Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No sitä mä stressaan että vauva jaksais syödä jne niin että päästäis kotiin jouluksi, mikäli siihen käynnistykseen nyt mennään.

Iltaa!

Sain tänään tietää että mun runsas valkovuoto ei ole vaarallista vaan johtuu pikkusen olotilasta. Se on niin paljon painunut tosse alas niin sen takia mulla on runsas vuoto. Kyllä huomaa että on loppuraskaus, en tekis mitään muuta kuin nukkuisin koko ajan. Tänäänkin olis ollut kiva lähteä kävelemään mut viime yön uni velkojen kanssa en jaksanut mennä. Jos huomenna olis jo parempi fiilis.

Oon kans miettinyt että mitä kuuluu synnärille ottaa mukaan jos tulisi äkkilähtö.

Terppa mammat!

Myö kävimmä painoarviossa tänään ku kohtu kasvaa yläkäyrällä, tai jopa yläpuolella. Arvioksi saatiin 2600g. Lääkäri tuumaili että jostain syystä muksu kasvattaa vartaloaan nopeampaa ku raajojaan. Ja sitten tuumaili että meidän prinsessa on tainnu kasvattaa kivespussit [&:] Tuliko lievä järkytys siinä vaiheessa!!! Eiköhän siihenki ajatukseen totu [:D] Onneksi saatiin kummipojan pienet vaatteet pesuun, jos niitä sittenkin tarvitaan.

eikö ketään vielä hereillä!!!??? Nyt alkaa olla sellaiset issias-kivut että taju lähtee. Oik lonkan ja pepun seudulla.[:'(] Kävin hepot ruokkimassa ja näytti etten pysty kävelemään takas kotiin. Koirallakin meinas lähtee hermot kun kesti niin kauan.
Kokeilin jo eilen kävellä rauhallisesti et sais lihakset lämpimäksi mut pahentaa vaan asiaa, sit kokeilin kaurapussilla lämmittää mut ei sekään auttanut. Istuminen ei satu ja makaaminen mut kyljen kääntäminen yöllä oli tuskallista.
oih ja voih....

Hei Yamacraw, pyydäpä miestäs vähän hieromaan jos se auttais! Vauva lienee vaihtanu asentoa niin että painaa sitä issiasta? Mulla noihin kipuihin ei auttanu mikään muu ku lepo ja hieronta, pahimpina (tähän mennessä!) olivat nuo alaselkäkivut sillon viikoilla 28-31... ja se oli kyllä yhtä tuskaa! Onneksi sulla ei tuo la ole kovin kaukana enää. Jaksamisia!! [:)]

Mama78:lle tsemppiä äippäpolikäynnille! Toivottavasti kaikki menee hyvin, tulit sitten yhdessä tai kahdessa osassa takaisin!

Täällä on nyt kaksi suht normaalisti nukuttua yötä takana. [:)] Mies on hieronu reisiä ja pakaroita ennen nukkumaanmenoa (paikat jossa mulla tuppaa verenkierto hidastumaan liiaksi yön aikana!!) ja se on kyllä auttanut kovasti. Vaikka yöllä heräiliskin, saa melko pian takaisin unen päästä kiinni... i-ha-naa.

Itekin oon jo tuon synnärikassin pakkaamista miettinyt! Vauvalle on kaikki valmiina, ja miehelle oon tehny listaa siltä varalta jos tuleekin tosi äkkilähtö. Tuntuu että monia asioita on vaikee pakata vielä tässä vaiheessa, kuten läppäriä tai omia kotiutumisvaatteita, hygieniatarvikkeita tai meikkejä. Noiden lisäksi aattelin ottaa mukaan jotain pientä evästä, kännykän, kameran, oman yöasun (sairaalan kaavut oli mulle niiiiiin isoja), kasvojen ja hiustenpesuaineet ja hammastahnan (viime synnärivierailulla ei moisia löytynyt osastolta lainkaan), lukemista, cd-levyjä ja kannettavan cd-soittimen, korvatulpat, vähän rahaa JOS haluaa vaikka sairaalan kioskilta ostaa suklaata tms... [:D] Niin ja se neuvolakortti pitäis vissiin muistaa ottaa myös!

