Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
yaw: mene kelaan eka niiden lappujen kanssa ja kysy että mikä ihmeen yritystoiminta jne. On tainu käsittelijällä mennä hieman noi paperit sekaisin. Ja tottakai teet valituksen.

Eilen kävin neuvolassa ja sain kotiin sokerimittarit seurantaa varten. Kuten sanoin jo neuvolassa, sokerini ovat loistavat. Paastoarvo 4,7 ja muutenkin aina huitelee 4,5-4,7 välillä. Saa nähä mitä seuraava tunnin arvo näyttää kun juuri söin aamiaisen. Mitattiin sitten tuolta isi puoleiselta aamupaasto, ja hups! sieltä tuli lukema 5,9...taitaa olla meijän isi joka sokerirasitukseen menee, eikä äiti [8|] Luin netistä, että paastosokerin "hyväksyttävä" arvo on 3,5-5,5 mmo/l.

Heissan!

Tänään alko joulukuu, eli laskettu aika on ENS KUUSSA!! Kuulostaa noin sanottuna et on paljon lähempänä kun et sanois et seittemän viikon päästä.. Ja arvakkaas mitä? Nukuin viime yönä yheksän tuntia putkeen! Ilman yhtään vessakäyntiä! En oo muutenka hirveesti sen takia heräilly, mut yleensä nukun 7 tuntia. Nyt sai viikonlopun univelat kuitattua (päikkärit ei sovi mulle yhtään, niin menin sitten eilen kaheksalta yöunille!).

Tän viikon on nälkä ollu paljo isompi kun ennen, onko muilla ruokahalu lisääntyny? Siis aika paljon, tuntuu et ainaki tunnin välein on karsee nälkä!! Jei, tän päivän jälkeen kuus työpäivää!! Ja sai avata joulukalenterinki! Tuli veturi. Ajattelin ostaa jossain vaiheessa uuden kalenterin minkä alotan sit kun LA:han on se 24 päivää jäljellä (ovelaa, saa syyn syödä suklaata..).

Yamacraw, mulle kävi samoin, hain päivärahaa viimeisen puolen vuoden tulojen perusteella, mutta kela itsepintaisesti laski ne vuoden 2007 verotulojen perusteella. Selityksenä oli se, että puolen vuoden takaisten tulojen olis kuulemma pitänyt olla 20% isommat kuin vuoden 2007 tulot, jotta ne oltaisiin voitu huomioida. Ei käsitä eikä ymmärrä, vuoden 2007 tulot olivat kuitenkin reilu 3000€ pienemmät kuin viimeisen puolen vuoden. Ottaa aivoon joka kerta asioida ko. puljussa [:@].
Ihanaa tässä on se, että saan kolmelta ekalta äitiyslomakk:lta vielä täyden palkan (kiitos liitolle=PAM, jotain iloa siitäkin[:)] ), päivärahat vain menee ko. ajalta työnantajalle.

Täällä on kotia myllätty kans ihan urakalla, eilen vaihtui makuuhuoneen verhot, sain pestyä sohvan istuin- ja selkänojatyynyjen päälliset ja armoton siivous ja paikkojen järjestely senkun jatkuu.

Eilen neuvolassa putosi kivi sydämelyä kun varmistui että pikkuinen on kääntynyt raivotarjontaan, muuten olis ollut edessä sairaalareissu ja kääntäminen. Hyvä näin. <3

Elegia: ymmärrän täysin mistä puhut! Mua on jo moneen kertaan ruvennu tympiin tää "siunattu" tila. Normaalisti oon semmonen vauhdikas ja kovasti aikaansaava ihminen, ja nyt ei meinaa ees jaksaa sohvalta nousta! Mut se ei johdu laiskuudesta vaan just tosta, et ei saa happee, tulee kaamee hiki, sattuu pimppaan ja lantioon ja on vaan niin mielettömän painava möhkäle olo!

Äippärahoista: tosi hyvin jos saatte yli tonnia! Mulle jää verojen jälkeen alussa just ja just se tonni ja sit loput siinä 800 kieppeillä. Oon siihen tosi tyytyväinen, koska en oo koskaan saanu niin isoa säännöllistä tuloa! Kyllä sillä vuokrat maksaa, vielä kun saadan asumistukeakin. Mun mies on kans freelancer, nii aika pienellä me joudutaan selviämään, mutta eipähän ole meille mikään uusi asia [;)].

