TammiMammojen 2010 TAMMIJÄNNITYKSET <3

Heippis! Ihan pikakommentti Kelasta, sitten menen syömään ja sit tuun jatkamaan [:)]. Eli Kelan KAIKISTA tuista menee aina se 20% VÄHINTÄÄN veroa. Eli jos sun oma prosentti on enemmän kuin 20, niin vasta silloin se prosentti menee verokortin mukaan. Mulle tuli tänään kotiin kortti, jossa prosentti on 9,5 ja niin sen pitää ollakin, että jos mä teen jotain muita ansiotöitä, niin niistä menee se 9,5% veroa, eikä suinkaan 20%. Eli jos on liian korkeat prosentit VEROKORTISSA, niin www.vero.fi uusi kortti uuden prosentin kanssa tilaukseen! Verokortissa ei pidä olla Kelan prosenttia, vaan se prosentti, joka omasta palkasta menee.

Ja sitten lisää Kelaa. Mä sain ekan äippäraha "tiliotteen" Kelasta, ja siinä oli mennyt ennakonpidätystä reilusti enemmän kuin 20%. Oon aika huono laskemaan rosentteja, mutta ainakin 30% oli mennyt valtiolle. Siispä menen ylihuomenna konttoriin kysymään mitä ennakonpidätysperusteita ne on käyttänyt. Kannattaa siis olla tarkkana!

No nyt syömään ja palailen... [:)]
 
Pupunen:voi kumpa auttaiskin, mutta ku ei :(

jotakin piti sanoa mutta heti unohin :P

OIh satuhäät alkaa taas torstaina..malta oottaa :D
 
Miten te ootte arvioinu ton loppuvuoden verokortteihinne? ku eihän sitä voi tietää jääks hoitovapaalle vai meneeks töihin...
Mitä muuten ootte ajatellu asiasta? Mä ainaki oon kotona niin kauan ku pystyn [:)] eli toivottavasti ainaki parisen vuotta...
 
täällä sitä ollaan tyksissä ja tyttö nukkuu rinnan päällä. Söpö on ku mikä ja sai 9 pistettä kaikista. Pituus 48cm ja paino 3770g. Minäkin voin ihan hyvin ainakin välillä... Leikkaus oli kaikenkaikkiaan onnistunut vaikkei minulle siitä kovin hyvä kuva jäänytkään. Spinaalipuudutus ei meinannut millään onnistua ja minä ihan paniikissa. Ja nyt sattuu! Onneks on kipulääkkeet keksitty. Mä kerron sitten paremmalla ajalla viel enemmän mut tämä on vähän hankalaa näin kännykän pienestä näytöstä. Tsemppiä muille!
 
Ihanaa Yamacraw kun tulit kertomaan kuulumisia!!! Kiva kuulla että kaikki on hyvin <3 Onnea tytöstä!!!!
 
No niin, iltapala hotkittu, jotta pääsisin äkkiä tänne takaisin [;)].

Minto: Oikeestaan veroprosentilla ei oo tässä vaiheessa mitään väliä, ku ei oo töissä. Jos päättääkin mennä töihin jossain vaiheessa, niin voi sitte laskea loppuvuoden tulot www.vero.fi -sivujen laskurilla ja tilata sopiva verokortti. Prosenttia voi siis muuttaa pitkin vuotta vaikka miten paljon. Tiiän tän, koska friikkuna hilaan aina tahallani veroprossan korkeelle alkuvuodesta (ku ei voi tietää miten paljo keikkaa tulee) ja syksyisin sitten lasken juuri tuolla mainitsemallani laskurilla, että minkä verran oon jo tienannut (=maksanut veroa) ja sitten arvioin loppuvuoden keikat. Yleensä on mennyt niin, että alkuvuodesta oon maksanu niin korkeeta veroa, että loppuvuodesta laskuri on antanut prossaksi nollan, mutta silti oon varmuuden vuoks pyytäny esim 5% tai jotain, ihan kaiken varalta. Eli onnistuu siis kikkailu vielä syksylläkin kun äippä/vanhempainrahat loppuu.

