Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viimeinen neuvolalääkäri takana. Alapään tilanne: Kohdunsuu täysin pehmeä, auki 1cm, pituus 1-2cm.

Muita lukemia:
Painoa tullut 1,2kg/viikko
RR 137/89
hemoglob 115
sf 33 

yhteenvetona: voi syntyä huomenna tai sitten joskus myöhemmin, eli emme ole yhtään viisaampia kuin aikasemminkaan[:D]

Jaiks, ihanaa ja kamalaa - mutta alkaa jännittää tuo synnytys! Ei voi tietää millon tulee lähtö!!!!!!!! Mulla on kyllä käet kyynärpäitä myöten rístissä ettei kovin etuajassa tulisi, meillä alkaa kylppäriremppa joulun jälkeen ja jota ei todennäkösesti viikossa saa valmiiksi. Sen jälkeen koko kämpän suursiivous rakennuspölyn jäljiltä ja sitten vasta saa alkaa kasaileen vauvalle tarvikkeita paikoilleen. Pikkasen alkaa hermostuttaa. Mutta ei voi mitään - näillä mennään. [8|]

Lähden tästä joulukukkakurssille [:D] vääntään asetelmia - pääseepähä joulun tunnelmaan.

Mä oon täällä ihan huolesta mykkyrällä, kun kuulin tänään, että mun 9-vuotiaalla pikkusiskolla on sikainfluenssa ja aika kovin oirein. Sillä on nyt neljättä päivää 40 astetta kuumetta (parasetamolilla laskee hetkellisesti), jatkuvasti nenäverenvuotoa, vatsakipua ja nyt se on alkanut vielä oksennella... Joutuu todennäköisesti sairaalaan. Voi pikkusta. [:o] Kävin vielä lauantaina kylässäkin porukoilla ja illalla sisko alkoi oireilla. Onneksi on nyt itsellä se rokotesuoja... Toivottavasti suojaa sit kans! *sigh*

Voi ei toivottavasti PrinsessaK:n sisko pian paranee!!! Inhottavaa jos joutuu sairaalahoitoon ja noin korkea kuume on kyllä raastavaa! Tsemppiä sinne!!!

Huh olipa kolme sivullista luettavaa kun en eilen ehtinyt ollenkaan. Täällä on ollut pientä härdelliä kun kaverin koira karkasi eilen meidän pihasta metsään eikä sen koommin nähty tai kuultu. Tänään soitettu kaikki poliisit ja radiot läpi ja viety lappuja tien varsille. Se onneks tuotti tulosta ja saatiin iltapäivällä näköhavainto jonka ansiosta koira saatiin kiinni! Mut kummasti verotti meikäläisen voimia tämmöinen murehtiminen ja metsässä reissaaminen. Nyt täytyy päästä nukkumaan.
Huomenna on neuvola ja sitten torstaina aika äippäpolille jossa tutkitaan mitä kautta pikkuinen syntyy jos on edelleen perätilassa. Olen pohtinut pääni puhki kumpaa synnytystapaa haluan... ja en ole oikein pystynyt päättämään. Jotenkin sellainen olo että jos valitsen keisarinleikkauksen niin olen jäänyt jostain suuresta paitsi kun en saa kokea oikeaa synnytystä.[:'(]

Maha on taas pompsahtanut valtavan suurerksi ihan parissa päivässä ja olo on aika iso. Kuinka isoksi tämä voikaan mennä[:)]

Meillä tosiaan kaikki hommattu paitsi ehkä ne vaipat. Mut voisko joku fiksu valistaa mua niistä äippäpakkauksen kestovaipoista... missä järjestyksessä ne puetaan päälle????? Ensin harso peppua vasten taiteltuna, sitten tulee se kuorivaippako?? ja mitä siihen päälle laitetaan?? Vai onko se siinä valmis? Haluaisin niin kestgoilla mut kun en meinaa millään saada niistä tolkkua.[>:]

Heipä hei!!