Eilen oli neuvola ja kaikki hyvin. Eli vko 35+1 näytti tältä:
Paino 68.4 (+400g/vko)
RR 109/77
U-prot -
U-gluk -
SF 31
Lapsivesi N
Tarjonta RT
Syke noin 150
Liikkeet ++

Juuh, Näin se joulukuu on aloitettu ja jo ensikuussa on LA.. Hui kun aika menee nopiaan. Tosissaan kohta tuo joulukin on enää reippaat kolme viikkoa ja sitten on jo aatto. Täytyy alkaa tekemään pukinkonttiin joululahjoja. Ideoita on vaikka kuinka mutta sitten välillä tuntuu, etten millään kerkiä toteuttamaan kaikkea vaikka kuinka haluaisin. Saas nähdä kuinka käy.
Tekisi mieli maalailla tuleville mummoille lasipurkkeja lyhdyiksi (+ partsille lisää kattoon roikkumaan), painaa mummo paidat, värjäillä vauvan vaatteita, + tehdä fleece töppöset koko porukalle.. Täytyy käydä mittamaassa miehen jalka salaa kun hän on unilla.. :)
Juuh tekemistä siis riittää kuhan saan vaan aloitettua..

syömisestä.. Mun ruokahalu on ollut ihan hukassa, taas sain muutaman päivän syödä ihan väkisin. Mikään suolanen ei vain tunnu menevän alas, mutta onneksi hedelmät on maittaneet kokoaika ja kauppoihin on tullut niitä ihania mandariineja taas.. Nam Nam. Niitä meillä meneekin ainakin kilopäivässä.

täällä noita mandariinejä kans menis kilo kaupalla, ja välillä syönkin, mut sit sanoo kroppa ettei niitä oikein sulattais  [:@] ja mä niin tykkäisin...
en mä ymmärrä sitä hehkutusta tuosta raskauden ihanuudesta.. mitä ihanaa tässä on.. koko ajan oot ihan rikki, väsyttää, päätäsärkee, potkuja kylkiin, kaveri yrittää ulos tuolta tissien alta jne jne. Olo on kuin möhköfantilla.
täällä siis taas tällainen päivä.. ehkä sitä sit ku muksu on maailmassa keksiikin yhtäkkiä sen kuinka ihanaa tämä olikaan.
kävin kaverin kanssa skanssissa juuri ja olo on tosi turpea, huono olo ja ihan loppu. verenpaine onneks oli hyvä. se ku tuntuu hyppäävän pilviin heti kun tekee muutakin kuin makaa.
huomenna ois neuvola päivä, sain ajan nyt lähemmäs sen viikonloppuisen sairaalassa vietetyn yön takia..

Huomennaaaa on vihdoin se päivä kun mennään ultraan!!!! Jeeee!!! En varmaan pysty edes nukkumaan yöllä!!! Ihanaa nähdä pikkuinen taas...
Meil oli maanantaina synnytysvalmennuksen viimeinen osa ja se käsitteli fysioterapiaa eli rentoutumista ja hengitystä sekä synnytysasentoja. Oli ehkä kaikista 4 kerrasta se hyödyllisin. Nyt täytyy muistaa harjoitella niitä hyy hyy hengityksiä ja miettiä mitä asentoja sitä avautumisvaiheessa haluaa käyttää. Ja sain vahvistusta omille ajatuksille että jos se synnytystilanteessa vaan on sopivaa niin haluaisin synnyttää jakkaralla enkä suinkaan sängyllä maaten.

Ja nyt sitten tekemään kelaan sitä valitusta. Vaadin edes selitystä miksi rahat laskettiin vuoden 2007 tulojen mukaan.....

Pitää käydä tännekin ilmoittautumassa, että elossa ollaan ja hengitellään[:D]

Isompi väki on sairastellut ja vuosikas tehnyt poskihampaita urakalla, joten tämä mamma on ollut hiukka puhki. Yöt ovat levottomia, jos ei vuosikkaan takia, niin masukin sitten.
Pieni painaa jalkoväliä pois paikoiltaan, niin että on nukuttava kauratyyny jalkovälissä saadakseen unta...

