Tammivaavit 2

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kaylies
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moi mammat!

Mustakin tuntuu välillä että oon ihan hervottoman iso! Mut toi mun massu kasvaa vaan tohon eteen, niin mitä voi odottaakaan? Jos se kasvais vaikka vähän sivuillekin, ni ei olis varmaan noin iso. Möksy vetelee kauheita kuperkeikkoja edelleen ja äskenkin nauroin, kun koko maha heilu. Mä vähän tökkäsin takas, niin potkuja alko tuleen heti! [:D] Aika vilkasta elämää tuo on pitäny viimeset pari päivää. Ja tosiaan potkii millon mihinki. Oon yrittäny jutella sille, t rupeis pikkuhiljaa jo kääntyileen pää alaspäin, mut ei se vielä ainakaan oo totellu.
Makeeta tekee mieli kans koko ajan, mut nyt oon yrittäny vähän hillitä. Varsinkin suklaata! Se Fazerin piparisuklaa on niiiiiiiin hyvää! Mieli tekee myös juustonaksuja. Saas nähdä mitä neuvolassa sanotaan huomenna. Piikin otan huomenna ja raportoin, jos raportoimista. Nyt ootteleen McDreamya!

Mullakaan masu ei oo vielä lähellekään Eliisan masua, joten kai se sitten aika pieni on... Kummiski jo rv 31 mennään. SF-mitta oli kylläkin jo 27 (RV30), niin tiedä sitten. Kai se on just vähän siitä, että mihin suuntaan se massu kasvaa, mulla tuntuu leviävän aika paljon sivusuuntiin, niin eipähän se törrötä sitten niin paljon. Painoa on kuitenkin tullut 10kg lisää lähtöpainosta!!

Tänään olin ekaa kertaa synnytyslaulukurssilla. Voi että se oli mahtavaa! Päästeltiin pitkiä HAAAA ja UUUUU ääniä hengityksen tahtiin ja tehtiin samaa myös pareittain kosketuksen kanssa. Voin kyllä suositella kaikille, oli älyttömän rentouttavaa. Sitä en sitten vielä tiedä, että millasta hyötyä siitä on tositilanteessa, mutta muiden kokemusten perusteella paljonkin. Se meidän opettaja on kouluttanut paljon kätilöitäkin, joten niitten pitäis ainakin teoriassa osata suhtautua ääntelyyn hyvin ja osata tarvittaessa tukeakin sitä. Lukekaapa tuolta jos kiinnostaa http://www.voxsilentii.fi/30

Pikkasen sulonen toi Eliisan masu [:)]. Ittellä on aikastalailla samanmallinen masu. Jos suoraan edestä tai takaa kattoo, niin voi jopa luulla, että en ole raskaana ollenkaan. Sivuprofiili onkin sitten tosi muikea [:D]. Siskon mies tuumas tuossa pari viikkoa sitten, että ihan oikeestikko meinaan vasta tammikuussa synnyttää. Hänen mielestä mahani on jo nyt tosi iso... Ei näköjään enää muista sitä, että kuinka iso maha siskollani oli sillon kun odotti heidän lapsiaan. (Ja se tosiaankin oli ISO!) Tästä kaikesta tulikin mieleen, että musta on masukuvat jäänyt ottamatta... Eihän ne kuvat välttämättä mitään mieltä ylentäviä ole jälkeenpäin katsoa, mutta muistoja nekin kuitenkin on.

Tänne ei sitten muuten kuulu oikeestaan mitään ihmeellisempää... Viikkoja tuli täyteen tänään tasan 28 ja vilinää ja vilskettä masussa riittää päivittäin. Välillä nuo liikkeet tuntuu jopa niin kovaa, että pitää oikein parkaista (mutta hiljaa). Oikein aktiivisina päivinä toivois, että meillä olis työpaikalla sohva, johon pistää hetkeksi maate, kun tuntuu, että vatsa repeää. Tällaisina päivinä olen iltaisin pelkästään Himpun mekastuksesta niin väsyksissä, että nukkumisen kanssa ei ole mitään ongelmia. Tässä on jopa mennyt pari yötä niin, että ei ole kertaakaan tarvinnut käydä vessassa [:)].