Silloin kun yövyin synnytysosastolla raskausmyrkytysepäilyn takia, huomasin sen etten saa levättyä siellä ollenkaan. Muiden äitien ja vauvojen äänet ja yleinen osastolta tuleva melu oli jotain aika kaoottista. Siksi oon varannu niin paljon noita "omia juttuja" mukaan jos ne auttas vähän rentoutumaan kaiken metelin keskellä, varsinkin siinä avautumisvaiheessa tai jos joutuu käynnistettäväksi. Vauvan synnyttyä ei varmaan mitkään kirjat enää kiinnosta... [:)]

Nyt toiselle aamupalalle ja sitten kohti kirjastoa etsiskelemään hyvää "laitosluettavaa"!

Yamacraw: issias kipuja täälläkin ollut...tosin mulla ne oli alkurakaudesta pahimmillaan ja nyt tosi epäsäännöllisesti...ei niihin meinaa auttaa oikeen mikään...Ite en voi edes käydä selällään kovalla alustalla esim lattialla, kun en sitten pääse liikkeelle ollenkaan ja jos istun epätasasella, niin sekin kipeyttää....Koita olla "suorassa"...mulla ratsastus helpotti kun istu sievässä käynnissä...Enää ei voi ravissa istua, se oli aikasemmin tosi hyvä...Minäkin lopettelin ratsastukset viimeviikolla...Viimeset laukat ja nyt pää kylmänä...ehkä hetken saatan kivuta käyntiin, mut koitan olla vain sillain vierihoidossa[:D]

Täällä kaikki on yhä hyvin...Alas painaa välillä niin että pakko hidastaa askeleita...Niin ja yöllä saattaa herätä neljän aikaan ihan virkkuna...Ja vettä menee...Pitkään paikoillaan istuminen ei tee kovin hyvää, mutta ihanaa kun pääsi töistä pois[:D] Tulee taas luettua täällä mut ei oikeen koskaan jouda sitten kirjoittaan, nytkin alkaa olla hoppu tallille tunnin pitoon...Ihanaa odotusta kaikille!! Vaivathan kuuluu asiaan, eikä oo aina mukaviakaan, mutta pikku pikku vauva se vain on oka siellä meitä kiusaa, niin hieman tuo lohduttaa[;)] Kiva kuiten kun voi aina välil katsoa et onko omat vaivat "normaaleja, että onko muillakin[:)]

Moido taas!

kannattaa käyttää liukkaita alushousuja nukkuissa ja liukkaita paitoja. Ne on taivaanlahja. ite jo mietin että pitäskö persiin kohalle sänkyyn laittoo satiinilakana jotta kääntyminen helpottuisi entisestään.

Mies jättäyty illalla suosiolla sohvalle että saisin nukuttua kunnolla jotta jaksan hänen ja tyttönsä kanssa puuhailla tänään. Kiva mies vaikka ikävöinkin koko yön sitä vieressä. Mutta sain nukuttua..sain vallata sängyn 10 tyynyni kanssa ja miehen peiton kanssa ihan vapaasti ja löysin hyvät asennot joka asennosta ja suunnasta että nyt meni sormuskin aamulla sormeen kun ei ollu nii pahasti turvoksissa. Toisaalta taas o tää perinteinen heräämisväsy päällä...sängyssä noustessa tosi virkeä olo ja kun pääsee koneelle tai muualle nii alkaa väsyttämään älyttömästi. Niskaan ei koske niin pahasti ku pystyin nukkumaan välillä ihan matalimman tyynyn kanssa ja välillä jopa ilman että pääsi niska ja hartiat normi suoraan asentoon kun muuten ne on tyynyillä aina vähä väärässä asennossa...uusi tyynyliina pisti parhaimman tyynyni kovaksi..ihmeellistä..vaihoin isompaan liinaan niin silti on nyt kova eikä halua pehmentyä siihen mitä se oli.

Jimin maailman oudoimmat ruuat on mun lemppari ohjelma tääl hetkellä...oksennuskurkussa pitää välilä kahtoo ja välillä taas kuolavaluen.... söisittekö eläviä termiittejä....en ainakaa mä ellei olis oikeasti ruuasta puute... :p

