Tammivaavit 2

Me otetaan kans vauva ensin ihan siinä äitiyskopassa nukkumaan meidän makkariin ja pinnasänky odottelee vauvan huoneessa. Saa pikkunen ensin vähän kasvaa ennen kuin laitetaan omaan huoneeseen nukkumaan. Siihen äitiyskoppaan ostin sellaiset ihanat "Pupujussikat" -merkkiset reunapehmusteet ja sen "helman" ja samaan sarjaan vielä pienen täkin. Kaikki on jo pesty ja silitetty pienelle valmiiksi. <3


Täällä myös on ollu ihan järkkyä toi vessassa ramppaaminen! Yöt nyt on jo tuttua kauraa pissien takia, mut päivisin käyn vähän väliä kakkosella ja maha on koko ajan ihan löysällä. Välillä tulee oikein kiire vessaan ja eilen sanoinkin miehelle, et eihän tässä uskalla kohta kotoa poistuakaan, jos hätä yllättää! [:D] Neuvolalääkäri totesi tuohon mahan löysyyteen vaan, et hyvä vaan, ettei tarvii nyt vessassa paljoa ponnistella. No juuh, ei tarvii ei. [:D]


Toi sokerointi on kyllä niin ihana juttu, muutenkin kuin raskausaikana. Pysyy iho tosi sileänä ja pitkään. Nytkin mulla on viime käynnistä kohta kuukausi ja ihan vähän vasta lyhyttä karvaa näkyvissä. Ja sellasta "pehmeempää", kuin normi sänki. Mä oon kyllä sellainen Prinsessa, että varasin vielä ensi viikolle kampaajan ja kynsihuollonkin, että olisi sitten synnärillä kuosissa! [;)] Pinnallista ehkä, mutta kyllä sitä rahaa voisi mennä turhempaankin ja saahan sitä itseäänkin hemmotella. [:)]
 
Freya se sokerointi on todella järkevä vaihtoehto. Itse olen käynyt sokeroinnissa kolme vuotta. Joka kerta se kauhistuttaa ku sinne menee mutta jos on kunnon ammattilainen ni sillä ei mee ku viitisen minuuttia ja olet varmasti karvaton edestä ja takaa! [:D]
 
Minä kävin eilen illalla siellä lääkärillä ja sano että paikat on alkanu avautumaan ja kanavaa vain pikkasen jäljellä. Yön supisteli säännöllisesti 4-9min välein, mutta päätin yrittää nukkumista. Sain kun sainkin nukuttua 2 tunnin pätkissä. Aamu oli rauhallinen, mutta nyt alkaa taas supisemaan ja selkä ihan tulessa. Vaikka on kolmas lapsi ni tuntuu ettei yhtää tiiä millon pitäs lähteä että olis ajoissa ja sit ku on niin kauan jo supistellu (viikolta 17) ni niihin on jo niin tottunu. Mulla aikasemmissaki raskauksissa kipeimmät supistukset ollu vasta pikkusen ennen ku oon jo saanu epiduraalin. Siihen asti aika samanlaisia 30 viikolla ku esim 7 tuntia ennen synnytystäki. Mutta jospa tässä alkais jo jotaki tapahtumaan.
 
Kolaamaan en enää lähe. Oli niin tuskasen kipeä lantion seutu viime yönä. -33 on pakkasta ni eipä kauheasti kehtaa ees ulos mennä [:D]
 
Moimoi vaan mammat...

