Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä tultiin juuri neuvolan synnytysvalmennuksesta.. Pyysin sitten sen jälkeen neuvolantätiä mittaamaan verenpaineen, hippasen ku on ollu huono olo viime aikoina ja silleen...
Hmm... tuli pikainen visiitti huomiselle neuvolaan, pissa tarkistukseen ja uuteen verenpaine mittaukseen... Arvot huiteli meinaan todella korkealla... 146/94.. huh..
Onneks pyysin mittaamaan.. Ois aika vasta joulukuun 8...

Pakko näköjään puunata ja touhottaa ittensä ihan väsyksiin! Onpa kaapeissa siistiä eikä ehtiny märehtiin ja möllöttään! Nyt väsyttää ihan tuskasesti. Eikö voi ihan hyvin mennä yöunille kaheksalta illalla?? Herätys kuitenkin viideltä. Onneks jo perjantai huomenna, eikä mitään sovittua tekemistä, jee! Lauantaina pikkujouluihin, ihanaa kun saa tällätä! Kotona ollessa ei oikein huvikseen viitti. Josko oikein mekkoo laittas päällensä ja isoo korvista ja lilaa luomeen, tulis sellanen naisellinen olokin pitkästä aikaa! Joo, ja sitten viä saapikkaat (kun ei tarvi kerran kauaa niillä kävellä..)!

Taas iskenyt hurja siivousintoilu! Nyt ei ole enää siivottavaa, mutta silitettävää löytyy.... Tänään on vieläpä syntymäpäiväni [:)]

Illalla kun mies tulee kotiin, niin sitten herkutellaan itsetehdyllä TIIKERIKAKULLA!

Eilen vauva oli hiljaisempi pitkästä aikaa, ja sekös tuntuikin oudolta, kun ei oikein liikettä löytynyt! Nyt se on taas möyrinyt samaan tahtiin, kuin ennenkin [:)]

Eilen tuli myös pistettyä kuusi kasaan ja koristeet kuuseen... Allergiavapaa kuusi, tuo muovikuusi! Tuo ihanan joulutunnelman, ja loistavan valaistuksen pimeinä iltoina, öinä sekä hämärinä aamuina, ettei tarvitse kompuroida! Vielä kun lunta satais, niin avot!

Inhottaa, kun välillä hengitys on niin kamalan raskasta! Taju meinaa lähteä, kun se on niin raskasta! Istuessaankin! Onko muilla? Vauva on raivotarjonnassa, muttei tiettävästi yhtään laskeutunut... Kaippa sekin vielä tapahtuu, niin hengittäminen helpottuu..? [8|]

Kivaa marraskuun loppua kaikille!!

50minsan lenkki ja vähä päälle 2km takana. Kävelin ku mikäkin mummomatonen. Mutta nyt hyvä olo vaikka paikat hellänä. sattuu jalkapohjaan kiitos lenkkareiden joita en ollu pitänyt kesän jälkeen ja polveen samasta syystä. Muista syistä koskee oikeaan lonkkaan takapuolelle. supistelee pikkuisen mutta ei kriittisesti että olisi estänyt liikkumista, jee.

Aina ku o yrittäny lenkille mennä nii se o jäänyt 500m. Niin nyt kerrankin pysty kävelee nii miehä kävelin niin pitkälle ku uskalsin yksinään kävellä. :D

Täällä eilen leivottu eilen ensimmäiset tähtitortut, tosin käytin omenahilloa kun ei kukaan pesueesta oikeen ole ton luumuhillon ystävä.
Joulukortit tuossa juuri pojan kanssa saatiin askarreltua, ja a´vot tuli hienoja[:)].
Muuten yritän malttaa mieltä noiden joulukoristeiden kanssa, jos vartois ett kuu edes vaihtuis.

Viimeinen palkkakuitti tipahti postiluukusta, seuraava sit onkin jo äippäraha...

