Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tämä flunssa ole sitten mihinkään parantunut, viime yönä sain nukkua ilman kurkku kipua, mutta heräilin tunnin-kahden välein ja tuntui aamulla kuin ei olisi nukkunut hetkeäkään kunnolla. Tänään on hengittäminen ollut minulla tosi tukalaa, välillä oikein joutuu pysähtymään ja keskittymään pelkästään hengittämiseen. Kaiken kukkuraksi siihen päälle, näyttä että mies on sairastumassa kanssa, lihakset hänellän jumissa ja tukkoon alkaa nenu menemään. Alkaiskohan meitin perheessä olemaan nuo possuflunssan oireet yhteensä kasassa?. Mistä tietää että kyseessä on normiflunssa, eikä just tuo pelätty possuflunssa...?

Ymmärrän Mama78 tunteesi oikein hyvin, mutta tämä vain taitaa olla nyt jokapuolla se tämänhetken puheen aihe.. Itseäni ei aikaisemmin oikeastaan kiinnostanut, mutta nyt mietityttää että jos se olisikn omalla kohdalle saattunut nii miten se vaikuttaa.

http://www.poliklinikka.fi/?page=2515207&id=7394447
Niin että kyllähän nuo oireet täsmäävät, (paitti ettei ole kuumetta ja ripulointia) mutta niin ne täsmäävät myös perus flunssaan..

Jee-jee, nyt on pinnasänkykin sitten jo hankittu ja siihen päälle hoitotaso.. :)

Jaica: sun katsii soittaa neuvolaan heti huomen. Jos se on possuflunssaa, ne lääkkeet tehoaa parhaiten kun otetaan nopeasti oireiden alettua. Luulis et raskaanaolevilta otettais näyttee helpommin..

Joku kyseli rokotuksen oireista. Itse hain eilen tuon rokotteen ja toistaiseksi ei ole ollut muita oireita kuin tuo rokotetun käden särky. Rokotuskohta on lähes kosketusarka ja lihaksen jännittäminen on kivuliasta, mutta näin on mulla ollut usein muidenkin rokotusten kanssa.

Heipä hei!
Pääsin sairaalasta, sain pakattua ja nyt olen matkalla Kotiin. Säikähdyksellä siis tuosta reissusta selvisin, mutta lääkkeitä pitää syödä loppuraskauden ajan ja lepäillä kotona. Varmaan joudun käymään vähän useammin neuvolassa (joka taas vaihtuu...) verenpainekontrollissa. Pääasia kuitenkin että vauvalla on kaikki edelleen hyvin, ja toivon mukaan syntymäpäivääkin saadaan juhlia lähellä laskettua aikaa.

Mulla on kans liikkuminen tosi vaivasta, vasemmalle jalalle ei voi ottaa ollenkaan painoa missään asennossa, joten kävely on sitten sen näköstäkin. Onneksi istuminen ja makaaminen onnistuu kivuitta! Tätä on nyt viikon verran jatkunut, toivottavasti lähtisi pian pois tai edes helpottaisi vähän!

Jaksamisia kaikille ensilumien keskelle!

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/sama-rokote-kuin-suomessa-sveitsi-ei-rokota-raskaana-olevia-ja-lapsia/160154

Just näin. En mä ookkaan niin vainoharhainen kuin epäilin jo olevani. [:)]

Terveisiä ultrasta taas! Poika on jo iso, painoa 1055grammaa! Hauskaa ku ultraa ni ei näy enää kokonaisena vaan pitää tsekkaa osa kerrallaan. Suoli näytti ihan siistiltä ja kaikki muutenkin ok! Kuukauden päästä taas uus aika ja sit oonki jo äitipolin asiakas!Apuuvva koht on jo synnytys!!! [&:] Sitä ennen pitäs muuttaa ja ja...[:D] No mut ihanaa oli kuulla et pienellä kaikki kunnossa gastroskiisista huolimatta!