Kyllä nää jutut rupee kuulostamaan siltä,että melkoinen läjä mammoja lähtee samaan aikaan synnärille...[:D]
18.12,päivää ennen natusen syntymää oli synnärillä ollu oikeen ruuhkaa,9 synnyttäjää saman päivän aikaan plus kiireiset leikkaukset...ja tää meidän sairaala on kuitenkin aika pieni verrattuna esim.tampereeseen.on siinä ollu kätilöillä tekemistä...mut sit 19 päivä oli lopulta syntyny vaan kaks,natunen ja yks naapurikyläläinen...että sai kätilöt hetken levätä...

jos nyt on vaivoja niin odottakaas vaan kun imetys alkaa sujua ja paikat jotenkuten kunnossa...Natunen on jyrsiny ikenillään ja repien mun toisen nännin niin että meinaa huutoa tulla kun se imee[:@],menee kyl onnex ohi kun alkuintoilu loppuu [:)]
ja tänää on eka päivä kun pystyn istumaan kunnolla.tikit sulanu jo ja parantunut,mutta hitto kun kiristää.pöntöllä istuessa tuntuu niinku joku vetäis pölyimurilla pöntöstä käsin alaspäin...karmee paine että pitää nousta välillä ylös pöntöltä että pystyy istumaan uudestaan.[>:]
ei paniikkia,johtuu varmaan nuista repeämistä ja tuosta välilihan leikkauksesta,että mun on vähän vaikee olla...ainii,ja sit kaupan päälle ihanat puristavat kivut lonkissa kun vissiin palautuu lonkat ja lihakset synnytyksestä...jokainen on kuitenkin yksilö,en mä pelottele...toisille tulee toisille ei...

Meillä ollaan nyt sitten kaksi viikkoa vanhoja,niskaa kannatellaan jo pikku aikoja ja käännytään kyljelleen(onnex ei vielä ympäri asti,käsi ottaa vielä eteen).Hymyjä tulee koko ajan niin että hymykuopat loistaa ja uni-ininä on ihanaa kuuneltavaa yön pimeydessä.[:)]
tuossa se pikku natunen nukkuu isukin sykyssä ja ilmottelee välillä että pian olis taas ruoka-aika...aijuu,ja kahden viikon paino on 3120g (syntymäpaino 2614g) että kyllä meillä ainaki syödää [:D]
 
Kiitos Viivi81 ja Minto käynnistystiedoistanne! Ei se ihan kamalalta onneksi kuulosta, vaikka tietenkin toivoisin että synnytys olisi mahdollisimman luonnollinen.

Meillä on laitettu vauvalle pinnasänky makkariin meidän sängyn viereen. Aika näyttää onko se käytäntö toimiva, mutta sillä lähdetään kokeilemaan! Meinasin eka käyttää sitä äitiyspakkauksen laatikkoa, mutta sitten päädyinkin laittamaan pinnikseen tyynyjä (lakanan alle) rajaamaan vähän vauvan liikkumatilaa alkuaikoina, jospa sillä olisi siinä riittävän turvallinen olo. Tällä hetkellä sängyssä on valmiina sekä peitto että unipussi, pitää sitten katsoa mikä osoittautuu käytössä parhaaksi vaihtoehdoksi. Kapalointiakin aattelin kokeilla.

Kävin ostamassa jokunen päivä sitten imetysliivejä. Raskauden aikana mun koko on muuttunut 75B---> 75D. Imetysliiveiksi päädyin niitä kaupassa kokeiltuani ostamaan koon 80E. Niissä on jonkin verran kasvunvaraa, mutta vaan kupeissa. Toivottavasti ei mene pahasti arviot pieleen! Kertyneistä kiloista mulla ei ole onneksi tietoakaan, koska en ole neuvolassa käynyt nyt pariin viikkoon eikä sairaalassa painoa mitata. Kuinka huojentavaa... [;)] No, onneksi ei mene kauaa niin pääsen taas lempiharrastukseni kuntoilun pariin!

Hyvä ystäväni kertoi tänään että hänellä ei tullut supistuksia ollenkaan kun vasta synnytystä edeltävänä yönä, joten on tässä toivoa mullakin että jos se lähtö kuitenkin koittais pian!!!
 
Tämä päivä on ollut taas helpompi. :) Välillä on tuntunut polttelua alamasussa ja selkä on ollut jumissa, mutta tohonkin alkaa jo tottunumaan.
Käytiin äsken koiran kanssa vetämässä reipas lenkki ja voi että kun tuntu hyvältä ko sai olla vaan koiran kanssa metässä ja katella lumisia rantoja. Tosiaan vaatteita sai olla paljon, mutta ihana tunne kun jaksoi lähteä lenkille.
koirakin nukkuu viekussa kippuralla tyytyväisenä omalla paikallaan.