Sheivailusta: Mä oon huiskinu höylällä välillä pisimpiä karvoja lyhyemmiksi, näköhavaintoa tuonne alakertaan ei oo ollu aikoihin, paitsi peilin kautta. Tuo sokerointi ois kyllä ihana vaihtoehto... joskus kävin säännöllisesti, mut mun atooppinen iho ei oikein pidemmän päälle tykänny siitä joten en oo enää uskaltanut..

Neuvolassa kävin tänään, verenpaineet oli melko korkealla.. toivottavasti ei nyt myrkytystä ala kehittämään, kun näitä turvotuksia on kyllä kuin norsulla. Ja tämä mun rautakanki pyllyssä- olo tarkoitti siis sitä, että vauva on tosiaan laskeutunut lähtökuoppiinsa ja pää on kiinnittynyt. Hui. Onko teillä tietoa kuinka kauan tuosta kiinnittymisestä voi mennä että tositoimet alkaa??? Neuvolantäti puheli, että lähtö voi tulla koska vain... Apua, tää kämppäkin on ihan keskeneräinen vielä! Yritin jotain täällä kotona touhuta, niin supisteluillahan se heti palkittiin joten mamma taas pötkölleen ja netin ääreen [;)]

Moikka kaikille

Apuuva, iski totuus :D kun luin PIUDE:n lääkärireisusta. Eikös sinulla ole laskettupäivä 3.1.2010? Kyllä se synnnytys vaan lähenee....minulla myös.

Minulla on laskettu 3.1. ja huomenna meen käymään äippäpolilla synnytystapa-arviossa. Ja saapi nähdä miltä tilanne näyttää. Jotenkin tässä on tuudittautunut vaan joulun odotteluun ja sitten vasta vauvan syntymään, mutta se saattaa olla viel toisinkin päin. Toiveissa olis että synnytys olis vasta ens vuoden puolella. [;)]

kestoista.. äippäpaketin kesto puetaan ihan kuin kertsikka vaippa ja siihen päälle tulee se synteettinen kuori osa. tai sit voit taitella harson vaipaksi (siinä oli se kirjanen mukana paketissa) ja siihen se synteettinen kuori päälle. ne harsot on vaan niin isoja vastasyntyneelle, mutta niitäkin voi operoida, eli leikellä ja ommella pienemmiksi..
mä sain ite aika hyvää infoa tuolta liikkeestä, se nainen kerto mulle aika paljon niistä ja tekemällä oppii periaate [:)]
sittenhän on tuo kestovaippa info netissä.. www.kestovaippainfo.fi ja yhdistys  www.kestovaippayhdistys.fi
Lueskeleppa noilta saiteilta. kyllä se siitä sitten valkenee pikku hiljaa..

Tänään käytiin tutustumassa synnäriin. Hyvä, että mieskin pääsi mukaan, vaikkei meinannu ensin ehtiä. Vaikutti siltä, että se nyt vasta alko oikeesti hoksaamaan, että se lapshan tulee iha millon vaan. Otti ite puheeks takasmatkalla, että pitäis varmaan pakata joku eväskassi valmiiksi [:D].

Aika hurjalta kuulosti ne kaikki puudutukset ja muut systeemit. Tuntuu, etten haluais käyttää niitä ollenkaan, mutta varmaan tositilanteessa voi olla vähän eri mieltä. Muutenki se kätilö sai sen synnytyksen tuntumaan tosi vaikeelta ja monimutkaiselta. En mä muista enää ollenkaa, että mitä piti millonki tehä, mä varmaan vaan meen fiiliksen mukaan niinku yleensä ja oon ihan toope kaikessa... [8D]. Tarkoitan siis, että miks pitää niin luonnollisesta tapahtumasta tehdä niin monimutkainen? Haluaisin vaan ajatella, että kyllä se sitten hoituu omalla painollaan ku sen aika on.

Käytiin myös morjestamassa eilen syntynyttä vauvaa. Se oli kyllä aika söpöläinen pikkuinen! Tuli melkein tippa linssiin, että kohta meilläkin on tommonen <3. Se lapsivuodeosasto vaikutti fiksulta paikalta. Vauojen kuuluu olla äitien luona perhehuoneissa ja mahdollisimman paljon ihokontaktissa. Vähän eri meininki ku sillo ku me ollaan synnytty... Onneks!