Elegia: Ymmärrän tosi hyvin tuntemukset! Hienoa kuulla, että pahimmat fiilikset on jo takanapäin. Ja kuten täällä moni sanoikin, niin ei kannata ittelleen ottaa syyllisyyttä, koska nää asiat ei oo meidän päätettävissä. Sattumaa tai johdatusta, uskokoon kuka mihin haluaa, mutta vaikka miten me täällä tahdottais asioita, niin me ei pystytä kaikkiin asioihin vaikuttamaan. Kuten isomummoni opetti: Tilanteisiin ei aina voi vaikuttaa, mutta omiin asenteisiin tilanteita kohtaan voi. Eli asennoitumalla voi vaikuttaa tuleeko ikävästä asiasta vielä ikävämpi vai voiko siinä nähdä jotain hyvää myös. Ja kuten jo totesit, asian hyvä puolihan on se, että saat pian jo vauvan syliisi! [:)] Ja munkin mielestä saa kiukutella ja päästellä höyryjä, eikös tää palsta ole juuri tunteiden ja kokemusten jakamista varten?!

Kaylies: joko oot testannu tukisukkia? Mulle ainakin tuntuu auttavan.

Sitten vielä tämän päivän neuvolakuulumiset:

RV 40+2
Paino 69,8 (-350!! [:)][:)])
RR 108/77
Sf 33 (laskenut hieman, viime viikolla oli 34)
Sikiön painoarvio 3,5kg
rt
Syke n 145

Ja taas tää meidän mahtava neuvolan täti, entinen kätilö suostui tarkistamaan kohdunsuun tilanteen ja totesi, että on auki yhdelle sormelle, kohdunsuu ihan pehmeä ja käytännössä jo melkein kadonnut. Vauvan pää tuntuu jo kohdunsuulla (minkä siis miehenikin jo pääsi toteamaan erään kerran petipuuhien yhteydessä [;)]), mutta emätin on vielä kallistuneena taaksepäin (jos oikein ymmärsin) ja sen pitäis ilmeisesti kääntyä kohtisuoraan alaspäin ennen synnytystä. Siispä paljon suppareita vaan!

Mies laittoi kotona sitten taas neulat ja jessus että oli taas virtaa niissä! Tosin mitään supistuksia ei oo tullut ollenkaan, niitä sisäreisikramppeja pikkusen. Se neuvolan täti muuten sanoi niistä, että ne on merkki siitä, että se vauva laskeutuu lähtökuoppiin, eivät siis liity varsinaisiin supistuksiin. Äitikin soitteli ja kyseli tilannetta ja muistutti, että kun mulla on niin pitkä ja epäsäännöllinen kuukautiskierto (30-36pvää), niin luultavasti jos laskis sen mun pidemmän kierron mukaan (eikä perus 28), niin mulla olis LA vasta paljo myöhemmin. Veikkas, että ens viikolla vasta alkaa tapahtumaan. Voivoi.... Saattaa kyllä olla oikeassakin...

Ei vaan jaksais ootella. Menee hankalaksi kun tuo miehen poika tulee kohta joululomilta äitinsä luota takas meille, niin sit on pakko pyytää anoppi kylään poikaa kattomaan, et jos tulee äkkilähtö niin poju ei jää esim yksin yöllä unta yrittämään ku me lähetään pikkusiskoa putkauttamaan. Meillä on niin pikkunen kämppä, niin täällä on vaan ärsyttävää ku tulee pidemmäks aikaa joku kylään. Varsinkin kun anoppi tulee ja laittaa keittiön ja vaatekaapit ihan uuteen järjestykseen. Se on hienoa, että se haluaa auttaa tiskaamisessa ja pyykkäämisessä, mutta ottaa päähän, ku astiat on ihme paikoissa ja esim. mun sukat ja paidat pojan vaatekaapissa tai päinvastoin. Eikä se usko, vaikka sille sanois, et ei tarvii. Tosin ymmärrän, että se haluaa jotain tekemistä, ei se oikeen täällä voi muutakaan tehä, ku ei meil oo telkkuu eikä täällä asu sen kavereita lähellä jne. Nojoo... jos tää vauveli nyt vaikka ensi viikonloppuna päättäis tulla, nii ei tarttis anoppiakaan hälyttää paikalle. Peukut pystyyn sille! [:)]


EDIT: Oih, Yamacraw ehti väliin, PALJON ONNEA!!!!! [:)][:)][:)]
 
Voimia Elegialle ja Mintolle! elkää hyvät mammat itseänne syyllistäkö!