Pinnasänky on makkarissa meitin sängyn vieressä ja siellä sisällä äitiysboksi, jota aateltiin käyttää sänkynä alku aika.
 
Sokeroinnin fani täälläkin! Mulla poistettu jo monta vuotta karvat sillä.. Nyt en oo viimisen kuukauden aikana enää käyny, jotenki se sattui raskauden aikana enemmän ni en sitte menny enää.. Vähän oon ite siistiny nytte, mitä nyt tonne alas näkee [:D]
Sokru on tosi jees, ei tartte miettiä sänkeä pitkään aikaan ja se on sellasta pehmeetä ku kasvaa. Voin suositella!
 
Nii ja meillä on pinnasänky jo koottuna makkarissa eli sinne poika sit koisimaan kuhan joskus sairaalasta päästään :D
 
Meilläki on pinnasänky makkarissa, semmonen vanha 40- tai 50 luvulta jossa ei liiku pohja eikä liiku laidat mutta halusin sen silti =) On se kyllä pituussuunnassa jatkettava.. Tarkoitus oli laittaa se ihan kiinni meidän sängyn viereen, mutta sitten ei mahtunu huoneen ovi kunnolla  auki eli päädyttiin laittamaan pinnasänky metrin päähän minusta ja kaapinovien eteen..[8|] Onneksi harvemmin tarvii niitä kaappeja avata. Se on semmonen normaalia pienempi, joten perus pinnasängyn patja on siellä alla mutkalla molemmista päistä ja siinä päällä se äitiyspakkauksen koppa, jonka oon vuorannu oman äitin tekemällä keltaisen kukertavalla pehmusteella. Äiti sanoi, että se oli lähes ainoita hänen omin käsin tekemiään vauvajuttuja niin halusin sen siksi laittaa =) Ja kyllä siihen silmä on jo tottunu [:D]

Yöt on ollu jo pitemmän aikaa semmosta ravailua ja eilen aamulla mieskin oli pahantuulinen kun herää kuulemma aina kun minäki (meen pissalle/juomaan/syömään/venyttelen) eikä saa sitten vähään aikaan unta. Nukkui sitten mun herättyä puolille päivin. Ja nukkumaan mentiin molemmat vasta yöllä kolmelta. Ja heräsin vain kolmesti yön aikana!! Tuntui niin kun olis nukkunu Hyvin!! Kuulemma olin kuorsannukki mitä en tienny edes osaavani...

Mahanahka on alkanu kutisemaan nyt viimeisen viikon aikana ihan HILLITTÖMÄSTI!! Koko ajan pitäis olla raaputtelemassa tai rasvailemassa. Onhan tuo maha kasvanu jatkuvasti, niinkö se on jo kireällä nahka sitten että siitä vaan johtuu. Pitää valittaa maanantaina neuvolassa, jos sitten vaikka maksa-arvoja otettais.. pitää käydä googlettamassa raskaushepatoosi..

Tein eilen täytekakkua ku alkoi tehdä niin mieli sitä!! [:D] ja kyllä on hyvää... oli sitten vaikka Uuden VUoden kakku.. mietin kyllä että tulikohan tästä oman vauvan synttärikakku mutta taidan ehtiä tehä vielä muutaman ennen kun se vauva sitten päättää tulla. Uudenvuoden aattona kyllä supisteli niin että oli hankala kävellä pihalla raketteja ihailemassa, mutta nehän menee aina sitten ohi ne oireet. Viikko laskettuun aikaan olis vielä ja eiköhän se sinne mene.