Ilma ankean harmaa ja vähän väliä sataa vettä, ei huvita pihalle lähtee. No jos täs hieman ryhditäytyis ja lähtis pojan kans uimahalliin.

Masussa vilskettä piisaa[:D], seuraava neuvola 2. päivä.

nyt se alkoi! nimittäin vko 36... enää ei ole pitkä aika.
tulipa mieleeni että niisuneiti kun on turusta päin niin voisit tietää sisäpiirin vinkkejä parkkipaikan löytämiseen tyksin läheltä??!![:D] ei menis sitten mies ressulla hermot kun yrittää etsiä parkkipaikkaa kun minä olen synnyttämässä.. kun siellä on vissiin melkolailla ahdaasta nykypäivänä.

joo ja mikä on lenkkeilyn lopputulos: piti ottaa tunnin nokoset ja olen hemmetin äkänen ja ärtyisä koko ajan ja tekee mieli huutaa joka pienestäkkii asiasta. Ja miehen tyttö ärsyttää tällä hetkellä 100/100. HUOH.

Täälläkin samoissa tunnelmissa: vauvahan saattaa tulla millo vaan! Nyt menossa jo 34+6. Ihanaa kun jotkut on jaksanu intoilla joulujuttuja. Mä joskus avauduin siitä joulunvietosta, että mun mies haluais sen pojat meille jouluks, mutta onneks se ehti tulla järkiin [:)]. Me mennään jouluksi siskon ja sen miehen luo ja mun toinen sisko ja sen mies sekä meidän isä tulee kans sinne. Niillä kaikilla on autotki, et jos tulee kiirus, nii voi lainata (meil ei ite oo autoo olleskaa). Aattelin mennä vähän ennen aattoa jo sinne siskolle jouluhääräyksiä varten, kivaa! [:D][8D]

Tänään on ollu hiukkasen kipuja, se johtuu siitä, että oon vähän turhan paljon reissannut ja roudannut sitä mun soitinta, joka tosiaan ei oo ihan pienin mahdollinen (kontrabasso). Oon kyllä menny taksilla keikkajärjestäjän piikkiin, mutta aina sitä täytyy vähän roudata, nostaa taksiin ja taksista keikkapaikkaan sisälle jne ja kun en uskalla antaa kenenkään muun roudata ku on niin arvokas soitin kyseessä. Jos itte vähän kolauttaa sitä, niin ei se mitään, mutta jos joku muu kolauttelee sitä, niin se on paha juttu! [8|] Selkä on kyllä säilyny ihan ehjänä, mut alavatsasta (jostain kadonneista tukilihaksista?) vihloo välillä. No, tää adventtikeikka on mun ihan viimenen, sit mä en enää soita paitsi kotona jos tulee inspis.

Tää mun pikkunen on kans välillä niin korkeella, että täytyy nojailla taaksepäin tai sivulle, et voi hengittää. Aika iso möhkäle tuntuu olevan. Pään ja pepun tuntee ihan selkeesti ihon läpi [:)], söpöläinen! <3

Kaylies, joo oon mä marjoja syönykin, mut hedelmistä sanottiin, että niitä ei kandee kauheesti syyä, varsinkaan kuivattuja. Vois kyl kattoo jostain finelistä, et minkä verran mitkäki hedelmät sisältää hiilareita... Ja sokeritonta suklaatakin söin tänään (kuulemma maltitolin ei pitäis vaikuttaa sokruihin, mene ja tiedä...) mut se oli kyl tosi pahaa ja tulee varmaan kohta ne laksatiiviset vaikutuksetki [;)].

Onnittelut Enaj! Mullaki oli synttärit 25.11, jouskareita siis ollaan täälläkin [:D]

täällä sairaalareissu takana, siihen se neuvolassa käynti johti siis.. Epäilivät sitä myrkytystä.. No, nyt täytyy ottaa vaan iisisti ja mennä sen mukaan...
Vauvalla kaikki hyvin, tosiaan raivotarjonnassa, paino arvio eilen oli 2140g.