Kestareista vielä: yks mun tuttu, kolmatta lastaan odottava, sanoi, että vastasyntyneet pissii ja kakkii niin vähän, että niille riittää joku ihan vaikka palanen vanhaa pyyhettä sinne synteettisen kuoren sisään. Ja vanhoista pyyhkeistä voi myös ite ommella semmosia paksumpia vaippoja laitettavaks sinne synteettisten housujen sisään. Siinä äippäpaketin esitteessä oli ohjeita ompeluunkin. Mutta siis perusmeininki kaiketi on, että kestareissa on sisäosa, joka imee pissat ja kakat ja sitten niitten päälle puettavat housun tyyppinen ulko-osa, jotka estää, että vaatteet menee likasiks. Ja siis se sisäosa voi olla harso, ite tehty tyynyke tai sitten niitä valmiita luonnonkuitusia vaippoja mitä siinä äippäpaketissa tuli mukana. Ne vaipat on uusina melko kalliita, mutta käytettyjä saa halvemmalla (esim just tuolta kestovaippayhdistykseltä) ja ne on usein parempiakin, koska niitten imukyky paranee käytön myötä.

Eilinen neuvolakäynti on nyt takana ja siitä johtuen hieman hämmentynyt mieli. Tällä kertaa mietityttämään jäi verenpaine (134/93), hemoglobiini (vain 109) ja yllätävän ripeä painonnousu (1,1kg/vko) [>:]. Pissa oli tällä kertaa sokerien ja proteiinien osalta puhdasta, vauva on yhä ja edelleen raivotarjonnassa ja sykkeet oli 130:n luokkaa, turvotuksia ei ole ja sf-mitta oli 32 cm. Eli noilla rintamilla kaikki hyvin [:)].

Korkean verenpaineen takia sain kotiin mittarin seurantaa varten. Ja illalla kun mittasin, niin tulokseksi tuli 129/78 ja nyt aamulla 122/81. Tais olla taas meikäläiselle ominainen verenpaineenmittauksen jännittäminen päällä neuvolassa... Tässä viikon verran mittailen ja sitten soittelen neuvolaan, että minkälaisia tuloksia olen saanut. Kattotaan sitten, että minkälainen tuomio tulee. Tuohon hemoglobiiniarvoon en kyllä usko sitten pätkääkään. Mittauksen teki opiskelija, joka joutui puristamaan taas viimeistä päivää meikäläisen sormen päästä, että sai siihen systeemiin tarvittavan määrän verta. Tais mennä taas vähän ilmaa mukaan, kun edellisestä mittauksesta hb-arvot romahti 36:lla. Mutta kattellaan tätäkin... Mutta sitten toi paino... Puntarihan ei valehtele, joten ei auta muu kuin kattoa peiliin [:D]. Ja onhan tää maha kyllä kasvanu taas parin viikon aikana ihan hirmuisesti. Täälläkin siis mietitään, että kuinka paljon suuremmaksi tämä voi enää tulla [:)]. Mutta eihän maailma nyt noihin neuvolakäynteihin kaadu, vaikka kyllähän se tietenkin eilisen illan mielialaa veti hieman matalemmalle. Terapiaksi meninkin sitten yläkerran seiniä pakkeloimaan, joka osottautuikin yllättävän hyväksi menetelmäksi [:)].

Täällä sitä kärvistellään toiseksi viimeistä työpäivää... Pari juttua kun saan vielä tehtyä, niin sitten ois hommat enemmän kuin hyvin suoritettu. Huomisen vain kuullostelen ja katselen muitten tekemisiä ja etin netistä ideoita yläkerran sisustukseen [:)]. Joten eipä tässä tämän ihmeellisempiä...

Te TE TE saitte minut sitten eilen pakkaamaan kassin valmiiksi sairaalaa varten [:)][:)] höperöidyin ku laittelin noita pienimpiä vaatteita laatikkoon ja järjestelin uudelleen noi kokojen mukaan nii tuli sitten kassi pakattua. HUOH. Nyt oo sitten tulevaisuuteen sitä hommaa tehtävänä. [:@]

Neuvola kuulumiset: 33+3
Paino +795g/vko
turvotukset +
119/88 ja 124/80
prot/gluk -/-
HB 152 (tajutonta, eiku nousee vaan)
sf 32
rt
145-150
liikkeet ++

Päivää!!