Ja onnea paljon pikkunyyteistä!

Tänään oli äitipolilla kontrollikäynti, nyt jäi hyvä ja positiivinen kuva siitä paikasta(kolmas kerta toden sanoi) Aivan ihana lääkäri, kätilö oli sama, kuin viimekerralla, tänään oli aivan eri ihminen kuin viimeksi, toki mun soitot polille lääkärin vaihdosta ja kokemuksesta voipi myös vaikuttaa asiaan.. kieltäydyin virolaisen lääkärin hoidosta joka ei kuunnellut, vaan sössötti omiaan ja yritti pakkolääkitä. Osastonhoitaja sai eilen vaihdettua sen suomalaislääkärille, kun viime viikolla sitä ei onnistuttu tekemään. Lääkäri oli ymmärtäväinen ja asioista keskusteltiin. Proteiinit +, Verenpainelääkitystä nostettiin, nyt Albetol 100mg x 3, muuten kaikki hyvin. Jos paineet nousee vielä tai vointiin tulee muutoksia sitten takas polille, hän kysyi mitä mieltä olen käynnistämisestä, ja näillä viikoilla (38+0) serkä vauvan painoarvio 3150g(ite ollut syntyessä 3150g) ni olin sitä mieltä, että käynnistys ennemmin kuin lisälääkitys ja sitä lääkärikin ajatteli nähtävästi kun sanoi, että hieno homma! Istukan vieressä "kalkkia" eli kuonaa, kertoi että yleensä yliaikaisilla kuonaa kertyy istukan juureen. Seuraavan kerran kontrolli 13.1 polilla.. Mutta toivon kyllä, että vois pian tapahtua lähtö synnärille! Päivisin ei kovin kivuliaita supistuksia ole, mutta yö-aikaan on kivuliaita ja läheppäs siinä sitten vessaan..

Voikaamme paksusti ja yrittäkäämme jakautua! [:)]
 
Tein justiin synnytystoivelistan. Siihen löytyi netistä aika hyvä pohja, jossa oli valmiiks aika paljon kaikkea semmosta, mitä ei välttämättä olis ite tullu ajatelleeks. Eli tommosen linkin takaa, jos haluutte käydä vilkaisemassa:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=110

Myöskin synnytyksestä oli siellä samoilla sivuilla mun mielestä aika hyvä ja lempeä nais-/vauvalähtöinen artikkeli:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3
 
ONNEA Yamacraw + perhe! [:)]


Ai niin, mulla on ollut sekä eilen että tänään aina välillä sellainen outo tunne tuolla vasemmalla alavatsalla. Ihan niin kuin joku "neste poreilisi" (?!?) tuolla alhaalla, siis masunahkan alla... Ei satu, mut tuntuu oudolta... [:o] Mitäköhän lienee? Onkohan kellään ollut vastaavaa tunnetta...?
 
Voi, isosti onnea Yama ja muut vauvan jo saaneet!<3 .[:)]

Laskettu aika koitti tänään ja täällä vain ollaan edelleen yhtenä kappaleena ja niin hemmetin tuskaisena että välillä meinaa itku päästä. Häntäluu-alaselkä kipeytyi eilen eikä kävelemisestä, istumisesta, makaamisesta tai mistään muustakaan meinaa tulla mitään kun sattuu vain. Samoin lonkat on jotenkin arat niin että kävelenkin kuin ankka.

Panadolista ei kipulääkkeenä tunnu olevan minkäänlaista apua. :(
Jospa nää kivut olis nyt merkki lähestyvästä synnytyksestä.. -ja mielellään pian, kiitos!
Ennakoivia suppareita tulee ihan jatkuvasti, -mutta niitä oikeita ei sitten ensimmäistäkään.
Torstaina sitten neuvolaan jos olen viel kasassa ja saan itseni roudattua paikan päälle, olo on tosiaan kuin vanhalla, raihnaisella mummolla..[:D] Zemppiä ihan jokaiselle! [:)]
 
Tukisukat on kyllä käytössä melkei päivittäin mutta ongelma etten saa ite jalkaan ja mies ei saa niitä myöskään laitettua mulle enää ku o nii turpeissa jalat.eikä nekää auttaneet ku sitten oli reidet kahta turpeemmat..No jospa tää tästä...tietääpähä ainakin tulevaisuuden varalle millasta tää on kun jollekkii asiakkaalle yrittää kertoa tukisukkien tärkeydestä tuolla vanhuspuolella...