Mutta jospa sitä alkais tekemään töitä, niin kuluu tämäkin päivä nopeampaa...

Neuvola-aamu takana..
RV 30+4 (28+4)
Paino -50g/vko (+656g /vko) +3,9 kg raskauden alusta
RR 119/78 (125/87)
U-prot./U-gluk. -/- (-/-)
SF 30 (27)
Syke +130 (+130)
Liikkeet ++ (++)

Äitiysloman aloitan varhennettuna, ja se alkaakin jo maanantaina! [:)]

Heips. Mullakin oli eilen taas neuvolakontrolli. Uusi täti ei kiinnittänyt mitään huomiota verenpaineisiin, joiden takia olin siis aiemmin synnärillä. Syön edelleen verenpainelääkkeitä mut muuten raskaus etenee normaalisti. [:)] Paino oli jopa vähän laskenut edellisestä kerrasta, nyt yhteensä 8kg tullu lisää.

Eliisalla tosiaan aikas kunnioitettavan kokoinen masu! [:)] Meillä juhlitaan tänään kolmekymppisiä ja laitoin sen kunniaksi masukuvan tohon profiiliin liitteeksi. Ei taida pärjätä Eliisan massulle, mutta eiköhän tämäkin ole kasvamaan päin... [:D] Sf-mitta oli 25cm eilen mitattaessa. Aika hurjaa ajatella että enää n. 10 viikkoa jäljellä! Pitänee pestä jo pikkuruisimmat vaatteet valmiiksi kaiken varalta. Aattelin kokeilla sellasia pesupähkinöitä, onko täällä joku muu niitä käyttänyt vauvanpyykkeihin?

Pitäis vissiin varata aika tähän omaan synnäriin tutustumiseen, saapa nähdä lisääkö vai vähentääkö se synnytykseen liittyviä pelkoja. Välillä tuntuu etten varmasti ikinä tuu selviämään siitä, ja välillä taas tuntuu etten odota mitään muuta yhtä paljon kun sitä että pääsen synnyttämään ja näen pikkuisen ekaa kertaa...! Että tällasissa fiiliksissä täällä...

Ihania masukuvia Eliisa ja Jaica, tosi kauniit masut [:)] Täällä ollaan kyllä myös Eliisan kanssa samoissa masumitoissa. Olin eilen perhevalmennuksessa, jossa oli muitakin tammikuulaisia ja kyllä muilla mammoilla oli vielä tosi pienet massut muhun verrattuna...Ainakin omasta mielestäni [;)] Tosin turha vertailu pitäis unohtaa, kaikilla massut on omanlaisiaan ja kasvaa eri tavalla. Mutta kaikki on kauniita, oli ne minkämuotoisia tai kokoisia hyvänsä, muistakaa se!![;)]

Jee, tänään viimein tuli äitiyspakkauskin! Kaksi kuukautta meni papereiden lähettämisestä, mutta tulipahan kuitenkin lopulta!!

Otin masukuvani pois sillä se oli jo viikoja ja viikoja vanha. laitan uuden kun kerkiän ottamaan kuvia.. (Jaksan siis.)

Uutisia.Netti pimennossa oltu viime torstaista asti. Tarkoitus oli käydä sairaala käynti uutiset kirjoittamassa mutta tää ei antanut kirjautua sisään. netti ehkä ensi viikolla meillä.lueskelen sitten teidän jutut läpi.

Nyt kotona seurannu sokereita ja pysyny normissa melkein. eli tuskin insuliinille joudun. viime to ultrassa vauvan painoarvio oli viikoilla 27+4 1,1kg että normaalissa mentiin.vaikka sokeri muka pahasti hoitajan mukaan heitelly.mut dgm lääkäri oli ihana.