Ja viimenen työpäivä, tai pari tuntia enää jäljellä. Viä ei oo itkettänykkä kertaaka, saa nähdä sitten kun on lähössä! Valehtelen itelleni et jään vaan talvilomalle tms ellen muuten selviä vollaamatta. Ja illalla synnytysvalmennukseeen, hui! Onneks pääsee sinne lappiin lauantaina niin saa muuta ajateltavaa (ja näkee LUNTA!!!). Blääh, eipä mulla ny olukka mitään kirjotettavaa vaikka luulin! No, tästä eteenpäin pyörin täällä varmaan riesaks asti kun jää liikaa vapaa-aikaa!! Ihan kun nyt ei kävis montaa kertaa päivässä vahtaamassa muiden kirjotuksia!! Ja jouluun on enää pari viikkoo, huippua!!

Heippa!

Neuvola terveisiä
Paino +431 /vko 34+1
turvotukset +
RR  113/88
prot/gluk +/-
HB  125
PikaPaasto VS 4,6 (testattiin nyt kun en käynyt sokerirasitusta huonovointisuuden vuoksi)
sf 32
150-160
raivotarjonta
liikkeet ++ 

Proteiinien takia kotiseuranta. Stiksaan viikon ajan kerran - pari päivässä, sekä RR-seuranta 2x/vko. Ensi viikolle ylimääräinen neuvola. Rauhallisin mielin olen, ettei suurta hätää ole, kun turvotus ja protskut oireina, RR pysynyt samana.

Huomenna kutsuu ikea, siskon ja nuoremman pojan 2,5v kanssa [:)]

Lunta sataa[:)]  Valkoinen joulu olisi tervetullut! muistan lapsena kun odotti joulua valkoista, aatonaattona oli todella pettynyt kun ei ollut, mutta sitten yöllä satoikin lunta n. 0,5m! Aamulla pääs lumitöihin herättyään omaan pihaan sekä naapurin vanhan setän pihaan.

Oisko kellään minkään sortin vinkkiä, että mitä kannattais tehdä, jotta saisi unenpäästä kiinni hyvissä ajoin, eikä vasta 3-4 välillä yöllä. Väsyttää kyllä jo 9 aikaan, mutta menee vaan turhaksi pyöriskelyksi sängyssä ja hermot menee muutaman tunnin pyörinnän jälkeen..

Lämmin kaakao tai hopeatee, kamomillatee. valvot sinne lähemmäs kahta etkä ees yritä unta. käyt myöhään kävelyllä.

Eipä siihe ole oikein keinoja. itekkii aina pyörin ja hyörin ja jossain välissä nukahan. nytkin oon tosi väsy ku viime yö meni miten meni mutta en uhallanikaan anna itteni nukahtaa ku sitten en varmasti saa unta.

Terve vaan!
Täällä alkoi äitysloma! [:)] Neuvolassa kaikki muuten hyvin, mutta verenpaine on vielä hieman koholla... joten sitä ny sitten seurailen kotona... Olo muuten ihan hyvä... normaalit "vaivat" tietysti on, pissalla juoksemista, pientä turvotusta ajoittain, kivuttomia supistuksia ajoittain, vauva täälläkin ilmeisesti pää alaspäin, kun on muutaman kerran kipeästi pungertanut tonne alaspäin yrittäessään tulla kyljestä läpi. Joskus pikkunen myös laittaa suolet uuteen järjestykseen ja onhan tuo olo jo "pönäkkä", vaikka painoa ei ole tullut kuin 8 kg lisää. Ilman noita voisi tietysti ihmetellä onko sitä raskaana olenkaan... [:D]
Nyt on kaikki tärkeimmät isot hankinnat valmina, tuttia pulloa rasvoja ym en ole vielä hankkinut, enkä mitään rintapumppuja, kun ei tiedä miten niitä sitten tarvii. Kahdet mukavan tuntuiset imetysliivit olen hommannut, saas nähdä jääkö pieneksi... Kantoliinan äiti osti joululahjaksi jo etukäteen, saa nähdä miten sen käyttö rupeaa luonnistumaan...
Jep, mutta nyt varmaan täytyy laittaa imuri huutamaan, ja aloittaa siivous ja sitten ruuan laitto... eikä vaan notkua netissä...[;)]
Tsemppiä mammat!
Lissu

