Tammivaavit 2

käväsin vanhempieni luona saunomassa, ah mikä fiilis..
äiti hoki koko ajan, että "kylläpäs sun maha on laskenu jo alas.. tuskin enää menee viikkoakaan"...
ja sit mummo soitti.. "vieläkö olet yhtenä kappaleena". tokasin siihen, että kyllä me sitten ilmoitellaan ku toisin on, ei sitä sitten siinä vaiheessa enää salailla.... RASITTAVAA!!! Täti soitti aamulla ja kysy ihan samaa... OIKEESTI, ihan ku mä en kertois niille sitten ku pikkunen on maailmassa..
nyt vähän sapuskaa massuun ja sit sänkyyn lukemaan ja unta kuulaan, väsyttää koko ajan ihan hirveesti.

mites stidin reissu lekurille??? tuliko lähtö rovaniemelle???
 
Ciao!Ja onnellista uutta vuotta kaikille![:)]
Meillä uusi vuosi vaihtu hyvien ystävien seurassa...raketteja käytiin ampumassa muutamaan otteeseen ja loppu huipennus oli Kaupungin järjestämä ilotulitus,wau[:D]
Mies laitto mulle kuumat kaakaot termariin ja ittelleen tilkan muuta lämmikettä omaan pulloonsa ni ei ollu kylmyydestä tietookaan[;)]

Ei enää stressaa supistelut niin paljon ku siirryttiin 2010,nyt saa poika tulla maailmaan millo vaan[:)]
Paljon lenkkeilyä,siivoilua,saunomista ja tietty seksiä[:D]

Me ostettiin Brio primon turvakaukalo+telakka(vihreä),oli sopivasti tarjouksessa 169e Pikku Piia:ssa.JA rintapumppu,Avent.Nyt pitäs olla edes jotain millä pääsee alkuun[:)]
 
Vau, täällähän on mahtava meininki! [:)] Uusi vuosi 2010 todellakin on se meidän vauvavuosi, hieno pyöreä syntymävuosi sitäpaitsi!! Tuntuu, että aika monella alkaa jo tositoimet olla edessä. Innokas mies heti kysyy, että nytkö me mennään kun vähääkään vaikeroin, ja mä tuskissani yritän naurahtaa, että "ei ei, mulla on vaan sisäreisikramppi" [;)]. Tänään sain taas lisää akuneuloja. Huh heijaa se on aika stydiä hoitoa, tuntuu, et koko kroppa menee sähköä läpi [:)]. Siis positiivisella tavalla [:)].

Tänään oli aivan mielettömän hieno päivä täällä hesassa. Mentiin rantaan kävelylle ja aurinko paistoi ja meri jäässä ja lähisaarellekin tassuteltiin. Tosi paljon hyväntuulista jengiä käveli vastaan ja ohi. Mäkin jaksoin kävellä jopa niin reippaasti, että mies yhessä kohti sano, että oota vähän ku hän ei jaksa mennä niin lujaa [:D]. Hieno alku hienolle vuodelle!

Tää on ollut tosi tärkeä palsta mulle. Varsinkin sillon, kun muuta tukea ei oo ollu saatavissa, esim mies matkoilla, kiireinen, huonolla tuulella jne. Ja on vertaistuki myös eri asia kun oma mies, vaikka niin rakas ja upea ihminen onkin!

Oiiih miten jännää, että kuka meistä putkauttaa ekan tammivauvan! [:)]
 
Höh mä aattelin jo et Freya on synnärillä ku ei ollu tänään kuulunu [:D] mut ei! neuloja vaan lisää!!![;)]
Mä oon niin poikki, me ollaan koko ilta pelattu xboxia ja vanhoja nintendopelejä esim mario kolmosta!!! Ihan huippua [:)] Nyt selkä on ihan juntturassa lattialla istumisesta, toiv ens yönä menee kans se 9h putkeen!
Lohja hiljenee!!! ÖITÄ [:)]
 
Apua, joko kaikki on synnyttämässä tai muuten keksinyt jotain muutakin tekemistä kun on niin hiljasta???
 
Jei, nukuin koko yön putkeen! Ei yhtään vessareissua tai parin tunnin pyörimissessioo. Yli kaheksan tuntia! Ja sillonkin heräsin kellonsoittoon, kaveri (la helmikuussa) tulee kylään etten vaan nuku pommiin. Te kellä on maha laskenu, näkeekö sen ite ihan selvästi??? Tai jos on sillai vähä laskenu, vai laskeeko se aina kerralla? Kaveri mietti et jos noi kivut oli sitä et maha laskeutu, ja mieheltä kysyessä näyttäs kuulemma kun ois vähä laskenu, kun ei ollu tissit niin pystyssä enää (nyt mahan ja tissien välissä vähä tilaaki, eikä ne lötkötä mahakummun päällä). Nyt on taas aika vähä kolotuksia, noi kädet on aamusin ku reumaattisella (voisin kuvitella et se tuntus samalta??) ja toinen nivunen kiukuttelee ja hankaloittaa kävelyä.
 