Vauvelille piti viikonloppuna pestä pikku vaatteet ja laittaa lipastoon odottamaan (tuli sellainen tunne) ja nyt ne siellä odottaa päälle puettavaa. Sängyn paikka on vielä hakusessa ja hoitotason paikka myös, mutta siinä ne hahmottuu ajan kanssa...

Odotus on mennyt kuin oppikirjasta lukiessa, ei selkäkipuja ja päivittäisiä supistuksia kummempia vaivoja mukana, mitä nyt poikuus masussa yhden menetetyn vuoksi aiheuttaa mielenmyllerryksiä, mutta terapeutin kanssa niitäkin on selvitetty menestyksekkäästi.

Mukavaa loppuodotusta tammikuisten odottajille ja käyn kurkkimassa aina kun ehdin keille on jo nyytti syliin kiirehtinyt...

Lämmintä joulunodotusta kaikille[:)] Minuanna ja pikku-ukko 34+1

Jaahas, mammaloma alkoi.. Mitäs keksis.. Siitä on niin kauan ku on ollu lomalla viimeks... Siis täähän on ihan eri asia ku 8kk työttömyys... [:D] 
Neuvolaan lompsis.

Viikko enää töitä!! Ja hirmusesti tekemistä iltasin niin menee se aika varmaan hujauksessa. Tänään pääsee neuvolaankin, muuten siä on ihanaa mutta se vaaka ahistaa kauheesti!! Sanokaa ny muutkin että teille on tullu enemmän painoo kun alussa aattelitte?? Vai oonko ainoo muumi täällä??? Sellanen oikein plussapallo, keskikroppa on pyöree ja kädet ja jalat tönkkönä sivulla. Oon normaalistikki fanaattinen vaa'an suhteen, ja varsinkin nyt kun sitä painoo tulee väkisinkin ja kohvehdit on vaan niiiin hyviä. Hyi mua, itsekuri kadonnu tyystin.. Yleensä en ees syö paljo suklaata mut noi konvendit on aina se heikko kohta, onneks niitä on enemmän tyrkyllä vaan sen vähän aikaa vuodesta! Jouluunkin enää kolme viikkoo, voi ihanaa! Nyt vaan lunta äkkiä, pakkasta jo vähä tulikin!

Jee, ylihuomenna tulee veronpalautukset ja pääsee shoppaileen ja raflaan syömään!! Ja ostin niistä jo ennakkoon videokameran, pääsee sitten natiaista kuvaileen!

Minä en oo painosta ressannu yhtään. Tiedän että se nousee ja sillä hyvä. Nyt on tullu 12 kg ekasta neuvolasta ja tulee varmasti lisää ku ei pysty enää liikkumaan niinku ennen. Kovalla kurilla ne sitte lähtee pois. Ja kun oikeen ootan että pääsen koiran kans mettään liikkumaan niin tuskin jäävät kilot tuohon pyörimään.

Huomentapäivää! Täällä siirryttiin sitten uusille kymmenyksille. Ei valitettavasti viikkojen, vaan painon suhteen! 70kg meni rikki, vaikka en ole normaalisti painanut koskaan edes yli 60kg... huih. Toivottavasti ne lähtis sitten pois yhtä nopeesti kun ovat tulleetkin! Mutta mikäpä olisi parempi tapa "juhlia" asiaa kun syödä nautinnolla mustikkahillomunkki ja kaakaota... [:)] Muuten oli neuvolassa kaikki ihan ok. Sf-mitta oli nyt (vk33+6) 30cm, keskikäyrillä mennään. Vauva edelleen pää alaspäin, hemoglobiini ja verenpaineet ihan ok. Seuraavaksi onkin sitten viimeinen neuvolalääkäri, parin viikon päästä. Ja tänään tutustuminen synnäriin! Jänniä aikoja elämme...

Täälläkin tullut jo vartaloa kivasti mairittelevat 17 kiloa raskauden aikana, ihan normaalipainoinen olin ennen. Tuntuuhan tuo painon nousu aina pahalle, mutta kuntokuurin vuoro on sitten raskauden jälkeen. Täällä puhtaasti syynä liikunnan radikaali väheneminen ja itsekurin täysi katoaminen =) Kostautukoot herkuttelu sitten helmikuussa...

