Tammivaavien odotusta!

Jospa itekki nyt tänne riipustelis kun kerranki sopiva rako. Ja oon kanssa sitä mieltä tää ois paree missä kaikki samassa, aika ei riitä millään lukemaan jokaista palstaa kun tuo pieni termiitti työllistää päivät ja iltasin jaksa tässä enää kauheesti kökkiä.

Täällä siis 8+4 menossa, väsymys ja huono-olo kadonnut kokonaan. Perus väsy nyt tulee kun saa päivät olla valppaana poitsun kanssa. Muuten kaikki kivasti menee, selkä nyt juilii vähän väliä.

Neuvola ois torstaina, josko siellä vaikka kuunneltais vähän. Tai niin ainakin toivon. (: Ja tuntuu siltä että ei ois koskaan ollu raskaana vaikka poika vasta vajaa 9kk. :D Todella epävarma oon tästä raskaudesta. Eli siis kovin yritän tunnustella ja kuulostella mahdollisia oireita jne.. Pelkään menettäväni matkustajan, pojasta sitä ei edes osannu pelätä. Mutta nyt kun tietää mitä sieltä on tulossa, pelko on suuri. Tällä hetkellä kaikki ainakin on hyvin.

Kaikille paljon tarrasukkia, jaksamista ja voimia. <3

 
Eilen kirjailtua... Vau jumissa...

Tänään on ollut jotenkin niin ihanan virkeä ja hyvä olo koko päivän vaikka viime yönä esikoinen taas kiljui 2h putkeen... huoh. Vastahan se alkoi nukkumaan kokonaisia öitä mutta ne taisi loppua lyhyeen kun hampaita alkoi vihdoin puskemaan!

Väsyttänyt on mutta toivon että se ei yltyisi.... paha olo on aika lievää ja tulee yleensä kun ehtii tulla hirmu nälkä tai lounaan jälkeen. Lounaan jälkeen on hetki jolloin mulla on hiukan hiljaisempaa töissä ja ehdin istahtaa, johtuisko se siitä tai sitten isosta ahmitusta annoksestra ruokaa... ;) voisin syödä loputtomiin, hui kauheeta kun ruoka onkin hyvää.

Onko muille tullut mielitekoja?! Mulla on kuplajuomat.... just kannoin Prismasta vähähiilihapposta vichyä 6 pulloo ja anoppilasta tuotiin pari pulloo omatekemää viinimarjamehua, avot mitä herkkua kun lantraa keskenään =) Join viikonloppuna ihan litratolkulla.... Vessassa saa rampata muutenkin ja oon aina juonut vettä litratolkulla joten tiheät veskikäynnit ei oo uusi asia. Tosin nyt joutuu heräämään yölläkin mikä ei oo kivaa.

Täällä ootetaan mahan kasvua jo kovasti! Eilen ja tänään ei ole turvottanut, olo on tosi kevee taas vaihteeksi... mutta kyllä se taas "läskioloksi" muuttuu pian.  Tulis jo ihana vauvamaha niin ei tartte laihistella kun tää mahamakkara meinaa vilkkua paidan alta eikä tää nyt varmaan tosiasiassa ole vauvasta johtuvaa. Mutta jos muutaman viikon kuluttua :D

Voimia kaikille! Eikö olis jo aika yhdistää voimat yhteen keskusteluun?! Tää on niiiiin sekavaa et huh. En valitettavasti ehdi seuraamaan ketä tänne on tullut lisää kun on tietokoneen ulkopuolinenkin elämä :) mut tervetuloa uusille munkin puolesta!

Muks. sama epävarmuus on täälläkin ja oon yrittänyt miettiä että mistä se johtuu kun ei esikon kohdalla niin ollut tämmöistä mutta kai se on tuo kun tietää mitä sieltä on tulossa kuten sanoit!
 
Kannatetaan! Yksi keskustelu on niin selkeä ja helppo :).

Maikkimai: Mä olen kanssa kuplajuomafriikki! Meillä on Sodastream:eri ja sillä kuplitan juomaaa monta pulloa/päivä. Ei mulla kyllä mitään muita mielitekoja ole.