 Kauhee nälkä, äkkiä syömään!!
 
Voi Yohanna, ei täällä ainakaan olla vielä synnärille lähdetty.. Ikävä kyllä...
Viime yö meni jälleen kerran harakoille.. vessassa tunnin välein ja sit pyörittiin ja hyörittiin, ei muka väsyttäny jne ja nyt ois niin saakurin väsynyt..
Ulkona näyttäs olevan -21C eli ei mitään jakoa lähtee pihan puolelle.. hyi.. mä kääriydyn mielummin täkkiin..
 
Jep, ei tietoa täälläkään synnytyksen lähestymisestä! Sohvalla miehen villapaitaan kääriytyneenä fiilistelen Toscaa. [:)] Puolisko vetelee vielä sikeitä makkarissa. Pitkien yöunien jälkeen olen saanut rauhassa nauttia aamuteestä ja pikkuisen liikkeistä masussa, ihana aamu. Täällä on pakkasta kans sen verran että täytynee tämä(kin) päivä pysytellä visusti sisällä... ELLEI nyt sitten täydy synnärille ampaista... [:D]
 
Minä ainakin huomasin mahan laskeutumisen itse. Varsinkin kun masukuvia kattelin. Tuumailin yks aamu ukolle, että varmasti on tullu alaspäin ja samana päivänä neuvolatäti sano että on menny pikkunen alemmas. 
 
Minä taas en ole selvästi huomannut masun lakseutumista, tuntuu liikkuvan sitä mukaa ylös-alas kun vauvakin liikkuu. [8|]
Vielä tällä viikolla neuvola sanoi ettei vauvan pää ole edes kiinnittynyt, välillä on ollut tuolla pohjassa ja välillä taas nousee ylös, mutta uudelleensynnyttäjälle tämä on kuulemma normaalia.
Toivotaan nyt kuitenkin ettei vauva unohda sentään syntyä, käynnistykseen kun en enää haluais yhden (enimmäisen) sellaisen kokeneena.[:'(]

Tääl odotellaan kovasti että loppuis edes nuo pakkaset että pääsisi lenkille ja sitä myötä auttamaan vauvaa laskeutumisessa. Yöt on menneet vähän pyöriessä, mukavaa asentoa alkaa olla vaikea löytää ja kyljen kääntäminenkin sattuu tuonne alas luihin. Odotellessa vain merkkejä synnytyksen alkamisesta, vaan kun ei.[&o]
 
Viivi81, jos saa udella niin millainen se sinun synnytyksen käynnistyskokemus oikein oli? Mietin että jos se sattuu omalle kohdalle -niinkun on vähän jo puhetta ollut lääkärin kanssa- niin tietäis vähän mitä on luvassa...?
 
Lauranen82, Ei se nyt mikään kohtuuttoman kamala kokemus sentään ollut.[;)]
Synnytys käynnistettiin rv 41+5 kun lapsivesi-indeksi oli laskenut hälyttävän matalalle.
Minulla kivut olivat mielestäni samaa luokkaa normisynnytykseen (jollainen toinen oli) verraten (vaikka jotkut sanovat käynnistys-supistusten olevan jotenkin kivuliaampia, on varmaan yksilöllistä).
Lähinnä ikävänä erona oli vain se että liikkuminen oli niin rajoitettua, tipan laittamisen jälkeen oli pysyttävä huoneessa, käytännössä koko päivä siis (tippa laitettiin aamupäivällä ja tyttö syntyi klo 21.05) ja hinattava tippatelineet vessankin perässään.[:-]
Synnytys sujui kuitenkin  hyvin ja supistukset alkoivat heti tipan laittamisen jälkeen säännöllisinä, joskushan noita joudutaan käynnistelemään ilmiesesti useampaankin otteeseen.
Minulle käynnistys aloitettiin heti tipalla, nykyisin ilmeisesti kokeillaan muitakin keinoja ensin, prostaglandiini-tabletteja ym.
Kestoltaan tuo käynnistetty synnytys kesti tunnin vähemmän kuin toinen, luonnollisesti alkanut.
Oman ikävän makunsa tuohon käynnistykseen jätti karsea kätilö, jossain välin muistan naikkosen todenneen että "laitetaanhan vähän vauhtia tähän hommaan niin saadaan hoidettua se minun työvuorallani pois alta" = eli ei muuta kuin lisää vauhtia tippaan jotta synnytys hoitui hänen aikataulujensa mukaan, siitä oli luonnollisuus kaukana.[:@]

Muuten en voi käynnistyksestä pahaa kuitenkaan sanoa, mutta tottakai sitä toivoisi että synnytys alkaisi luonnollisesti ilman ylimääräisiä aineita ja kenotekoista vauhdittamista tms. Lieneekö käynnistyksestä johtuen, maidon nousuunkin meni silloin viikko, siihen saakka juotin toisten äitien lypsettyä maitoa ja kotiin päästyä tuttelia.
Toisen kohdalla taas maitoa tuli heti syntymästä lähtien.