Kivaa pyhäinpäiväviikonloppua kaikille!!! [:)]

Eilen oli jo helpomaa ja miehelle ei sitten noussutkaan flunssa, tuossa se terveenä tekee ruokaa. En varannut aamulla lääkäriä vaan päätin katsoa vielä viikonlopun yli. Enemmän tämä normaalilta flunssalta vaikuttaa, on vain vaikeampi hengittää ja tuntuu että tuo johtuu ihan tuosta masuasukista.
Kuumetta ei ole ollut ollenkaan. Jos kuume nousee otan heti yhteyttä lääkäriin!

Luota nyt Elegia omaan oloosi. Jos on parempi olo ja pystyy olemaan töissä ja liikkumaan niin silloin sitten kannattaa mennä sillä reseptillä.

Mulla onneks helpotti alku viikon tuskainen olo ja nyt on taas pystynyt ihan liikkumaan kunnolla. Mutta masu kasvoi kyllä ihan silmissä.
Kävin ostamassa itselleni henkselit kun ei mitkään housut tahdo pysyä ylhäällä.[;)]

Joku täällä puheli siitä jalkovälin kipuilusta... sitä on täälläkin ja eilen laitoin ihan kylmäpussin häpyluun päälle kun oli niin turvoksissa. Viilentäminen auttoi ja kipukin väheni huomattavasti. Huomaan kyllä että istuminen pahentaa turvotusta ja kipua. Ja myös se että ne housut kasaantuu mahan alle isoksi möykyksi kun ei pysy mahan päällä.

Hei taas! Kiitos Mama78 linkistä. Jos ne sveitsin viranomaiset kattoo, että raskaana olevat selviää flunssa-aallosta ilman rokotetta, niin eiköhän täälläkin selvitä. Justiin luin jostain lehdestä, että tauti on iskenyt huomattavasti lievempänä kuin on pelätty. Mitä eroa on tavallisella influenssalla ja possuflunssalla, sitä tässä itsekin ihmetellyt. Tuntuu, että eipä paljoo mitään! Hirveää pelottelua ja hysteriaa koko touhu. Normaalitkin influenssat oon onnistunu jättämään väliin *KOP KOP*, niin ajattelin tämänkin jättää väliin. Mun mies on vaihtoehtoterapeutti, tekee mm akupunktiota ym luomuhoitoja (=ei kemikaaleja elimistöön-hoitoja), niin se saa luvan vahvistaa mun immuunijärjestelmää jos alkaa tuntumaan, että tarvii. Oon jo vahvistanut immuunijärjestelmääni alkusyksystä lähtien syömällä päivittäin 1000mg C-vitamiinia (=2x500mg), 25-50mikrog. D-vitamiinia, 15-30g sinkkiä sekä kaikista B-vitamiineista koostuvaa tablettia. Juon seljanmarjamehua heti jos alkaa tuntumaan tukkoiselta. Tuo on oikeastaan ihan sama setti, mitä oon ennenkin talvisin vetänyt ja hyvin on flunssat vältytty!

Mutta mutta... Se mikä mua pelottaa paljon enemmän kuin influenssa on, että pissatestissäni oli sokeria, joten minut määrättiin sokerirasitustestiin. Oon normaalistikin tosi herkkä sokerille, mulle tulee pienestäkin määrästä hirveen paha olo jos vedän ihan tyhjään mahaan. En oikein tiedä uskallanko mennä edes siihen kokeeseen. Täytyy hieman googlailla ja ottaa selvää tuosta taudista, mistä se johtuu, mikä on sen hoito jne. Tuntuu tosi kamalalta, jos täytyis alkaa piikittää itteään insuliinilla. Siinähän menee pikkuisenkin elimistö aivan sekasin. Taas jos sitä tautia hoidetaan ruokavaliolla, niin miksi tarvii mennä koko rasituskokeeseen? Mä jo nykyään syön "oikealla" tavalla ja voin ihan hyvin tiukentaa ruokavaliotanikin jos on tarpeen. Kertokaa jos teillä jollain on kokemuksia ko sairaudesta, minä menen nyt googleen...