Meillä vierotetaan poika tissistä nyt. Kaksi päivää ja kaksi yötä on mennyt ja ihan kivasti. Välillä väsyneenä koittaa könytä tissiä. Mut enpä anna, tylsä äiti!

Tuli vähän lyhyesti mut nyt ulos lenkille. Kohta on niin kuuma ettei jaksa. Ja päivällä neuvola.
 
Mulla alko eilen toden teolla tekemään mieli makeaa chilikastiketta.Yleensähän en noist tulisist jutuist pahemmin välitä mut nyt iski kauhea himo :o On kyl sellanen olo että vois päivät pitkät nukkua mut esikoinen ei oo kovin hyvä nukkumaan päikkäreitä joten haaveeksihan omat päikkärit jäävät.
 
Mulla on enää kauhee väsymys koko ajan ja mustikka/ananashimo on ihan jokapäiväistä.
Jostain pitäis kehitellä ilmeisesti "vähän" lisää kalsiumin lähteitä, mut kattoo mitä sitä kaupasta löytää kun huomenna käy.
Kävin sit ostaa ekat mammapöksyt ku ei piru mahu mitkään housut jalkaan tän turvotuksen takia. Onneksi se välillä helpottaa mut noi pöksyt on ihan huiput niinä päivinä kun turvotus on pahimmillaan.
Ultran odottelua tää aika nyt on kun sen ekan neuvolan sai käytyä, mut siiheki vielä yli viikko...murr
Mielialat heittelee tosi paljon eikä siltä osin ole yhtään kiva olo...odottelen siis edelleen sitä onnea ja seesteisyyttä mikä pitäis kuulua tähän elämänvaiheeseen...
 
Moi! tulin tänne kertomaan akupunktiokokemuksestani tänään. Olin "ihan oikealla" akupunktiolääkärillä ja hän laittoi piikkejä pisteisiin niin että pahan olon pitäisi mennä pois ainakin kolmeksi päiväksi - toivotaan, että oikeesti menee. Mutta, kaikista jännittävintä akupunktiokokemuksessa oli se, että pulssia tunnustelemalla hän tuumasi, että taitaa olla pienen tytön alku masussa (ja viikkoja kuitenkin vasta 9). Menen ensi viikolla uudestaan, mutta tuntuu siltä että akupunktiosta voi saada apua moneenkin raskauden aikaiseen asiaan, kuten esim. myöhemmin vauvan kääntymiseen tai raskauden käynnistämiseen.

Aurinkoista päivää ja virkistäviä mehuhetkiä (tuo omatekoinen marjamehu + kupliva kuulostaa hyvälle!) Itse olen hurahtanut raparperikiisseliin, jotan keittelen melkein joka toinen päivä
 
heiluri: ihana kuulla että jollain muullakin tuo turvotus on jo saanut housun nyörit kireelle :) Mun vatsa pömpöttää todenteolla ja hyvä jos tää pysyy salaisuutena ekaan ultraan saakka. Legginssit kuuluu mun kesävarusteluun hyvin pitkälti ainoona elementtinä housupuolella joten siinä ei tartte miettiä mammamallistoa. Näillä on rento fiilis hamaan loppuun saakka... Mulla on toistaseksi ainakin ollut ihmeen rauhallinen mieli, ekan raskauden aikana tunneskaala oli kirjava :) haitarimusiikki kauppatorilla riitti itkun syyksi ja ukkokulta sai tuta kiukunpuuskia ykskaks yllättäin jne...Nyt en ole vielä oikeen itkenyt enkä nauranut mistään erikoisemmista syitsä =) ehtiihän sitä vielä......

fjansku: eilen olin pirteä mutta tänään taas oi-niin-väsy... tultiin likan kanssa töistä kotiin niin nukahtelin istualteni sohvalle hänen touhutessa mun ympärillä. Kamalaa jotenkin tommonen kontrolloimaton väsymyksen tunne.... Mua suorastaan jo hirvittää jos tämä juniori tulee olemaan valvoskelija ja esikoista pitäis sitten jaksaa päivät viihdyttää! No onneksi silloin ei enää ole raskausväsymystä ja eikös jotkut sano että hormoonit hyrrää siinä vaiheessa imetyksen ym suhteen eli sitä virtaa saattaa löytyä ihan loputtomiin. Tai sitten ei :) tsemppiä sinulle kumminkin väsyn kanssa!