Zemppiä kuitenkin matkaan, tuli synnytyksestä sitten käynnistetty tai luomu![:)]
 
Huomenta!

Järkyttäviä kipuja ollut alhaalla! Ja tämä EDELLEEN jatkuva aamupahoinvointi! [:'(] Kai tää tästä pian?! [8|]

Aamuisin on muutenkin kamala herätä kun on nenä tukossa, toinen korva huutaa hoosiannaa punertavana ja kipeänä, ja koko kurkku aivan kamalan kipeä! Joka aamu tämä sama juttu. Illalla ei mitään. Yöllä ei saa nukuttua kunnolla, joka paikkaan särkee ja kolottaa! Valivalivali... [:o]

Kävellessä tuntuu kamalaa painetta alaspäin, ja hyvin kivuliasta sellaista. Samoin tulee polttoja selkään ja alas vatsaan, ihan kuin ois vatsa sekasin. Siitä puheenollen, aivan järkyttävän usein saakin käydä kakkosella?! Ennen on ollut tyyliin 1-2krt/vko, nykyään 1-2krt / PÄIVÄ!

Tilannehan oli tosiaan äippäpolilla 29.12 se, että 1cm auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Eipä se silti välttämättä kerro, että synnytys ois kovinkaan lähellä, mutta toivotaan! [:)]

Ja täälläkin on muuten muksu jo laskeutunut, aika rytinällä menikin!

Ens viikolla neuvolaan...

KIVAA PAKKASPÄIVÄÄ MAMMOILLE [:)] (Täällä on -19, ja toiveissa olisi lähteä saunomaan rakkaan kanssa tänään illemmalla [;)])
 
masu on täällä laskenut kans todella paljon..
enaj tuosta kakkosella käymisestä.. täällä käydään n. 10 kertaa päivässä.. EI KIVA!
joka paikkaa kolottaa ja tuntuu tosiaan ku paikat "halvaantuis"... toiveissa ois päästä tästä masusta eroon ja pian...
koirat on alkaneet pyöriä mun ympärillä koko ajan vain enemmän ja enemmän.. Nuorempi karvanaama (kuvassa) suojelee mua enemmän koko ajan.. ja reagoi herkemmin rappukäytävän ääniin.. Menen mä mihin tahansa kämpässä, niin Ransu seuraa perässä.
jalat ja kädet on kokoajan turpeet vaikka on tuota vettä tullut litkittyä.. blaah..
tänään on tullu todella monta kivuliasta vihlaisua alapäähän.. josko siellä alkais tapahtuu jotain... (toivossa on hyvä elää, sanoi täi)...
 
Kyl mieainakin huomasin et laskeutu ku o iha eri näkönen ja painon tunne alhaalla muuttu pahemmaksi ja maha ottaa nyt jalkoihin kiinni että autolla ajo vaikeaa..ja kaveri kans sano samaa että on toi selvästi laskeutunut.

ihme yö oli. menin unille nii nukuin 4H putkeen!!!!!!! enkä ees kunnolla tajunnu miehen kotiin tuloa...ainoastaan siihen heräsin tuossa pätkässä että se anto hyvän yön pusun. mutta sitten sen jälkeen saikin juosta 1-2h välein veskissä. ja nyt on mullakii ruvenna masu toimimaan noin 2krt päivä..mutta aika pienillä satseilla menty noilla kakkosilla..et sekin ehkä vaikuttaa..välillä löysää ja nyt muutamana päivänä erittäin kovaa..luumua pitäs varmaa syödä...

Ja minun ihme himoni on yltynyt joka on ollu ilman raskauttakin....himoitsen koko ajan pakastimesta torttutaikinaa raakana syötäväksi ja pipari taikinaa... [:)]
 
Mulle sanottiin tosta käynnistyksestä, et torstaina ku meen ni tietty katotaan kohdunsuun tilanne ekana, sit päätetään et tuleeko tablettikäynnistys vai puhkaistaanko kalvot heti. Kätilö sano et kohdunsuu näyttää jo niin valmiilta että hän veikkaisi kalvojen puhkaisua ja silloin siis siirryn suoraan synnytyssaliin. Vauva ei kuitenkaan varmaan heti aamulla synny et siinäki kuulemma menee aikaa. Noh saa nähä! Mä ite tietty toivon et kaikki olis ohi mahd pian! Ei huvittais ootella osastolla yön yli et pääsen pinnnistelee. Mun miehellä on samana aamuna työhaastis 9.30 eli ehtii siellä vielä käymään ku on eka heittäny mut sairaalaan [:D] eri asia on sit et mikä on hänen keskittymisensä siellä haastattelussa! Onneks se on ihan sairaalan vieressä :D