Muutto tehty ja se pirun netti toimi vielä.sonera perseestä....saanu niiden kaa tapella ja nyt vaihettiin sitten operaattoria.

masu kasvanut....liitoskipuja juu välillä....selkäkipuja välillä juu..sitä normia siis.

Mun kaveri parkas tänään kun näki mut yhden päivän tauon jälkeen et herran jumala sun maha on iso. Se tulee paljon ennen ovesta ku sä!! Must se oli jotenkin tavallaan hellyttävästi sanottu...[:)] Sama mullakin et se massu on oikeestaan pelkästään vaan eteenpäin kasvanut. Takaa ei näy juuri mitään.

Lauranen: Me ollaan pesty pyykkiä pähkinöillä jo ainakin yli vuoden, ja nyt myös vauvanvaatteet. Ajattelen, että ne on vauvalle parempi vaihtoehto ku kemikaalit hajuaineineen. Me ollaan laitettu joka pesuun n 2 uutta pähkinää (vanhaan sukkaan, joka laitetaan solmulla kiinni) ja jätetty käytetyt pähkinät sinne pohjalle ja sit ku sukka on täynnä nii pähkinät kompostiin. Ihanan ekologista ja pyykki tuoksuu sellaselle tosi raikkaalle ja puhtaalle [:)]

Mä en oo ikinä kuullutkaan mistään pesupähkinöistä?? Voiks joku valaista mua et mitä ne oikein on [;)]
Tuli heti mieleen suolapähkinät mut tuskin on niitä...

Mäki voisin laittaa masukuvan.... Eilen ku oltiin TAAS ikeassa ([;)]) otin sieltä sellasen paperimitan eikä se riittänytkään mun mahan ympärille [:D] Eli mun masun ympärys on joku 110cm... Huh ja olo on sen mukainen.. Painaako kellään muulla rinnat ja masu keuhkoihin? Mulla tuntuu välillä et on vaikea hengittää :(
En voi rintsikoitakaan oikein käyttää ku ne puristaa.. Ostin 85E liivit ja neki on pienet.... [&:] huh huh...
Ja sit toinen kysymys, onko kellään sitä et ku käy pissalla ni sattuu kohdunpohjanlihaksiin/alavatsaan? Mulal silloin ku on rakko tosi täynnä ni sattuu välillä ihan sikana [:@] Tosi nihkeen tuntusta!!!

Meillä on tänään iltapäivällä talokaupat!!!!!!!!! Sit omistan palan suomen maata.. HUH ku jänskää!!! Isoja muutoksia tapahtuu elämässä... Jännittävää mut silti niin ihanaa!! [:)][:)][:)]

Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille ja masuille!!! <3

minto: Täällä painaa kanssa kylkiluihin, ja illan mittaan tuo puristus alkaa tehdä aina kipeää. Oon kanssa tuskaillut noiden liivien kanssa kun kaikki tosissaan tuntuu puristavan ilkeesti. Kyllä tää rintojen mieletön kasvu on veronsa vaatinu ja oikein kaiholla muistelen aikaa ennen raskautta ja omia pieniä rintojani [:)]

Kai se on vaan totuttava nyt loppuaika elämään vähän muiden armoilla ja höllättävä tota kaasua. Välillä oikeen naurattaa tää oma lyllertäminen ja avuttomuus. Eilenkin kun piti sängyn alta kaivaa laatikoista talvivaatteita,niin lattialle selvisin ja vaatteet sain ihan ok, mutta nouseminen olikin sitten melkoista taidetta [:D] Ja masu senkun jatkaa kasvuaan eli ei tämä tästä ainakaan vissiin helpota...

ALKUPERÄINEN: Ch

Välillä oikeen naurattaa tää oma lyllertäminen ja avuttomuus. Eilenkin kun piti sängyn alta kaivaa laatikoista talvivaatteita,niin lattialle selvisin ja vaatteet sain ihan ok, mutta nouseminen olikin sitten melkoista taidetta [:D] Ja masu senkun jatkaa kasvuaan eli ei tämä tästä ainakaan vissiin helpota...