Nautiskelija: mielenkiintoisen kuulonen toi akupunktio hommeli.... mulle vois itelle olla tosi rentouttavaa tuo neulojen aiheuttama fiilis iholla. Mä kävin esikoista odottaessa vyöhyketerapeutilla ja se oli kanssa tosi kiva kokemus. Rentoutumis mielessä kävin mutta saahan siitäkin vissiin apuja ongelmaan jos toiseen.. turvotus/synnytyksen käynnistäminen/jne.
 
Jotain pikaisesti eka neuvola oli tänään ja siellä se pikkuinen köllötteli <3 niin helpottunut olo :) Kuva oli aika epäselvä mutta erotti kyllä että joku on ja syke löytyy.

Maha täällä myös turpoaa/kasvaa hurjaa vauhtia voi olla vaikeuksia salailla ekaan viralliseen ultraan varsinkin kun näytti käytäntö muuttuneen että ultra välillä 11+0-13+6 esikoisen aikana kun mun muistin mukaan 11+0-12+6. Et saa nähdä kauanko joutuu odotella vähä toivoin kyl et olis ollu jo tän kuun viimenen viikko tai se kun vaihtuu heinäkuuksi kun se on miehen vika lomaviikko ja ehdottomasti haluan sen mukaan. Toivotaan nyt sit et saadaan järkättyä niin et pääsee:)Aika siis tulee vasta postissa parin viikon sisään eikä ilmeisesti hirveen helpolla saa vaihdettua:/
 
Maikkimai: Juu miekin käytän pääasiassa noita leggigsii mitä kaapis on mut nekin on sit pahana turvotuspäivänä huonot kun ne puristaa niin julmetusti...ja hienosti näyttää pahana turvotuspäivänä tuo mammahousujen "pussukka" täyttyvän 

Viime aikoina olen palellut kauheesti ja jos lämpötila ei ole niiku tänään eli yli 25 ni mie jäädyn ulos! Hieman olen herättänyt hilpeyttä (ja ehkä ärsytystäkin) tällä jutulla kun muille ihmisille tää +30 on liikaa ja mie taas nautin kun on lämmin...mut ihmetyttää että ykskaks tuo +20-23 on ihan jäätävän kylmä ilma!
 
heiluri: Hennesin legginssit on sellaset löysemmät jotka ylttää melko ylös eikä siten purista vatsaa. Käytin esikoista oottaessa muistaakseni samoja.... henkkamaukan mammalegginssit mä kävin vaihtamassa kolmesti lyhyen ajan sisällä kun aina niihin tuli reikä... ei kestänyt venymistä yhtään joten ne jätän tällä kertaa kaupan hyllylle.

Yleensä aamumaha on ollut vielä normaali mutta tänä aamuna on kyllä semmonen pömppä et ohoh! Voiks se oikeesti jo alkaa näkymään..... hui kamalaa! Onneksi mun tyyli on "telttamainen" muutenkin eli mitään pinkeetä ei löydykään juuri! Gina Tricotilla on hyviä ja halpoja "mammavaatteita", sen totesin ekalla kierroksella jo!

jiha: mä toivon ultraa kans tietylle viikolle kun vaikeuttaa mun omaa työkuviota tosi paljon... eihän sitä paljon muuttamaan mennä mikä sieltä tulee! Heinäkuun eka viikko on mun lomaviikko... mies pystynee tulemaan oli aika koska tahansa.

Jos sitä menis valmistautumaan töihin...... puolen litran kupillinen mehu-vichyä ja perään samanlainen kupponen teetä reilulla maitotilkkasella :D jams jams... ;) siitä se taas lähtee päivä käyntiin!