Jep, mä oon muutenkin ollut tosi pitkään vähähiilarisella ruokavaliolla ja oon voinut sen avulla tosi hyvin (esim. kroonisesti atooppinen iho on tosi hyvässä kunnossa). Raskauden aikana oon vähän antanut periksi makeaan suuntaan, etten olis liian nipo, kun se vähähiilarinenkin on joillekin kuin punainen vaate. Mutta voin ihan hyvin vetää taas ruokavaliota tiukemmaksi, koska tiedän, että se sopii mulle. Enkä mä siihen mitään testejä tarvii. Uskon, että vähähiilarinen ruokavalio on hyväksi ihan kelle vaan, ei pelkästään diabeetikoille.

Oli muuten jotenkin tyly se neuvolan täti kun se kertoi niitä mun tuloksia. Kysyi syyttävästi suoraan "No mitäs luulet, mistäs tää nyt johtuu, että sulla on sokerit näin korkealla?". Mä olin vaan, että "No mistähän se yleensä johtuu?"

Ottaa pattiin tää koko homma just nyt. Toiset sanoo, että pitää ottaa iisisti eikä riehua (siis urheilla) liikaa tai nipottaa liikaa ruoan kanssa. Sitten se onkin yhtäkkiä, että pitäis lisätä liikuntaa ja alkaa rajoittaa syömisiään ja syytetään, että sokeria tulee liikaa muuten. Mä en tiedä mitä mä oon tehny väärin. Mä kuitenkin liikun suht paljon ja syön tosi terveellisesti. Pitäiskö siis jumpata vielä enemmän ja alkaa taas nipottaa ruoan kanssa? [:@] Tuntuu aivan nurinkuriselta. Itse taas haluaisin entisestään rauhoittaa liikuntaa ja syödä jatkossakin rennosti normaalia, terveellistä ruokaa. Maalaisjärjellä se tuntuis fiksulta. Mutta ei... Taas mä oon niin pettynyt länsimaiseen lääketieteeseen. Tuntuu, ettei niitten jutuissa oo tolkun häivää!

Freya, unohda turha stessi ja mene ihmeessä sinne testiin. Näet ainakin millaiset tulokset antaa. Ei saa stressailla! :)

Hyvää HALLOWEENIA kaikille..!
Kuinkas juhlitte, vai juhlitteko ollenkaan?
Meillä ei ole ollut mitään vuosittaista perinnettä, joskus kyllä teema iltaa halloweenin kunniaksi on pidetty.
Nyt vietämme rauhallista koti-iltaa, Juusto-oregaanosämpylöitä ja kasvissosekeittoa. Nam nam.. Saiskohan kohta ensimmäisen sämpylä satsin uuniin.

Lueskelin tuossa meidän tammikuisten listaa, ja taitaa olla jo paikallaan onnitella isoa osaa meistä 30 viikon täyttymisestä!!! Mulla se on edessä muutaman päivän päästä, mutta onpas tää aika mennyt nopsaan...! Millonkahan saadaan ensimmäiset vauvauutiset?

Freya, eiköhän sinne sokerirasitukseen kantsi mennä. Mullakin on ollut pari kertaa pieniä määriä sokeria virtsassa vaikka sokerirasituksen tulokset oli ihan normaalit. Eli eivät sitten kiinnittäneet asiaan sen kummempaa huomiota. Mun piti juoda n. 0,4-0,5l sellaista kokiksen makuista litkua, ei tullut koko aikana mitään oireita. En itsekään tykkää liiasta syynäyksestä mutta tuo nyt ei tosiaan ollu pahimmasta päästä. Rokotteesta olen Mama78:n kanssa samoilla linjoilla, en aio ottaa! Eipä sitä oo kyllä mikään taho mulle tyrkyttänytkään.

Halloweenia juhlittiin ainakin meillä, mies oli ostanut kurpitsan kaupasta ja taiteili siitä aika upean kynttilälyhdyn irvistävine kasvoineen. Paahdettiin siemenet uunissa ja voi kun maistuivat hyvältä. Kauhuleffoja oltaisiin katseltu muuten, mutta koska mun verenpainetta ei saa nyt nostaa niin tyydyttiin Charlie Brown "It's the Great Pumpkin" -klassikkoon. [:D] Mies laittoi tapansa mukaan taivaallisen hyvää ruokaa ja lämmitettiin sauna täällä uudessa kodissa. Mietittiin että tästä ei paljon elämänlaatu voi parantua. [:)]

Noiden sairaalaseikkailujen jälkeen tuntuu aivan mahtavalta olla taas kotona kullan kainalossa. Tekemistäkin täällä onneksi riittää näin sairasloman ratoksi, joitakin laatikkoja on vielä purkamatta ja tietenkin sisustamiseen menee oma aikansa. Tänään käyn ostamassa ompelukoneen ja aloitan ompelemaan keittiön tuoleihin päällisiä, pöytäliinaa ja verhoja. [:)] Ja pitäisi tässä kai pikku hiljaa alkaa pestä ja silittää pojalle vaatteita...