Repesin ihan täysin, kun luin tuosta Ch:n "taiteilusta", koska pystyn kuvittelemaan tuon tilanteen täysin [:D]. Itsellä kun tuppaa olemaan samanmoisia ongelmia... Ilman ähinää ja puhinaa ei enää mitään tehdä, kun tuo "pieni" ja sievä vatsa on tiellä. On tässä ollut opetteleminen, että kapeista paikoista ei kannata enää yrittää mennä sivuttain, koska ei se mitään auta... Meikäläisen rintojen kasvu on ollut suht vähäistä, jonka takia mun ei ole tarvinnut ahdistua rintaliivien kanssa. Mutta onhan tässä vielä aikaa kokea sekin [:)].

Onneksi tänään on perjantai ja viikonlopun vapaa pukkaa päälle. Onhan tätä odotettukin jo maanantaista lähtien [:D]. Viikonlopun suunnitelmiin kuuluu pakkelointia, hiomista, pakkelointia, hiomista... Mukavaa ottaa pitkästä aikaa itekkin osaa meidän remonttiin, kun vihdoinkin eteen tulee nämä työvaiheet, joihin mäkin voin(/saan) osallistua. 

Mutta nyt kotiin...   

Moi!

Mäkin laitoin massukuvan. Otettu tänään ja viikot on siis 28+5. Eli aikas iso sanoisin. [:)] Neuvolassa kävin eilen aamulla ja kaikki ok. Painoa oli mulle tullu vähän enemmän ku ois pitäny, mut sekin voi johtua siitä ettei toi maha toimi oikein viäkään. Ja sf-mitta oli yläkäyrillä, mutta th ei ollut huolissaan ja sanoi ettei se sitä tarkoita välttämättä että vauva olis iso. Toivotaan näin. Sikainfluenssarokote otettu ja käsi vain vähän kipeä, ei haitannu ees nukkumista kauheesti. Nyt toivotaan että se sit kans rupee vaikuttaan pian eikä mitään tauteja meikäläiselle tule.

Ch: kuulostaa NIIN tutulta! Jos menee lattialle, niin sieltä ei kovin helposti nousta. Samoten oikein syvään tuoliin istuminen voi olla myös aika riskialtista. [;)] Sängyssä kääntyminenkään ei oo mitään herkkua, kun ei oo tottunu et kaikki pitää tehdä niin hitaasti. Eikä muuten tehny tänä aamuna kauheen kivaa kun jouduin pomppaamaan sängystä ylös vauhdilla kun rupes pohje kramppaan...[:@]

Meillä yritetään muuten väkisin ängetä tonne kylkiluitten alle aina välillä ja voin kertoa että se ei tunnu kauheen kivalta. Ja potkut tosiaan vahvistuu koko ajan. Välillä sitä tosiaan oikein henkäsee ääneen kun toinen vetää jotain omaa jumppaansa.

Mut oikein hyvää viikonloppua ja kivaa isänpäivän viettoa kaikille!

Pupunen+Möksymassu

Mullaki on kans ollu öisin jalkojen, varsinki pohkeiden puutumista ja kramppaamista eli kai se on sit sitä suonenvetoa?!?No on mitä on niin tuntuu tosi ikävältä :(

Tänään sit heräsinki jo kolmelta yöllä ja sen jälkeen en ole nukkunut... Kiva maata sängyssä ja katella kattoon [&:] Tehtiin eilen ne asuntokaupat ni kaikki isot asiat pyörii mielessä! Mietin koko ajan sisustusjuttuja yms [:)]
No, koirat ainaki pääs kunnon lenkille, olin äsken tunnin ulkoilemassa! Ihanaa aina viikonloppuaamusin kun on niin hiljasta joka paikassa! Ja kun on lunta niin on valosaakin [:D] Tästä se weekendi lähtee!

