Tammivaavien odotusta!

MKT

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Aloitin ihan yleisen höpöttelyosion tänne tammikuisiin kun en vaan itse viitsi taikka kerkiä lukea monesta eri paikasta monia eri juttuja! Selkeempää kun olis yks paikka missä voi jakaa päivän kuulumiset ja uudet tyypitkin vaan letkan jatkeeksi =)
 
...ja jatkuuuu... ettei tosta alotusruudusta tulisi liian pitkä kun seuraa sivulta toiselle =)


Eli täällä siis plussattu eilen illalla ja tänä aamuna ja fiilikset on kerrassaan loistavat! Mulla oli kierto minipillereiden jäljiltä sekaisin joten ajattelin jo että ei tässä edes raskauduta ja niin se vaan sitten kävikin..... Joulukuussa jätimme siis pillerit pois!

Esikoiselle tuli eilen mittariin 1v ja 3kk eli tammikuussa neiti on kuukautta vajaa 2 vee sitten! Sellaista ikäeroa toivoinkin.... tosin tuo pikkukakkosesta haaveilu yllätti mut ihan täysin ennen vuoden vaihdetta. En kuvitellut että meikäläiselle tulis pienellä ikäerolla muksuja =) Nyt en tiedä mitään parempaa kuin kotiäitiys ja mitä enempi niitä muksuja olis sitä kauemmin sais olla kotosalla..... ;) no heh, ei mennä asioiden edelle! Kotiäitiyttä tai isiyttä piisasi meidän huushollissa sen vuodne ja muutaman kuukauden. Mua ahdisti töihin meno tai lähinnä neidin laittaminen päiväkotiin. No meidän ratkaisu oli kolmiperhehoito joten käydään neidn kanssa hoitelemassa toisia lapsia niidne kotona :) uuden vauvan myötä jäänen perhepäivähoitajaksi sitten. Ei se nyt unelma-ammatti ole mutta kun koulutusta ja kokemusta löytyy niin miksi en hoitaisi itse omaa/omia kullannuppua! Kehitysvamma ala on se "uraputki" täällä..... olis ihan kiva kuulla minkä alan tyyppejä täällä muut on ja yleensäkin ihan mitä vaan jotta tutuksi tultais kun tätä tietä tammikuuhun yhdessä matkataan!

Oireita täällä ei juuri muuta ole vielä kuin että tosiaan ne menkat ei alkanutkaan (!!), menkkamaisia tuntemuksia on alavatsalla ja ruokaa teke emieli lähes jatkuvasti! PItäis nyt yrittää pysyä vana normi muonituksessa kun esikoista odottaessa mulle ropisi ekan kolmanneksen aikana jo useempi kilo ja sehän nyt ei sitten ollut minkään muun kuin syömisen ansiota! Oon ollut tässä rupeemassa dietille koko kevään mutta nyt siihen touhuun tuli stoppi ja hyvä niin! Ensi keväänä on sitten urakkaa tiedossa....

Tosiaan jossain osiossa jo tokaisinkin että on tosi kiva kun täällä tammikuisissa on paljon pikkukakkosta oottavia! Viimeksi kirjoittelin maaliskuisissa 2010 ja siellä ei ollut muistaakseni kuin yksi jolla oli toinen kierros menossa. Täällä on muutama muukin :)

Jokos olette neuvolassa käyneet? Mulle varattiin ensi tiistai aamuksi aika, jännittää taas hirveesti ja ihan kun joku jo jossain sanoikin niin ihan kun ei olis raskaana koskaan ollutkaan vaikka toka kerta on. Ihan yhtä jännää ja outoa tää taas on :D Odotan taas että saan sen kirjavihkosen mistä voi lukea mitä vauvalle milläkin viikolla tapahtuu ja voi itse tehdä muistiinpanoja koska tuntuu ekat potkut jne......