Yamacraw, parkkipaikat TYKS:in lähellä.. Siinä äippäpolin/synnyttäjien oven edessä on muutama tunnin kiekko paikka ja siitä kun jatkaa rakennuksen taakse, Hämeenkadun puolelle löytyy maksullisia paikkoja 7-17. muutoin ovat ilmaisia. Ja onhan siinä sit se parkkitalo... Jos haluaa hiukan kävellä, niin onhan niillä poikki kaduilla siinä liki (kun kääntyy Kiinanmyllynkadulta esim. Vähä hämeenkadulle) pitäs löytyy ilmasii paikkoi.. Mut siinäkin se tietty, et mikä päivä on... ja mikä kelloaika..

ananas 2 rengasta 10g hiilaria
appelsiini 1kpl 10
aprikoosi tuore tai kuivattu 2-3kpl 10
Banaani pieni 20
greippi puolikas 10-15
avokado 1kpl 5
kiivi 1iso 10
kirsikat 1dl 10
luumu,tuore tai kuivattu 2-3kpl 10
mandariini 2kpl 10
meloni reilu viipale 10
omena 1 keskikok. 10
persikka,nektariini 1kpl 10
päärynä 1 kekskok. 10
viikuna 3kpl 15
taateli 3kpl 10
viinirypäleet n. 1dl 10
rusinat 20g (1,5rkl) 10

Marjat,tuore tai pakaste 2dl 10
vadelmat 2dl 5

Marjasurvos sokeroimaton 1,5dl 10
hillo 2rkl 10
marmeladi 1rkl 15
hedelmäsalaatti 1dl 10

1Ky insuliinia laskee 2mmol/l sokereita veressä ja 10g hiilareita nostaa saman verran sokeria.

Eli pääsääntöisesti kaikki on siinä 10g/hiilari suhteilla. Mie pyysin ton hiilari kirjan vaikka se ei ole raskausdiabeteksessä olennainen lääkärin ja hoitajan mielestä. Mutta antaa vähä suuntaa että osaa tota ateria insuliinia ottaa. Mulle taas sanottiin että saa hedelmiä myös syödä paljon ja pitääkin syödä kuha välttää esim banaania joka nostaa nopeasti verensokeria, mutta että kyllä sitäkin saa syödä. Tässäkin pätee taas se sama ku kielletyissä ruuissakin. KOHTUUDELLA KAIKKEA!

Kun söin lounasta..... laskin tarkkaan hiilarit mitä syön ja testasin ja otin insuliinia sen mukaan. No arvot oli silti koholla. Mun kroppa ei tykkää tästä insuliinistä ku tekee aina päin vastoin.

Kiitos kaikille [:)] Ja onnea myös Freyalle!

Eilinen oli aivan mahtava päivä, ja kun ei päästykkään leffaan, niin keksittiin sitten muuta kivaa, ja täksi päiväksi jätimme myös hieman tekemistä... Kävimme kaupoilla, ja kävelemässä kirjurinluodossa sekä kohta olisi tarkoitus tehdä pipareita! Oonkohan mä ihan höperö, kun ei olla vielä edes joulukuussa, ja minä jo pipareita olen tekemässä, ja kuusikin pistettiin kasaan! No, eipä se minua itseäni haittaa ollenkaan, ihanat tunnelmavalot lähtee kyntteliköstä, ja joulukuusen valoista!

Asiasta pipariin muutes! Harmittaa ettei tullut käytyä lidlissä aikaisemmin! Kun sielä myydään semmoisia piparimuottipaketteja, missä on 26kpl piparimuotteja, niin 3,99€! Ja minä kun ostin samaan hintaan 3 muottia honkkarista... [8|] No, ostin sitten myös sieltä noita muotteja. Jotkut toki näyttivät vähän väkisin väännetyiltä, mutta sielä oli myös kauniita ja "normeja" muotteja.