Mies kerto nähneensä viime yönä unta, että se vauva syntyi, ja oppi päivässä kävelemään ja puhumaan! Oli ollu kuulemma aika ärsyttävä tyyppi [:D] pikkuvanha ja silleen. Plus sen varhaiskypsän vauvan lisäksi oli syntynyt samalla kertaa MYÖS KOLMOSET!!! [&:]
 
Mulla on oikeesti ollu tänään tekemistä, kun en oo ehtiny täällä notkuun koko päivää, jo monen tunnin tauko tullu!! Aamupäivällä kaveri kävi, sit järkkäilin vauvan juttuja, sitten siskolle ja saunoon jne. Ihanaa, menee päivä nopeempaa eikä ihan hautaudu tänne omien ajatustensa kans.
 
 Saunassa puhuttiin taas tosi paljon kaikkee, siitä on tullut meiän juttelumesta, varsinki kaikkee vauvaan liittyvää puhutaan siä. Ihanaa, mies sano että sen mielestä mun nimiehdotus on nätti tälle tytölle, jee! Jos tämä ees näyttää siltä, sit oonki pulassa kun ei muita nimivaihtoehtoja oo tullu kertaakaan mieleen. Oon niin tykästyny siihen nimeen että toivottavasti vauvakin nimeen (tai kiakkiin kolmeen). Kummit pitäs viä miettiä, tuskastuttavaa hommaa, ja vielä kun ei tiedä ketkä kuuluu kirkkoon ja ketkä ei (tosi moni eronnu lähivuosina).
 
 Meillä on makkarissa jo se hoitopöytä tavaroineen, ja pinnasänky mihin pedattiin äitiyspakkaus, nyytti saa nukkua siellä aluksi. Täällä kaksiossa ei siis voi tehä natiaiselle omaa huonetta. On se pinnasänky aika hurjan iso siihen pahvilootaan verrattuna! Saatiin kavereilta siihen laatikkoon onneks sellanen pehmuste, ei näytä tylyltä (pelkältä pahvilaatikolta).
 
 Oli muuten ihanaa kun eilen etsin miestä, ja siellä se makoili sängyllä ja katseli pinnasänkyä ja hoitopöytää (ne samalla seinällä). Ihmettelin että mitä siellä tekee, niin katselee kuulemma vauvan tavaroita, ja tuntuu aika hurjalta vieläkin ajatus. Ja saunassa alko jo kyseleen että koska tulee jatkoa lapsikatraaseen!
 
 Eipä muuten tunnu paljo lauantai-illalta, menee päivät ja kellonajat aika sekasin!
 
 
 
Pääsin sitten kylppärin lattialle matto pyykille... Mikä siinä on, jos koiralla on ripuli ja se päästää sisälle, niin miksi juuri matolle???? Vanhempi koirista keksi sitten päästää tavarat keskelle keittiön mattoa.. mä sitä sitten kuurasin tuolla kylppärin lattialla hullunkiilto silmissä.. toivoen tietty samalla, että synnytys käynnistyis sen "johdosta" [:D]
 
Äh huomenna vasta sunnuntai...olis ollu jo maanantai nii olis päässy halvemmalla lääkärille tän pirun flunssan takia. niin tukkonen olo etten enää tiedä miten päin olis...räkä o ku liisteriä ei liiku minnekkää ja nenä verillä rasvailusta huolimatta...

Ainoo positiivinen asia huomisessa on että sitten lähtee 37 käyntiin eli jeee
 
Meillä oli jouluaattona keittiön iso matto pesulla ku koiruudella oli massu sekasi sillä aikaa ku ei oltu kotona. Siksi kuulemma tekevät tarpeensa ja oksennuksen matolle ku on tukeva alusta. Lattialla jalat luistaa ku joutuu kakomaan/ponnistamaan.
 
