomaan :D Hitto ku veljelle o vaikea ostaa lahjaa...paketoin karkkilaatikon mut mietin et jos viel ostas sille jonkun hyvän tuoksuiden dödön jotta juoksis naiset sen perässä ja ottas sen mieheksi. Veljeni on erittäin UJO hiljainen ja omalla tavallaan arka. Joten kovinkaan moni ei ole innostunut hänestä. Ihan hyvän näkönen ja lapsirakas ja muutenkin sydän täyttä kultaa oleva mies, mutta ku o nii ujo. Pitäs olla sellainen nainen joka hullaantus siihen ja OTTAISI sen itselleen ja olisi valmis muuttamaan meidän kotipaikalle maalle asumaan. Ei meillä maatilaa varsinaisesti ole enää, että veli on muualla töissä mutta muuten on kyllä maat ja mannut. Isäkin oli ollut samanlainen erittäin ujo ja hiljainen niin että äidin oli pitänyt oikeasti ottaa ja tehä aloite. Ja tää mun veli on ollu mulle myös tavallaan isähahmokin isän kuoleman jälkeen. Joo tuli nyt hieman mainostettua :P mutta ku sitä vaa toivoo että kumpa se löytäisi itselleen kumppanin vierelleen ja saisi hän myös perheen ympärille. Sille o todella rakkaita ja tärkeitä nää sisarustemme lapset ja tykkää niiden kanssa aina riehua ja leikkiä ja nään miten hyvä isä siitä tulisi niin...... nojoo... elämällä tahtoo olla omat suunnitelmat.

Täälläpäs onkin ihmisillä ihan viime hetket/päivät/viikot menossa:) ihanaa:) Ite jotenki ruvennu tässä viimepäivinä vasta ruvennu miettii ja tajuumaan että kohtahan se synnytyski jo lähestyy:)
Mulla mietityttäny toi sf-mitta kun viime neuvolakäynnillä rv 34+1 oli 28 cm, ihan tasasesti se on noussu etten siitä sillain oo huolestunu, mutta mietin vaan että voiskohan se tarkottaa että täällä ois tulossa tosi pieni kokoinen vauva? en usko että vaavi kuitenkaan tuolla kauheen takana selkärangan lähellä oo..ite en oo mitenkään pieni kokoinen mut mies kyllä on, oli jo syntyessään n.2700g ja synty kuitenki täysaikasesna, vaikka 2 vk etuajassa, mutta silti.. 30.11. Olis viimenen lääkärikäynti, mutta voiko ne oikeesti ilman ultraa sanoo niin tarkasti minkä kokonen se on..tai eikö siin ookki tarkotus vaan kattoo että onko lantio sopivankokonen vauvaan nähden.

Nyt jo ehkä hiukan tylsistyttää tää äitiysloma kun mies päivät töissä ja ite vaan nukkuu pitkään joka pv:)

ultra ja ilman ultraa tehdyt koon arviot ovat vain arvioita aina!!!! ja jokaisella on yksilöllinen sf mitta että se ei kerro täysin vauvan koosta.

SF Mitta voi heittää paljonkin vauvan todellisesta koosta. Äitini antoi minulle hänen vanhan äitiyskorttinsa niiltä ajoilta kun minua odotti. Hänellä meni SF mitta koko raskauden ajan reilusti yläkäyrällä, ja minä synnyin täysiaikaisena RV 40+0, ja painoa oli vajaa 3 kg.

Että se on todellakin yksilöllistä!