Mie oon ihan kade noista akupunktio neuloista...tahtoo itekkii :) onneks o nyt toi matto tossa nii pitää testata sitä olisko apua...


Olin taas luvattomilla teillä...ilta ajeltiin tossa kylällä ja mies meni jatkamaan vielä hetkeksi ku o kaverilleen kuskina...Pikkasen tuntu kipeämmälle mahalla jossain vaiheessa että iha kunnon polttelu menkkakipua mutta nyt taas ei yhtään mitään...huoh..no katotaa mite menee ku huomenna käyn äipän luona pitämässä tupperit että josko mummot sais mut säikäytettyä nii että lähtis syntymään :P
 
Täällä on valvottu miltei koko yö.. [:@] Ei kylläkään raskausvaivojen takia vaan neiti 1,5v on ollu todella kärttynen. Nukkunu se kyllä on mutta unissaan/puoli hereillään äitiä hokee. Ja minä en pysty nukkumaan siinä sitten ollenkaan. [:o] Sit tukkeli tuli aamusta töistä ni sen jälkeen neiti heräski sit kokonaan ja on ihan sippi muttei vaan laita nukkumaan. Neitillä diagnosoitiin lastenreuma marraskuussa ni veikkaampa että nivelsäryt alkaneet uudelleen [:(] nyt se valvoo tonne 8 ja nukkuu sit yli puolen päivän. Neiti 5v:ki heräs ni se otti pikkusiskon mukaan takkahuoneeseen kattomaan pikku2 [:D] Ny ne vierekkäin köllöttelee sohvalla ja kattoo lastenohjelmia. Minä nielen kiukkua ja yritän olla "virkeä". Pitää sitten nukkua ku nuo neidit tuolta simahtaa. Kumpiki nukkuu yleensä 13h joka yö ni ei ne jaksa valvoa ku 8.. max 10 ni ne nukkuu taas molemmat[:)]
 
Mulla masussa rauhottunu melkolailla. Supistuksia ei juuri ollenkaan ja liikkeet rauhottunu. Liikkuu kyllä mutta eritavalla ja harvemmin.
Eilen illalla sai neitiä kantaa sen verran paljon että alkaa nuo lantioseudun kivut taas päästä kunnolla valloilleen. Ei pysty oikeen missään asennossa olemaan kipuilematta paitsi paikallaan seisomaan.
 
Onnea Yamalle!!
 
 Joku puhu jossain vaiheessa mahanahkan puutumisesta, mulla on välillä samaa. Eli toi nahka tuntuu ihan tunnottomalta, outoo.. Ja ny kuulu tokaa kertaa lantion seudulta ihme napsahdus. Siis sellanen ku joku luu menis paikalleen (niin ku välillä ranteessa tai nilkassa), ei satu eikä sitä osaa paikallistaa, mutta kuuluu jostain lantion seudulta. Onks kellään muulla? Ihana toi synnytystoivelista, en meinaa ite sitä tulostaa (heh, eihän meillä ees oo tulostinta), mutta siinä tuli taas uusia juttuja mitä ei oo tullu ees mieleen, mitä voi miettiä valmiiks.
 
 Rapsakat ilmat vaan jatkuu!! Heräis ny toi mies ni sais petivaatteet pihalle (ja mä seuraa..). Jotenki pää lyö ihan tyhjää eikä tuu mitään kirjotettavaa mieleen!
 
On sitä napsahdusta lantion seudulta..haarovälistä ainakin mulla pamahtaa ja iha kunnolla ku häpyliitos liikkuu kun on kylellää ja muuttaa asentoa. Ja yöllä pamahti lonkka kipiästi ku rupesin tyynyn kanssa taistelemaan..oli muutenkin taistelujen yö. Tasan tunnin välein kävin vessassa kunnes aamusta piteni väli onneksi. Oikealle puolen selkään jomotti kunnolla ja väliläl masuun samalle puolelle..veskissä kävin kakkosella kolme kertaa yön aikana...ja olo oli todella kipiä. Jalat olivat kuin tukit vaikka puolet yöstä pidin niitä seinää vasten.ja ovat vieläkin. Olo on muutenkin turvonnut ja pitäs jaksaa nyt muka sitten lähtee tupperia pitämään...no onneks se o äitin luona...äitillä tapana munkin puolesta aina innostua siellä puhumaan niin josko antas sen pitää mun puolesta esittelyn :P

Ukko tuli sitten kotiin viiden jälkeen...venähti sillä kuskaus reissu...pitäs saaha se ylös mutta tuntuu toivottomalle..mut pakko mikä pakko..pitää heittää lunta päälle jos ei muuten onnistu..