tänään on näköjään ollut tammimammojen neuvola kokoontumisajot!
rv 36+5
painoa 566g/vko
RR 107/70
pissa puhdas
Hb 125
sf 31
syke 135
liikeet +++
ja tarjonta sitten se PT.
Sf mitta oli laskenut käyrän alapuolelle jonkun verran joka ilmeisesti johtuu siitä että muksu on jo laskeutunut niin alas.

Ja huomenna tosiaan sinne äippäpolile tarkempaan syyniin et miten synnytään. Neuvolan täti oli kans ihan ihmeissään ja järkyttynyt kun oli saanut synnytystavan arvioinnin sanelut. Päivitteli jo oven suussa tilannetta. Sanoi vaan että hän omasta mielestään ei suosittele sitä kääntämistä koska siinä on melkoisesti riskejä ja kipuja. Ja samoilla linjoilla itsekin olen. Ja sitten sanoi että yleensä haluavat tehdä perätila sektion rv 39 eli meillä voi olla pikkuinen kotona jo jouluksi!!!!
IIIIIIIIIIKKKKKKKKKK!!!!!
Mut en mä oikeesti panikoi ennen kun vast sit huomisen jälkeen...

Tänään tuli postissa huuto.netistä tilattu kantoliina, täytyy virittää nalle sinne sisälle ja harjoitella sidontoja![:)]

muistakaa tytöt sitten tälläinen pieni homma.

Veri veri kylmällä ja marjaveri kuumalla.

Tuhosin sitten yhden lempi valkeista paidoistani. Survoin puolukoita ja siitä lenti nesteet paidalle...en muistanut tuota lorua niin menin tunkemaan kylmään veteen... ja sitten pesuainetta...nyt siinä o sinisiä tahroja...pistin just koneen pyörimään että katotaan miten käy. DEMENTTIA THE SUURI. HUOH.

Tylsäääääääääääääääää jaksa tuijjottaa töllöö, tekkköö ruokoo mut päivittää joka hemmetin sekuntti naamakirjaa ....

Täälläkin on neuvolat käyty tänään. Hemppa oli yhtäkkiä ponkaissut 130:een! Viimeksi oli laskenut 115:een ja piti ottaa rautakuurit. No ilmeisesti siitä olikin paljon hyötyä. Ja neuvolantäti kehotti jatkamaan samaan malliin. Eli tämmöset oli nrot:

rv 36+3
paino 69,1 (+554/vko)
RR 106/70
Gluk ja Prot -
HB 130
sf 33

Tarkistettiin vielä tarjonta ultralaitteella, kun oli tyttö niin omituisissa asennoissa, mutta siellähän se pää oli alhaalla nätisti. Nyt vaan odotellaan, että laskeutuis vähän alemmas. Tosin sitte täytyy varmaan ravata vessassa entistäkin useammin...

Sitte käytiin miehen kanssa kävelyllä ja päädyttiin lähikirppariin. Se olikin hyvä juttu. Ostettiin sellainen makuupussin tyyppinen pussukka rattaita varten, jonka sisävuori on semmosta nallekarvaa 3e ja rattaiden itikkaverkko 1,50e ja oikein hyväkuntoinen rintareppu ihan pienelle 4e. Lisäksi kirpparilla oli ilmaiskori josta tein todelliset löydöt: kaksi käyttämätöntä tuttipulloa vastasyntyneelle (käyttöohjelappusetkin vielä tallessa) sekä näille avaamattomassa pakkauksessa pari ylimääräistä suuosaa. Myyjä sanoi, että ne oli siksi päätynyt ilmaiskoriin, kun ne oli niin kauan pyörinyt siellä eikä ollut kelvannut kenellekään. Ilmeisesti ihmiset on ylihygieenisiä eikä uskalla ostaa edes käyttämätöntä tuttipulloa kirpparilta? Lisäksi kannoin samasta ilmaislaatikosta kotiin muutamia savikukkaruukkuja, kukkalautasia ja nätti jouluinen kukan päällysruukku. Ihan kohtuullista etten sanoisi [:)]. Justiin keitin noi pullot, ohjeessa luki, että 3min, mutta mä höpsö unohdin ne liedelle, niin kiehuivat ainakin yli 5min. Onpahan puhtaat. Ja eipähän tarvii käydä cittarissa angstaamassa että on liian paljo valinnanvaraa [8D].