Tää talvi on niiiin ihana!! Tääl o -15 astetta ja upea auringonpaiste! Laitettiin sauna päälle ja lähettiin tarpoo tunnin lenkki, pikkasen nousi syke lumessa tarpoessa [:D] Nyt on ihana olo päiväsaunan jälkeen! Voi jatkaa nintendon peluuta rauhassa ja löhöö loppupäivän! Meidän piti lähtee kaupoille yms mut nääh, ei me haluta täältä meidän maaseutuparatiisista poistua ellei ole pakko [:)]
 
Kerrospukeutuminen kunniaan ja pihalle, siellä on ihana ilma!

Meinaatteko kaikki laittaa vuavan nukkumaan äitiyspakkauslaatikkoon vai suoraan pinnasänkyyn? Meillä tulee siitä hurjan korkea laitos jos laittaa sen kopan vielä pinnasänkyyn... Ja sitten taas ei sitä koppaa ihan lattiallekaan viitsis laittaa.
 
Olipa ihana käydä pitkästä aikaa metsässä ukon ja koiran kanssa [:)] Tuli hankittua kunnolla punaset posket [:D] Todellakin kerrospukeutuminen kunniaan!!

Masuasukki on hiljentynyt omiin juttuihinsa. Piti jo soitella synnärille että pitääkö hätäillä. Tuumaili että saa mennä käymään jos tahtoo. Meillä on tuo kotidoppleri, joten sillä voin sydäntä kuunnella ja sehän pumppaa hyvin [:)] Kaveri tuumaili, että "tyyntä myrskyn edellä" [:-] Saas nähä.
 
Hyvää uutta vuotta kaikille=o) Tullu taas vaan luettua täällä...ei selkä tykkää koneella olosta oikeen paljoa...Nyt ne alkaa olla jännät hetket juu kaikilla....Täällä jonkun verran supisteluja mut ei mitään kovin ihmeellistä...Aika alhaalla jo on että joskus tekee kävely kipeetä ku tuntuu kuin joku (kuka lie) koittais survoutuu alemmas vaan....Mut välillä ei mtn....Ihanaa olla lomalla ja rentoutua ja laittaa kaikkea valmiiksi....[:D]
Täällä ei olla vielä kummeja päätetty mut nimi kyllä on aika lailla...Tosin se on meidän pikku salaisuus...[;)]

Ihania masukuvia teillä täällä...[:)]
 
Huomenna on LA. Jännää. Vaikka vähän epäilen tuleeko vauva edes muutamaan päivään. Vointi on ollut ihan ihmeellisen hyvä ja oon jaksanu ulkoilla ja kaikkee. Viime yönä tuli ainakin kolme sellasta vähän "oikeempaa" supistusta. Tai saattoi tulla enemmänkin, en muista kun olin niin unenpöpperössä, että mikä oli unta ja mikä oikeeta....
 
Onneks ei oo alkanu pahemmin sukulaiset pommittamaan kysymyksillä, mut ärsyttävää on soittaa jolleki, ku olis jotain oikeeta asiaa, niin siellä heti luullaan, että soitan vauvauutisia.

Tänään menen kosmetologille sokerointiin. Mies ite ehdotti, että se vois ajella mun karvat mutta sitten kun se alotti, niin mua alko pelottaa ihan hulluna, et jos se sohaseeki terällä johonki. Tuli melkeen sellanen mielipuoli pakokauhu, ihan ku oisin jossain entisessä elämässä kokenu jonku silpomisen... No anyway siitä ei tullut mitään niin varasin sitten ajan ammattilaiselle. En oo ikinä ollu sokeroinnissa enkä vahauksessakaan, ja varmasti se sattuu, mutta eipähän ainakaan kukaan mene minkään terävän kanssa pimpsaa sohimaan. Ihan synnytystä ajatellen, et jos tulee repeämiä tai tikkejä, niin paranee varmaan nopeemmin. Ja muutenkin sokerointi on varmaan parempi, niin ei tarvii tuskailla minkään sängen kanssa ku varmaan muutenki tarpeeks kipeenä paikat. No nyt se puhelinmuistutus piippaskin, lähdenpä tästä siis sokruun [:)].
 
Meillä vaavi tulee nukkumaan yönsä isossa makkarissa mun isoisän mulle tekemässä kehdossa ja päiväunilla pikku makkarissa olevassa pinnasängyssä. Ei pitäs sitten olla ongelmia pikku makkariin siirtymisessä myöhemmin [:)] toivoa sopii...
 
Takaisin
Top