Halloween... meillä ei oo mitään perinteitä tämän juhlan suhteen. Itse asiassa unohdin käydä perjantaina kaupassakin, kun en tajunnut et lauantaina ne on kiinni [:D]

Viikonloppu on kulunut pihatöiden, koiran kanssa ulkoilun ja vauvan tavaroiden järjestelemisen parissa oikein mukavasti. Piha on nyt putsattu ja lehdet haravoitu säkkeihin. Mies lupasi naapurin ystävällisellä avustuksella (meil ei oo peräkärryä eikä koukkua) viedä roskat kaatopaikalle.

Eilen innostuin peseen ja silittään vauvan vaatteita ja laittaan tota pinnasänkyä kuntoon. Huomasin, että meil on ihan tarpeeksi vastasyntyneen vaatteita (kiitos parhaan ystäväni[:)]). Äitiyspakkauksen haalari on vaan sen verran suuri, että pienemmän haalarin aattelin kuitenkin hankkia! Kaikki tuo järjestely sai mut myös innostumaan vauvan huoneen remontista...ja siitä seuraa valtaisia sisustussuunnitelmia koskien koko taloa ja lopulta aina rahakriisi [:o]. Suunnitelmat kun paisuvat kuin pullataikina [;)]

Masuasukki voi hyvin ja jaksaa potkia potkimistaan. Munkin vointi on pysynyt edelleen hyvänä, joskin unen laatu on heikentynyt kasvavan mahan myötä. Kädet ja lonkat puutuu ja tarvii juosta vessassa. Pientähän tuo kuitenkin on.

Mieheni on jäänyt koukkuun BB:hen... kammottavaa.. Hänestä ei ikinä uskoisi, että edes katsoo koko formaattia. Loma kuitenkin sai tämän aikaan...tuolla juuri huutelee muakin katsomaan...[8|] Mä en oo niin innostunut, mutta ehkä hetki kullan kainalossa takkatulen palaessa tekisi hyvää [:)]

Tänään on taas reissattu anoppilassa ja isomummulassa synttärikahveilla. Automatka täyttä tuskaa kun vuorotellen supistelee ja pikkukaveri nojailee pyllyllään mun kylkeen... penkin lämmitin kyllä helpotti oloa takaisin tulo matkalla.
Toin mukanani kotiin 2 täyttä muovikassia ja yhden äippälaatikollisen vauvan vaatteita. Joutuivat vielä kyllä vinttiin kun ei olla saatu hommattua sitä lipastoa makkariin.

Synttärikahvilla juteltiin ens kevät talven laskettelureissusta lappiin johon mekin nyt päätettiin ilmoittautua mukaan. Maaliskuussa vkolla 10 olis tarkoitus lähteä isolla porukalla Leville. Toivottavasti meidän pikkuinen ei ole mikään koliikki vauva tai muuten voi olla että joudutaan jäämään kotiin...[:-]

Maanantaiset aamu-huomenet kaikille!

Oon pistäny merkille viime aikoina, että meidän pikkunen riehaantuu voimistelemaan aina kun ollaan autolla liikkeellä. Mikä lie rallikuski tulossa.. [:D]

Täälläkin saatiin täyteen 30 rv eilen. Kyllä aika kuluu nopsaan..

Freya
kertoi hyvistä kokemuksista vähähiilarisen ruokavalion vaikutuksesta atooppiseen ihoon??? Kiinnostais kyllä kuulla hiukka lisää, nimimerkki rapsuttelija. [:)]

Maanantaiaamua tammimammat!