Harmaata lauantai-aamua turusta [:)]
Pian ois lähtö kaverin polttareita viettämään, koko päivä siinä menee, eli saapi nähdä miten tämä mamma jaksaa jaloillaan koko päivän.. huoh.. no kaipa se siitä..
Mulla on noita pohje kramppeja ollu läpi elämän aina syksyisin kun ilmat viilenee.. Ja nyt niitä on alkanut tulemaan lähes joka yö, jos peittoon ei ole kääriytynyt kunnolla... Toisaalta, mulla on niin halvatan tukalat olot välillä täkin alla, että pakko sitä huppua on pois laittaa.. ja sit taas tärisen jääkalikkana hetken päästä...
Pikku kaveri on selkeesti kääntynyt jotenkin, sillä potkuja on alkanut tulemaan, todella kovia sellaisia, ylös oikeaan kylkeen.
Tiistaina ois mulla aika neuvolaan.. [:)]
Mukavaa lauantaita kaikille

Ai mikä fiilis!! Aamulla hipsin heti ulos ottaan valokuvia, oli niiiin nättiä kun koko eilisen satanut lunta, ja oli hämärää, pihavalot vaan valas. Ja teki mieli sytytellä kynttilöitä ja alkaa paistaan joulutorttuja ja glögiä latkiin. Täytyy malttaa odottaa, kaveri tulee päivällä kylään ja sit tehdään niitä torttuja ja askarrellaan joulujuttuja. Nyt vois mennä tekeen köyhiä ritareita aamupalaks...

Minto; ne pesupähkinät on sellasia luumarjoja, joita on käytetty Intiassa lääkkeenä ja pesuaineena vuosituhansien ajan. Pesuteho perustuu pähkinöiden kuorissa olevaan saponiiniin, joka liukenee yli 30-asteisessa vedessä ja toimii luontaisena pesuaineena (kertoi Wikipedia). Mulle niitä esiteltiin kestovaippainfossa, niillä ois kuulemma paras pestä kestovaipat ja muut vauvan pyykit. Lapselle turvallinen aine, tekee vaipoista pehmeitä eikä vähennä vaipan imukykyä (toisin kun normaalit huuhteluaineet). Saan itse ilmatteeks kasan kestovaippoja, joten varmasti niitä ainakin kokeilen. Niin ja onnittelut Minto teille talokaupoista, se on aika mahtava tunne! Meillä ollaan päästy jo sisustusvaiheeseen, mukavaa tekemistä näin sairas/äitiyslomalaiselle... [:)] Yritän saada mahd. paljon valmiiksi ennen vauvan syntymää, kun sillon ei ehkä energiaa enää riitä kodin sisustamiseen...! Millon pääsette muuttamaan uuteen taloon?

Eilinen oli lantion kipujen kanssa tuskaisin päivä tähän asti. Välillä issiashermo oli niin puristuksissa että silmissä vaan musteni. Ja pahinta on kun ei voi yhtään ennustaa että millon se kipu tulee ja missä asennossa! Illalla mies onneksi hieroi alaselkää ja pidin siinä kuumaa riisityynyä, selkä voi jo hieman paremmin tänään, huh.

Täällä masuasukki on kuulemma jo kääntynyt pää alaspäin, mutta vielä on kylkiluut säästyneet pahemmilta potkuilta. Aamuyöllä kissa kiipeili sängyssä ja käveli suoraan mahan yli, mikä tietenkin herätti vauvan. Toivottavasti noin ei käy syntymän jälkeen...!