Täällä kans ekaa kertaa turvottaa ihan kamalasti! Sormet ihan turvoksissa... Samanlainen tunne kun tulee pakkasesta sisään lämpimään ja alkaa sormet lämmetä... huh huh.. Ihan nakki olo [:D]

Tervehdys kanssasisaret [:)]
Tuli sitten poikettua äippäpolilla tänään.. Verenpaineet kun oli taas aamulla aikaste korkeella 145/92 oli kotimittarin mukaan...
no, tosiaan lähettiin TYKSillä käymään,
verenpainetta mitattiin 3 eri mittarilla, ku ei taas tuntunu mikään niistä pelittämään.. viimeinen tulos oli 129/80 (ja tätä mä en usko pätkääkään!!!)
protskut jne pissassa oli 2 plussalla,
vauva liikku hyvin ja lapsivettä on kunnolla
syke pikkusella oli 155
käyrässä olin puoli tuntia
ultrasivat (ja sanoin sit sil tätille, et oonko röyhkee jos kysäsen, että onko se tyttö [:D] totes, et ei kunnolla näe, mut jos pitäs veikata, niin sanois et on se, eli se on sit 3 kertaan todettu tytöksi, kait se on uskottava)
pikku pirpanan painoarvio oli 3200g
olisivat ottaneet osastolle, mut ku lupasin olla nätisti aloillani ja meneväni heti takaisin jos olo huononee, niin päästivät kotio. Sanoin niille et mielummin makaan koiruudet kainalossa kunnon sängyssä kotona, kuin yksin kovassa sairaalasängyssä.. [:)]
Joten kotona ollaan ja rauhallisesti täytyy ottaa...
maanantaina neuvolaan... jos ei aikasemmin sairaalaan...
päätä särkee yhä, ja olo on kuin tarhapöllöllä.. silmät vaan seisoo päässä...

en tiedä miksi kutsuvat, kukaan ei sanonu et myrkytystä ois... ne totes, jos testeistä vielä löytyy jotain, niin soittavat. viljelyn tekevät pisusta, ku oli niitä leukosyyttejä.. jos pissatulehdus tai jotain on.. ja ne verikokeitten tulokset, mitkä tuli, niin kaikki oli ihan ok..
jos nyt joulun sais olla rauhassa.. toisaalta, oishan se nyytti kiva saada jo ennen joulua... [:D]

Kaylies: mä ratkasin sen graavilohiongelman niin, että graavaan ite. Kaupan graavikalathan on kiellettyjä sen vakuumipakkauksen takia. Ja sit ku tekee ite, nii voi vaikuttaa siihen suolan määrään ja laatuun. Mä hain terveyskaupasta nk. ruususuolaa (on myös nimellä kristallisuola tai himalajan suola), joka on tosi paljo terveellisempää ku tavallinen pöytäsuola. Tiiän, et se toimii, ku oon ennenki kokeillu. Sitä pitää vaan ostaa semmosina merisuolan kokoisina paakkuina, ei hienoks jauhettuna. Voi olla, että toi ruususuola turvottaa myös, mutta ainakin se on tuhat kertaa parempi vaihtoehto ja se riittää mulle tekosyyksi [;)]. Akupunktiosta: mun mies ei oo suostunu antamaan mulle akupunktiota paljo mihinkään vaivaan, ku se sanoo, ettei raskaana oleville voi laittaa sitä ja tätä pistettä. Niitä sokerijuttuja se kyllä hoiti neuloilla ja pissat onki pysyny puhtaina sen jälkeen. Mutta oliski niin ihanaa, että se hoitais kaikkia liitoskipuja ja turvotuksia ja unettomuutta ja ja... Ehei. Se sanoo, että raskaus ei ole mikään tauti tai vaiva ja siks raskauden oireita ei voi hoitaa samalla tavalla ku tautien/vaivojen oireita.

Niisuneiti: hyvä kuulla, että siellä on suht hyvin asiat. Voimia!

Jossu: Mulle neuvolan täti sanoi, että se sf mitta vaihtelee tosi paljon myös vauvan asennosta riippuen. Eli jos se tunkee peppua/selkää ulos keskeltä mahaa, niin mitta on korkeampi. Taas jos se tykkää olla paljon jommalla kummalla reunalla, niin myös se mitta on pienempi. Eli ei siis kerro vauvan koosta juuri mitään. Itekin vähän ihmettelin, että minkä takia sitä edes seurataan, mutta kai se on, että näkee et se kasvaa.