Mutta ihania odotusaikoja meille kaikille! Kaikki mukaan emoticon
 
Hehe, saa nähdä saanko kirjoitella yksin tähän osioon =)

Raskausarvista jotkut höpötteli tuolla... mä yritän taas ehkäistä niitä parhaani mukaan ja aloitan vatsan seudun rasvaukset aamuin illoin. Mulla on jotain sellasta öljyäkin mut se on aika ällöö... ekasta raskaudesta jäi rintoihin muutamat vaaleat arvet mutta tissejä en rasvannutkaan. Saiskohan nekin ehkäistyä.... tosin eihän tuo rasvaus ehkäise niitä välttämättä mutta tekee ihosta kimmoisamman kuitenkin! Niitä taitaa tulla jos on tullakseen...

Hauskaa päivää kaikille!
 
Maikkimai tää samaan ketjuun kirjoittaminen on varmasti hyvä idea sitten kun  ollaan vähän pidemmällä. Nyt monelle kaikki on niin uutta ja ihmeellistä ja itsestäkin on kiva että jokainen uusi asia on eri ketjussa.
Itse ajattelin että vaikka kesäkuussa aloitetaan kesäkuulle oma pinkka ja sitten heinäkuulle seuraava kun vaihtuu heinäkuu, siten pysytään asioissa paremmin mukana ja löytyy sitten myöhemminkin joku tietty asia kun ovat järjestyksessä. :)
Mut itsestä on kiva että nyt on toi esittelyketju erikseen ja neuvola- ja ultrakuulumiset omassaan jne... Tuu noihin muihin ketjuihin  turisemaan. ;) Itse en nyt ainakaan kerkee esitellä itseäni tähän ketjuun, kaikki "tiedot" löytyy noista muista ketjuista. :)

Poika kutsuu, palataan!
 

Meinasin tänne jo eilen kirjoitella mutta esikko päätti toisin. Eilen oli känkkäränkkäpäivä ja sama meno tuntuu jatkuvan tänään, mutta nyt malttaa näköjään hetken leikkiä itsekseen. Ihan hyvä idea tällainen ketju, en itsekään aina ehdi kahlata kaikkea läpi erikseen. :)

Minustakin on mukavaa että täällä on meitä pikkukakkosen odottajia paljon, ja vieläpä suht pienellä ikäerolla monella. Meillä tulee ikäeroa olemaan noin 1 v 8 kk.

Minä olen neuvolassa jo kerran käynyt, ja tällä viikolla minulla on lääkäri, jossa ultrataan myös. En millään malttaisi odottaa sitä. :)

Minä ainakin vaahtosin noista raskausarvista tuolla toisaalla, kun minulle niitä tosiaan tuli aika paljon ekasta raskaudesta. Minulla ei kyllä auttanut minkäänlaiset rasvat. Arvet tulivat selkeästi hormonaalisista muutoksista. Minullehan niitä siis tuli ennen minkäänlaista vatsankasvua, eli minkäänlaisesta venymisen aiheuttamasta repeämästä ei ollut kysymys. En siis itse henk. koht. usko että mikään rasvaaminen auttaa, joskaan ei siitä mitään haittaakaan varmasti ole. Mutta eivät ne ole maailmanloppu, elämää se vaan on. :)  

Vitsi mulla olis hammaslääkäri kohta, tylsää. Kerrankin olin ajoistas liikenteessä, meillä ainakin neukussa kehotetaankin hoidattamaan hampaat kuntoon raskausaikana, ja minä olin jo ennakoinut tätä varaamalla ajan tarkastukseen aiemmin. Kiva että tuli tämä raskaus tähään niin on sitten ilmainen käynti. :)

Aurinkoista päivää kaikille odottajille! :)

 
Malviina: mä kävin just kuukausi takaperin hoidattamassa koko legoston kuntoon eli en varmaan tarvitse uutta hammaslääkäri käyntiä nyt raskausaikana. Ehkä soitan ja tarkistan asian kuitenkin. Edellisen raskauden aikana tuli reikiä mitä mulla ei ole koskaan ollut aikaisemmin... eli ehkä käynti synnytyksen jälkeen on tarpeen! Mutta... ei nyt taas mennäa sioidne edelle :)

Heini90: jepjep =) meillä maaliskuisissa 2010 kirjattiin kaikki asiat yhden otiskon alle eli oon vaan niin tottunut siihen :) siihen keskusteluun mahtui tuhansia viestejä eli aika vaikea sieltä on kyllä poimia jotain jos etsii! Mutta tää mun aloittama osiohan vois olla vaikka se eka eli kesäkuun osio... vai...?! Oon lukenut esittelyt ja käynyt kirjottamassa siellä mutta jatkossa tuskin käyn siellä lukemassa ketä täällä on ellei ole ruhtinaallisesti joskus aikaa.