Helou mammat!!! (pitkästä aikaa!!)
Oon kyl käyny lukemassa, mutta oon ollu niin kiireinen, etten oo ehtiny kirjottelemaan.. En oo ollu siis synnyttämässä jos joku on vaik sattunu luulemaan [:D]

Eli perjantaina oli se ultra. Mentiin sinne jännityksellä, koska edellisestä käynnistä oli jo kuukausi..siinä ajassa ehtii kuitenkin tapahtua vaikka mitä. No, hyviä uutisiahan siellä vaan oli [:)] Poika kasvaa hurjaa vauhtia ja ihan käyrillä. Painoa oli perjantaina jo 1785grammaa, silloin viikot 32+1.¨Muutenkin kaikki ok, suoli oli siisti paketti, ei turvotusta eikä mitään hälyyttävää näkynyt. Siinä kiersi verikin hyvin eli se toimii siis se suoli eikä näyttäisi olevan tukkeutumassakaan. Joskus se reikä käy suolenpätkälle liian ahtaaksi mikä voi olla yksi syy käynnistykseen ettei suoli mene liian huonoon kuntoon, mutta meillä ei sitä ongelmaa näyttänyt olevan [:D]
Lääkäri antoi seuraavan ultra-ajan 18.12 ja nyt taas vaan kasvatellaan poikaa mahassa. He olivat sitä mieltä että jos kaikki menee ensi ultrassakin hyvin niin käynnistys on sitten kun on viikot 37 jo täynnä, ei tule keskosongelmia sitten kaiken päälle. Eli synnytys voi olla just ennen joulua tai sit menee välipäiville. Huh oltiin niin iloisia! Meillä on nyt aikaa laittaa uusi koti kuntoon ja ehkä jopa rentoutua joulunakin.. Sit vasta alkaa lastenklinikalla istuminen.... Jäi hyvä mieli :D

Muutto oli sit lauantaina ja siitä selvittiin kunnialla ihanien reippaiden kavereiden avustuksella. Nyt asumme maalla ja täällä on aivan ihanaa! Oon laitellu jo melkein kaikki laatikot ja onneksi olo on ollu tosi hyvä. Ei oo supistellut edes. Tietty hidasta ku ei voi laatikoita silleen nostella vaan joutuu niistä kamoja kantaa yksi kerrallaan pois. Mut mullahan on aikaa [:D] Tänään on aivan upea ilma! Aurinko paistaa ja tuo lähipelto on ihanassa kuurassa! Taidan lähteä lenkille ;)

Tuosta painonnoususta.. Mulla oli lähtöpaino 70kg. oon 171cm pitkä. Nyt painoa on 88kg. Että hiphei vaan, kiloja on tullut! [:@]Mutta mäkään en niistä ota ressiä, suurin osa varmasti jää synnärille, loput varmaan raskaana aikana lastenklinikalle... Mulla kilot ei oikein edes näy kun vatsan kasvuna ja turvotuksena..Sormus ei ole aikoihin mennyt enää sormeen..Et noin nesteet ku katoo ni eiköhän sitä hoikistu [;)] Älköömme siis olko huolissamme! Sitäpaitsi kesäkuntoon ehtii hyvin kun on vasta joulukuu :)
Mä oon kuitenki yrittäny syödä terveellisesti mutta on me herkuteltukin. Normielämää vaan :D

Huh nää viikot menee niin nopeesti! Mut ihanaa kun ei vielä ihan tällä viikolla tartte lähtee synnyttämään! Mun kaverilla on tänään LA mut vauvaa ei näy eikä kuulu... Hänelle sanottiin aikanaan että vauva tulee syntymään keskosena, noin viikolla 34.Että silleen [:D]