No hätä Elegia, täällä kohtalotoveri. Niin, taitaapa joku pieni pukama olla mullakin... Ei kyllä vaivaa mitenkään, paitsi pehvaa pyyhkiessä välillä vähän sattuu. Kai se pukama on... ei oo koskaan aikaisemmin ollut, niin en oo ees ihan varma! Oletin vaan, kun sopisi "taudinkuvaan"... [:D]
 
Hyh hyh mikä yö... Illalla uni ei meinannu tulla millään! Huolehdin vaan miehestä joka lähti baariin, että jos sattuu jotain kun siellä on niin karseen kylmä, joku pieksee tajuttomaks hankeen tms (sehän onkin tosi todennäköstä!!). Ja samalla mietin että sitten kun oma lapsi on murkkuikäsenä reissuillaan niin ei varmasti sit ainakaan saa nukuttua, varsinkin jos se on samanlainen murkkuiässä kun ite oon ollu... Neljältä heräsin kun mies tuli baarista, ja oli aika selvinpäin (hyvä hyvä, tajuaa jo että lähtö voi olla lähellä) ja juteltiin vaikka mitä. No, se nukahti ja ite en tietenkään. Kukuin hetken ja eikun valo päälle ja kirja käteen. Sitte alko taas oksettaan ihan hulluna!! Mitä helvettiä?? Pyörin taas hereillä, jossain vaiheessa nukahdin, ja kasin jälkeen aamulla heräsin sellaseen oloon että ripulit tulossa housuun. No, eipä tullut mitään... Ei oo eka kerta kun noita ripuliyrjöoloja on, parin viikon sisällä ollu muutaman kerran. Voi tehdä päikkärit aika terää!! Nytkin silmiä väsyttää tosi paljo, mutta ei kuitenka uni tulis, eli pyykkikone pyöriin!
 
Toinen nivunen renkkas kans eilen tosi paljo ja oli kipee, kävelin oikein kunnon ankkatepustelua, ihan sivulta sivulle!! Vaak vaak!!
 
Huomenet kaikille! Täällä on takana levoton yö, koko yön harjoitus-supisteli vähän väliä, (ja hyvä niin, tähän saakka noitakaan ei ole tullut juuri nimeksikään) ja unet jäi tosi katkonaisiksi. Rupes jo jännittää että joko nyt, mutta ei, aamulla heräsin yhtenä kappaleena ja supituksetkin loppui.

Täällä on pakkasta -28.9c, eipä tuonne ulos kiinnosta juuri nokkaansa pistää. Koirakin on ollut harvinaisen nopea tarpeidensa suorittamisessa, anoppilassa maalla kun ollaan, täällä on niin helppo vain päästä otus ovesta ulos ja odottaa kun se hetken päästä tulee ovelle takaisin.

Meillä on pinnasänky aivan parisängyn kyljessä kiinni, olen todennut tuon toimivaksi aiempien lasten kohdalla ja toiminee nytkin. Tässä nykyisessä mallissa vain ei saanut laitaa laskettua alas, siihen pitäis vielä keksiä jotain. Siitä on niin helppo silitellä jos vauva on rauhaton tai ottaa vauva yöllä syötettäväksi ilman että tarvitsee itsensä nousta ylös ja lähteä kävelemään montakin kertaa yössä asian takina, sitä on itsekin levänneempi aamulla.Kuitenkin vauva nukkuu rauhassa omassa sängyssään eikä tarvi pelätä että itse jyrää lapsen alleen.
 
tänään ois sit viikko jäljellä laskettuun...
just pääsin sängystä ylös, väsyttää niin perhanasti, kuten aina, ei viime yöstäkään mitään tullut..
Eikä se maton pesu illalla auttanu.. oli vaan paikat ihan kipeet koko yön, mut ei tullu lähtöä.. NYYH
Kaikki sormenpäät on ihan tunnottomat, blaah.
Pakkas lukemat päivälle on -11 lauhtumaan päin [:)]
 
mie heräilin viime yönä 1-2h välein pissalle..tulikii illalla aika paljon juotua kuumaa teetä ja vettä ku tuo kurkku oli taas hellänä. Ja yö oli muutenkin jotenkin ihan rauhaton..ei oikein asennot olleet hyviä ja illalla enne nukkumaan menoa turposin niin pahasti että koski todella kovaa käsiin ja jalkoihin vaikka jalat olivat kokoajan koholla telkkua kahtoessa. Onneks se sentään yöllä helpotti ees vähä. Toisaalta nukutti iha hulluna ettei silmät pysyneet auki mutta sitten omalla paikallaan ei nukuttanut pätkääkään..eli meinasin esim veskissä nukahtee pöntölle ku tuli tuli tuli ja tuli aina vaa tavaraa...Mahakin löysty iha itestään ku eilen jo mietin että pitäsköhä luumua ottaa....