JEEEEEEEEE saan taas illalla laskea pitkän insuliinin annosta :D oli taas alle viis aamu arvo :D
 
[:)] onnea yamalle tyttölapsosesta!!!

Täällä yö mennyt jälleen samaa rataa.. vessaan sänkyyn vessaan sänkyyn..... vajaa tunnin välein.. nyt sellanen olo, ettei ois ollenkaan nukkunut.. blaah...
kintut yötä päivää turvoksissa, kädet samoin. joka paikkaa särkee.. mun tuurilla tää muksu on sisällä vielä 2 vkoa lasketun jälkeen, mikä siis on sunnuntaina..

Elegia, eikö sun mies voi viedä koiria sinne kasvattajalle jos sun pitää jäädä sinne osastolle perjantaina?
Yritä piristyä ja paljon voimahaleja täältä päin [:)]
 
Täällä vasta keitellään "aamupuuroja"! [:)] Rytmit on menny ihan sekaisin tai no mitkä rytmit. Öisin en saa nukuttua kun ihan pikkupätkissä 30-45min, kun supistelee heti kun vaihtaa asentoa tai koittaa vaihtaa... Istuma-asentokaan ei pelasta enää. Supistelee myös istuessa. Sitten siihen se normaali pissaralli päälle, niin yö alkaa oleen siinä. Aamusta vasta saa ehkä hetkeksi unenpäästä kiinni ja voi tosiaan koittaa jopa makuuasentoakin. Tänäänkin nukuin aikavälillä 7 - 11.30 pisimmän yhtenäisen pätkän. Yllättävän virkeältä olo silti tuntuu, vaikka jo pari viikkoa mennyt näin repaleisesti. Ehkä jotkut endorfiinit virtaa jo kropassa, kun synnytys lähestyy ja odottaa vaan, että saa ton oman pikkuisen syliin... <3


Yohanna: Mulla on ollut nyt joitakin viikkoja sitä ihan samaa "napsahtelua" tuolla lantion seudulla. Varsinkin öisin, kun joutuu möyhtäämään sängyssä ees taas, niin silloin paikat paukkuu. Mut ei tosiaan satu yhtään. [:)]
 
PrinsessaK ja muut paukahtelijat: Mitähän ihme napsahteluja ne oikein on? Täytyy ylihuomenna koittaa muistaa kysyä neuvolassa...
 
 Onpas taas tylsää. Pihalla ois nättiä, mut ei jaksas nähdä vaivaa viiden minuutin ulkoilun takia et ähkis kaikki toppavaatteet päällensä (hih, ihan ku aikaa ei ois!!). Täällä on ainaki se -22 mittarin mukaan, ja kylmähän siä oli kun aamulla heitti peitot ja tyynyt tuulettuun. Eikä jaksas aina siivotakka (siivoon si ens viikolla kun mies on töissä ja oon täällä jumissa yksin, kyllä kaapit taas kiiltää ku ne neljättä kertaa tänä talvena ne puunaa.. miten ni tekemisen puutetta?), eikä oo oikeestaan sellasia teen-sitten-kun-on-aikaa-juttujakaan.
 
 Jos vaihteeks menis lukeen ja keittäs siihen kylkeen sadannen litran teetä tälle päivälle (hmm, suklaateetä..)! Oon ny kolme päivää lukenu ja latkinu teetä saavitolkulla (aika hyvä, ei oo tullu mässättyä ku maha täyttyy nesteestä!). Onneks pääsee loppuviikoks kaverille muuttoavuks ni ei käy liian tylsäks (=siivoon ja pyöriin muitten tielle). 
 
Nyt alkaa olee supistukset semmosia oikeanlaisia..[:D] jatkusivat vain [8D] vetää ihan kasaan koko ämmin.. 7min välein tulee
 
Takaisin
Top