Kivaa päivää kaikille!
 
Maikkimai: mua jäi vielä kiinnostamaan tuo vyöhyketerapiasi esikoisen aikana - kävitkö säännöllisesti koko raskauden ajan? Mua kiinnostaa kaikki vaihtoehtoiset hoidomuodot ja olen käynyt just siinä akupunktiossa, mutta olen myös koittanut vyöhyketerapiaa, shiatsua ja ayurvedaa. Shiatsussa kävin ihan muutama viikko sitten ja siinä voi ainakin käydä myös raskauden aikana. Ayurvedahoidot ovat ainakin omalla kohdallani saaneet niin voimakkaita reaktioita kropassa aikaan, että sellaiseen en ehkä uskaltaisi nyt mennä (tai kai nekin muokkaa hoitoja tarvittaessa). Käyn myös säännöllisesti kiropraktikalla hoitamassa selkääni ja sitäkin suositellaan raskauden aikana, kun selkä joutuu loppuvaiheessa muutenkin koetukselle. Tuntuu että nyt kaipaa vähän ekstrahemmottelua kropalle, kun se taitaa joutua vielä aika koetukselle. Aurinkoista päivää!
 emoticon
 
Huh hellettä! Ei pidä valittaa kun kerrankin tarkenee.

Kävin neuvolassa ja mulla on ihana neuvolaterkkari. Päästiin aika helpolla kun copy/pastella täyteltiin lomakkeet ;). Np-ultran sain varattua vasta 28.6. muut ajat kun eivät sopineet.

nautiskelija: En noista vaihtoehtoisista hoidoista tiedä mitään mutta mulla selkä ei niinkään ollut koetuksella vaan polvet ja jalkapohjat. Jos niihin saan jotain apua niin olisi mahtavaa. Vyöhyketerapiaa käytetään myös synnytyksen käynnistämiseksi, minäkin hieroin kovasti tuosta nilkkojen kohdilta viime raskauden lopulla emoticon .

Huokaus, kyllä odotan innolla että pääsen syyskuussa hetkeksi töihin hieman hengähtämään ja "lepäämään". On sitten mukavampi jäädä taas kotiin kun on ihan uutta energiaa. Lastenhoito ei ole lastenleikkiä, sen on tässä oppinut.
 
maikkimai: jaajaa...no mulla näitä hm pöksyjä just kaapit täynnä on niin mitkään ei mahu :(
tosta gt joku tuttu mainitsi et löytäis hyviä masun piilotus paitoja.
Eihän sitä peittelis jos se olis noin iso syystä mut kun taitaa vaan läskiä ja ilmaa olla niin ;)
 
Nautiskelija: mä kävin vain kerran vyöhyketerapeutilla. Oli mukamas turvotusta niin siihen helpotusta hakemassa muttei mulla sen mukaan edes kummemmin nestettä kropassa ollut. Kävin torkahtamassa siinä vuoteella eli ainakin rentouduin! Mullakaan ei selkä ollut oikeestaan koetuksella mutta jalkahierontaa kaipailin mieheltäni ekstra paljon.... loppujen lopuksi en paljon kehdannut jalkojani esitellä kun ne oli kuin elefantilla :D Mutta siis joo kyllähän kaikki ekstra hemmottelu on ihanaa varsinkin raskausaikana!! Johonkin sellaseen raskaana olevan hemmotteluhoitoon halajaisin mutta taitavat olla niin kalliita että säästän nekin rahat ensi kevään "rantakuntoon kesällä 2012"-projektiin ;)

heiluri: joo multa ei montaa "virallista" mammavaatetta löydykään kun gt:stä löytyy niin väljää rompetta.