suonenvetoihin auttaa just se magnesium ja sit illalla ennen nukkumaan menoa laittaa kielen alle merisuolakiteen. Ja kannattaa myös vetää pitkät säärystimet pohkeiden lämmikeeksi niin vaikka oliskin välillä ilman peittoa ei tule jakoihin kylmä.
Kyllä toi lattialta ylös pääsy on tuskallista. Ja tänään naureskelin itsekseni että kummallisesti se vauhti vaan hidastuu kaikenlaisia hommia tehdessä. Tykkään tehdä kaikenlaisia ns. miestenhommia kuten rakennushommia ja auton korjailuja mutta pakko ne on vakisinkin jättää vähemmälle kun ei pääse itseään kampeamaan esim auton alle. Ei yksinkertaisesti mahdu! Tänään siirtelin autotallissa yhtä kuusi lankkua ja jouduin käyttämään kaikenlaisia kikkoja ettei tarvinnut nostaa sitä kerralla kyytiin... Sain kuin sainkin sen siirrettyä mut tupla ajassa mitä yleensä. Nyt täytyis alkaa miestä pehmittämään et vaihtais talvitossut kuorma-autoon kun ne renkaat painaa ihan pikkusen enemmän kuin henkilauton kummit.
Mut nyt mä menen syömään pullaa!! Appiukko tuli kylään ja sain hyvän syyn ottaa pullaa pakkasesta. Nyt ehkä voi syödä hieman vähemmän huonolla tunnolla herkkuja kun ei ole viime aikoina tullut painoa kuin 100g viikossa.

Haettiin tänään mun huuto.netistä huutama Ikean Leka- vauvanlelu, semmonen lattialle laitettava jossa on kaari, josta roikkuu pehmoleluja. Piti tietysti itse kokeilla sitä, jännää.. jännää oli myös yrittää kammeta sieltä takaisin aikuisten korkeuteen.[:)]

Eilen oli viimeinen työpäivä!! Pidän kertyneet lomat pois ennen äitiyslomaa. Yllättävän pitkästi niitä päiviä tuli, en tiiä ovatko töissä laskeneet väärin, toivottavasti nyt ei [;)] Ihanaa jäädä vaan "olemaan" ja lepäilemään.. Nooh, "oleminen" oli tänään sitä, että imuroin koko huushollin, ja suunnittelin uutta järjestystä makuuhuoneeseen, ikkunoista kun tosiaan vetää niin paljon, että mulla on joka aamu kurkku kipeä ja miehellä kylmät niskat.

Kävin neuvolassa viime viikolla, ja kysyin samalla haittaako kurkkukipu, nuha ja yskä sikapiikin hakemista. Ei haitannut kuulemma, ainoastaan kuume olis este. Niinpä minäkin sitten kelkkani kääntäneenä kävin hakemassa jomottavan käsivarsilihaksen, onneksi se taisi olla väsymyksen lisäksi ainoa oire! Kuumetta en mitannut, niin en tiedä nousiko vai ei. Hikoilin kyllä yöllä.. Sukulaisiakin alkanu saada jo tartuntaa, mun mies tapasi mun veljen juuri päivää ennen ku mun veli sairastu siihen sikaflunssaan, sen vaimo oli sen töistä saanut [&:] Nyt vaan pelottaa että se possu hyökkää päälle, rokotuksesta huolimatta ja sitten on molemmat pahat saatu, possupiikki ja Tamiflu.[>:]

Niin, se neuvola.. vauva on mahassa poikittain, sen kyllä tiesinkin kun kopsuttelee molempiin kylkiin yhtä aikaa.. Täytyy tosiaan aina joskus ääneen nauraa, kun kutittelee kyljestä pikkuinen.. Ehtii vielä hyvin kääntymään ennen synnytystä, siis jos päästään sinne oikeille viikoille asti!! Siellä se liikkuu ja myllää, tuntuu ja näkyy päälle. Mullakin masu kasvanu hurjasti, mahanympärys silti vielä alle metrin. Painon muutos oli +459 /viikko. SF-mitta 28,5. RR oli OK ja hemoglobiini oli laskenut taas 123 asti. Sain luvan mennä seuraavan ryhmän mukaan siihen synnytys/kivunlievitys valmennuspäivään.. Ja sitten pitää joulukuulla varata aika omaan synnytyssairaalaan tutustumiseen.

Nyt pitää mennä vatkaamaan kakkupohjaa, kun lupasin tehdä isänpäiväkakun aamuksi... Isyyspakkauskin päätyy viimeinkin perille huomenna, ei malttais odottaa [:D] (tykkään niin tehä kaikkia lahjoja)

Takaisin