Eilen mies kävi ostamassa myös käytetyn kantoliinan 25e yhdeltä tutulta. Se on vielä kuivumassa, ja ajattelin myöskin, että pitää jonkun nallen kanssa vähän treenata niitä virityksiä. Ja hyvä että on rintareppu nyt myös, niin esim tulevat mummot, tädit sun muut voi käyttää sitä jos eivät jaksa opetella kantoliinan käyttöä. Itse uskon kyllä, että liina on parempi. Ja sitähän voi käyttää vaikka laps kasvaa. Ja sitten huusin huuto.netistä vähän kestareitakin. Että jotain hankintoja sentään tullu tehtyä [:D]. Ai niin, ja ostin kans sellasen henkaritankoon ripustettavan kangaslokerikon, johon lajittelin omille hyllyilleen vaipat, sukat/myssyt, potkarit, bodyt, housut jne. Hyvä idea toi lappusten laittaminen miehen varalle [;)], täytyy varmaan seurata hyvää esimerkkiä, on tuo meidän mies muuten mylläämässä hyllyt ihan ylösalas...

Nukahtaminen on täälläkin vähän hankalaa. Mulle auttaa jos mies vähän juttelee ja silittelee mahaa ja vähän muakin. Mutta sitten se nukahtaa ja alkaa kuorsaamaan [&:]. Ei hyvä. Kamomillatee on hyvä uniteenä, mutta kaakaossa on kyllä kofeiinia jonku verran, että en ehkä ite jois sitä unettomuuteen. Mä vaan kääntelen kylkeä ja yritän ajatella mukavia. En oo kyl onneks joutunu kovin paljoo yli yhden valvomaan. Mutta joskus herään aamulla aivan liian aikasin, ja se on kans ärsyttävää ku ei saa enää unta vaikka oliski väsyny vielä.

Jei!
Vihdoinkin se auttoi minua karvojen kanssa. Nyt on nii hyvä olo. Rasvasimpa jalat ja kropan ja kaikkea nii hirveä puuskuttaminen ku neiti painaa mua keuhkoihin.

Mies lähti viemää kaverinsa baariin ja käy jututtaa toista ja sitten tulloo kotiin. Ite jaksanu lähtee mukkaan. ku meni ähertämiseksi tässä. Joo lähtisköhä unille vai mitteehä tuoda dekis... hmm

Elegia: kysyit jossain kohtaan runsaasta valkovuodosta. Itselläni on ollut jo jonkin aikaa todella runsasta valkovuotoa ja olen joutunut pompimaan sen takia labrassa ainakin kerran viikossa joissakin testeissä. Pyydä terkkariltasi lähete valkovuodon tutkimuksiin. Runsas valkovuoto voi myös johtua klamydiasta, hiivasta tai vauva painaa todella paljon alas.

Itselläni on ollut todella rankaa ja tuskalliset olot jo neljä päivää. Ainakin kerran päivässä on niin kivuliaat kivut että missään ei ole hyvä olla. Moni ihminen on sanonut jo pari viikkoa että tulee ennen joulua jopa lääkäri.

Kävin viime viikolla lääkärissä ja sain lähetteen tutkimuksiin kun mulla on todella ahtaat lantioluun välit, niin epäillään että en pysty synnyttämään vaan mun jouduttaisi leikkaamaan. Ainakaan tänään ei ole tullut mitään kirjettä.

Mutta taidan mennä nyt yrittämään nukkumaan jos saisin edes pari tuntia nukkua hyvin. Meinaa olla taas tulossa tuskallinen yö ja päivisin yritän nukkua.

Takaisin