Nyt näyttäs että alkaisi puremaan insuliinit ellei ne sitten lähe laskuun tulevan viikon aikana jo muutenkin :) nimittäin on viime päivinä aamu arvo ollu alle 6 ja se on todella hyvä mulle. jopa pari arvoa tullu alle viiden :D jeeee. ehkä olisi ollu parempi aamuarvo ellen olisi itetehtyä pitsa palasta illalla syöny iltapalaksi, mutta oliha sitä pakko maistaa :D Eikä enää ole nii paljo ihme arvoja muutenkaan..paitti no joo eilen oli...lounaan jälkeen oli 9,9 arvo vaikka enne sitä oli sokerit normissa ja otin vielä insuliiniä. Toisaalta joo käytiin Kiinalaisessa ravintolassa nii se ehkä vaikutti mutta ei aikasemmin ole kiinalaisessa syönnin jälkeen noin noussu... kai siel ny oli sitten jottai erilaisempaa ku käytiin iha eri  kiinalaisessa.

täällä jatkuva väsymys päällänsä.. öisin ei saa nukuttua ku pitää hypätä vessassa tunnin välein. Sama siis juonko illalla vettä vaiko en. Inhottavaa ku ei saa mitää tolkkuu itteensä, ku simmut on ihan ristissä, eikä siktä jaksais koko päivää maatakkaan..
Mulle on ilmeisesti alkanu tuleen jonkin sortin nukahtamis vaikeuksia.. 2 yönä en ol saanu unta, yleensä nukahdan siinä puolen yön tuntumissa.. sängyssä ratkon sudokuja ja luen kirjoja, simmut väsyy ja sit on pakko pistää kirja pois.. toimii tosi hyvin, paitsi tosiaan nyt 2 yönä.
joku yli ystävällinen naapuri halusi jakaa musiikkimakuaan ja näyttää naapureille myös miten hän ja kaverinsa laulavat sing staria.. KESKELLÄ YÖTÄ!!! oikeesti, jos mä tänään kuulen jostain kapaleen "vielä on kesää jäljellä" ni mä suutun tosissani.
aloin jo miettimään pitäskö polizaille soittaa siitä metelistä.. ja se kuulu läpi talon meinaan.. tuli tuolta jostain alakerroksista tuo meteli.. ja täällä on ollut niin hiljaista ennen.. huoh... kerrostalo asumisen ihanuuksia... [:@]
ois 4 viikkoa laskettuun aikaan.. alkaa pikkuhiljaa kolahtaa tuo.. niin vähän aikaa.. just mä vast tein testin..

Justiin innostuin vähän synnytyskassia miettimään. Tuli tämmöstä pakattua (huomauttakaa, jos jotain oleellista puuttuu!!)

Itelle:
Hammasharja&tahna
Siteitä
Vesipullo
Alusvaatteet (pikkarit, sukat, rintsikat)
Liivinsuojukset (mitä tuli äippäpaketissa)
Villasukat, säärystimet
Ihovoidetta, perusmeikit, shampoo, vitamiinit
Yöpaita, korvatulpat

Vauvalle:
Paita, potkuhousut, pipo, villasukat, vaipat, harso, kantoliina, toppapaita, haalarit

Miehelle:
Lukemista, yövaatteet, alusvaatteita (sukat, kalsarit), partahöylä, tossut, hammasharja

Sitte pitäis vielä pakata eväskassiin jotain kuivamuonaa, esim näkkäriä, puuroaineita, kuiv.hedelmiä ja rooibosteetä.

Ja sitte pitäis tositilanteen tullen vielä muistaa ottaa kamera ja äippäkortti kassien lisäks mukaan.

Issiakseen auttaa kun tosi hellävaraisesti ja pitkään (n 3-5min) venyttää pakaralihaksia, erilaisia pakaravenytyksiä, esim tällä tavalla:
http://www.pirkka.fi/files/pirkka.fi/tab/node_2565_tab_8.jpg
mutta mukavempaa tasapainoilun ja rentouden kannalta on nostaa se koukistettu jalka mielummin esim pöydän päälle ku toisen jalan päälle. Tavallisin syy issiaskivulle on kireät pakara- ja/tai lonkankoukistajalihakset. Raskauden aikana nää joutuu ekstrarasitukseen, kun lantion alue löystyy. Tossa vielä kuva lonkankoukistajavenytyksestä:
http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/kuvat/vaunujumppa/Dsc00030.jpg

EDIT: ainiin vielä siitä musasta. En oo toistaseks pakannu mitään musaa mukaan, mä kuuntelen musaa niin intensiivisesti ja keskittyen, että se helposti häiritsee kaikkea muuta keskittymistä. Mahdollisesti saatan kaiken varalta ottaa jotain periodisoittimilla soitettua barokkia, niissä on niin hienot ja voimaa antavat tunnelmat. Toisaalta mietin, että mitä jos ottais jotain oikeeta kunnon rokkia, vaikka Whitesnakea (joka soi silloin, kun tyttömme sai alkunsa [:D]) niin ehkä siitä sais toisenlaista jaksamisvoimaa...