Täällä on ollut jälleen kerran kovat keskustelut käynnissä... Itsellä viime viikko meni vallan epänormaalisti. Maanantain olin saikulla, kun olo oli kaamea. Edellisenä iltana tämä kaameus alkoi ja ajattelin, että varmaan meinaa kuumetta pukata. Siinä sitten mittailemaan kuumetta ja kappas kehveliä kun mittari näytti 35,2 astetta eli ei mitään kuumetta vaan alilämpöä. No onneksi ei mitään sen vakavampaa tullut vastaan ja olin tiistain ja keskiviikon töissä. Torstain ja perjantain pidinkin sitten vapaata, kun vanhempani ja enoni olivat auttamassa rempassa. Minä toimin näinä päivinä muonitusvastaavana [:)].

Perjantaina postin mukana tuli mukava yllätys eli äitiyspakkauksen pakettikortti. Olin ihan ällikällä lyöty, että joko se nyt tulee, kun keskiviikkona oli tullut Kelasta ilmoitus äitiysavustuksen hyväksymisestä. No välillä näin... Perjantai-ilta menikin sitten sitä äitiyspakkausta ihmetellessä ja edellisenä viikonloppuna tuotuja lastenvaatteita läpikäydessä. Viikonloppu menikin sitten normaalisti kotona kikkailessa ja Huuto.nettiä selaillessa. Tulipa sitten huudettua rintareppu, jos vaikka meidän Himppu tykkäis olla siinä sitten.

Oma olo on ollut viime aikoina muuten tosi hyvä, mitä nyt vatsanahka on ollut hellänä. Pikkuisella tahtoo olla välillä niin kova meno päällä tuolla masussa, että ei tahdo enää meikäläisen paikat kestää. Iskuja/potkuja satelee välillä kylikluihin, rintalastan päähän ja nivusiin. Himppu varmaan kokeilee, että kuinka paljon siellä kohdussa oikeasti on tilaa ja kuinka pitkä pinna äiteellä on [:D]. Niin ja meinaahan tuo välillä hengästyttääkin... Varsinkin jos joutuu tekemään jotain niin, että selkä ei ole suorana. Pikkuvikoja, joiden kanssa on nyt vaan jaksettava elää seuraavat 3 kuukautta...

Mutta ei kai tässä muu auta kuin alottaa töiden tekeminen tälle viikolle. Laskin tuossa muuten pikasesti, että ois vielä 26 työpäivää jäljellä ennen talvilomaa, jonka jälkeen alkaaa mammaloma. Onhan noita päiviä vielä jälellä, mutta kyllä mä niistä selviän [:D].

Jaiks! Kohta lähen ottamaan possurokotetta!!! Minun päätökseni on tämä, pitkään asiaa pohdittuani.
Päätökseen vaikutti selkeesti sekin että kun on erityislapsi tulossa joka on aluksi sairaalassa pitkänkin aikaa, altistuu se samalla helpommin myös tälle taudille. Toivottavasti päätökseni on oikea.
Täytän tänään 25vuotta, kiva synttärilahja itelle toi rokote [&:]

Heippa kaikille!

Possu rokotuksesta... Olin ensin ihan vastaan, mutta miehen sisko on husin, meilahden yms muiden sairaaloiden lääkäreiden kanssa keskustellut, ja ne ovat suositelleet sitä kaikille kansalaisille! Suurin osa possutautiin kuolleista on ollut raskaana olevia nuoria perusterveitä odottavia, näin lääkärit ovat saaneet informaatiota luotettavilta tahoilta.

Sveitsissä on oma lääketehdas joka on myös kehittänyt oman version rokotteesta jonka vuoksi ne eivät suosittele pandemrix-rokotetta kuin 18-60v, jotta oma rokote myisi myös...

Töitä paiskittu, ja elämään ei kuulu muuta kuin töitä ja nukkumista, mies raukka joutuu passaamaan mua kaik illat! Tänään jäin kotiin lepäämään kun kamala päänsärky. Rankkaa töissä on ja maha vetää välillä niin pinkeeks pelottaa että tulee kunno supistuksia.. mutta jos pari viikkoa saisin siellä oltua jotenkin päin rauhallisesti tehden ni sit voisin jäädä kotio hyvällä omalla tunnolla.

Takaisin