Mullu tuli nyt vasta ne ruoka himot. Olin illalla ku mikäkin hiiri kaapilla miettimässä että mitäs sitä söisi oikein. Ja sitten oli niin kova, siis todella kova himo tuohon torttutaikina levyyn että oli ihan PAKKO pistää yksi sellainen naamaan ku tuntu että syön kohta tyynyliinan sohvatyynystä jos en tuota syö. Oli aika vinkee olo.


Niii ja 37 Lähti käyntiin eli jee ei enää keskosuus vaaraa...
 
Huomentapäivää! Tylsyys meinaa iskeä täälläkin. Mies eilen kauppareissultaan osti minulle suklaakirjan, jossa on aivan iiiiihania suklaareseptejä yli 100! Olen niitä eilisestä asti kuolaillut ja miettinyt että mitä kaikkee leipois pakkaseen "pahan päivän varalle". Normaalisti en laita koskaan ruokaa tai leivo, mutta nää suklaaherkut on asia erikseen... [:)] Vähän pitää vielä kerätä rohkeutta ennenkuin lähden tuonne pakkasen keskelle tarpomaan lähikaupan suklaahyllyä kohti!

Elegia sulla taitaa olla ihan sama tilanne kun mullakin, eli tiistaina päättävät siitä käynnistetäänkö synnytystä etukäteen ja jos, niin milloin. Huih. Ajattelin myös pyytää jonkunlaista synnytystapa-arviota, kun sitä ei ole mulle vielä tehty. Jos teillä on uudistettu olohuonetta, niin meillä on kohteena makkari! Sillon muutama kuukausi sitten kun ostettiin tämä asunto, päätettiin että makkarin tapeteista on päästävä eroon. Nyt ollaan edetty jopa siihen asti että tapetinpoistotarvikkeet, maalaustarvikkeet ja maalit on hankittu valmiiksi, ja eilen ruvettiin repimään tapetteja alas... saapa nähdä ehtiikö seinät valmistua ennen vauvan tuloa. Jos ei niin ei sekään maailmaa kaada, kun on tilaa nukkua muualla.

Tänään siis 38+3 eikä pienintäkään merkkiä synnytyksen lähestymisestä ole havaittavissa!!
 
Eilen illalla laskettu 2 tuntia OIKEITA supistuksia, väli vaihteli 5-10min. Kipeetä teki selkään, nivusiin ja alavattaan. Mut eipä sitten jatkuneetkaan[:@][:(][:@][:(]. Yöllä tuli viel muutama ja tänään tullut muutama, mut nää hieman laimeempia kuin eilen. Huomenna olis taas neuvolaa, ja sit kans perjantaina. Ai niin, huomen myös LA.
 
Elegia, se huonekalujen pyörittely toimii aina, jos haluu vähän uutta ilmettä... [:D] Enköhän minäkin siihen jossain vaiheessa ryhdy kun alkaa kyllästyttämään nykyinen järjestys. Täällä on vielä kaikki aika uutta ja hirveesti ollaan osteltu kaikkea ja sisusteltu ensimmäistä omaa kotia, mut silti tuntuu että aina vaan riittää tekemistä sillä saralla! Mun poliaika tiistaina on vasta iltapäivällä, niin ehitkin sitten kertoo sun kohtalosta ennen omaa käyntiäni... [;)] Huomenna pitää käydä labrassa viemässä kaiken maailman näytteitä analysoitavaksi tiistaita varten. Minäkin otan tuon mussukan mukaan niin ei pelota niin paljon. [:)]

Piude, kuulostaa lupaavalta nuo supistukset! Peukutan täällä että pääsisit tositoimiin mahdollisimman pian, ties vaikka jo ensi yönä...!
 
Takaisin
Top