Kauheesti alkoi tänään jännittämään jos kaikki ei menekään hyvin... mun olo on jotenkin niin ei raskaana olo että inhottaa. Olis nyt jotain oiretta edes! Tisseissä ei tunnu vielä mitään ja viimeksi ne muistaakseni paisui aika nopeesti. Joku varhaisultra olis kyllä kiva mutta en varmaan rupea maksamaan semmoista yksityisellä kummiskaan. Meidän terkkarissa on ultrauslaite mutta se on vaan sillä neuvolalääkärillä käytössä.. mutta eka ultrahan olis jo heinäkuussa. Tai musta se tuntuu jo aika läheiseltä ajalta! Odottavan aika tosin on pitkä.... mutta onneksi työ pitää mut kiireisenä enkä ehdi päivän aikana hirmusesti miettiä tulevia!
 
Onnea maikkimai pikkukakkosen odotukseen ja tarrasukkia mukaan!
 
onnea kaikille tammiavauvoja odottaville.
meillä tulee ikäeroa edelliseen 2,5v ja se onkin pisin ikäero meidän lapsilla, tämä tuleva pienokainen on meidän perheen 6. lapsi.
oireita ei vielä ole muuten, mutta aamuisin on aika etova olo..
en uskalla olla vielä kovin innoissani tästä raskaudesta, koska edellinen raskaus päättyi keskenmenoon viime marraskuussa, se olikin elämäni ensimmäinen keskenmeno.
 
Jos myös tänne kirjoittelis :) mun mielestä myös aika hankalaa kun monta pinoa kun hyvä jos ehtii täällä käydä niin ei millään ehdi kaikkea lukea läpi työ ja esikoinen kun pitää kiireisenä.Raskausoirepinoon nyt jotain kävin laittamassa ja nla ja ultrapino on myös ihan jees:)

Oireita siis on ollut pahoinvointi ilman oksentelua ja maha alkanut kasvaa/turvota jo ihan kiitettävästi. Tiedä mitä löysiä vaatteita kaivelis et ei tarvis ihan vielä paljastaa:D

Mun mielestä oli myös kiva että on monta toisen odottajaa ja pienellä ikäerolla. Meillä siis ikäeroa tulee myös n1v8kk :)

Miten muka hammaslääkäri ilmanen raskausaikana?Kyllä mä ainakin jouduin maksaa kun esikoisen odotusaikana kävin:O

8.6.olis eka neuvola ja sillon 9vko täynnä ja jännittää kyl jonku verran siellä kun ultrataan niin näkee onko sielä tosiaan joku toivotaan :) välillä hirvittää et jos ei sielä ookkaan ketään ja oon jo ehtinyt miettiä mitä jos onkin 2 no puoltoista viikkoa niin näkee :)

Raskausarvista joku puhui mulla niitä myös maha täynnä ja maha oli kyllä niin järjettömän kokonen ette ihmettele rasvailtua tuli jonku verran mut ei auttanu kyllähän se vähän riippuu ihotyypistäkin.

Jatketaan taas kirjoittelen kun ehdin :)
 
Kiva kun täälläkin on joku käynyt jutustelemassa, ajattelin että yksinpuheluksi menee ;) en ole viittinyt kirjoittaa mitään vaikka oon käynyt vilkaisemassa!

barba: aikamoinen lapsikatras, wautsi =) onnea vaan kaikista naperoista ja toivotaan että tämä uusin tulokaskin pysyy kelkassa mukana! Itseäni jännittää tällä kertaa jostain syystä enemmän keskenmeno kuin esikoista odottaessa... Pitää vaan toivoa parasta!

Täällä ei vieläkään ole oikeen mitään oireilua... missä ne oikeen luuraa?! Olis kiva edes jotenkin tuntea olevansa raskaana vaikken mitään kuvotuksia kyllä mielellään ottais :) mun työnteko tulis olemaan tuskaa jos iskee hurja pahoinvointi... hoidan siis omani lisäksi kolmea muuta vekaraa ikähaarukalla 1-4,5 eli vipinää riittää! En tähän rytäkkään kyllä sitä väsymystäkään kaipais. Esikoista oottaessa vältyin onneksi siltä.