9. viikko alkoi tänään jipii jipii, enää muutamat piinaviikot. Tai eihän se "piina" lopu ennenkuin on terve nappula sylissä, mitä vaan voi tapahtua mutta kuitenkin! Mutta muutaman viikon kuluttua huokaisen jo vähän :)
 
Mun väsymys rupee ole sitä luokkaa että varasin ajan lekurille kun viime viikko jo vierähti kivasti nukkuessa 8h työpäivän lisäksi. Siis ihan järetöntä...
Nyt sit rupee ole vaikeuksia ruoan kanssa kun ei oikein mikään maistu mut syödä pitäis 
En ole myöskään ymmärtänyt että millä viikolla mie oon menossa mutta ajattelin että jos torstainen ultra näyttää hyvältä niin eikös kaikki ole silloin vähänkö voiton puolella?
Muistelen myös että kohta olis taas jotku ale-myynnit tulossa (?) että pitää sitten vähän shoppailla kesäpaitoja halpis liikkeistä :)
 
Odottelen kovasti loppu viikon ensimmäistä virallista ultraa. Ekassa ultrassa kävin yksityisellä pari viikkoa sitten. Osaako joku sanoa kauanko niissä seulojen tuloksissa menee?

Fjansku: en ole varma onko samanlaisesta ahtaumasta kyse, mutta minulle tehtiin ollessani noin 24 vuotias tähystysleikkaus, kun minulla oli ahtauma jossain munuaisten lähellä. Sanoivat, että oli synnynnäinen vika.. Ilmeisesti kyse aika harvinaisesta asiasta. Leikkaus auttoi asiaa ja tulehduksia ei ole enää tullut.
 
Mul on nykyää ihan kamalii ahdistuskohtauksii ja stressii.Tuntuu että seinät vaan kaatuu päälle :( Joudun koko aika pitämään panadolia kaapissa koska välillä stressi menee niin pahaksi että päätä alkaa särkeä ja oksettaa jos ei saa panadolia otettua.Nyt kun tästä uudesta tulokkaasta sai jo anoppikin kuulla,hän soittelee joka päivä juuri niihin aikoihin kun esikoinen nukkuu yleensä tai sit tulee rämpyttämään ovikelloa.Eilenkin kun olimme mieheni ja tyttöni kanssa menossa eläinkauppaan ni johan hän käveli meitä vastaan ja tänne oli tulossa.Mieheni remppaa yhtä mökkiä ja torstain pitää vapaata jotta voi vahtia neitiä kun mulla ultra ja verikokeet.Oon vaan yrittänyt miettiä miten saisi miehelle puhuttua tuosta asiasta että haluisin viettää keskenämme ihan tavallista perhe elämää ilman että joku koko aika vahtii tai puuttuu meidän elämään.Kun anoppi kumminkin mieheni äiti,pelkään että mies loukkaantuu jos oikein kunnol otan asiat esille.Ja tässä stressissäkin mulla koko aika hermot kireellä ja tulee miehelle tiuskittua, kun joutuu kaikki ns.patoutumat pitää päänsä sisällä :(
 
Pitää tässä taas aikansa kuluksi kirjoitella itsekin. Täällä ollaan todennäköisesti jo pahimman yli, jos puhutaan pahoinvoinnista. Ekassa raskaudessa mulla ei sellaista ollut, mutta nyt sitä oli kyllä senkin edestä. Siis ihan järkyttävä pahoinvointi+ väsymys yhdistettynä vuorotyöhön...kyllä meinasi tulla itku! Mutta ällötys alkaa väistyä ja vointi on aika mainio. Torstaina menen eka kertaa neuvolaan, jee! Meillä on koko viikon vieraita ja niillekin piti pieni valkoinen (tai miksei vaikkapa vihreä) valhe livauttaa...ovat tytyn kanssa kotona, kun itse menen "hammaslääkäriin..." No, onhan ne sentään vastakkaisilla puolilla katua, hih ;). Ei siis vieläkään olla kenellekkään kerrottu, vaikka mieli tekisi kiljua, kun on niin mahtava juttu! Kolmen viikon päästä alkaa kesäloma ja sen jälkeen voi töihin palata hyvin makkaran syönnistä turvonneena! On nimittäin jo nyt alkanut vatsa turvota...vaikka viikkoja on ehkä joku 7 tai 8...ei pysy laskuissa mukana!
 