mun alapäätä vihloo!!! ihan ku joku yrittäs välillä tunkee puukkoo sinne.. ja alavattaa vihloo kans...
laskeutuukohan tuo ipana siis?? maanantaina lekuri neuvola.. sit saa tietää mitä siellä tapahtuu [:)]

Ottaa omaa mieleistä musaa. mä en ota mitää ylimäärästä mukaan. kyl sairaalassa saa radion päälle jote se saa riittää. Meillä o autossa ipod aina kyl soittimessa kii että jos hinku tulee johonkin muuhu musaan niin käyköönsä mies sen hakemassa mut nääh. Pärjää vähemmälläkkii.

Ah leipäjuustoa...nam....

kylläpäs te teette aika haloot näistä kasseista ym. Mie käyn ostaa kanttiinista jos jotain tartten herkkuja. Mies saa ottaa iha ite eväänsä mukaan niin ompaha mieleistä ja kanttiinistä saa ja on siel minikauppakin kysillä. Näkkäriä ja puuroa saa kyl osastolta. Ellei sitten ukko ite halua... tietty jos o valmis maksaa nii ukkokin saa kärryssä ruuan mukaan...mä en ota meikkiä. Miks ottasin. Jos en kelpaa ilman meikkiä ihmisten ilmoille nii antaa olla. En mä jaksa muutenkaan nyt meikata.Vettä kyllä saa kannullisen viereen kun vaan pyytää. Että ei sitä vesipulloakaan tartte ottaa mukaan välttämättä ja kanttiinit on auki kyllä.

eli mun lista synnärille o tällänen:
Känny ja laturi
kamera
liivisuojukset
liivit
puhtaat alusvaatteet
dödö ja hampiharja ja hiusharja
neuvolakortti
insuliinit
nasoliiniä ja rasvat (mulla kuivuu limakalvot aina nii paljo sairaala maailmassa että o pakko rasvata nokkaa ja käyttää nenäsumutetta)
ehkä joku kirja jos joudun käynnistykseen mut jos menen suoraan toimintaan niin ei

Vauvalle pari bodyä...kumpi nyt sitten tuleekaan
sukat tumput pipo pitkät housut ja ulkovaatteet ja fleesepuku, pistää päälle vähä pakkasen mukaan
Ja tän satsin tuo mies sitten mulle sillo lähtöpäivänä

mies ottakoon ite mitä haluaa mukaan. ja jos jotai uupuu nii on se kanttiini ja pikkukioskimyymälä mistä saa.

Ja siteitä ostan sitten sairaalasta päästyä lisää.. käytän sairaalan siteet ja tarpeet tottakai kotimatkalle hyväksi mitä vaa saa koska kuitenkin maksan siellä olosta niin en kyllä pätkääkään käytä omia tuotteita jos voin käyttää sairaalan tuotteita.

Niisu:mulla sattu eilen kans ku se siskon poika sai mut to säikäytettyä, mutta tänää ei oo koskenu.

Minä pakkasin vauvalle mukaan: vaipan, tutin, puolipotkarit/sukkahousut, 2 erikokoista bodya, housut, paita, hiukan paksumman nallehaalarin, tumput+sukat x2, toppapuku, 2 lakkia.

Itselleni olen laittanut: ristikkolehden, alushousuja, sukkia, kotiintulo paidan, liivit (kunhan tulevat), rintakumit, maidonkerääjän, liivinsuojia, shamppoo, hoitoaine, rasvaa, harja ja vielä tulee hamppiharja ja tahna ainakin.

Isi saa tuoda loput [;)]

Iltaa
Voi että on tänään maha painanut, tukalaa koko päivän eikä ota helpottaakseen[:-] Moneen kertaan olen miehellekkin tänään urputtanut miten olen jo totaalisen täynnä tätä oloa.