Me täällä tänään jo vähän mietiskeltiin uudelle tulokkaalle nimiä..hehe. Vähänkö ehkä aikaista =) Mutta halusin kertoa miehelle mistä nimistä ite tykkään kun viimeksi mainitsin vain yhden ja se oli sitten siinä, Mea <3 Haluttais että toisenkin lapsen nimi alkaa M-kirjaimella koska kaikki muutkin aletaan samalla kirjaimella, toinen vaihtoehto on että nimessä olis kolme kirjainta.... miettiikö kukaan muu vielä tämmöisiä ;)

Me ollaan tänään aherrettu siirtolakasvimaallamme, oijoi kun odotan jo mitä satoa saadaan!!! Ainakin viinimarjoja on tulossa reilu satsi ja juuri ryöppäsin omalta palstalta revityt nokkoset ja pistän nekin säilöön... :) täällä ilmoittautuu siis yksi viherpeukalo!

Oireita odotellessa =)
 

jiha: sehän voi hyvin olla että se on taas paikkakuntakohtainen juttu, kuten moni muukin käytäntö on, että hammaslääkäri on ilmainen raskausaikana. Meidän kylällä meinaan on tällainen systeemi. On siinä kai joku raja että jos kauheeta remppaa joudutaan tekemään niin sitten täytyy jo maksaa, mutta itse kävin viime raskaudessa tarkistuksessa ja paikkauksessa ja se oli ilmaista, ja tämän raskauden tarkistus oli myös ilmainen, mitään ei tarvinnut tehdä.

barballe tsemppiä raskauteen, että pikkuinen pysyisi tällä kertaa kyydissä!

Meillä sairastettiin mahatauti  viime- ja tällä viikolla ja pahoinvointia on kyllä riittänyt, mutta en edelleenkään tiedä että onko sitä varsinaista raskauspahoinvointia ollut. Ei nyt ainakaan kauhean pahana kun en ole sitä huomannut. :) Mutta minä en sitä kyllä kaipaakaan, varsinkin nyt kun tiedän että raskaus on todellinen ja kaikki on siellä ok. Minullahan oli se eka lääkäri tällä viikolla ja siellä ultrattiin. Alkio löytyi oikeasta paikasta ja sydän sykki hienosti. :) Oikeastaan lähes kaikki muutkin oireet on hävinnyt, rinnat ei enää arista ollenkaan. Mutta mielialanvaihtelut ja väsymys on kyllä koko ajan läsnä. Etenkin tuo väsymys on ollut lamauttavaa, en ole välillä jaksanut lähteä edes kotiovesta pihalle kun on niin kovasti väsyttänyt, olen vaan pakolliset hommat esikoisen kanssa tehnyt ja ollut sille seurana. Onneksi se nyt touhuilee omineen aika hyvin ettei tarvi ihan koko ajan viihdyttää.

Maikkimai: mä olen jo melkein päättänyt nimen mikä lapselle tulee jos se on tyttö! :) Mie taisin miettiä niitä nimiä seuraavalle jo ennen kuin seuraavaa oli edes tulossa. :) Pojalle pitäis vielä vissiin keksiä joku nimi jos sieltä tuleekin poika. Minusta on ihan hauska miettiä tällaisia, eihän siitä mitään haittaakaan ole että on hyvin valmistautunut. :) Meillä on kaikenlaisia rajoituksia nimen suhteen niin on hyvä miettiä jo vähän valmiiksi että ehtii löytää mieleisensä.

 
Malviina: no nyt kehtaan myöntää että mulla on ollut jo ennen pikkukakkosen yritystä kännykässäni tallennettuna viesti johon lisään aina kun kuulen kivan nimen tai päinvastoin poistan jos joskus mietinkin uudestaan että ei tod ;) Heh! Mutta jos näin helpolla päästiin yhteisymmärrykseen miehen kanssa niin ihanaa! Ei tarvitse tapella nimistä sitten joskus :) Hieman erikoisemmat nimet kyseessä mutta silti ihan suomalaiset...se on meilä kriteeri kuitenkin!
 