Vauva on tänään ollut taas hieman vaisumpi, kummastuttaa, kun on niin jo tottunut siihen jokapäiväiseen myllertämiseen, ja tänään ei melkein lainkaan ole liikkunut. Minulle neuvolassa lääkäri sanoikin, että jos on ollut hiljaisempi päivä, niin illalla voi mennä sohvalle istumaan ja kuulostelemaan liikkeitä, että montako liikettä tunnissa, tms. Minulle jäi nyt vaan vähän epäselväksi se, että, montako liikettä pitäisi tulla? Höh? [8|]
Jos joku viitsisi selventää hölmölle tätä... [:D]

Pampula87: Täälläkin on melkoista väsymystä ilmassa! Tänään ja eilen se on kyllä johtunut varmasti vain ja ainoastaan siitä, että on tullut käveltyä niin hurjan paljon! Tuntuu vaan joka aamu silti siltä, että vielä voisi jatkaa unia... väsyttää....! Ja iltaisin tykkäisi painaa päänsä aikaisemmin tyynyynkin jo! [:D]

Täällä olisi vielä muutes joulukortit tekemättä... Pitäisi nyt tsempata itteänsä, että jaksais tehdäkkin, ettei jäis sukulaiset ilman kortteja! Varsinkin kun nuo korttiainekset on jo hankittu marraskuun alkupuolella... [:D]

Tsemppiä Elegialle verenpaineiden kanssa! Hyvältä vaikuttaa jo, kun oot kokoajan parempaan suuntaan menossa! [:)]

Koitahan sinäkin niisuneiti nyt lepäillä! Hienoa kuulla, että vauvalla on kaikki hyvin, ja painokin näyttäisi todella hyvältä. [:)]

Tsemppiä myös kayliesille insuliinin kanssa!

Kiitti Kaylies! Mä kävin finelin taulukoita kattelemassa, niin siinä oli vähiten hiilaria avocadossa (eipä paljoo makianhimoon auta...) mut sit siinä oli kans seuraavaks vähiten cantaloupemeloni, sitruuna ([:'(]) ja greippi. Ostin kaks kotimaista omppuu, puolikkaan cantaloupemelonin ja luomuverigreipin. Nyt on vadelmia sulamassa ja pian pilkon osan hedelmistä sinne joukkoon ja teen hedelmäsalaattia [:)][:)]. Varmaan ihan tarpeeks kirpakkaa... [&:][8|]

Tänään oli kyllä niin kamala päivä että!! Heräsin puoli tuntia ennenku piti olla soittotreeneissä, en ollu kuullu herätyskelloa![:@] Siitä hirveessä paniikissa lähdin säntäilemään bussiin (soitin oli onneks valmiiks eilisestä siellä reenipaikassa). Ja voivoivoi!!! [:@][:@] Ei olis pitäny juosta yhtään!! Kun astuin bussista ulos nii oli ku ois puukko ollu pillussa! Siinä sitte yrittää päästä kävellen eteenpäin edes suht normaalivauhtia, niin eihän siitä mitään tullu! Lyllertelin ku mikäki mursu. Metron rullaportaissa oli pakko istua ku sattu niin. Oli kyllä melko toivoton olo! [:(] 10min mä myöhästyin treeneistä, ei se mitään. Treenit suju ihan hyvin ku ei tarvinnu liikkua, mut kotiin pääseminen oli taas samaa tuskaa. Tuli bussissa itku ku otti niin päähän. En tiiä tuliko sääliviä vai paheksuvia katseita, en jaksanu välittää. Nyt oon ollu kotona sohvalla vaan ja netissä. Liitoskipuja varmaan? Ja sitä kans mietin, et synnytyksen jälkeen sitä on varmaan ihan kirjaimellisestikin tuhannen pillun päreinä, nii tää kipu ei oo varmaa mitään siihe verrattuna! Kohta meen nauttimaan hedelmäsalaatista, oon ansainnu sen!