Eilen mentiin aivan eri tunnelmissa. Koko päivän höösäsin ja töpsöttelin kaikenlaista, virtaa oli ku pienessä kylässä. Nyt on sit mm. vessat/suihku pesty, uuni pesty, laitettu kaiken maailman joulukrääsää joka puolelle, imuroitu, luututtu, korjattu sänky (muutama poikkilauta vaihdettu), taulu ripustettu, tehty pipareita ja piparitalo jne... Mies eilen hieman ahdistuneen oloinen tästä tarmon kipinästä. Aamulla uskalsi sanoa " hei, olit kyllä tosi pelottava koko eilisen päivän"[:D]

Noh... jos tässä yrittäis hieman pitää lahjatalkoita kun saatiin tuo 5v nukkumaan. (hiljaa hiipii joukko varpasillaan)

Täällä myöskin mahanahkaa kiristää! Ja sattuu ku liikkuu [:@] Lääkäri mittaili perjantaina sf mitaksi 38 ja painoarvioksi tällä hetkellä 2600 g [:-] Ei oo kumma jos kiristää. Näillä näkymin mukelosta tulossa reipas nelikilonen, jos koko arviot paikkaansa pitää. On se hurjaa!

Huomenta. Jossain lukikin että nyt äidin kannattaa jutella masuvauvalle että miten haluaa synnytyksen sujuvan niin sitten vaan usein muistuttaa ettei sais ihan vielä tulla!![:D]

Mulla jatkuu edelleen oik puolen issias hermon jumitus yhtä hirveänä kun eilenkin. Siis hirvittävä tunne kun istuessa ei satu yhtään ja innoissasi unohdat kivun ja lähdet liikkeelle ja yht äkkiä vihlaisee aivan julmetusti. Suunnittelin jo et otan kainalosauvat käyttöön, olis varastossa yhdet[;)]

Katotaan miten tänään saa möngittyä eteenpäin. Ei sovi oikein mun luonteelle tämä liikuntakyvyttömyys...

Jotenki tuntuu että se lääkäri mittasi tän niin vauhilla että saiko oikeaa tulosta. Ei tämä minusta niiiiiin iso ole [:D] Ja viime neuvolakäynnistä maha olisi venyny vajaa 6 cm [:-] Siellä kuitenki aina täti mittaa kahteen kertaan ku aina yllättyy tuloksista [;)]

Täällä myöskin alkanu kivut vaivaamaan. Varsinkin ylös noustessa [:(] Mutta on tämä sen arvoista

Moi!!

Onks kaikki jo pakannu sairaalakassin?? Mä kun aattelin tehä sen vasta joulun jälkeen (minä, joka teen kaiken ajoissa!!), onko ihan tyhmää vai pakkaanko heti kun tullaan kotiin??

Ollaan siis ny Kuusamossa lomareissulla, ja on niin nättiä ja lumista! Ja pakkasta, hrrrr..

Nyt vasta on pieniä kolotuksia alka nu tuleen, nivusia särkee ja alaselkää. Natiainen taitaa punkee itteensä alemmas! Eikä ne vieläkään pahoja ole, kestää vaan hetken ja venyttelyllä/asennonvaihdolla helpottaa. Ja pari kertaa on tullu se sukkapuikkotunne alakertaan.

Eipä taaskaan oikein mitään asiaa vaikka aattelin että täällä mökillä istusin vaan koneella, mutta nyt tuntuu kun ois enemmän tekemistä kun ennen. Outoo..

no älkääs ny mun sairaalakassisäätöä [8D].... mulla on siis LA jo 3.1. ja pieni kutina, että tää saattais tulla etukäteen. Tuskin siis kannattaa vielä stressata kassien kanssa jos LA on vähän pidemmällä tammikuuta [:)].

no, jokanen tyylillään...
mä oon katellu tavaroita kassia varten jo jonkin aikaa sitten, onpahan sit valmiina ku tarvii.. ja loput (jos tulee jotain mieleen mikä puuttu) mies saa tuoda perässä. mut mitä siitä haloota nostamaan..
aika hassua ajatella, et LA on jo 4 viikon päästä..
mun isä sano, et mun naamasta näkee, et ipana tulee maailmaan jo tän vuoden puolella.. no, saahan kattoo.. ohan sillä tietty 4 lasta ja 3 lapsenlasta jo valmiina, et kait se sen jotenkin on huomannu..
jotenkin mulla sellanen olo, et tuo penska putkahtaa maailmaan tän vuoden puolella, ite äidin esikoinen ja tullu maailmaan 2 vko etuajassa. ja toisaalta, ois ihan kivakin et tulis jo, alkaa riittämään nuo yö vessa juoksut..
toisaalta, ois kiva jos pysyis vuoden vaihteen yli sisällä.. molempi parempi...

Takaisin