Pitkästä aikaa..oon kyllä lukenu ahkerasti mutta oon ollu sänkypotilaana täällä kotona niin en ole jaksanut naputella mitään masentavaa. Synnytysarviosta terveisiä, hb 120, verenpaine 140/100, proteiinit ++, sf-mitta huima 39, ja painoarvio reippaasti yli 3kg. kohdunsuu auki, pehmeä ja 1cm jäljellä. Joulun jälkeen palaan takasin jos ei mitään tapahdu sitä ennen.. pääsin kotiin kun verikokeet näyttivät hyvälle ja mulla ei ole ollut ollenkaa pääsärkyä eikä turvotusta! Insuliinia lisättiin reippaasti ku meinavat nekin heilua ylirajojen ja tästä johtuen käynnistetäänki sitten mahd. pian, että mahtuu tulemaan, ennenku painaa sen 10kg [:D]. Ihan hyvillä mielillä täällä odotellaan, vaikka kaikki tuntuu olevan huonosti, mikään ei pysy rajojen sisällä, mutta vauva tuntuu voivan hyvin, vaikkakin on hiljaisempi kuin ennen, ehkä johtuu tilan puutteesta.. Yö unet jääneet todella vähiin ja vessassa ramppaaminen kuullostaa tutulta hommalta. Muutenkin olen niin monen teidän kanssa samassa jamassa..oireet passaavat tännekkin. Liityinhän nyt tuohon kuuluisaan verenpaineryhmäänkin [:)]
Mutta nyt takaisin sohvanpohjalle, joka on tullut tutuksi viimeisen kuukauden aikana..tahtois pihalle ja liikkumaan..ehkä pian [:D]
ihanaa joulun ja vauvojen odotusta kaikille!

no mulla noi niska ja hartia ongelmat ja niistä johtuvat käsien ongelmat oliva jo enne raskautta. Kiitos sen rakkaan hepan jonka selästä lensin yli vuosi sitten selälleni maahan kiitolaukasta... Ei uskonut pysähtymiskäskyjä mitää ja yritin tulla hallitusti alas mutta epäonnistu ku jalka muljahti alta pahasti.. JOten niskat venähti ja vähä venähti tuo vasen olkapääkin. Niiden oireet tuli vasta pariviikkoa tapahtuman jälkeen ja fysikaalisessa hoidossa olen niiden takia joutunut käymään. Kyllä toi jo helpotti tuossa mut nyt nää kyljellään nukkumiset pahentaa ja ahistaa ja vaikuttaa tuonne niin ilkeesti että tällä hetkellä koskee ja vetää vasempaan käteen todella ilkeesti ja ihan koskee ja puuduttaa.. ja sormet siksikin turvoksissa kun ei nesteet pääse liikkumaan jumituksen takia nii hyvin. AUh lapaluu iha jukelissa...... että sellasta..pitäs hierojalle mennä mutta ku ei oo tuo miehen palkka kaikki viel tullu ja ei oo mun liitonrahatkaa viel tullu ku pyytivät lisäselvityksiä vajaan viikon palautus ajalla..mielenkiitoista..joulu sotkee pahasti postiliikenteen että saas nähä kerkeekö mennä selvitykset perille....onneks o toi kauratyyny..vähä helpottaa jumia..miehen hierominen on yhtä kuin ei mitää ku se hermostuu ku mie rupeen neuvomaan mistä kohin ja miten joten se lopettaa kesken. ja tekee hieronnan sormillaan ei koko kädellä ja kropalla joten se o pari minuuttia ja sitten valittaa ku ksokee sormiin... Miehet. :P

Käytiin anoppilassa hakemassa iso kassillinen joululahjoja!! Koiran kanssa niitä tutkittiin jo pakettien päältä ja se heti löysi omansa.
Appiukko oli hommannut pikkuselle kehdon! Se on oikein hieno sellanen vanha! Siinä saa sitten kiikutella. [:)]
Sitten otettiin mukaan laatikollinen tuutipulloja joiden joukossa oli rintapumppu. Se on melko ihmeellinen härveli!![8D] Mut ehkäpä sitä oppii käyttämään jos on tarvis.
[8D]

Takaisin