NAUTTIKAA AURINGOSTA MAMMAT! <3

täällä neuvola käynti takana. kaikki on edelleen hyvin, sydän takoi 160 kertaa minuutissa, sf mitta oli 31, eli keskivaiheilla mennään. sano että normaalin kokoinen muksu on tulossa..
verenpaineet koholla, mutta ei mitenkään hälyyttävästi, totesi vaan että taitaa olla ihan raskauden aiheuttamaa verenpaineen nousua.. mä niitä myös kotona seurailen 3 kertaa päivässä ihan oma aloitteisesti...
mulle on tässä raskauden aikana tullu 10,5kg lisää. synnytyksessä lähtee joku 6-7kg, joten no panic [:D]
tää on jo plussapallo entuudestaan, joten pom pom [;)]

Nuovolassa täälläkin tänään käyty. Painoa tullut kaikenkaikkiaan 18kg lisää, onhanse paljon mut minkäs sille enää voi[:)]

Hemoglobiini senkun laskee, enään 113. Nyt sit syödään rautaa tupla-annos. Verenpaineet ok.

Sattui olemaan tällä kertaa neuvolatätinä entinen kätilö. Tunnusteli vattaa tosi pitkään joka puolelta ja sanoi että laps voi syntyä koska vaan. On pää asettunut aivan lähtökuoppiin/kiinnittynyt[:D] ja tosi alhaalla. Itse tähän suhtaudun hieman skeptisesti, kun noin sanottiin esikoisesta n. viikoilla 36 ja kuitenkin meni 2vko:a ylitte ja syntyi tasan viikolla 42.

Kivahan se olis jos syntys hieman ennemmin, niin oma olo helpottais. Mut taas lapsellehan se on parempi mitä kauemmin malttais pysyä vattassa.

Noh saas nähä mitä lääkäri tuumaa ens viikolla, kun viimeinen sisätutkimus.

Että näin täällä...

No niin nyt on käyty synnytystavan arvioinnissa ja masennus meinaa iskeä....[X(]
Siellähän se pöppiäinen kellotteli perse alaspäin! Eli perätilassa tulossa ulos. Pahus soikoon. Ja kun mä olen ollut siinä uskossa mitä neuvolassakin sanottiin että on jo raivotarjonnassa. Tuli ihan puun takaa tämä. Nyt sitten tyksiin uuteen synnytystavan arvointiin ja keskusteluihin et miten synnytetään. Tämä lääkäri joka tänään tutki on jo vanha ja kokenut mies joten uskon kyllä hänen sanaansa kun sanoi että tuskin se sieltä enää mihinkään kääntyy ja ei varmaan edes yritetä kääntää koska olen ensi synnyttäjä ja lapsivettä on sen verran vähän ettei varmaan pysty kääntämään. Vauva oli jo laskeutunut hieman lantion luiden väliin niin ettei ultrassa edes takamusta saatu näkyviin. Muuten kaikki kunnossa, painoarvio nyt 2700g.
Ei kyllä houkuttele perätilasynnytys yhtään mutta ei se sektiokaan hauskalta kuulosta. Ehkä siihen sektioon kuitenkin kallistutaan ainakin näillä tiedoilla.
Ainut toivo tässä on nyt se että voitais etukäteen sopia se sektio päivämäärä ja saatais syntymävuodeksi se 2010![:D]

Äippäpaketti haettiin tänään postista ja nyt saa taas lisää pyykättävää. Nyt meiltä ei sitten enää puutu kuin se vauva...

Onneks on nätti ilma, muuten vois masentaa enemmänkin...

Jaa niin piti viel painokeskusteluun osallistua. Mulla on nyt tullut 11kg lisää. Pituus jotain 169cm ja lähtöpaino 65kg. Mulla oli tavoite siinä 10kg joten rikki meni sekin jo hetki sitten. Viel varmaan 3-5kg tulee lisää josta ainakin 2kg pelköstään sen takia et on joulu[:)]

Noista Kelan tuista vielä... Kyllähän ne pieneltä tuntuu normipalkkaan verrattuna, mutta tuleepa edes jotain. Ja onhan sitä tässä elämässä selvinnyt opintotuellakin, joka oli tosiaankin vaan kolmasosa tuosta äitiysrahasta, joten miks ei sitä nyt tuolla rahalla selviäis... Silloin ei kyllä ollut lainoja eikä isoja vakuutusmaksuja ym. laskuja maksettavana. Mutta kaikkeen tottuu ja sopeutuu [:)].

Takaisin