Ihanaa sunnuntaita!

Maikkimai ja Malviina: Mulla on ollut tytölle jo vuosia nimi valmiina :-) Eli ei hätää, ei ole ollenkaan niin aikaista kun mulla on ollut ;-) Mä olin vaan niin varma että esikoinen olisi ollut tyttö, mutta mutta...Toisin kävi ja poika tuli, se olikin haastaavaa silloin keksiä sitten sille nimi, mutta Akseli poika siitä sitten tuli! Nimi päätettiin ristiäisiä edeltävänä iltana eli ei toki sitä mitenkään viime tippaan jätetty ;-)

Barba: WAU! Sähän olet oikea supermami, onnea matkaan sinullekkin! Mulla on itselläni kyllä 6 siskoa eli meitä on yhteensä 7 tyttöä, yhdet niistä on kolmoset eli tiedän kyllä millaista on isojen lapsiperheiden elämä ;-) Mutta ei mulla ihan noin läheistä kokemusta ole että olisin itse se niitten kaikkien mamma! Upeeta <3 Aikamoinen suoritus!

Oireilua on täälläkin vaihtelevasti...Etomista on kyllä ihan joka päivä ja tietyt asiat ällöttää IHAN KAMALASTI! Viime raskaudessa ällötti etenkin kaikki juustot ja sama näyttää jatkuvan nyt tässä eli yökkis kaikki juustot...Mitäköhän muita olis...No joo,makkarat ällöää kanssa ja nakit :-D Omituista! Kusella tulee käytyä jopa öisin, joka on outoa ja on tässä tullut muutama raju oksennuskohtauskin ja ne on ollut tosirajuja ;-) Tietyt hajut saatta laukasta sellaisen hyvinkin helposti! Mielialan vaihtelut nyt on ihan kamalia välillä! Eilen tuli taas itkettyä pari tuntia illalla, kun ei vaan loppunut se nyyhkytys ja välillä kyllä tunteet kuohuu laidasta laitaan sadasosa sekunnissa ja se jos joku on miehen mielestä kuulemma erittäin scary ;-) Ja rinnat on todella kipeät ja melkein kosketusarat...Olihan tässä jo oiretta tai että vaikka en ole neuvolassa vielä käynytkään enkä ultrassa, niin kyllä tässä vahvasti on sellainen tunne, että ei ihan normaalissa tilassa olla ;-)

Niin joo, toi eka neuvola on mulla nyt ens viikon perjantaina ja siitä se hässäkkä sitten varmaan lähteekin näitten sokerien kanssa ja tulee varmaan loppuraskaus(jos kaikki siis hyvin menee) niin ravattua aika usein kaikennäkösissä kontrolleissa, mutta se on vaan TODELLA HYVÄ että seuraavat tarkasti, olen siitä kovin kiitollinen <3

Oikein rentouttavaa ja ihanaa sunnuntaita kaikille tammikuisille!

- Emunainen ja pikkiriikkinen -
 
Pakko päästä vähän ajatuksia purkamaan jonnekkin.Jotenkin mua hirveästi hirvittää saada toinen lapsi,kun esikoisella löydettiin yliaikakontrolli ultrassa vasemman munuaisen laajentuma. Tutkimuksissa ravattiin joka kuukausi ja nyt sentään ollaan saatu selville että kummatkin munuaiset toimivat normaalisti ja vasemmassa munuaisessa on niin lievä ahtauma että siitä ei haittaa ole.Heinäkuussa vielä kerran ultrataan neidin munuaiset ja jos mitään ei oo tapahtunut suuntaan tai toiseen ni saadaan lopettaa estolääkityskin..joka siis ehkäisee mahd.virtsatie tulehduksia.Toinen lapsemme on kumminkin äärettömän toivottu.Sain viime viikolla tietää että mammallani löydettiin mahasyöpä ja kun lueskelin tarkemmin aiheesta,niin suurin osa menehtyy kyseiseen syöpään koska syöpä oireilee vasta kun on levinnyt.Ja kyseinen syöpä luokitellaan jo alkuunsa pahanlaatuiseksi.Kasvain kuulemma vuotaa vatsaonteloon ja mammani on laihtunut tosi hurjasti.Jos siis oireet viittaavaat että on levinnyt paljon niin saattaa korkeintaan pari vuotta olla elinaikaa.Jotenkin pelkään sitä seulonta ultraakin kun tuntuu että tällä hetkellä joka paikasta satelee huonoja uutisia..joten toivon vaan kovasti että ultrassa olisi kaikki hyvin.
 