Heippa kaikille!

Fjansku: Todella rasittavaa, mutta ymmärrän että on vaikea sanoa kun on miehen äidistä kyse...Mä oon sitä mieltä että otat asian vaan rohkeasti puheeksi sun miehen kanssa, kyllä se varmasti ymmärtää sua. Täytyyhän teidän saada viettää oma perhe-elämää ja sunkin täytyy saada levätä :-) Voimia! Mullakkin on ihan kauheita stressi- ja ahdistuskohtauksia ja tulee purettua niitä valitettavasti ukkoon, mutta onneksi se on toistaiseksi ymmärtänyt mua TODELLA HYVIN!

Mä en pysty odottamaan sitä saamarin ekaa ultraa sinne heinäkuun alkuun saakka, kun mullakin on taustalla yksi raju keskenmeno :-( Mun oli pakko varata huomiselle gyne ja se ultra että saan asiaan jonkunlaisen varmuuden tai että nään sen asukin ja toivon tietty myös että sillä on kaikki hyvin...Mulla on muutenkin maha kasvanut niin paljon, että haluan määrittää ne viikot ja varmistaa että sieltä on tulossa vaan yksi :-) Ehkä se on ihan normaalia toisessa raskaudessa että maha kasvaa jo nyt esiin, mutta se on ihan hurjan kokoinen :-D Ihan hirvittää! Joo, se on sikakallista ja mulla ei n yt olisi varaa, mutta se on halpa hinta siitä että saa mielenrauhan ja varmistuksen näille asioille...Nyt kyllä voi sanoa, että jännittää AIVAN KAMALASTI!

Vointi on erittäin vaihtelevaa, mutta kyllä päivittäin tulee yrjöttyä ja tietyt asiat saa yökkimään oikein kunnolla esim. hajut ja jotkut ruoat suorastaan oksettaa...Mun tekee koko ajan mieli kaikkea terveellistä :-D Salaatteja ja kaikkea raikasta, hedelmiä yms...Ah, kotimaiset tomaatit on ihan rules! Väsymys on kovaa ja alkaa painaa tosi kovasti kun teen näitä taxin päivystyksiä, niin välillä oikein pelottaa että miten pysyn hereillä siellä ratissa kun ei kahvi oikein maistu että sillä voisi edes keinotekoisesti piristää itseään! Närästys on IHAN KAMALAA ja sekin oksettaa...Itkukohtauksia tulee myös tietyistä asioista kovin herkästi ja muutenkin on tosi vaikea hillitä tunnepurkauksia! Mulla on alkanut tulemaan niitä kohdunkannattimien venymiskipuja, AUTS! Välillä kun aivastaa tai yskäsee tai vaihtaa nukkuessaan kylkeä, niin tai nousee äkiiä seisomaan, niin kyllä repäsee ikävästi...:-(

Että semmosta...Huomista siis jännittäessä :-) Kaikille voimia ja tsemppiä jaksamisen kanssa, kyllä tästä vielä hyvä tulee!!


- Emunainen ja pikkiriikkinen -

P.S. Tässä porukassa ei sitten visiin kenelläkään ole ollut edellisissä raskauksissa sitä raskausdiabetestä?? Etsin vaan kohtalotoveria, kun tiedän että tässäkin raskaudessa se kärähdys tulee aivan varmasti :-) Sokerirasitus on varattu jo kesäkuun viimeiselle viikolle, JEI JEI :-D
 
Jospa jotain ehtis taas raapustaa pikaisesti.

Ultra-aikakin tuli jo viime perjantaina et oli kyl nopeeta toimintaa kun keskiviikkona oli neuvola.aika ultraan olis sit 30.6. eli tuli sit kuitenkin suht.ajoissa eli 12+1 viikkoja silloin ja tosiaan miehen vipa kesälomaviikkokin niin pääsee sekin mukaan:) Eipä siis tarvii enää kun pari viikkoa salailla sit kyl aattelin suunnilleen kaikille kertoa:)
 
Takaisin
Top