On se aika kivaa kun joulu tulee mutta ei oo yhtään edes pikkujoulu mieltä kun ei oo lunta. Käytiin tänään kaverin ja sen kahden lapsen kanssa kauppiksen joulutapahtumassa. Meidän mielestä se oli todella surkea, niin sanoi myös lapset. Me oikeen yllätyttiin kun lapset ei viihtynyt siellä olenkaan.

Nyt on selkä ihan sairaan kipee ja vaikea olla kun on kävellyt aika kauan ja sen jälkeen istuu yli tunnin putkeen tekemättä mitään. Muutenkin on välillä todella vaikeaa olla kun pikkunen liikkuu ja menee mahassa kun mikäkin. Itse en herää yöllä olenkaan vessaan mutta aamusti on pakko mennä ensimmäisenä vessaan tai tulee housuun.

Ollaan kaverin kanssa mietitty jos lähdettäisi veropalautus rahoilla ikeaan, mut katotaan nyt. Yks ilta oltiin ajelemassa ja kaveri heitti mun kotiin. Kotona ollessani puhelin soi ja kaveri soitti. Ensimmäiset sanat oli: mulla muuten on auto liekissä. Itse olin et mitä????? Kaverin parkkipaikalla paloi mopoauto ja kaverin auto oli parin auton päässä mopoautosta. Siitä palosta on tullut kaverille niin paljon vikoja autoon, niin ollaan vaan mietitty että millä mennään sinne ikeaa. Uskaltaako sillä autolla lähteä vai ei?

Ens viikolla olis lääkäri ja ruvetaan pikku hiljaan miettimään, että leikataanko mua vai ei. Itse haluan leikkausta kun mun on leikattu rintalasta pois ja ponnistusvaihe voi olla itselleni aika vaarallista. Sekin selviää aika pian sitten että leikataanko vai ei.

Mutta hyvää pikkujoulun ja joulun odotusta kaikille tammimammoille!!!!!

Enaj: Mä sain tälläset ohjeet neuvolasta

- Asetu lepäämään kyljelleen itselle sopivaan aikaan päivästä.

- Kirjaa päivittäin 1 tunnin aikana havaitsemasi vauvan liikkeet. Kaikki erilliset liikket, paitsi hikka lasketaan liikkeiksi

- Tunnin aikana pitäisi tulla vähintään 10 liikettä

- Jos liikkeet jäävät tunnin aikana alle 10, laske myöhemmin samanpäivän aikana toinen tunti.

- Jos liikkeet uusintalaskennan jälkeen jäävät alle 10, ota yhteyttä neuvolaan tai synnytyssairaalaan jatko-ohjeiden saamiseksi

- Jos liikkeitä tulee runsaasti, ei tarvitse laskea koko tuntia

Lisäksi paperissa luki näin:

- Normaalisti vauva liikkuu 3-50 kertaa tunnissa ja lisäksi vauva pitää 20-40min. lepovaiheita. Äiti tuntee n. 80% vauvan liikkeistä. Liikemäärä pysyy suurinpiirtein vakiona loppuraskauteen saakka.

- Äidin liikkuminen vähentää vauvan liikkeitä hieman ja lisäksi liikkeitä voi olla vaikeampi havaita huomion suuntautuessa muihin askareisiin.

Voi, tulin taas "pitkästä aikaa" lukemaan kohtalotovereiden juttuja ja on niin ihana huomata, ettei ole näiden tuntemustensa kanssa yksin! :D

Tääl on ollut myös varsin vässykkä äiti, äippäloma alkoi jo marraskuun alusta (varhennettu), raskaan työn sijaan en ole mielestäni tehnyt päivisin "mitään" (lukuunottamatta siivouksia pyykkäämista ja muita kotihommia), ja silti olen ihan hirveen väsy, joka päivä on joutunut ottamaan päikkärit.