fjansku: voimia huonojen uutisten kanssa! Toivotaan että ultrassa ei tulis muuta kuin pelkkää hyvää :)

Mulla oli tänään eka neuvolakäynti ja yhtä papereiden täyttelyä se vain oli! Päädyin etten mene down-seulaan ekan ultran yhteydessä. Toivotaan että saadaan eka ultra-aika heinäkuun alulle kun olen lomalla.

Täällä on sitten oireilut alkanut eli pakko kai se on uskoa että sitä raskaana ollaan. Väsyttää niin keleesti ja huono olo iskee aina jossain kohtaa päivää, yleensä nyt lounaan jälkeen. Olo on krapulainen :/ vaikkei mitään ole juonutkaan :) Kunhan tää pahoinvointi ei vaan pahenis kun sitten työstä tulee hankalaa! Enkä usko että menee kauaakaan kun maha pullahtaa esiin, iltaisin se on jo tosi turvoksissa.... aika ällö olo.

Mut nyt koisimaan jos olis pirteenä aamulla!
 
fjansku, oot kyllä saanu todella ikäviä uutisia. :) Jospa äitilläs todettiin se aikaisessa vaiheessa ja saatais pidettyä kurissa ettei leviä. Toivotaan parasta! Ja Ultrasta vaan niitä positiivisia uutisia mukaan! :)

 
Hemppa:Se syöpä löydettiin isäni äidiltä.Oon kuullut joidenkin puhuvan että se ois jo ehtinyt leviämään mutta aina saa toivoo että kaikki kääntyi vielä paremmin.Varmaan meikä pomppii kattoo siin vaihees ku ultrast tulis positiivisii uutisii ni loppuis ainaki huonot uutiset vähäks aikaa :)
 
Ai anteeksi. Murre-erot tulee esille kun luulin että tarkotit mammalla äitiäsi. :) Mutta jospa tämäkin asia kääntyisi parempaan suuntaan ja mummosi saisi elää terveenä  vielä pitkään.

 
Jospa jotan väkertäis ennenku menee maata.
 Fjanskulle toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin !

Täällä oireilu pysynyt suht.samana välillä iskee ihan järkky huono olo mut ei joka päivä ees. Väsymys on myös välillä aika järkky. Pissalla saa kyllä myös hypätä suhteellisen usein täällä myös öisin täytyy käydä yleensä 2 kertaa toki on pitänyt esikoisen syntymän jälkeen oikeestaan joka yö käydä vähintään kerran.Maha on iltaisin tosi turvonnut ja on se tainnut ihan kasvaakkin jonkun verran niinkuin esikoisen aikanakin tässä vaiheessa.

Jännityksellä odottelen ensi viikon keskiviikon neuvolaa siellä siis täti lupasi ultralla tarkistaa että siellä joku on :) Toki olen jo ehtinyt miettiä mitä jos nlatädille tullutkin jotain ja siellä toinen täti joka ei osaa ultrata mut no toivotaan ja kun nimenomaan kysyin voidaanko ultralla katsoa ja lupasi niin kai niiden täytyy katsoa.viikkoja siis silloin tasan 9:)On muuten mennyt paljon nopeempaa tää odotus kun esikoisen aikaan mutta se´pä siinä taitaa ollakkin että ei niin ehdi miettiä kun on yksi lapsi jo jonka kanssa touhuta esikoisen aikana kun taisin joka aamu miettiä tänään on niin ja niin monta viikkoa  ja päivää. Nyt kyllä vilä viikot suunnilleen muistaa mutta päiviä täytyy miettiä :D

 No jospa painelis nukkumaan .tsemppiä kaikille tuleviin ultriin!
 
Takaisin
Top