Olen huomannut itsessäni "kärttyisen ämmän [:D]", vähän kaikki ärsyttää, tiuskin lapsille ja olen jotunut pyytämään ja selittelemään heille käytöstäni :(, koira ärsyttää, kissa ärsyttää, ja mies ärsyttää, milloin mikäkin.

Olen nyt lähes joka yö nähnyt vauva-unia, ihania sellaisia, joissa pieni on jo sylissä..

hmm näkyyköhä

hmm tulipas se pienenä.....

hmm nyt sumeena

Nonii vihdoinkin... eli kuvassa tää päivä 28.11 ja viikoja 31+6     kasvanut kahdessa viikossa ihan hulluna masu

Huomenta kaikille!
Eilen käytiin hämeenlinnassa kylässä serkun luona joka myöskin odottaa vauvaa syntyväksi helmikuussa. Olipa mukava jutustella mammojen kesken.[:D]
Ihmeen hyvin jaksoin istua sen kolme tuntia suuntaansa.Illalla kyllä vähän vatsa painoi.

Kuulosti jotenkin hankalalta nuo liikkeiden tunnustelu ohjeet. Melkein väitän että tämä mun vaavi ei välttämättä tunnin aikana liiku ollenkaan... et sit jos sattuis just sen tunnin ajan tunnustelemaan liikkeitä niin huonosti kävis. Ja muutenkin hänellä tuntuu olevan sellaisia aktiivisia ja vähemmän aktiivisia päiviä. Pari päivää saattaa mennä niin ettei tunnu mitään liikkeitä ja sitten taas potkitaan ja nyrkkeillään niin että kylkiluut paukkuu. Mutta mullahan se istukka oli tuossa edessä ja se varmaan osaltaan vaikuttaa tähän.

Hauskaa kun tässä alkaa pikku hiljaa tulla erilaisia tunteita pikkuista kohtaan.. yöllä alkoi ihan pikkusen ärsyttämään kun hän rutisti pissarakosta niin että heräsin täydestä unesta ja kiljaisin! Sen jälkeen ei taas mitään liikettä vaan unta kalloon. No en minä tietenkään saanut heti unta vaan pyörin sitten sängyssä. murrrrr....[>:]

Nyt kerään voimia tähän päivään. Joudun suorittamaan tänään ystävälleni ja työkaverilleni viimeisen velvollisuuden eli päästämään hänet laukkaamaan vihreille laitumille vaikean sairauden nujertama. (poni jolla on kaviokuume)

Meillä on todella vaihtelevaa vauvan liikkuminen. Toisinaan ei tunnu liikkeitä vaikka kuinka yrittää pikkusta saada hereille, toisinaan ei tarvi ku ajatella että miten masussa menee ja neiti laittaa jalalla koreasti [;)] Ja meillä on tuo kotidoppleri niin saa sitten sillä kuunnella sydänääniä, jos hätä iskee!

Minulle alkoi neuvolatäti ehdottelemaan uutta sokerirasitusta, koska kohtu on iso (rv 31+4 32 cm) ja minulla paino nousee kg/vk. (olemme koko raskauden ajan menneet yläkäyrällä kasvun suhteen) Sanoin vaan että nouseehan se, kun ei pääse enää liikkumaan samallalailla ku ennen ja silti syö ku hevonen! Maanantaina lääkärin juttusille [&:] Sokerit mitattiin neuvolassa kaksi tuntia aamupalan jälkeen ja luku oli 4,7, eli aivan normaali. Pyydän lääkäriltä mittaria kotiin jolla voin seurailla sokereita ennen kun menen rasitukseen. Minulle 15 tuntia syömättä ja lähes juomatta on kamalaa! Hyvä kun pystyn pahoinvoinniltani syömään sen jälkeen [:'(] Muuten kaikki oli kunnossa neuvolassa, niinkuin tähänkin asti.

Takaisin